KULT
A Rovatból

A Viszkis - Kegyetlenül profi film készült Ambrus Attila történetéből

Megnéztük az év legjobban várt magyar filmjét. Kritika.
Hegedüs Márk - szmo.hu
2017. november 22.



Most akkor sajnálnom kellene?

– teszi fel a kérdést Bartos László nyomozó (Schneider Zoltán) Ambrus Attilának, vagyis a Viszkis rablónak (Szalay Bence) aki az elfogása után a kihallgatáson keserű gyermekkoráról kezd mesélni neki. Költői kérdés ez, amire nem is vár választ a bankrablótól, sokkal inkább a nézőkhöz szól vele: hozzánk magyarokhoz, akiket a 90-es évek végén lázban tartott Ambrus Attila rablásainak története.

Azt, hogy a „Viszkist” rablásai idején a vállára emelte a média, hogy izgatottan követte „pályafutását” az egész ország, talán még azok is tudják, akik még nem is éltek a 90-es években, és csak a moziban ismerkednek majd meg Ambrus Attila történetével. Szintén köztudott, hogy a bankrabló „sztárstátusza” heves vitákat generált már akkor is, illetve generál ma, a film elkészülte kapcsán is, ezért Antal Nimród forgatókönyvíró-rendező és a film készítői értelemszerűen nem hagyhatták figyelmet kívül a kérdést:-

ki volt Ambrus Attila? Köztörvényes bűnöző vagy modernkori Rózsa Sándor? És egyáltalán: „normális” dolog sztárolni egy bűnözőt?

AViszkis_jelenetfoto (20)AViszkis_jelenetfoto (26)

Természetesen utóbbi kérdés nem újkeletű: a tömegek mindig is félelemmel vegyes ámulattal tekintettek azokra, akik meg merték lépni, amit ők nem: hogy felülkerekedjenek a rendszeren, és elvegyék, ami – szerintük – jár nekik. Azt pedig már Robin Hood vagy – hogy egy modernebb példát említsünk – Bonnie és Clyde óta tudjuk, hogy két szempillantás alatt képesek vagyunk hőst, sőt sztárt faragni azokból, akik a törvényen kívüli utat választják.

Nem csoda hát, hogy a mai értelemben vett gengszterfilm immár csaknem 100 éve töretlen népszerűségnek örvend, és az sem véletlen, hogy keletkezése éppen az 1920-as és az 1930-as évek fordulójához, vagyis a nagy gazdasági világválság idejéhez köthető, amikor a nincstelenek pillanatok alatt képesek voltak azonosulni a semmiből jövő, de a világ tetejére vágyakozó antihősökkel.

Valami hasonló történt Magyarországon is, amikor a rendszerváltás és Ceaușescu halála után az emberek egy jobb világban reménykedtek, a vadkapitalizmusban azonban sokuknak a létbizonytalansággal kellett szembenézniük. Ekkor lépett színre a Viszkis, aki a média hírverésének köszönhetően sokak szemében a rendszerrel való szembeszállás megtestesítője lett.

AViszkis_jelenetfoto (35)

Na de milyen is lett az év legjobban várt magyar filmje?

A nagy visszatérő Antal Nimród szerencsére nem faragott hőst a Viszkisből, ehelyett olyannak mutatta be őt, amilyen vélhetőleg a valóságban is lehetett: egy fiatal srác, aki egy nap elkeseredésében bankrablásra adta a fejét, és idővel annyira megszerette a pénzt, a fényűző életet, hogy többé nem volt képes leállni.

Antal ugyanakkor tudta, hogy nem dokumentumfilmet készít, így szabadkézzel bánt az alapanyaggal, és ahol szükségét látta, dramatizálta is az Erdélyből Magyarországra szökő, majd ott bankrablóként hírességgé váló Ambrus Attila történetet. Nem minden esetben meggyőzően. A már felemlegetett kérdés („Most akkor sajnálnom kellene?”) nagyon időszerű a filmben, amely a szögegyenes életrajzi mozikat idézve a sanyarú gyermekkor részletezésével kezdődik, mintegy igazolva, miért vált bűnözővé Ambrus a későbbiekben.

AViszkis_jelenetfoto (5)AViszkis_jelenetfoto (12)AViszkis_jelenetfoto (18)

Szerencsére azonban a film hamar talpra áll, köszönhetően a következetes történetvezetésnek:

Antal Nimród forgatókönyvén látszik az a profizmus, ami – tisztelet a kivételnek – annyira hiányzik a magyar filmekből: Antal tiszteli, érti és művelni is tudja a műfaji filmet, és nem akar mindenáron túlmutatni önnönmagán.

Szinte hihetetlen, hogy A Viszkist ugyanaz a rendező jegyzi, mint a 2003-as Kontrollt: míg utóbbi csak úgy csapongott a különböző hangvételek és műfajok között, addig A Viszkis szögegyenes emelkedés-bukás narratívát követ. Látszik, hogy egy érettebb, higgadtabb, Hollywoodban edzett rendező művét látjuk.

A film Antalon kívül nagyon sokat köszönhet a címszerepet alakító, kvázi ismeretlen Szalay Bencének is. Szalay kiváló a főszerepben, éppolyan magabiztosan hozza a megszeppent fiatalt, mint a hősszerelmest vagy az adrenalinfüggő bankrablót, csibészes sármjának köszönhetően pedig bármilyen helyzetben képes kivívni a szimpátiánkat. A Viszkis egy kevésbé rokonszenves főszereplővel kudarc is lehetett volna, Szalayra azonban – sőt, általában az egész színészgárdára – egy rossz szavunk nem lehet.

AViszkis_jelenetfoto (14)AViszkis_jelenetfoto (25)

Végezetül pedig néhány szó az akciójelenetekről:

Antal Nimród nem túlzott, amikor azt mondta, hogy ilyen film még nem készült Magyarországon, A Viszkis akciójelenetei ugyanis vérprofik.

Magyar filmben legutóbb Mundruczó Kornél Jupiter holdjában láthattunk hasonlóan lenyűgöző jeleneteket, de Antal Mundruczóval szemben vállaltan közönségfilmet forgatott, így az akciójelenetei is hagyományosabbak, egyben dinamikusabbak.

Meg kell ugyanakkor jegyeznünk, hogy az előzetesek ebből a szempontból némiképp megtévesztőek voltak, A Viszkis ugyanis távolról sem akciófilm. Egy teljes órát kell várnunk arra, hogy Ambrus Attila belépjen abba a Villányi úti postahivatalba, ahol az első rablását elkövette, és a rablásokból a későbbiekben is csak a kulcsfontosságúakat látjuk. Kárpótlásként amikor Antal rákapcsol, attól az állunk is leesik.

AViszkis_jelenetfoto (36)AViszkis_jelenetfoto (37)AViszkis_jelenetfoto (39)AViszkis_jelenetfoto (44)

Összefoglalva, ha egyetlen szóval kellene jellemeznünk A Viszkist, azt kellene mondanunk, hogy

egy végtelenül profi magyar filmmel van dolgunk, ilyet pedig ritkán mondunk egy hazai közönségfilmre.

Azok sem tévednek azonban, akik a soraimból kiérezték, hogy azért nem vett le 100 százalékban a lábamról Antal Nimród filmje, és hozzám hasonlóan sokan lesznek olyanok, akik szerint egy kicsivel több játékosságot is elbírt volna a Viszkis története. Antal filmje ebben a formában kifogástalan szórakoztatás, de olyannyira ismerős panelekből építkezik, hogy nem marad eléggé emlékezetes. Tartsuk azonban észben, hogy egy milliárd forintos presztízsfilm pereg a szemünk előtt – annak ugyanis kiváló.

Kattints a film előzeteséhez!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Megszólalt Krasznahorkai László: Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni
A Nobel-díjas író pár mondatban reagált ma a díjra, az azt követő jókívánságokra, és meg is köszönte az olvasóinak őket. Záporoznak is a kommentek a poszt alá.


Néhány napja jelentették be, hogy Krasznahorkai László kapta a 2025-ös irodalmi Nobel-díjat, akkor volt egy rövid nyilatkozata, de azóta nemigen szólalt meg az író. Most a közösségi média oldalán írt pár sort a követőinek a maga fanyar humorával:

„Krasznahorkai László hálás az Elkerülhetetlen Véletlennek, hogy ennyi embernek okozott örömöt. Köszöni a jókívánságokat. Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni”
– írta a Facebookon.

A kommentek túlnyomó része pozitív reakciókat tartalmaz, köszönik a könyveket, az olvasás élményét, és gratulálnak a frissen díjazott írónak:

"Pont a mester kötetét olvasva kaptam a híreket. Hát persze hogy boldogság."

"Itt Erdélyben is nagy volt az öröm. Egy könyves kávézóban dolgozom, jó volt elsőnek két német egyetemi hallgatónak elújságolni a hírt, hallottak a szerzőről!"

"Mikor évekkel ezelőtt egy brit könyvtárban dolgoztam karbantartóként, mindig megpróbáltam becsempészni a Wenckheim báró hazatér angol nyelvű, keménykötésű kiadását az ajánlott irodalom polcra, de valaki mindig észrevette és visszatették. Végig nekem volt igazam. Gratulálok a díjhoz!"

"Igen, végre önfeledten lehetett örülni, egy időre ki lehetett lépni a nyomasztó, nehezen elviselhető mindennapjainkból. Köszönjük!"

"Hatalmas öröm és boldogság,hogy egy magyar ember ismét feltette hazámat a kultúra felső polcára.Szívből gratulálok,jó egészséget és kreatív energiákat kívánok az elkövetkezendő időkre is!"


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Aktnaptárt készít Tóth Enikő új főszerepében - egy pikáns darab a Játékszín színpadán
A darab a bátorságról és egy női közösség erejéről szól, és a világ számos helyén színpadra állították már. De Tóth Enikő egy másik tabudöntögető színdarabban is játszik, ami a menopauzáról szól.


Tóth Enikő nagy dobásra készül: a Játékszín Naptárlányok című előadásának egyik főszerepét viszi, amelyben egy kisvárosi női közösség aktnaptárt készít egy nemes ügyért. „Van egy női közösség, amelynek tagjai egy nemes ügy mellett elindítanak valamit, és rendkívül bátor döntést hoznak a kissé színtelen kis életükben.” – mondta erről a Blikknek.

A Naptárlányok Tim Firth műve, amelyet egy valós történet ihletett: Angliában, Yorkshire-ben egy női klub tagjai jótékonysági aktnaptárt készítettek, hogy pénzt gyűjtsenek egy barátnőjük férje emlékére és a leukémiakutatás támogatására.

A darab a barátságról, a közösség erejéről, az önelfogadásról és a veszteség feldolgozásáról mesél, sok humorral és megható pillanattal.

A színpadi jelenetek a pikáns szituációkat játékosan, ízléssel oldják meg: a szereplők a „kényes” pillanatokban hétköznapi tárgyakkal – teáskannákkal, süteményekkel, virágokkal – takarják el magukat, miközben egyre nagyobb önbizalommal állnak ki az ügyük mellett. A történet a 2000-es évek elején bemutatott, nagy sikerű film után került színpadra a 2000-es évek végén, és azóta világszerte számos színház műsorán szerepelt.

A mi kis falunk című sorozatban Zömbiknét alakít Tóth Enikő a Menopauza című darabban is brillírozik, és erős visszajelzéseket kap a nézőktől.

„Nagyon sok nőnek hozott megkönnyebbülést, hogy például a menopauzáról beszélünk a színpadon, ráadásul humorral, öniróniával, de közben úgy, hogy belefacsarodhat az emberek szíve.

Sok hölgy mondta, hogy az előadás után a férje már jobban érti, miért volt olyan a változókorban, amilyen. A nők szemében meg azt a boldogságot látom, hogy megértve érzik magukat, van bennük egy felszabadult érzés” - fogalmazott Tóth Enikő a Blikknek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Színészlegendák és legendás szerepek kísérték Diane Keaton életét – galéria
A 79 éves korában elhunyt színésznő a szakma krémjével dolgozott együtt. Néhány munkakapcsolata párkapcsolattá is alakult, bár sosem ment férjhez. Egy élet és karrier képekben.


Ahogy arról korábban beszámoltunk, szombaton Los Angelesben elhunyt Diane Keaton amerikai színész, rendező és producer.

Az Oscar- és Golden Globe-díjas művész pályafutása során olyan nagy sztárokkal dolgozott számos filmben, mint Woody Allen, Al Pacino, Richard Gere, Warren Beatty, Jack Nicholson, Mia Farrow vagy Jane Fonda.

Megannyi filmes szerepéből olykor romantikus kapcsolat is szövődött kollégáival, bár férjhez soha nem ment. Két örökbe fogadott gyereke Dexter (1996) és Duke (2000).

Filmes szerepeiből, pár- és munkakapcsolataiból készítettünk válogatást (a képekre kattintva galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Nem egy árváról, hanem az egész elárvult országról szól Nemes Jeles László új filmje
Az Oscar-díjas rendező (ezúttal Nemes László néven) új filmjében saját családja történetén keresztül mutatja be, hogy próbált magára találni az ország 56' után. Az Árvában a nagyszerű főszereplők mellett Iványi Gábor is feltűnik egy kameo erejéig.


(A CIKK KISEBB SPOILEREKET TARTALMAZHAT)

Rögtön az elején szeretném tisztázni a film címét, mert már látni, hogy rengeteg helyen rosszul szerepel.

Tehát helyesen: Árva – így, névelő nélkül.

Nemes Jeles László életművében kiemelt szerepe van a most bemutatott Andornak, hiszen saját családja, egészen pontosan édesapja történetét vitte filmvászonra. Jeles Andrást is foglalkoztatta a megfilmesítés lehetősége, de ő végül nem tudta elkészíteni a saját változatát. Fia szerint kellett az egy generációnyi távolság a történtektől ahhoz, hogy fel lehessen dolgozni.

A film története szerint Andor (Barabás Bojtorján) a második világháború urán négy éves koráig egy árvaházban élt, amit azonban az államosítások során bezárnak. Andornak szerencséje van társaihoz képest, akik állami otthonokba kerülnek át: ő csak félárva, és édesanyja, Klára (Waskovics Andrea) eljön érte, hogy magához vegye. Andor úgy tudja, apja egy Hirsch nevű zsidó jegyügynök volt, de koncentrációs táborba hurcolták. Miután a férfi haláláról nem győződhettek meg minden kétséget kizáróan, Andor egyre csak várja édesapja visszatérését.

Klára és Andor kapcsolata nem szokványos anya-fia viszony. A háború árnyékában annyira nem egyedi eset, hogy egy nő árvaházba adja gyermekét, de érezzük, hogy itt nem a nélkülözés az elsődleges ok. Klára próbál helytállni anyaként, rendesen bánni Andorral, de kettejük interakcióiból hiányzik az igazi anyai gyöngédség.

Csak lassan értjük meg ennek vérfagyasztó okait…

Közben telik az idő. Az 56'-os forradalom utáni hónapokban járunk. Rendkívül feszült a légkör, a város romokban, a hatóságok bárkit, bármiért vegzálhatnak. Akárki lehet besúgó, az emberek kétszer is meggondolják, kinyissák-e a szájukat.

Andornak csupán két igazán közeli barátja van. Iskolatársa, Sári (Szabó Elíz), akinek a bátyja, Tamás (Soma Sándor) részt vett a forradalomban és most egy pincében bujkál a hatóságok elől, illetve a pantomimes Géza (a Nemes-Jeles mindhárom filmjében szereplő Marcin Czarnik), aki Hirsch legjobb barátjaként szárnya alá veszi a félárvát.

Andor élete fenekestül felfordul, amikor megjelenik Klára múltjából Berend, a hentes (Grégory Gadebois egészen hihetetlen alakítása), akiről az anyja sokáig nem mondja meg az igazat. A könnyen dühbe guruló férfi egyre nagyobb részt követel magának Klára és Andor életéből. Bár Berend tud kedves és figyelmes lenni, de ha elönti a düh, senki és semmi nincs biztonságban tőle. Andor fél tőle, és elhatározza, hogy bármi áron megszabadítja tőle a családját. Miközben kamaszos dühe egye szélsőségesebb tettekre viszi, apránként fény derül a múlt nyomasztó titkaira, amiben az a legfélelmetesebb, hogy teljesen átírja Andor identitását és jövőjét.

A film tulajdonképpen Andor személyes forradalmát mutatja be 56' árnyékában, és ily módon a forradalom metaforájává válik. Elgondolkoztatja az embert, mit is jelent pontosan a bukás és a győzelem.

Talán ezért is lett a film címe Árva, névelő nélkül, mert nem egy árváról szól, hanem az egész elárvult országról.

A filmet Nemes Lászlóként jegyző rendező mesterien bánik a fényekkel és a plánokkal, a beszűkített terekkel, hogy megteremtse az ötvenes évek fojtogató miliőjét. A korfestésben nem csak a jelmezek és a technika segítségével feljavított díszletek segítenek, hanem a műgonddal kidolgozott, apró részletek is. Ily módon pedig a film arra is alkalmas, hogy kicsit megismerjük az akkori mindennapokat. A tujázás, az 56'-ban szétlőtt házak romjain játszó gyerekek, a mozi nézőterén dohányzó emberek és a szünet, amikor mutatványosok szórakoztatják az embert csak néhány apróság abból, amit az alkotók felvillantottak 1957 miliőjéből. A rendező és Erdély Mátyás operatőr precízen megkoreografált, hosszú snittekkel teszi még életszerűbbé, még átélhetőbbé a történetet.

Barabás Bojtorjánt több hónapnyi intenzív casting során találták meg Andor szerepére. Bojtorján a sajtótájékoztatón azt mondta, nem készült sohasem színészi pályára, de a film gyökeresen megváltoztatta az elképzeléseit.

Nemes-Jeles szerint Bojtorján igazi őstehetség, akivel nagyon könnyű volt együtt dolgozni, mert ahogy elindult a kamera, rögtön Andorrá változott.

Waskovics Andrea azon színésznők közé tartozik, akik teljesen fel tudnak oldódni a szerepben. Ha meg akartok győződni róla, nézzék meg a Vígszínház előadásaiban. A Letargiában például tökéletes gimnazistává változik, bármelyik középiskolában be tudna olvadni és az embernek eszébe sem jut, hogy egy érett, felnőtt nőt lát. A filmben nagyon érzékenyen hozza a szerencsétlen sorsú anyát, aki a háborúban elvesztette férjét, élete szerelmét, és az anyaságot sem képes a maga teljes gyönyörűségében megélni, mert fia a traumák élő mementója.

A film egyik nagy meglepetése a Sára nagypapáját alakító Iványi Gábor, aki kiválóan alakítja a bölcs zsidó öregembert.

Alighanem Iványi saját, személyes hitelessége és kisugárzása az, ami több mint alkalmassá teszi erre a szerepre.

(Iványi szerepeltetéséről bővebben is mesélt nekem a rendező, a vele készült interjút is hamarosan olvashatják majd a Szeretlek Magyarországon.)

Végére hagytam a Berendet alakító Grégory Gadebois-t, aki egészen elképesztő teljesítményt nyújt. Először is szenzációsan hozza a durva hentes alakját. Az efféle figurák a filmekben nagyon könnyen válnak egydimenzióssá: narcisztikus, brutális állatok, akiknek egyetlen jellemvonása az erőszakosság. De Berend nem ilyen, sokszor elhisszük neki, hogy őszintén vágyik a fiú szeretetére, elfogadására, és bizonyosan pillanatokban, amikor azt várnánk, hogy robban, a leggyöngébb oldalát mutatja. Ehhez nyilván szükséges a remek forgatókönyv is, de Gadebois alakítása is.

A legnagyobb fegyvertény azonban mégsem ez, hanem az, hogy a francia színész a szerep kedvéért megtanult magyarul. Igen, a filmben nem szinkronhangot hallunk, Gadebois maga beszél tökéletes, akcentusmentes magyarsággal, ami valami egészen egyedülálló teljesítmény.

Nincs tökéletes film, így az Árva sem az, lehet találni benne apró koszokat. Bennem például hiányérzetet hagyott, hogy nem tudjuk meg, pontosan mi volt Klára motivációja arra, hogy mégis magához vegye a fiát. De fölöslegesnek érzem a szőrszálhasogatást. Ha vannak is apró szépséghibák, azok csak még inkább kiemelik a nagy egész értékeit.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk