MÚLT
A Rovatból

A Váci utca régen és ma

Nézzétek meg fotóinkon, hogy festett az egyik leghíresebb budapesti utca régen, és mennyit változtak az épületek az eltelt évtizedek alatt!

Link másolása

Budapest nem lenne ugyanaz a város a Váci utca nélkül. Egyedülálló hangulata, a régi épületek szépsége, az üzletek pazar látványa, az éttermek, kávézók meghittsége miatt a turisták is szívesen felkeresik. A belváros szívében, az V. kerületben fekvő utca észak-déli irányban köldökzsinórként köti össze a Vörösmarty teret a Fővám térrel. A Szabadsajtó útja kettészeli, a két rész hangulatát is megváltoztatva. Így alakult ki az északi, csillogóbb, forgalmasabb rész, és az attól délre elhúzódó csendesebb szakasz.

A nevezetes Váci utca

Már a 19. század végén, 20. század elején fogalommá vált a Váci utca, Krúdy például műveiben Calderoni látszerész boltját említi (a kirakatban hírességek portréit láthatták), megemlékezik a csillogó kirakatokról és a Ferenciek terénél működő borbélyüzletről. A Váci utca zeneművet is ihletett, itthon Feleki Kamill tolmácsolásában lett sikeres Marlene Dietrich híres dala.

A Váci utca fogalom a külföldiek számára is. Néhány éve egy felmérésben 15 ország 16 sétálóutcáját értékelték próbavásárlók. Bár a Váci utca a középmezőnyben végzett, olyan városokat előzött meg, mint Párizs, Amszterdam, Moszkva vagy Milánó. A vizsgálatban részt vevő személyek kiemelkedőnek értékelték a Váci utca hangulatát - például az itt található épületek, az utca érdekességei miatt. Pedig a külföldiek még csak nem is sejtik, milyen volt az utca évtizedekkel, vagy akár száz évvel ezelőtt, és nem tudják, a mai épületek helyén régen mi minden lehetett. Néhány érdekességnek utánajártunk. A Vörösmarty tér felől indulunk, sétánkat a Vámház körúton fejezzük be. Legalább 150 évet fogunk utazni az időben. Tartsatok velünk!16_fortepan_22495_vaci_utca_kesz

Jellegzetes karácsony környéki nyüzsgés a Váci utcán 1981-ben. Fotó: Kotnyek Antal, Fortepan.Vörösmarty felől Kristóf tér

A Váci utca a Vörösmarty tér felől nézve. Fotó: Kardos IldikóVaci_utca_nev_eredete

Az utca nevének eredete. Fotó: Kardos Ildikó

1. Légi közlekedés a Váci utcában?

A Váci utca és a Kristóf tér sarkán, a 4-es szám alatt álló klasszicista épület, amely a történelem viharai alatt megőrizte eredeti formáját, 1840-ben épült Hild József tervei alapján. Érdekessége, hogy a földszinten az 1950-es évektől hagyományosan légi forgalomhoz kapcsolódó üzlet áll.

1957-ben itt nyílt az Aeroflot iroda. Nem véletlenül ekkor, hiszen az 1956-os események után ebben az évben újult meg a magyar légi közlekedés 3 db IL-14-es géppel. Az akkori Szovjetunió nemzeti légitársaságának irodája itt kapott helyet, homlokzatán az akkor legmodernebbnek számító, neoncsövekből készített fényreklámmal. Az iroda helyén ma az Aero Souvenir található.aero2

Az épület az Aeroflot nyitása előtt. Fotó: Fortepan.aero1

A látványos fényreklám. Fotó: Fortepan.

aero3

Az Aero szuvenírüzlet ma. Fotó: Kardos Ildikó.

2. Majd' száz éves kávézó

A Váci utca 7. szám alatt lévő Anna Café helyén már 1922-ben cukrászda állt, a tulajdonos, Horváth Nándor monogramja alapján Háen néven. A háború után itt nyílt az Anna Presszó, amely mindig zsúfolásig megtelt. Kedvelt találkahelynek számít, és a városi legendák szerint gyakran látogatták színészek, írók, költők, előadóművészek, illetve a budapesti értelmiség. A fáma úgy tartja, hogy a nyolcvanas években szívesen üldögéltek itt a hírességek, abban a reményben, hogy a járókelők észreveszik és felismerik őket.anna2

A "Háen" az üzlet szétnyitható reklámkártyáján. Fotó: Fortepan.anna1

Ilyen ma az Anna Café. Fotó: Kardos Ildikó.

3. Váci utcai fotós készítette a Petőfi-dagerrotípiát?

A Váci utca 6. és a Kristóf tér sarkán lévő épület Masped ház története a 18.századra nyúlik vissza. Itt nyílt meg 1791-ben a Nagy Kristófhoz címzett patika. A ház sarkán lévő homlokzaton először egy festményt, később egy szobrot helyeztek el, amely Szent Kristófot ábrázolta a gyermek Jézussal. A 8 méter magas, egyetlen homokkőből kifaragott szobor annyira meghatározó volt a környéken, hogy az ott lévő teret is róla nevezték el. A ház 19. századi történetéhez hozzátartozik egy városi legenda is, miszerint az emeleten 1847-ben fényképész üzletet nyitó Heller József volt az a fényképész, aki korábban, 1844-ben Petőfi Sándorról elkészítette a róla egyetlen fennmaradt dagerrotípiát.

A századfordulón már Rothberger Jakab konfekciós üzletét találjuk itt, aki egyben tulajdonosa is volt a háznak. 1909-ben bontásra került ház, ekkor a Szent Kristóf szobrot is elszállították, később nyoma veszett, emlékét csak régi fotók őrzik. Új áruházat építtetett a tulajdonos, amely 1945-ben jelentősen megsérült. 1948-ban a Masped Első Magyar Általános Szállítmányozási Rt. számára felépítették azt a jellegzetes irodaházat, amelynek szögletes formái, az üveg és a beton felhasználása felismerhetővé tették a Masped házakat. Az épületet 2003-ban építették újjá mai formájában. Ha meg akarjátok találni, jellegzetes, sarokra épült keskeny épületében található most a Zara.masped1

A Rothberger-ház 1900-ban. Fotó: Schoch Frigyes, Fortepan.maped2

Az ugyanott épült Masped-ház 1962-ben. Fotó: Fortepan

masped3

...és 2013-ban. Fotó: Huszár Boglárka.

4. Fogadó működött a Mercure Hotel helyén

A Váci utca 20-ban nem lehet nem észrevenni a Mercure Budapest City Center épületét. Itt már 1835-ben egy József nádorról elnevezett fogadó állt, a "Vendégfogadó a Nádorhoz". Az épületet 1876-ban lebontották, és a helyére kerülő épületnek a 2. világháború után csak a földszintje maradt. Az újjáépítés után, 1955-ben a házban üzletek kaptak helyet. Az épületről ekkor készült fotó sokat elárul az ötvenes évekről, ahogyan a vasfüggöny mögött élő lódenkabátos pestiek rácsodálkoznak az "amerikai csodára", egy Chrysler Windsor gépkocsira.07fortepan_12142_vaci_utca

Itt még a József nádor fogadó helyén álló épület előtt nézegetik a budapestiek az autót. Fotó: Fortepan.mercure_szegedi_eva

Az épület helyén ma a Mercure Budapest City Center áll. Fotó: Szegedi Éva.

5. Többször is átváltozott a mai Március 15. tér

A Váci utca déli szakasza felé nézve a háttérben már látszik a Szent Mihály templom. A 19. századi fotókon az előtérben még látszik az egykori Rózsa tér, amely 1897-ben egyszerűen eltűnt az Erzsébet-híd építését megelőző nagyszabású munkálatok során... Az Eiffel iroda által tervezett híd 1903 és 1945 között volt Budapest büszkesége, ám 1945-ben a visszavonuló német hadsereg katonái felrobbantották, a híd déli pillérje teljesen elpusztult. Az új Erzsébet-hidat 1964. november 21-én adták át a forgalomnak.01fortepan_57561_vaci_utca

A Váci utca konflisokkal 1895-ben. Fotó: Fortepan.marc_15_felol

Ugyanaz az utcarészlet ma. Fotó: Kardos Ildikó.Tereprendezés-1897

A Rózsa tér a tereprendezés áldozata lett. Fotó: Wikipédia.

6. Abigél és Vitay Georgina a Váci utcában?

Ha ismered Szabó Magda Abigél című regényét, ha láttad a belőle készült filmet, bizonyára nem is gondolod, hogy a Váci utca 47. számú ház a "Matula" falait rejti. Mindez csak a filmben, hiszen itt forgatták az Abigél belső jeleneteinek egy részét, a rendház falai között elevenedett meg az "árkodi" leányiskola, s vele együtt Abigél és Vitay Georgina története.

Az ódon épület mellett áll a Belvárosi Szent Mihály Templom, az angolkisasszonyok rendjének temploma. Az1700-1765 között épült templomot a 19. században több pesti árvíz is pusztította, egy ízben pedig a tető és torony is leégett. Többszöri felújítás után az ezredfordulóra teljes külső megújításon esett át. Végre óra is került a toronyba, amelyet a korábbi fotókon sehol sem láthattok.angolkisasszony1

A Szent Mihály templom 1905-ben Fotó: Schoch Frigyes, Fortepan.angolkisasszony2

....és 1954-ben. Fotó: Geuduschek Tibor, Fortepan.angolkisasszony3

Ma már végre ott az óra a templom tornyán. Fotó: Kardos Ildikó.

Ha tetszett a cikk, nyomj egy lájkot!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


MÚLT
A Rovatból
Így nézne ki Petőfi Sándor ma a mesterséges intelligencia szerint
Az 1848-as forradalom hős költőjéről csak egy hitelesnek mondott kép maradt fenn, annak alapján készültek el a mai, modern Petőfi-portrék.

Link másolása

Milyen lenne Petőfi Sándor, ha ma sétálna Budapesten? Az Énbudapestem a mesterséges intelligencia segítségével rekonstruálta az 1848-as forradalom hősének portréját.

A képek alapja az egyetlen hitelesnek tartott dagerrotípia volt.

A lap még hozzáteszi, hogy Sass Imre orvos 1879-ben azt írta a költőről: "alig is fogunk hozzá teljesen hasonló arczképet leírni, mert — akik mint jól ismertük őt — kedélyének végtelenszerű csapongásai szerint a naponkénti találkozás, összejövetel s kedélyes mulatságaink közben is akárhányszor más alakba szedődtek vonásai".

Egressy Gábor(?): Petőfi Sándor portréja (dagerrotípia, 1844 vagy 1845) Escher Károly fotográfus kémiai úton regenerált és az eredeti dagerrotípiához képest oldalfordított (vélhetően a valós helyzetbe került) reprodukciója - Forrás: Wikipédia
Képek: Midjourney/Énbudapestem


Link másolása
KÖVESS MINKET:

MÚLT
A Rovatból
Csak egy pillanatra engedte el kétéves kisfia kezét a bevásárlóközpontban, soha többé nem látta élve
Bár az eset 31 éve történt, máig az egyik legnagyobb közfelháborodást kiváltó ügy marad Nagy-Britanniában. Az elkövető két tízéves fiú volt, akik brutális kegyetlenséggel gyilkoltak – máig nem tudni, miért.

Link másolása

1993. február 12-én a kétéves James Bulger eltűnt édesanyja mellől egy népes bevásárlóközpontban, a nagy-britanniai Bootle-ban. Pár nappal később vonatsíneken bukkantak kettévágott holttestére, de az világos volt, hogy a halálát nem gázolás okozta.

Pokolban köttetett barátság

Robert Thompson és Jon Venerables 1993-ban mindössze tíz évesek voltak. Ugyanabba a liverpooli iskolába jártak, és hasonlítottak abban, hogy nem volt példamutató a magatartásuk, de kisebb bolti lopásoknál nem merészkedtek messzebb. Csak a balhé kedvéért loptak, mert az elemelt tárgyakat gyakran még az üzletben behajították a liftaknába.

Egyiküknek sem volt otthon szerető családja: Thompsont és hat testvérét az anyjuk egyedül nevelte, aki depressziós volt, és gyakran nyúlt az üveg után. Venables-t is elhagyta az apja, az anyja pedig durván bánt a fiával, és számtalan férfi fordult meg náluk.

Thompson és Venables a gyilkosság napján – mint annyiszor máskor – az iskolakerülés mellett döntött. Szokás szerint a bootle-i bevásárlóközpontban ütötték el az időt, ám ezúttal valami újat terveztek.

Mint utólag kiderült, nem a későbbi áldozatuk volt az első, akit aznap megpróbáltak elcsábítani és magukkal vinni. Egy anyuka felfigyelt rá, hogy két fiú megpróbálja felhívni magára a gyerekei figyelmét. Pár pillanattal később hároméves kislányának és kétéves kisfiának nyoma veszett. Az anyuka gyorsan megtalálta az egyiket, aki azt mondta, hogy az öccse kiment egy fiúval. Az anya kiszaladt, és meg is találta őt Thompson és Venables társaságában, akik gyorsan eltűntek a színről.

Aztán addig lődörögtek tovább, amíg meg nem látták James Bulgert. Bár az anyukája fogta a kezét, csak egy pillanatra, amíg fizetett, elengedte. Mire ismét lenézett, a fiának már hűlt helye volt. Később azt mondta:

„Nem kellett volna elengednem a kezét. Ez volt a legnagyobb hiba, amit valaha elkövettem.”

A biztonsági kamerák rögzítették, amint a három gyerek 3 óra 42 perckor elhagyja a bevásárlóközpontot. Akkorra már az édesanya értesítette a biztonsági szolgálatot, és számtalanszor bemondták a hangosbemondón, hogy eltűnt egy gyerek. 4 óra 15-re világossá vált, hogy értesíteni kell a rendőrséget.

Festéket öntöttek a szemébe

Eközben Thompson és Venables messzire vitték prédájukat, egy másik város felé. Akik látták őket az utcán, azt hitték róluk, hogy testvérek, de volt, akinek feltűnt a két idősebb agresszív viselkedése.

Utólag jelentkeztek a hatóságoknál szemtanúk, akik szerint Thompson és Venables durván bántak a gyerekkel, rángatták és ütötték. Néhányan meg is állították és kérdőre vonták őket, de aztán abban a hiszemben engedték őket tovább, hogy a kicsit hazaviszik, de volt, akinek azt mondták, hogy a rendőrségre. A járókelők közül később sokan mélységesen bánták, hogy nem avatkoztak közbe.

Thompson és Venables Waltonba, egy vasúti sín közelébe terelte az áldozatát.

Kék festéket öntöttek a szemébe, hogy megvakítsák. Téglákkal és kövekkel ütötték, rugdosták, a szájába elemeket tömtek. Végül egy tízkilós vasrúddal fejbe vágták.

Csak ettől az ütéstől tíz helyen repedt meg a koponyája. James Bulger összességében 42 súlyos sérülést szenvedett. Utolsó szavaival az anyukáját hívta.

A gyilkosság után a kisfiú testét a vonatsínre fektették, mert azt hitték, hogy ezzel balesetnek álcázzák. Egy vonat valóban kettévágta az apró holttestet, de világos volt, hogy nem ez okozta a halálát. Két nap múltán talált rá egy csapat környéken játszó tinédzser.

Névtelen telefonáló és utóélet

A biztonsági kamera felvétele alapján a rendőrök eleinte 13-14 éves elkövetőket kerestek, de elkezdtek utánajárni annak is, hogy aznap ki hiányzott a közeli iskolákból. Végül egy névtelen bejelentőnek köszönhetően bukkantak nyomra. A telefonáló megnevezte Thompsont és Venables-t, akinek ugyanaz a kék festék maradt a kabátján, amit Bulger kínzásához használtak. A nyomozók nemcsak a lopott kék festéket találták meg, hanem Thompson cipőjén vérnyomokra is felfigyeltek.

A két fiút február 18-án vették őrizetbe. Thompson eleinte mindent tagadott, de Venables rövid idő elteltével vallomást tett. „Én öltem meg. Megmondanák az anyukájának, hogy sajnálom?” – kérdezte. A kihallgatást végző nyomozó, Phil Roberts utólag azt mondta: „azon a napon magával az ördöggel néztem szembe, a barátságuk a pokolban köttetett”.

A szakértők a tárgyaláson úgy nyilatkoztak, hogy mindkét gyerek különbséget tudott tenni jó és rossz között, és egyikük sem szociopata. A pszichiáterek azonban a motivációjukat nem tudták megnevezni, és

a mai napig nem derült ki, mi vitte rá a fiúkat arra, hogy gyilkoljanak.

Thompson és Venables lett a legfiatalabb gyilkosságért elítélt elkövető a modern brit történelemben. Javítóintézetbe kerültek, az elzárást 18 éves korukban lehetett felülvizsgálni.

2001-ben ki is szabadultak, és az országos felháborodás miatt, amely az ügyüket övezte, új személyazonossággal kezdhettek új életet. Bár mindig is Thompsont sejtették a gyilkosság értelmi szerzőjének, neki többé nem volt dolga a törvénnyel. Venables azonban ma is rács mögött ül. Többször is pedofil képek és gyermekbántalmazásról készült felvételek birtoklásáért ítélték el. Utoljára tavaly decemberben vizsgálták felül kegyelmi kérvényét, és elutasították azt.

(Forrás: ATII, Guardian)

Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Ferdinand Porsche egy magyartól lopta a bogárhátú terveit
Barényi Bélának, a magyar-osztrák mérnöknek bő 2500 találmánya volt, többek között az autós fejtámla és a biztonsági kormánykerék, illetve ő vezette be az első töréstesztet a Mercedesnél.

Link másolása

Uraim, Önök mindent rosszul csinálnak!” – ezzel a mondattal kezdte állásinterjúját a Mercedes-Benznél a magyar származású Barényi Béla, de utána olyan jól érvelt, hogy mégis felvették. Ez az autógyártó cég talán legjobb döntésének bizonyult később, de hogy jutott el egyáltalán a Mercedesig? Az osztrák Hirtenbergben született 1907-ben, és a közeli Bécsi Műszaki Főiskolán végzett gépészmérnökként dicsérettel, és már a tanulmányai alatt elkezdett dolgozni vízióján, a Volkswagenen, azaz az olcsó „népautón”. Diplomája után publikálta a központi csöves alvázú, az utasok biztonsága érdekében az első tengely mögé helyezett kormányművű autót, de mivel nem kavart nagy port a szakmában, nem is szabadalmaztatta az ötletét.

Több autógyárnak is dolgozott, Ferdinand Porsche azonban nem vette fel. Az ötletét azonban elvette, ugyanis mint kiderült, nem csupán lemásolták a Porsche-gyárban az öt évvel korábban publikált találmányát, hanem el is kezdték nagy sikerrel a Bogár sorozatgyártását, csakhogy kihagyták belőle többek közt a kéttengelyes pedálokat, amelyeket direkt azért tervezett úgy, hogy védjék az utasok lábait. Sokkal később állt csak neki pereskedni, miután két könyvben is hazudtak vele kapcsolatban, de szerencsére a pert végül meg is nyerte, és a Volkswagen fizetett – jelképesen egy márkát, amennyit az ötletgazda kért.

A 30’-as évek végén Barényi egy olyan „cellajárművet” tervezett, amelynél az utastér erősebb anyagból készül, mint az autó többi része, ezzel feltalálta a gyűrődési zónát. Ennek ellenére először nem vette fel a Mercedes-Benz, de amikor egy volt kollégája ajánlólevelével érkezett, mégis meghallgatták. Ekkor bár két percet kapott a vezérigazgatótól, huszonkét percen keresztül kritizálta a jelenlegi rendszert, méghozzá olyan alapossággal, hogy adtak neki egy esélyt – valamint saját műhelyt, szabad kezet, és forrást is a kísérleteihez. Bele is vetette magát a tervekbe, és a második világháború után olyan fontos ötleteket valósított meg a gyakorlatban, mint a frontális és oldalirányú ütközésnél is összecsukódó kormányoszlop, vagy a nyugalmi állapotban rejtett, biztonságosabb és kedvezőbb légellenállású ablaktörlő.

Az első legyártott biztonsági megoldása az oldalütközések ellen is védő alváz volt az 1953-es Ponton Mercedesben (W120), az első olyan autó pedig, amit biztonságos jelzővel illettek, az 1959-ben debütáló W110 lett, amely az S osztály elődjének számít. Ennek az volt a lényege, hogy ütközés esetén a jármű első és hátsó részénél a kocsi deformálódása irányított, és a karosszéria elvezeti az ütközési energiát, miközben az utasok egy stabil és biztonságos utascellában érezhették magukat. Sőt, ebben volt először biztonsági kormánykerék is, amely később minden Mercedesben megjelent.

Ekkoriban szinte kaszkadőri munkának is számított a töréstesztelés, mivel nem voltak tesztbábuk: a mérnökök védőruhában próbálgatták a különféle szituációkat. A gőzrakétákkal kilőtt autókat hol egymásnak, hol a falnak, hol a levegőbe navigálták, vagy éppen több tonnát tettek az autó tetejére, hogy mit bír el. Úgyhogy lényegében a Mercedes Bélának köszönheti, hogy a márkát a biztonsággal azonosították.

Barényi Béla élete végéig nekik dolgozott: hosszú évtizedekig volt főosztályvezető, de nyugdíjba vonulása után is tanácsadóként alkalmazták. Ezalatt bő 2500 szabadalmat tulajdonítottak neki, például a puha műszerfalat süllyesztett és rugalmas gombokkal, a könnyen letörő visszapillantókat, a fejtámlákat, a gyalogosok védelme érdekében elhajló Mercedes-csillagot, a megerősített üléseket, és az erős, kiesést megakadályozó biztonsági zárat az ajtókon. A W 113-as SL-ek kupéváltozatainak pagoda alakú teteje is a nevéhez köthető, amelyről a sorozat a becenevét kapta.

A passzív biztonság atyja 90 évet élt, és még életében bekerült az autózás meghatározó ikonjait felsorakoztató, genfi European Automotive Hall of Fame tagjai közé. Megkapta a szakmájában legtekintélyesebb elismerést, a Rudolf Diesel aranyérmet, valamint az aacheni Nemzetközi Károly-díjat, és több országban utcát is elneveztek róla – jó kérdés, hogy Magyarországon miért nem övezi általános ismertség. Utolsó interjújában arra a kérdésre, hogy hogyan volt képes ennyi minden feltalálni, Barényi így reagált: „Egész életemben csak racionálisan próbáltam gondolkozni!

Források: 1,2,3


Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Még egy ebédszünet is belefért a forradalomba 1848 március 15-én - hogyan is zajlott a valóságban ez a nap?
A hős forradalmárok a Nemzeti Múzeumnál sem tudtak egyből a lépcsőkre jutni, mert marhavásár volt a környező területen. Így aztán előbb teheneket tereltek. A többi érdekes részlet is kiderül a videóból.

Link másolása

Még egy ebédszünet is belefért a forradalomba 1848 március 15-én - hogyan is zajlott a valóságban ez a nap? A Szeretlek Magyarország Tik-Tok videójában ennek járt utána.

Az 1848-as forradalom a legbékésebb forradalom volt Európában, hiszen nem folyt vér. A magyarok leginkább egy kicsit szabadabb életet szerettek volna, nem a függetlenségre törekedtek. Az elején még a jelszavuk is ezt tükrözte. Hogy mi volt ez? Kiderül a videóból.

Ahogy az is, hogy Petőfi Sándor a leírt versét otthon felejtette, ezért soronként kellett lediktálnia. A hosszas folyamat miatt az utcán várakozó több ezer embert emiatt Jókai hazaküldte ebédszünetre.

A hős forradalmárok a Nemzeti Múzeumnál sem tudtak egyből a lépcsőkre jutni, mert marhavásár volt a környező területen. Így aztán előbb teheneket tereltek. Petőfi itt nem szavalta el a versét, hanem beszédet mondott, a verset pedig egy ifjú színész szavalta el.

A videóból az is kiderül, hogyan jutottak fegyverhez, és mi történt Táncsics Mihállyal a kiszabadítása után.

VIDEÓ: Hogy zajlott március 15.?

@szeretlekmagyarorszag.hu Te ismerted ezeket a történéseket a forradalmunkról? Az 1848-as március 15-i események nem teljesen úgy zajlottak, ahogy az a köztudatban is benne van. #forradalom #március15 #szeretlekmagyarorszag #petőfi #nekedbe #magyartiktok ♬ eredeti hang – Szeretlek Magyarország.hu - Szeretlek Magyarország.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk