KULT
A Rovatból

Joni Mitchell örökbe adta lányát, mert nem tudott gondoskodni róla – összeszedtük a legérdekesebb információkat a ma 80 éves énekesnőről

Popzenészek generációira volt hatással, de a magánéletben nem volt mindig szerencséje. 80 éves az amerikai folk zene egyik legnagyobb alakja, Joni Mitchell.


80 éves Joni Mitchell, a 20. század második felének egyik legsokoldalúbb énekese. A kerek évforduló alkalmából összeszedtünk néhány érdekességet róla.

1943. november 7-én született Kanadában Roberta Joan Anderson néven. 9 éves korában elkapta a poliovírust, hetekig feküdt. A betegség következtében legyengült a balkeze, ezért amikor megtanult gitározni, alternatív hangolással kompenzálta ezt a hátrányt. Ezt a sajátos hangolást később a dalaiban is felhasználta.

Mitchell nem volt jó tanuló, a festés érdekelte, egy rövid ideig zongorázni is tanult. Szeretett volna gitározni, de édesanyja ellenezte, mert a country zenével azonosította és „mucsai” hangszernek tartotta. Ezért a lány először ukulelén kezdett játszani.

Calgaryban az Alberta Művészeti Egyetemre járt, de egy év után otthagyta.

Csalódást okozott neki, hogy az egyetemen sokkal nagyobb hangsúlyt helyeztek a technikai tudásra, mint a kreativitásra.

Az iskola után egy kávézóban dolgozott.

20 évesen elindult Ontarióba, miután közölte anyjával, hogy folk énekes lesz Torontóban. A három napos vonatúton komponálta első saját dalát, ez volt a Day Aftter Day.

1965-ben született meg lánya, de mivel nem volt képes gondoskodni róla, örökbe adta. Az énekesnő egész sokáig titokban tartotta ezt, bár több dalában is feldolgozta a témát. Végül 1993-ban Mitchell egy régi szobatársa eladta a sajtónak a sztorit. Az énekesnő és a lánya végül 1997-ben találkoztak személyesen.

A művésznő nem sokkal lánya örökbeadása után ismerkedett meg Chuck Mitchell amerikai folk énekessel. A férfi beszélte rá, hogy költözzön Amerikába, ahol együtt kezdtek zenélni. Még abban az évben összeházasodtak, Joni ekkor vette fel a Mitchell nevet a férje után. 1967 elején elváltak, az énekesnő ezután New Yorkba költözött.

1968-ban jelent meg az első szóló albuma, a Song to a Seagull. Ezután turnézni kezdett, és hamar elég népszerűvé vált ahhoz, hogy 1969-ben megjelenhessen második lemeze is, a Clouds. Mindkét album borítóját maga Mitchell tervezte és festette. 1970-ben a Clouds meghozta neki az első Grammy-díjat is.

Harmadik albumán, a Ladies of the Canyonon kapott helyett egyik legismertebb dala, a Big Yellow taxi című portest song. A Ladies of the Canyon után úgy döntött, egy évig nem turnézik, inkább írni és festeni fog. Ennek ellenére 1970-ben a Melody Maker őt választotta az év női előadójának.

Az 1975-ös The Hissing of Summer Laws lemezén, a The Jungle Line című dalban afrikai zenészekkel felvett mintákat használt, ami akkor még újdonságnak számított, csak később vált széles körben népszerűvé a popzenészek között.

Mitchell az 1976-os Hejirát tartja az egyik legegyedibb lemezének. A dalokat egy hosszú autóút során írta, amikor egyedül vezetett Main államból Kaliforniába.

„Azt hiszem, sok olyan dalom van, amit bárki írhatott volna, de úgy érzem, a Hejira dalai csak belőlem születhettek meg”

– nyilatkozta.

Habár az album nem fogyott olyan jól, mint korábbi lemezei, mégis fontos helyen áll az énekesnő munkásságában.

Az 1982-es Wild Things Run Fast albumon poposabb dalok szerepelnek. Hosszú idő után sikerült újra felkapaszkodnia a slágerlistákra, egészen a 25. helyig. Még ugyanebben az évben feleségül ment Larry Klein basszusgitáros-hangmérnökhöz. 1994-ig voltak együtt.

1985-ben a Dog Eat Dog albumon megjelent Tax Free című dalban a tévés igehirdetőket kritizálta, amiért sok támadást kapott egyházaktól. Ugyanakkor az Episzkopális Egyház gratuláló levelet küldött neki.

1990-ben fellépett a Roger Walters által szervezett The Wall koncerten a berlini falnál. Ám a rajongók szemében az 1994-es Turbulent Indigo című, kétszeres Grammy-díjas album jelentette Mitchell igazi visszatérését.

A 90-es években jelentős változás állt be a hangjában. Kisebb lett a hangterjedelme, a hangszíne rekedtesebbé vált.

Sokan azt gondolták, a dohányzás okozta, de Mitchell különféle torokbetegségekre illetve a korára vezette vissza.

A 2000-ben kiadott Both Sides albumon főleg jazz sztenderdeket dolgozott fel, de két saját klasszikusát, az A Case of You-t és a Both Sides Nowt is felénekelte új hangszínére igazítva. Utóbbi dal hallható az Igazából szerelem című filmben is.

A 2007-es Shine pályafutása egyik legsikeresebb albuma, 14. lett az amerikai slágerlistákon.

2009-ben Morgellon-szindrómája lett, ami egy pszichoszomatikus betegség, 2015 márciusában pedig agyvérzést kapott, Túlélte, de lassan ment a felépülés, újra meg kellett tanulnia járni.

2017 óta Joni Jam néven zenei összejöveteleket szervez az otthonában, Laurel Canyonban. Megfordult nála Elton John, Paul McCartney, Harry Styles, Chaka Khan és Herbie Hancock is.

2022-ben követelte, hogy a Spotify távolítsa el a dalait a felületéről. Barátjával, Neil Younggal szolidarított így, aki egy Spotifyon hallható podcastban elhangzott, a Coviddal kapcsolatos álhírek miatt tiltakozott.

2023-ban Gershwin-díjat kapott az életművéért. Olyan előadókra volt hatással, mint Taylor Swift, Björk, Prince vagy David Gilmour.

Sőt, Madonna is elismerte, hogy Joni Mitchell volt az első női előadó, aki igazán megszólította őt tinédzserként.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk