KULT
A Rovatból

Natalie Portman méregdrága krimisorozatán az Apple minden dollárja meglátszik - A Nő a tóbant két nő valós meggyilkolása ihlette

Elképesztő pénzbe kerülhetett ez a látvány. Ráadásul az operatőr képei tovább emelik a színvonalat, akik szeretnek jobban odafigyelni ilyenekre, azoknak igazi kincs lehet a sorozat.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2024. július 30.



Már annyiszor kifejtettem, eredeti ötletek nagyon nehezen kerülnek fel a térképre.

Mindenki keresi az aranyat, ami aztán meghozza a várva-várt sikert.

Néha könnyebb úton indulnak el a stúdiók, és adaptálnak egy Falloutot, ami szinte biztos siker. Vagy próbálkoznak egy itthon ismeretlenebb könyvvel, mint amilyen Laura Lippman Nő a tóban című műve.

Lippman a könyvét két, nem összekapcsolódó 1969-es baltimore-i gyilkosság alapján írta, ám a történet, amit köré szőtt, teljesen fikciós. 2019-es megjelenése után még Stephen King is pozitívan nyilatkozott az regényről. Ez pont elég is volt ahhoz, hogy az Apple megvegye a megfilmesítés jogait.

Az adaptációt Alma Har’el vezette le, aki fiatal kora ellenére már több nagyobb projektben is részt vett, mint rendező vagy producer.

Neki köszönhetjük a remek Bob Dylan-filmet, a Shadow Kingdomot, vagy a Shia LaBeouf-féle Honey Boyt. Az izraeli rendezőnő ráadásul az erős zsidó vallási és családi kapcsolatokra is koncentráló művet könnyebben ábrázolhatja, hiszen átéli őket minden nap.

Történetünk szerint 1968-ban járunk, Baltimore-ban. Maddie Schwartz (Natalie Portman) unatkozó háziasszony, aki teljesen feleslegesnek érzi az életét. Csak kiszolgálja férjét, Miltont (Brett Gelman) és fiát, Seth-et (Noah Jupe).

Nincs saját egzisztenciája, teljesen függ a patriarchátustól, és ebből elege lesz.

Ehhez a katalizátor egy fiatal zsidó lány eltűnése. Maddie ismerte a lány szüleit, és szerelmes volt az apukába, ez pedig eddig számára régen elnyomott érzéseket ébreszt fel. Meg kell találnia a lányt, új életet akar kezdeni, megszabadulni a férfiak elnyomása alól, és oknyomozó riporter szeretne lenni. Nyomozása során viszonylag hamar megtalálja a kislány holttestét, és innen elkezdődik egy egészen másféle kutatás.

Ezt akár nevezhetnénk fő szálnak is Natalie Portman miatt, pedig nagyon nem így van. Van még egy főszereplőnk, Cleo Johnson (Moses Ingram), a szegény körülmények között élő, nagyon intelligens és talpraesett afroamerikai asszony. Cleónak el kell látnia a tinédzser korú, bűnözés gondolatát fontolgató idősebb fiát és a súlyos beteg, sarlósejtes vérszegénységben szenvedő kisebbik gyermekét. A férje egy semmirekellő komikus, aki nem talál állást, így a nő kénytelen több munkát is elvállalni.

Egyszerre dolgozik egy ruhaboltban kirakati manökenként és egy éjszakai bárban csaposként, miközben küzd a rasszizmus ellen szabadidejében egy politikusnő kampányában besegítve.

A csaposmunka mellett minden ellenérzése mellett besegít bűnöző főnökének, Shell Gordonnak (Wood Harris), a kettős könyvelésébe. Hát sajnos kell a pénz.

A két nő sorsa összefonódik, többször találkoznak egymással, és nem is sejtik, mennyire fontos részei lesznek egymás életének, vagyis Cleo esetében, halálának. Nem spoilereztem, ugyanis a történet rögtön úgy kezdődik, hogy Cleót megölik, a tóba dobják, és elkezdi narrálni az eseményeket.

Majd visszaugrunk az időben egy hónapot, a kislánygyilkosság idejére, és megtudjuk a miérteket.

A két gyilkosság feltételezhetően összefügg – mivel még csak az első három epizód van kint, ezért ezt csak sejtem, de egyértelmű, hogy Maddie fog nyomozni majd Cleo halálával kapcsolatban, miközben összeköti a szálakat a kislánygyilkossággal. Ügyesen próbálják csavarni a történetet, de ha valaki látott már egy gyilkosságról szóló krimit, vagy ismeri Agatha Christie munkáit, az semmin nem fog meglepődni.

Ami nem is csoda, ugyanis ez nem szigorúan egy krimi. Sokkal jobban koncentrál a két hölgy egzisztenciális krízisére, lelkiállapotára és elnyomásukra. A ’60-as évek pont a legnagyobb faji ellentétek időszaka volt Amerikában, a tulsai mészárlás árnyékában felnővő generációkban folyamatosan gyűlt a feszültség. A feketék mellett pedig a zsidó származásúak is küzdöttek az újra feltűnő antiszemitizmus ellen.

A főszereplőink halmozottan hátrányos helyzetből indulnak, mert nőként ebben az időben nem volt könnyű boldogulni.

Az Apple minden dollárja meglátszik a mini-sorozaton. Nemcsak azért, mert Natalie Portmant meg tudták nyerni erre a szerepre, hanem a kosztümök, az atmoszféra, a helyszínek mind-mind autentikusak. Elképesztő pénzbe kerülhetett ez a látvány. Ráadásul Lachlan Milne operatőr képei tovább emelik a színvonalat, akik szeretnek jobban odafigyelni ilyenekre, azoknak igazi kincs lehet a sorozat.

Akkor, ha minden rendben van, miért nem dicsőítem jobban Alma Har’el adaptációját? Számomra unalmas, a téma engem teljesen hidegen hagy, a tempója sem jó. Nem kellett volna ennyire kinyitni a történetet a néző előtt. Már az elején tudjuk, ki fog meghalni, ki rabolta el a lányt, és ki gyilkolta meg őket.

Az összefüggések hiányoznak, de amíg egyórás Columbo-epizód pont elég volt egy ilyen rejtélyre, szerintem egy 7 részes sorozatra ez kevés.

Az időszaknak nem vagyok rajongója, bár a hangulat teljesen átjön, a színészek ügyesek, de nem tudom átérezni a problémájukat. Natalie Portman, Moses Ingram, Mikey Madison, ruitt Tylor Vince mind-mind nagyon profik, de valahogy túl színpadias mindenki. Nem tudom, hogy a korszak modorosságának köszönhető, vagy rendezői utasítás miatt, de nem kötött le a sorozat.

Nem tudom egyértelműen azt mondani, hogy rossz, mert szerintem csak engem nem ért el, mindenki nézze meg az első két részt, az alapján szerintem el lehet dönteni, hogy érdemes-e Maddie-vel tartani a többi részben.

Az Apple még mindig a legminőségibb az összes streaming-szolgáltató közül, a Nő a tóban sem kivétel. A mini-sorozat első három része megtekinthető az AppleTV+ kínálatában.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A romantikus komédia, ami se nem vicces, se nem romantikus, de épp ettől lesz jobb és több – Kritika a Többesélyes szerelemről
Mondd, te kit választanál? A dúsgazdag, magas, jóképű és sármos üzletembert, vagy a csóró, magas, jóképű, sikertelen színész exedet? Itt a szerelem ötven árnyalata!


Celine Song nevét 2023 januárjában kezdte hajtogatni szinte mindenki az amerikai filmes körökben, amikor első filmjét, az Előző életeket bemutatták a Sundance Filmfesztiválon. Nem véletlenül, hiszen egy csodás alkotásról volt/van szó, amelyben két dél-koreai gyerekkori jó barát (talán több is annál), a Föld két legtávolabbi pontjára kerül, majd felnőttként újra felveszik a kapcsolatot, és maguk sem gondolják, hogy ez milyen érzelmeket ébreszt bennük.

A film átfesztiválozta a világot, majd 2024 januárjában végül a magyar mozikba is befutott (igaz, 2023 szeptemberében már el lehetett csípni a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon), nem sokkal később pedig két Oscar-díjra is jelölték, a legjobb film és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriáiban.

S hogy mi volt az Előző életek titka? Minden bizonnyal a benne rejlő őszinteség, hitelesség és emberiesség. Egy apró és érzékeny, sokszor szavak nélkül is sokatmondó alkotásról van szó, amellyel a dél-koreai Celine Song számára megnyíltak Hollywood kapui. Ő pedig rendesen betrappolt rajtuk. A következő filmjéhez ugyanis már olyan álomgyári nagyágyúkat sikerült megnyerni, mint Anastasia Steele, A mandalóri és Amerika Kapitány, vagyis Dakota Johnson, Pedro Pascal és Chris Evans.

Ha pedig az Előző életek egyik fő erénye az őszinteség volt, akkor ezt Song a Többesélyes szerelemmel rendesen kimaxolta. Talán túl is tolta… De hogyan lehet túltolni az őszinteséget? Nos, a sztori szerint a sikertelen színésznőből sikeres házasságközvetítővé vált Lucy Mason (Dakota Johnson) „örök szingliként” azt állítja, hogy vagy egyedül fog meghalni, vagy egy gazdag férfihoz megy feleségül. A szakmai sikerei ellenére Lucyt azonban egyre inkább frusztrálják ügyfelei irreális elvárásai. Részt vesz egy korábbi kliense esküvőjén, ahol megismerkedik a tehetős befektetővel, Harryvel (Pedro Pascal), aki élénk érdeklődést mutat iránta, de Lucy elutasítja, s azt javasolja, inkább legyen a cége ügyfele, hiszen ő lenne a legkapósabb férfi.

Lucy az esküvőn ráadásul váratlanul találkozik az exével, Johnnal (Chris Evans) is, aki éppen felszolgál a násznépnek, és továbbra is várja, hogy befusson színészként. Felelevenítik a közös múltjukat, amely az anyagi nehézségeik miatt ért véget.

Hősnőnk tehát nehéz helyzetbe kerül: választania kell a jóképű, sármos és mocskosul gazdag Harry, vagy a szintén jóképű, de csóró John között.

A Többesélyes szerelem magyar címe nyilvánvalóan a sztori romkomos oldalára utal, s ezzel próbálja becsábítani a nézőket a mozikba. Az eredeti cím, a Materialists (Materialisták) azonban már jóval őszintébb, hiszen Celine Song filmje egyrészt nem vígjáték, másrészt, ha lehet ilyen jelzővel illetni, akkor inkább antiromantikus film. A főhősnő ugyanis meg van győződve róla, hogy a házasság egy kölcsönösen gyümölcsöző üzlet két fél között, és a boldogságot az anyagi biztonság hozza el (persze az sem baj, ha a férfi jól néz ki, magas, és korban is stimmel).

Mert passzolhat egymáshoz bármennyire két ember, ha nincs elég pénz a közös életükre, az csak vitákat, veszekedéseket generál, szóval a szerelem nem elég a teljes boldogsághoz.

Song filmje tehát minden, csak nem a klasszikus hollywoodi értelemben vett romantikus film. Inkább megöli a romantikát.

Aztán persze a két férfi közt tipródó Lucy is kezdi felfogni, hogy nem lehet mindent matekkal megoldani, de addira a Többesélyes szerelem már elvesztette a szimpla romkomra izguló közönsége érdeklődését. Épp ezért is számít bátor vállalkozásnak: nem azt kapjuk, amit várunk tőle, és nem biztos, hogy örülünk annak, amit kapunk, de az biztos, hogy el fogunk gondolkodni rajta.

A film első fele épp ezért erősebb is, mivel abban kapjuk az arcunkba ezt a hollywoodi csöpögős romantikát kíméletlenül ledózeroló őszinteséget, a második felére már inkább kezd a cselekmény olyan irányt venni, mint ami ellen korábban oly ékesen felszólalt.

Azért így is távol áll a giccstől, csupán Song megijedt kissé a saját felvetésétől és a nézők teljes elidegenítésétől. Persze ezzel sincs semmi baj, hiszen a Többesélyes szerelem így is emlékezetesebb, mint a műfajbeli átlagos limonádék, és savanyúbb azoknál, mivel jóval több citromot facsartak bele.

E film kapcsán azonban már nem lehet elmondani, hogy szavak nélkül is sokatmondó lenne, annyi benne a szövegelés, és bizony épp ennyivel marad el az Előző életektől. Song első rendezésében a karakterek minden gondolatával és érzelmi vívódásával tisztában voltunk az apró rezdüléseikből, az egymásra nézéseikből, a ki nem mondott szavaikból. A Többesélyes szerelem azonban mindent kimond, sokszor. A kevesebb több lett volna.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk