KULT
A Rovatból

Horváth Boldi: "Egy nagyon picit vissza fogunk térni a megosztó énünkhöz"

A Kelemen Kabátban énekese egyebek között elárulja, hogyan lettek brahizenekarból komoly együttessé, és mi a titka, hogy ilyen sikeresek a közösségi oldalakon. Interjú.

Link másolása

Az együttes tagjai sokáig viccnek gondolták, de mára bebizonyították, hogy véresen komolyan veszik a zenekart. A Kelemen Kabátban új látvánnyal és egy Dér Henivel közös duettel nyitotta meg a Budapest Parkban a szezont, de már készül az új lemez is. Horváth Boldival, a zenekar énekesével beszélgettünk.

– Kevesen tudják, hogy a zenekar története egészen a gimnáziumi éveitekig nyúlik vissza. Hogyan indultatok?

Alapvetően az, amit most Kelemen Kabátbannak hívunk, nyomaiban sem hasonlít ahhoz, ami ott akkor elkezdődött. Ez a gimiben inkább egy baráti viccelődés volt, az utunk kezdete szerintem egyre kevésbé fontos és egyre kevésbé van szerepe abban, amerre most megy a zenekar.

De válaszolva a kérdésedre, pillanatok alatt összedobott vagy internetről leszedett alapokra gyakorlatilag freestyle-oztunk, és megpróbáltunk minél durvább káromkodásokat felmondani. Ezeket megmutogattuk néhány tíz barátunknak és ebben kb. ki is merült ez a felállás.

– A Nyári dallam volt az első olyan szám, amivel szélesebb közönséghez is eljutottatok, a klip forgatásában pedig a Vodafone is segédkezett. Hogy jött ez a lehetőség?

Az egy érdekes projekt volt. A lényeg, hogy volt egy Trash Fesztivál Budapesten, a Roham Magazin fesztiválja. A fesztiválon volt képzőművészet és zene is, több, trash zenével foglalkozó produkció is szerepet, mint amilyenek mi is voltunk akkoriban. Aztán elkezdett egy nagyon szűk, véleményvezéreket is magába foglaló társaságban divattá válni a zenénk. Ennek köszönhetően, teljesen véletlen valaki egy házibuliban DJ-zte ezeket a dalokat, ahol meghallotta egy srác, aki a Vodafone-nál dolgozott, és az volt a feladata, hogy készítsen egy gerillakampányt egy új csomaghoz.

A Nyári dallamot szemelte ki ehhez. Leforgattuk a klipet, ami vírusvideóként kezdett terjedni, és nagyon hamar országosan is ismert lett a Kelemen Kabátban név. Majd a Vodafone pár hét múlva kilépett mögüle, mert a dolog már túlnőtt önmagán és nem tudták abba a mederbe terelni, amibe szerették volna. Így inkább úgy döntöttek, nem folytatják velünk ezt az együttműködést.

– És hogy tudtátok megfogni A nyári dallam sikereit?

Akkor igazából sehogy, sodródtunk az árral, ezen nincs mit szépíteni. Olyan dolgokat vállaltunk el, amiket most már nem tennénk, mert nagyon csábító volt szegény egyetemistaként, hogy relatív sok pénzt lehet ezzel rövid idő alatt keresni. Igazából mindent elvállaltunk, amire felkértek minket, a legaljasabb bulvárműsoroktól kezdve a hakni fellépésekig.

A legelején vicces volt, de egy pár hónap után elkezdett motoszkálni bennünk, hogy alapvetően mi a zenéről másképp gondolkozunk. És alapból pont ehhez a világhoz, amibe éppen ekkor csöppentünk, inkább ironikusan állunk hozzá vagy kifigurázzuk, minthogy bármiféle értékes zenei produktumnak tekintenénk. Igazából ez egy folyamat, ami talán még most is tart.

– Hogyan tudtátok az emberekben is tudatosítani, hogy nem egy poénzenekar vagytok?

Ez az egyik legnehezebb feladata a zenekarnak a mai napig. Az elmúlt években elég nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy ezt különböző eszközökkel elmondjuk az embereknek.

"
Én azt látom, hogy ahogy ebben egyre sikeresebbek vagyunk, egyre többen tudják meg, hogy e mögött a név mögött mi van valójában, úgy nő a közönségünk is erőteljesen.

Az ilyen humorzenekarokkal az a helyzet, hogy az emberek nem mernek mellé állni, nem mernek rajongani érte és eljárni koncertekre, mert félnek attól, hogy ez esetleg ciki lehet. Nagyon sokan alapból el is utasítják, ha egy Nyári dallam szintű dallal találkoznak, meg se hallgatják a többit. Mi ezt elkezdtük szépen lassan átalakítani.

– Ezen az sem változtatott, hogy most már kicsit divat ironikusan szeretni a dolgokat, például egyetemi napokon Kozmixra, Cetlire járni?

Nem gondolom, hogy divat lenne. Az, hogy poénból elmennek valakire néhány egyetemi rendezvényen, az nagyon kevés fellépést jelent egy zenekarnak vagy előadónak. Erre nem lehet felépíteni egy karriert. Ettől függetlenül ez egy külső és üzleti szempontú megközelítés. Viszont a mi változásunk mögött egy sokkal fontosabb dolog áll, mégpedig, hogy belőlünk milyen dalok jönnek.

A zenealkotásra sosem piaci szempontok alapján tekintettünk, és néhány éve ösztönösen megjelentek az érettebb témák a szövegekben és a zenében egyaránt. Ezek a témák most kezdenek eljutni a közönséghez, és kezd valamiféle egységesség kialakulni a zenekar megítélésével kapcsolatban.

"
Már rég nem azért járnak emberek Kelemen-koncertre, mert hogy ez mekkora baromság, és "haha, Nyári Dallam".boldi (4)

– Már a Nyári gyerekek is egy tök más hangzású dal, ahogy a Szívdöglesztő lemez is.

Három lemezünk jelent meg eddig. Ebből csak az első egy teljes „baromállatság” - ez igazából egy válogatás, ami felöleli a 16 évestől 22 éves korunkig írt ösztönös poéndalokat. A második - Maradjatok Gyerekek - volt az első koncepció lemez. Ez a lemez hangzásában és narratívájában is sokkal komolyabb - és lám, ez hozta el azt a sikert, ami megágyazott annak, ahol most a zenekar tart. Annak a lemeznek a nyomán lettek nagy számban élő fellépéseink, és jelentünk meg olyan fórumokon, ahol normális zenekarok szoktak. Felvállaltak olyan nagy rádiók és országos csatornák, amik már nem a poénkodásról szólnak.

A Szívdöglesztő pedig egyrészt ezt erősítette, másrészt egy csomó olyan dal vagy téma volt rajta, amivel egy új közönség számára érdekessé váltunk. A most készülő új lemezünkön egy nagyon picit vissza fogunk térni a megosztó énünkhöz, de nem abban az értelemben, ahogy a Nyári Dallammal tettük. Jobban beszólogatunk, picit karakteresebb, erősebb társadalomkritikai dalok is lesznek, akár politikai (de isten ments, hogy magyar belpolitikai!) tartalmak is meg fognak jelenni.

Hangzásában pedig szerintem egyre inkább kiforrott a zenekar, sikerült létrehozni egy olyan sajátos és felismerhető kelemenes megszólalást, ami mégis sokszínű és érdekes. Főleg koncerteken szembetűnő, de a stúdiófelvételekre is igaz.

– Akkor az új dalok már az új lemez előfutárai?

Így van, novemberben szeretnénk lemezbemutatót tartani. Csepegtettünk már róla dalokat, az első ilyen volt az Indián nyár, aztán a Felkel a város, és most a Dér Henivel közös Félreismertem. Ez kicsit ambivalens helyzet, mert mi nagylemezekben gondolkozunk és fontosnak tartjuk, hogy egyszerre több dalt kapjon a közönség, ők viszont nem szeretnek egy évet várni és hirtelen megkapni egy tucat dalt. Most arra álltunk rá, hogy kb. 10 dal van egy lemezen, amiből 4-5 már korábban megjelenik. Így lesz rajta bőven újdonság, de addig sem kell új Kelemenek nélkül élni.

– Mesélnél még a Félreismertemről?

A tesómmal (Horváth Gáspár szintén a csapat tagja, zenei producere - a szerk.) mindig tartunk egy alkotótábort, ahol megmutogatjuk egymásnak, hogy az elmúlt években ki milyen zenei és szövegötleteket írt. Ilyenkor összeütköztetjük és összepasszintjuk őket, így születnek a dalok. Tesómnak korábbról volt egy ötlete, egy ’70-es évekbeli, LGT-s zongora riff, ami nekem nagyon megtetszett. Ebből a demóból mindkettőnknek egy picit feszült, vitatkozós, mégis felszabadult hangulat ugrott be, és nagyon hamar, kb. egy órán belül felvázoltuk, hogy miről szól majd a dal, és hogy ez egy fiú-lány duett lesz.

Ez után elkezdtünk gondolkodni, hogy kivel szeretnénk megcsinálni, és nagyon adta magát, hogy Dér Henivel. A hangkaraktere és a zenei arculata is nagyon passzolt a dalhoz. Szerencsére elvállalta.

– Ez hogy működik: a zenekarban te döntesz a szövegről, tesód pedig a zenéről, vagy közösen a többiekkel?

Inkább az előbbi. Most pont van egy nagyon friss munkamódszer, ami évek alatt alakult ki, és azt gondoljuk róla, hogy ez a legjobb. Először megírjuk a dal demóját és a dalszöveget Gazsival, majd ezt áteresztjük a zenekaron.

Meghallgatjuk, hogy szól élőben, jól tud-e működni majd koncerteken, ötletelünk a zenészekkel. Ha a szerkezet és az egyéb apró részletek összeállnak, akkor a folyamat végén jönnek a felvételek, és a végleges hangszerelés, keverés. Így sokkal egységesebbek - zenekarosabbak - lesznek a dalok, mondhatni egyből színpadra íródnak.kelemenkabátban

– Anno írtatok a tesóddal több promó dalt a Bisztrónak is. Ma is vállaltok még ilyen jellegű felkéréseket?

Most azt hiszem, éppen nincs ilyen közös projekt, de mindenképpen csinálunk külön-külön különböző alkalmazott zenei feladatokat. Ő a három aktív saját szerelemprojektje (Jumo Daddy, Kelemen, Irie Maffia) mellett ráadásul nagyon sokat. Alapítottunk egy kiadót kb. egy évvel ezelőtt, és nem titkolt szándékunk, hogy magyar előadóknak, énekeseknek írjunk dalokat és dalszövegeket csomagban. Ez már folyamatban is van, elkezdtük felvenni a kapcsolatot több előadóval is.

– Te is és testvéred is alapvetően hosszú éveken keresztül tanultatok komolyzenét. Hogyan fordultatok végül a pop felé?

A komolyzene egy szigorú és kemény, versenysporthoz hasonló világ. Nem igazán passzolt a személyiségünkhöz, ettől függetlenül nagyon komoly alapokat adott. Ezzel szemben a könnyűzenében felszabadultan lehet tombolni a színpadon irgalmatlan hangerővel szóló pop-rock zenére. Én a cselló után egyből, kb. még azon a héten kerestem magamnak egy könnyűzenekart. Akkoriban jamaicai és mindenféle fekete gyökerű zenéknek a mámorában éltünk, és találtam magamnak egy reggae-zenekart (Riddim Colony), amiben aztán két évig zenéltem.

"
Utána léptem tovább, mert akkor már kezdett bennem kibontakozni az a fajta nyitottság, ami a Kelemenben is benne van, és már kevésnek éreztem, hogy csak a reggae-ben és a rokon műfajaiban lehet alkotni. Akkor fordultam igazából a popzene irányába.boldi (7)

– És a csellót végleg a hátad mögött hagytad?

Igen, végleg. Az egy nagyon más világ, én nem vagyok annyira fegyelmezett, amennyire ahhoz kellene, hogy valaki sikeres karriert építsen egy komolyzenei hangszeren.

– Zenész családból származol. A kisfiadnak is javasolnád később ezt a pályát?

Abszolút, mindenképpen. Elég sokat énekelget annak ellenére, hogy másfél éves, úgyhogy még az is lehet, hogy valami átragad rá ebből. Általában abból jó szokott kisülni, ha apáról fiúra szállva ugyanazzal foglalkozik a család - én nagyon szeretem az ilyen családokat, és valamennyire irigylem is őket. A mi családunkban én második generációs zenész vagyok, mert az apukám hangmérnök-zenész, de az ő szülei orvosok, tehát ott nagy váltás történt. De vannak olyan családok, mint például a Szepsy család, akik 16. generáció óta foglalkoznak borral. Ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy bármiféle nyomást gyakorolok rá, hogy ezt csinálja, de semmiképpen sem tiltom tőle.

– Mostanában mintha sok zenekar küzdene azzal, hogyan mozgassa meg a közönségét annál jobban, mint hogy megosztanak egy facebookos játékot - de úgy fest, nektek ez könnyedén megy. A Forintos Farsanggal, de a Felkel a város közönség által beküldött jeleneteivel is sikeresen mozgattátok meg a rajongóitokat. Mi a titok?

Egyszerűen személyünkből adódóan mindig is törekedtünk arra, hogy egyfajta baráti kapcsolatot ápoljunk a közönségünkkel. Ez nem azt jelenti, hogy folyamatosan bratyizunk vagy együtt iszunk reggelig, de nem is jellemez minket „sztárkultusz”. Ezt szerintem egyrészt lehet is érezni a velünk való találkozáskor, de a social media-kommunikációnkban is megjelenik. És ezért azt látjuk, hogy amikor interaktív ötletünk van, akkor valahogy közelinek érzik magukhoz az emberek, és mernek küldeni ilyen dolgokat. Egyébként mi is meglepődtünk kicsit, amikor a Felkel A Város klipjéhez százas nagyságrendben érkeztek felvételek.

A Forintos Farsang egy picit más történet, ott elég komoly nyeremények voltak, valószínűleg ez annak is köszönhető. De ott is meglepődtünk, hogy milyen mennyiségű és mennyire profi jelmezekben jöttek az emberek. Egészen elképesztő volt az a kreativitás és hozzáállás, amit hozzáadtak a bulihoz. Az biztos, hogy Forintos Farsang lesz jövőre is.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
36 évesen meghalt Ferich Balázs, Azahriah és a Wellhello menedzsere
A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után. Barátja és üzlettársa megható sorokkal búcsúzott tőle.

Link másolása

Hosszú betegség után csütörtök hajnalban meghalt Ferich Balázs, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetője, a Blind Myself nevű magyar metálzenekar korábbi basszusgitárosa - írja a Forbes. A zenei szakember 36 éves volt.

A 2016-ban alapított Supermanagement a hazai piac egyik legsikeresebb szereplője, akik olyan magyar előadókat menedzselnek, mint a Wellhello, a Follow the Flow, az Anna and the Barbies, Dzsúdló, Desh és Azahriah.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez”.

Tóth felidézte, hogy a Cloud 9+ az első banda, amit együtt menedzseltek, és nagy kockázatot vállaltak, amikor megalapították a saját cégüket.

„Balázst imádták az előadóink, kollégái. Über-maximalista volt a melóban, nem elégedett meg sosem a második hellyel. Folyamatosan azon agyalt, hogyan lehetnénk még jobbak és jobbak. Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Az egész hazai sztárvilág gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst: „Mérhetetlen fájdalom”
Tóth Gabi, Czutor Zoltán és a Carson Coma is kifejezte együttérzését. A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után.

Link másolása

Az egész hazai zenei világ gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetőjét.

A zenei szakember számos hazai sztárnak, köztük Azahriah-nak, a Wellhellonak és Dzsúdlónak volt a menezdzsere.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő megható sorokkal búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez.”

A Supermanagement Facebook-oldalán csütörtök délután közzétett bejegyzésére azóta több mint ezer hozzászólás érkezett, köztük számos hazai sztár is kifejezte a részvétét. A Carson Coma zenekar egy fekete szívvel fejezte ki együttérzését, az AWS gitárosa, Brucker Bence pedig egy érzelmes üzenettel köszönt el Ferich Balázstól.

„A folyamatos profi és maximalista hozzáállásod mindig irigyeltem és nagyon nagy hatással volt rám! Ha nem ismerlek, bizony nem lennék ott ahol. Mindig emlékezni fogok rád!”

- írta többek között a zenész.

„Őszinte részvétem” - írta a hozzászólások között Azahriah gitárosa, Szabolcsi Fészek.

„Őszinte részvétem Gergő, sok erőt a családnak mérhetetlen fájdalom…” - írta Tóth Gabi.

„Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok Gergő!” - üzente megrendülve Czutor Zoltán.

Antal Timi énekesnő egy korlátozott ideig elérhető Instagram-sztoriban, egy fekete-fehér fotóval emlékezett meg, a képhez pedig azt írta:

„Ég Veled, Balázs!”

via Blikk


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Teljes a káosz: az RTL úgy cserélgeti a főműsoridős műsorait, hogy erről már nem is szól
Teljes a fejetlenség a csatornánál, néhány nap alatt két fontos műsor ismétlése is csődöt mondott. Így hétköznap este ismét jöhetnek a pajkaszegiek.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Ember legyen a talpán, aki követni tudja az RTL hétköznapokat érintő műsorváltozásait. A csatorna láthatóan nem tudja, mihez kezdjen Az álommeló második évada utáni sávval, ahol egyre-másra bedőlnek a korábbi műsorok ismétlései.

A március 25-én indult álláskereső reality után először a Gólkirályság első évadát ismételték, elfogadható eredményekkel, írja a Sorozatwiki. Április 8-tól Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban első évadát tűzték műsorra ugyanott, katasztrofális nézettség mellett.

Ezért most hétfőtől ebben az időpontban a Házasodna a gazda tavaly őszi, 6. szezonjának ismétlését kezdték el, ami két nap után szintén beleállt a földbe. Így péntektől, vagyis április 20-tól inkább egy újabb bőrt lehúznak Pajkaszeg lakóiról, és elkezdik A mi kis falunk hatodik szezonjának újravetítését.

A magyar sorozat után az RTL Híradó – Késő esti kiadás 10 perccel korábban, 22:40 helyett, 22:30-kor lesz látható a csatornán. Ezt követően a Gyilkos elmék 23:15 helyett, 23:05-kor kerül majd képernyőre.

A műsorváltozás a szombati és a vasárnapi napokat nem érinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Eltemették Tordy Gézát
Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta. A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott.

Link másolása

Családja, barátai, pályatársai, tisztelői kísérték utolsó útjára Tordy Géza Kossuth-díjas, kétszeres Jászai Mari-díjas színművészt, rendezőt, érdemes és kiváló művészt, a nemzet színészét, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját csütörtökön Budapesten, a Farkasréti temetőben.

A 85 éves korában, március 30-án elhunyt színművész búcsúztatásán elsőként a jövő színésznemzedéke nevében Szőcs Artur mondott beszédet. A színész-rendező felidézte, hogy Tordy Gézát még színművészetisként ismerte meg, majd 15 évadot dolgoztak együtt. Kiemelte: Tordy Gézát ízig-vérig érdekelte a színházcsinálás, fontos volt számára a csapatmunka.

Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta a művészről, akivel 1963-ban találkozott először, és akihez élete leghosszabb barátsága fűzte.

A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott, színészkollégája játékát és közös munkáikat idézte fel. Mint mondta, Tordy Gézában nagy erők lakoztak, nagy dühök és nagy szenvedélyek.

A színészet illanó pálya - fogalmazott. A kincs az az üzenet, amelyet át tudunk adni úgy, hogy a lelkekben minél tovább megmaradjon. "És te, Gézus, ezeknek az üzeneteknek katartikus átadója voltál" - mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET: