KULT
A Rovatból

Akik elhozták nekünk a nyugati progresszív rockot – Steve Winwood és Jack Bruce születésnapjára

Nemcsak az angolszász világban váltak ikonokká.


A magyar rock hőskorában, jól tudjuk, honi zenészeinknek legfőbb vonatkozási pontjaik a Szabad Európa és a luxemburgi rádió, valamint a diplomaták és külkereskedelmi képviselők által behozott lemezek voltak. Az 1960-as években csak elvétve jutottak el hozzánk személyesen igazi angolszász sztárok, de akik mégis felléphettek nálunk, azok mély nyomot hagytak nemcsak a közönségben, hanem magyar kollégáinkban is. Egyikük személyesen is tiszteletét tette, a másik csak közel két évtizeddel később, de mindkettejükről elmondható, hogy nélkülük másképpen alakult volna a hazai rock története. Stevie Winwood és Jack Bruce születésnapját ünnepeljük.

Az 1948. március 12-én született Winwood mindössze húszévesen lépett fel a Kisstadionban a Traffic együttessel, de akkor már igen nagy tekintélynek örvendett a szakmában.

A birminghami fiatalember még nem volt 16, amikor földije, Spencer Davis kiszúrta magának: ez a rekedtes, mégis szárnyaló hangú kamasz kellett neki, aki nem mellesleg egész jól bánt a gitárral és az orgonával. Mentora később azt mesélte, hogy ő adott Stevie-re hosszú nadrágot, hogy beengedjék a klubba, ahol felléptek.

És jöttek a nagy slágerek, a Keep On Runnin’, a When A Man Loves A Woman és főleg a Gimme Some Lovin’, amely nálunk a „Kiviszem a lovam” címen vált híressé.

Winwoodnak azonban hamar szűk lett Davis bandája, és 1967-ben létrehozta saját csapatát, a meglehetősen zűrös pályát befutó Trafficot, amelyben a példaképe, Ray Charles által képviselt soul és rhyhm-and-bluest vegyítette a brit folk dallamaival és jazz-es elemekkel, Jim Capaldi ütős-énekes-szövegíró és Chris Wood szaxofonos-fuvolás révén. A Mr. Fantasy feszes ritmusai, vagy a No Face, No Name, No Number és a No Time To Live nagyívű dallamai ma is megragadják a hallgatót. Szomorú aktualitás, hogy éppen ez a hangzás ihlette meg azon a bizonyos kisstadioni koncerten Török Ádámot a Mini együttes zenei irányához. Winwood míves, dallamos, de rögtönzésekben is erős orgonajátéka szintén világszerte követendő példává vált. Tehetségének elismerése, hogy 1968-ban még Jimi Hendrix is meghívta ma már klasszikus dupla albumának, az Electric Ladylandnek egyik felvételéhez.

A Traffic felbomlása után a muzsikust a Blind Faith nevű szupergroupba csábították, ahol a Cream két tagjával, Eric Claptonnal és Ginger Bakerrel, valamint Rick Grech-sel, a Family basszusgitárosával készítettek egyetlen, ám maradandó albumot, és ott is övé volt a zeneszerzői-énekesi főszerep. A sok nagyágyú fél éven belül kioltotta egymást, így aztán emberünk gondolt egy nagyot és újra összerántotta a Trafficot. És jól tette: 1970-ben rock-történelmet írtak a John Barleycorn Must Die albummal, amelyben még nagyobb hangsúlyt kapott a jazz-rock, a címadó dal pedig egy gyönyörű skót népballada (valójában a sör születésének története), amelyet annak idején Robert Burns is megverselt. A következő években a zenekarra a jövés-menés, valamint a zenei csúcsok és hullámvölgyek váltakozása jellemezte, végül a Traffic 1974-ben végleg kiállt a forgalomból.

Lehet, hogy Winwood túl korán alkotott nagyot, mert szólókarrierje jóval kevesebb sikerrel kecsegtetett. Igazából csak az 1982-es Talking Back To The Nighttal, majd az 1986-os Back In The High Life-fal dobott nagyot, ez utóbbiban visszanyúlt a Traffic eredeti hangjához a kor hangzásához igazítva. Még 1994-ben Capaldival adtak ki egy lemezt Traffic néven, abban az évben meg is hívták őket a Woodstock 25. évfordulóján rendezett fesztiválra, de ez már valóban a hattyúdal volt.

A 75 éves Stevie, ha nem is a korábbi intenzitással, de azóta is jelen van a rock-világban, láthattuk például a Blues Brothers 2000 film parádés fináléjában is. Szívesen vesz részt mások lemezfelvételein, különösen sokat dolgozott Eric Claptonnal. 2009-ben nagy sikerű közös turnéra indultak, a New York-i Madison Square Garden-beli koncertjük bizonyította, hogy a két rock-veterán még mindig nagyon érzi a zenét. Feleségével, Eugenia Craftonnal 2007 és 2015 között a cheltenhami zenei és irodalmi fesztivál házigazdái voltak. Május 7-én pedig ott volt a III. Károly király tiszteletére rendezett koronázási koncerten.

A 2010-es években már meghirdettek egy újabb Stevie Winwwood-koncertet Budapesten, ezúttal a Petőfi Csarnokban, végül azonban „technikai okokra” hivatkozva lefújták. Lehet, hogy azok, akiknek még fontos lett volna vele élőben találkozni, kiestek a fizetőképes közönség soraiból…

Május 14-én lenne 80 éves Jack Bruce, a rock egyik legszabálytalanabb egyénisége, sajnos lassan már 9 éve az égi zenekarban játszik, legnagyobb magyar követőivel együtt.

Egy glasgow-i külvárosban jött a világra, csellózni tanult (elmondása szerint azért, mert nem érte fel a nagybőgőt), de hamarosan átállt a basszusgitárra, közben megtanult szájharmonikázni és zongorázni is.

A brit „blues-pápa”, Alexis Korner fedezte őt fel, alig 20 évesen pedig a jazz-rock egyik úttörője, Graham Bond kvartettjébe került Ginger Bakerrel és a későbbi Colosseum-szaxofonossal, Dick Heckstall-Smith-szel együtt. Négy zseniális muzsikus, négy elviselhetetlen természetű fickó…Jack nem járt sokkal jobban a rock egyik mérföldkövével, a Creammel sem, ahol a dobos Baker és a gitáros Clapton mellett ő vitte a basszusgitárt és egyéb hangszereit, énekelt, valamint ő szerezte a saját dalok többségét a költő-énekes Pete Brownnal, akivel később haláláig együtt alkotott.

Olyan számokat hagytak örökül, mint a Sunshine of Your Love, a White Room, a Rope Ladder to The Moon, vagy a Theme For An Imaginary Western, amelyet a vándorzenészekről valaha írt legszebb dalnak tartanak. Bruce nem elégedett meg „ritmusszekciós” szerepével, nála a basszus dallam és improvizációs hangszer volt, játéka ezer közül is felismerhető, akárcsak hangja, amely könnyedén járt a mély és a magas regiszterek között.

A Cream 1968-as feloszlása után Jack többé nem adta fel függetlenségét, egyéni stílust alakított ki, meghökkentő dallamú és hangnemváltású darabjai nem kerültek fel a slágerlistákra, viszont kiállták az idő próbáját. Ha felsorolnánk, hogy ki mindenkivel játszott, a lista több cikk helyét is betöltené, voltak alkalmi formációi, amelyek legfeljebb 2 lemezre álltak össze, szerepelt kortárs operában. Szinte nem volt olyan igényes rock-műfaj, amelyben ne fogadott volna el akár stúdiózenészi felkérést, és bárkivel szívesen állt közösen színpadra. 2005-ben még egyszer utoljára összeállt a Cream trió néhány koncert erejéig, de ez csak egy kis kitérő volt Bruce számára, aki szinte utolsó leheletéig zenélt. Mértéktelen alkoholfogyasztása miatt májátültetést kellett rajta végrehajtani, ez néhány évvel meghosszabbította az életét, de 2014. október 25-én végleg kihullott a basszusgitár a kezéből.

Bár a Cream nem jutott el annak idején Magyarországra, zenéjük reveláció erejével hatott a magyar muzsikusokra. Első követőjük Radics Béla volt a Sakkmatt, majd a Tűzkerék-formációkkal, ez utóbbiak egyikében nevelődött ki Póka Egon, aki Jacket tartotta legnagyobb mesterének. A 90-es években ő hozta létre az első hazai Cream-emlékzenekart. Még nagyobb hatást gyakorolt Bruce játéka és végtelen zenei nyitottsága Orszáczky Miklósra, aki mentora iránti tiszteletből vette fel a „Jackie” nevet, ahogyan közel 40 éven át mindenki ismerte és szólította, és az ő játékstílusát fejlesztette tovább a Syriusban, majd saját ausztráliai együtteseiben.

Magyar zenészeknek 1973-ban nyílt először alkalma együtt játszania Jack Bruce-szal: a Locomotiv GT angol nyelvű lemezeinek felvételére tévedt be a londoni CBS-stúdióba, és ha már ott volt, nyomott egy szájharmonikaszólót az Ő most még csak 14-ben. Aztán 1986 márciusában végre magyar földre lépett: a BNV A-pavilonjában, elég mostoha körülmények között, mint utóbb kiderült, lázas betegen játszott felejthetetlen másfél órát kvartettjével, amelyben akkor éppen Clem Clemson (Colosseum) gitározott. Öt évvel később, 1991. június 7-én a Petőfi Csarnok szabadtéri színpadán láthattuk, ahol zenekarát az ő két fia és Ginger Baker két fia alkotta. Azon az estén egymásnak adták a színpadot Orszáczky Jackie-vel. Sajnos a mi Jackie-nk 2008. február 3-án Sydney-ben végleg lehunyta a szemét, míg Póka Egon 2021. szeptember 14-én hagyott itt minket.

Végül egy személyes történet: mint korosztályból oly sokan, én is megpróbálkoztam amatőr zenéléssel, és mivel imádtam a Creamet és különösen Jack Bruce-t, a négyhúrost választottam hangszerül az éneklés mellett. Végül ez a pályám abbamaradt, az írás lett a hivatásom, de azon az 1986. márciusi napon a koncert után sikerült egy interjú, egy kézfogás és egy sör erejéig találkoznom Jack-kel. Utána döntöttem el, hogy a rock-történet lesz írói tevékenységem egyik legfontosabb része…


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Nem látok jönni egy szebbik világot, itt ti loptátok el tőlünk a jövőt” – újabb rendszerkritikus dalt írt Mehringer Marci, Puzsér Róbert is szerepel a klipben
A kritikus egy közmédiás szerkesztőt alakít a klipben. A dalhoz Petőfi klasszikusa adta az ihletet a fiatal zenésznek.


Új dallal jelentkezett Mehringer Marci. A fiatal zenész néhány hónapja adta ki a Szar az élet című, rendszerkritikus dalát, ami hatalmas visszhangot váltott ki.

Mehringer ezúttal is hasonló szerzeménnyel állt elő. A Szeptember végén (stressz) című dal szintén a mai fiatalok gondolatairól szól, és a zenész azt szerette volna, hogy a magyar valóságot tükrözze egy olyan szemszögből, ami minden korosztálynak ismerős lehet.

„Petőfi Sándor Szeptember végén című költeménye volt a kiindulópont, mert vannak érzések és gondolatok, amik évszázadokon át is relevánsak maradnak. Ezek azok, amik összekötnek minket, akár fiatalok vagyunk, akár idősebbek, egyszerűen generációkon keresztül összeköt mindenkit”

– mondja Mehringer a dalról, melynek klipjében Puzsér Róbert, Dietz Gusztáv és Füsti Molnár Éva is közreműködött.

Puzsérék a klipben a propaganda hatására egymástól egyre jobban eltávolodó családot alakítanak. Az énekes szerint a szám allegorikus látomás a mai Magyarországról: „a közmédia egyik szerkesztőjének történetén keresztül, aki a saját lelkiismeretével küzd, majd végül angyallá válik, hogy a magasból tekinthessen le az országra, amelyet addig a képernyő mögül formált.”

A dalban például ilyen sorok hallhatóak:

„itt összeomlik minden,

piros-fehér-zöld az ingem

forog a világ, elfolyik minden,

nekem tényleg senkim sincsen”

A refrén pedig így szól:

„nem nyílnak a völgyben a kerti virágok

nem zöldell a nyárfa az ablak előtt

nem látok jönni egy szebbik világot

itt ti loptátok el tőlünk a jövőt”

Mehringer Marcival a Szar az élet című száma után interjúztunk is. Akkor azt mondta, a pozitív fogadtatáson túl, sok negatív kommentet, sőt még fenyegető üzenetet is kapott a dal miatt.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tarr Béla Krasznahorkai Nobel-díjáról: A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű
Az író és a filmrendező sokáig dolgozott együtt. Tarr Béla nagyon örül, hogy Krasznahorkai László megkapta a Nobel-díjat.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. október 09.



A Népszava telefonon érte utol Tarr Bélát, miután csütörtökön irodalmi Nobel-díjat kapott Krasznahorkai László. Tarr több Krasznahorkai-regényből is filmet készített, hosszú ideig dolgoztak együtt.

Tarr így fogalmazott:

„Nagyon örülök, hogy nyert, úgyhogy egyelőre mást nem tudok mondani. Hosszú éveken keresztül együtt dolgoztunk, és hogy nyert, hihetetlen nagy öröm.”

A rendező a Sátántangót és Az ellenállás melankóliáját is vászonra vitte, utóbbi Werckmeister harmóniák címen került a mozikba. Alkotótársi kapcsolatuk A torinói lóig (2011) tartott.

Arra a kérdésre, miként hatottak az író szövegei a filmekre, Tarr ezt mondta: „Nem konkrét szöveg segített, hanem az a pozíció, ahonnan a világot nézi, mert az univerzális. Abban tudott nagyon segíteni. De hát ez két külön nyelv, az irodalom és a film. A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű.”

A magyar kormány és a hazai művészeti élet több szereplője is gratulált a friss Nobel-díjas írónak:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Megszólalt Krasznahorkai László: Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni
A Nobel-díjas író pár mondatban reagált ma a díjra, az azt követő jókívánságokra, és meg is köszönte az olvasóinak őket. Záporoznak is a kommentek a poszt alá.


Néhány napja jelentették be, hogy Krasznahorkai László kapta a 2025-ös irodalmi Nobel-díjat, akkor volt egy rövid nyilatkozata, de azóta nemigen szólalt meg az író. Most a közösségi média oldalán írt pár sort a követőinek a maga fanyar humorával:

„Krasznahorkai László hálás az Elkerülhetetlen Véletlennek, hogy ennyi embernek okozott örömöt. Köszöni a jókívánságokat. Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni”
– írta a Facebookon.

A kommentek túlnyomó része pozitív reakciókat tartalmaz, köszönik a könyveket, az olvasás élményét, és gratulálnak a frissen díjazott írónak:

"Pont a mester kötetét olvasva kaptam a híreket. Hát persze hogy boldogság."

"Itt Erdélyben is nagy volt az öröm. Egy könyves kávézóban dolgozom, jó volt elsőnek két német egyetemi hallgatónak elújságolni a hírt, hallottak a szerzőről!"

"Mikor évekkel ezelőtt egy brit könyvtárban dolgoztam karbantartóként, mindig megpróbáltam becsempészni a Wenckheim báró hazatér angol nyelvű, keménykötésű kiadását az ajánlott irodalom polcra, de valaki mindig észrevette és visszatették. Végig nekem volt igazam. Gratulálok a díjhoz!"

"Igen, végre önfeledten lehetett örülni, egy időre ki lehetett lépni a nyomasztó, nehezen elviselhető mindennapjainkból. Köszönjük!"

"Hatalmas öröm és boldogság,hogy egy magyar ember ismét feltette hazámat a kultúra felső polcára.Szívből gratulálok,jó egészséget és kreatív energiákat kívánok az elkövetkezendő időkre is!"


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Aktnaptárt készít Tóth Enikő új főszerepében - egy pikáns darab a Játékszín színpadán
A darab a bátorságról és egy női közösség erejéről szól, és a világ számos helyén színpadra állították már. De Tóth Enikő egy másik tabudöntögető színdarabban is játszik, ami a menopauzáról szól.


Tóth Enikő nagy dobásra készül: a Játékszín Naptárlányok című előadásának egyik főszerepét viszi, amelyben egy kisvárosi női közösség aktnaptárt készít egy nemes ügyért. „Van egy női közösség, amelynek tagjai egy nemes ügy mellett elindítanak valamit, és rendkívül bátor döntést hoznak a kissé színtelen kis életükben.” – mondta erről a Blikknek.

A Naptárlányok Tim Firth műve, amelyet egy valós történet ihletett: Angliában, Yorkshire-ben egy női klub tagjai jótékonysági aktnaptárt készítettek, hogy pénzt gyűjtsenek egy barátnőjük férje emlékére és a leukémiakutatás támogatására.

A darab a barátságról, a közösség erejéről, az önelfogadásról és a veszteség feldolgozásáról mesél, sok humorral és megható pillanattal.

A színpadi jelenetek a pikáns szituációkat játékosan, ízléssel oldják meg: a szereplők a „kényes” pillanatokban hétköznapi tárgyakkal – teáskannákkal, süteményekkel, virágokkal – takarják el magukat, miközben egyre nagyobb önbizalommal állnak ki az ügyük mellett. A történet a 2000-es évek elején bemutatott, nagy sikerű film után került színpadra a 2000-es évek végén, és azóta világszerte számos színház műsorán szerepelt.

A mi kis falunk című sorozatban Zömbiknét alakít Tóth Enikő a Menopauza című darabban is brillírozik, és erős visszajelzéseket kap a nézőktől.

„Nagyon sok nőnek hozott megkönnyebbülést, hogy például a menopauzáról beszélünk a színpadon, ráadásul humorral, öniróniával, de közben úgy, hogy belefacsarodhat az emberek szíve.

Sok hölgy mondta, hogy az előadás után a férje már jobban érti, miért volt olyan a változókorban, amilyen. A nők szemében meg azt a boldogságot látom, hogy megértve érzik magukat, van bennük egy felszabadult érzés” - fogalmazott Tóth Enikő a Blikknek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk