KULT
A Rovatból

Krokodilok közt nevelkedett, és retteg az Alzheimertől – A Chris Hemsworth-portré

Sokan irigykednek rá, amiért nyert a „génlottón”, legalábbis ami a külsejét illeti. Valójában azonban épp a génjei miatt vonul vissza egy időre. Egy ausztrál vidéki srác, majd a mennydörgés istene, aki továbbra is a földön jár.


Christopher Hemsworth 1983. augusztus 11-én látta meg a napvilágot Melbourne-ben, a tanárnő Leonie van Os és a szociális tanácsadó Craig Hemsworth gyermekeként. A bátyja, Luke (sz.:1980) után ő volt a második fiú, majd 1990-ben született meg az öccsük, Liam. Egyébként mindhárman ismert színészek lettek, Liamet többek között Az éhezők viadala-franchise-ból vagy A függetlenség napja – Feltámadás főszereplőjeként ismerhetjük (a Vaják 4. évadában pedig ő váltja Ríviai Geralt szerepében Henry Cavillt), Luke-ot pedig talán a Westworld című népszerű sorozat Ashley-jeként jegyezték meg maguknak a legtöbben.

Chris anyai nagyapja egyébként holland bevándorló volt, anyai nagyanyja pedig ír származású, apai ágon ugyanakkor angol, skót és német felmenőkkel rendelkezik. A Hemsworth- gyerekek Melbourne-ben és az Ausztrália északi területén fekvő Bulman nevű faluban nevelkedtek. "A legkorábbi emlékeim a vidéki marhatelepekhez kötődnek, aztán visszaköltöztünk Melbourne-be, aztán megint ide, majd újra oda.

A farm- és a városi élet között ingáztunk. A gyermekkorom nagy részét azért inkább Melbourne-ben töltöttem, de a legélénkebb emlékeim Bulmanhez köthetőek, krokodilokkal és bölényekkel. Ezek bizony nagyon különböző életterületek”

– mesélte Hemsworth, akinek az akciófilmek iránti szenvedélye is még a gyermekkorából ered: "Akciófilmeken nőttem fel: Schwarzenegger, Van Damme, Stallone filmjein. Folyamatosan néztem a filmjeiket, majd a testvéreimmel a hátsó kertben ugráltunk, és újrajátszottuk a jeleneteket. Élénk volt a fantáziánk, sok mindent elképzeltünk, de végül ezek a gyermeki élmények motiváltak arra, hogy színész akarjak lenni. Kezdetben a kalandozás volt a lényeg, később, a karrierem során azonban rájöttem, hogy főként a művészi mivolta rezonált rám, és ez a kreatív kiút nagyon fontos volt a számomra."

Chris gyermekkorát természetesen a szülei szakmája is formálta: "A szüleim hosszú évekig a gyermekvédelemben dolgoztak. Az édesapám félretette a saját szükségleteit, hogy a gyermekek segítésének szentelje az életét. A szüleim hatása és az, hogy milyen környezetben nőttem fel, erős inspirációt jelentett nekem. Félre kell tennünk a saját személyes jólétünket, hogy másokon segíthessünk."

Hemsworth filmes karrierjét a családja tanácsai és befolyása alakította.

Az azóta kialakult szupersztárstátusza s népszerűsége ellenére megtanulta, hogy mindig a földön járjon, és ne veszítse el a korábbi gondolkodásmódját:

"Az anyukám azt mondta nekem évekkel ezelőtt, hogy csak érezzem jól magam, én azonban beleragadtam a magammal szemben támasztott elvárásokba, reményekbe és álmokba, amiket el akartam érni. A csillagokat céloztam meg, és ez óriási terhet rótt rám. Azóta megtanultam, hogy ne nézzek ennyire messzire előre.”

Szappanból Hollywoodba

Chrisnek egyetlen motivációja volt annak idején abban, hogy színészként keresse a kenyerét. Hogy pénzt keressen, amivel segítheti a családját. "Szegénységben nőttünk fel, általában eléggé le voltunk égve. Úgy gondoltam, hogy a színészkedéssel kereshetek egy kis pénzt, és kihúzhatom a szüleimet az adósságokból, kifizethetem a házat, és segíthetek a barátoknak és a családnak. Azt hiszem, csak hűnek kell maradni önmagunkhoz, és tudatában kell lenni az állandó változásnak. Ez az egyetlen szabályom az életre, és ez soha nem fog megváltozni” – mondta.

Sok színész szappanoperákban vagy sikeres tévéműsorok statisztájaként kezdi a karrierjét. Ezek a szerepek lehetővé teszik számukra, hogy a franchise-okon belüli rangosabb szerepekbe kerüljenek, vagy kiszúrják őket nagyobb projektek alkotói. Hemsworth is így kezdte. Bár jelenleg a Marvel-franchise Thorjának szerepéről ismert, Chris karrierje a lehető legsokoldalúbb.

Ausztrál szappanoperákban kezdte, a tévés pálya pedig végül elvezette első hollywoodi blockbusterszerepéhez a 2009-es Star Trekben, amelyben George Kirköt, a főhős James T. Kirk kapitány (Chris Pine) apját alakította a film nyitányában.

Addig azonban meg kellett másznia az odavezető lépcsőfokokat is. A legelső szerepében Arthur királyt játszotta 19 évesen a 2002-es Guinevere Jones című ausztrál minisorozat két epizódjában. A széria egy tinilányt követett, aki azt hiszi, hogy ő Camelot reinkarnálódott királynője, Guinevere. Ezután tűnt fel, szintén 2002-ben Ausztrália legismertebb szappanoperájában, a Szomszédokban (hasonlóan sok más ausztrál kollégájához: pl. Margot Robbie, Russell Crowe, Kylie Minogue, Natalie Imbruglia és Ben Mendelsohn is itt kezdték a karrierjüket, illetve az öccse, Liam is feltűnt benne).

Majd 2004-ben állandó szerepet kapott az 1988 óta (máig) sugárzott Otthonunk című szappanoperában (ebből pedig többek között Isla Fisher, Naomi Watts, Heath Ledger, Ryan Kwanten, Simon Baker, Guy Pearce, Julian McMahon, Isabel Lucas, Melissa George, Samara Weaving, Brenton Thwaites és Luke Bracey emelkedtek ki később), amelyben 194 epizódon és három éven át alakította Kim Hyde karakterét.

És bár 2007-ben a saját döntéséből hagyta ott a sorozatot, később elárulta, hogy akkoriban eléggé szorongott, mivel nehezen talált munkát. Szerencsére azonban a sorsnak más tervei voltak vele…

Két éven át nem forgatott, majd jött J.J. Abrams és a Star Trek. S bár csupán néhány perc erejéig szerepelt a sikeres sci-fiben, ez elegendőnek bizonyult arra, hogy a producerek és a rendezők meglássanak valamit a jóképű, sármos, erős kisugárzású 26 éves színészben. Még az új Enterprise-kaland bemutatásának hónapjában (2009 májusa) behívták egy meghallgatásra, a Marvel-franchise Thorjának szerepére. S bár először kiszórták a jelöltek közül, végül adtak neki egy második esélyt, amelynek során már sikerült meggyőznie Kevin Feige-éket arról, hogy ő a mennydörgés tökéletes istene, így 2009 júniusában már övé is lett a szerep, amely világhírűvé tette, és akit máig alakít. Eddig összesen kilenc filmben láthattuk a pörölyös szöszi izomkolosszusként.

A romantikus doksis

Bár azt hihetnénk, hogy egy ilyen adoniszi külsővel megáldott, sikeres és körülrajongott férfiú (nem mellesleg pedig a világ egyik legjobban fizetett színésze) minden héten más bombázó mellett jelenik meg, valójában összesen két kapcsolatáról lehet tudni. 2005 és 2008 között volt együtt a színésznő Isabel Lucasszal (Transformers – A bukottak bosszúja, Daybreakers – A vámpírok kora, Halhatatlanok), akivel az Otthonunk forgatásán melegedett össze, majd 2010-ben, a Thor forgatása idején szeretett bele a nála 7 évvel idősebb, anyai ágon erdélyi magyar származású spanyol színésznőbe, Elsa Patakyba (Halálos iramban-filmek).

A kapcsolatuk villámgyorsan haladt előre, szeptemberben, vagyis az összejövésük után két hónappal már el is jegyezték egymást, s ugyanezen év karácsonyán, december 26-án pedig meg is tartották az esküvőt.

Azóta három gyermekük született, az India Rose nevű kislány 2012-ben, az ikerfiúk, Sasha és Tristan pedig 2014-ben. 2015-ben egyébként a család megelégelte a hollywoodi nyüzsgést, és Los Angelesből az ausztráliai Új-Dél-Walesben található Byron Baybe költözött.

Hemsworth tehát ritka sikeres színészi karriert tudhat maga mögött, noha díjakkal eddig nem kényeztette a szakma, igaz, nem is kifejezetten a díjvonatra szállt fel eddig, a Marvel-darabok mellett olyan filmekkel, mint a Hófehér és a Vadász (2012), valamint annak folytatása, A Vadász és a Jégkirálynő (2016), illetve a 12 katona (2018), a Men in Black – Sötét zsaruk a Föld körül vagy a két Tyler Rake – A kimenekítés-film (2020, 2023) inkább az akciós-kalandos, szélesebb közönséget kiszolgáló projektek mellett tette le a voksát. A legkomolyabb, legösszetettebb alakításai közé talán a Hajsza a győzelemértben (2013), A tenger szívében (2015) vagy a Húzós éjszaka az El Royale-ban (2018) játszott szerepei tartoznak, utóbbiban rosszfiúként is kipróbálta magát, amivel a gyengécske A pók fejében (2022) is próbálkozott, de nem rajta bukott a dolog.

Ám mindegy, hogy egy szappanoperában játszik, vagy a szeretett Thort alakítja, végül a magánélete elkezdte befolyásolni a hollywoodi ambícióit is. Lelkes szörfösként és a mentális egészség szószólójaként Hemsworth többször állt már a kamera mögé dokumentumfilmesként.

Az első doksi, amit készített, az Andy Irons: Kissed by God (2018) volt, amely címszereplője, a háromszoros világbajnok szörfös bipoláris zavarával és függőségével foglalkozott.

Miután Hemsworth társult a National Geographickel, két dokumentumfilm producere és főszereplője is lett: a Shark Beach with Chris Hemsworth-ben (2021) színészünk az ismert kelet-ausztráliai partszakaszt fedezi fel, s azt, hogy az emberek és a cápák valóban jól kijönnek-e egymással. Legutóbbi dokumentumszériája, a Limitless (2022) pedig Hemsworth eddigi legszemélyesebb munkája: a hatrészes sorozatban szembenéz a félelmeivel, többek között a magas helyekkel, az öregedéssel és az emlékezetével.

Ne felejts el!

S hogy miért olyan fontos az emlékezete? Nos, nemrég kiderült, hogy könnyen és idejekorán elveszítheti azt… A Limitless ötödik epizódjában ugyanis Hemsworth közzé tette nem sok jót ígérő felfedezését, miszerint anyai nagyapja Alzheimer-kórban szenved, s az is kiderült, hogy Chris is az APOE4 gén két példányát örökölte, egyet az édesanyjától, egyet pedig az apjától, ami viszont valószínűvé teszi, hogy nála is kialakul ez a betegség, ráadásul az ő esetében nyolcszor-tízszer nagyobb az esélye, mint átlagosan a lakosság körében. Épp ezért azt tervezi, hogy határozatlan időre szünetet tart a karrierjében, hogy több időt tölthessen a családjával. „Nem akartam ezzel manipulálni a közönséget, és túldramatizálni a dolgot, de azt sem, hogy valamiféle empátiára vagy bármi másra irányuló, a szórakoztatás érdekében elkövetett hamiskás próbálkozás legyen belőle"

- mondta Hemsworth, aki közel a 40-hez áldásként tekint a felfedezésre, ugyanis így elkezdhet lépéseket tenni a kockázat kezelésére, a fizikai és mentális egészségének megőrzésére, s így talán jó ideig elodázhatja a betegség kialakulását.

Többféleképpen is kezeli a helyzetet, többek között humorral.

A Netflixen június 16-án debütált Tyler Rake – A kimenekítés 2 után most egy ideig így nem láthatjuk majd semmiben, hiszen megpróbál eleget tenni ígéretének, és az egészségére, no meg a családjára fókuszál. Már korábban kiválasztották őt egy Hulk Hoganről szóló életrajzi film főszerepére, illetve Chris azt is lenyilatkozta már, hogy Thorként is szívesen visszatér még, amennyiben jó forgatókönyv készül hozzá, és tovább tudja vinni a karaktert eddig nem látott helyekre. Addig viszont egyszerre edzi a testét és az elméjét, s azokkal tölti az időt, akik a legfontosabbak a számára. Drukkolunk neki!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
14 évesen magán végzett abortuszt, halottakat sminkelt, és a pukipárnáról kapta a nevét – Whoopi Goldberg 70 éves
Szegénysorból küzdötte fel magát Hollywood legjobban fizetett színésznőjévé, avagy egy nem semmi életút krónikája.


Whoopi Goldberg 1955. november 13-án született Caryn Elaine Johnson néven New Yorkban. Munkáscsaládban, szegénysorban nőtt fel, egy gazdasági nehézségek és faji feszültségek sújtotta környéken. Egészen kicsi korától kezdve vonzódott a művészetekhez, különösen a színészethez, de a gyermekkora messze nem volt átlagos. A szülei, Robert James Johnson Jr. és Emma Harris fiatalon elváltak, Whoopinak pedig emiatt számos kihívással kellett szembenéznie már egészen fiatalon.

Egy interjúban később elmagyarázta, hogy a neveltetése nem feltétlenül ösztönözte a színészetre vagy a fellépésekre, abba inkább menekülésként és önkifejezésként próbált belevágni:

„Nem akartam sztár lenni, csak azt akartam csinálni, amit szeretek. A színészet egyfajta önkifejezési mód lett számomra, amikor úgy éreztem, hogy nem értenek meg. Hangot adott nekem.”

A középiskola után Goldberg nehezen találta meg a helyét a világban. Különféle alkalmi munkákat vállalt, többek között kőművesként, pincérnőként, banki pénztárosként, szépségszalonokban és halottkozmetikusként (akik kikészítik az elhunytat a nyitott koporsós temetésekre) is dolgozott, miközben a szabadidejében csiszolgatta a színészi tudását. A karrierje kezdetén számos kísérletet tett – fellépett közösségi színházakban, kipróbálta a stand-up comedyt, sőt szinkronszerepeket is vállalt –, mígnem megtalálta az igazi hivatását.

Végül a stand-upon keresztül tört be a szórakoztatóiparba, a humora megvolt hozzá. Az 1970-es évek végén San Franciscóba költözött, és helyi komédiaklubokban kezdett fellépni, ahol az egyedi stílusa hamar kiemelte őt a tömegből. Az előadásai éles eszéről és kiváló megfigyelőképességéről tanúskodtak, valamint a félelmet nem ismerő társadalmi kommentárjairól. Nem sokkal később már egyéni műsorával keltette fel a figyelmet, amit ő maga írt és adott elő az Off-Broadwayn.

Goldberg előadása minden addig látottól eltért, a humorát erőteljes történetmeséléssel ötvözte, és olyan kérdésekkel foglalkozott, mint a rasszok vagy a nemi identitás. Előadásai végül felkeltették a neves rendező és producer, Mike Nichols (Diploma előtt, A 22-es csapdája, Silkwood, Dolgozó lány, Madárfészek, Közelebb stb.) figyelmét, aki meglátta benne a potenciált, és bátorította, hogy a tehetségét a színészetre is kiterjessze. Goldberg így emlékszik vissza erre a fordulópontra: „Mike Nichols volt az első, aki valóban meglátta, mire vagyok képes. Nem komikust vagy egy fekete nőt látott bennem, hanem művészt. És ez mindent megváltoztatott.”

A név kötelez?

1985-ben Caryn előadása, a The Spook Show sikeres lett, így meghívták, hogy vigye azt a Broadwayre, akkor vette fel a Whoopi Goldberg nevet. Elmondása szerint az akkor már népszerű fingpárnától (whoopee cushion) kölcsönözte új keresztnevét:

„Amikor fellépsz, soha nincs igazán időd kimenni a mosdóba, és becsukni az ajtót. Szóval, ha egy kicsit »gázos« vagy, akkor azt bizony ki kell engedned. Az emberek ezért azt mondogatták nekem: »Olyan vagy, mint egy fingpárna.« És igen, innen jött a név.”

A színpadi vezetéknevéről pedig 2011-ben azt állította: „Az anyám nyilvánvalóan nem Whoopinak nevezett el, de a Goldberg tényleg a nevem – a családom és az örökségem része, akárcsak az, hogy fekete vagyok. És azt is tudom, hogy emellett zsidó is vagyok.” Az anyja, Emma ajánlotta figyelmébe ezt a nevet, mert úgy gondolta, hogy a család eredeti vezetékneve, a Johnson „nem elég zsidó” ahhoz, hogy a lánya sztár lehessen. Később aztán a családfakutató Henry Louis Gates Jr. megállapította, hogy Goldberg összes nyomon követhető őse fekete volt, szóval nincs ismert zsidó felmenője, és hogy egyik őse sem viselte a Goldberg nevet. De hát mindegy is.

Whoopi Broadway-előadása viszont (már az új néven) óriási sikert aratott, annyira, hogy még egy speciális Tony-díjat is kapott. Innen pedig már egyenes út vezetett a színészkedéshez és a filmekhez.

Drámával nyitott

Nem is akármilyen volt az első filmes feltűnése: rögtön főszerep, méghozzá Steven Spielberg rendezésében, az 1985-ös Bíborszínben. Hoppá, nem vígjátékkal startolt, hanem egy nagyon is komoly drámával. Az Alice Walker Pulitzer-díjas regénye alapján készült filmben Goldberg Celie-t játszotta, egy szegény afroamerikai nőt, aki a 20. század elején küzdött a túlélésért és azért, hogy hangot kapjon egy kegyetlen, elnyomó világban. Az első alakításáért pedig rögtön Oscar-díjra jelölték őt a legjobb színésznő kategóriában.

„Emlékszem, hogy Steven Spielberg felhívott, és azt mondta: »Szeretnénk, ha te játszanád Celie-t.« Megdöbbentem. Azt hittem, viccel! De aztán rájöttem, hogy ez a valóság, és hogy el kell vállalnom ezt a szerepet, és meg kell jelenítenem őt minden szeretettel és erővel, amit megérdemel” – emlékezett vissza Goldberg a színészi karrierje kezdetére. S bár abban az évben nem nyerte el az Oscart, a Bíborszín sikere megszilárdította a pozícióját Hollywoodban, ás egy csomó más szerephez vezetett.

Apácaként a csúcson

Például ott volt a Spiclik, sipirc (1986), a Betörő (1987), a Végzetes szépség (1987), a Clara szíve (1988) vagy az Országúti vagányok (1989), de egyikkel sem aratott sikert, úgy tűnt, a Bíborszínnel ígéretes kezdést mutató színésznő nem tud sztárrá válni. Ó, dehogynem tudott.

Goldberg karrierje ugyanis egy újabb hatalmas ugrást tett, amikor 1990-ben nagy szerepet kapott a Ghostban. Mae Brown, egy médium szerepét játszotta, aki segít egy halott férfinak (Patrick Swayze) kommunikálni az élő szerelmével (Demi Moore).

Goldberg vicces és szívből jövő alakításáért mindenki odáig volt, a Ghostért pedig már megkapta az Oscar-díjat is a legjobb női mellékszereplő kategóriában, így tagja lett az igen kevés embert számláló EGOT-klubnak, akik egyaránt elnyerték az Emmyt, a Grammyt, az Oscart és a Tonyt.

A Ghost sikere Goldberget a hollywoodi A-kategóriás sztárságba katapultálta, és továbbra is sokféle szerepet vállalt olyan filmekben, mint a szintén kasszasiker Apáca-show (1992) és annak 1993-as folytatása, valamint A játékos (1992), a Made in America (1993), a Corrina, Corrina (1994) vagy Az oroszlánkirály (1994), amelyben Shenzit, a hiénát szinkronizálta. Az Apáca-show második részéért egyébként 12 millió dolláros gázsit kapott, emiatt pedig egy rövid időre ő lett a legjobban fizetett színésznő Hollywoodban. Népszerűségét az is jól jelzi, hogy négy alkalommal is ő volt az Oscar-gála házigazdája (1994-ben, 1996-ban, 1999-ben és 2002-ben).

Fontosabb témák

Whoopi később azt is bebizonyította, hogy nemcsak tehetséges színésznő, hanem a társadalmi kérdések hangos szószólója, illetve elismert televíziós műsorvezető is lett. 2007-ben indult népszerű talkshow-ja, a The View, ezt a platformját pedig arra használta, hogy olyan témákat boncolgasson vendégeivel, mint a politika, az egyenlőség és a mentális egészség. „Felelősséget érzek azért, hogy olyan dolgokról beszéljek, amelyek fontosak. Ha van egy komoly felületed, és nem használod arra, hogy másokat emelj fel vele, vagy beszélgetéseket indíts, akkor mit is csinálsz valójában?” – magyarázta egy 2009-es interjúban.

Az ezredforduló után a színészi karrierjében már nem tudta hozni a korábbi sikereit, azóta olyan, említésre érdemes filmekben tűnt fel, mint az Észvesztő (1999), az Üldözési mánia (2001), a Star Trek: Nemezis (2002), a Toy Story 3 (2010), a Muppets (2011), a Tini nindzsa teknőcök (2014), Az öt kedvenc (2014) vagy a Till – Igazságot a fiamnak (2022). Gyakran játszotta önmagát filmekben, sorozatokban, sőt, feltűnt a Halálként (Talpig majom) és Istenként (Egy kis Mennyország) is.

A fókusz tehát máshova került, a tévézésre, és azóta is ott érvényesül a leginkább.

Férjek, pasik, abortuszok

Goldberg eddig háromszor mondta ki a boldogító igent. 1973 és 1979 között Alvin Martin drogfüggőségi tanácsadóval volt házas; 1986 és 1988 között David Claessen operatőrrel; 1994 és 1995 között pedig Lyle Trachtenberg szakszervezeti szervezővel. Rajtuk kívül élettársi kapcsolatban élt a színész Frank Langelléval és a drámaíró David Scheinnel, illetve az exei között szerepel Michael Visbal üzletember, Jeffrey Cohen fogorvos, Edward Gold operatőr, valamint Timothy Dalton és Ted Danson színészek.

Whoopi kijelentette, nem akar többé az oltár elé állni: „Vannak, akiknek nem az a sorsuk, hogy megházasodjanak, és nekem sem az. Biztos vagyok benne, hogy sok ember számára csodálatos dolog.”

Egy 2011-es interjúban azt is elmagyarázta, hogy soha nem volt szerelmes a férfiakba, akikhez hozzáment. „

Tényleg elkötelezettnek kell lenned irántuk. Bennem azonban nincs meg ez. A családom iránt vagyok elkötelezett.”

1974. május 9-én Goldbergnek született egy lánya, Alexandrea Martin, aki szintén színésznő lett, mellette pedig producerkedig. A lányán keresztül Goldbergnek három unokája és egy dédunokája van.

Volt egy fiatalkori abortusza is, az 1991-ben megjelent The Choices We Made: Twenty-Five Women and Men Speak Out About Abortion című könyvben beszélt erről. Elmondása szerint 14 évesen egy fogas segítségével szakította meg a terhességét, illetve 25 éves korára hat vagy hét abortusza volt, és a fogamzásgátló tabletták sem tudták megakadályozni a teherbe eséseit.

Azt is bevallotta, hogy egykor aktív drogfüggő volt, illetve azelőtt is marihuánát szívott, mielőtt 1991-ben átvette a legjobb női mellékszereplő Oscar-díját a Ghostért.

Szerencsére mindezt mega mögött tudta hagyni, azzal pedig soha senki nem vádolta a karrierje során, hogy ne lenne önazonos. Ahogy Goldberg maga is fogalmazott egyszer: „A legnagyobb dolog, amit megtanultam ebben az iparágban, az az, hogy soha ne add fel azt, aki vagy! Mindig mutasd meg magad, tanulj tovább, és bízz abban, hogy a befektetett munka meg fog térülni!”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
„Megint senkiháziak kezében van a popszakma” – Visszatért a Sziget Prodidzsáj Petije
Janklovics Péter újra a fesztivál reklámarcaként szerepel. Új videójában beolvas Gerendai Károlynak, de később azért kér tőle 11 VIP hetijegyet.


Tizenhat év után egy zseniális marketingfogással tért vissza Prodidzsáj Peti: Janklovics Péter új videójában ismét a Szigetet reklámozza, és még a szállóigévé vált mondatát is újra elsütötte.

A közösségi oldalakon megjelent videóban a humorista éppen a "Kisnagyság" magazin címlapfotózásán vesz részt, amikor telefonon hívják. Nem is akárki keresi: Gerendai Károly, a Sziget alapítója, aki nemrég váratlanul újra a fesztivál élére került. Meghallva a nevét Janklovics azt suttogja:

„megint senkiháziak kezében van a popszakma”.

Gerendai vélhetően egy újabb reklámszerep miatt hívta fel a humoristát, aki azonban elutasítóan válaszol:

„Nem én lettem ismert a Sziget-reklámok Petijeként, hanem a Peti-reklámok Szigeteként lett ismert a kis fesztiválotok! Hát, ne üljünk már fordítva a pincsikutyán, Károly!”.

Janklovics ezután azzal viccelődik, hogy ő már „sokkal nagyobban” van, hiszen negyven-ötven fős művelődési házakat is megtölt, sőt, már a „Kossuth-díj várományosa”. Le is teszi a telefont, mondván neki nincs erre ideje. Végül kséőbb visszahívja Gerendait és kér tőle 11 VIP hetijegyet a fesztiválra.

A humoros jelenet egyértelműen a Sziget megújulását ünneplő kampány része, hiszen a fesztivál nemrég jelentette be, hogy ismét magyar irányítás alá került, és Gerendai Károly stratégiai vezetésével készülnek a 2026. augusztus 11-15. közötti rendezvényre.

Janklovics Péter 2009-ben volt a Sziget ikonikus reklámarca a „Prodidzsáj” és „Fátboy slim” féle kiejtéseivel. Ha már homályosan emlékszel arra a bizonyos reklámvideóra, íme:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Nehéz megértőnek lenni az Észbontók szereplőivel, amikor abban sem biztosak, hogy az ember emlős
Az észbontókon a legegyszerűbb kérdések is kifognak, de ennél is ijesztőbb, amikor úgy jutnak el a helyes válaszig, hogy közben a legvadabb képtelenségeket hordják össze.


12. évadához ért a népszerű műsor, ám két nagy változás is történt amióta utoljára láthattuk. Egyrészt a Viasatról átköltözött a TV2-re, másrészt új műsorvezetőt is kapott az RTL-től átigazolt Szépréthy Roland képében. Ha valakinek nem lenne meg, ő volt az a srác, akit minden látható indok nélkül beültettek a Sztárboxban Kokó mellé "szakértőnek", és állandóan pizsamában volt.

Mondjuk a hálóöltözetek iránti vonzódását itt is megtartotta.

A műsor elején egy teljesen indokolatlan kisfilmet láthatunk arról, hogy Szépréthy Roland botcsinálta Jack Sparrow-ként hajókázik a tengeren, de kap egy küldetést, aminek lényege, hogy némit csetlés-botlás árán eljut a stúdióba, ahol bekonferálja az Észbontókat.

A műsor különösebben nem bonyolult. Hétfőtől péntekig tart egy-egy etap, amiben adásról adásra sztárvendégek mérkőznek meg az egymillió forintos fődíjért. Az első héten Ördög Nóra Liptai Claudiával alkot párost, míg Till Atilla mellé Megyesi Balázst tették, a Kincsvadászok műtárgyszakértőjét. Mindkét celebpáros mellé jár egy "észbontó" páros. Nóráék Janit kapták – akinek erősége a csajozás, gyöngesége a tájékozódás – és Attilát – erőssége az autósport, gyengesége a történelem.

A fiúknak a celeb világban jártas, de a matematikával hadilábon álló Linda, és a főzésben erős, idegennyelvben gyönge Eperke jutott.

A játék lényege, ha valaki nem látta volna még, hogy a civil versenyzők mindig kapnak egy műveltségi kérdést, a celebeknek pedig azt kell megtippelni, hogy jó vagy rossz választ adnak-e. Ha bejön, akkor 100 pontot kapnak.

Később van egy olyan forduló, ahol a hírességeknek kel megválaszolni néhány nem különösebben nehéz kérdést, és a végén a "mindent vagy semmit" kört. A versenyzők itt az egész addig gyűjtött nyereményüket kockáztatják.

Alapvetően nem vagyok híve az olyan műsoroknak, amelyek mások nyomorából csinálnak műsort, még akkor sem, ha az lelki nyomor.

Mindenki tévedhet, bárki kaphat olyan kérdést, amire nem tudja a választ, sőt egyenesen butaságot mond rá.

Ehhez jön még a mesterséges helyzet, amikor stúdióban, kamerák előtt kéne okosnak lenned. Ilyen szituációban sokszor akkor sem jut eszébe az embernek a helyes válasz, ha amúgy tudja. De közben szeretné védeni az arcát, ezért próbál minden áron mondani valami okosat, ami persze kontraproduktív.

Sosem pártoltam az elefántcsonttorony-mentalitást. Nem állítom, hogy én nem kerülhetnék ilyen helyzetbe. Ha például a társadalmi szerződésekről kéne valamiféle kérdést megválaszolnom, simán el tudom képzelni, hogy összekeverném Hobbes és Locke tanait.

Na de hogy állja meg az ember kacaj nélkül, ha olyan egyszerű állítások is zavarba hozzá őket, hogy emlős az ember, vagy hogy Mózes kosaras volt?

És ami a legmegdöbbentőbb, hogy az ember emlőssége kérdésében végül eljutnak a helyes válaszig, de úgy, hogy az oda vezető út minden elemében rossz.

Elhangzik, hogy az ember nem lehet emlős, mert azok a víz alatt élnek, vagy nem is igaz, mert azok a kétéltűek, mint az anakonda és a teknős, az ember nem emlős, mert nem vagyunk kétéltűek, a víziló viszont nagyjából az.

Amikor mindeme okfejtések után arra jutnak, hogy az ember mégiscsak emlős, ők csodálkoznak a legjobban. A döntő érv: azért vagyunk emlősek, mert nekünk megadatott a szárazföldi légzés képessége.

Mosolyogtató volt, amikor Tilláék észbontói a következő állítást kapták:

"Nánási Pál lesifotókat készített Ördög Nóráról, mielőtt szerelmesek lettek egymásba." Nóra bevallotta, ő nem tud ilyentől, de ez nem zárja ki. Palit kéne megkérdezni.

Tilla és Balázs úgy ítélték meg, a "hamis" a jó válasz, és ezt tudni is fogják a versenyzők. Ehhez képest Linda és Eperke nagyon gyorsan és magabiztosan rávágták, hogy igaz. Linda olvasott is erről az újságban, maga Ördög Nóra beszélt róla több interjúban.

Szegény Nánási Pált mostantól egy ország fogja lesifotósnak tartani, de ez legyen az ő baja.

Ez így megy egy órán keresztül. A műsorvezető és a celebek jókat rötyögnek, és bármennyire is próbál az ember humánusan hozzáállni, ennyi emberi butaság láttán nehéz megőrizni a komolyságot.

Amit hiányolok a műsorból, hogy nem láthatjuk, miként reagálnak az észbontók maguk, amikor kiderül, hogy jó vagy rossz választ adtak. Az még hozhatna érdekes szituációkat.

Az Észbontók nem az a vetélkedő, amit napról napra követni szeretnék. A poénok nem túl erősek, a műsorvezető érezhetően még botladozik a szerepében, néha ki is zökken belőle, Liptai Claudia kicsit ironikusan meg is jegyezte egy ponton, amikor Roli épp azt hangsúlyozta, hogy ő a műsorvezető:

"Ezt nem mondani kell, csinálni."

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
A Predator: Halálbolygóban ezúttal a csápos űrvadász a főhős, aki a filmtörténelem talán legkegyetlenebb bolygóján talál rá az üdvösségre
Szadista szörnyek, szószátyár szintetikusok, cuki majomszerű lények és rengeteg akció – a családbarát Predator-film mégis működik!


Nagy utat járt be a földönkívüli csáprágós, rasztás, techzseni vadász, mire eljutott odáig, hogy immár teljes szívvel neki drukkoljunk egy róla szóló egész estés mozfilmben.

1987-ben Arnold Schwarzenegger őserdőben harcoló zsoldoscsapatát filézte ki először, végül az Osztrák Tölgy küldte őt a másvilágra (Ragadozó). 1990-ben már Danny Glover gyűrte le nagy nehezen Los Angeles forrongó betondzsungelében (Ragadozó 2). 2004-ben és 2007-ben alien xenomorph-ok ellen küldték őket csatába, de bár ne tették volna, vagy legalább ne így (Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen 1-2). 2010-ben Antal Nimród végre elhagyta a Földet, és egy vadászbolygón eresztette össze mindenféle humanoid gyilkossal az űrvadászokat (Ragadozók). 2018-ban az első rész Hawkinsa, Shane Black próbált laza, poénos és véres menetet kreálni (ismét a Földön) a yautják kontra emberek örök rangadóból, sajnos sikertelenül (Predator: A ragadozó). 2022-ben Dan Trachtenberg (Cloverfield Lane 10) végre egy remek frissítést eszközölve a 18. századi Észak-Amerika komancs őslakosai ellen küldte a láthatatlan hörgőt (Préda), majd idén egy kiváló animációs szkeccsfilmben gondolta tovább a lények múltbeli (viking-, szamuráj- és világháborús közeg) látogatásait (Predator: Gyilkosok gyilkosa).

Így érkezünk el végül a Predator: Halálbolygóhoz, Dan Trachtenberg második élőszereplős, de amúgy harmadik Predator-filmjéhez, amelynél lépett egy igen merészet.

A fent felsorolt eddigi darabokat látva érthető módon nem próbált ismét egy sima vadászatot rendezni, amelyben valamely kor embere küzd meg egy vagy több yautjával (így hívják a fajukat, a kiejtés pedig: jaucsa), hogy a fináléban végül hatalmas áldozatok árán, de leküzdjék őt. Erre már ott volt egy kigyúrt katona (Arnie), egy kemény zsaru (Glover), egy kiismerhetetlen zsoldos (Adrien Brody), egy csapat kattant katona, na meg egy ravasz és fürge komancslány (Amber Midthunder).

Trachtenberg, ahogy az eddigi Predator-filmjeiben, ezúttal is szerette volna megmutatni ezen univerzum egy újabb szegletét, így lett tehát először egy Dek nevű yautja a főhős, hogy kapjunk egy másik nézőpontot is végre. Dek ugyanis nem nőtt akkorára, mint fajtársai, apja is csenevésznek, gyengének tartja (Süsü, te vagy az?), ezért Dek „normális” bátyját, Kweit bízza meg a likvidálásával. Kwei azonban esélyt ad neki, s elküldi öccsét a beavató vadászatára, hogy bizonyíthassa rátermettségét. Ezzel viszont kivívja apja haragját, aki megöli Kweit. A dühtől fortyogó Dek így elindul a Genna bolygóra (amit a rendkívül agresszív flórája és faunája miatt „halálbolygónak” is hívnak), hogy elhozza a legádázabb, megölhetetlennek gondolt lény, a Kaliszk trófeáját, és bosszút álljon az apján a fivéréért. A Genna pedig nem hazudtolja meg magát, azonnal lények százai törnek Dek életére.

Majd talál egy félbevágott szintetikust, Thiát (Elle Fanning), aki a helyismeretével meggyőzi, hogy vigye magával az útjára. Így kapunk egy feledhetetlen filmes párost a yautjával és a hátán cipelt félrobottal.

A Predator: Halálbolygó azért merész, mivel Trachtenberg minden bizonnyal tisztában volt azzal, hogy magára haragítja majd a legádázabb Predator-őrülteket, akik azt várják sokadszora is, hogy egy yautja legyen kíméletlen, és öldösse az embereket, akik végül felülkerekednek rajta. Ő azonban egy kissé családbarátabbá varázsolta a hangulatot. Mivel emberek nincsenek a történetben (csak yautják, szintetikusok és mindenféle szörnyek/lények), ezzel elintézte, hogy ne legyen véres a film, amely így több korosztály számára is simán befogadható. Hozzá kell tenni, hogy John McTiernan az első rész készítésekor a tinédzserfiúkat lőtte be célközönségként a megnyúzott emberekkel, átlyuggatott katonákkal és gerinckitépéssel egyetemben, de hát azok más idők voltak.

A Halálbolygóban Trachtenberg inkább a nyolcvanas-kilencvenes évek sci-fi-kalandfilmjeit idézte meg egészen kiválóan, amelyhez elképesztő állatokat és növényeket álmodtak meg.

Talán még nem volt a filmtörténetben ilyen kegyetlen bolygó, mint a Genna (a Pandorát mindenesetre keresztbe lenyelné), ahol minden percben, mindenfelől érkezhetnek az egyre agresszívebb életformák.

Ilyen hely kell egy yautjának.

A forgatókönyv ugyanakkor nem szűkölködik a humorban sem, ami végülis nem idegen a franchise-tól (Predator: A ragadozó…, de már az első részben is ott voltak Hawkins szexviccei, vagy Schwarzenegger ütős egysorosai), de családbarát poénokkal még nem nagyon próbálkoztak korábban. Talán el is bírt volna ebből kevesebbet a sztori. A Picur nevű majomszerű lény például tartogat számunkra néhány cringe-pillanatot, ám szerencsére végül ő is megkapja a maga helyét a történetben.

Dek és Thia azonban mindenért kárpótolnak. Különösen jó volt látni egy yautja személyiségfejlődését, a más nézőpont üdítő újítás a franchise-ban.

Illetve az olyan kiváló ötletek is, amikor például Dek a technika híján a faunát használja fegyverként a gazok ellen.

A Predator: Halálbolygó kapcsán tehát ne az eddigi Predator-filmek atmoszféráját várjuk. Legyünk nyitottak, ezt pedig Trachtenbergék alaposan meghálálják, mivel a furcsaságai és időnkénti idétlenségei ellenére egy kifejezetten szórakoztató, pörgős és látványos darabról van szó. Trachtenberg pedig vigye csak tovább, tovább és még tovább ezt az univerzumot, mivel sosem lehet tudni, mivel áll elő legközelebb, és ez adja a franchise-építésének savát-borsát-izgalmát.


Link másolása
KÖVESS MINKET: