SZEMPONT
A Rovatból

Kaiser Ferenc: Gyakorlatilag újrajátsszuk a hidegháborút, de a NATO vagy az EU nem akar háborút Oroszországgal

A szakértő szerint a háborús retorika a választásokról szól, senki sem akar fegyveres konfliktust egy olyan állammal, amelynek közel 6000 atomtöltete van. De Oroszország is tudja, hogy egy ilyen háborút nem nyerhetne meg.


A Fidesz az EP-választási kampánya középpontjába a háború és béke kérdését állította, nem kevesebbet üzenve, hogy a Nyugat politikája a világháború veszélyét kockáztatja. Tény, hogy Emmanuel Macron francia elnök február 26-án mondott beszédében nem zárta ki a lehetőségét annak, hogy európai katonákat küldjenek Ukrajnába az oroszok elleni harcba. Úgy nyilatkozott, hogy ebben a kérdésben nincs konszenzus az uniós vezetők között, de sokan nyitottak lennének egy ilyen típusú beavatkozásra. De az is igaz, hogy a francia elnök szavai nem váltottak ki egyértelmű támogatást, nemcsak Magyarország, hanem Németország és Lengyelország is ellenezte az ötletet.

Közben az orosz támadás utáni harmadik évben egyre elkeseredettebbé válik a küzdelem Ukrajna és Oroszország között.

Ukrajna nyugati segítség nélkül vesztésre állna, és ez a nyugati segítség gyengülni látszott, majd hosszas huzavona után, április 20-án megszavazta az amerikai Képviselőház azt a több mint 61 milliárd dolláros katonai segélyt, amit az Egyesült Államok kíván nyújtani Ukrajnának. Ezzel párhuzamosan a NATO is további lépéseket tervez, például a NATO-Ukrajna-bizottság felminősítését NATO-Ukrajna-tanáccsá, ami lehetővé tenné, hogy egyenrangú felekként vitassák meg a biztonsági kérdéseket és közösen hozzanak döntéseket. Emellett többéves programot is elindítanak az együttműködés biztosítása érdekében a NATO és az ukrán hadsereg között. A NATO-tagállamok megerősítették, hogy „addig fogják Ukrajnát segíteni, amíg szükséges”. Kaiser Ferencet, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docensét kértük meg, segítsen tisztán látni: mekkora egy világháború esélye a jelenlegi helyzetben.

– Van-e újból hidegháború most?

– Van.

– Ezt nem nagyon merik még kimondani igazából.

– Én el szoktam mondani mindenhol, hogy ez már tulajdonképpen új hidegháború, és ebből a szempontból az orosz-ukrán konfliktus klasszikusan olyan, mint a hidegháborúban az úgynevezett helyettesítő, vagy helyettessel vívott háborúk voltak, mint Korea, Vietnám, vagy akármelyik arab-izraeli háború, vagy mint az afganisztáni háború. Tehát ha az egyik fél bent van nagy katonai erővel, akkor a másik fél a háttérből támogat.

Ugyanúgy felértékelte a nukleáris elrettentést a mostani helyzet, mint ahogy a hidegháborút is az tartotta hidegen.

Bizonyos szempontból szerencsés is, hogy az idősebb döntéshozó helyzetben lévő diplomaták egy része még ifjú titánként, kezdő külügyesként éppen a hidegháború végén kezdte aktív pályafutását, tehát még van egy csomó reflex, sok olyan trükk, vagy jól bevált módszer a tarsolyukban, ami egykoron működött a szovjetekkel. Egy az egyben visszatért a hidegháború. Csakhogy ez a hidegháború most már nem két pólus között zajlik. Igazából én azt is vitatnám, hogy Oroszország még mennyire pólus. Félpólusnak még félpólus, mert igazából a keleti autoriter államokat,

Észak-Koreát, Iránt, Oroszországot sokkal inkább Pekingből vezetik már, azaz most már a Kínai Népköztársaság az igazi nagyhatalom, nem Oroszország.

Az elmúlt 30 év pont bizonyította, hogy az autoriter rendszerek is sajnos meg tudnak újulni, át tudnak alakulni úgy, hogy autoriter jellegük megmarad. Tehát, Fukuyama híres állításával szemben, amikor is a Szovjetunió összeomlásakor azt mondta, véget ért a történelem, mert győztek a liberális demokráciák, éppenhogy nem ért véget a történelem.

Gyakorlatilag újrajátsszuk a hidegháborút, csak most egy kicsit bonyolultabb biztonsági környezetben.

Ugyanúgy, ahogy a hidegháborúban Afrikában az amerikaiak meg a szovjetek a saját kis befolyási zónáikat építgették, most is ugyanezt látjuk. Oroszország a Wagner-csoporttal, aztán a Prigozsin-puccs után a Wagner jogutódjával, a Redut-csoporttal próbál egy komplett afrikai befolyási zónát kiépíteni. Ami a vicces, hogy ott Afrikában nem is annyira a nyugati államokkal zajlik a küzdelem, hanem inkább Kínával. Az oroszok meg a kínaiak nem mindenhol barátok, nagyon sokszor az ő érdekeik is ütik egymást.

– Egyre nagyobb fordulatszámra kapcsol az oroszországi háború. Az oroszok újból északról is támadják Ukrajnát, miközben pedig vannak olyan hangok, melyek már egyenesen világháborúra figyelmeztetnek. Ez reális veszély, félelem, vagy inkább csak kommunikációs háború folyik?

– Nyilván a konfliktusban benne van egy eszkaláció lehetősége, de minimális. Azt mind a két fél tudja, hogy nagyon komoly katonai képességek állnak egymással szemben. A NATO a hagyományos erőket tekintve, akár levegőben, akár szárazföldön, nem is beszélve a tengerről, elsöprő erőfölényben van. Oroszország nem véletlenül fenyegetőzik a nukleáris képességeivel. Pontosan tudják, hogy egy hagyományos konfliktust nem tudnak megnyerni a NATO-val szemben, ettől függetlenül még nyilván fenyegetnek vele, mert ezzel is, és a nukleáris fegyvereikkel próbálják elrettenteni a NATO-t attól, hogy még jobban beavatkozzon a konfliktusba.

A NATO katonákat nem akar Oroszország ellen küldeni. Néha Macron mond ostobaságokat, vagy leginkább provokál, de én nem gondolnám azt, hogy eszkalálni akarná akár a háborút.

Mindenki abban érdekelt, hogy ez a konfliktus ilyen befagyott állapotban maradjon. Sok mindentől függ, hogy ez így is maradjon. Nem kis mértékben magától Oroszországtól. Hogy fogalmazzak finoman? Nem a NATO kezdte ezt a háborút, bár természetesen az orosz propaganda szerint egyértelműen a NATO a hibás és szegény Putyin csak merő védelemből támadta meg Ukrajnát. Oroszország szavakban nagyon kemény, de nem akarja eszkalálni a konfliktust. Gondoljon bele,

ha Ukrajnát se tudják legyőzni, persze nagyon komoly nyugati támogatást kapnak az ukránok, akkor mit kezdjen Oroszország az egész NATO-val?

Nyilvánvaló, hogy ugyanakkor Nyugaton, főleg Európában ennek a konfliktusnak a kapcsán jöttek rá arra, hogy mennyire elhanyagolták a katonai képességeket. Volt egy több mint két és fél, majdnem három évtizedes Csipkerózsika álom, abban a hiszemben, hogy nincs nagy katonai fenyegetés, nem kell a haderőkre költeni, nem kell a védelmi képességekre költeni. Most egész Európa magasabb fokozatba kapcsolt. Talán a spanyolok nem, de gondolom, ők úgy vannak vele, hogy ha már odáig eljutnak az oroszok, akkor már úgyis mindegy. Spanyolországnak megvan a maga gazdasági baja, de alapvetően Európa nagyságrendekkel többet költ védelmi célra, mint 2014-ig. Különösen sokat nőtt ez az összeg a 2022-es orosz agresszióhoz után, azaz a 2021-es védelmi kiadásokhoz képest egy igen jelentős növekedés van a NATO-ban, és a nem NATO-tag EU-s országok esetében is. Mindenki érzi az orosz katonai fenyegetést. Ezt érzékelve viszont nyilván Oroszország is fegyverkezni kezd, mert úgy értelmezi, hogy a NATO fenyegetése növekszik.

Ez az úgynevezett biztonsági dilemma, amikor mind a két fél fegyverkezik, mert növelni szeretné a biztonságát, de ennek az a végeredménye, hogy végül egyik félnek sem fog javulni a biztonsági helyzete.

– Az orosz védelmi doktrína szerint ők nukleáris fegyvert csak az orosz állam létét fenyegető esetben vethetnek be...

– Azt viszont Putyin egy személyben dönti el, hogy mi a létfenyegetés. Nagyon sokáig a hidegháborúban akkora fölényben volt hagyományos erőkben a Szovjetunió meg a VSZ, hogy az összes szovjet doktrínába, stratégiába bele volt írva, hogy a Szovjetunió nem fog elsőként atomfegyvert használni. Viszont a jelcini korszak óta

minden orosz doktrínában, stratégiában az van benne, hogy ha Oroszország létérdekeit fenyegetik, akkor akár elsőként is vett be nukleáris fegyvert, de az nincs pontosítva, mi az a létérdek.

Ezt támasztják alá az ügyeletes rossz rendőr, Medvegyev folyamatos atomháborúval fenyegetőző nyilatkozatai. Ennek Oroszország viszonylagos gyengesége az oka a hagyományos képességek terén. Nyilván az orosz egy nagyon félelmetes haderő, csak éppen a világ legerősebb katonai szövetségi rendszere, a NATO áll a másik oldalon.

– Nemcsak Oroszországban, de a nyugati országokban is megtapasztalható háborús retorika. A lengyeleknél, a baltiaknál, de még Nagy Britanniában is hallunk ilyen hangokat egész magas helyekről. Ennek mi lehet az oka? Ha nem lehetséges, illetve nagyon kicsi a valószínűsége egy ilyen háborúnak, miért kell riogatni vele? Kommunikációs technika, a közvélemény megformálása egy magasabb katonai büdzsé elviselésére?

– Oroszország nem kiszámítható abból a szempontból, hogy az autoriter rezsim sokkal inkább egy szűk hatalmi klikk, ne szűkítsük le csak Putyinra, bár nyilván óriási beleszólása van, most éppen, kézilabdás kifejezéssel élve sorcserét hajtott végre egy csomó fontos kormányzati tárcánál. Változások voltak pont a védelmi tárcánál. A 12 óta, azaz 12 éve hivatalban lévő Sojgu immár nem védelmi miniszter, egy sorral hátrébb került, a Nemzetbiztonsági Tanácsnak a titkára lett. 2021 második felében és még 2022 év elején, folyamatosan azt magyaráztuk, hogy sem gazdaságilag, sem katonailag, semmilyen szempontból nem logikus Oroszországnak megtámadni Ukrajnát. Én is közéjük tartoztam, nem szégyellem bevallani. Ezt az orosz elit egy része is osztotta, jelentős részük azóta már nem él, vagy elmenekült az országból.

Putyin mégis megtámadta Ukrajnát. A diktátor-faktort nem szabad kihagyni, ha az orosz döntéshozatalról gondolkodunk.

Az orosz vezetés nagyon logikusan gondolkodik a saját normarendszere alapján, de az európai normarendszer, meg a demokratikus államok szempontjai alapján viszont illogikusnak tűnik. Tehát az, hogy logikus érvek mentén Oroszországnak nincs oka arra, hogy megtámadja a NATO-t, mert nem jönne ki belőle jól, az nem azt jelenti, hogy innentől biztos, hogy Putyin nem fogja megtámadni. Nyilván sokkal nagyobb a kockázat, mint Ukrajna esetén. Ukrajnánál szerintem az oroszok nem számoltak egyrészt sem egy határozott és erős ukrán ellenállásra, de a Nyugatnak a gyors reakciójára sem, egyáltalán arra, hogy a Nyugat segíteni fog. Nyilván, ha a NATO-t támadja meg Oroszország, akkor eleve kalkulálniuk kell ezzel. Jelenleg amerikai csapatok vannak előre tolva állomásoztatva, nem is kis mennyiségben, és nem csak amerikai, hanem a Baltikumban igen jelentős brit, francia, német erők is vannak. Tehát ha a baltiakat megtámadja Oroszország, akkor rögtön közvetlen fegyveres konfliktusba keveredik, azonnal a britekkel, franciákkal, németekkel, és ez nyilván nagyon komoly kockázat. Amikor megnézi az ember az észt, lett, litván stratégiát, ők pontosan tudják, hogy

komoly esélyük nincs arra, hogy feltartóztasson egy támadást. De gerillahadviselésre szinte az első pillanattól kezdve nagyon komoly könnyűfegyverzetet szereztek be, tehát légvédelmi és páncéltörő rakétákat, és nagyban építenek értelemszerűen arra, hogy majd jön a NATO, és megsegíti őket.

Az viszont nagyon fontos, hogy addig, amíg a jelentősebb NATO erő nem érkezik meg, bizony valamennyire önállóan ki kell tartani. Például Észtországban a franciáknak, a spanyoloknak, és a briteknek van nagyjából kétezer fős kontingense. Finnországban nincs, de a finn haderő európai viszonylatban is irgalmatlan erős, tehát többszörös képességekkel rendelkezik a Magyar Honvédséghez képest.

– És ott vannak a lengyelek, akik szintén nagyon erősek.

– Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a lengyeleknek ott vannak a rossz történelmi emlékek. Az orosz hódítás, az orosz, azután a szovjet korszak. Az ideológia ugyan változott, de ugyanarról az orosz birodalomról beszélünk. Az pusztított, mészárolt, annak alattvalói voltak, akár a baltiak, akár a lengyelek, vagy akár a finnek, tehát minden országnak megvan a maga sérelme, tán csak a finnek nem. Bár amikor függetlenné váltak, azért az oroszok, azaz Szovjet-Oroszország polgárháborút robbantott ki, és legalább Helsinkit megpróbálta „felszabadítani”.

Szóval az oroszok sokat tettek az ügy érdekében, hogy tartsanak tőlük.

A lengyeleknél van egy nagyon-nagyon komoly amerikai kontingens, 16 ezer amerikai katona van ott, azon néhány száz főnyi brit, olasz, német, kanadai, kontingens is van ott. Mindez úgy, hogy az Ukrajna elleni agresszió előtt nem volt állandó amerikai katonai jelenlét Lengyelországban.

– A magyar különállást mi magyarázza? Igaz, jelenleg még nem vagyunk határosak Oroszországgal, ellentétben a felsorolt országokkal, mert Románia bár szárazföldön nem határos, de a tengeren keresztül azért elérhető az oroszok részéről. Ez magyarázza ezt a látványos kimaradást ebből a védelmi felkészülésből? Vagy a kimaradás is csak retorika? Mert ugyanakkor látjuk, hogy a honvédséget nagy ütemben modernizálják.

– A Magyar Honvédség korszerűsítése az orosz agressziótól függetlenül indult el. Jóval korábban, szerencsére, mert sok eszközt akkor szereztünk be, amikor még nem ugrottak meg nagyon az árak. Ezekre előre leszerződtünk. A Magyar Honvédség korszerűsítése egyrészt halaszthatatlan volt. Hasonló a helyzet számos posztszovjet térségbeli, meg volt szocialista kis országgal, hogy amíg lehetett, üzemeltettük az elavult, nem NATO-kompatibilis szovjet-orosz eredetű technológiát, de most már ezeket muszáj volt lecserélni.

Igazából igen, van egy politikai retorika, de ha belegondol, azért Magyarország az összes Oroszország elleni szankciós csomagot megszavazta.

Tehát ez a korszerűsítés illeszkedik ebbe a folyamatba, Pápán van egy nagy NATO bázis, az ország területén van egy amerikai gépesített gyalogszázad, ha jól látom a NATO honlapon. Tehát valami minimális katonai jelenlét azért van itt is. De nem is kell ennél több, mert nem vagyunk frontország, nem vagyunk határosak Oroszországgal, és nagyon remélem, hogy ez így is marad, hogy nem lesz közös orosz-magyar határ.

– Szijjártó miniszter, meg mások is azt állítják, hogy a NATO készül háborúba vinni ezt a térséget, illetve Európát.

– Úgy gondolom, hogy ez nagyrészt itthonra szól a magyar közönségnek, a FIDESZ-KDNP törzsszavazóinak. A magyar diplomácia és nyilván annak vezetője is egészen másként kommunikál odakint. Ez nem csak magyar specialitás, más országok is csinálják. Tehát ez inkább egy kicsit kettős kommunikáció. Nem szabad elfelejteni, hogy választási kampány van, és amíg ez zajlik, addig úgy a kormánypártok, mint az ellenzék a saját érdekei szerint tematizálja az orosz-ukrán háborút, illetve a NATO-orosz és az EU-orosz kapcsolatokat.

A választás tehát mindent visz. A háborús retorika, meg hogy az ellenzék háborúba viszi az országot, az teljesen egyértelműen csak a választásokról szól. Nyilván az ellenzék sem akarja háborúba vinni az országot, mint ahogy a kormány sem, de a NATO, vagy az EU sem akar háborút Oroszországgal.

Nincs olyan „marha”, aki fegyveres konfliktust akar egy olyan állammal, amelynek közel 6000 atomtöltete van. Ez nem csak nálunk a választási kampány része, politikai, retorikai fogás, amivel, ha belegondolunk, a 2022-es országgyűlési választásokon a Fidesz-KDNP tudott tarolni. Ha a kormánypártoknak ez ilyen jól bejött, akkor, most miért engednék el? Az ő szavazóiknak ez egy nagyon jó hívószó, mozgósítja a tábort. Ez belpolitika. Brüsszel háborúba viszi Európát meg Magyarországot? Az a Brüsszel (Európai Unió) amely, ha megnézi, fegyvert vagy katonai segélyt nem is igazán adott. Pénzügyi támogatást adott, szociális támogatást adott, rengeteg menekültet lát el Ukrajnán belül is, de maga az EU, mint nemzetközi szervezet, nem adott semmilyen fegyvert. Nyilván az egyes tagállamok igen, de ez ugyanúgy az ő egyéni döntésük, minthogy a magyar álláspont meg az, hogy Budapest fegyvert nem ad Ukrajnának. Az ellenzék pedig teljesen jó érzékkel, mert ez meg az ő esélyük, azt hangsúlyozza, hogy

Magyarország csak az oroszokkal, meg a kínaiakkal képzeli el az ország jövőjét, ami nyilvánvalóan ugyanúgy nem igaz mind a FIDESZ-KDNP fő kampányüzenete.

Mondjuk az kétségtelen tény, hogy a magyar külpolitika sokkal megértőbb az orosz meg a kínai állásponttal szemben, mint a fősodor EU, vagy NATO álláspont.

– Ha ez a viszony ez a kommunikáció tartós marad, akkor Magyarország hogyan várhatja adott esetben azt, hogy a NATO azonnal és gondolkodás nélkül a segítségére siet, egy esetleges orosz támadás esetén?

– Először is, Magyarország a NATO felé vállalt kötelezettségeinek a többségét teljesítette. Hozzá kell tenni, hogy az ezer fős nemzetközi műveletekben való részvételre felajánlott nemzeti ambíciószintünk, amiből stabilan 900 fő körüli részvétel szokott lenni nemzetközi békemissziókban, az nemzetközi viszonylatban, például a szomszédainkkal összehasonlítva is kifejezetten magas. A cseheknél vagy az osztrákoknál komolyabb erőkkel veszünk részt ezekben úgy, hogy körülbelül azonos népességekről beszélünk, és két Magyarországhoz képest jóval gazdagabb országról. A GDP arányos 2 százalékos védelmi kiadást is teljesítettük az elmúlt két évben.

Ebből a két szempontból Magyarország a NATO-n belül jól teljesítő országok között van.

De fogalmazzunk sarkosan: ha egy országot, tagállamát nem védi meg a NATO, akkor egyiket sem védi meg. Tehát a NATO szempontjából ez egy hitelességi kérdés. Ha bármely tagállamát megtámadják, akkor a NATO-nak, az alapszerződés ötödik cikkelye alapján, feltéve persze ha azt a megtámadott tagállam kéri, be kell avatkozni a megtámadott ország mellett. Ha egyet nem véd meg a szövetség, akkor az összes többi országban felmerülhet a kétség, főleg a kicsikben, gondolok itt a Baltikumra, hogy akkor minket meg fog-e védeni a NATO? Tehát a NATO-nak a fundamentumát ásná alá, ha nem védené meg akármelyik tagállamát. Emellett, amennyire én látom, a magyar kormányzati kommunikáció inkább az EU-val szemben, mintsem a NATO ellenében zajlik.

Úgy gondolom ez jelentősen alább fog hagyni, ha lecseng a választási időszak. Nyilván most a hazai közbeszédben a majdnem minden az európai parlamenti, meg az önkormányzati választások körül forog.

Látni kell, hogy amikor mérvadó magyar, akár kormányzati, akár ellenzéki politikus nyilatkozik, és azt nem „befelé teszi”, akkor mindenki el szokta ismerni, hogy Magyarország védelme a NATO nélkül nehezen lenne megoldható.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Ligeti Miklós: Mészáros Lőrinc névjegyén talán csak annyi állhatna: „Orbán Viktor”
Mészáros Lőrinc hihetetlen gazdagodása, akárcsak a többi NER-milliárdosé, közpénzből történt - mondja a Transparency International vezetője. Ezt a rendszert mára lebontani sem lenne egyszerű, mert tíz- és százezrek megélhetése függ tőle.


A Forbes szerint először lépte át az ezermilliárdos nagyságot egy magyar családi cég: a Mészáros-csoportot 1549,8 milliárd forintra taksálták. A magyarázat egyszerű, legalábbis a számok szerint: tavaly ugyanis minden érdekeltségük ugrásszerűen javította az eredményét, így az összérték a 2023-as, 627,5 milliárdos becsléshez képest közel ezermilliárddal ugrott. Miközben a legnagyobb családi vállalkozások többsége stabilan nő az inflációs válság és a recessziós félelmek közepette is,

a NER-közeli szereplők, élükön a Mészáros családdal, messze katapultáltak a mezőnyből.

Hogy mindez mit mond el a közpénzből hízó, állami megrendelésekre épülő gazdasági modellről, és hogyan lehetne rajta változatni, arról Ligeti Miklóssal, a korrupciókutatással foglalkozó Transparency International Magyarország elnökével beszélgettünk.

– Egy év alatt ezermilliárd forinttal nőtt a Mészáros-család vagyona. Ez valóságos tündérmese. Hogyan sikerült?

– Nem mondanám, hogy Mészáros Lőrinc-kutatók vagyunk, de sokat foglalkozunk vele. Zeisler Judit, a Transparency International Magyarország szakpolitikai vezetője jegyzi a tenderbajnok.hu projektünket, amely a közpénzekből legnagyobb mértékben részesülő oligarchákat és az általuk elnyert közbeszerzéseket vizsgálja. Ebben többek között a Mészáros-csoport, illetve a hozzá köthető gazdasági érdekháló vagyonosodását is nyomon követjük.

A legfontosabb sajátossága ennek a vagyonosodásnak az, hogy közpénzből történik.

Az úgynevezett gazdaglistákon és hasonló kiadványokban, amelyek nem a családi vállalkozásokat, hanem a leggazdagabb személyeket gyűjtik össze, rendre a NER-es oligarchák állnak az élen. Ha mindezt a magyar gazdaságtörténet múltjához hasonlítjuk, amire korábban például a Korrupciókutató Központ tett kísérletet, amikor összevetette Weiss Manfréd és Mészáros Lőrinc vagyonosodását, láthatjuk, hogy a polgári korszak iparbárói nem adófizetői pénzekből gyarapodtak. Az iparosodás idején a vagyonosodás alapja a saját teljesítmény volt, nem az állami források.

– Weiss Manfrédéknál is volt ilyen exponenciális növekedés?

– Bizonyos szakaszokban igen, de az ő felemelkedésük a rátermettségüknek volt köszönhető. Erről olvashatunk például a g7.hu-n is. A Gründerzeit idején valóban volt fellendülés, de olyan ütemű gazdagodás, mint Mészáros Lőrincé, nem történt. Ő 2014–15-ben még csak kezdő milliárdos volt, 7–8 milliárd forintos vagyonnal, amit nagyjából

tíz év alatt a 200-szorosára növelt.

Ilyen gyors felemelkedés Weiss Manfréd esetében nem volt. Neki, és a hozzá hasonló gazdasági szereplőknek egy teljes élet munkájára volt szükség, hogy a vagyonukat felépítsék.

– Mészáros Lőrinc 2014-ben a Heti Válasznak úgy fogalmazott: „Abban, hogy eljutottam idáig, bizonyára szerepet játszik a Jóisten, a szerencse és Orbán Viktor személye, de én soha nem privatizáltam, nem nyúltam le semmit, mindent a munkámmal és az eszemmel szereztem meg.”

– Van egy mondás: minél fontosabb valaki, annál kevesebb információt ír a névjegyére. De Gaulle állítólag csak annyit írt: „Charles”. Ez persze nem igaz, de jól hangzik. Ha a metaforát alkalmazzuk,

Mészáros névjegyén talán csak annyi állhatna: „Lőrinc”, vagy rosszabb esetben: „Orbán Viktor”. A kulcs ugyanis itt a kormányzati hátszél és a kapcsolatok.

Az elmúlt 15–16 év NER-es tapasztalata mutatja, hogy az exponenciális gazdagodás mindig az állam által dominált ágazatokban történik, ahol a nagy bizniszeket közbeszerzéseken lehet elnyerni: út-, vasút-, közmű- és hídépítés. Magánmegrendelésben ritkán épít valaki viaduktot vagy autópályát. A következő lépésben az étvágy nőtt: szállodaipar, bank, pénzügyi szektor, távközlés, de ezeken a területeken is erős állami hátszéllel és támogatással. Gondoljunk például a jelenleg is futó gigantikus méretű budapesti irodaházépítkezésekre, ahol a kész épületeket az állam haveri, sőt ha Tiborcz István érintettségét nézzük, akkor családi alapon, 600 milliárd forintot közelítő összegű adófizetői pénzből vásárolja meg. Mindezt úgy, hogy az építési oldalon is állami forrásokat találunk, hiszen

a beruházó cégek mögött állami forrásokkal is ellátott magántőkealapok húzódnak meg.

A Jászai Gellért-féle 4iG csoport is erős állami támogatással működik: a versenyszabályokat kreatív jogértelmezéssel elkerülve jutott hozzá az Antenna Hungáriához, a Vodafone-ba pedig úgy vásárolhatta be magát, hogy az állam csak kisebbségi tulajdont szerzett, miközben hitelgaranciával is segítette az ügyletet.

– Tehát nem arról van szó, hogy az első milliárdok után már tisztán piaci versenyben működnek.

– Nem, ők továbbra sem versenyeznek. Az állam kijelöli a célpontokat, megszerzésükben támogatja őket, és ők egyik területről repülnek a másikra.

– Azt is tudjuk, hogy gyakran alvállalkozókkal végeztették a munkát.

– Ez ma is így történik. Például a vasútépítésben Mészáros Lőrinc generálkivitelező pozícióban lévő cége mindent alvállalkozóknak ad ki. A Mészáros-csoport egyik legnagyobb cége azonban ma már az MBH Bank.

– Ott viszont már látni, hogy nem gond megfizetni a legjobb szakembereket. Így aztán már a saját teljesítmény is versenyképes lehet.

– Két külön dologról van szó. Ma már profik menedzselik azokat a cégeket is, amelyek a NER kezdetén még tényleg családi méretű vagy annál nem sokkal nagyobb vállalkozásokként indultak. Ezzel szemben az MBH Bankba részben eleve jól működő egységeket vontak össze: a Budapest Bank patinás és stabil volt, az MKB-t adófizetői pénzből tisztították meg a rossz hitelektől, a takarékszövetkezetek rendben működtek, csak nem voltak tőkeerősek. Ezeket az állam kikupálta, így nem volt nehéz növekedni.

– Ez alatt a 10–15 év alatt, a morális és társadalmi veszteségeken túl, mennyi anyagi kárt okozhatott mindez az országnak?

– Rettenetesen sokat. És valóban, nemcsak anyagi kárt, hanem erkölcsit is. Sajnos ez ismét megerősít egy régi toposzt a magyar közgondolkodásban: hogy nem a tudás, hanem a kapcsolatok, nem a tőke, hanem az állami járadék, nem az innováció, hanem a politikai helyezkedés hozza a sikert.

Ez leértékeli a valódi versenyt.

Ha ezek a cégek igazi versenybe kerülnének, többségük elbukna. Nyilván a NER-rel nem ér véget a Vodafone örökébe lépett szolgáltató működése, ahogy az MBH-é sem, és az építőiparban sem áll le minden azonnal. De valószínű, hogy a Mészáros-csoport építési részei, ha a politikai támogatásból szőtt körkörös védelem a NER végeztével leomlik, nem állják meg a helyüket a versenyben, mert nem ehhez szoktak.

– Ha már meg tudják fizetni a profi munkatársakat, nem történhet meg, hogy olyan versenyelőnyre tesznek majd szert, hogy azáltal meg fogják állni a helyüket piaci körülmények között is?

– Biztos lesz olyan, amelyik nem bukik el hamar. De azok a lefölöző cégek, amelyek kizárólag arra rendezkedtek be, hogy a drága közbeszerzésekből lehúzzák a sápot, és a tényleges munkát továbbpasszolják, igazi versenyben, függetlenül attól, mennyire profi a menedzsmentjük, kihullanak. A piac kiszelektálja őket, mert felesleges árdrágító tényezőnek bizonyulnak.

– Ehhez új törvények kellenének?

– Inkább olyan elhatározás, hogy a megbízásokat tényleg versenyben adják oda. Ha az állam azt tapasztalja, hogy a cégek, amelyeket soha nem kell félteni, összejátszanak, kartelleznek és mesterségesen magasan tartják az árakat, akkor inkább senkivel ne építtessen. „Ha leosztottátok a piacot, hogy megkapjátok a zsíros profitot anélkül, hogy tényleg dolgoznátok érte, akkor ne kapjon munkát senki.” A harmadik vagy az ötödik ilyen körben majd megtanulnak tisztességesen ajánlatot tenni.

Ehhez az kell, hogy a meglévő előírásokat a Versenyhivatal és a közbeszerzési hatóság keményen érvényesítse,

és a szabálytalankodókat elrettentő erővel szankcionálja. Ez most nem történik meg.

– A felderített és dokumentált korrupció képezheti-e alapját későbbi büntetőeljárásoknak, amelyek végzetesek lehetnek egyes cégekre vagy cégbirodalmakra?

– Az kérdés, hogy egy büntetőeljárás mennyire lesz „végzetes”, és megéri-e olyan eljárásokat lefolytatni, amelyek ezeket a cégeket megbuktatják. Itt a beszállítói körrel és a dolgozókkal együtt egész térségek, akár megyék, több tízezer, akár százezer fős közösségek megélhetéséről van szó.

Ha bukik a fő munkaadó építőipari cég Tiszakécskén Békés megyében vagy Fejér megyében, vele bukik az összes beszállító és az ő dolgozóik, családtagjaik munka és megélhetés nélkül maradnak.

Eközben a NER tolvajai a pénzt már rég kivitték oda, ahova biztonságba akarták helyezni. Viszont a bebukott cég magával rántja a fél megyét. Ez még csak nem is pürrhoszi győzelem, hanem vereség.

– Felmerülhet, hogy államosítják, majd újraprivatizálják ezeket a cégeket, hogy elkerüljék a tömeges bedőlést?

– Igen, lehetséges ilyen kísérlet is, ezt persze jobban ki kell dolgozni. Egyensúlyt kell teremteni az igazságtétel jogállami parancsa, és a gazdaság, illetve a társadalom működtetésére vonatkozó elementáris igény között. Különben a magyar társadalom úgy érezheti, hogy a „nagy igazságtétel” jegyében saját maga ellen visel háborút.

– Milyen károkat okozhat egy ilyen háborúskodás?

– Annyi biztos, hogy a tőke nagyon gyorsan tud mozogni. Ha bizonytalanságot érez – kormányváltás, a hatalom gyengülése vagy beomlása fenyeget, könnyen menekül. A „capital flight” jól ismert jelenség, nem csak a „bűnös” tőke esetében. Életszerűtlen azt gondolni, hogy bármely befektető itt tartalékolja a párnacihában a pénzét, várva, hogy a NER vége után mi következik. Persze hogy menekíti. Aztán ha megéri, visszahozza; ha nem, azt mondja: jó, a magyarországi operációt bezárom. Ez nem csak a NER közpénzen hizlalt oligarcháira jellemző: a német autóipar is kétszer meggondolja, bővíti-e a kapacitásait, épít-e új gyárat, vagy kivonja a profitot, eredménytartalékba teszi, és majd ha az új kormány megfelelő feltételeket kínál, visszajön.

– A NER-érdekeltségű tőke is menekülhet?

– Ha valaki az igazságtétel és vagyonvisszaszerzés körében abban gondolkodik, hogy a NER utáni hatalom szépen berendezkedik, visszaveszi mindazt, amit a NER elvett a közösből, és a pénz, amire rá akar csapni, itt türelmesen vár, hogy elkobozzák, meg a gyárra lakatot tegyenek, akkor nagyon fog csalódni. Ennél sokkal jobb stratégiával kell hozzálátni az elszámoltatáshoz. Egyelőre ez inkább vágyálom a fejekben.

– Ezek szerint az is lehet, hogy egy esetleges kormányváltás után hasonló évek jönnének, mint a ’90-es évek elején?

– Más a feladat. Sokkal nehezebb kihívás a NER-hez szokott gazdasági szereplőket megtanítani versenyezni, és rá is szorítani őket a versenyre. Ez lenne az ország „NERtelenítése”. Nem elég csupán kipöckölni néhány vezetőt és fideszteleníteni a NER-t. Az a dilemma, hogy mi történik a NER után? Csak annyi, hogy

a NER-nek a Fideszen túli szakasza következik csak, vagy Magyarország NER-en túli szakasza?

– Milyen lehet egy fidesztelenített NER?

– Az azt jelentené, hogy a NER-ben a Fidesz által kialakított, kézhez szoktatott, kézi vezérelt, versenytől védett, nem teljesítményalapú gazdaság és politika megmarad, csak a kulcsfigurákat lecserélik. Ekkor csak annyi történne, hogy mások adnák a parancsokat és új haszonhúzók fölöznék le a profitot, de a lényeg változatlan maradna.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SZEMPONT
A Rovatból
Somogyi Zoltán Kötcséről: Orbán figyelmeztette saját táborát, nem lehet büntetlenül eltávolodni a közösségtől
Orbán Viktor beszéde egyértelművé tette: komoly kihívónak érzi Magyar Pétert - mondja az elemző. Ha a kormányoldal el tudja hitetni, hogy a Tisza adóemelést tervez, az hatásos üzenet lehet, de erre nemzeti konzultációt szervezni Somogyi szerint választási csalás.


A Fidesz vasárnapi kötcsei piknikje idén nem a megszokott módon zajlott: az újságírók elől hermetikus kordonnal zárkóztak el, igaz, élőben közvetítették, amit meg akartak mutatni. Orbán Viktor beszédében azt mondta, ez most más: a csipkelődés elmarad, vigyázni kell a szavakra. Az ellenfelét „kiskakasnak” nevezte, megjegyezve, hogy a kiskakasból nem lesz nagy kakas. Azt állította, a méréseik szerint 106 körzetből 80-at nyernének, emellett új nemzeti konzultációt jelentett be „a kiszivárgott tiszás adóemeléssel kapcsolatban”. Beszéde végén félreérthetetlenül meg is fenyegette közönségét: „Mindent alá kell rendelni a közös győzelemnek, mostantól mindenki tegyen meg mindent, amit tud, mert, ismernek engem, nem vagyok olyan ember, aki fenyegetőzik és durváskodik, de semmi nem lesz elfelejtve, minden fel lesz jegyezve és minden el lesz rendezve.”

Magyar Péter kordonok nélkül megtartott beszédére hosszú sorokban érkeztek az autók és a buszok, hívei megtöltötték a kicsiny főteret. A Tisza elnöke bejelentette, ezzel az eseménnyel hivatalosan is elindult a párt választási kampánya, és élesedik a párt új mobilos applikációja, ami összefogja majd a támogatóikat. Magyar Péter arról beszélt, végre lezárják a „Gyurcsány–Orbán-korszakot”, és működő Magyarországot ígért, A puliitusra egyetlen szót írtak: adócsökkentés. Hogy ki nyerte a politikai szezonnyitót, arról Somogyi Zoltán szociológussal beszélgettünk.

– Ott volt Kötcsén a kormányfő és az ellenzék vezetője is, így nagyon más volt az idei kötcsei piknik, mint az eddig megszokottak.

– Kötcsén eddig zárt körben hangzottak el a beszédek és a beszélgetések. Most először engedtek be nyilvánosságot, és először hallhattuk élőben a miniszterelnököt. Ez formai áttörés, amely a tényleges politikai verseny visszatérését jelzi. Magyar Péter részéről nem volt tartalmi újdonság, ő eddig is járta az országot, de ennyire közvetlen közelségben a miniszterelnökhöz beszédet mondani még nem láttuk. Beszéde hangsúlyai a megszokott érvrendszert követték,

az újdonságot inkább az jelentette, hogy Orbán egy kiszivárgott papírra hivatkozva nemzeti konzultációt helyezett kilátásba.

Ez egyszerre erős és kockázatos lépés: közvetlenül a Tisza Pártot célozza, azaz róla beszél, amivel el is ismeri, hogy komoly ellenfélként kezeli. Arról itt nem beszélve, hogy ennél egyértelműbb választási csalást is nehéz elképzelni: a kormány közpénzből pártkampányt finanszíroz. Ennél kevesebbért is, az Unió más országaiban kormányok szoktak lemondani.

– A miniszterelnök az Indexen megjelent, mindenféle aláírás nélküli „feljegyzésre” utalt, amit Magyar Péter hazugságnak nevezett, valamint Tarr Zoltán mondataira arról, hogy nem beszélhetnek mindenről, amíg nem nyerték meg a választásokat. Elképzelhető, hogy ez a kormánypártnak a lottóötös?

– Ez azon múlik, hogyan reagál a Tisza. Ha a kormányoldal el tudja hitetni, hogy az ellenfél adóemelést tervez, az hatásos üzenet lehet. Egy szegény országban erős a félelem attól, hogy az emberek még kevesebbet visznek majd haza, így ezzel erőteljesen mozgósítani lehet. Ilyen értelemben

ez kockázat a Tisza számára, amíg nem tudja hitelt érdemlően cáfolni vagy átkeretezni a vele szemben felhozott állításokat.

– A nyilvánosság kezelése mégis felemásra sikerült: volt élő közvetítés, ugyanakkor hermetikusan lezárták a rendezvényt, a sajtót mellékutcába szorították.

– És mindezt részben a Tiszára fogták, ami gyenge indoklás. A „biztonság érdekében” narratíva nevetségesnek hatott: Rogán Antal „szurkolótábor-szétválasztásos” hasonlata kifejezetten szerencsétlenül hangzott az újságírókra nézve, az újságírók ugyanis nem részei alapértelmezésben a szurkolótábornak. Látható volt az is, hogy

a kormánypárt azt akarta, a nap fő attrakciója kizárólag a miniszterelnöki beszéd legyen, ne az érkező közéleti szereplők alkalmi nyilatkozatai,

ezért is jött jól a terület elzárása az újságírók elől. Ez viszont éles ellentmondást teremtett: ha nyitottságot mutatnak, akkor mindezt a sajtó fizikailag elzárása ettől mindezt hitelteleníti.

– Amikor Magyar Péter megérkezett, a sajtó azonnal hozzá fordult, mert tőle lehetett kérdezni. Ő egy új applikációt is bejelentett, amely erősen emlékeztet a Tusványoson Orbán által bejelentett digitális polgári körökre.

– Ezek a részvételi és közösségimédia-technikák nem újak: platformépítés, alulról jövő ötletek gyűjtése, folyamatos online jelenlét. Orbán ugyanezt hangsúlyozta a saját oldalának: jelen kell lenni, aktívan kell működni az interneten. Kicsit ironikusan is hatott a beszédében, hogy egy monumentális világpolitikai vízió után azt kezdte el majdnem mondani, hogy hogyan kell bekapcsolni a számítógépet, és hogy mi az az internet. A kérdés persze az, ebből is érződik, hogy van-e elég aktív fideszes közösség, amelyik ezt a munkát elvégzi. Korábban volt. Van-e most is?

– Orbán azt is mondta, mostantól mindenki tegyen meg mindent a közös győzelemért, mert semmi nem lesz elfelejtve, minden fel lesz jegyezve.” Mit üzen ez?

– Figyelmeztetést a saját tábornak: nem lehet büntetlenül eltávolodni a közösségtől. Úgy látszik, csökken azok száma, akik a Fidesz sikeréért dolgoznak, ezért kellett fegyelmező jelzést adnia.

– Elhangzott még a kormányfőtől az is, hogy az ország 93 ezer négyzetkilométeres, „nem igaz, hogy pont ide, pont ekkor kellett Magyar Péternek rendezvényt szervezni”. Ez is a feszültség jele?

– Az. Ugyanakkor Orbán később azt hangsúlyozta, hogy „kicsi az ország, ezért nem engedhet meg magának rossz kormányt”. Kettős célt követ: egyszerre ébreszteni a saját tábort, mert kell a munkája, egyben megnyugtatni, hogy „80 helyen vezetünk, van tehát értelme velünk dolgozni”.

– Az EU-ról szóló elemzésében a versenyképesség csökkenését számokkal igazolta, de amikor a magyar gazdaság erejét állította szemben az Unió gyengülésével, már nem hozott adatokat.

– Több állítása is vitatható volt, és bizonyos tényezőket elhallgatott. Az Egyesült Államok szerepéről például nem esett szó. A külpolitikai kapcsolatok nála rendre az aktuális érdekekhez igazodnak: ha az érdek úgy hozza, közeledik egy szereplőhöz, ha nem, eltávolodik tőle. Ezt láttuk korábban más vezetők, például Meloni esetében, de mintha ez történne most Trumppal is, akiben csalódott, mert nem hozta meg a békét. Meg, persze semmit sem, amit Orbán a magyaroknak megígért: nem jöttek az amerikai befektetések egyelőre, nem lett új költségvetése az országnak.

– A nemzetközi szabályok helyett most „a nagyhatalmi játszmák ideje jön” – mondta Orbán. Ez a kijelentés egy kicsi ország szempontjából különösen kockázatosnak hangzik.

– Orbán azt gondolja, hogy ő „mindenkivel jóban” van, de ez az állapot erodálódik, mert nem lehet egyszerre mindenkivel jóban lenni. Nagyon udvariasan, de azért elmondta az amerikai álláspontot Trump, nem szeretné, hogy az oroszoktól Európában energiát vásároljanak. Nyilván itt a gázvásárlásról van szó. Mit tud erre Orbán mondani?

– Értékként említette, hogy a Fidesz-KDNP stabilan kormányoz hosszú ideje.

–Ezek a mondatok mind arról szólnak, hogy ez egy olyan érték, amit úgy kell hagyni, és ez pedig egyetlen egy módon történhet, ha őt választják meg újra és újra a magyarok. Viszont

ami szerintem még érdekes és akár vissza is üthet, mindenesetre kockázatos, hogy bevédte Matolcsyt.

Nyilvánosan megdicsérte Matolcsyt egy intézkedése okán. Ez a politika nyelvén azt jelenti, hogy hiába a világ legnagyobb bankrablásában vett részt az egykori jegybankelnök, akit egy egész ország utál beleértve a jobboldal táborát is, Orbán bevállalja ezt a kockázatot. Nem érzi problémának, hogy a Matolcsyt megvédje.

– Összességében mennyire volt erős a beszéd?

– Ha a ember nem néz utána az egyéb tényeknek, hanem egyszerűen csak mint egy politikusi beszédet hallgatja, akkor ennek a külpolitikai része igen markáns, nagyon sokfelé tekintő volt, úgy érezhette az ember magát, hogy egy mélyen átgondolt elemzői beszédet hall. De a miniszterelnök imázsát most nem egyetlen beszéd formálja, hanem az előzmények:

a Tiszával való folyamatos foglalkozás például azt jelzi, hogy komoly kihívónak érzik őket.

Egy beszéd önmagában nem fordít hangulatot; a környezet és a politikai dinamika dönti el, mennyire hat.

– A kormányfő a végén egyszerre sürgette a mozgósítást és ígért számonkérést a saját táborán belül. Mit olvas ki ebből?

– Azt, hogy szerinte még vezetnek, de a győzelem nem magától értetődő. A cél: tűzbe hozni a csapatot, ugyanakkor megakadályozni a kedvvesztést. Ezért hangzott el a „minden számon lesz kérve” üzenet.

– Visszatérve a kampánytechnikákra: Magyar Péter digitális platformja mennyiben kihívás?

– Formailag hasonló ahhoz, amit a kormányoldal hirdet: folyamatos online jelenlét, közösségi bevonás, kérdezz-felelek csatornák. A kihívás mindkét oldalnak az, hogy valódi önkéntes- és aktivistahátteret építsen, amely nemcsak jelen van, hanem dolgozik is.

– Kapu Tibor űrhajós megjelenése egy erősen pártjellegű rendezvényen mennyire volt ízléses?

– Újságírók és elemzők pártrendezvényeken való részvétele szakmailag problémás. Kapu Tibor esete más: ő világossá tette, hogy a projektje számára fontos, ahová hívják, elmegy, és ellenzéki, illetve kormánypárti fórumon egyaránt megszólal. Amíg nem áll ki egyik párt mellett sem, űrhajósként, szakmai minőségben elfogadható, hogy ilyen eseményeken megjelenjen.

– Mi volt a kötcsei nap tanulsága?

– A forma újszerűsége: az élő közvetítés és a fizikai zártság kombinációja erős jelzés a verseny kiéleződéséről.

A Tisza Párt központi témává vált, a kormányoldal pedig egyszerre próbál mozgósítani és bizonytalanságot eloszlatni.

A következő időszakot az dönti el, melyik oldal tud nagyobb fegyelmezettséggel és következetességgel élni az online és offline mozgósítás eszközeivel, illetve hogy 16 év kormányzás után eredendően mennyire untak már rá a választók a miniszterelnökre. Mert az a választás leginkább róla fog szólni, ezt Orbán és Magyar is tudja.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Amerikai kommandósok szálltak partra Észak-Koreában, a Trump által elrendelt titkos akcióról most számolt be a New York Times
A SEAL kommandósai egy lehallgatókészüléket akartak elhelyezni, de a 2019-es akció kudarcba fulladt, mert egy halászhajó felfedezte őket. A küldetést szigorúan titokban tartották, sem az amerikaiak, sem az észak-koreaiak nem beszéltek róla, egészen mostanáig.


Mint a filmekben: egy 2019-es téli éjszakán egy csapat amerikai tengerészgyalogos bukkant fel a tengerből Észak-Korea partjainál. A New York Times szerint a szigorúan titkos küldetésüket személyesen Donald Trump hagyta jóvá, és az volt a céljuk, hogy elhelyezzenek egy elektronikus lehallgatókészüléket, amellyel az Egyesült Államok lehallgathatta volna Kim Dzsongun kommunikációját. Az észak-koreai vezető ugyanis egyre kiszámíthatatlanabbnak és veszélyesebbnek tűnt, hol barátilag beszélt Trumppal, hol atomcsapásokkal fenyegetőzött. Mivel Trump tárgyalásokra készült vele, az amerikaiak nagyon szerették volna tudni, valójában hogyan gondolkodik.

A feladatot SEAL Team 6 elit egységének Vörös Osztagára bízták, ők végeztek korábban Oszáma bin Ládennel is. Az akciót hónapokig készítették elő, méghozzá a legnagyobb titokban, mert a New York Times szerint könnyen végződhetett volna túszdrámával, vagy akár egy nukleáris konfliktust is kirobbanthatott volna.

A küldetés rendkívül veszélyes volt.

A csapatot egy kétszáz méter hosszú atomtengeralattjáró vitte az észak-koreai partok közelébe, ahol a katonák hangtalan motorokkal felszerelt mini tengeralattjárókba szálltak. Ezek azonban nyitottak voltak, tehát a tengerészgyalogosoknak órákat kellett eltölteniük a fagyos, mindössze 4 fokos vízben, amíg partot értek. Ezért fűthető búvárruhákat vettek fel.

A terv az volt, hogy miután partra szállnak, percízen elhelyezik a lehallgatókészüléket, majd észrevétlenül távoznak. De azután minden rosszul alakult.

Az első probléma az volt, hogy menet közben nem kommunikálhattak a parancsnoksággal, és a szokásokkal ellentétben drónokat sem küldhettek a terület fölé, mert azonnal lebuktak volna. Emiatt a küldetést gyakorlatilag vakon kellett végrehajtaniuk, nem tudták, hogy mi vár ott rájuk.

A felderítési adatok alapján olyan időpontot választottak, amikor a térségben a lehető legkisebb a forgalom. És sokáig úgy is tűnt, hogy senki sincs körülöttük. A két mini-tengeralattjárók körülbelül 90 méterre a parttól állt meg a sekély, átlátszó vízben. Az egyik azonban túlfutott a célon, ezért visszafordult. Ennek ellenére folytatták az akciót.

A SEAL-ek hangtalanul a parthoz úsztak, majd kiemelkedtek a vízből, és elkezdték levenni a búvárfelszerelésüket. Közben a rossz irányba álló mini tengeralattjárót megpróbálták a többiek megfordítani, és bekapcsolták a villanymotort.

Csakhogy ekkor hangokat hallottak, és észerevettek egy közeledő hajót.

A fedélzetén lévő észak-koreai legénység az amerikai lap szerint azért maradhatott ilyen sokáig észrevétlen, mert a SEAL-ek éjjellátó szemüvegei részben hőérzékelők alapján működtek — és a koreai halászok ruhája annyira átvizesedett, hogy testhőmérsékletük nem különbözött sokban a tenger hőmérsékletétől. A mini tengeralattjátó motorja által keltett hullámok azonban felkelthették a halászok figyelmét, és ha arra néztek, megláthatták a mini tengeralattjárók nyitott fülkéjéből kiszűrődő fényt.

A hajó elindult a tengeralattjárók irányába. A fedélzeten lámpákat kapcsoltak fel, és beszélgetés hallatszott. Az egyik SEAL ekkor tüzet nyitott, és társai követték a példáját.

Fogalmuk sem volt, hogy egy járőrhajóra vagy egy halászhajóra tüzelnek, de úgy érezték, nincs más választásuk. A közeledő hajón mindenki meghalt. A tengerészgyalogosok a holttesteket a vízbe húzták, és késekkel átszúrták az áldozatok tüdejét, hogy a testek biztosan elsüllyedjenek. Ezután vészjelzést küldtek az atomtengeralattjárónak, ugyanis a parancsuk az volt, ha lelepleződnek, azonnal szakítsák félbe a műveletet és meneküljenek.

Az atomtengeralattjáró hatalmas kockázatot vállalva a sekély vizekbe manőverezett, hogy a part közelében vegye fel az egység tagjait. Mindenki kijutott, de az elektronikai lehallgatóeszközt nem helyezték el, az akció tehát kudarcba fulladt.

Minderről a New York Times szerint a Trump kormány semmit sem közölt a katonai és hírszerzési ügyekért felelős kongresszusi bizottság tagjaival, pedig a tájékoztatást törvény írja elő. Később a Biden kormány kivizsgáltatta az esetet, de azt a jelentést is titkosították. Nyilvánosan sem beszélt soha senki az akcióról, egészen mostanáig, így azt sem tudni, hogy az észak-koreaiak mennyit tudtak róla.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
„Akár a patás ördög is jöhet, akkor sem akarom a Fideszt” – ilyen volt Kötcse
A Szeretlek Magyarország videójában megmutatjuk, hogyan zárta el a rendőrség az embereket a Fidesz eseményétől, és az is kiderül, mit gondolnak a Tisza Párt szimpatizánsai Tarr Zoltán mondatairól.


Érdekes helyzet alakult ki vasárnap Kötcsén: egyszerre tartott rendezvényt a településen a Fidesz és a Tisza Párt is. A két esemény a települést is két részre osztotta: egy bizonyos ponton ugyanis kettéválasztották az érkezőket, egyik irányba a tiszások, míg a másikba a fideszesek mehettek.

Magyar Péterék eseménye körül nem voltak lezárások, viszont - ahogy a Szeretlek Magyarország videójában is látni - a kötcsei piknik helyszínét kordonokkal zárták körbe. Így a sajtó sem jutott sokáig, kollégáinkat is már az úton megállították és arrébb terelték. Emiatt némi vita is kialakult a rendőrökkel.

Miután Magyar Péter és a szimpatizánsai megérkeztek Balatonőszödről gyalog Kötcsére, stábunk a Tisza rendezvénye fel vette az irányt.

Magyar Péterrel még útközben, a Tisza-szimpatizánsokkal pedig már Kötcsén beszélgettünk többek között arról: mit gondolna, mit lehet tenni az ellen, hogy a kisebb településeken és az alacsony iskolázottságúak körében még mindig a Fidesz vezet.

„A mi belső felméréseink szerint és szerintem a megbízható felmérések szerint a kistelepüléseken már nagyon-nagyon közeli helyzet van. Van olyan felmérés, ami azt mutatja, hogy teljesen utolértük a Fideszt. De nyilván rengeteg feladatunk van még...”

- fogalmazott kérdésünkre Magyar Péter.

Hasonlóan vélekedtek a szimpatizánsai is: a többségük fontosnak tartja, hogy az ország minden pontjára eljuttassák a Tisza Párt üzeneteit.

Arról is megkérdeztük az embereket, hogy mit gondolnak a Tisza terveiről, például a nemrég bejelentett adóprogram kapcsán.

„Én azt gondolom, hogy amit most a Tisza ígér, az talán megoldható...bár nagyon félek tőle, hogy egyáltalán hogy fogják tudni megoldani. Azért én egy kicsit szkeptikus vagyok. Bár én továbbra is azt gondolom, hogy a Tisza nem ígér olyanokat, amik nem lehetnének betarthatók”

- mondta az egyik Tisza-szimpatizáns.

Az eseményen Tarr Zoltán kijelentéséről is beszélgettünk az emberekkel. A Tisza alelnöke egy belső fórumon beszélt a párt szja-val kapcsolatos terveiről. „Most nem lehet erről beszélgetni. Magunk között természetesen lehet, és majd ha ez kikerül, akkor magyarázkodok, de annak se lesz semmi értelme. Tehát magunk között lehet beszélgetni most, de egyébként nem lehet erről beszélgetni. És számtalan olyan dolog van, amiről nem lehet beszélgetni. Ezért mondjuk azt nagyon határozottan, hogy nagyon sok mindent lehet, választást kell nyerni, és utána mindent lehet. Meg kell nyerni a választást. És ez nem azt jelenti, hogy mindenáron meg kell nyerni, nem azt jelenti, hogy hazudunk, füllentünk, hátba támadunk, hanem ahhoz, hogy eljussunk abba az állapotba, hogy lehessen normálisan beszélgetni, ahhoz meg kell teremteni ennek a feltételeit. Ennek a feltételeit úgy lehet megteremteni, hogy megnyerjük a választást” - fogalmazott Tarr a fórumon.

„Szerencsétlen mondat volt”

- mondta ezzel kapcsolatban a Szeretlek Magyarországnak egy tiszás Kötcsén.

„Annyira, de annyira meg kell gondolni, hogy mit, hogy mondjanak...mert nagyon egyenlőtlenek az erőviszonyok a propaganda és a Tisza között. Amibe bele tudnak kapaszkodni, abba aztán gyökerestől”

- fogalmazott egy másik szimpatizáns. De volt, aki szerint Tarr Zoltán kijelentésének semmilyen negatív hatása nem lesz.

„Én eléggé határozottan szoktam választani pártot. Mondjuk nem sokat választottam, de hogy ezt nem akarom, akik most vannak, az biztos. Akár a patás ördög is jöhet, akkor sem akarom a Fideszt”

- mondta egy másik tiszás.


Link másolása
KÖVESS MINKET: