„Közmű híján a helyi boltban veszik az áramot egy kártya segítségével” – képriport Szendrőről
Van Borsod szívében egy település, Szendrő, ahol országos szinten is példaértékű felzárkóztatás folyik az Abigél Alapfokú Művészeti Iskola és Gimnázium összes dolgozója részéről, a takarítótól egészen az igazgatóig.
Az intézmény általános iskolai, alapfokú művészeti, szakképesítést adó, illetve gimnazista oktatást kínál a helyi rászoruló fiatalok számára.
Kavalyecz András igazgató szerint számos olyan pedagógus kezdte meg náluk a munkaviszonyát, akik néhány hónapon vagy akár heteken belül felmondtak, mert a kezdéskor nem látták át: ez az iskola közel nem az az intézmény, ahol a tanár leadja az anyagot és munkája végeztével hazamegy.



Mert Szendrőben - számos borsodi településhez hasonlóan - a mélyszegénységen felül számtalan olyan roma fiatal él, akik hátrányos helyzetükből ki szeretnének lépni, nem követve a rossz mintákat, akár valamelyik szülőjük, testvérük börtönviseltségéről, munkanélküliségéről, vagy súlyos drogproblémáikról legyen szó.
A helyi mindennapokat szerettem volna megnézni: a meglátogatott házak legnagyobb részében kabátban voltunk, mert a szobák többségében nincsen fűtés, egy rozoga kályha volt szinte háztartásonként, ami csak egy szobát fűtött - a szegényes, vagy épp hiányzó áramszolgáltatásról nem is beszélve.
Ez az összeg 20 kilowattnyi áram felhasználására jogosít, ami a családnak általában 3 napig elég: az egyetlen működő lámpájukra, és a minden háztartásban elmaradhatatlan közösségi tévénézésre. Nem ritka más háztartásban a gyertyával való világítás sem.
Sokuk egy jó nagy adag szeretetre vágyik, amit a családtagjaiktól sokszor nem kapnak meg, sokkal inkább az Abigél dolgozóitól, pedagógusaitól, akik bármiben segítenek nekik, ahogy csak tudnak.
A pozitív kivételek közé tartozik a helyi szegénysoron élő “Zsuzsa mama”, aki az összes gyerekét, unokáját abból a minimális bevételéből igyekszik támogatni, amit takarítói közmunkával keres, a lehető legtöbb szeretetet adva - így azon már meg sem lepődtem, mikor “hívatlan” vendégként egy zokszó nélkül beengedett a házába, mikor unokáival, Eugéniával és Zsuzsival meglátogattuk, folyamatosan kínálva engem a frissen sült pogácsájával, üdítőitalokkal.
Bár ez a melegszívű fogadtatás nagyon megtisztelő volt, mégis kényelmetlenül fogadtam el, hisz a családnak jóval nagyobb szüksége lett volna ezekre az ételekre, italokra. Zsuzsa mama elmondása szerint nincs másra szüksége, mint hogy a családtagjai jobb anyagi körülmények között éljenek mint ő, tisztességben, szeretetben, és jó egészségben.
Hasonlóképp vélekedik Zsolti és Bianka is, akik 12 éves koruk óta ismerik egymást. Őket az Abigél igazgatójával, Andrással látogattuk meg, akit Zsolti szimplán csak „édesapának” szólított, annyi mindent köszönhet az odaadó pedagógusnak, aki bármikor elindul otthonról, ha valamelyik rászoruló családtagnak szükség van rá. A huszonéves párt Zsolti tartja el közmunkából, miközben Bianka végzi az otthoni teendőket, és várja második gyereküket. A pár a szülői házban lakik az épület egyik szobájában, míg a szemben lévőben Zsolti bátyja, Bandi, feleségével és gyerekeivel.
Mindent megtesznek azért, hogy legalább arra félre tudjanak tenni, hogy a romos állapotban lévő házukat felújítsák, hogy minimum a tartós fűtést - ami a legkomolyabb problémák közé tartozik a helyi háztartásokban - megoldják.




A sort sajnos hosszan lehetne folytatni. Sokan szeretnének Szendrőben is tisztességesen jövőt építeni az érettségi után. Ők, az Abigél iskolával egyetemben, akár egy jó állapotú használt ruhának, tisztálkodószernek, tűzifának vagy tartós élelmiszernek is már nagyon örülnek.
Az Abigél dolgozói szerint náluk a kitörés, a sikertörténet szó nem a világmegváltó dolgokat jelenti, hanem hogy egy náluk tanuló, hátrányos helyzetű diák egyáltalán le tud vizsgázni, vagy akár egy volt drogfüggő már 6 hónapja tiszta. Több menthetetlen esettel találkoztak a helyi tanárok, akik akármennyire próbálták egy fiatalnak a kezét fogni és kiemelni a rossz körökből, az bekerült a börtönbe, vagy visszaszokott a drogra.
Hronyecz Katalin pedagógus szerint nagyon minimális a száma azon náluk tanuló diákok szüleinek, akik teljes munkaidőben dolgoznak. Támogatásért, amit meg a gyerekekért kapnának, sokuk szégyell elmenni a helyi hivatalba, mert annyira reménytelennek látják a saját helyzetüket.


