KULT
A Rovatból

Joni Mitchell örökbe adta lányát, mert nem tudott gondoskodni róla – összeszedtük a legérdekesebb információkat a ma 80 éves énekesnőről

Popzenészek generációira volt hatással, de a magánéletben nem volt mindig szerencséje. 80 éves az amerikai folk zene egyik legnagyobb alakja, Joni Mitchell.

Link másolása

80 éves Joni Mitchell, a 20. század második felének egyik legsokoldalúbb énekese. A kerek évforduló alkalmából összeszedtünk néhány érdekességet róla.

1943. november 7-én született Kanadában Roberta Joan Anderson néven. 9 éves korában elkapta a poliovírust, hetekig feküdt. A betegség következtében legyengült a balkeze, ezért amikor megtanult gitározni, alternatív hangolással kompenzálta ezt a hátrányt. Ezt a sajátos hangolást később a dalaiban is felhasználta.

Mitchell nem volt jó tanuló, a festés érdekelte, egy rövid ideig zongorázni is tanult. Szeretett volna gitározni, de édesanyja ellenezte, mert a country zenével azonosította és „mucsai” hangszernek tartotta. Ezért a lány először ukulelén kezdett játszani.

Calgaryban az Alberta Művészeti Egyetemre járt, de egy év után otthagyta.

Csalódást okozott neki, hogy az egyetemen sokkal nagyobb hangsúlyt helyeztek a technikai tudásra, mint a kreativitásra.

Az iskola után egy kávézóban dolgozott.

20 évesen elindult Ontarióba, miután közölte anyjával, hogy folk énekes lesz Torontóban. A három napos vonatúton komponálta első saját dalát, ez volt a Day Aftter Day.

1965-ben született meg lánya, de mivel nem volt képes gondoskodni róla, örökbe adta. Az énekesnő egész sokáig titokban tartotta ezt, bár több dalában is feldolgozta a témát. Végül 1993-ban Mitchell egy régi szobatársa eladta a sajtónak a sztorit. Az énekesnő és a lánya végül 1997-ben találkoztak személyesen.

A művésznő nem sokkal lánya örökbeadása után ismerkedett meg Chuck Mitchell amerikai folk énekessel. A férfi beszélte rá, hogy költözzön Amerikába, ahol együtt kezdtek zenélni. Még abban az évben összeházasodtak, Joni ekkor vette fel a Mitchell nevet a férje után. 1967 elején elváltak, az énekesnő ezután New Yorkba költözött.

1968-ban jelent meg az első szóló albuma, a Song to a Seagull. Ezután turnézni kezdett, és hamar elég népszerűvé vált ahhoz, hogy 1969-ben megjelenhessen második lemeze is, a Clouds. Mindkét album borítóját maga Mitchell tervezte és festette. 1970-ben a Clouds meghozta neki az első Grammy-díjat is.

Harmadik albumán, a Ladies of the Canyonon kapott helyett egyik legismertebb dala, a Big Yellow taxi című portest song. A Ladies of the Canyon után úgy döntött, egy évig nem turnézik, inkább írni és festeni fog. Ennek ellenére 1970-ben a Melody Maker őt választotta az év női előadójának.

Az 1975-ös The Hissing of Summer Laws lemezén, a The Jungle Line című dalban afrikai zenészekkel felvett mintákat használt, ami akkor még újdonságnak számított, csak később vált széles körben népszerűvé a popzenészek között.

Mitchell az 1976-os Hejirát tartja az egyik legegyedibb lemezének. A dalokat egy hosszú autóút során írta, amikor egyedül vezetett Main államból Kaliforniába.

„Azt hiszem, sok olyan dalom van, amit bárki írhatott volna, de úgy érzem, a Hejira dalai csak belőlem születhettek meg”

– nyilatkozta.

Habár az album nem fogyott olyan jól, mint korábbi lemezei, mégis fontos helyen áll az énekesnő munkásságában.

Az 1982-es Wild Things Run Fast albumon poposabb dalok szerepelnek. Hosszú idő után sikerült újra felkapaszkodnia a slágerlistákra, egészen a 25. helyig. Még ugyanebben az évben feleségül ment Larry Klein basszusgitáros-hangmérnökhöz. 1994-ig voltak együtt.

1985-ben a Dog Eat Dog albumon megjelent Tax Free című dalban a tévés igehirdetőket kritizálta, amiért sok támadást kapott egyházaktól. Ugyanakkor az Episzkopális Egyház gratuláló levelet küldött neki.

1990-ben fellépett a Roger Walters által szervezett The Wall koncerten a berlini falnál. Ám a rajongók szemében az 1994-es Turbulent Indigo című, kétszeres Grammy-díjas album jelentette Mitchell igazi visszatérését.

A 90-es években jelentős változás állt be a hangjában. Kisebb lett a hangterjedelme, a hangszíne rekedtesebbé vált.

Sokan azt gondolták, a dohányzás okozta, de Mitchell különféle torokbetegségekre illetve a korára vezette vissza.

A 2000-ben kiadott Both Sides albumon főleg jazz sztenderdeket dolgozott fel, de két saját klasszikusát, az A Case of You-t és a Both Sides Nowt is felénekelte új hangszínére igazítva. Utóbbi dal hallható az Igazából szerelem című filmben is.

A 2007-es Shine pályafutása egyik legsikeresebb albuma, 14. lett az amerikai slágerlistákon.

2009-ben Morgellon-szindrómája lett, ami egy pszichoszomatikus betegség, 2015 márciusában pedig agyvérzést kapott, Túlélte, de lassan ment a felépülés, újra meg kellett tanulnia járni.

2017 óta Joni Jam néven zenei összejöveteleket szervez az otthonában, Laurel Canyonban. Megfordult nála Elton John, Paul McCartney, Harry Styles, Chaka Khan és Herbie Hancock is.

2022-ben követelte, hogy a Spotify távolítsa el a dalait a felületéről. Barátjával, Neil Younggal szolidarított így, aki egy Spotifyon hallható podcastban elhangzott, a Coviddal kapcsolatos álhírek miatt tiltakozott.

2023-ban Gershwin-díjat kapott az életművéért. Olyan előadókra volt hatással, mint Taylor Swift, Björk, Prince vagy David Gilmour.

Sőt, Madonna is elismerte, hogy Joni Mitchell volt az első női előadó, aki igazán megszólította őt tinédzserként.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Szinte mindenki kétségbe van esve, fel van háborodva” – Udvaros Dorottya távozása nagy vihart kavart a Nemzeti Színházban
„Ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más” - mondta el egy bennfentes a Blikknek.

Link másolása

Ahogy arról mi is írtunk, Udvaros Dorottya közölte, hogy a Nemzeti Színház nem újította meg a szerződését, anyagi okokra hivatkozva.

Később az intézmény azt mondta, hogy határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, amit nem szüntettek meg. Erre reagált megint a színésznő, és újra megerősítette, hogy Vidnyánszky Attila nem újította meg a szerződését, csak azokban a darabokban fog játszani, amik még műsoron vannak.

A Blikk információja szerint a színésznő bejelentése óta temetői a hangulat a színházban.

"A társulat rémes állapotban van, szinte mindenki kétségbe van esve, illetve fel van háborodva, hiszen ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más?"

– mondta egy bennfentes a lapnak.

Sokan értetlenül figyelik, hogy külföldi rendezőket hívnak, és nem az itt dolgozó művészekre vigyáznak. Úgy tudják, hogy nagy összegeket kapnak a külföldi vendégrendezők, miközben sok, szerződésben lévő színész anyagi gondokkal küzd. Több fiatal művésznek is másodállást kellett vállalnia ahhoz, hogy meg tudjon élni - írja a portál.

Udvaros Dorottya korábban többször is felszólalt például a Színház- és Filmművészeti Egyetem modellváltása kapcsán. Korábban utalt rá, hogy ez is közrejátszhatott abban, hogy az igazgató elküldte.

A lap informátora szerint Vidnyánszky és Udvaros között egy újabb hangos vita is kipattant az előző nemzet színésze választás kapcsán. Mivel ez a színházban történt, azt többen is hallották.

A Blikk beszélt Szarvas Józseffel is, aki korábban együtt játszott a színésznővel a színház nyitóelőadásában.

"Mindig fájdalmas, amikor valaki távozik közülünk, Dorottyával pedig huszonkét éve vagyunk munkatársak, ezért megrázó volt a hír" – mondta a lapnak.

"Azt tudjuk, hogy a színház jelenleg nehéz anyagi körülmények között dolgozik, ez aggodalomra ad okot, de arról nem tudunk, hogy további művészektől is megválna a teátrum. Készülünk a következő évadra. Korábban én is többször mentem el színházból, és nem állt meg az idő" – tette hozzá.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya továbbra is állítja, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A színésznő szerint az intézmény igazgatója anyagi okokra hivatkozva nem újította meg a szerződését. A Nemzeti Színház szerint Udvaros Dorottyának határozatlan idejű szerződése van, és azt nem mondták fel.

Link másolása

Mi is írtunk róla, hogy Udvaros Dorottya azt mondta, hogy már nem tagja a Nemzeti Színháznak, mert a szerződését nem újították meg. Az igazgató, Vidnyánszky Attila korábban az intézmény anyagi helyzetére hivatkozott.

Pénteken a Nemzeti Színház azt közölte:

„Udvaros Dorottya művésznő a Nemzeti Színház társulatának tagja, határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, mely a mai napig nem került megszüntetésre és felmondásra”

- írta a Telex.

A színésznő gyorsan reagált a teátrum közlésére. A lap megkeresésére azt válaszolta:

„Március 22-én pénteken 11.00-kor volt szerződtetési tárgyalásom a vezérigazgató úrral, amikor is közölte, hogy nem kívánja meghosszabbítani a munkaszerződésemet. Azokra a darabokra, amik még műsoron maradnak és játszom bennük, azokra egyedi szerződést kapok majd május közepén”.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
„Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!” – Zendaya a gyerekkori sztársággal járó szorongásairól mesélt
Zendaya jelenleg a Z-generáció legnagyobb sztárja, aki már tinédzserként példakép volt kortársai számára, hiszen óriási sikerrel énekelt, táncol, színészkedett, producerkedett, sőt, könyvet is írt. A sztársághoz vezető út azonban egyáltalán nem volt könnyű a számára.

Link másolása

Zendaya nem a showbizniszből érkező szülők gyermeke (tanárként dolgoztak mindketten), vegyes etnikumú előadóként szintén nem nyílt meg előtte rögtön minden ajtó, a tehetsége azonban végül teret nyert. A most 27 éves színésznő egyébként többször is megnyílt a stresszről és a szorongásáról, amit azért érzett gyerekszínészként, mert folyamatosan teljesítenie kell, hiszen attól félt, hogy ha nem hozza ki magából a maximumot, az emberek elveszítik az érdeklődésüket iránta.

A kétszeres Emmy-díjas sorozat- és filmsztár, aki óriási sikereket ért el a Pókember- és a Dűne-filmekkel, az Eufória című szériával (jelenleg pedig a Challengers című teniszes drámában láthatjuk, amiért már most Oscar-jelölést jósolnak neki), azon kevés hírességek egyike, akik valaha a Vogue és a brit Vogue címlapján szerepeltek ugyanabban a hónapban.

„Bonyolult érzéseim vannak a gyerekléttel, a hírnévvel és a nyilvánossággal kapcsolatban. Rengeteg olyan esetet láttunk, amikor ez a kombó eléggé káros volt" – mesélte Zendaya a korai előadói karrierjéről, ami 13 éves korában kezdődött a Disney Channel Indul a risza című sorozatával:

„Csak most, felnőttként kezdek rájönni, hogy ó, oké, várj egy percet: mindig csak azt csináltam, amit ismertem, és ez minden, amit tudtam.”

Nem tud örülni a sikereinek

Zendaya azt is kifejtette, hogy úgy érzi, csak most, közelebb a harminchoz éli át a „szorongótinédzser-fázisát", mivel fiatalabb korában erre nem igazán volt lehetősége. „Úgy éreztem, hogy egy nagyon felnőtt helyzetbe kerültem. Korán lettem a családom kenyérkeresője, szóval rengeteg szerepcsere történt nálunk, miközben én hirtelen felnőtté váltam.”

A fiatalon felnőttkorba taszított tapasztalatai miatt elmondása szerint nem élvezheti annyira a sikereit, amennyire szeretné: „Úgy érzem, hogy összezsugorodom, és nem tudok felhőtlenül örülni mindannak, ami történik velem.

Nagyon feszült vagyok, és azt hiszem, ezt azért hordozom magammal, mert gyerekkoromban nem igazán volt lehetőségem arra, hogy csak úgy kipróbáljak minden hülyeséget, amit egy gyereknek, tinédzsernek ki kéne próbálnia. Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!”

Bár Zendaya sosem járt középiskolába, a felnőtt karrierje nagy részét azzal töltötte, hogy ilyen korú karaktereket alakított, mint például az Eufóriában, vagy a Pókember-filmekben, ez utóbbiakban jelenlegi szerelme, Tom Holland oldalán játszott.

Fél, hogy megunják

A Challengers az egyik első olyan filmje Zendayának, amelyben a tényleges korának megfelelő korú ember alakít, ezt pedig saját bevallása szerint üdítőnek, ugyanakkor egy kicsit ijesztőnek is találta: „Úgy voltam vele, hogy remélem, a nézők elhiszik a karakteremről, hogy ugyanannyi idős, mint én, vagy talán egy kicsit idősebbnek is gondolnak, hiszen vannak barátaim, akik már szülők, vagy akiknél épp úton van a gyerek" – magyarázta Luca Guadagnino (Vakító napfény, Szólíts a neveden, Sóhajok, Csontok meg minden) filmjéről, amelyben egy fiatal anyukát alakít.

Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy egy nap szeretne családot alapítani, de nem akarja elsietni a dolgot, mivel aggódik amiatt, hogy a nyilvánosság előtti élete mit jelentene a gyerekei számára. „Azt hiszem, mindig is szorongtam a gondolattól, hogy az emberek egyszer csak azt mondják: »Már 14 éves korod óta figyelemmel követlek, de már nem érdekelsz, mert unalmas lettél.«”

Az attól való aggodalma, hogy cserbenhagyja az embereket, egyben azt is eredményezi, hogy gyakran bénító nyomást helyez magára, hasonlóan ahhoz, ahogyan a Challengers-beli karaktere, Tashi teszi.

A párja, Tom Holland, a barátai és a munkatársai szerint egyébként Zendaya eddig tökéletesen kezelte a sztárságával együtt járó cirkuszt, és nem féltik őt a jövőben sem, mert a sikerei ellenére nem szállt el, két lábbal áll a földön, és határozott elképzelései vannak arról, hogy milyen irányba vigye a karrierjét.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya 22 év után távozik a Nemzeti Színházból, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A legfőbb érv az volt, hogy a színház nehéz anyagi helyzetben van. Udvaros azonban nem érti, hogy akkor miért kell külföldi rendezőket szerződtetni hatalmas összegekért.

Link másolása

Már nem vagyok tagja a Nemzeti Színháznak. Vidnyánszky Attila valóban nem hosszabbította meg a szerződésem – mondta Udvaros Dorottya a Magyar Hangnak adott interjújában. A direktor legfőbb érve az volt szerinte, hogy a teátrum nehéz anyagi helyzetben van.

„A kormány elvont 380 millió forintot a színháztól, és idén már nem sikerült befoltozni a költségvetésen ütött lyukakat. Elfogadom, hogy anyagi problémák vannak, de ha valóban ilyen rossz a helyzet, akkor miért kell újabb és újabb külföldi rendezőt leszerződtetni hatalmas összegekért?

A Nemzetiben már alig rendeznek magyar művészek” – mondta a színésznő a lapnak.

Udvarost megkérdezték a tavaly novemberi balesetről is, amikor a Rómeó és Júlia előadás közben Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó lezuhantak a díszletről.

„Benne volt a levegőben, hogy valami történni fog. Korábban már kis híján történt tragédia, egy öt méter magas díszletelem kezdett el dőlni, a tetején egy színésszel, akinek végül szerencsére nem esett baja, de az eset után elszerződött a színháztól. A Rómeó és Júlia próbáin a kollégák többször is jelezték, hogy veszélyes a díszlet, mégsem történt semmi” – mondta Udvaros Dorottya.


Link másolása
KÖVESS MINKET: