KULT
A Rovatból

Majdnem megölte Tom Cruise-t, nem zavarja a meztelenkedés és imádja a veszélyt a 40 éves Emily Blunt

Hollywood egyik legjobb humorú és leglazább színésznője ha kell, ledobja a textilt, ha kell, kigyúrja magát, ha kell, csípőből zseniálisat alakít.

Link másolása

Olyan régóta ismerjük, hogy akár rá is csodálkozhatunk: még mindig csak 40 éves? Február 23-án volt a szülinapja a brit Emily Bluntnak, aki lassan, nagy tehetséggel és okos döntésekkel dolgozta be magát a hollywoodi színészelitbe a kétezres évek eleje óta. Összegyűjtöttünk pár érdekességet róla.

Ruha ledob, tehetség bedobva

Aki anno látta a Szerelmem nyarát (2004), akkor biztosan feltette azt a kérdést, hogy ki ez a lány. Mert Blunt olyan szuggesztív és emlékezetes alakítást nyújtott a filmben, hogy attól a pillanattól lehetetlen volt lesöpörni a porondról. A kérdés már csak az volt, milyen karrierdöntéseket hoz és milyen ajánlatokat kap. A film két tinilány együtt töltött nyarát és testi-lelki összefonódását mesélte el, számos érzéki jelenettel, a színésznő pedig gátlások nélkül meztelenedett le szó szerint és átvitt értelemben is a kamera előtt. Egyébként nem zavarja, ha kevés rajta a ruha a kamera és a stáb előtt, maximum legyint egyet egy interjúban, hogy "mindig van egy éhes stábtag, akinek olyankor kell bejönnie az ebédjéért".

Ikonikus karakter az ikon mellett

Két év sem telt el, máris Hollywood közepén, a legnagyobb élő ikon, Meryl Streep és Anne Hathaway társaságában találta magát Az ördög Pradát visel című, mára kultikussá vált vígjáték mellékszereplőjeként. Annyira jól hozta a frusztrált, kisstílű, sznob, de érzékeny asszisztens komplex karakterét, hogy eddigre már az is felfigyelt rá a szakmából, aki addig nem. A kedvenc jelenete az a filmből, amikor a karaktere náthás lesz, ezért nem tud elutazni Mirandával (Streep) a divatmagazin elviselhetetlen főszerkesztőjével a párizsi divathétre. Blunt egyik anekdotája Streepről elhíresült: a legenda kedvesen bemutatkozott neki és Hathawaynek az olvasópróbán, majd közölte, hogy ez az utolsó kedves mondata feléjük, ami elhagyja a száját a forgatás végéig, aztán ehhez tartotta is magát.

Blunt egyébként annyira erős a mísz, de nagyon hálás karakterként, hogy sokak szerint ebben a pici szerepben is lejátszotta Hathawayt a vászonról.

Beindul a szekér Tom Hanks-szel és Steve Carellel

2007-ben két olyan filmben is játszott, amiben a szexuális vonzerején és az egyéniségén egyszerre volt nagy a hangsúly. Az egyik a Charlie Wilson háborúja című remek politikai mozi volt Tom Hanksszel a főszerepben. Blunt számára a legnagyobb kihívás az a jelenet volt, ahol ahol felöltözve, csábítóan kellett elénekelnie az Angel című számot, miközben szexin lépdel lefelé egy lépcsőn, és szerinte "tök bénán" énekelt, mert túl magasan nem tud jól:

A másik epizódszerepe kicsi volt, de annál viccesebb: a Dan és a szerelem című filmben, melyben egyébként Steve Carell és Juliette Binoche zúgnak egymásba, egy jelenetben csábító táncot lejt egy kocsmázás alkalmával Dannek, a főhősnek, aki épp nem vele lenne elfoglalva, hanem Binoche-sal, aki sajnos épp Dan testvérével kavar, tehát tiltott zóna. Blunt, akit malacfejnek is gúnyolnak a filmben, végtelenül intelligensen játssza a szexi és buta plasztikai sebészt:

Kapcsolati háló

Blunt és férje, John Krasinski mára bevették magukat a hollywoodi elitbe, de egészen organikusan: Blunt gyakran hivatkozik a fantasztikus Stanley Tuccira, sógorára, hogy aljas módon beférőzött a családba, mert Az ördög Pradát visel forgatásakor ő mutatta be a nővérének. Jimmy Kimmellel összejárnak, Krasinski régi barátja Justin Theroux, Jennifer Aniston exférje is. A Blunt-Krasinski együttműködés persze nekünk elsősorban szakmai oldalról érdekes, nekik pedig kifejezetten jól jövedelmező.

"Szint alatt" ment férjhez

John Krasinski színész, Blunt színész-író-rendező férjének öniróniájára jellemző, hogy nevetve ismeri be, pontosan tudja, hogy "felfelé" házasodott, azaz olyan nőt vett el, akiéhez az ő karrierje még nem volt mérhető. Azóta a színész behozta a lemaradást, de a sztorijuk kezdete attól még tény:

Krasinski szégyentelenül sokszor megnézte Az ördög Pradát viselt Emily Blunt miatt, annyira rajongott érte (ekkor még nem is ismerték egymást), majd egy véletlen éttermi találkozáskor otthagyta az asztalánál Justin Thoreaux-t, beállt Blunt és barátja asztalához és elkezdett nyomulni.

Az első randijuk Blunt egyik filmpremierjén volt, ahová Krasinski Amerikából utazott egy napig, elkísérte Bluntot, majd visszarepült. Két gyerekük született, és eddig két közös filmjük készült el.

Tom Cruise, Emily Blunt és a fa, aminek nekimentek

Cruise karrierjének is egy kifejezetten kellemes állomása A holnap határa című akciófilm, amiben sok fordulat és még humor is bőven van, miközben egészen izgalmas, jól összerakott mozi. Blunt ebben megkapta a női főszerepet: a karakterének elég sokszor le is kellett lőnie Cruise-t, hogy az újra feléledjen, és kezdődjön elölről minden, amíg ki nem kerül a körforgásból.

A színésznő az életben is majdnem kinyiffantotta a sztárszínészt, aki, mint ismert, minden stuntját szereti egyedül, kaszkadőr nélkül csinálni, így Blunt sem akart lemaradni erről. Ő maga vezette egy jelenetben a kocsit, őrült gyorsan kellett hajtania, de rosszkor kanyarodott be, és Cruise a végén már hiába üvöltött vele, nem érdekelte, majd nekivezette az autójukat egy fának.

Itt meséli el:

Blunt őszintén beszélt róla, hogy egyébként hiába készült fel durván fizikailag a forgatásra, nem számított arra, milyen fizikai megterhelés lesz a 36 kilós harci öltözetet viselni, ebben mozogni és akciójelenetekben helytállni. Elmesélése szerint amikor először felvette a jelmezt, elsírta magát, annyira nehéz volt a ruha, és Crusie-nak kellett bele lelket önteni.

Alkoholista, traumatizált roncs

2016-ban egy nagyszerű krimi adaptációjában, A lány a vonatonban játszott a színésznő, ami az egyik legerősebb alakítását örökítette meg. Nehéz úgy írni a sztoriról, hogy ne lőjük le a poént, anno mi is írtunk a filmről, de egyébként is egyértelműen Blunt az, aki miatt a thriller olyan erővel működik, ahogy.

Egy depresszióval, PTSD-vel és függőséggel küzdő nőt alakít, aki egy rejtélyes bűnügy közelébe kerül. Ilyen mélységekbe még nem ment le addig, ezt pedig a szakma és a közönség is értékelte.

Azért persze azt se felejtsük el, hogy előtte, 2015-ben a Sicarióban is nagyon játszott.

Hang nélkül

Krasinski 2018-ban gondolt egyet és megírta élete első horror-forgatókönyvét úgy, hogy kifejezetten parázik a műfajtól, de nem hagyta nyugodni az ötlet. Nem kérte fel Bluntot a szerepre - "milyen kínos beszélgetés lett volna aznap a vacsoraasztalnál"-címszóval, azaz félt, hogy a színésznőnek nem tetszik majd, amit írt- , de Blunt azonnal magának akarta a női főszerepet. A Hang nélkül, amit Krasinski rendezett, gigasiker lett, Blunt alakítása pedig elementáris. Az egyik legütősebb jelenete nyilván az volt, amiben csendben kellett szülnie a kádban, mert a filmbeli szörnyek a hangra érzékenyek (ezért néma mindenki a filmben).

Hang nélkül 2

"Amíg én a Mary Poppinst forgattam és boldogan jöttem haza naponta a forgatásról, és ilyenekről számoltam be, hogy 'képzeld, ma pingvinekkel táncoltam"', John a padláson a legsötétebb állapotában volt, ugyanis épp akkor írta a Hang nélkül folytatását - mesélte Blunt egy interjúban. - Erre csak ilyeneket tudott válaszolni, hogy "én pedig megöltem egy gyereket a negyedik oldalon"'. A Hang nélkül 2 is izgalmas, működő mozi lett - és megint nagy siker. Blunt újabb színeit mutatta meg, amire azért is volt lehetősége, mert a Hang nélkül-filmek alapkoncepciója nem a céltalan ijesztgetés, hanem a gyermekeiket és családjukat óvó szülők, és kifejezetten: egy eszeveszettül bátor anya küzdelmeinek bemutatása. A Hang nélkül 2-nek, így közvetve Bluntnak is köszönhető egyébként, hogy a Covid után visszakúsztak a nézők a mozikba. Legújabb produkciója, Az angolok című miniszéria megtekinthető az HBO Maxon.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: