SZEMPONT
A Rovatból

Napelem-naplemente: a most induló pályázatból még megéri napelemet telepíteni, pusztán önerőből már nem

Az új pályázatnál reális a 10 év körüli megtérülés, akik viszont lemaradnak, azok 20 év feletti megtérüléssel számolhatnak - mondja MANAP Iparági Egyesület elnöke. Szolnoki Ádám abban bízik, hogy előbb-utóbb újra változik a szabályozás.

Link másolása

Hosszú éveken keresztül a háztartási napelemrendszerekről mindenki azt tudta, hogy akinek ilyen rendszere van, az jól jár. Hiszen a befektetése belátható időn belül megtérül, onnantól kezdve pedig ingyen kapja az áramot. Mivel a megtérülés az áram árának függvényében 8-10-12 év volt, a rendszer várható élettartama meg 30 év felettire becsülhető, nem nehéz kiszámolni, hogy még abban az esetben is aranybánya volt egy ilyen beruházás, ha az invertert 10-15 évente cserélni kell. Ennek a titka a szaldós elszámolás volt, ami nagyon leegyszerűsítve azt jelentette, hogy

a tulajdonos az áramszolgáltató rendszerébe nyáron visszatáplált többlettermelését télen visszavételezhette, így egy jól méretezett rendszerrel a fogyasztás és termelés egyenlege nulla lehetett.

Tehát nem kellett fizetni a szolgáltató felé az áramért. Mindazok, akik ez év szeptember 7. előtt beadták igényüket háztartási méretű kiserőműre, még 10 évig élvezhetik ezt a rendszert, a többiek azonban már az úgynevezett bruttó elszámolás alá tartoznak. Ez pedig jóval kedvezőtlenebb. Itt ugyanis külön fell fizetni a vételezett áramért, jelenleg a rezsicsökkentett részért 36, az afeletti részért 70 forintot kilowattóránként, viszont ha többlettermelése van a rendszernek, azért csak 5 forintot számolnak el kilowattóránként. Márpedig a januárban induló Napenergia Plusz pályázat kedvezményezettjei már ebbe a rendszerbe kerülnek.

Ezt a pályázati lehetőséget a héten hirdette meg a kormány. 15 ezer háztartás nyerhet, pályázni jövedelmi helyzettől függetlenül lehet. Maximum 5 millió Ft állami támogatást adnak egy napelemeből, inverterből és az energia eltárolására képes akkumulátorból álló új rendszer kiépítéséhez, viszont az előző pályázattal ellentétben itt már egyharmadnyi önrészt is kér az állam. Vagyis aki pályázik, annak a maximális támogatás esetén saját zsebből kell kifizetnie 2,5 millió Ft-ot. Megéri-e így pályázni? És mi a helyzet azokkal, akik nem kerülnek be a 15 ezer pályázati nyertes közé? Ezekről a kérdésekről beszélgettünk Szolnoki Ádámmal, a MANAP Iparági Egyesület elnökével.

– Itt az új napelemes pályázat, de még az előző, 2021-es sem áll jóformán sehogy. Ott 100%-os vissza nem térítendő támogatást ígértek, de a folyamat annyira elhúzódott, hogy az eszközök közben megdrágultak, és az indulóknak mégis bele kellett tenniük pénzt. Ráadásul a támogatásként megítélt 153 milliárdból egyelőre alig 36 milliárdot sikerült kifizetnie az államnak, gyakorlagilag csak az előlegszámlák befogadásáig és kifizetéséig jutottak el a projektek.

– Igen, ezt csak meg tudom erősíteni. Két évvel ezelőtt írták ki a korábbi pályázatot, és nagyon lassú elbírálás volt. Nagyon lassan tudtuk az előleget lehívni. Most egy ugyanilyen logikájú pályázatot akarnak kiírni, talán érthető, hogy a korlátozott finanszírozási képességekkel rendelkező magyar vállalkozóknak ez gondot okoz. Egy tőkeerős nagy cég megengedheti magának egy darabig, hogy megelőlegezze a pályázati kifizetést, és zsebből megfinanszírozza a projekteket, azonban itt hátrányba kerülnek a magyar KKV-k a hatalmas finanszírozási háttérrel rendelkező cégekkel szemben.

– Vajon a magyar államnak lesz forrása még egy pályázatot finanszírozni, amikor úgy tűnik, hogy az elsőt se tudja?

– Azt ígérték a minisztériumban, hogy az előző pályázatnál elkövetett hibákból tanulva javítani fognak ezen az új pályázaton. Más lesz a pályázati hatóság, és kiemelten figyelnek a gyorsabb kifizetésekre. Majd meglátjuk, ebből mi valósul meg, de a szándék mindenképpen pozitívan értékelendő, meg az önkritika is. De érthető, hogy elsőre nem lesz mindenki szuperlelkes a kivitelezők részéről, mert nincsen forrásuk arra, hogy sok rendszert telepítsenek, és utána hosszú időn keresztül csak várjanak a pénzükre. Nézzünk egy magyar KKV-t, ahol mondjuk, dolgoznak 4-en, 5-en, 10-en. Hiába vannak nyertes pályázataik, ők nem mernek majd sok rendszer megépítésébe belevágni úgy, hogy a pénzüknek csak egy töredékét kapják meg, hanem majd ha megkapták a többit, akkor majd csinálnak újabb rendszereket. Míg azok, akik tőkeerősek, gyorsan sok rendszert tudnak majd telepíteni.

– Az előző pályázatnál nem számított az, hogy ki mikor adta be, hanem ezeket szépen összesítették, és aztán hirdették meg a nyerteseket. Itt más a konstrukció, a lakossági előregisztráció január 15-én indul, és simán az nyer, akinek sikerül előbb beadni a pályázatot. Ez általában azzal szokott járni, hogy reggel 8 és 9 között lefagynak a szerverek, akinek sikerül bejutnia, annak sikerül, akinek nem, nem.

– Sajnos ez a kockázat fennáll, de van egy olyan része a pályázatnak, hogy amint a kimerülés közelébe jut a keret, akkor felhívást tesznek közzé, és még 24 órája van mindenkinek, hogy beadja az igényét.

– Feltéve, hogy mindez nem egy-két óra, vagy néhány perc alatt történik meg. De nézzük a technikai paramétereket. A maximálisan engedélyezett 5 kilowattos napelemrendszer, maximum 10 kilowattnyi tárolókapacitással megéri majd annak, aki felteszi? Hogy jön ki a matek?

– A minisztérium készített erre modellszámításokat, ők úgy lőtték be a támogatási arányt, ezt a 66%-ot, hogy nagyjából 10 éves legyen a megtérülése az önerőnek. Ezzel egyébként egyetértünk, ezt a mi számításaink is alátámasztják. A bruttó elszámolásnál minden kilowattórányi villamos energia 70 forint megtakarítást jelent, ha a fogyasztó azt magának termeli meg. Ha betáplálja, azért piaci opció híján egyelőre csak 5 forintot fog kapni. Tehát nem feltölteni éri meg, hanem helyben elfogyasztani. Ezért van a tároló, hogy minél több megtermelt áramot a házon belül fogyasszanak el. A tárolóval tudom az úgynevezett önfogyasztási arányt növelni, vagy okosotthon megoldásokkal. Illetve nem is kell nagyon okosnak lenni az otthonnak, csupán akkor tanácsos használni az egyes berendezéseket többet, amikor süt a nap.

Egy tároló nélküli szaldós rendszernél általában 15-20% között van az önfogyasztási arány, azaz a megtermelt energiának 15-20 százalékát fogyasztom el otthon, mindenfajta okos megoldás nélkül. Tárolóval, okos megoldásokkal, a rendszer arányos méretezésével ezt az arányt feljebb tudom tornázni 30-40 százalékra, talán 50-re is.

Mi is nagyjából úgy látjuk, hogy körülbelül elérhető a tízéves megtérülés ezzel a tárolós, államilag támogatott kombinációval. Amúgy azelőtt, a szaldó rendszerben egy egyszerű napelemes rendszer is 10 év alatt térült meg. Az egy jó megtérülésnek számított, és szerintem ma is annak számít.

– Ha az új, bruttó elszámolásnál csak az összköltség egyharmada térül meg 10 év alatt, akkor, ha nincs rajta a kétharmadnyi állami támogatás, a megtérülési idő 30 év lesz?

– Én azt mondanám, hogy 25. És itt jönnek képbe az okos megoldások, amikkel ezen lehet javítani, meg a rendszer kisebb méretezése. De egyébként jól mondja, hogy enélkül a pályázat nélkül 20 év felett van a megtérülés.

– Vagyis pályázati támogatás nélkül a lakosságnak napelemrendszert telepíteni most nem éri meg.

– Én azért óvatosabban fogalmaznék. Azt a méretet, amit a családokban megszoktunk, hogy akkora rendszert telepítünk, ami megtermeli az éves fogyasztásunkat, akkorát nem éri meg telepíteni. Kisebb rendszert igen, mert ott nagyobb az önfogyasztás mértéke.

– Miért lett hirtelen ilyen rossz üzlet a napelem?

– Ennek az oka a rezsicsökkentett ár. A rezsicsökkentés az egyszerre áldás és átok. A napenergia-iparnak egy átok. Sokaknak persze áldás, nem vitatom. Más lenne a helyzet,

ha lenne egy nem rezsicsökkentett, hanem piaci opció, az szerintünk 5 forintnál érdemben magasabb árat jelentene.

Ha minden igaz, ennek a lehetőségén dolgoznak a minisztériumban. Tehát azt mondom, hogy a piaci opció és az energiaközösségek lehetnek életképes lehetőségek. A cégek napelemes rendszerei azért esnek teljesen más megítélés alá, mert egyrészt ők piacon vannak, másrészt sokkal kevesebbet táplálnak be, mivel általában viszonylag nagy a villamosenergia-fogyasztásuk.

– Ezek szerint, ameddig ezek a pályázatok kifutnak, a véget nem érő előző korábbi, illetve a most induló pályázat, addig lesznek lakossági ügyfeleik, utána ez viszont várhatóan nagyon meg fog csappanni a kereslet.

– Reméljük, hogy a piaci opció és az energiaközösség, mint lehetőség, a következő évben közelebb kerül ahhoz, hogy realitás legyen, mert valóban, jelenleg nagyon-nagyon kicsi az érdeklődés a lakossági szektorból pályázatok nélkül a napelemes rendszerek iránt.

– Visszatérve az új pályázatra: megfelelő méretűnek tartja a 10 kilowattos tárolót az öt kilowattos rendszerhez?

– Mi azért lobbiztunk, hogy legyen jelentősen nagyobb. Valamiért ebbe nem ment bele a minisztérium. Azt gondolom, ha az a cél, hogy energiaszuverenitás címén minél több energiát termeljünk és fogyasszunk el otthon, akkor a tároló méretének a növelése az egyik legegyszerűbb és hatékonyabb eszköz. Jó dolog a 10 kilowattóra, jobb a 8-nál, de egyébként a piacon kapható tárolóeszközök jellemzően 5 kilowattóráról indulnak, és ugyanaz az egység modulárisan bővíthető, általában 20-25 kilowattóráig.

– Van még egy dolog, ami a szaldónál nem volt probléma, a bruttónál probléma lesz. Nyáron hosszúak a nappalok, rövidek az éjszakák, eleve kevesebbet vagyunk otthon. A nagyobb energiafogyasztás viszont télen történik. Az akkumlátorok viszont csak a nappali energiát tudják eltárolni éjszakára, a nyárit nem tudják eltenni télre. Mit lehet ezzel kezdeni?

– Fogyasztója válogatja. Ha valakinek van klímája otthon, akkor lehet, hogy nyáron többet fogyaszt. Sokat számít, hogy milyen villamosenergia-fogyasztói vannak, hogy a fűtés vagy a meleg víz mennyire elektromos alapú. Bár mindez lényeges, de valóban az a valóság, hogy a nyári többlettermelésünket a szaldós rendszerben elrakhattuk télire, itt ezt sajnos nem tudjuk megtenni.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Somogyi Zoltán: Magyar Péter erősödésével kezd olyan hangulat kialakulni, hogy az EP választás is kudarccá válhat a Fidesz számára
A Fidesz számára a tét, hogy továbbra is a nemzet pártjaként tüntethesse fel magát. Ha túl gyengén szerepel és trendfordítónak látszódhat az eredmény, az erőforrások is megindulhatnak Magyar Péter irányába.

Link másolása

Magyar Péter túl van a századik településen, mindenhol tömeg várja, minden beszédét élőben közvetíti a Facebookon, és az országos problémák mellett mindenhol helyi aktualitásokról is beszél. Semmiből épített pártot hetek alatt, amire a Závecz Research legutóbbi mérése szerint másfélmillióan szavaznának, és a 40 éven aluliak körében a legnépszerűbbé vált. Még úgy is, hogy továbbra is egyszemélyes show-nak tűnik, amit Magyar Péter csinál.

Közben Orbán Viktor szinte titokban kampányol, válogatott közönség előtt, ahol azt is mindig elmondja, nem is céljuk meggyőzni sem a másik oldalon állókat, sem a bizonytalanokat, szerinte a „fényes győzelemhez” elég, ha a „sajátjaikat” elviszik szavazni. Egyetlen témára fűzte fel a kampányát: a háborúra.

A Partizán által szervezett pénteki EP-vitára sem Magyar Péter, sem a Fidesz listavezetője, Deustch Tamás nem ment el. Pedig a Závecz mérése szerint toronymagasan ez a két erő a választás esélyese: a biztos szavazók körében a Fidesz-KDNP 39, a Tisza Párt már 26, míg a DK-MSZP-Párbeszéd pedig 17 százalékon áll. Igaz, a választásokig még van három hét. Az aktuális helyzetről beszélgettünk Somogyi Zoltánnal, a Political Capital alapítójával.

– Úgy tűnik, Magyar Péter mára eltüntette az összes kis pártot úgy, ahogy van. Meddig tarthat ez a menetelés?

– Várjuk meg azért a választási eredményeket, nincs már olyan messze a június 9-e. Persze, Rákosi Mátyás szavaival élve a politikában a határ a csillagos ég, tehát a plafon lehet bárhol. Még nem tudjuk azt, hogy milyen dinamikával, mekkora lendülettel rendelkezik, illetve közben a Fidesz és az ellenzéki erők mennyire gyengülnek Magyar Péter működése mellett.

Klasszikusan az a helyzet van, amikor komoly meglepetések érhetik a választót és a politikusokat a június 9-i választási éjszakán.

Ami egyébként abból a szempontból is érdekes, hogy kezd egy olyan hangulat lenni, mintha országgyűlési választási kampányban lennénk. Ha ez így van, az azt jelenti, hogy az átlagosnál magasabb választási részvételre lehet számítani. Ha magasabb választási részvételre lehet számítani, akkor a bejutási küszöbön imbolygó, illetve kisebb pártokat még ez is lehúzza, hiszen ahhoz, hogy magas választási részvétel mellett valaki jól szerepeljen, sok szavazat kell az ország különböző pontjairól. Ha azt nézzük, hogy mely pártok tudtak országos szinten, mindenütt listát állítani, akkor erre csak a Fidesz, a DK, és a Mi Hazánk volt képes. Ez szintén abba az irányba mutat, hogy jó néhány eddig a parlamentben lévő ismert pártnak van esélye, hogy kiessen.

Ez az egyik dolog. A másik, hogy

Magyar Péterrel még nagyon sok minden történhet, mert amit korábban is mondtam, ahogy intézményesülten a belpolitika részévé válik bárki, úgy már kap olyan támadásokat, amelyeket nehezebb megmagyarázni és a földre húzza vissza őt.

Egy példa: Karácsony Gergely megtámadta az egyik jelöltjével kapcsolatban. Az ilyenek az egész Magyar Péter-jelenséget gyengíthetik. Amíg Magyar Péternek csak önmagáért kell jót állnia, addig ez a megváltást váró hangulat, hogy végre valaki valamit csinál ellenzéki pozícióból, az tudja őt előre vinni, de abban a pillanatban, hogy már a listáján lévő összes politikusért, másokért is felelősséget kell vállalnia, minden ilyen ügy veszélyes lehet az ő megítélése szempontjából. A politikában pedig teljesen más az időszámítás, mint a hétköznapjaink emberi időszámításai, pár percnyi történés is megfordíthat folyamatokat. Kampányban pedig még inkább így van.

Ráadásul fontos választás ez a Fidesz szempontjából annyiban, hogy semmiképpen sem örülnének neki, ha trendfordítónak jelenthetné ki bárki is ezt a választást, azaz mondjuk annyira sok szavazatot veszítene a kormánypárt, hogy kialakulna egy érzés egy évtized után a Fidesz meggyengüléséről.

Ezt a Fidesz el akarja kerülni. Eddig az volt a terve, hogy az EP-választáson majd jól teljesít, az összes többi meg kevésbé lesz érdekes. Most meg azt lehet érezni, hogy a kezd olyan hangulat kialakulni, hogy az EP választás is kudarccá válhat a Fidesz számára.

– Ha a Fidesz szempontjából egy relatív gyenge választási eredmény születik, akkor az beindíthat-e lélektanilag egy olyan dominó effektust, hogy az abból kialakuló hangulat gyengíti tovább a Fideszt?

– Az egy kicsit ennél bonyolultabb. A Fidesz csak nagyon erős országos eredményt tud elviselni, mert a saját magára vonatkozó mondása az, hogy ő a nemzeti párt, és mindenki más félreérti vagy éppen nem képviseli a nemzetet. És ez még a jóindulatú megközelítés a Fidesz oldaláról, mert általában azt is szokták mondani, hogy nem tagja a nemzetnek, vagy nem nemzeti érdeket képvisel.

Igen nehéz lenne ezt az identitást tovább építeni akkor, ha a nemzeti politikát folytató párt nem közelíti meg az 50 százalékos eredményt egy országos választáson.

Mert akkor milyen alapon mondja? És ez a fajta identitásgyengülés hozhat egy erőteljes, hosszabb távú népszerűségcsökkenést a Fidesz számára. Persze mindig ott lesz a lehetőség, hogy változtasson a politikáján, ha van képessége erre, meg akarat, szándék és megfelelő dinamikával reagál mondjuk a választási eredményekre.

– A választásokig még van egy hónap. Az szokott lenni, hogy az igazi nagy és romboló erejű tölteteket a hajrában lövik ki. Számíthatunk arra, hogy a Fidesznél is lapulhat, vagy befújhat egy kormánypárti médiumhoz egy olyan dossziét a szél, amivel a végén akarják jelentősen módosítani az eredményeket?

– Igen, de azt mindig fel kell építeni. Ha valamivel elő akarnak jönni, akkor ezt ezekben a napokban fogják megtenni, mert azért egy ügy felépítésére kell jó néhány hét, hogy az úgy beépüljön, hogy egyáltalán a választók meghallják.

– A Fidesz azt mondja, hogy ami Magyar Péter körül történik, az csak az ellenzéken belüli pozícióharc, a Fideszre nézve nem veszélyes. Azonban nem az látszik a Fidesz viselkedésén, mintha nem úgy érzékelné, hogy közvetlenül az ő bázisuk is veszélyben lehet.

– Az, hogy mit mondanak kifelé, egy dolog. Mi lenne, ha egy párt elkezdené mondani, hogy jaj, nagy veszélyben vagyunk, jaj, jaj... akkor ki gyűjtene neki ajánlásokat? Mindenkinek azt kell mondani, hogy minden rendben van, csináljuk, dolgozzunk. Aztán persze a házon belül meg néznek ki a fejükből,

amikor 15 ezer ember elmegy Debrecenbe tüntetni, és ott a magyar zászlók alatt, egy piros-fehér-zöldre festett platón álló szónoknak a Fidesszel szemben az az állítása, hogy nem képviseli a magyar embereket.

Már rögtön az is probléma, hogy hogyan kerül Debrecenbe 15 ezer ember egy ellenzéki tüntetésre? Ezt egyébként az ellenzéki politikusok is nézik, akik tíz éve magyarázzák, hogy ilyen nem történhet meg, mert nem lehet vidékre menni. De ennél érdekesebb a Fidesz esete, mert utána, a következő hetekben az a 15 ezer ember, aki kiment a tüntetésre, ezt fogja mesélni a többi debreceninek, amikor elmegy a boltba, vagy a szomszédoknak, a fodrászának, hogy ő ott volt.

Így lehet egy hangulatot teljesen átállítani a másik oldalra.

Eddig a felállás hasonló volt a Horthy-rendszerhez. Akkor teljesen tudatosan, a Bethlen-Peyer paktummal ráadásul le is papírozva az volt a helyzet, hogy a főváros lehet ellenzéki, de a vidéknek kormánypártinak kell lennie, és ezt az ellenzéknek is el kell fogadnia. Most azt látja a Fidesz, hogy az ő területükre tévedt valaki, vidéken szónokol komoly befogadó közönséggel, eredményesen. Ez új helyzet.

– Elég sok olyan kis pártnak sikerült összegyűjtenie a húszezer ajánlást és ezáltal listát állítania, amelyeket viszont csak egy százalék körüli eredményre mérnek. Viszont ezek a szavazatok valószínűleg el fognak veszni. Ha pedig elvesznek, akkor néhány százaléknyi ellenzékre leadott szavazat eltűnik, ami a Fidesznek javára torzíthatja a végeredményt.

– Annyira nem gondolom ezt jelentősnek, én ezt egy picit máshogy látom amúgy. Ezekben a leszakadó pártokban is számos olyan szavazó lesz, aki egyébként a Fideszre szavazna, ha nem az adott kispártra szavaz. Tehát ezek azért annyira nem lesznek jelentősek. De amikor egy 4 százalék körüli párt hullik ki a versenyből, az mindig nagy probléma, és ilyet látunk azért többet is. Az egy fontos kérdés lesz, hogy egy ilyen erő öt százalék fölé megy, vagy öt alá. De azt se tudjuk, hogy melyik lesz az a politikai erő. Ha a másodlagos szavazói hajlandóságot nézzük, mondjuk hadd legyek udvariatlan két párttal: egy Momentum-szavazó, meg egy Mi Hazánk-szavazó prefernciája teljesen más. Ha ezeket mind összevetjük, akkor ott is valamennyire kiegyenlítődik a jobboldali-baloldali arány, vagy a Fidesz nem Fidesz arány. Tehát még ezt sem tartom olyan mértékben torzító hatásúnak, hogy azt lehessen mondani, hogy adott esetben a Fidesznek lehet akkora szerencséje, hogy a megítéléséhez képest, tehát ami szavazatot valójában kap, ahhoz képest a mandátum száma sokkal jobb legyen. Én ezt nem tartom most egy fajsúlyos kérdésnek.

Az igazán fajsúlyos kérdés az, hogy az európai parlamenti választáson hány százalékot kap a Fidesz.

Fajsúlyos kérdés még, hogy Budapesten hogyan szerepel a kormánypárt jelöltje, illetve hogyan alakul a választás összképe az ellenzék számára. És persze az, hogy Magyar Péter politikai mozgalma hogyan szerepel ténylegesen, és adott esetben akár csak átmenetileg, de kiket lök ki politikai pozíciókból.

– Az tűnik biztosnak, hogy az ellenzéki térfélen a DK-féle koalíció és a Tisza párt állva marad. Mi lesz itt az országgyűlési választásokig?

– Van még nem egész két év addig, valószínűleg nagyon erős pozícióharc jön ezután. Hadd mondjak erre egy leegyszerűsített modellt – és tényleg csak a modell miatt mondom ezt. Ha ezt az elméleti modellt magunk elé tesszük, és azt mondjuk, hogy Magyarországon egy olyan választási rendszer van, ami a győztest támogatja, ami azt jelenti, hogy

a parlamentben az szerez abszolút többséget magának, sőt valószínűleg kétharmadot, aki az egyéni körzetekben a legnagyobb erővel elhozza a szavazatokat.

Ha ebből a választási rendszerből indulunk ki, akkor nagyon egyszerű a helyzet. Legyen elméletileg 40, 30, 30, a három párt támogatottságának aránya, és a 40-et adjuk a Fidesznek, ez reális elméleti modell lehet. 30-at meg a Tisza-körüli mozgalomnak, 30-at a baloldalnak.

Mennyire bonyolult egy ilyen esetben valamelyiknek a 30-asok közül 40-né változni, és a 40-est lehúzni 30-ra?

Emiatt aggódik a Fidesz is.

– Kérdés, hogy van-e valamelyik harmincasnak erőforrása ehhez...

– Az erőforrások elkezdenek előbújni, amikor látható az alternatíva. Eddig azért nem volt olyan nagy erőforrás, mert nem volt alternatíva. Sőt, mondok mást is. Néhány tízmillió forint belement Magyar Péter kampányába, de annál nem sokkal több. És már ott van, ahol a többiek, sőt. Komolyan vehető szereplővé nőtte ki magát. Mennyi pénz kell akkor a politikához? Nem tudhatjuk. A Fidesz olyan szempontból a legrosszabbul áll, hogy a legrosszabb terméket kell eladni, mert az, amit a kormányzati tevékenységnek gondolunk az az nagyon-nagyon rossz teljesítmény. De mindezt propagandával társítják, tehát az adófizetők pénzéből reklámozzák napi félmilliárd forintért, így pedig mindent el lehet adni, ideig-óráig.

Ha valaki kihúzná a propagandát a kormányzat alól, akkor biztos, hogy beesne a támogatottsága egy sokkal alacsonyabb százalékba. Megszűnik a propaganda, egy pillanat alatt megszűnik az az érzés, hogy valami nagyon nagy erőcsoportosulás van a kormánypártok körül és ők vannak egyedül a terepen.

Ezt sosem tudhatjuk, hogy ki, mikor, hogyan húzza ki a propaganda eszközeit. Ráadásul egy olyan harcossal áll szemben most a propaganda, amelyik eddig a propaganda ellene irányított energiáit meg tudta fordítani, és abból is tudott táplálkozni. Még a vele kapcsolatos támadásokra is kitér, és azokat így visszafordítja.

Magyar Péter az őt lejárató propagandaplakát előtt pózol (forrás: Facebook, Magyar Péter

Kirakják a nadrágszíjat Debrecenben, és rögtön elmondja, hogy a nadrágszíj politikát a Fidesz képviseli, mert nincsen pénz a gazdaságban. Ezeket nagyon ügyesen csinálja. Tehát azt mondom, hogy ez sem olyan egyszerű, hogy az egyik oldalon van a hatalmas pénz, és akkor csak ők nyerhetik a választásokat. A hatalmas pénz arra jó, hogy fenntartson valamilyen képzetet, és ha az a képzet rossz, akkor ugyanolyan erővel fenntart egy rossz képzetet a propaganda eszközeivel, meg pénzeivel. Szerencsére a politikában nem csak kizárólag a pénz számít. Olyan szempontból igen, hogy a gazdasági helyzet alapvetően nagyon meghatározó tud lenni. Viszont jelen pillanatban nincsen olyan gazdasági helyzet, ami a Fidesznek kedvezne.

– Sokan azt mondják, hogy olyan a gazdasági helyzet, hogy talán még nagyobb nem megszorítások várhatók a választás után, mint ami a 2022-ben volt, azaz ilyen szempontból még rosszabb helyzetbe kerülhet a kormánypárt.

– Közvetlenül az önkormányzat és európai parlamenti választás után lehet, hogy lesz némi kiigazítás. De azt gondolom, hogy amikor jönnek az országgyűlési választások, akkor mindig rendelkezésre áll a pénznyomda, és akkor hirtelen egy kicsit jobb létet teremtenek. Nem akarok ezzel kapcsolatosan tippelni, csak az előző választáson ezt láttam. Azt láttam, hogy

tudatosan úgy osztottak ki több ezer milliárd forintot, hogy tudták, hogy a végén vissza kell, hogy vegyék az emberektől.

Ennek lett az az eredménye az az infláció, ami Európában a legnagyobb mértékű volt, azaz gyakorlatilag minden magyartól azáltal, hogy elinflálták a pénzüket, vissza is vették azt a pénzt, amit a választások előtt kiosztottak.

– Magyar Péter is belement abba a huzavonába, hogy hol, kikkel és milyen feltételekkel hajlandó vitázni. Nem ment el a Partizánba, csak feltételekkel menne el az egyébként általa követelt vitára az állami televízióba. Ez azért is érdekes, mert Puzsérral való háromórás beszélgetéséből kiderült, hogy képes nagyon koncentráltan és nagyon magas színvonalon vitatkozni úgy, hogy ráadásul még számadatok is vannak a fejében, tehát nem a levegőbe beszél. Akkor mire szolgál ez a lebegtetés?

– Neki valószínűleg az egyetlen értelmes vita Orbán Viktorral lenne, aki viszont nem ül le vele vitatkozni.

Trump a republikánusoknál úgy nőtte ki magát, hogy az eddig megszokott hagyományokkal ellentétben semmilyen republikánus előválasztási kihívójával nem ült le vitatkozni.

Ez a probléma messzebbre vezet. Persze van egy olyan demokratikus elvárás, hogy kell, hogy legyen vita, de amíg a választókban valakik nem építik fel tudatosan azt, hogy ciki és szégyen, ha valaki nem áll be a vitába, addig azért olyan nagyon nagy szégyen nem éri azt, aki nem ül le vitatkozni, mert azt is ésszerű politikai döntésnek látja a választók többsége. Nincs meg bennük az a fajta értékrend, hogy elvárják az őket képviselni kívánó politikusoktól, hogy üljenek le egymással vitára, hanem azt érzik, hogy ez is egyfajta politikai döntés.

– De ezzel nem ugyanazon politikusok közé sorol be, akik ezzel az eszközzel próbálnak előnyt szerezni?

– Kezdjük ezt egy kicsit máshonnan, ami egy picit hosszabb lesz. Magyar Péter ugyanúgy, ahogy egyébként Orbán Viktor, beszél a saját stratégiájáról. Magyar Péter pont ugyanez a szereplő, aki például egy lengyel lapnak adott interjújában azt a tanulságos eszmefuttatást tette, hogy nem lesz jobb attól, ha Ukrajna egy-két területet visszaszerez, mert a háborút nem nyerheti meg, az oroszok meg nem veszíthetik el, és ezért béke kell. A lengyel lap munkatársa erre azt mondta, hogy ezt Lengyelországban mi nagyon másképp gondoljuk. Mire az volt a válasza, hogy ha én mást mondanék, megbuknék a magyar politikában, mert a magyar propaganda sok év alatt felépítette az emberek fejében ezt a képet, amiről én beszélek.

Tehát azt mondja, hogy nem kell komolyan venni az álláspontját, mert neki kötelezően ezt kell mondania, nem mondhat mást, mert akkor megbukik Magyarországon politikusként.

Azt is elmondta Magyar Péter, hogy a Fidesz eszközeivel veri meg a Fideszt, a nemzeti szimbólumokkal, a Fidesz eredeti értékrendjével, amit számon kér a Fideszen. Ha ez a politikája Magyar Péternek, akkor azt sejtem, hogy itt azért a közép-hosszú távú stratégia az, hogy ténylegesen a Fidesztől kell ellopni szavazatokat ahhoz, hogy a Fidesz kormányt meg lehessen verni a választásokon. Ez egyébként nem is feltétlenül lesz ellenére a Demokratikus Koalíció körüli baloldali blokknak. Ezt még akár le is tudják játszani egymással. Csakhogy ilyenkor az a kérdés, hogy kivel is kéne vitatkozni. Ha most nem ül le Orbán Viktor, akkor ő üljön le mondjuk a DK politikusaival? Az olyan lenne, mintha megint az ellenzéken belül lenne egy ilyen vita arról, hogy ki vigye el az ellenzék szavazóit. Nem feltétlenül rossz a kormányváltás szempontjából, ha ezek a szereplők viszonylag távol, egymás mellett beszélnek és nem egymással vitatkoznak a szavazatokért vagy a szavazókért. Ez nem feltétlenül érzem technikailag meg taktikailag rossznak, miközben persze a demokratikus értékrendem az igényelné, hogy bárki, aki képviseletet lát el, politikus, az üljön le más politikusokkal vitatkozni.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
Magyar Péter: Egy ilyen botrány után egy normálisan működő országban a külügyminiszter azonnal lemondana
Az országjáró politikus szerint botrány, hogy a külügynél korábban letagadták az orosz hackerek két évvel ezelőtti kibertámadását, amit kampányhazugságnak neveztek.

Link másolása

Magyar Péter országjárásának siófoki állomásán szóba került, hogy nemzetbiztonsági szempontból fontos információk kerülhettek orosz hackerek kezébe két évvel ezelőtt. A 444 birtokába jutott iratok szerint a széleskörű kibertámadásról Szijjártó Péternek is tudnia kellett, holott a külügyminiszter korábban ezt letagadta.

„Egy ilyen botrány után egy normálisan működő országban a külügyminiszter azonnal lemondana, és súlyos vizsgálat lenne, hiszen ez államtitoksértés, nemzetbiztonsági kérdés, és nemcsak magyarországi egyébként, hanem a NATO-é, az Európai Unióé, a szövetségeseinké”

– mondta csütörtök este a Tisza Párt alelnöke a gyűlésén megjelenteknek.

A politikus szerint korábban is voltak már arról pletykák, hogy a szövetségeseink nem szívesen adnak információt a magyar hatóságoknak és titkosszolgálatnak, mert attól tartottak, hogy ezek az oroszok kezébe jutnak.

„Egészen elképesztő skandallum, és az is, hogy letagadták ezt a választások előtt” – mondta Magyar Péter, aki ezután még kitért arra is, hogy milyen állapotban van a magyar költségvetés.

„Az első negyedévben elérte a hiány a teljes évi tervezett hiányt. Már bejelentettek 650 milliárd forintnyi beruházási stopot. Ne ijedjenek meg, nem M. Lőrinc és T. István érdekeltségei kerültek veszélybe, hanem magyar óvodák, iskolák és kórházak felújítását állították le, hagyták félbe, és egyben elhalasztották a 2025-ös költségvetés tárgyalását arra hivatkozva, hogy novemberben amerikai elnökválasztások lesznek.”

A politikus szerint éppen ezért a nyári választások után megszorítások jöhetnek.

„A választások előtt, ha szükséges, akkor lehet, hogy lesz valami benzinársapka, lehet, hogy a csirkefarhát is egy pár hétre újra olcsóbb lesz, de mindenki emlékezzen rá: ugyanezt csinálták Gyurcsányék is, jönnek majd a megszorítások. Elképesztő rossz helyzetben van a magyar költségvetés.”

Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Kocsis Máté szerint az államnak be kellene avatkoznia az internetes kommentelésbe
A Robert Fico elleni merénylet tanulságairól kérdezték egy rádióműsorban a Fidesz frakcióvezetőjét. A politikus szerint kritikus pontra ért az emberek egymáshoz viszonyulása az interneten.

Link másolása

Az internetes kommentek kordában tartása lehet az egyik legfontosabb tanulsága a Fico-merényletnek Magyarország számára, mondta az Inforádió Aréna című műsorának Kocsis Máté, amit a 24.hu szemlézett. A Fidesz frakcióvezetője úgy véli, a médiának el kell gondolkodnia, hagyja-e, hogy arctalan, névtelen uszító kommentelők lepjék el a felületeiket.

„A jogalkotásnak a következő időszakban el kell azon gondolkodnia, hogy ezt a véres kommentszekciót miként lehet egy kicsit kordában tartani. Ez olyan fokon elfajult, hogy Szlovákiában most a történtekig vezetett. Magyarországon pedig ez a verbális erőszak, a virtuális térben zajló polgárháború mindenképpen megfékezendő”

– mondta Kocsis Máté, majd több lapot is név szerint megemlített.

„Személyesen is okolok nagyon sok magyarországi, baloldali médiumot is, akik egyébként mesterfokon űzik a gyűlöletkeltést, az indulatkeltést, az elfogult közléseket, a mások megbélyegzését. Ide értve a Telexet, a HVG-t, a 444-et. És még hosszan sorolhatnám”

– mondta a politikus, aki szerint a lapoknak felelősséget kellene vállalniuk azért, hogy életellenes kommentek jelennek meg a felületeiken, amiket nem moderálnak.

Kocsis szerint „ha valakinek van esze és mértékadó médium, akkor eleve nem ad ennek teret, és nem akkor törli, amikor első indulatból mindenki kiírt magából minden mocskosságot”. A Fidesz frakcióvezetője reméli, hogy hamarosan nyújtanak be erre vonatkozó törvényjavaslatot, mert szerinte

„az internetes hangnem, ahogy az emberek egymáshoz viszonyulnak, elért arra a kritikus pontra, ahol az államnak be kell avatkoznia”.

A teljes beszélgetést itt lehet meghallgatni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Szakértő az iráni elnök balesetéről: esélyük sem volt a túlélésre, el kellett volna halasztani az utazást
Kis-Benedek József szerint hibázott Ebrahim Raisi és delegációja, amikor a repülés mellett döntöttek. A biztonságpolitikai szakértő nem tartja valószínűnek, hogy merénylet történt volna.

Link másolása

Kis-Benedek József biztonságpolitikai szakértő az ATV Start című műsorában elemezte az iráni helikopter-baleset körülményeit. Vasárnap délután zuhant le a gép, mely az iráni elnököt szállította, a balesetben Ebrahim Raisi elnök mellett Hossein Amir-Abdollahian külügyminiszter, Al-e Hashem ajatollah és Malek Rahmati kelet-azerbajdzsáni főkormányzó is életét vesztette.

„Esély sem volt arra, hogy életben maradjanak, egy helikopter úgy esik le, mint egy kő”

– fogalmazott Kis-Benedek. A szakértő szerint ilyen időjárási körülmények között hiba volt helikopterrel utazni:

„El kellett volna halasztani az utazást [...] olyan időjárási körülmények voltak, amikor nem illik repülni.”

Kis-Benedek József arról is beszélt a műsorban, hogy – bár meg kell várni a hivatalos vizsgálat végét – nem tartja valószínűleg, hogy szándékos merénylet történt az iráni elnök ellen.


Link másolása
KÖVESS MINKET: