Civilek az ingyenes jogosítványról: „Nem kérni kell a lehetőséget, hanem visszautasítani”
„Szavazatmaximálási célúnak, átgondolatlannak, pazarlónak, és fenntarthatóság szempontjából is aggályosnak” tartja a Civil Közoktatási Platform (CKP) a középiskolások számára nemrég belengetett ingyenes jogosítványszerzés lehetőségét. Közleményük szerint a tervezetben ismertetett lehetőséget nem tartják észszerűnek. Úgy vélik, hogy az összeget hatékonyabban, a tanulók és a gazdaság érdekeit jobban szolgáló, ráadásul környezetbarátabb módon is el lehetne költeni.
– Teljes mértékben átgondolatlannak látjuk, valószínűleg megvalósíthatatlan, és lehet, hogy ezzel is ugyanaz fog történni, mint a külföldi nyelvtanfolyammal, amiből könnyen ki lehetett hátrálni a Covid miatt, de nagy baj lett volna belőle, ha meg kellett volna valósítani – mondta kérdésünkre Juhász Ágnes, CKP munkacsoport-vezető.
– Már az is átgondolatlannak tűnik, hogy honnan lesz hirtelen 50-80 ezer ember oktatásához elegendő oktató. Sőt, a javaslat költségvetési hatása sem szerepel a törvény hatásvizsgálati lapján. Ráadásul mindez nagyjából 30 milliárd forintba kerülhet évente, aminek az elköltését jobban át kellene gondolni. Arra sem látunk semmifajta koncepciót, hogy a kormányzat gondolkozna azon, hogyan lehet az oktatásra szánt pénzeket jobban elkölteni. Ehelyett inkább ad hoc népszerűségnövelő ötletekkel próbál valamilyen lépéseket tenni. Egyáltalán nem biztos, hogy a tanulók további élete szempontjából a jogosítvány megszerzése a legfontosabb kompetencia.
– Néhány napja a Magyar Autósiskolák Szövetségének (MAISZ) elnöke azt mondta kérdésünkre, hogy szerinte a hivatásos sofőrök hiánya állhat a döntés hátterében. Egyetért ezzel?
– Nem tartom valószínűnek, ahhoz ez túl sok embert érint. Ilyen esetben például ki lehetne fizetni azoknak a jogosítványszerzést, akik mondjuk autóbuszvezetőnek jelentkeznek. Kevésbé tűnik ésszerűnek, hogy 18 éves lányok számára a buszsofőrködés jelenti a perspektívát. A szabályozás szerint nem kérni kell a lehetőséget, hanem visszautasítani. Ez azt jelenti, hogy a gyerekek el fogják kezdeni, majd abba fogják hagyni, ha viszont szankcionálják majd a félbehagyást, akkor sokan nem jelentkeznek majd, akiknek ez anyagilag problémát jelenhet. Ezen felül ha valakinek nincs gépkocsija, nem fogja használni a jogosítványt, egy idő után el is felejt vezetni. Teljesen értelmetlennek tűnik, hogy miért kellene mindenkinek a jogosítványszerzését a tantervbe építve támogatni. A kormány azok körében viszont jó pontot szerezhet, akik eleve be akarták íratni a gyerekeiket tanfolyamra.
– Vagyis a kritériumrendszernek megfelelő összes gyerek elkezdi majd a tanfolyamot, kivéve azok, akiknek esetében a szülők kifejezetten kérik ennek elhagyását?
– Alapvetően az szerepel a tervezetben, hogy visszautasíthatja a szülő vagy nagykorú tanuló. Ismerjük a magyar mentalitást: amit adnak, azt fogadd el, akár szükséged van rá, akár nem. Nagy valószínűséggel a legtöbben majd elkezdik a tanfolyamot, ami végül vagy sikerül, vagy nem. Léteznek olyan képzések, amiket csak akkor fizetnek, ha egy adott helyen végzi el az ember. Gyakran előfordul, amikor ingyenessé tesznek valamit, hogy kikötnek egy feltételrendszert, melynek mentén díjmentes lesz a szolgáltatás. De egyelőre nem tudni, hogy pontosan milyen módon működik majd ez az ingyenes jogosítványok esetében, ám az is elképzelhető, hogy valakinek ez egy nagyon jó bolt lesz.
– Miért gondolja úgy, hogy az ingyenes jogosítványszerzés a külföldi nyelvtanulás lehetőségéhez hasonlóan idővel elhal?
– Azért gondolom ezt, mert szerintem megvalósíthatatlan. Nem tudom, hogy most egy év alatt hányan szereznek jogosítványt, de ahhoz képest egy 50-80 ezres növekedés hogyan oldható meg? 2024 szeptemberétől indulna a rendszer, de a költségvetésben egyelőre nincs ilyen tétel. Egy jogosítványszerzés ma 300-400 ezer forintba kerül pluszórák nélkül. Ha csak a gyerekek fele jelentkezik a képzésre, akkor is 20 milliárd forintról beszélünk. Márpedig ezt valamiből fedezni kell, valahonnan el kell venni a költségvetésben. Egyáltalán nem biztos, hogy az oktatáson belül erre kell átcsoportosítani keretet máshonnan.
– Van megoldás az ötlet jó megvalósítására?
– Nem látom azt, hogy ez jól megoldható lenne úgy, hogy ne legyen pazarló. Olyan ötlet merült fel köztünk, hogy nem jogosítványt, hanem biciklit kéne adni a gyerekeknek, de legalábbis azoknak mindenképpen, akik nem akarnak vezetői engedélyt. Igazából az a probléma, hogy jönnek egymás után az ötletek: külföldi nyelvtanfolyam, laptop, most jogosítvány, de nincs végiggondolva, hogy valóban ezek a legfontosabbak-e, hogy megvalósítható-e, és mibe kerül. Mennek valahogy ezek a dolgok, aztán elhalnak. Ha pedig lecsengett, akkor hoznak egy másikat.