KULT
A Rovatból

Joni Mitchell örökbe adta lányát, mert nem tudott gondoskodni róla – összeszedtük a legérdekesebb információkat a ma 80 éves énekesnőről

Popzenészek generációira volt hatással, de a magánéletben nem volt mindig szerencséje. 80 éves az amerikai folk zene egyik legnagyobb alakja, Joni Mitchell.


80 éves Joni Mitchell, a 20. század második felének egyik legsokoldalúbb énekese. A kerek évforduló alkalmából összeszedtünk néhány érdekességet róla.

1943. november 7-én született Kanadában Roberta Joan Anderson néven. 9 éves korában elkapta a poliovírust, hetekig feküdt. A betegség következtében legyengült a balkeze, ezért amikor megtanult gitározni, alternatív hangolással kompenzálta ezt a hátrányt. Ezt a sajátos hangolást később a dalaiban is felhasználta.

Mitchell nem volt jó tanuló, a festés érdekelte, egy rövid ideig zongorázni is tanult. Szeretett volna gitározni, de édesanyja ellenezte, mert a country zenével azonosította és „mucsai” hangszernek tartotta. Ezért a lány először ukulelén kezdett játszani.

Calgaryban az Alberta Művészeti Egyetemre járt, de egy év után otthagyta.

Csalódást okozott neki, hogy az egyetemen sokkal nagyobb hangsúlyt helyeztek a technikai tudásra, mint a kreativitásra.

Az iskola után egy kávézóban dolgozott.

20 évesen elindult Ontarióba, miután közölte anyjával, hogy folk énekes lesz Torontóban. A három napos vonatúton komponálta első saját dalát, ez volt a Day Aftter Day.

1965-ben született meg lánya, de mivel nem volt képes gondoskodni róla, örökbe adta. Az énekesnő egész sokáig titokban tartotta ezt, bár több dalában is feldolgozta a témát. Végül 1993-ban Mitchell egy régi szobatársa eladta a sajtónak a sztorit. Az énekesnő és a lánya végül 1997-ben találkoztak személyesen.

A művésznő nem sokkal lánya örökbeadása után ismerkedett meg Chuck Mitchell amerikai folk énekessel. A férfi beszélte rá, hogy költözzön Amerikába, ahol együtt kezdtek zenélni. Még abban az évben összeházasodtak, Joni ekkor vette fel a Mitchell nevet a férje után. 1967 elején elváltak, az énekesnő ezután New Yorkba költözött.

1968-ban jelent meg az első szóló albuma, a Song to a Seagull. Ezután turnézni kezdett, és hamar elég népszerűvé vált ahhoz, hogy 1969-ben megjelenhessen második lemeze is, a Clouds. Mindkét album borítóját maga Mitchell tervezte és festette. 1970-ben a Clouds meghozta neki az első Grammy-díjat is.

Harmadik albumán, a Ladies of the Canyonon kapott helyett egyik legismertebb dala, a Big Yellow taxi című portest song. A Ladies of the Canyon után úgy döntött, egy évig nem turnézik, inkább írni és festeni fog. Ennek ellenére 1970-ben a Melody Maker őt választotta az év női előadójának.

Az 1975-ös The Hissing of Summer Laws lemezén, a The Jungle Line című dalban afrikai zenészekkel felvett mintákat használt, ami akkor még újdonságnak számított, csak később vált széles körben népszerűvé a popzenészek között.

Mitchell az 1976-os Hejirát tartja az egyik legegyedibb lemezének. A dalokat egy hosszú autóút során írta, amikor egyedül vezetett Main államból Kaliforniába.

„Azt hiszem, sok olyan dalom van, amit bárki írhatott volna, de úgy érzem, a Hejira dalai csak belőlem születhettek meg”

– nyilatkozta.

Habár az album nem fogyott olyan jól, mint korábbi lemezei, mégis fontos helyen áll az énekesnő munkásságában.

Az 1982-es Wild Things Run Fast albumon poposabb dalok szerepelnek. Hosszú idő után sikerült újra felkapaszkodnia a slágerlistákra, egészen a 25. helyig. Még ugyanebben az évben feleségül ment Larry Klein basszusgitáros-hangmérnökhöz. 1994-ig voltak együtt.

1985-ben a Dog Eat Dog albumon megjelent Tax Free című dalban a tévés igehirdetőket kritizálta, amiért sok támadást kapott egyházaktól. Ugyanakkor az Episzkopális Egyház gratuláló levelet küldött neki.

1990-ben fellépett a Roger Walters által szervezett The Wall koncerten a berlini falnál. Ám a rajongók szemében az 1994-es Turbulent Indigo című, kétszeres Grammy-díjas album jelentette Mitchell igazi visszatérését.

A 90-es években jelentős változás állt be a hangjában. Kisebb lett a hangterjedelme, a hangszíne rekedtesebbé vált.

Sokan azt gondolták, a dohányzás okozta, de Mitchell különféle torokbetegségekre illetve a korára vezette vissza.

A 2000-ben kiadott Both Sides albumon főleg jazz sztenderdeket dolgozott fel, de két saját klasszikusát, az A Case of You-t és a Both Sides Nowt is felénekelte új hangszínére igazítva. Utóbbi dal hallható az Igazából szerelem című filmben is.

A 2007-es Shine pályafutása egyik legsikeresebb albuma, 14. lett az amerikai slágerlistákon.

2009-ben Morgellon-szindrómája lett, ami egy pszichoszomatikus betegség, 2015 márciusában pedig agyvérzést kapott, Túlélte, de lassan ment a felépülés, újra meg kellett tanulnia járni.

2017 óta Joni Jam néven zenei összejöveteleket szervez az otthonában, Laurel Canyonban. Megfordult nála Elton John, Paul McCartney, Harry Styles, Chaka Khan és Herbie Hancock is.

2022-ben követelte, hogy a Spotify távolítsa el a dalait a felületéről. Barátjával, Neil Younggal szolidarított így, aki egy Spotifyon hallható podcastban elhangzott, a Coviddal kapcsolatos álhírek miatt tiltakozott.

2023-ban Gershwin-díjat kapott az életművéért. Olyan előadókra volt hatással, mint Taylor Swift, Björk, Prince vagy David Gilmour.

Sőt, Madonna is elismerte, hogy Joni Mitchell volt az első női előadó, aki igazán megszólította őt tinédzserként.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Nem látok jönni egy szebbik világot, itt ti loptátok el tőlünk a jövőt” – újabb rendszerkritikus dalt írt Mehringer Marci, Puzsér Róbert is szerepel a klipben
A kritikus egy közmédiás szerkesztőt alakít a klipben. A dalhoz Petőfi klasszikusa adta az ihletet a fiatal zenésznek.


Új dallal jelentkezett Mehringer Marci. A fiatal zenész néhány hónapja adta ki a Szar az élet című, rendszerkritikus dalát, ami hatalmas visszhangot váltott ki.

Mehringer ezúttal is hasonló szerzeménnyel állt elő. A Szeptember végén (stressz) című dal szintén a mai fiatalok gondolatairól szól, és a zenész azt szerette volna, hogy a magyar valóságot tükrözze egy olyan szemszögből, ami minden korosztálynak ismerős lehet.

„Petőfi Sándor Szeptember végén című költeménye volt a kiindulópont, mert vannak érzések és gondolatok, amik évszázadokon át is relevánsak maradnak. Ezek azok, amik összekötnek minket, akár fiatalok vagyunk, akár idősebbek, egyszerűen generációkon keresztül összeköt mindenkit”

– mondja Mehringer a dalról, melynek klipjében Puzsér Róbert, Dietz Gusztáv és Füsti Molnár Éva is közreműködött.

Puzsérék a klipben a propaganda hatására egymástól egyre jobban eltávolodó családot alakítanak. Az énekes szerint a szám allegorikus látomás a mai Magyarországról: „a közmédia egyik szerkesztőjének történetén keresztül, aki a saját lelkiismeretével küzd, majd végül angyallá válik, hogy a magasból tekinthessen le az országra, amelyet addig a képernyő mögül formált.”

A dalban például ilyen sorok hallhatóak:

„itt összeomlik minden,

piros-fehér-zöld az ingem

forog a világ, elfolyik minden,

nekem tényleg senkim sincsen”

A refrén pedig így szól:

„nem nyílnak a völgyben a kerti virágok

nem zöldell a nyárfa az ablak előtt

nem látok jönni egy szebbik világot

itt ti loptátok el tőlünk a jövőt”

Mehringer Marcival a Szar az élet című száma után interjúztunk is. Akkor azt mondta, a pozitív fogadtatáson túl, sok negatív kommentet, sőt még fenyegető üzenetet is kapott a dal miatt.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tarr Béla Krasznahorkai Nobel-díjáról: A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű
Az író és a filmrendező sokáig dolgozott együtt. Tarr Béla nagyon örül, hogy Krasznahorkai László megkapta a Nobel-díjat.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. október 09.



A Népszava telefonon érte utol Tarr Bélát, miután csütörtökön irodalmi Nobel-díjat kapott Krasznahorkai László. Tarr több Krasznahorkai-regényből is filmet készített, hosszú ideig dolgoztak együtt.

Tarr így fogalmazott:

„Nagyon örülök, hogy nyert, úgyhogy egyelőre mást nem tudok mondani. Hosszú éveken keresztül együtt dolgoztunk, és hogy nyert, hihetetlen nagy öröm.”

A rendező a Sátántangót és Az ellenállás melankóliáját is vászonra vitte, utóbbi Werckmeister harmóniák címen került a mozikba. Alkotótársi kapcsolatuk A torinói lóig (2011) tartott.

Arra a kérdésre, miként hatottak az író szövegei a filmekre, Tarr ezt mondta: „Nem konkrét szöveg segített, hanem az a pozíció, ahonnan a világot nézi, mert az univerzális. Abban tudott nagyon segíteni. De hát ez két külön nyelv, az irodalom és a film. A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű.”

A magyar kormány és a hazai művészeti élet több szereplője is gratulált a friss Nobel-díjas írónak:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Megszólalt Krasznahorkai László: Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni
A Nobel-díjas író pár mondatban reagált ma a díjra, az azt követő jókívánságokra, és meg is köszönte az olvasóinak őket. Záporoznak is a kommentek a poszt alá.


Néhány napja jelentették be, hogy Krasznahorkai László kapta a 2025-ös irodalmi Nobel-díjat, akkor volt egy rövid nyilatkozata, de azóta nemigen szólalt meg az író. Most a közösségi média oldalán írt pár sort a követőinek a maga fanyar humorával:

„Krasznahorkai László hálás az Elkerülhetetlen Véletlennek, hogy ennyi embernek okozott örömöt. Köszöni a jókívánságokat. Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni”
– írta a Facebookon.

A kommentek túlnyomó része pozitív reakciókat tartalmaz, köszönik a könyveket, az olvasás élményét, és gratulálnak a frissen díjazott írónak:

"Pont a mester kötetét olvasva kaptam a híreket. Hát persze hogy boldogság."

"Itt Erdélyben is nagy volt az öröm. Egy könyves kávézóban dolgozom, jó volt elsőnek két német egyetemi hallgatónak elújságolni a hírt, hallottak a szerzőről!"

"Mikor évekkel ezelőtt egy brit könyvtárban dolgoztam karbantartóként, mindig megpróbáltam becsempészni a Wenckheim báró hazatér angol nyelvű, keménykötésű kiadását az ajánlott irodalom polcra, de valaki mindig észrevette és visszatették. Végig nekem volt igazam. Gratulálok a díjhoz!"

"Igen, végre önfeledten lehetett örülni, egy időre ki lehetett lépni a nyomasztó, nehezen elviselhető mindennapjainkból. Köszönjük!"

"Hatalmas öröm és boldogság,hogy egy magyar ember ismét feltette hazámat a kultúra felső polcára.Szívből gratulálok,jó egészséget és kreatív energiákat kívánok az elkövetkezendő időkre is!"


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Aktnaptárt készít Tóth Enikő új főszerepében - egy pikáns darab a Játékszín színpadán
A darab a bátorságról és egy női közösség erejéről szól, és a világ számos helyén színpadra állították már. De Tóth Enikő egy másik tabudöntögető színdarabban is játszik, ami a menopauzáról szól.


Tóth Enikő nagy dobásra készül: a Játékszín Naptárlányok című előadásának egyik főszerepét viszi, amelyben egy kisvárosi női közösség aktnaptárt készít egy nemes ügyért. „Van egy női közösség, amelynek tagjai egy nemes ügy mellett elindítanak valamit, és rendkívül bátor döntést hoznak a kissé színtelen kis életükben.” – mondta erről a Blikknek.

A Naptárlányok Tim Firth műve, amelyet egy valós történet ihletett: Angliában, Yorkshire-ben egy női klub tagjai jótékonysági aktnaptárt készítettek, hogy pénzt gyűjtsenek egy barátnőjük férje emlékére és a leukémiakutatás támogatására.

A darab a barátságról, a közösség erejéről, az önelfogadásról és a veszteség feldolgozásáról mesél, sok humorral és megható pillanattal.

A színpadi jelenetek a pikáns szituációkat játékosan, ízléssel oldják meg: a szereplők a „kényes” pillanatokban hétköznapi tárgyakkal – teáskannákkal, süteményekkel, virágokkal – takarják el magukat, miközben egyre nagyobb önbizalommal állnak ki az ügyük mellett. A történet a 2000-es évek elején bemutatott, nagy sikerű film után került színpadra a 2000-es évek végén, és azóta világszerte számos színház műsorán szerepelt.

A mi kis falunk című sorozatban Zömbiknét alakít Tóth Enikő a Menopauza című darabban is brillírozik, és erős visszajelzéseket kap a nézőktől.

„Nagyon sok nőnek hozott megkönnyebbülést, hogy például a menopauzáról beszélünk a színpadon, ráadásul humorral, öniróniával, de közben úgy, hogy belefacsarodhat az emberek szíve.

Sok hölgy mondta, hogy az előadás után a férje már jobban érti, miért volt olyan a változókorban, amilyen. A nők szemében meg azt a boldogságot látom, hogy megértve érzik magukat, van bennük egy felszabadult érzés” - fogalmazott Tóth Enikő a Blikknek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk