Kipróbáltuk a Bubit
1100 kerékpár, 75 gyűjtőállomás, napi 24 órás rendelkezésre állás – számokban kifejezve ez a MOL Bubi, amely teljesen új dimenziókat nyit a budapesti biciklis közlekedésben. A nagyszabású projektről az elmúlt hetekben sorra érkeztek az újabb és újabb hírek, vasárnap pedig végre élőben is megcsodálhattuk, hogy fognak kinézni a belvárosi utcaképet hamarosan alapjaiban meghatározó kölcsönzőpontok.
A Bubi dokkolóit március elején kezdték el telepíteni, de maguk a biciklik egyelőre hiányoznak belőlük. A Deák tér melletti Városháza parkban lévő állomás volt az első fecske, amit egy hétvégére, bemutatójelleggel feltöltöttek kerékpárokkal. A rikító színű, egymás mellett takarosan sorakozó bringák nem mindennapi látványt nyújtottak a délelőtti napsütésben: szinte minden arra járó megbámulta őket.
Aki a helyszínen feliratkozott, el is vihette kipróbálni egy körre a kimondottan masszív, majdnem 25 kilós járgányok egyikét. Mi is a szerencsések között voltunk, és már elsőre pozitív benyomást tett ránk a Bubi: az ülés kényelmes és állítható magasságú, három sebesség közül választhatunk, az elülső gumiköteles csomagtartóban pedig a kézi- és válltáskák többsége gond nélkül elfér. A bicikliken dinamós lámpa is van, így sötétben sem kell lemondanunk róluk.
A rendszer használatához vagy éves, illetve féléves Bubi bérletet, vagy alkalmi (24 órás, háromnapos, egyhetes) jegyet kell majd váltani. Előbbi megoldás jóval kényelmesebb: szerződéskötés után kaptok egy külön erre a célra szolgáló kártyát, aminek segítségével bármelyik gyűjtőponton néhány mozdulattal kölcsönözhettek magatoknak bringát.
Ha a rövidtávú jegyek mellett döntötök, bankkártyával tudjátok kifizetni a használati díjat az erre alkalmas gyűjtőpontokon vagy az interneten. Hátrányt jelenthet, hogy kaucióként további 25 ezer forintot zárolnak a kártyátokról, amelyet akkor kaptok vissza, ha sérülés nélkül visszaraktátok a biciklit valamelyik dokkolóra. Cserébe viszont személyi igazolványra nincs szükség, mindössze egy telefonszámot kell még megadni a regisztráció során.
A kerékpárok mindegyikének hátulján beépített numerikus billentyűzet és kártyaolvasó található (vagyis egyelőre még nem szerelték be őket, de hamarosan sor fog kerülni rá), így tényleg gyerekjáték lesz a kölcsönzés.
A dokkolóállomások teljesen automatizáltak, ráadásul napelemmel mennek, így elektromos kábelekre sincsen szűkség a működtetésükhöz. Rongálással, vagy lopással nem érdemes próbálkozni: mindegyik be van kamerázva, a bicikliket pedig GPS jeladóval látták el. Emellett lakatot is szerelnek majd rájuk, ami kettős célt szolgál: egyrészt ha például beszaladtok egy boltba, addig is le tudjátok zárni, másrészt ha a kiválasztott gyűjtőponton éppen nincs szabad hely, egy külön erre a célra szolgáló vészlerakó korláthoz is lakatolhatjátok a bringát.
A bicikliket a kikölcsönzés után 30 percig használhatjátok díjmentesen, ha addig nem viszitek vissza, sávos rendszerben növekvő plusz költséget számolnak fel. Ez elsőre kevésnek tűnhet, valójában viszont éppen elegendő: a gyűjtőpontok átlagosan 300-400 méterenként helyezkednek el a belvárosban, így fél óra alatt a két legtávolabbi közti távot is meg lehet tenni. A rendszer célja alapvetően az, hogy senki ne stoppolja le sokáig a kerékpárokat, de persze ez nem vasszabály: az éves és féléves bérletek árának egy részét fel lehet majd használni időtúllépésre.
Ha már az áraknál tartunk: előzetes hírek szerint a 24 órás jegy 500, a háromnapos 1000, az egyhetes pedig 2000 forintba fog kerülni. Ez még nem olyan vészes, a bérletek ára viszont sajnos elég borsos: az éves elvileg 18 ezer, a féléves 11 ezer forint körül lesz. Jó hír viszont, hogy a Magyar Kerékpárosklub egyeztetést kezdeményezett az összegek csökkentéséről, így van rá esély, hogy mégsem kell ennyire mélyen a zsebetekbe nyúlnotok, ha Bubizni szeretnétek. Az már biztosnak tűnik, hogy éves BKV-bérlet birtokában 50 százalékos engedmény jár majd, de gondolkodnak diákkedvezményen is.
Minket megfogott a kezdeményezés, izgatottan várjuk az éles üzem kezdetét! :)
További infók a http://molbubi.bkk.hu oldalon, vagy Facebookon.
Ha meghoztuk a kedved a bubizáshoz, nyomj egy lájkot!