KULT
A Rovatból

Hollywoodban tárultak ki az érzékelés kapui – Doors-koncertklasszikus jön az Urániába

Végsőkig kitartott két orgonahang, egy nagy ordítás, majd 'a zenének vége lesz' – így kezdődött 1968. július 5-én a rocktörténet egyik legendás koncertje.


Különleges élményre számíthatnak Jim Morrisonnak és társainak több nemzedékbeli rajongói május 25-én az Uránia Nemzeti Filmszínházban: ekkor mutatják be a The Doors Live At The Hollywood Bowl néven elhíresült előadását, amely az egyetlen teljes egészében hangban és képben fennmaradt koncert az 60-as évek amerikai undergroundjának legnagyobb hatású bandájától.

A felvétel olyan pillanatban készült, amikor a Doors – az énekes-dalszerző-költő Jim Morrison, a billentyűs Ray Manzarek, a gitáros Robbie Krieger és a dobos Densmore – dicsősége és formája csúcsán volt.

1967 elején rúgták be a rockvilág kapuját első, The Doors című albumukkal, rajta olyan klasszikusokkal, mint a Light My Fire és a The End, amelynek „Ödipusz-komplexusos” sorai miatt fél évvel korábban kirúgták őket Los Angeles-i törzshely-klubjukból, a Whiskey-A-Go-Go-ból, és amelyre rögtön rácsapott a zenebiznisz és a Doors lett az Elektra lemezcég vezérhajója. Még 1967-ben megjelent a folytatás, a Strange Days, rajta a When The Music’s Overrel, amelynek az egész világrend elleni szövege, és főleg egyik sora – We want the world and we want it now (Ide a világot és a most!) – tökéletes felelet volt a háború- és establishment-ellenes ifjúsági mozgalmak követeléseire.

És két nappal a koncert előtt jelent meg a harmadik album, a Waiting For The Sun, amelyről nagy botrányt okozott a The Unknown Soldier című dal, a hozzá készült promóciós film (mai kifejezéssel: klip), amelyet maga Morrison rendezett. Ez a durván cinikus háborúellenes tiltakozás különösen mellbevágó volt egy olyan fiatalembertől, akinek apja négycsillagos tábornokként, a vietnami háború eszkalációját kirobbantó 1964-es Tonkini-öbölbeli incidens stratégiai tervezője volt… (Egy apró adalék: Morrison és Francis Ford Coppola évfolyamtársak voltak a UCLA egyetem filmes szakán, és Coppola már 1968-ban szerette volna megcsinálni az Apokalipszis, most című filmjét, és Marlon Brando szerepét éppen Jim kapta volna meg...)

Közben már túl voltak egy rendőrségi afféron is: 1967. december 9-én New Havenben Jim még a koncert előtt összeszólalkozott egy rendőrrel, aki gázspray-vel lefújta őt. Morrison pedig a koncert közben elmesélte a sztorit, és megpróbálta a zsarut nyilvánosan nevetségessé tenni. Végül őt vitték le bilincsbe verve a színpadról…

A Doorsszal nemcsak Morrison provokatív és gyakran szürreális versei jelentettek új hangot a műfajban, hanem a zenéjük is, amelynek vegyületében a blues, a jazz, a klasszikus és néha az avantgárd is helyet kapott.

Mindehhez járult Morrison karizmatikus egyénisége, aki külsejében is egyesítette a „görög félisten” és egy dekadens költő imázsát.

Tudott úgy énekelni, mint a legfésültebb amerikai táncdalénekesek, de úgy is, mint egy utolsó külvárosi kocsmatöltelék. A színpadon különleges szuggesztivitás áradt belőle, valami nagyon mocskos erotika, miközben a dalokat gyakran bélelte ki oda nem illő verstöredékeivel, vagy egyszerűen megváltoztatta saját szövegeit. Közben szavakban és testbeszédben remekül is tudott kommunikálni a közönséggel. Társai később sokszor elmondták, hogy sosem tudták előre, hogy Jim mit fog kitalálni koncert közben – ez persze függött az énekes alkoholszintjétől is, igaz, nem ettől volt zseniális. Élményszámba mentek interjúi is, amelyekből kiderült rendkívüli műveltsége, olvasottsága, gyakran mondott olyan „bölcsességeket”, amelyeket aztán úton-útfélen idéztek, mint például a „tekintsetek minket erotikus politikusoknak”, de előfordult az is, hogy szándékosan hülyének nézte a riportert, aki ezt többnyire nem is vette észre.

Igazságtalanok lennénk azonban, ha csak Morrisonnak tulajdonítanánk a Doors maradandóságát, hiszen Manzarek, Krieger és Densmore kiváló zenészek voltak, és éppen a négyük közötti alkímia adta az együttes erejét.

A Hollywood Bowlban tartott koncerten a Doors minden erénye kijön, a feszes zenétől, Manzarek és főleg Krieger kitűnő szólóitól Morrison előadói remekléseiig. Mindenkit meglepnek azzal, hogy a When The Music’s Overrel kezdenek, hallunk részleteket egyik legnagyobb költeményéből, a The Celebration of The Lizard-ból, van egy pompás Light My Fire, ahol a zenészek viszik a prímet, mert Jim már kezdte unni „a nagy slágert”. A The Unknown Soldierben Morrison előadja saját kivégzését, a The Endet pedig addig nem hallott történetekkel egészíti ki, miközben játszani kezd a színpadon egy szöcskével, és az apagyilkos-vérfertőző részt is némileg ironikussá teszi. Ezt tartják a darab valaha elhangzott legjobb változatának.

„Ha az érzékelés ajtói megtisztulnának, minden úgy tűnne fel az ember előtt, amilyen valójában: végtelennek”

– ez a William Blake-sor ihlette a zenekar nevét és programját. Kétségtelen, hogy a Doors-mítoszhoz hozzájárult Morrison 1971-es máig nem tisztázott halála (vagy eltűnése?), de ötven év után már aligha lehetne eladni ezzel a zenekar életművét, amelyből sokan merítettek, de utánozni senki sem merte...


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET: