A Google hagyja, hogy olajcégek fizessenek nekik azért, hogy befolyásolják az embereket
A fosszilis tüzelőanyagokkal foglalkozó vállalatok és a velük szorosan együttműködő társaságok is azon cégek között vannak, amelyek a legtöbbet költik a Google-keresésekben megjelenő hirdetésekre - derült ki a Guardian és az InfluenceMap közös elemzéséből.
A brit lap és a tanácsadó cég 78 klímával kapcsolatos kifejezésre keresett rá a Google-ben, és megnézték, hogy milyen hirdetések jelennek meg a találatok között.
Jake Carbone, az InfluenceMap vezető adatelemzője szerint a Google hagyja, hogy a fosszilis tüzelőanyagok további felhasználásában érdekelt vállalatok fizessenek nekik azért, hogy befolyásolják az embereket, amikor tájékozódni akarnak az energiaforrásokról. Megállapításuk szerint
A Shell hirdetései például a "nettó nulla" kifejezésre vonatkozó keresések 86 százalékában megjelentek. A Carbon Brief elemzése szerint az olajipari nagyvállalat nettó nulla stratégiája nagyban támaszkodik a szén-dioxid-leválasztásra és -tárolásra, de azt vizionálják, hogy az olaj, a gáz és a szén szerepe a század végéig ugyanígy marad. A Shell szóvivője szerint azonban a vállalat célja, hogy 2050-re nulla szénkibocsátásúvá váljon, és rövid, közép- és hosszútávú céljaik is összhangban vannak a párizsi klímaegyezmény ambiciózusabb, 1,5 fokos céljával.
A Goldman Sachs - amely 2020-ban közel 19 milliárd dolláros hitelt nyújtott a fosszilistüzelőanyag-iparnak - a harmadik legtöbb hirdetést produkálta az elemzés szerint. A befektetési bank hirdetései a "megújuló energia" szóra való keresésekben 10-ből 6-szor jelentek meg, többségük pedig azt hangsúlyozta, hogy a vállalat elkötelezett a fenntartható finanszírozás mellett.
A McKinsey hirdetései több 10-ből több mint 8-szor bukkantak fel az "energiaátmenet" szóra való keresésekben, és 10-ből 4-szer a "klímaveszélyes" szó esetében. Ezekben azt írták, hogy a tanácsadó cég a fenntarthatóságot előmozdító innováción és növekedésen dolgozik az ügyfelekkel. A fenntartható befektetéssel kapcsolatos tevékenysége mellett azonban a vállalat jelentős bevételhez jut a fosszilis tüzelőanyagot használó ügyfeleitől.
Az Aramco összesen 114 hirdetést helyezett el a "széntárolás", a "szén-dioxid-leválasztás" és az "energiaátállás" kulcsszavakra megjelenő keresésekben. Ezek közül több azt állítja, hogy a vállalat támogatja a biológiai sokféleséget és védi a bolygót. Az állami tulajdonban lévő szaúdi olajcég a világ legnagyobb olajexportőre.
Melissa Aronczyk, a Rutgers Egyetem docense szerint az Egyesült Államokban már legalább az 1980-as évek igyekeznek PR-ügynökök olyan stratégiákat kidolgozni a szennyező vállalatoknak, amelyek kívülről azt mutatják, hogy elkötelezettek a környezetvédelem iránt, de közben fenntartják a megszokott üzletmenetet. Elmondása szerint az ilyen vállalatok kezdeményezései nagyon "darabosak" és nem jelentenek semmilyen hosszú távú vagy rendszerszintű változást.
Johnny White, a ClientEarth környezetvédelmi jótékonysági szervezet ügyvédje szerint szigorúbban kellene szabályozni a szennyező iparágak hirdetéseit. Úgy véli,
A Google szóvivője a Guardiannek azt mondta, nemrég bevezettek egy irányelvet, amely kifejezetten tiltja a klímaváltozás tagadását hirdető hirdetéseket, ez pedig minden hirdetőre vonatkozik. A sértő tartalmú hirdetéseket pedig minden esetben letiltják vagy eltávolítják.
Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!