KULT
A Rovatból

A legjobb Jóbarátok-háttérsztorik: Charlie Sheen remegett a félelemtől, Bruce Willis egy fogadás miatt szerepelt

Végre ismét látható streamingen a sorozat, ezért most megosztunk pár elképesztően vicces történetet a szereplőkről.

Link másolása

Ismét elérhető streaming-platformon a Jóbarátok, a kedvelt magyar szinkronnal is, az HBO GO kínálatában. Összegyűjtöttük a legviccesebb színfalak-mögötti sztorikat róluk.

Charlie Sheen parája

A Két pasi, meg egy kicsit előtt a Jóbarátokban debütált Sheen mint sitcomszínész egy vendégszereppel. Phoebe szerelmét alakította, akit egy hétvégére meglátogat, ám mindketten bárányhimlősek lesznek, ezért együtt vakaróznak nagyokat. Mivel a felvételeket élő közönség előtt rögzítették, Sheennek nehéz dolga volt, mert nem volt ehhez hozzászokva. Annyira remegett a lába, hogy le kellett állni.  Aztán megnyugodott és vidáman vakarózott tovább.

 

Aki elbukott egy fogadást: Bruce Willis

Willis egész sok epizód erejéig volt Ross szerelmének apja, majd Rachel partnere is, ami jól illusztrálja a sorozat presztízsét, hiszen ennyire menő volt egy A-kateriás színésznek a Jóbarátokban játszani. A legenda szerint a Chandlert játszóMatthew Perry és Willis fogadást kötöttek a Bérgyilkos a szomszédom forgatásán: Perry úgy gondolta, hogy a film megszerzi az első helyet a bevételi listán, Willis azonban nem. A mozi végül több hétig vezette a box-office-listát, így a vesztes Willis elvállalta Paul szerepét.

Danny DeVito alig várta, hogy vetkőzhessen

Phoebe lánybúcsúján Danny DeVito játszotta a rendőrnek öltözött sztriptíztáncost, aki apró termetével inkább nevetésre késztette a csajokat, mint izgalomra. A színész úgy került a sorozatba, hogy akkoriban - ez a tizedik évad volt - épp Jennifer Aniston volt a szomszédja, aki szimplán rákérdezett, nincs-e kedve beugrani egy szerepre. Naná, hogy volt, sőt, a veterán színész állítólag ki sem hagyta volna, hogy a csinos főszereplő hölgyek előtt vetkőzhessen. Az eredmény: egy hosszúra nyúlt és végtelenül vicces sztriptíz. Állítólag még tovább is vetkőzött volna.

Matt LeBlanc és a húsos süti

Rachel az egyik részben egy trüffelt készít, de mivel a szakácskönyv lapjai összeragadtak, két receptet és két ételt kever össze, így kerül a vaníliasodós-tejszínhabos finomságba marhahús és bab. Joey és Ross azonban egy csajos buliba készülnek, ezért gyorsan le akarják tudni a közös zabálást. Matt LeBlanc egy interjúban elmesélte, hogy a jelenet felvételekor David Schwimmer annyira intenzíven tömte magába a kaját - ami amúgy valami banános cucc volt, nem olyan borzalom, mint Rachel sorozatbeli főztje - , hogy ki kellett köpnie egy részét, amikor épp nem őt mutatta a kamera. A forgatáskor Matt elvette Schwimmer részét is, tovább ette - tehát  jóízűen elfogyasztotta, amit kollégája kiköpött, miközben nem állt le a felvétel. LeBlanc a záróbuliig nem tudta, hogy ez történt, de aztán a bakivideót nézve rádöbbent, miért röhög annyira mindenki körülötte.

David Schwimmer nemet mondott Rossra

Egy éve árulta el Schwimmer Jimmy Fallonnak, hogy valójában egy rossz szakmai tapasztalat miatt épp a Jóbarátok meghallgatásai előtt fogadta meg, hogy soha többé nem vesz részt sitcomban. Ekkor hívták fel Ross szerepével, de nemet mondott, majd amikor a Taxi című vígjátéksorozat legendás rendezője is felhívta, hogy "muszáj találkoznod a többiekkel", nem mert neki nemet mondani. Aztán a helyszínen kiderült, hogy a Jóbarátok kreátorai, David Crane és Martha Kauffman pont rá írták Ross szerepét. Ez hogy történhetett? Hát úgy, hogy Schwimmer egy évvel korábban castingon volt náluk egy sorozatra, melynek hat barát volt a főszereplője...

Chandler bénázása a nőkkel Matthew Perry-n alapult

Olyannyira, hogy még konkrét randis szerencsétlenkedéseit is beleírták az alkotók a show-ba. Sőt, a magánélete olyannyira összekapcsolódott a sorozattal, hogy volt idő, amikor az egy epizód erejéig vendégszereplő Julia Roberstszel is járt. Perry egy alkalommal így fogalmazott: "Ezek a karakterek meglehetősen eltúlzottak, ugyanakkor a saját személyiségünk sokkal szórakoztatóbb verziói".

A diétás kólareklám

David Crane két dolgot nagyon bán a Jóbarátokkal kapcsolatban: azt a részt tartja a leggyengébb epizódnak, melyben Rachel az új munkahelyén rászokik a cigire, hogy  közelebb kerüljön a főnökéhez. A másik, hogy rávette a szereplőket, szerepeljenek több Diet Coke reklámban, miután az első szezon hatalmas sikert aratott a tévénézők körében. Crane később azt mondta, hatalmas kockázattal terhelte a show-t a reklámokkal, melyek szerencsére eltűntek a süllyesztőben, a Friends viszont nem. A reklámokban a szereplőket a rendőrség hallgatta ki egy eltűnt kólával kapcsolatban.

Joey mint Ross és Monica mint Rachel?

Amikor a pilotot írták, Crane és Kauffman eredetileg úgy érezték, a két fő-főszereplő, azaz a szerelmi szál két karaktere Monica és Joey lesz majd. Ugye milyen furcsa lett volna? Joey ráadásul egyre feljebb került volna színészi karrierjében, de aztán a kreátorok szerencsére rájöttek, hogy ez így elég uncsi, Joey-t viccesebbre írták, és az egész szerelmi szálat kikukázták Monica és közte. Ross és Rachel pedig ikonikus tévés szerelmespárrá váltak.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: