KULT
A Rovatból

Gáspár Laci kezd átmenni Tóth Gabiba - megnéztük az X-Faktor Tábort

A hétvégi dupla X-Faktorban kiderült, hogy idén nem lesz Mentorház, továbbá kialakult Majka és Laci élő show-csapata.


A hétvégén dupla dózist kaptunk az X-Faktorból. Szombaton még rúgtunk egy utolsó a válogatóba, amiben olyan szürreális pillanatok voltak, mint amikor az iráni Violet Mohtashami fülhallgatón hallgatta a zenét – amit így mi nem is hallottunk –, és rettenetes hamisan énekelt, állítólag magyarul.

Volt sztori is: Horváth Jankó nem más, mint Horváth Tamás bátyja, akivel annak idején együtt indultak a Csillag Születikben. Akkor a zsűri úgy döntött, Tamást egyedül tovább engedik, a többi pedig történelem.

Jankó nem tartja a kapcsolatot a testvérével, bár nincsenek haragban se. Szeretne ő is olyan országosan elismert sztár lenni, mint a testvére. Saját dallal érkezett: Minden nap csak várom.

Sajnos még várhat egy ideig. Sem ritmusérzék, sem alázat nincs benne, és még a dal is rossz volt.

Visszatért Mc Csipi, aki már szerepelt régebben az X-Faktorban, és inkább bolond, mint nem. Annak idején kiflivel dobálózott és vudubabát gyilkolt a nyílt színen. Nála csak Gáspár Laci a nagyobb bolond, aki meggyőzte, hogy kap négy igent, ha megígéri, hogy nem jön el a Táborba, majd miután négy nemet kapott, gratulált, amiért tovább jutott. Érthető, ugye?

Aztán végre, úgy egy órányi vergődés után elérkeztünk a Táborhoz. Ez az a forduló, amikor a válogatóból továbbjuttatott versenyzők összegyűlnek a MOMkultban, kisebb-nagyobb csapatokra osztják őket, és megmondják nekik, melyik dalt kell előadniuk. A felkészülésre összesen 24 órát kapnak.

Az idei menü: a Hungáriától a Meghalok, hogyha rám nézel, Dua Lipa Dance The Nightja, Tory Kellytől a Don’t You Worry About a Thing és a Valmartól a Színvak. És ahogy azt már megszokhattuk az utóbbi években, volt külön rap kategória, nekik Valkusz Milán készített beatet, bármit is jelentsen ez.

Ennek a körnek az egyik nehézsége, hogy vadidegeneknek kéne összecsiszolódniuk, sokszor különböző képességű és képzettségű énekeseknek.

A legnagyobb izgalmat egy szabálymódosítás okozta. Idén az RTL úgy döntött, megspórolja a Mentorházat (hiába no, magas a rezsi), és már a Tábor végén, a székes feladatnál kiderül, hogy kik az élő show-s versenyzők. Ez kicsit magyarázza is, miért húzták ilyen hosszúra a válogatókat.

És van még egy újítás: nincsenek kategóriák, hanem a mentorok minden egyes továbbjutott versenyzőről azonnal megegyeztek, hogy kihez kerülnek.

Gyorsan megírom a választ arra a kérdésre, ami alighanem mindenkit a leginkább foglalkoztat:

Az óriás maci kiesett úgy, hogy abban a csapatban ő volt a legjobb, igaz, azért, mert egyedül ő nem énekelt.

A mentorok sorra szórták ki a versenyzőket, aminek az oka részben az volt, hogy sok kutyaütőt továbbengedtek. Viszont érkeztek jók is. Volt dráma is, Szabi és Dorina duójából Dorinát tovább juttatták, de Szabinak véget ért a verseny. Aztán akadt visszaszóló, önérzetes versenyző és olyan is, aki megfogadta, nem folytatja.

Ne feledkezzünk meg Hörcher Lászlóról sem, aki ezúttal a zenekar mellé magával hozott egy teljesen indokolatlan D’Artagnannak öltözött Benkő László-hasonmást akiről végül nem derült ki, mit is keres ott pontosan. (A végén panaszkodott, hogy ő sorra sem került, pedig állítólag csudát láttunk volna.) A produkció csúcspontja az volt, amikor Majka széttört egy gitárt Hörcher seggén, amiért alighanem ki fog kapni a gitárok nagy barátjától, Pápai Jocitól.

Még egy apró érdekesség: a válogatók során nekem nem tűnt fel Bene Koppány, de most kiszúrtam. Ő már egyszer emlékezetes produkciót nyújtott egy másik csatornán. Ő volt az a matek tanár a Sztárban sztár leszek 2021-es évadában, aki a Pancsoló kislányt adta elő. Sajnos itt most véget ért neki a verseny.

Voltak nagy csörték is egy-egy versenyzőért.

Gáspár Laci kicsit kezdett átmenni Tóth Gabiba és mindenkit is akart.

Azért a többiek sem hagyták magukat. Tóth Andi például keményen megküzdött Csuka Mónikáért, Gáspár Laci Szabó Bencéért.

Az igazi izgalmak vasárnap következtek, a székes feladat. Ami nehezítette, a már említett szabálymódosítás. A korábbi évadokba ezen a ponton elég volt hat versenyzőre szűkíteni a csapatokat. Most azonban eleve csak négy szék maradt, három fehér és egy piros. Az utóbbi jelentősége az volt, hogyha oda leültetett valakit a mentor, onnan már ő maga sem állíthatta fel, aki oda ült, automatikusan tovább jutott az élő show-ba.

Majka csapat kezdett. Elsőként a mentorok által összerakott, Kalopszia nevű lánytrió kezdett egy Billie Eilish dallal, elég rosszul. De Majka nagyvonalú volt, mivel a székeken nem ült még senki, leültette őket. (Apró megjegyzés: a Kalopszia név elvileg már foglalt, 2016-ban szerepeltek is az X-Faktorban, dolgoztak együtt ByeAlexszel. Tényleg nincs senki az X-Faktor stábjában, aki követné, mi történt a korábbi évadokban?)

Kovács Krisztián nagyon bátortalanul adta elő Adele Someone Like You-ját, így végül hazaballagott. Majka ars poetikája szerint a színpadi jelenlét fontosabb, mint a jó éneklés, erről aztán többször vitába került a mentortársaival. Valahol érthető az álláspontja, hiszen ő maga sem elsősorban és kifejezetten az énektudásának köszönheti a karrierjét, és a magam részéről nem vonom kétségbe, hogy helye van a színpadon. Azt a részét el is tudom fogadni az érvelésének, hogy a színpadi jelenlét fontos.

De sosem értem, miért nem lehet mindkettőt elvárni: a jó hangot ÉS a jó színpadi jelenlétet is.

Majkát azzal is felbosszantották a versenyzői, hogy mindenki lassú dalokat hozott. Jobb híján azért leültette őket, de látszott az arcán, hogy többet várt. A Kalopsziát hamar fel is állította, hogy leültesse Horváth Krisztiánt, bár ő sem volt túl meggyőző.

Ezzel elkezdődött azt, amit Gáspár Laci úgy hív, „buszmegálló”. Amikor betelnek a székek, és egymásnak adják át a helyet a távozó és érkező emberek. A legtöbb mentor ettől tart, mert nehéz elküldeni embereket, de Majka bevallotta, hogy ő ezt kifejezetten élvezni fogja.

Az igazságot megvallva Ferkó Emília Veronika volt az első olyan versenyző, aki tényleg széket érdemlő produkciót nyújtott, így meg is kapta Krisztián helyét. Innen kezdett igazán beindulni a műsor. Jöttek a jobbak, tényleg akkora forgalom volt a székeken, mint egy váróteremben.

Külön örömet okozott Majkának Abodi-Nagy Blanka, aki végre gyors számot hozott. Nem is akármit, a You Shook Me All Night Longot az AC/DC-től. Le is ülhetett – bár sajnos nem maradt ott sokáig.

A franciául éneklő Miklós Viven viszont annyira meggyőzte Majkát, hogy rögtön megkapta a piros széket.

Kiemelkedőt alkotott Fehér Krisztián is, aki ismét saját dallal érkezett. A válogatón mindenkit levett a lábáról a Gyere kislány című, sláger gyanús szerzeményével.

Most a Prikézsia című dalt hozta, és a „Rafinált egy gádzsi, huncut volt már az anyád is” sorral megint megvette a mentorokat. Bevallom, utána kellett néznem ennek a cigány szónak, balesetet, szerencsétlenséget, átkot jelent. Keresgélés közben fedeztem fel, hogy azért ez nem annyira új dal, még videoklip és készült belőle, amit bárki megtekinthet a neten.

Egész jól alakult már Majka csapata, de elfeledkezett Bogár Petráról, aki a mezőny egyik legjobb énekese. Tehetségét mutatja, hogy Adele-t énekelt, jól. Hosszas fejtörés után a mentor a rockénekes Blankát állította fel Petra kedvéért.

Végére maradt az Éber kóma rappercsapat, akiket a mentorok raktak össze. Bevallom, nekem nem tűnt annyira kiforrottnak a produkció, de Majkának nem csak tetszett, hanem le is ültette őket.

Hátra volt még, hogy a három fehérszékes előadóból ki kellett választani azt a kettőt, aki az élő show-ba kerül. Mindenkit meglepett Majka, amikor Fehér Krisztiánra esett a választása. Az énekes-dalszerző szerencséje, hogy idén van még egy – talán a Sztárban sztár leszek műsorból ellesett – szabálymódosítás. A többi mentornak lehetősége van a kiesett versenyzőket áthívni a saját csapatába. Milán meg is tette.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy Krisztián kap még egy esélyt, Milánt még meggyőzheti majd, hogy vigye magával az élő műsorba.

Következett Gáspár Laci csapata. Nem indult jól, sorra véreztek el a versenyzők, volt, akit a különösen szigorú mentor az első hangok után leintett és hazaküldött. Elsőként az ugyancsak mentorok által összerakott Leftovers duó ülhetett le. Azért kaphattak esélyt, mert addig annyira rossz volt mindenki, hogy ahhoz képest még ez is jónak tűnt. Nagyon darabosnak, kiforratlannak éreztem Jessie J.-től a Price Taget az előadásukban. Majka és Andi is így látta, és meg is jegyezték: a közönségsikert annak köszönhetik, hogy jókor jöttek.

Néhány pozitív meglepetés, csalódás és heves mentori viták után kialakult Laci négyes longlistje. Szabó Bence pirosszéke nem lehetett kérdés. Ez a srác nem csak a mezőny egyik (sőt, talán nem is egyik) legjobb énekese, de messze a legszimpatikusabb személyisége is.

Szerethető mackó, aki végtelenül kedves, szerény, de azért megvan benne az a kellő adag férfias magabiztosság, amitől nem válik nyálassá, lagymataggá. Járt a piros szék.

A fehér székeken hárman ültek, és Laci úgy döntött, hogy él a párbaj lehetőségével: a három versenyző küzdjön meg még egyszer a tovább jutásért.

Sanyit mindenki az egyik legnagyobb tehetségnek tart a műsorban, de az első körben nem volt meggyőző. A párbajban viszont, ahol gitárral énekelt, megmutatta, mit tud, úgy tűnik, a gitár magabiztosságot ad neki. Laci közölte, hogy viszi az élő showba. Így az utolsó hely a karcos Cintia és a tehetséges, de túl sok hajlítással operáló Roland között dőlt el. Roland – Sanyihoz hasonlóan – felülmúlta önmagát, így ő örülhetett a végén.

Jövő héten ismét csak szombaton lesz X-Faktor, folytatódik a székes kör Tóth Andi és Valkusz Milán csapatával. Az előzetes alapján lesznek parázs viták, ami jót tesz a műsornak, mert önmagában az, hogy futószalagon jönnek az énekesek, kezd egyhangúvá válni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
A Roxette alapítója elmondta, mit szól ahhoz, hogy a Fidesz engedély nélkül használta a Listen to Your Heartot
Per Gessle arról is beszélt, miért Lena Philipsson lett a zenekar énekesnője Marie Fredriksson halála után.


November 4-én Budapesten koncertezik a Roxette, ennek apropóján beszélgetett a HVG a zenekaralapító Per Gessle-vel. Elmondta, hogy miután 2019-ben Marie Fredriksson rákban meghalt, miért Lena Philipssont választották énekesnőnek. Mint kiderült, az ismeretségük a nyolcvanas évekre nyúlik vissza, amikor a svéd énekesnő befutott, ugyanis Gessle írta az első slágerének a szövegét.

„Tavaly készítettem egy svéd nyelvű duettalbumot, sok-sok énekessel. Lena is köztük volt. A stúdióban voltunk, és ahogy énekelni kezdett, a fejemhez kaptam, hogy te jó ég, Lenában megvan, minden, ami alkalmassá teszi, hogy a Roxette-dalokat énekelje. Meg se fordult a fejemben, hogy találhatok valakit, aki úgy tud énekelni mint Marie.

Persze Lena egészen más személyiség, mint Marie, a stílusuk sem ugyanaz, de a hangjában, az előadói attitűdjében van valami, ami passzol a Roxette-dalokhoz. És ezek nem könnyen énekelhető dalok. Ott van a Queen of Rain, az It Must Have Been Love vagy a Listen to Your Heart – ezeket nehéz rendesen előadni” – mondta a Roxette alapítója.

Azt is hozzáfűzte, hogy a koncertjükön tartanak egy kis megemlékezést Marie Fredriksson emlékére. Mint mondta: „Nem kevés kiadatlan anyagunk van, amit Marie és én együtt készítettünk, ezek majd biztosan fel fognak bukkanni alkalomadtán”.

Ha már szóba került egyik, ha nem a leghíresebb számuk, azt is elárulta, mit szól ahhoz, hogy a Fidesz a zenekar engedélye nélkül kampánydalnak használta a Listen to Your Heartot.

„Ha valaki az engedélyünk nélkül használja valamelyik dalunkat, nem vagyunk urai a helyzetnek, nem tudjuk, mi történik a számmal. Ezt én nem szeretem. És senki más sem szereti. Igen, hallottam az esetről. Ezek mindig komplikált ügyek.”

Hozzátette, hogy ez egyedi eset volt, nem tud más hasonlóról. „Ha valami jogilag nincs rendben, akkor azt leállítjuk. De ez nagyon ritka” – mondta Gessle.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nemes Jeles László: Hallottam már apámtól, hogy Auschwitznak köszönheti az életét
Az Oscar-díjas rendezővel beszélgettünk arról, mennyire lehet szabad egy filmkészítő állami támogatásból, miben más gyerekszínésszel dolgozni, és megkérdeztem tőle, hogy került Iványi Gábor a filmjébe.


Néhány napja debütált a magyar mozikban Nemes Jeles László legújabb nagyjátékfilmje, az Árva. A sajtóbemutató után beszélgettem a rendezővel.

– A három nagyjátékfilmje, a Saul fia, a Napszállta és az Árva nekem kicsit olyan, mint Kieslowski Három szín-filmjei. Többször elhangzott már a bemutató óta, hogy az Ön filmjei esetében is trilógiáról beszélhetünk. De ha trilógiának is tekinthetjük őket, csakis valami elvont, intellektuális, kulturális kapcsolat mentén.

– Ez megtisztelő. Az mindenképp fontos különbség, hogy esetemben utólag merült fel a trilógia gondolata, nem volt tudatos. De valóban van létjogosultsága az összehasonlításnak. "Az én XX. századom".

– Ami még eszembe jutott filmes előzményként az Tóth Barnától az Akik maradtak, ami a túlélők sorsán keresztül reflektál a holokausztra. De ön emelte a tétet, hiszen az Árva egyszerre posztholokauszt és poszt 56'.

– Igen, ebben van valami melankolikus, hogy már megtörténtek az események, a senki földjén maradtunk, és kezdenünk kell magunkkal valamit. Ez fontos elem ebben a filmben. Főleg, hogy egy gyerek próbálja feldolgozni a saját sorsában megjelenő történelmi traumát.

– Többször nyilatkozta, hogy az Árva a saját családja története. Mi volt a fontosabb, a történet vagy a kor bemutatása?

– Ez alapvetően családi történet, de írás közben egyre evidensebbé vált, hogy a kort is hordozza magában. A gyerek forradalma ebben a történetben valamennyire az ország forradalma is.

Ez a gyerek nem is létezett volna a nagy totalitárius rendszerek nélkül. Hallottam már apámtól, hogy Auschwitznak köszönheti az életét.

Ez a film kicsit leképezi azt a paradoxont, hogy a pusztítás is tud életeket generálni.

– Mit jelent a film Önnek, mint a családi történet hatása alatt élő magánembernek, és mit jelent a családjának? Hoz valamiféle megnyugvást?

– Nagyon remélem. Éreztem, hogy ennek a történetnek nagyon nagy a súlya. Tudtam, hogy tizenkét éves korában apám nevét megváltoztatták, ez egy súlyos beavatkozás, ezért egy idő után számomra nem volt kérdés, hogy ez túlmutat a családi történeten, érdemes vele foglalkozni.

Ez egy emberi alaptörténet, amit érdemes megmutatni az embereknek, mert talán saját magukat is meglátják benne.

– Beszélgettek az édesapjával arról, hogy ő mit hogyan képzelt el filmes szempontból?

– Igen, sokat. De nem csináltuk volna ugyanazt. Neki ötven éve volt filmre vinni, de nem tette.

Pedig szerintem ezzel kellett volna kezdenie a karrierjét, hiszen egy több generáción átívelő, nem helyhez kötött emberi történet.

Apám mégis eltartotta magától, és úgy éreztem, rám hárult ez a feladat. Sokat konzultáltam vele, segített több dialógus, jelenet megírásában.

– Volt a filmben olyan rész, ahol próbálta hommage-szerűen megidézni kicsit az ő filmes világát?

– Tudatosan biztos, hogy nem. Egyébként jó kérdés. Most hogy mondja, lehet, hogy kellett volna. De egészen más a filmes stílusunk. Ami nem baj.

– Mennyire kellett másképp dolgozni a filmen amiatt, mert a főszereplő gyerek?

– Először is kevesebb munkaóránk volt egy napban. Arról nem is beszélve, hogy meg kellett tanítani neki az egész szakmát. Koreografált jelenetek vannak, nemcsak annyi a dolga, hogy gyere be, állj meg, mondd el a szövegedet, hanem sok-sok pontot kell érintenie egy-egy jelenetben, a kamerát elfelejteni, szóval elég összetett volt a feladat. Szerencsére Barabás Bojtorján született tehetség.

– A magyar filmipart mindig is átpolitizálták, de az elmúlt években szintet lépett. Sok ember ma már pártszimpátia alapján viszonyul filmekhez. Ha egy film állami támogatást kap, már gyanús, ha pedig közpénz nélkül is összejön és sikeres lesz, azt forradalmi tettnek tekintik.

– Mi kaptunk állami támogatást. Szerencsém van, mert szabad kezet kapok. Külön büszkeség számomra, hogy négy ország koprodukciójaként valósulhatott meg a film.

Nekem az a legfontosabb, hogy megmutassam, lehet így is filmet csinálni. Remélem, ez segít abban, hogy a filmekről filmekként lehessen beszélni és ne más kontextusban. Ez annál inkább is fontos, mert sajnos külföldön is egyre inkább politikai üzenőfalként tekintenek a filmekre. A fesztiválokon és a stúdió rendszerekben egyre kisebb a szabadság.

Paradox módon sokkal nagyobb szabadságom volt itt Magyarországon ebben a filmben, mint amekkorát mondjuk Amerikában kaptam volna.

– Azért abban, hogy a filmben szerepel Iványi Gábor, érzek egy kis bajuszhúzogatást a rendszer irányába. Hiszen ő most nagyon célkeresztben van.

Iványi Gábort gyerekkorom óta ismerem. Nem tudom másként látni, mint egy szent embert. Kevés olyan emberrel találkoztam, akinek olyan kisugárzása, fantasztikus tudása van, mint neki. Ráadásul jó volt a filmben, van hozzá tehetsége. Nekem egyedül az volt a fontos, hogy egy különleges embert találjak a nagypapa figurájára, és nem találtam jobbat, mint Iványi Gábor.

– Rengeteg interjút kell adnia, nyilván én is kérdezek olyat, amit már többször meg kellett válaszolnia. Van valami olyan az Árvával kapcsolatban, amit nagyon szeretne elmondani, de soha senki nem kérdezi meg?

– Hogy a VIII. kerületi önkormányzat miért tett meg mindent azért, hogy ez a film ne készülhessen el.

– Akkor megkérdezem: miért?

– Fogalmam sincs, de jó lenne megtudni tőlük, miért gáncsoltak. Ahelyett, hogy örülnének, amiért idehozunk egy filmet. Még sehol nem láttam ilyet.

– Több tervéről is lehetett olvasni. Ezek közül számomra a legizgalmasabb az Utas és holdvilág megfilmesítése. Ez mikor kerülhet filmvászonra?

– Szeretném akár másfél éven belül leforgatni, de jelen pillanatban még egy francia filmet forgatok az ellenállásról.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Gerendai Károly: Néhány hetünk maradt a Sziget megmentésére
A Sziget alapítója szerint két fő feladatuk van, az első és legfontosabb a biztos finanszírozást előteremteni.


Hétfőn érkezett a hír, hogy veszélyben lehet a Sziget Fesztivál jövője: Karácsony Gergely főpolgármester egy Facebook-posztban osztotta meg, hogy a fesztivál vezérigazgatója arról tájékoztatta, hogy

kezdeményezni fogja a fővárossal kötött megállapodás, pontosabban a 2026-tól esedékes területfoglalási engedélyük felmondását.

A Sziget sajtóosztálya szerint ez nem jelenti a rendezvény végét. Bíznak abban, hogy a fesztivál egy új, magyar tulajdonosi háttérrel még sikeresebb lehet a jövőben. Éppen ezért a Sziget Zrt. tulajdonosai felvették a kapcsolatot a fesztivál alapítójával, Gerendai Károllyal, lehetőséget kínálva arra, hogy a rendezvény ismét vele folytathassa működését.

Gerendai Károly nyolc év után térhet vissza a fesztivál élére. Az Indexnek elmondta, hogy most nagyon új neki ez a helyzet, hiszen nyolc évig kimaradt a fesztiválszervező világból. Amikor kiszállt, úgy érezte, nem ért már eléggé ehhez, nem ismeri eléggé a mai fiatalok gondolkodását, ízlését. Erre viszont nincs sok ideje, hiszen gyorsan kell cselekedni, hogy megmentsék a jövő évi fesztivált. Mint mondta, sok embert megkeresett már a környezetében, sokan pedig őt találták meg a hírek hatására, hogy felajánlják segítségüket.

Első lépésként a nemzetközi trendeket és a hazai piac állapotát nézi át. Felméri, voltak-e stratégiailag hibás döntések az elmúlt években, és ha kell, korrigálna. Azt is vizsgálja, mennyire lehet a régi Sziget hagyományaira építeni, mi maradt értékes, és mit kell újragondolni. Kérdés számára az is, mire van igénye a mai fiataloknak, érdemes-e kizárólag rájuk építeni, vagy vissza kell-e hozni a korábbi közönséget is.

„Még csak keresem az ezzel kapcsolatos válaszokat, de nagyon rövid időn belül döntéseket kell hozni, hiszen az, hogy még mindig nincsenek árusítva a jegyek, nincsenek lekötve fellépők, nem zajlanak azok a folyamatok, amelyeknek ilyenkor már rég zajlania kéne, olyan probléma, amit nem lehet sokáig fenntartani. Mert ha még sokáig gondolkodunk, akkor hiába az a szándékom, hogy folytassuk, egyszerűen kicsúszunk az időből. Erre most néhány hetünk van maximum”

– mondta a Sziget alapítója.

Azt is elmondta, melyek most a legfőbb feladatai: „Az egyik, összerakni azt a finanszírozást, ami biztosítja azt, hogy folytatható legyen a Sziget a következő időszakban, hiszen sajnos komoly veszteségek képződtek az elmúlt években, és ahhoz, hogy ezt egyáltalán legyen esély megvalósítani, kell egy kockázatvállaló befektetői háttér. Másrészt pedig kell egy olyan vízió, amiről azt gondoljuk, hogy jobb lesz, hiszen az a cél, hogy ne legyenek a későbbiekben már ilyen veszteségek.

Tehát ez a két fő feladat van, egyrészt a jelenlegi biztos finanszírozást előteremteni, a másik pedig megtalálni a megoldást arra, hogy hosszú távon ne kelljen finanszírozni.”

Gerendai úgy látja, a hosszabb kihagyás miatt frissebb szemmel néz a folyamatokra. „Akik benne vannak egy adott szakmában, azok sokszor már nem látják a fától az erdőt, kevésbé érzékelik a nagy képet vagy a tágabb összefüggéseket” – mondta. Az elmúlt napokban szakmai anyagokat olvasott és sokakkal egyeztetett.

„Tegnap is szinte egész nap kint voltam a Sziget-irodában, és a volt kollégáimmal azt próbáltuk elemezgetni, hogy miket látunk hibának az elmúlt időszakban, és miket látunk jó iránynak. Miben kéne erősíteni, mit kéne megváltoztatni, miben kellene visszatérni inkább az alapokhoz, miben kellene kifejezetten megújulni.

Most egyszerre kell megteremtenünk egy stabil hátteret, miközben ez esély arra, hogy jó irányba mozduljanak el a dolgok, mert ez a számok alapján egyértelműen szükségesnek látszik”

– fogalmazott.

Az ötletelés mellett már tárgyal a lehetséges befektetőkkel is. Alapvetően magyar partnerekről beszélt, részleteket azonban nem árult el. Azt is mondta, úgy érzi,

a fesztivál az édes gyermeke, és mindent meg kell tennie azért, hogy megmentse.

Gerendai szerint ez a főváros és az ország érdeke is, ezért arra számít, hogy ebben pozitív lesz mindenkinek a hozzáállása. „Ez egy komoly szakmai kihívás, ami engem még inspirál is, hogy meg tudjuk-e találni a választ” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Ez a sorozat annyira kényelmetlen, mint egy törött szék! Tim Robinson új őrülete az HBO-n támad!
Tim Robinson visszatért! Most az HBO Max engedte szabadjára a kényelmetlenség zsenijét. A Szék alatt a világ egy groteszk krimi-thriller, ahol egy törött székből összeesküvés születik, és egy abszurd kálvária szemtanúi lehetünk. Egyszerre kellemetlen, zavarba ejtő, fájdalmas és zseniális.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. október 15.



Az HBO Max legújabb csodája, a Szék alatt a világ Tim Robinson nevével fémjelzett sorozata, és már az első jelentétől világos: ez a széria sem fogja megúszni megosztottság nélkül. Robinson nem egy közönségkedvenc, vagy ismertebb színész.

Nem mindenki számára könnyen fogyasztható humor képviselője.

Ő az a fajta alkotó, akit vagy rajongással szeretnek, vagy mélységesen elutasítanak a nézők. Nincs középút. Én magam az előbbi táborba tartozom, és a Szék alatt a világ után még biztosabban állíthatom: Robinson egy méltatlanul elfeledett félisten a modern abszurd komédia világában.

Tim Robinson nevét sokan a netflixes I Think You Should Leave című szkeccssorozatból ismerhetik, amely egyértelmű vízválasztó a nézők számára. Már néhány rövid jelenet után kiderül, hogy valaki rezonál-e a sajátos, feszengéssel teli, mégis zseniálisan megkomponált humorral, vagy inkább menekülőre fogja.

Robinsonnak különleges képessége, hogy a legbanálisabb helyzetekből is kínosan vicces, ugyanakkor meglepően emberi jeleneteket tud teremteni.

Színészi eszköztára szinte kizárólag az extrém komolyság, teljes átéléssel, amivel a legabszurdabb pillanatokat még hitelesebbnek érezzük.

A Szék alatt a világ egyedisége éppen ebben rejlik: a sorozat nem poénokra épít, hanem szituációkra, amelyek önmagukban groteszk érzést keltenek. Egy nyomozós krimi és egy összeesküvéses thriller elemeit vegyíti egy olyan vígjátékkal, amiben nincsenek kimondott viccek.

A humor nem a szófordulatokban vagy helyzetkomikumban rejlik, hanem abban, hogy Robinson karaktere (Ron Trospert) mennyire képtelen arányosan reagálni a világ eseményeire.

Minden színész tökéletesen játszik Robinson „alá”. Apróbb szerepekben találkozhatunk többek között Lou Diamond Phillipsszel, Sophia Lillisszel és Lake Bellel is.

A történet kiindulópontja egy látszólag jelentéktelen incidens: Ron, a nagyreményű projektmenedzser, egy új bevásárlóközpont bejelentésén tart beszédet, amikor is a forgószék hirtelen összetörik alatta. Ez az apró baleset elindítja a lavinát a férfi lelkében. Ron megszállottan próbálja felvenni a kapcsolatot a szék gyártójával, a rejtélyes Tecca nevű céggel, teljesen sikertelenül. A vállalat weboldala használhatatlan, az ügyfélszolgálati e-mail visszapattan, a telefonvonalon egy másik cég kapcsolható, nem az, akiket keresett. Egy normális ember talán elengedné a dolgot, legyintene, hogy a cég megszűnt. De Ron nem ilyen. Ő nyomozni kezd és a józan ész sem állíthatja meg.

Ettől a ponttól kezdve a Szék alatt a világ egyre mélyebbre ereszkedik a paranoia és az abszurditás örvényébe.

Robinson karaktere minden pillanatban túlfeszíti a helyzeteket: amikor valaki csupán udvarias akar lenni vele, ő fenyegetésnek veszi, amikor segítséget kap, azt támadásként értelmezi. A sorozat egyik zsenialitása, hogy a rendezés és a fényképezés is komolyan veszi ezt a tébolyt. A zene, a vágás, a képi világ mind-mind egy komor, feszültséggel teli thrillert idéz, miközben a néző tudja, hogy mindez egy nyamvadt forgószék miatt történik.

Aki ismeri Tim Robinsont, tudja, hogy az ő humora nem könnyen emészthető. Nem az a fajta nevetés ez, amit egy poén után spontán kitörve engedünk meg magunknak. Inkább az a fajta kínos, feszengő nevetés, amit akkor érzünk, amikor valaki túl sokat beszél egy értelem nélküli dologról, és már rég késő lenne leállítani. Robinson ezt az érzést tökélyre fejleszti.

Szerepeinek lényege az, hogy a néző végül nem is rajta, hanem saját magán nevet, főleg azon, ahogyan a kellemetlenség határán egyensúlyozva próbálja megérteni, miért nem bírja abbahagyni a sorozat nézését. Elképesztően felüdítő látni egy ilyen jelenetet és tudni, hogy ez nem velünk történik.

Mindenkinek vannak ilyen pillanatai az életben, amikor azt gondolta, hogy mondhattam ilyet, vagy ezt miért tettem? Tim Robinson sorozatainak minden perce ilyen pillanatokból áll.

A Szék alatt a világ tehát nem hagyományos értelemben vett vígjáték. Inkább egy sötét szatíra az emberi rögeszméről, a kontrollkényszerről és arról, hogyan tudja egy apró sértés, vagy egy székbaleset teljesen tönkretenni egy átlagember életét. A cselekmény ugyan groteszk, de a mögötte rejlő pszichológia meglepően valóságos: mindannyian ismerünk olyan embereket, akik képtelenek elengedni egy sérelmet, és végül saját megszállottságuk rabjává váltak.

A sorozat hangvétele valahol Eric Andre anarchikus abszurdja és Nathan Fielder dokumentarista kényelmetlensége között lebeg. Robinson, mintha Andy Kaufman szellemét is megidézné, csak éppen modern köntösben. Az irodai élet, az irodai világ és az online bürokrácia közegébe helyezve. Aki nem tud mit kezdeni az efféle humorral, annak a Szék alatt a világ valószínűleg egy idegőrlő, érthetetlen káosz lesz.

Ám aki egyszer már felismerte Robinson zsenialitását, az tudja, ez a fajta őrület tudatosan épít a feszengésre, és épp attól működik, hogy semmi sem működik benne.

A Szék alatt a világ nem könnyű darab. Fárasztó, zavarba ejtő, időnként frusztráló és a nagyszerű benne, hogy ettől marad emlékezetes. Nem akar megfelelni senkinek, nem kér bocsánatot, nem próbál szerethető lenni. Csak elénk tár egy embert, aki képtelen elengedni egy törött széket, és ezzel tükröt tart elénk: mi vajon hányszor reagáltunk túl valamit az életben? Akkor lesz még viccesebb az egész, ha igaza lesz a végén az összeesküvés-elméletében.

Nem való mindenkinek, de ha egyszer Tim Robinson humora betalált, annak ez a sorozat igazi csemege lesz.

Az HBO Max vállalta a kockázatot, hogy teret adjon ennek a különös, szinte kísérleti komédiának, és ezzel sikerült valami ritkán látottat létrehoznia: egy olyan sorozatot, amely egyszerre abszurd és ijesztően ismerős.

A Szék alatt a világ bizonyíték arra, hogy a humor nem mindig a poénokban lakik, néha a kínos csendben, a túlfeszített pillanatban, vagy épp egy összetört szék felett fetrengő projekt menedzser arckifejezésén.


Link másolása
KÖVESS MINKET: