KULT
A Rovatból

Jeff Goldblum hozza a szokásos mormogós önmagát, csak most ő Zeusz, mindenek atyja – KAOS kritika

Új, egyedi tartalom a Netflixen, ami nem feldolgozás és folytatás? Milyen évet élünk? A görög mitológia egy hálás téma, amit a streaming óriás ügyesen, stílusosan és szórakoztatóan modernizált.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2024. szeptember 10.



Nagyon nehéz a KAOS helyzete. Egyrészt egy kreatív, egyedi ötlet ügyes megvalósítása, másrészt sajnos annyira nem szórakoztató, mint amennyire szeretnék az alkotók.

Charlie Covellnek több népszerű sorozat forgatókönyvét köszönhetjük, talán a legismertebb közülük a 2017 és 2019 között futó A ki***tt világ vége.

A szintén Netflixen futott hangulatos, 18+-os young adult fekete komédia megtalálta a közönségét. Egy ügyes és kerek széria volt, szép lezárással. Covell megkapta a lehetőséget, hogy a KAOS showrunnere legyen és teljesen a saját szájíze szerint készíthessen egy sorozatot.

Mi is a KAOS? A görög mitológia egyedi, stílusos és nagyon hangulatos modernizálása. Több mítoszt egybegyúrtak, és egy csavaros történetet ígérve, a három főszereplő köré írt szériában bemutatják a görög istenek bukását. Annyira megkapó a sorozat, hogy első ránézésre behúzza a nézőt. Különleges az atmoszféra, az istenek köztünk élnek és tényleg kényük-kedvük szerint átgyalogolnak a halandókon. Mindeközben nekik is olyan belső viszályaik vannak, mint egy átlagos Barátok közt epizódszereplőnek. Kicsit ugyan parasztvakítás, de erről majd később.

Három főszereplőt nevez meg a történet (vagyis Prométheusz), Eurüdikét (Riddy… az egyszerűség kedvéért), Ariadnét (Ari) és Caeneust.

Riddy (Aurora Perrineau) és Orpheusz (Killian Scott) drámája az egyik fő szál, Riddyt baleset éri és meghal. Orpheus nem hajlandó elengedni szerelmét, ezért nem adja oda neki a pénzérmét, amivel átjuthat a túlvilágra, így Hadész világában ragad 200 évre, amíg ledolgozza adósságát. Riddy eleve el akarta hagyni Orpheuszt, amikor a baleset érte, az pedig, hogy a férje nem adta oda neki a pénzérméjét teljesen kiábrándította a férfiból, miközben Orpheusz egy isten segítségével próbál lejutni az alvilágba, hogy visszahozza Riddy-t. Ahogyan említettem, a klasszikust modernizálták, így kissé szappanoperára hajaznak az események.

Riddy az alvilágban találkozik Caeneus-szal (Misia Butler), aki szintén nem tudott eljutni az újjászületésig, mert nem volt érméje. A két hasonló sorsú elveszett lélek egymásba szeret a halál földjén. A harmadik fontos szereplő Ariadné (Leila Farzad), Minósz király lánya, Kréta szigetén. Amit a görög mitológiából Minószhoz tudunk kapcsolni, szinte minden képviselteti magát, van itt Daidalosz, Minótaurosz, labirintus.

Arinak is fontos szerep jut a történetben, de az egész szinte eltörpül a háttérben munkálkodó isteni hatalmak mellett.

Zeusz (Jeff Goldblum) az őrület szélére kerül egy jövendölés miatt, ami megjósolja az istenek bukását. Ezért, többször is felkeresi Prométheuszt (Stephen Dillane), hogy segítsen neki, nem sejtve, hogy minden galádság mögött a börtönbe vetett titán áll. Az egész sorozatot egyébként Prométheusz narrálja, kicsit Guy Ritchies-hangnemben. A széria folyamán a görög mitológia több ismert alakja is feltűnik, mint Dionüszosz (Nabhaan Rizwan), Héra (Janet McTeer), Hádész (David Thewlis) és Poszeidón (Cliff Curtis) is.

Charlie Covell próbálta a történetet nagyon csavarosnak beállítani, ami egy ideig működik. Aki szereti és ismeri a mítoszokat, az rengeteg utalással fog találkozni, de a KAOS egyértelműen egyedi történet, nem csak a klasszikus drámák modernizálása és egyvelege.

A probléma ott kezdődik, amikor ezeket az amúgy nagyon kegyetlen és drámai alapanyagokat Covell összefűzi.

Valahogy az egyik szál izgalmasabb, mint a másik. Orpheusz utazása például teljesen jellegtelen, gondolkodtam azon, hogy áttekerem ezeket a részeket. Pláne úgy, hogy közben tudjuk Riddy szíve már másé, és sokkal érdekesebbek az alvilági történések. Prométheusz bosszúja egészen a végéig izgalmas marad, de ahogy közeledik a szezonzáró egyre zavarosabbá válik. Mintha senki nem tudná merre akarnak haladni a történettel. Ha ezeken túllép a néző, akkor a sorozat abszolút szórakoztató.

Ebben természetesen a legnagyobb segítségünkre a színészek vannak. A mindig zseniális Jeff Goldblum hozza a szokásos mormogós önmagát, amit tőle megszokhattunk, csak most nem mellékszereplő, hanem ő a mindenség atyja. Janet McTeer mint Héra kegyetlen és kiszámíthatatlan.

A Trónok harca Stanniszaként ismert Stephen Dillane Prométheusza is ügyes, de engem mégis Nabhaan Rizwan vett le a lábamról mint Dionüszosz.

Az emberek oldaláról a Riddyt alakító Aurora Perrineau vitte a prímet, párja a transznemű Misia Butler, mint Caeneus is egész megnyerő. Érdekesség, hogy a szerepe szerint is transznemű amazont alakít a színész. Vicces, hogy a görög tragédiáknak mennyire jól áll ez a 2024-es modern megközelítés. Valószínűleg, mert ők is nagyon nyitottak voltak, mindenre.

A kérdés, hogy hibái ellenére jó sorozat-e a KAOS? Ha nem is kiemelkedő darab, legalább nem egy feldolgozás, vagy folytatás. Egyedi és szórakoztató lett a Netflix legújabb műve. Nem mondanám maradandónak, de jó szívvel tudom ajánlani.

Különleges élmény, még akkor is, ha az egész forgatókönyv egy nagy blöffre épült és nem hibátlan a széria.

A sikerét elnézve lesz második évad, úgyhogy készülhetünk merre fog hajózni majd Covell. Találkozhatunk majd Odüsszeusszal, Athénével, vagy tovább követhetjük majd Zeusz bukását. Ki tudja? A KAOS megtekinthető kiemelkedő színészekkel teli magyar szinkronnal a Netflix kínálatában.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A romantikus komédia, ami se nem vicces, se nem romantikus, de épp ettől lesz jobb és több – Kritika a Többesélyes szerelemről
Mondd, te kit választanál? A dúsgazdag, magas, jóképű és sármos üzletembert, vagy a csóró, magas, jóképű, sikertelen színész exedet? Itt a szerelem ötven árnyalata!


Celine Song nevét 2023 januárjában kezdte hajtogatni szinte mindenki az amerikai filmes körökben, amikor első filmjét, az Előző életeket bemutatták a Sundance Filmfesztiválon. Nem véletlenül, hiszen egy csodás alkotásról volt/van szó, amelyben két dél-koreai gyerekkori jó barát (talán több is annál), a Föld két legtávolabbi pontjára kerül, majd felnőttként újra felveszik a kapcsolatot, és maguk sem gondolják, hogy ez milyen érzelmeket ébreszt bennük.

A film átfesztiválozta a világot, majd 2024 januárjában végül a magyar mozikba is befutott (igaz, 2023 szeptemberében már el lehetett csípni a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon), nem sokkal később pedig két Oscar-díjra is jelölték, a legjobb film és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriáiban.

S hogy mi volt az Előző életek titka? Minden bizonnyal a benne rejlő őszinteség, hitelesség és emberiesség. Egy apró és érzékeny, sokszor szavak nélkül is sokatmondó alkotásról van szó, amellyel a dél-koreai Celine Song számára megnyíltak Hollywood kapui. Ő pedig rendesen betrappolt rajtuk. A következő filmjéhez ugyanis már olyan álomgyári nagyágyúkat sikerült megnyerni, mint Anastasia Steele, A mandalóri és Amerika Kapitány, vagyis Dakota Johnson, Pedro Pascal és Chris Evans.

Ha pedig az Előző életek egyik fő erénye az őszinteség volt, akkor ezt Song a Többesélyes szerelemmel rendesen kimaxolta. Talán túl is tolta… De hogyan lehet túltolni az őszinteséget? Nos, a sztori szerint a sikertelen színésznőből sikeres házasságközvetítővé vált Lucy Mason (Dakota Johnson) „örök szingliként” azt állítja, hogy vagy egyedül fog meghalni, vagy egy gazdag férfihoz megy feleségül. A szakmai sikerei ellenére Lucyt azonban egyre inkább frusztrálják ügyfelei irreális elvárásai. Részt vesz egy korábbi kliense esküvőjén, ahol megismerkedik a tehetős befektetővel, Harryvel (Pedro Pascal), aki élénk érdeklődést mutat iránta, de Lucy elutasítja, s azt javasolja, inkább legyen a cége ügyfele, hiszen ő lenne a legkapósabb férfi.

Lucy az esküvőn ráadásul váratlanul találkozik az exével, Johnnal (Chris Evans) is, aki éppen felszolgál a násznépnek, és továbbra is várja, hogy befusson színészként. Felelevenítik a közös múltjukat, amely az anyagi nehézségeik miatt ért véget.

Hősnőnk tehát nehéz helyzetbe kerül: választania kell a jóképű, sármos és mocskosul gazdag Harry, vagy a szintén jóképű, de csóró John között.

A Többesélyes szerelem magyar címe nyilvánvalóan a sztori romkomos oldalára utal, s ezzel próbálja becsábítani a nézőket a mozikba. Az eredeti cím, a Materialists (Materialisták) azonban már jóval őszintébb, hiszen Celine Song filmje egyrészt nem vígjáték, másrészt, ha lehet ilyen jelzővel illetni, akkor inkább antiromantikus film. A főhősnő ugyanis meg van győződve róla, hogy a házasság egy kölcsönösen gyümölcsöző üzlet két fél között, és a boldogságot az anyagi biztonság hozza el (persze az sem baj, ha a férfi jól néz ki, magas, és korban is stimmel).

Mert passzolhat egymáshoz bármennyire két ember, ha nincs elég pénz a közös életükre, az csak vitákat, veszekedéseket generál, szóval a szerelem nem elég a teljes boldogsághoz.

Song filmje tehát minden, csak nem a klasszikus hollywoodi értelemben vett romantikus film. Inkább megöli a romantikát.

Aztán persze a két férfi közt tipródó Lucy is kezdi felfogni, hogy nem lehet mindent matekkal megoldani, de addira a Többesélyes szerelem már elvesztette a szimpla romkomra izguló közönsége érdeklődését. Épp ezért is számít bátor vállalkozásnak: nem azt kapjuk, amit várunk tőle, és nem biztos, hogy örülünk annak, amit kapunk, de az biztos, hogy el fogunk gondolkodni rajta.

A film első fele épp ezért erősebb is, mivel abban kapjuk az arcunkba ezt a hollywoodi csöpögős romantikát kíméletlenül ledózeroló őszinteséget, a második felére már inkább kezd a cselekmény olyan irányt venni, mint ami ellen korábban oly ékesen felszólalt.

Azért így is távol áll a giccstől, csupán Song megijedt kissé a saját felvetésétől és a nézők teljes elidegenítésétől. Persze ezzel sincs semmi baj, hiszen a Többesélyes szerelem így is emlékezetesebb, mint a műfajbeli átlagos limonádék, és savanyúbb azoknál, mivel jóval több citromot facsartak bele.

E film kapcsán azonban már nem lehet elmondani, hogy szavak nélkül is sokatmondó lenne, annyi benne a szövegelés, és bizony épp ennyivel marad el az Előző életektől. Song első rendezésében a karakterek minden gondolatával és érzelmi vívódásával tisztában voltunk az apró rezdüléseikből, az egymásra nézéseikből, a ki nem mondott szavaikból. A Többesélyes szerelem azonban mindent kimond, sokszor. A kevesebb több lett volna.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk