KULT
A Rovatból

Meddig mennél el a pénzért, és meddig tudsz ember maradni? – Squid Game: Nyerd meg az életed 2. évad kritika

A Nyerd meg az életed ott folytatódik, ahol az előző évad abbamaradt. Kérdés, hogy mit kaptunk 3 év várakozásért cserébe? Mars vissza a gyilkos játékba!
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2024. december 30.



Én már a 2021-es első évadtól sem voltam elájulva. Nem volt rossz, kellően véres és sokkoló, ám néha a szatíra átcsapott kellemetlen humorba. A társadalomkritikát és az üzenetet pedig úgy a néző orra alá tolták, hogy egy gyerek is megértse. Az érdekesség, hogy pont a fiatalabb közösséget sikerült megfogniuk.

Ügyes marketinggel a közösségi médiában (TikTokon) nagyot ment a sorozat zenéje, könnyen elkapták azt a korosztályt, akik még nem látták a Battle Royalt, vagy az Éhezők viadalát.

A sorozat első szezonjának hangulata vitathatatlanul erős volt. Elnyomta az apró zavaró részleteket, így sokan igencsak pozitívan értékelték Szong Gi-hun történetét. Bár én már akkor panaszkodtam a befejezésre.

Nem azt mondom, hogy a második évad rossz lenne, de valami megváltozott. Akadnak jó pillanatai, de a hangnemet nagyon furán sikerült belőni. Egyik pillanatban kőkemény dráma, máskor meg röhejes vígjáték. Mire gondolok? Mondok egy példát: egyik pillanatban életre-halálra szóló oroszrulett-meccset játszik két szereplő.

A tragikus események után két perccel pedig valaki kiborul, mint egy rossz Szomszédok-epizódban Vágási Feri egy Windows-hiba miatt.

Akkora a kognitív disszonancia, hogy a néző nem tudja komolyan venni az eseményeket. Nem ezt a viselkedésmódot várnánk el a szereplőktől egy élet-halál szituációban. Értem, hogy az ázsiai alkotók miatt erős a keleti behatás, de az animékben is jobban kezelik ezeket az átmeneteket és a feszültség oldását a humorral. Ez itt inkább fájdalmas, mint vicces.

A túljátszott, kellemetlen pillanatok miatt azonban a kemény dráma-thriller teljesen lemegy egy brazil szappanopera színvonalára. Lehet, hogy sokkal több pénzből gazdálkodtak – ez látszik is –, de hiába a nagyszabású akciójelenetek, ha sokszor röhejes, amit kapunk. Persze túl lehet lépni ezeken a részeken, legyinteni, hogy ilyen ez a zsáner, de akkor is fura. Az első évadban, mintha ezt jobban kezelték volna. Lássuk mi a történetünk!

Itt teljes elkeseredettség uralkodik: Szong Gi-hun (Lee Jung-jae) megnyerte ugyan a maga játékát, de nem tud örülni a pénznek, amit barátai élete árán nyert.

Teljesen megtört, mind fizikailag, mind lelkileg. A másik nagy túlélőnk, Hwang Jun-ho (Wi Ha-joon), akit az előző szezon végén lelőttek, de természetesen túlélte. Jun-ho nem tud nyugodni, meg akarja találni a szigetet, ahol bátyja irányítja a gyilkos játékokat (egyébként ő lőtte le). Miközben Gi-hun komplikált terveket sző, hogy elkapja a játékok urát, addig Jun-ho a sziget után kutat. A kezdés erős, a Vonat Busanból ismerős Gong Yoo rövid, de igazán maradandó szerepben köszön vissza, mint a játékok kíméletlen sorozóügynöke. Többször azt éreztem, hogy ez a koreai Fűrész-sorozat, kevésbé túlbonyolított csapdákkal.

Lee Jung-jae továbbra is nagyon jó színész. Az első évad erős hatással volt Gi-hun karakterére, a színész lefogyott, a karaktere megtört, düh, szomorúság és bűntudat állandóan kiül az arcára. Önmagát okolja, hogy megnyerte a játékokat, és nem nyugszik, amíg nem szolgáltat igazságot. A gonosz szerepében Lee Byung-hun még, aki még komolyan vehető.

Ügyesen hozza a manipulatív vérszomjas játékmester szerepét, aki meg akarja mutatni Gi-hunnak az emberi természet igazi oldalát.

De rajtuk kívül tényleg mindenki irritálóan túljátssza a szerepét, és olyan, mintha egy animéből szabadult volna. Erre más szó nincs. Amikor kikerekedett szemmel rácsodálkozunk minden új információra… csak azon lepődtem meg, hogy nem kezdett el némelyik karakter orrából ömleni a vér, amikor zavarba esett, vagy nem jelent meg egy nagy izzadságcsepp a halántékán, amikor csalódott volt.

Nem tudom, ez a színházias játék mennyiben köszönhető Hwang Dong-hyuk író-rendezőnek, de valószínűnek tartom, hogy kreatív döntés. Ettől a stílustól nem komolyan vehető az egész. Ha ez volt a cél, akkor sikerült.

A forgatókönyv is tele van logikai hibákkal. Nem csak buta karakterekről van szó, vagy olyanokról, akikről az első pillanattól egyértelműen kitalálható, hogy gonoszok, hanem tényleges logikai hibákról.

Egy pisztolylövést valaki meghall a szakadó esőben, zárt kocsiból egy utcával az épület mellől, de amikor gépfegyverrel lövöldöznek ugyanabban az épületben, az senkit nem zavar.

A másik nagy problémám, hogy a Squid Game is beleesik a folytatások tipikus hibájába:

a második évad nagyobb, drágább, de ugyanaz, mint az első.

A kezdeteknél ugyan úgy a kinti világban vagyunk, majd a második rész végére érünk el a játékokig. Itt is van egy beépített ember, ám itt már az első perctől kezdve tudjuk a kilétét. Kicsit a hitchcocki feszültség-fokozásra alapoz, hogy a néző tud valamit, amit a szereplők nem. Ugyanúgy, ahogy az első eresztésben, itt is felbukkan egy vallási őrült. Egy bolond „Erőbenő”, aki csak a fizikai erőszakban hisz. A főszereplőnek egy közeli ismerőse is részt vesz a játékban. Van egy idős játékos, akire vigyázni kell. Ezt mind-mind már láttuk 2021-ben. Minden karakter egy különleges tulajdonsággal rendelkezik, ami miatt meg tudjuk őket különböztetni egymástól, legyen az külső jegy – lila haj, piercing, bubifrizura, állapotos anyuka –, vagy belső tulajdonság, de ennyi.

A főszereplőkön kívül ennyit kapunk másokból, egy jellegzetességet, amit csak ők tudnak.

Amikor pedig elhullanak ezek a játékosok, semmit nem érzünk. A következő jelenetben már nem is emlékezünk rájuk.

Gi-hun megpróbáltatásai mellett, Jun-honak csak annyi jut, hogy keresi a szigetet egy elit kommandós osztaggal a háta mögött, miközben szerintem minden néző rájön az első sanda nézés után, hogy miért nem találják meg azt a bizonyos szigetet. Van egy egész érdekes „C szál”, már az első résztől kezdve követünk egy lányt, akiről azt hisszük, hogy játékos lesz, de egy sokkal érdekesebb csavar történik vele, amit nem akarok lelőni. Annyit viszont elárulok, ahogy a második évad nem ér el sehova, ez a szál is befejezetlen marad, és semmit nem kezdenek vele. Pedig ez legalább érdekes és új volt.

Elértünk a legnagyobb problémámhoz: a második évad nincs befejezve.

Minden történetszál cliffhangerrel ér véget. Értem, hogy nem akartak mindent lezárni, pénzre és nézettségre hivatkozva, de hogy ennyire pofátlanul vágják el a végét, az már-már felháborító. Legalább valakinek adjanak egy lezárást. Tudom, hogy várhatóan jövőre jön a harmadik évad, de akkor is erős ez a befejezés. Én vártam, hogy hol az utolsó epizód. Lemaradtam valamiről?

Sajnos a második évad nem tudta a folytatni az alapvetően szórakoztató első történetét. Semmi több egy dél-koreai szappanoperánál egy kis Fűrész-fűszerezéssel. A társadalomkritika az orrunk alá van dörgölve, de remek marketinggel még ezt is eladhatják, ha szerencséjük van. Próbálnak az elvárásokkal szembe menni egy-egy ügyes döntéssel, de sajnos így is minden kiszámítható. Amikor a játékok újrakezdődnek, gyakorlatilag az első évadot is berakhatjuk. Erősen túlzásokkal operál, az említett kognitív disszonancia a csúcson pörög: kedves zene, vidám atmoszféra, majd halál mindenütt.

Ugyan azokat a témákat hozzák fel, mint az első évad: meddig mennél el pénzért, meddig maradsz ember? Sokaknak nincs más lehetőségük, és bármit megtesznek, hogy újrakezdjék az életüket.

A megtört főszereplő toposzát ügyesen használják, ám egy-egy rossz jelenet egy iskola utáni drámaklub szintjére degradálja. A két főszereplő játékának minősége erősen eltér a körülöttük lévő karikatúráktól. A fordulatok kitalálhatóak, a záróepizód pedig próbál epikus lenni, de csak kiábrándító és felháborító lesz. Megnézem majd a harmadik évadot is, de csak remélni tudom, hogy ennél jobb lesz. A Squid Game: Nyerd meg az életed második szezonja elérhető magyar szinkronnal a Netflix kínálatában.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A romantikus komédia, ami se nem vicces, se nem romantikus, de épp ettől lesz jobb és több – Kritika a Többesélyes szerelemről
Mondd, te kit választanál? A dúsgazdag, magas, jóképű és sármos üzletembert, vagy a csóró, magas, jóképű, sikertelen színész exedet? Itt a szerelem ötven árnyalata!


Celine Song nevét 2023 januárjában kezdte hajtogatni szinte mindenki az amerikai filmes körökben, amikor első filmjét, az Előző életeket bemutatták a Sundance Filmfesztiválon. Nem véletlenül, hiszen egy csodás alkotásról volt/van szó, amelyben két dél-koreai gyerekkori jó barát (talán több is annál), a Föld két legtávolabbi pontjára kerül, majd felnőttként újra felveszik a kapcsolatot, és maguk sem gondolják, hogy ez milyen érzelmeket ébreszt bennük.

A film átfesztiválozta a világot, majd 2024 januárjában végül a magyar mozikba is befutott (igaz, 2023 szeptemberében már el lehetett csípni a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon), nem sokkal később pedig két Oscar-díjra is jelölték, a legjobb film és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriáiban.

S hogy mi volt az Előző életek titka? Minden bizonnyal a benne rejlő őszinteség, hitelesség és emberiesség. Egy apró és érzékeny, sokszor szavak nélkül is sokatmondó alkotásról van szó, amellyel a dél-koreai Celine Song számára megnyíltak Hollywood kapui. Ő pedig rendesen betrappolt rajtuk. A következő filmjéhez ugyanis már olyan álomgyári nagyágyúkat sikerült megnyerni, mint Anastasia Steele, A mandalóri és Amerika Kapitány, vagyis Dakota Johnson, Pedro Pascal és Chris Evans.

Ha pedig az Előző életek egyik fő erénye az őszinteség volt, akkor ezt Song a Többesélyes szerelemmel rendesen kimaxolta. Talán túl is tolta… De hogyan lehet túltolni az őszinteséget? Nos, a sztori szerint a sikertelen színésznőből sikeres házasságközvetítővé vált Lucy Mason (Dakota Johnson) „örök szingliként” azt állítja, hogy vagy egyedül fog meghalni, vagy egy gazdag férfihoz megy feleségül. A szakmai sikerei ellenére Lucyt azonban egyre inkább frusztrálják ügyfelei irreális elvárásai. Részt vesz egy korábbi kliense esküvőjén, ahol megismerkedik a tehetős befektetővel, Harryvel (Pedro Pascal), aki élénk érdeklődést mutat iránta, de Lucy elutasítja, s azt javasolja, inkább legyen a cége ügyfele, hiszen ő lenne a legkapósabb férfi.

Lucy az esküvőn ráadásul váratlanul találkozik az exével, Johnnal (Chris Evans) is, aki éppen felszolgál a násznépnek, és továbbra is várja, hogy befusson színészként. Felelevenítik a közös múltjukat, amely az anyagi nehézségeik miatt ért véget.

Hősnőnk tehát nehéz helyzetbe kerül: választania kell a jóképű, sármos és mocskosul gazdag Harry, vagy a szintén jóképű, de csóró John között.

A Többesélyes szerelem magyar címe nyilvánvalóan a sztori romkomos oldalára utal, s ezzel próbálja becsábítani a nézőket a mozikba. Az eredeti cím, a Materialists (Materialisták) azonban már jóval őszintébb, hiszen Celine Song filmje egyrészt nem vígjáték, másrészt, ha lehet ilyen jelzővel illetni, akkor inkább antiromantikus film. A főhősnő ugyanis meg van győződve róla, hogy a házasság egy kölcsönösen gyümölcsöző üzlet két fél között, és a boldogságot az anyagi biztonság hozza el (persze az sem baj, ha a férfi jól néz ki, magas, és korban is stimmel).

Mert passzolhat egymáshoz bármennyire két ember, ha nincs elég pénz a közös életükre, az csak vitákat, veszekedéseket generál, szóval a szerelem nem elég a teljes boldogsághoz.

Song filmje tehát minden, csak nem a klasszikus hollywoodi értelemben vett romantikus film. Inkább megöli a romantikát.

Aztán persze a két férfi közt tipródó Lucy is kezdi felfogni, hogy nem lehet mindent matekkal megoldani, de addira a Többesélyes szerelem már elvesztette a szimpla romkomra izguló közönsége érdeklődését. Épp ezért is számít bátor vállalkozásnak: nem azt kapjuk, amit várunk tőle, és nem biztos, hogy örülünk annak, amit kapunk, de az biztos, hogy el fogunk gondolkodni rajta.

A film első fele épp ezért erősebb is, mivel abban kapjuk az arcunkba ezt a hollywoodi csöpögős romantikát kíméletlenül ledózeroló őszinteséget, a második felére már inkább kezd a cselekmény olyan irányt venni, mint ami ellen korábban oly ékesen felszólalt.

Azért így is távol áll a giccstől, csupán Song megijedt kissé a saját felvetésétől és a nézők teljes elidegenítésétől. Persze ezzel sincs semmi baj, hiszen a Többesélyes szerelem így is emlékezetesebb, mint a műfajbeli átlagos limonádék, és savanyúbb azoknál, mivel jóval több citromot facsartak bele.

E film kapcsán azonban már nem lehet elmondani, hogy szavak nélkül is sokatmondó lenne, annyi benne a szövegelés, és bizony épp ennyivel marad el az Előző életektől. Song első rendezésében a karakterek minden gondolatával és érzelmi vívódásával tisztában voltunk az apró rezdüléseikből, az egymásra nézéseikből, a ki nem mondott szavaikból. A Többesélyes szerelem azonban mindent kimond, sokszor. A kevesebb több lett volna.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk