KULT
A Rovatból

A hulla lábkörmét festő Jason Momoa ellopja a show-t a dieseles kocsik elől – Megnéztük a Halálos iramban 10-et

A római spanyol lépcsőn gurul egy óriásbomba, egy Dodge Charger száguld lefelé egy gigantikus gát falán, egy 1967-es Chevy El Camino pedig az oldalaira szerelt ágyúkkal robbantja fémforgáccsá a gazok verdáit. Vin Dieselék ezúttal sem fogták vissza magukat.

Link másolása

Nehéz egy franchise 10. epizódjáról írni, főként, ha az folyamatosan követi a mozikasszáknál jól bevált receptet, és az istennek nem akar valami újat villantani, továbbra is azzal operál, amiért a nézők (eddig legalábbis) megbízhatóan kifizetik rendre a soron következő mozijegyet. Pedig ráférne már egy kis frissítés a Halálos irambanra, hiszen így, 22 évvel az első rész után már tényleg csak azoknak szól ez az egész, akik nem unják meg a fizikára fittyet hányó, épület- és várospusztító, száguldó, repülő, úszó és robbanó kocsibalettet. Na és persze a család fontosságát. Plusz Vin Diesel méretes egóját. Azért mindettől függetlenül megpróbáljuk elhelyezni a tizedik epizódot, pontosabban a beígért finálé első részét a franchise-on belül. Nem lesz könnyű.

2001-ben egy sima utcai autóversenyzős, bűnözős, keménykedős, nem túl nagy költségvetésű, mégis meglepő sikert arató film képében indult rögös és diadalittas útjára az autócirkusz. Vin Diesel akkoriban még nem volt nagy sztár.

A Ryan közlegény megmentésében nem sokat láttuk (ő halt meg először a csapatból), a Brókerarcokban (2000) is csak egy nagyobb mellékszerepet játszott (és nem is volt rossz benne), a szintén 2000-es Pitch Black: 22 évente sötétség című akció-sci-fi-horrorban azonban már sokan megjegyezték a karizmatikus antihős Riddickként. Na meg mert ő volt 1999-ben a Szuper haver óriásrobotjának eredeti hangja.

Ezután jött a Halálos iramban (2001), majd egy évre rá az xXx (2002), Dieselből pedig filmsztár lett, egy XX. századi klasszikus akcióhős (izmos, kopasz, szótlan, dörmögő) a XXI. század hajnalán. S mivel ekkoriban inkább Riddick karakterét részesítette előnyben, és több műfajban is ki akarta próbálni magát, kocsis filmjének folytatására, a Halálosabb irambanra (2003) nem tért vissza (az xXx-szel volt elfoglalva, az alkotók pedig nem vártak rá, így Paul Walkeré lett a főszerep). A harmadik résztől (Tokiói hajsza, 2006) viszont már Walker is távol maradt. Ekkor már sokan temették a franchise-t, kezdett ugyanis „elházimozisodni”, ami gyakori volt akkoriban, nevezetesen, hogy egy sikerfilm folytatásai már csak VHS-en, DVD-n jelentek meg az egykori sztárok és alkotók nélkül, kisebb pénzből, gyenge másolatként, csak az ismert címét kihasználva.

No, 2009-ben aztán fordult a kocka, amikor Vin Diesel, aki előtte éveken át mindennel befürdött, újra rábólintott Dominic Torettóra.

Így pedig már Walker is visszapattant a kormány mögé, és a Halálos iram című negyedik rész (noha egyáltalán nem reformálta meg az addig látottakat) csupán a visszatérő sztárok miatt meglepő kasszasikert aratott, nem gondoltuk, hogy ennyi van még ebben a szériában. De volt.

És maradt is a 2011-es Ötödik sebességre (ami végre-végre-végre újított egy kicsit, és az elcsépelt versenyzős keménykedések helyett szórakoztató heist filmként dübörgött végig a mozik vásznain), majd a 2013-as hatodik és a 2015-ös hetedik részre is. S bár mindegyik rész egy picivel többet kaszált az előzőnél, ekkor, a hetedik etapnál érték el az alkotók a csúcsot, amely egy megdöbbentő, 1,5 milliárd dolláros bevételt könyvelhetett el, amiben persze nagy része volt annak is, hogy ebben búcsúzott a 2013 novemberében autóbalesetben elhunyt Paul Walker. Ráadásul ekkor vette át a kormányt az immár 4 epizódot levezénylő Justin Lintől James Wan, hogy az Ötödik sebesség utáni legszórakoztatóbb résszel kedveskedjen a rajongóknak. A 2017-es nyolcadik, valamint a Covid miatt sokat csúszott, 2021-es kilencedik rész pedig már az 5., 6. és 7. szellemében fogantak, értsd: csapat=család, az előző részek gonosza megszelídül, s közéjük áll, plusz mindig fokozni kell az akciók extremitását (a 9. részben már az űrben száguldoznak…).

A kasszarobbantások pedig továbbra sem maradnak el, a Halálos iramban 8 átlépte az egy 1,2 milliárd dolláros mozis összbevételt, a 9 pedig minden bizonnyal csak a pandémia miatt toppanhatott meg 2021-ben „rongyos” 726 milliónál.

Jöhetett hát a 10. rész, Vin Diesel pedig közben rájött, hogy minden egyebet hagy a csudába, hiszen ha mással próbálkozik – pl. Az utolsó boszorkányvadász (2015), xXx: Újra akcióban (2017), Bloodshot (2020) –, azzal tuti befürdik, az USA-ban feltétlenül. Akkor meg minek törnie magát, ha itt van a Halálos iramban, ami jó ideig lefoglalja, és 2 évente írogathatja be az újabb kasszasikereket a filmográfiájába.

No, a fentiek tükrében kéretik feldolgozni, és belőni az elvárásokat a Halálos iramban 10 kapcsán, ami csupán az első fele a franchise nagyszabású lezárásának (bár ezt is hiszi a piszi, mármint, hogy Diesel tényleg nem Domkodik többet).

És bár most is látványhegyek, vizuális orgiák, robbanás- és pusztításapokalipszis jellemzik a látottakat, ezúttal tán nem érezni, hogy sikerült volna tovább emelni a téteket.

Talán csak abban, hogy nagyjából minden korábbi szereplő feltűnik itt, fél Hollywood beköszön a 141 perces játékidő alatt. Na meg egy remek színészválasztásban…

A sztori természetesen ezúttal is sokadlagos, Dom és társai most Dante Reyesszel (Jason Momoa) akasztják össze a bajszukat, aki nem más, mint az Ötödik sebesség főgonosza, Hernan Reyes (Joaquim de Almeida) fiacskája, aki szintén ott volt (csak mi nem láttuk) a 2011-es film széfvontatós, zúzós fináléjában, és bár a gaz fater nem élte túl a Toretto-családot, ő igen, így most bosszút esküszik. Nagyjából ennyi. Persze vannak mellékküldetések, mivel ezúttal az volt az ötlet, hogy szétszedik a bandát, akik így külön-külön akciózhatnak. Dom például külön utakon jár, és megismeri volt kedvese, egyben gyermekének jobb létre szenderült anyja, Elena (Elsa Pataky) húgát, Isabelt (Daniela Melchior), Lettynek (Michelle Rodriguez) a gonosz Cipherrel (Charlize Theron) együtt jutott egy szökésjelenet, Tej (Ludacris), Roman (Tyerese Gibson), Ramsey (Nathalie Emmanuel) és Han (Sung Kang) négyesben akcióznak és hülyéskednek, Dom öccse, Jakob (John Cena) pedig Dom fiával, a kis Briannel (Leo Abelo Perry) keveredik egy meglepően szórakoztató road tripbe.

Kétségtelenül ez utóbbi a 10. epizód legszórakoztatóbb szála.

Emellett megemlíthetnénk a római, guruló bombás akciószcénát, ami talán még megragadhat hosszabb távon a memóriánkban, ezeken kívül azonban csak a sorra feltűnő régi (Jason Statham, Helen Mirren, Scott Eastwood stb.) és új karakterek (élükön Marvel Kapitánnyal, azaz Brie Larsonnal és Jack Reacherrel, azaz Alan Ritchsonnal, de Toretto nagyi, azaz Rita Moreno is feltűnik) kapcsán ámuldozhatunk, minden mást láttunk, hallottunk, ízleltünk, szagoltunk, tapintottunk már.

Persze azt továbbra sem jelenthető ki, hogy ne lenne ennek az egésznek valamiféle naiv bája, amiért nem tudunk igazán haragudni rá, szóval ott van benne a funfaktor (a felettébb gyengécske 9. résznél például ez azért jobb lett), igaz, ezúttal ez főként egyetlen emberhez köthető. Ő pedig Jason Momoa, aki a franchise eddigi legkattantabb és legszórakoztatóbb gonoszát játssza, és olyan szimpatikusan ripacskodja végig a teljes játékidőt, hogy öröm nézni. Megállás nélkül vihog, affektál, vagy ha úgy tartja kedve, kilakkozza egy halott férfi lábkörmét. Eléggé jokeresre vette a figurát, de jól áll neki. No és persze a stylistjával is szívesen elbeszélgetnénk… Miatta lesz egy leheletnyivel emlékezetesebb a 10. rész a nagy franchise-átlagnál, és egy x-edik Halálos iramban-filmnél már ez is valami.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: