KULT
A Rovatból

Hajós rázza a pofonfát, de csak annyira, hogy lehetőleg ne rúgják ki a műsorból - megnéztük a Nagy Duett 3. adását

Néha nem látni összefüggést a zsűri értékelése és a kiadott pontszámok között, Mihályfi Lucáék elvesztették elsőségüket, Claudia beszólt egy kollégának, Schmuck Andor pedig megdöbbentő bejelentést tett.


Rájöttem, hogy a Tilla-Liptai kettősből Claudia a mester. Lényegesen jobban énekel. Igaz, Tilla viszont jó filmeket rendez, úgyhogy neki megbocsátjuk.

Claudia egyébként elirigyelhette Hajós Andrástól, hogy minden adás után címlapra kerül, ezért finoman ő is beszólt egy kollégának.

Szabó Zsófi gratulált neki, amiért megnyerte a Televíziós Újságírók Díját női zsűritag kategóriában. Picivel később Kasza Tibi visszahozta a témát, és gratulált Hajós Andrásnak, aki viszont nem nyert. Hajós azt felelte, örül Claudiának, mert az ilyen díjakat olyanoknak kell nyerni, akiket érdekel. A műsorvezető így vigasztalta Hajóst:

„András, a te kategóriádban, a férfi zsűritag kategóriában egy méltán ismeretlen ember nyert…”

A kategória nyertese az a Majka lett, aki amúgy egykor Clau műsorvezető társa volt a Nagy duett első évadában, de Bindzsisztán óta sokat esett az ázsiója a TV2-n. Nem volt elegáns ez a beszólás Liptaitól, persze lehet, ő is Kossuth-díjat szeretne. Vagy legalább egy lovagkeresztet.

A kétszeres adásgyőztes páros, Mihályfi Luca és Hegyesi Berci kezdte a műsort, akik hétről hétre igyekeznek maximálisan kihasználni azt a fegyvertényt, hogy szép emberek. Az elmúlt adásban Horváth Tomi azt a kívánságát fejezte ki, hogy mindenki vetkőzzön le. Bár ő állítja, ezt lelki értelemben értette, Lucáék szó szerint vették, és meglehetősen lengére vették a figurát.

Valamelyik kreatív kitalálta, hogy az Úristen című Valmar örökzöldhöz illik a Hellász tematika. (Értitek, Úristen – Akropolisz…) Apróság, hogy a dalban gyakorlatilag nincs egy sor sem, ami passzolna az ókori görögökhöz. Hacsak az nem, hogy az anakronizmus görög szó. És legyünk őszinték,

bár Mihályfi Luca kétségtelenül nagyon szép lány, aki meglátja benne Marilyn Monroe hasonmását, azzal komoly problémák vannak.

A produkcióban csak egy valami illett igazán a görögökhöz: az éneklés, mert az tragédia volt. Főleg Luca botladozott, néha mintha túl mély lett volna neki a hangfekvés. Berci sem énekelt mindig tisztán, de hát ő elvileg táncos. A rap betétet pedig kifejezetten jól tolta. Az is igaz, énekes – és egyéniség – legyen a talpán, aki Marics Petit feledtetni tudja.

A zsűri leginkább az énekesek és táncosok lenge öltözékéről és Hajós András testéről beszélt. Zsófi másik műsort nézett, mint én, szerinte nagyon jó volt a produkció. Horváth Tomi azért megjegyezte, hogy időnként elmásztak a hangok, de nem érdekli. Hajós a maga humoros módján azért próbált kritizálni is, de úgy tűnik, odafent kiadták a parancsot, hogy nem szabad rosszakat mondani, mert ő is visszafogott volt.

Lucáék összesen 34 pontot kaptak.

Radics Gigi és Visváder Tamás a Sing Hallelujah-t adta elő Dr. Albantól – majdnem azt mondtam, énekelte, de nem akarok igazságtalan lenni Tamással. Az ifjú marketinges javára szól, hogy nagyon vidáman és magabiztosan mozog a színpadon, szemmel láthatóan nem zavarja a saját énekhangja, pontosabban annak hiánya. Legalább valakit.

„Van-e olyan templom, aminek a hátsó fele dohánybolt? Az egyik ember az egyikben tökéletesen énekel… a másikban várja a vevőket a srác.”

Egyébként a produkciót többen is gospelnek nevezték, rejtély, miért.

Attól, hogy egy dalban hallelujáznak, és közhelyesen amerikai templomi lepelben énekelnek, az még nem lesz gospel. Mint ahogy a Most vagy soha sem történelmi film, hiába vannak benne kardok.

Egy dologban értek csak egyet a zsűrivel: Radics Gigi remekül énekel.

A zsűri inkább azt hangsúlyozta, hogy milyen show-t csináltak, és Tomi mennyire jó ahhoz képest, hogy mennyire rossz. Ja, és értékelték a rapet. (Azt én még akkor is nehezen tolerálom, ha jó, hát még így.) 32 pontot kaptak.

A Dübörög a ház az Emergency House-tól azért volt jó választás Sydney van den Bosch és Pető Brúnó részéről, mert a dal ígérete akkor is teljesül, ha egy hangot sem találnak el a… khm… énekesek. A harmadik adásra megértettem, hogy ők ketten alighanem a statisztika kedvéért szerepelnek a műsorban. Elvégre, ha van olyan duó, ahol a tanítvány is profiként énekel, a kiegyensúlyozottság továbbá a feng shui nevében szükség van olyanra is, ahol a mesternek sincs énekhangja.

Zsófi azért megkérdezte: „Brúnó, te mesterként mit adtál hozzá a produkcióhoz?” Mert igen helyesen észrevette, hogy bizony Sydney jobb volt, mint mestere.

Hajós értékelése kapcsán kiderült egy fontos dolog is: a fiatalok nem tudják, mi az a tüske. Guglizzatok rá, én nem akarok csúnyaságokat tanítani nektek.

A zsűri rejtélyes okokból 37 pontot adott Brúnóéknak, Horváth Tomi egyenesen 10-est ítélt.

Hajós András legalább nagyon erős öniróniával kifejezte, hogy a 9-ese nem a szívéből jön, hanem valószínűleg a füleséből.

Stohl András és Geszler Dorottya a Jojót énekelte, pedig már Csepregi Évának sem kellett volna. Annyiból mégiscsak jó választás, hogy nem igényel nagy énekhangot. Mondjuk Dorottyának így sem igazán sikerült elénekelnie. Stohl legalább eljátszotta. Amúgy egy ovit idézett meg a produkció, és oda mondjuk, illett is az éneklés.

Hozzám hasonló boomerek talán még emlékeznek rá, hogy nagyon régen Nagy Feró egyszer elénekelte Friderikusznál, némileg módosított szöveggel. Akkoriban Feró még nem volt Kossuth-díjas, és ez meg is látszott: lehetett élvezni, amit csinált.

A zsűrinek látszólag ez is tetszett, de 33 pont annyira nem magas pontszám. Szóval néha nem túl keresztényi módon bort isznak, és vizet szavaznak. Vagy épp fordítva.

Soltész Rezső a szegény ember one hit wonderje.

Minden tehetségkutatóban és zenés show-ban a Szóljon hangosan az ének szerepel tőle. Nem meglepő, hogy Dér Heni és Gáspár Győző is ezt választotta tőle. Pedig Soltésznak azért vannak más dalai is, nem mondhatjuk, hogy nem próbálkozott. Nem rég még a Monty Python féle Allways Look ont he Bride Side of Life-ot is feldolgozta. Azóta sokat imádkozom a lelkiüdvéért.

Az Elveszett gyerekek városában van egy rémálom, ahol egy kisfiú azzal szembesül, hogy a kéményből egymás után jönnek elő a télapók. A TV2 ezt megfejelte: a színpadon mindenki Soltész Rezső volt. Lehet, titokban ezt is Grecsó írta, mint anno a Győzike Show-t. Mondjuk Győző szerintem inkább „Weird Al” Yankovicra hasonlított, de nevezték salgótarjáni Pablo Escobarnak is, Győzikének pedig a Jackson család ugrott be.

„Így nézhetett ki, amikor Madam Tussaud 9 évesen, lekapcoslt villanynál először próbálta megalkotni Maradona és Sandokan eltitkolt közös gyermekét”

összegezte a látottakat Hajós.

Egyébként tényleg szórakoztató volt, ezen az estén eddig a pontig talán a legjobb, és Heniék végre eltávolodtak a romalagzi tematikától.

A pontozásnál Hajós egy kicsit frászt hozott mindenkire:

„Úgy érzem, te kezdesz kiteljesedni… Nekem nagyon tetszik, hogy az orosz nagykövettel is egy zebrát örökbe fogadtál, tehát a politikában is egyre komolyabb szerepeket kapsz…”

Kasza Tibi érezhetően félt, hogy mi lesz ebből, és rászólt zsűritársára: „Hajós, Hajós…”

De a nyílt rendszerbírálat elmaradt, Győzi pedig nagyon örült a 9-esnek, amivel összesen 34 pontot kapott a páros.

Schmuck Andor Jockey Ewingba oltott Piedoneként udvarolt a stewardesnek vetkőzött Sári Évinek. A Repteret énekelték, szerintem csak azért, hogy ne telhessen el adás a Korda-Balázs házaspár emlegetése nélkül. Kasza Tibi meg is jegyezte, Hajósnak úgy kell értékelnie, hogy ne kerüljön a címlapokra.

Horváth Tomi végleg lemondott a szakmaiságról, mint olyanról. Szabó Zsófi viszont megállapította, hogy Sári Évinek a lába jobb, mint a hangja, ami szerintem csak első ránézésre tűnik bóknak. De Zsófi időnként szeret erején felül fogalmazni.

Hajós megint kitett magáért, mert megjegyezte, hogy azért ezen a repülő úton a hányászacskók is előkerültek.

Kasza Tibi megragadta az alkalmat, hogy feldicsérje Balázs Klárit, aki amúgy éveken keresztül zsűrizett a Nagy Duettben, és kicsit Hajósnak is odaszúrt. Klárika emlékének is szólt a 8 pont. Összesen 30 pont jött össze.

Brasch Bence ezúttal a Szilvafácskát, vagyis a Bubamarát választotta feladatul. Lékai-Kiss Ramóna igyekezett jó képet vágni a dologhoz. Rami kicsit úgy nézett ki, mint Pénzezzsák hercegnő a Pindúr Pandúrokból de neki még ez is jól áll. A hangja pedig épp annyira volt karcos, hogy hozza a Kusturica-feelinget. Bence ellenben csak egy sztereotip magyar legény volt, a tanítvány ezúttal lekörözte a mestert.

Horváth Tomi kicsit nehezményezte, hogy ha már fa, miért nem meggy (értjük, hehe), Hajós viszont igen helyesen megállapította, hogy Ramóna „klasszikus komika.”

Ha végre egyszer ebben az országban készítene valaki egy igazán jó sitcomot, Raminak mindenképp helye volna benne.

Az idei évad első 40 pontját ők kapták.

Nótár Mary akármilyen jó énekesnő, nem tud Aurelióból Elvist faragni, legfeljebb VV Elvist. Mary remekül énekelte Cher és Eros Ramazotti kettőséből a ráeső részt, de Aureliót nem tudta kizökkenteni, a srác kitartóan utánozta a fába szorult férget.

A zsűri minden ellenére olvadozott, hogy ez milyen megható produkció volt. Szerintem legfeljebb Mary hősies küzdelmén lehetett meghatódni, aki Leláncolt Prométheuszként próbálja eljátszani, hogy mennyire szereti a májából lakmározó sast. Aurelio egyébként tényleg könnyekig meghatódott, ami nagyon kedves és aranyos pillanat volt, de pontozás szempontjából nem értékelhető.

Horváth Tomi szerint Aurelióban az az értékes, hogy önazonos, vállalja magát, ami nagyon ritka a médiában.

„Úgy szurkoltunk neked, ahogy a válogatottnak szoktunk szurkolni” kezdte Hajós az értékelését, és érezhetően megint mindenki belekapaszkodott a karfába. A zenész-humorista szemmel láthatóan szereti rázni a pofonfát, de aztán ebből is kijött úgy, hogy azért lehetőleg ne rúgják ki a műsorból.

Kasza Tibi egekbe dicsérte Mary éneklését, egyébként jogosan, de valamivel hitelesebb lett volna, ha nem szólítja „kicsi szívem”-nek. Így kicsit buksisimogatós lett.

Mindent összevéve Kasza és Zsófi 9 pontját túlzónak éreztem, de mindez semmi Horváth Tomi és Hajós 10 pontjához képest. Tudom, én vagyok a hülye, miért mentem oda.

Most is volt vendégprodukció: Pély Barna a Hófehér jaguárt adta elő Curtisszel. Rejtély, miért. Tudom, most világtrend, hogy tehetséges és népszerű, de régebb óta fiatal sztárok összeállnak trendi celebekkel, akik a közelükben sincsenek. Én már az Elton John - Ed Sheeran pároson is csodálkoztam, a Paul McCartney és Kanye West együttállásról nem is szólva. Oké, mondjuk Pély nem mérhető ezekhez az urakhoz, de Curtis most mindenképp felfelé házasodott, ha élhetek ezzel a képzavarral. Amúgy Barna a napokban apuka lett, innen is gratulálunk neki.

Mivel Mihályfi Lucáék ma viszonylag kevés pontot kaptak a zsűritől, így ezúttal Lékai-Kiss Ramóna és Brasch Bence lett az adásgyőztes, így ők simán továbbjutottak. A szavazás végén ismét három páros állt a zsűri előtt, akik közül 3:1 arányban Radics Gigit és Visváder Tomit mentették meg. Rejtély miért.

A nézők a végső szavazásnál Stohl András és Geszler Dorottya kettősét szerették jobban, így kizárásos alapon Sári Évi és Schmuck Andor távozott. Amit kicsit sajnálok, mert szórakoztató párost alkottak.

Andor még az utolsó szó jogán megemlítette, hogy hamarosan életmentő életmentő kezelést kezdenek rajta.

Ami annyiból furcsa, hogy ha valakinek valóban életmentő kezelésre van szüksége, nem várják meg, amíg kiesik a Nagy duettből.

Persze ha közellátásban lesz a kezelés, akkor simán lehet, hogy még egy Dancing With the Stars is belefér, mert csak jövő karácsonyra kapott időpontot.Talán sosem tudjuk meg, Iszak Esztinek sem sikerült kihúznia Andorból, hogy pontosan miről is van szó.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Colin Farrell, Margot Robbie és a nulla kémia esete – A Mágikus, merész, meseszép utazás se nem mágikus, se nem merész, és a meseszéptől is távol van
Talán a Modoros, mesterkélt, mézesmázos utazás találóbb cím lett volna. Legalább a jó szándék megvolt…


A csak szimplán Kogonada művésznéven futó, szöuli születésű, amerikai rendező-forgatókönyvíró (aki Park Joong Eun néven született) új filmjét sokan várták, mivel számtalan videóesszéjével, rövidfilmjével, valamint az első két egész estés darabjával, a 2017-es Columbusszal és a 2021-es Búcsú Yangtóllal rengeteg rajongót szerzett a független filmes szférában. Ráadásul most nagy stúdiófilmet (Sony) forgathatott két világsztárral (Colin Farrell és Margot Robbie), méghozzá egy olyan zsánerben (romantikus fantasy), amelyhez abszolút megvolt az érzékenysége, és ami képileg is tágas játszóteret biztosít számára.

A Mágikus, merész, meseszép utazás lehetett volna a következő Az élet csodaszép (1946), Nagy hal (2003), Ház a tónál (2006) vagy Időről időre (2013).

Úgy tűnik azonban, hogy Kogonada csak akkor jó, ha ő maga írja a saját sztorijait, most először fordult elő ugyanis, hogy más szkriptjéből dolgozott: Seth Reiss eredeti forgatókönyve adta fel a leckét rendezőnknek, akinek bele is tört a bicskája a papíron minden bizonnyal mágikusnak tűnő, a vásznon azonban keményen feszengős giccsbe forduló történetbe.

David (Farrell) épp egy esküvőre készül, ám a kocsija kerékbilincset kap, egy gyanúsan elhelyezett röplap pedig egy furcsa autókölcsönzőbe vezeti, ahol Phoebe Waller-Bridge és Kevin Kline egy igen kínosan jópofizó, de legalább rettenetesen humortalan jelenetben rátukmálnak egy régi autót s hozzá egy GPS-t. Az esküvőn David megismerkedik Sarah-val (Robbie), és rögtön fellángol köztük valami, aminek persze ilyen gyorsan még nem engednek, így más férfi megy fel az est végén Sarah szobájába. Másnap azonban lerobban a lány kocsija, a személy szerint Davidhez beszélő GPS pedig arra utasítja, hogy vegye fel őt, majd különböző, a természetben álló ajtókhoz irányítja őket, amelyeken belépve valamelyikük múltjában találják magukat, az életük egy-egy fontos pontján, ami érzelmileg anno nagy hatással volt rájuk.

Szóval a címbeli utazás ezt a kis túrát fejezi ki, amelynek során egyik ajtótól autóznak a másikig, azokban újraélik életük egy korábbi fejezetét, két ajtó között pedig eszmét cserélnek az élményeikről, magukról, a párkapcsolataikról, a családjukról, az élethez való hozzáállásukról.

S talán mindeközben szövődik köztük valami komoly, ami már régen kijárt volna nekik.

Leírva tényleg nem fest rosszul, ebből azért valóban ki lehetett hozni valami mágikusat, merészet és meseszépet, ráadásul két csúcsszínészt sikerült megnyerni hozzá, akik amúgy bármit el tudnak játszani. Vagy mégsem? A kémiát, vibrálást kettejük között legalábbis nem sikerült érzékeltetniük…

A film első fele kifejezetten kellemetlen jelenetekkel bombázza a nézőt. Érezni, hogy Kogonada próbálja ezt az egészet megtölteni varázslattal (kapásból el kell engedjük a valóságot, szóval, ha valakinek ez nem megy, már itt elveszett), de inkább csak modoros és mesterkélt képsorok sorjáznak megállás nélkül.

Az iskolai musicalszcéna talán a csúcs, ami annyira cuki és jópofa akar lenni, hogy egyszerűen nevetségessé válik.

Mindennek tetejébe valamilyen furcsa oknál fogva a forgatókönyv tele van trágár beszéddel (lehet, hogy ezt akarta jelenteni a címbeli merész?), a káromkodásokat azonban egy ilyen műfajú film idegen testként veti ki magából, és csak fokozza a nézőkben már erősen felgyülemlett zavartságot.

Szerencsére azért pozitívum is akad, hiszen Kogonada egyáltalán nem tehetségtelen filmes, ő még egy ilyen félrement projektben is képes megvillanni, még ha csak egy rövid időre is. A Mágikus, merész, meseszép utazás második fele már sokkal nézhetőbb, ha úgy tetszik, jobb, mint az első, ekkorra kezdenek elfogyni a kínos cukiskodások és álbölcsességek, valamint a felesleges trágárkodás, sőt, időnként néhány egészen szép és megható jelenetet is kapunk.

Az egyik ilyen, működő drámai mélységgel bíró, jól megírt pillanat a kórházi beszélgetés David és az apja (Hamish Linklater) között, David születésekor.

Vagy említhetnénk még Sarah és az anyja (Lily Rabe) közös jelenetét is. Szomorkásak, de őszinték, és nem hatnak álságosnak. Kár, hogy nem ilyenekkel volt tele a film.

A Mágikus, merész, meseszép utazás az év egyik nagy, akár Oscar-várományos filmje is lehetett volna az alkotókból kiindulva, épp ezért nagy csalódás, hogy végül egy ízig-vérig giccses és hamisan merengő, a nézőkből foggal-körömmel könnyet kicsikarni próbáló kudarc lett belőle.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
A Pogány Induló új klipjében Marsi Anikó is feltűnik
Szirmai Marcell hatalmas stábbal készült új produkciója máris komoly nézettséget ért el, és a legfelkapottabb zenék toplistájára került.


A szegedi születésű Szirmai Marcell, művésznevén Pogány Induló új klippel jelentkezett. A Fonogram- és Artisjus-díjas magyar rapper egy nap alatt máris felkerült a legfelkapottabb zenék listájára, kedd este már a harmadik helyen állt.

Legújabb, sokszereplős klipjében egy rövid időre feltűnik Marsi Anikó is, aki egy tévéhiradóban beszélt arról, hogy Szirmai Marcell egy borfesztiválon "vállalhatatlanul" viselkedett.

A kommentelők szerint a dal és a klip is "zseniális, brutál, ütős" lett.

VIDEÓ: Pogány Induló - Lelkem, Nyugodj!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Árpa Attila kegyetlen bosszút állt Sváby Andráson – megnéztük az Árulók első epizódját
Van itt NER-es újságíró, beképzelt műsorvezető és mártír – az Árulók idén is változatos szórakozást nyújt a tévénézőknek


A cikk SPOILEREKET tartalmaz.

Immár negyedik évadjához érkezett Magyarországon az Árulók. A műsor eredetije a holland De Verraders, hozzánk azonban Nagy Britannián keresztül érkezett, ahol a Traitors nevet kapta. Nálunk 2023-ban indult hódító útjára, és már rögtön az első évad elnyerte a Televíziós Újságírók Díját, amit 2025-ben meg tudott ismételni. 2025-ben pedig Árpa Attila lett a legjobb férfi műsorvezető.

A közönség mindjárt az első évadot nagyon megszerette, hiszen 23,3%-os, a második évad ennél is jobb, 26,1%-os nézettségi arányt ért el a 18-49 éves korosztálynál.

Sorry, de ez az, ami igazán számít, jövőre már én sem tartozom a fontos célcsoportba, morzsoljunk el egy könnycseppet.

A magyar változat annyira jól sikerült, hogy még a kanadai Crave streaming platformon is sugározzák.

A cím két, alapjaiban hasonló formátumot takar. A különbség annyi, hogy civilek vagy celebek játszanak egymással. Nálunk eddig egyetlen egyszer láthattunk hétköznapi versenyzőket a műsorban, és ezúttal is hírességeket követhetünk majd amint egymást gyilkolásszák. Ám mielőtt belecsapnánk a lecsóba, a műsor készítői készültek nekünk egy vicces bevezetővel.

A kastély egyik szobájában vagyunk, ahol a várúr készülődik Gandalfra hajazó inasa segítségével. Aztán egyszer csak kinyit a kép, és azzal szembesülünk, hogy Árpa Attila helyett Sváby András álldogál a tükör előtt, és gyakorolja, miként fogja köszönteni a játékosokat.

Az RTL hetek óta lebegteti, hogy esetleg Sváby András veszi át Árpa Attila helyét a műsorban. Már a beharangozókban is őt láthattuk a várúr ruhájában. A bizonytalanságot csak növelte Árpa Attila, aki közösségi oldalán furcsa bejegyzést tett közzé:

"“Az Árulók amerikai változata (“The Traitors”) 5 jelölésből 5 Emmy díjat zsebelt be! Gratulálunk! Itthon a negyedik évad szeptember 29-én indul az RTL-en. Én is nézni fogom…"

Sváby személye furcsa módon nőtt össze a műsorral. Az első évadban nagy lelkesedéssel vetette bele magát a játékba, mindenféle taktikákat szőtt. Ez lett a veszte, ugyanis az Árulók őt "ölték meg" először. Aztán egy ravasz fordulattal a szerkesztők visszahozták a második évadba, ami erősen megosztotta a nézőket.

Ám mielőtt Sávby nagyon beleélné magát a szerepbe, megérkezik Árpa, akit Sváby a várbörtönben tartott addig foglyul, és lepuffantja a trónbitorlót. Ilymódon tulajdonképpene zúttal is Sváby lett az első áldozat. Helyre állt a rend. Végre kezdődhet a valódi Árulók.

Újítás, hogy ezúttal nem vonaton, hanem hajón érkeznek a játékosok a tetthelyre. Több érdekességet is megfigyeltem azzal kapcsolatban, hogy miként válogatják össze a versenyzőket. Egyrészt mivel ilyen sokan játszanak (24-en, kettővel többen, mint eddig), kellően sokféle hírességet hívhatnak a média minden területéről, így minden korú, nemű, érdeklődésű néző találhat magának valakit, akinek tud drukkolni. Van itt kérem színész, sportoló, politikai elemző, séf, énekesnő, modell és humorista.

Miután ilyen sok a játékos, a csatorna különösebb kockázat nélkül csempészhet a névsorba új neveket, olyanokat, akik eddig nem nagyon szerepeltek az élvonalba, és itt remekül ki lehet próbálni, mennyire működnek. Például Ács Fruzsinát és Török Ádámot a stand up rajongók nyilván ismerik, de azért közel sem számítanak A kategóriás sztároknak. Igaz, a Dumaszínázhoz köthető stand uposok nagyon megnézik, milyen műsorba mennek el. Kőhalmit vagy Bödöcsöt biztos nem láthatjuk celeb showban, nincs is szükségük rá.

És itt érkezünk el a harmadik megállapításomhoz. Az Árulóknak sikerült megszólítania azt a magát értelmiségnek tartó réteget, akik általában kicsit eltartott kisujjal viszonyulnak az efféle műsorokhoz. Ez abban látszik, hogy olyan ismert személyek is kötélnek állnak, akikkel amúgy nem igen találkozhatunk a kereskedelmi csatornák showjaiban.

Veiszer Alinda valószínűleg soha nem szerepelne főzőműsorban, Czeglédi Zoltánt sem fogjuk látni a Sztárbokszban – bár sokan örülnének neki.

A politikai elemzőre egyébként kíváncsi vagyok. Nem ismerem személyesen, de a közösségi médiában tapasztalt megnyilvánulásai alapján hajlamos kijönni a sodrából, márpedig az ebben a játékban nem feltétlenül előnyös.

Anger Zsolt remek színész, ezért amikor boci szemekkel belemondja a kamerába, hogy ő még soha nem hazudott, nem nehéz arra gondolni, hogy ő már szerepben van. Péterffy Bori a kamerával kettesben még őszinte: ő, ha hazudik, azt is szerepnek fogja fel. Tehát nem tagadja, hogy szokott. (Apró érdekesség, hogy Bori egyik futó előadása a 6színben Tasnádi László drámája, a Mikor hazudtam?, amiben éppen egy olyan politikusnőt játszik, akinek meg kell tanulnia jól hazudni.)

A topmodell, Mihalik Enikő, bár Amerikában él, még mindig békéscsabai lánynak tartja magát, ugyanakkor játékostársai jelentős részéről azt sem tudja, hogy "ki micsoda". Hajdú Péter sietett a segítségére, és bemutatta neki Kádár L. Gellértet, a Hunyady főszereplőjét.

Minden évadban szerepel valamilyen internetes híresség is. Ezt a posztot ezúttal Korom Gábor kutyakiképző tölti be, aki azt a taktikát választotta, hogy rájátszik a tájékozatlanságára.

Schoblocher Barbara nem teljesen ismeretlen arc a celebműsorokból, hiszen néhány éve remekül szerepelt a Sztárban sztárban. Az énekesnő Árulókban kicsit elveszve érzi magát, mivel mint fogalmazott, a játékostársai közül sokaknak az a munkája, hogy más embereket elemezzen.

Kiss László csillagász rögtön az elején vitába keveredett Czeglédivel, aki megjegyezte, hogy Kiss szakmájában sokkal könnyebb hazudni. Kiss természetesen a tudomány nevében ezt kikérte magának, hiszen náluk is igaz, hogy csak azt fogadják el ténynek, ami több egymástól független tudós is megerősít a vizsgálataival.

Hajnóczy Soma megígérte, hogy nem készült semmilyen trükkel. Wolf Kati megfogadta, hogy nem engedik közel magához a játékostársait, mert akit megszeret, az könnyen tudja manipulálni.

Hajdú Péter úgy gondolja, hogy ezt a játékot neki találták ki. Pontosan tudja, hogy kell az emberekkel bánni. Meg akarja nyerni a játékot. Az egész adás alatt számtalanszor kifejezésre juttatta, mennyire nagy ásznak gondolja magát.

Az ilyenek szoktak elsőként kiesni.

A játékosok között találjuk még Szinetár Dórát – akire egyébként ugyancsak nem lehet azt mondani, hogy válogatás nélkül elvállalna mindent –, a Futni mentem apátokkal fiatal főszereplője, Trill Beatrixot, valamint Sárközi Ákos mesterszakácsot. Némileg pikáns Mészáros Nóra szereplése, aki a Hír TV műsorvezetője. Eddig nem igazán volt rá példa, hogy az RTL a NER média holdudvarából hívott volna szereplőket.

Árpa Attila köszöntötte a játékosokat, és rögtön az elején gondoskodott róla, hogy a frászt hozza kollégáira. Miközben beszélt, a "szolgái" megjelentek öt koporsóval, amit aztán be is vittek a kastélyba. Ahogy várni lehetett, valóban voltak néhányan, akik ezt rosszul viselték. Ja kérem, hát ilyen ha egy játék élet- halál körül forog. Torghelle Sanyi nyugodt volt: ő nem férne bele egyikbe sem.

Következett a gyilkosok kijelölése, de előtte még Árpa Attila mindenkivel elbeszélgetett, és megkérdezte, hogy mi lenne inkább, áruló, vagy áldozat? Talán nem meglepő, hogy a többség áruló akart lenni, ami persze azt is jelenti, hogy nem ismerik jól a játékot.

Az ugyanis statisztikai tény a formátum több éves nemzetközi tapasztalatai alapján, hogy a műsor legelején kijelölt árulók szinte soha nem érik meg a játék végét.

Péterffy Bori, Hajdú Péter és Korom Gábor lett a gyilkos, közülük egyedül az utóbbi volt, aki ennek nem örült.

Több mint fél órát kellett várni, hogy eljussunk ide, de hát fontos minél hosszabbra nyújtani az időt, hogy sok reklámot el lehessen adni a műsorral. Személy szerint engem már az X-Faktorban is nagyon zavarnak a műsor közben felugró reklámok, ami egy Árulókhoz hasonló műsorban még inkább agyoncsapja az atmoszférát.

Minden esetre innentől fordul igazán érdekesre a játék. Mindenki azonnal elemezni kezdi a többieket. Ki hova nézett, mi látszott az arcán.

Azonnal bélyegeket osztanak ki, és különösen humoros, amikor olyan személyről állapítják meg, milyen gyanúsan viselkedik, akiről tudjuk, hogy ártatlan.

Szegény Hajnóczy Soma azonnal több játékostársánál is célkeresztbe került.

Rögtön működni kezdett a paranoia is. Néhányan arról beszélgettek, hány gyilkos lehet. Szóba került, hogy három-négy gyilkos szokott lenni. Ekkor Puskás Peti megjegyezte: "huszonnégyen vagyunk." Trill Bea ezt úgy értette: "sokszor négyen vagyunk", és el is terjesztette a társaságban. A vicces az, hogy mivel Peti különösebben nem figyelt, mit is mondott, ő maga is elhitte magáról, és tényként kezelte az "elszólását".

Sárközi Ákos sokkal jobb nyomon haladt, hiszen azonnal Péterfy Bori szemébe mondta, őt gyanúsítja. A kiválasztásnál ugyanis egymás mellett ültek, és Ákos Bori légzésének változásából kikövetkeztette, hogy Árpa Attila a színésznő vállára tette a kezét. Korom Gábor pedig Hajdú Pétert szúrta ki. Mondjuk a tévés műsorvezető valószínűleg eléggé megsértődne azt hallva, hogy "olyan következetlen mondatai voltak, amik ezt sugallták".

Péter szerencséje, hogy Gábor szintén zenész, vagyis gyilkos. Igaz, olyat is láttunk már, hogy a gyilkosok egymást fúrták titokban, és mint később kiderült, Gábornak pontosan ez volt a terve arra az esetre, ha Hajdú a játékostársa lesz (ezen a ponton ugye a gyilkosok sem ismerik még egymást).

Hogy nem ez lesz minden idők legütősebb gyilkos triója, azt abból is sejteni lehetett, hogy az első próbatétel felé autózva Péterffy Bori bevallotta, ő utálja (sic) Hajdú Pétert és mindazt, amit a médiában képvisel.

Schoblocher Barbara viszont vagy nagyon szerencsés, vagy erre a játékra született, mert ő azonnal gyanúba fogta Gábort és Borit is. De így lehet gyorsan áldozattá válni.

Az Ötödik pecsét nevű próbatételben hidat kellett építeni elemekből, de az elemeket leláncolták, és a lakatokat egy-egy logikai feladvány megfejtésével lehetett kinyitni. A feladattal pénzt gyűjthettek a játékosok, de további csavart jelentett, hogy a feladat végén a győztes csapatból az a személy, aki elsőként ért a szigetre, megkapta a védettséget jelentő pajzsot. Vagyis őt nem lehet megölni.

Némi izgalmak után a piros csapat ért először a szigetre és Kiss Virág fitneszbajnok szerezte meg a pecsétet. Virág azzal védekezett, hogy sportolóként ösztönösen benne van, hogy mindig ő akar lenni az első. Mivel ő állt a híd elején (egy zászlórúddal próbálta irányba állítani a tákolmányt a vizen) eléggé adta magát, hogy ő lépett elsőként a szigetre.

Mészáros Nóra viszont még hosszú ideig azon puffogott, hogy Virágnak erkölcsi kötelessége lett volna kvázi engedélyt kérnie tőle, hogy szabad-e. (Miért is?)

Az adás végére maradt még egy csavar, és kiderült a koporsók jelentősége. A gyilkosok ezúttal csak öt játékos közül választhatnak áldozatot. Hogy ki az az öt? Arra Árpa Attila önként jelentkezőket vár. Mint megjegyezte, ez lesz az első alkalom, hogy valaki mártírként távozik az Árulók műsorából.

Ha ott lennék a játékban, mint gyilkos, én mindenképp jelentkeznék az öt közé. Semmi nem tiltja (legalábbis árpa nem mondott ilyesmit), és remek alkalom lenne elterelni magamról a gyanút. De mivel nem vagyok ott, kénytelen vagyok a képernyő előtt izgulni, eszébe jut-e valakinek ez a megoldás. Lám, így húz be az Árulók és válsz kiritkusból nézővé.

Hogy ki áldozza fel magát, és ki megy haza elsőként, azt persze csak a második adásól fogjuk megtudni.

A végén még kénytelen leszek azt is megnézni.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Az iskola, ahol a szigor halálos, mintha a Stranger Things beköltözött volna Vermontba! – Öntörvényűek kritika
Elképesztő hangulat, feszült rejtély és egy bentlakásos iskola, ahol a mindennapok életveszélyesek. Az Öntörvényűek az a Netflix-sorozat, amiről mindenki beszélni fog – csak még nem tudja!
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. szeptember 29.



Az Öntörvényűek (WayWard) igazi rejtett gyöngyszemként indult a piros streaming szolgáltató kínálatában, azon ritka Netflix-produkciók egyike, amelyről néhány epizód után már érzi az ember, ezt mindenkinek látnia kellene. Elsőre talán csak egy újabb „kisvárosi titkok” sorozatnak tűnik, de valójában sokkal rafináltabb, ügyesebben szőtt történetet mesél egy hangulatos forgatókönyv mellett, ami üdítően hat. Ami igazán vicces, hogy a történet 2003-ban játszódik, mégis ’80-as évekbeli retró hangulatot áraszt. Vajon a Netflixnél felkerült a kérdés: „Mi lenne, ha a Stranger Things inkább a cseresznye színű flip-phone-okat, velúr melegítőket és Avril Lavigne posztereket varrná össze egy hideglelős dráma/thrillerrel?” És hát miért is ne? Lássuk milyen lett!

A sorozat lelke és motorja Mae Martin, aki nemcsak alkotóként és íróként vett részt a projektben, hanem a főszereplő Alexet is eljátszotta.

Martin háttere önmagában is érdekes: már 13 éves kora óta stand up-színpadokon él, és azóta is humoristaként, íróként és LMBTQ-aktivistaként ismert. Az Öntörvényűekben viszont először vállalkozott arra, hogy egy sötétebb, drámaibb karakter bőrébe bújjon. Bár érthető, hogy miért ragaszkodott a szerephez, a történet transz és queer szempontból is fontos elemeket mozgat, de be kell vallani, a kemény nyomozó szerep egyszerűen nem áll jól neki, hiteltelen. Martin törékeny alkatával és kedves, önironikus kisugárzásával inkább egy furcsa, manipulatív iskolavezetőként képzelnénk el. Kár, mert a sorozat egyik kevésbé izgalmas szála éppen az ő karakteréhez kötődik.

Alex (Mae Martin**) és Laura (Sarah Gadon) egy pár, akik új házba költöznek be Tall Painesban. A rendőr és a terhes felesége egy új kezdet reményében tért vissza a lány „szülővároskájába”. A vermonti kisváros igazi idilli környezet. Sok fa, kedves emberek, de valami nem stimmel és ezt Alex is érzi.

Ide kapcsolódik a másik főszál, a Tall Pines nevű bentlakásos iskola világa.
Na, ott aztán történik minden! Az intézményt a hipnotikus erejűnek tűnő Leanne (Toni Collette) vezeti, akinek játéka valósággal felvillanyozza a nézőt. Collette újfent bizonyítja, hogy ha különös, misztikus aurájú karakterről van szó, nála nincs jobb választás. Az általa megformált igazgatónő egyszerre tűnik démoninak és angyalinak, és közben egy percig sem lehetünk biztosak abban, valóban ő irányítja-e a városka sötét ügyeit, vagy ő is csak a környezete áldozata.

A diákok története ráadásul sokkal izgalmasabb, mint Alex nyomozása. Abbie (Sydney Topliffe) és Leile (Alyvia Alyn Lind) Kanadából érkeztek, egyiket szülei küldték az iskolába, a másik pedig követte barátnőjét, hogy megszöktesse, ám ő is bekerült a kegyetlen rendszerbe. Abbie és Leile barátsága szívszorítóan őszinte, ráadásul a fiatal színészek elképesztően hitelesek. Az iskola diákjai között akad minden: drogos, bűnöző, tolvaj, hajléktalan, sőt még gyilkos is. A narratíva ügyesen játszik az erkölcsi dilemmákkal.

Az intézmény brutális szigorát elsőre kegyetlennek látjuk, de ahogy jobban megismerjük a diákokat, egyre nehezebb egyértelműen elítélni a nevelők módszereit.

Persze a halálesetek kissé erős „fegyelmezési eszközök”, de hát ki ne akarna egy kis gyilkosságot a középiskolai melodráma mellé? A sorozat egyik legnagyobb erénye az atmoszférateremtés. Az operatőri munka, a hideg szűrők és a gondosan válogatott zenei betétek együtt olyan vibráló feszültséget keltenek, hogy a néző a legártatlanabb erdei sétát is baljóslatúnak érzi. A rejtély fokozatos kibontása, a remekül időzített csavarok és a feszes vágás mind hozzájárulnak ahhoz, hogy az Öntörvényűek az utóbbi évek egyik legjobb young adult thrillere legyen.

Témaválasztásban is erős a sorozat, szó esik a felnőtté válás árnyoldalairól, a generációs traumák öröklődéséről, a bűn és bűnhődés kérdéséről, sőt még a gyermekvállalás nehézségeiről is. Mindezt úgy teszi, hogy közben végig izgalmas marad, nem esik szét a moralizálásban. A készítőknek sikerült még egy igazán izgalmas morális zónát létrehozni, amikor azon kapjuk magunkat, hogy szinte szimpatizálunk az elnyomókkal, mert a gyerekeknek talán ez az egyetlen esély az életre. Ha már ezen a néző is elgondolkodik, ott már tudjuk, hogy a sorozat elérte a célját.

Az Öntörvényűek tehát nem hibátlan, Alex és Laura párosa halvány, Martin színészi játéka nem viszi el a hátán a nyomozós szálat, és az ő szála inkább mellékszereplőként működne jól.

Párja, Laura nagyon jól játszik, igazi ellenfele lesz az iskola vezetőjének. Mindezt bőven ellensúlyozza a tiniszál erőssége, Collette briliáns alakítása, a történet ügyes ritmusa és a misztikusnak tűnő rejtély. Ha egy erős férfi főhőst kapott volna Martin helyett a sorozat, könnyen lehet, hogy most az új műfaji klasszikusról beszélnénk.

Ám így is bőven van ok az örömre, az Öntörvényűek sokkal intelligensebb, szórakoztatóbb és bátrabb, mint a divatos Wednesday-féle próbálkozások.

Már-már Mike Flanagan-sorozat hangulata van az Öntörvényűeknek, aki ismeri a mester munkáit, az tudja, hogy ez mekkora dicséret.

Limitált szériaként hirdetik, de a befejezésben ott lapul a folytatás lehetősége. Őszintén remélem, hogy a Netflix lát benne fantáziát, és nem hagyják porosodni. Mert bizony ilyen izgalmas, szívvel-lélekkel készült sorozatból mindig jó repetázni, ezekkel a karakterekkel akarok még történeteket! Ha pedig egyszer elkezded nézni, garantált, hogy végig maradsz ezen az órán, még akkor is, ha a szigorú nevelők közben rád zárják az ajtót.


Link másolása
KÖVESS MINKET: