KULT
A Rovatból

Jon Favreau megmentette a Star Warst – megnéztük a Mandalorian második évadát

A sorozat megadta a rajongóknak, amit az új trilógiából hiányoltak, a befejező résztől újra gyereknek érezhettük magunkat.

Link másolása

Figyelem, a cikk spoilereket tartalmaz!

Coming out: Star Wars rajongó vagyok. Igaz, nem fanatikus, rajongásom tárgya elsősorban a régi trilógiára terjed ki, illetve a 80-as években kiadott Kenner Star Wars figurák gyűjtésére. A millió könyvet, képregényt és a rajzfilmsorozatokat kihagytam.

Az előzmény trilógiát szívesen felejteném, viszont azok közé tartozom, akiknek bejöttek a folytatások.

Igen, Az utolsó jedik is.

De azt is megértem, hogy sokaknak miért okoztak csalódást.

Kicsit azt vártuk, hogy a Star Wars ugyanott folytatódik, ahol 1984-ben abbamaradt. Kedvenc hőseink, Luke, Han, Leia, Chewie és a többiek, ha megöregedve is, de továbbra is harcolnak a sötétség aktuális erői ellen. Újraélhetjük rajtuk keresztül a gyerekkorunkat, előcsalják a régi emlékeket, érzéseket.

Ennek az elvárásnak talán egyedül a Zsivány egyes tudott megfelelni, annak ellenére, hogy abban szerepelt a legkevesebb ismerős karakter.

És ennek az elvárásnak felelt meg a The Mandalorian is.

Jon Favreau nagy „leporoló mester”. Ő lehelt új életet a Marvel univerzumba, ő készítette el A dzsungel könyve és Az oroszlánkirály élethű, 3d-s változatát, és most ő támasztotta fel a halódó Star Wars franchise-t is.

A Mandalorian egyik titka kétségtelenül a botegyszerű történet.

Adott a hős, aki kap egy küldetést, amiért végig kell verekednie magát a fél világon. Ez az egyszerű, utaztatós dramaturgia lehetőséget adott, hogy minél többet belepakoljon abból, amit a Star Wars rajongók igazán szeretnek: űrhajókat, űrlényeket, fegyvereket, birodalmiakat, és változatos világokat.

George Lucas talán maga sem tudta, mekkora találmány megtölteni a filmjeit mindenféle menő űrlényekkel. Bár a sorozatban nem nagyon jelentek meg a régi trilógiából ismert karakterek, ismerős arcok (fajok) annál inkább: például amikor az első epizódban trandoshani fejvadászok támadtak Mandóra, mindenkinek eszébe jutott Bossk, a trandoshani fejvadász, aki ott áll A birodalom visszavágban Boba Fett társaságában, amikor Vader eligazítást tart nekik.Ismerősnek tűnik a Nick Nolte hangján megszólaló Kuii, az ugnauth és a buckalakók is. Sorolhatnánk.

Tulajdonképpen ismeretlen ismerős maga Mando is, akiben óhatatlanul Boba Fettet látjuk. Gondoljunk bele, Boba Fett a hihetetlenül menő páncéljának köszönhetően úgy lett a Star Wars egyik legismertebb, legikonikusabb figurája, hogy alig szerepelt, jó ha 1-2 mondatot mondott, és rendkívül nevetséges körülmények között halt meg -

legalább is ezt hittük, de erről majd később...

Zseniális húzás volt a „kölyök” figurája, akit az egész világ azonnal megszeretett, és elnevezett Baby Yodának, annak ellenére, hogy nyilvánvalóan nem lehetett Yoda, hisz a Mandalorian már a jedi mester halála után játszódik. A második évadban aztán megtudtuk, hogy a Grogu névre hallgat.

Favreau következő remek húzása a régi és az új ötvözése. Behozott olyan karaktereket, akik a rajzfilmsorozatokban illetve az Expanded Universe (tágabb univerzum) regényeiben, képregényeiben bukkantak fel eredetileg. Ilyen többek között Cara Dune, Ashoka vagy Bo Katan.

A második évad minden pozitívum ellenére meglehetősen hullámzó lett. Ez jól mérhető a rajongói reakciókon. Sok volt az unalmas, töltelék rész. Az abszolút mélypontot egyértelműen az a két epizód jelentette, amelyben Mandónak egy béka hölgyet és porontyait kellett elkísérnie valami messzi bolygóra, hogy találkozhasson a férjével.

Maga a békalény olyan volt, mintha egy Tini Nindzsa rajfilmből lépett volna ki – a 2012-es TMNT sorozatban konkrétan voltak is hasonló mutánsok. Tudom, mert én fordítottam.

Ráadásul Mando azért vállalja az utas fuvarozását, mert azt ígérik neki, hogy a férje segítni tud neki abban, hogy megtalálja a többi mandalórit. Ehhez képest az óriási „füles” amit a békaférj nyújtani tud annyiból áll, hogy megmutatja Mandónak, merre van a kocsma, ahol kérdezősködhet.

Lám, a Star Wars filmeket végigkísérő következetlenségek a Mandaloriant sem kerülték el, de lehet, hogy ez már kötelező tartozéka ennek az univerzumnak.

A 4. epizódtól szerencsére kezdett feljönni a történet. „Az ostrom” (The siege) érdekessége, hogy nem csak újra láthattuk az első évadból (és a Rocky filmekből) jól ismert Carl Weatherst, hanem ő is rendezte a részt. Maga az epizód amolyan töltelék, a fő történetszálat sokban nem lendítette előre, de legalább volt benne csihipuhi, birodalmi rohamosztagosok, speeder bike-ok és tie vadászok, ami mindig megmelengeti a Star Wars rajongó szívét.



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk