SZEMPONT
A Rovatból

Fleck Zoltán: Közkeletű feltételezés az Orbán-rezsimről, hogy nem kívánja könnyedén átadni a hatalmat, még akkor sem, ha elveszíti a választást

Munkahelyét felszólították a kirúgására, és feljelentették Fleck Zoltánt a köztársasági elnökkel kapcsolatos mondatai miatt. A jogász szerint azonban nem mondott semmi büntetendőt. Csak arról beszélt, mi történhet, ha Orbán Viktor nem adja át a hatalmat.
Fischer Gábor - szmo.hu
2025. augusztus 07.



Gulyás Gergely szerint az ELTE-nek ki kellene rúgnia Fleck Zoltánt, miután a Tisza Sziget egyik júniusi kerekasztalán egy kérdésre válaszolva arról beszélt, szerinte „fenyegetni, zsarolni” kellene a köztársasági elnököt, amennyiben akkor is Orbán Viktornak adja a kormányalakítási megbízást, ha a Tisza nyer. A jogász-szociológus szerint fel kell készülni arra a lehetőségre, mi történik, ha megpróbálják bojkottálni az eredményeket, amit megtehetnek, mivel az összes választással kapcsolatos intézmény a hatalom kezében van.

„Mit szeretne, Fleck kolléga? Utcai harcot, forradalmat?” - így válaszolt a köztársasági elnök. Sulyok Tamás szerint minden politikai erőnek távol kell tartania magát az ilyen erőszakos, súlyosan alkotmánysértő nézetektől. Lánczi Tamás, a Szuveneritásvédelmi Hivatal elnöke szerint Fleck kijelentései akár az alkotmányos rend erőszakos megváltoztatása bűntett előkészületének is minősülhetnek, ezért feljelentést tett. Az ELTE pedig közleményt adott ki arról, hogy tiszteletben tartják a magánvélemény szabadságát, de elutasítják, hogy politikai eszközként közjogi méltóságok „zsarolását” vagy „fenyegetését” javasolják, különösen egyetemi oktatók. Fleck Zoltánnal arról beszélgettünk, pontosan mire is gondolt a Tisza rendezvényén, és mi a véleménye a reakciókról.

– Számított rá, hogy ennyire heves indulatokat vált ki ez a néhány mondata?

– Nem, erre az ott jelenlévők sem kapták fel a fejüket, pedig a közönségben jogászok is bőven voltak, mégsem volt semmilyen reakció. Senki nem kérdezte meg tőlem, hogy pontosan mire gondoltam, és nem értették félre, amit mondtam, kontextusban értelmezték.

Ha valaki csak egy rövid részletet lát a videóból, mondjuk két-három mondatot, az ominózus félmondat környezetét, akkor is nagyon nagy rosszindulat kell hozzá, hogy jogellenességet vagy akár büntetőjogi határfeszegetést feltételezzen.

Teljesen világos, hogy semmilyen büntetőjogi tényállás nem sérült, sem közvetlenül, sem közvetve. A kérdés inkább az, miért érzékeny erre a NER vagy a jobboldal. Minden megszólaló – beleértve a köztársasági elnököt is, a NER szerves része. Azt hiszem, sokan nehezményezték, hogy nyilvánossá tettem annak lehetőségét, hogy előfordulhat, nem akarják majd elfogadni a választási eredményeket.

– Ön szerint van ilyen opció?

– Közkeletű feltételezés az Orbán-rezsimről, hogy nem kívánja könnyedén átadni a hatalmat, még akkor sem, ha elveszíti a választást. Hiszen Sulyok Tamás és más közjogi méltóságok azért is kerültek pozícióba, hogy biztosítsák a hatalom megtartását. Ebből kiindulva lehet feltételezni az autokratikus rendszer rosszindulatát. Miért feltételezne bárki mást? Ha valaki ezt nyilvánosan kimondja, és hozzáteszi, hogy bizonyos ponton túl nincsenek jogi eszközök, például ha a köztársasági elnök nem a jogállami és demokratikus elveknek megfelelően jár el, akkor politikai eszközökhöz kell nyúlni.

A politikai értelemben vett „zsarolás” vagy fenyegetés ebben a helyzetben azt jelenti: világossá kell tenni a köztársasági elnök számára, hogy társadalmi nyomásgyakorlás lesz egy ilyen helyzetben, és ő lesz a felelős, amiért nem tartotta be a demokratikus, íratlan szabályokat.

Ezért érzékenyek rá a NER részéről: nem szeretnek arról beszélni, mi fog történni. A köztársasági elnöknek pedig egyetlen reakciója lehetett volna: kijelenti, hogy be fogja tartani a demokratikus szabályokat, és aszerint fog eljárni, ahogy a nép választ, de ezt nem mondta, és azóta sem mondta senki.

– Bálványoson, és minden politikustól megkérdeztem, hogy egy esetleges ellenzéki győzelem esetén átadják-e a hatalmat? Mindenki azt mondta, hogy a Fidesz demokratikus párt, tiszteletben tartja a demokráciát, el fogja ismerni a választás eredményét

– Ezek politikusok. A politikus sok mindent mondhat, ígérhet, hazudhat is, ahogy hazudtak 15 éven át. Mondhatja, hogy mindent meg fog tenni, de a hatáskör egyedül a köztársasági elnöké.

– A Tiszának még akkor sem lenne egyszerű a helyezete, ha elismernék az esetleges győzelmét. Megmaradnának a bebetonozott intézmények. Létező lehetőség például párhuzamos intézmények felállítása, jogkörök átcsoportosítása az átmeneti időszakban?

– Ahogy a rendezvényen is mondtam, az autokrácia lebontása sokkal bonyolultabb, mint a felépítése. Ha valaki vissza akar térni a jogállami, demokratikus működéshez, számolnia kell azzal, hogy az autokrácia szándékosan csapdákat helyezett el. Nem tudjuk, hogyan ér majd véget a folyamat, de ritka eset az, amikor társadalmi békével és a választási eredmények elismerésével zárul.

– Tehát a ’89-es modell egyszeri és megismételhetetlen?

– Akkor a külpolitikai tényezők teremtették meg az egyetlen lehetséges forgatókönyvet, és a kerekasztal-tárgyalásokon a hatalom egyik birtokosa megegyezett az átadásról. Ma el tudjuk képzelni, hogy az Orbán-rendszer leül tárgyalni, és közli: szeretné átadni a hatalmat? Fel kell készülni a nehéz ügyekre, amelyeket remélhetőleg minél inkább jogilag lehet rendezni, de lesznek olyanok, amelyekre csak politikai megoldás létezik. A párhuzamos intézmények felállítása kockázatos, legitimációjuk nehezen tartható fenn, de lehet, hogy szükség lesz rájuk. Bárándy Péter is mondta: az államapparátus, a bűnüldöző szervek, a rendőrség, az ügyészség nagy része érdekelt a jogállam helyreállításában. Ha akadály lesz, az a legfelsőbb szinteken jelentkezik, és akkor ott kell valamit tenni.

– Magyar Péter Nagykanizsán beszélt a közpénz-visszaszerzési hivatalról, számomra ez például párhuzamos intézménynek tűnik, amivel meg lehet kerülni az ügyészséget, vagy más intézményeket.

– Sok mindent lehet csinálni, de az alkotmányos korlátok, főként az Alaptörvény, jelentősek. Ez olyan elemeket is tartalmaz, amelyek kifejezetten akadályozhatják, hogy ilyenfajta párhuzamos intézmények létrejöjjenek. Persze létre lehet hozni őket, de érdemes elgondolkodni: nem egyszerűbb-e az ügyészség problémáját más módon kezelni? Lehet, hogy nem is maga az ügyészség a probléma, hanem a legfőbb ügyész személye, sőt az sem kizárt, hogy egy kormányváltás után a legfőbb ügyész szakmai alapon fog eljárni. Ezt nem zártam ki a köztársasági elnök esetében sem.

De az elmúlt 15 év tapasztalatait és a magyar politikai kultúrát ismerve fel kell készülni arra is, mi történik, ha nem így lesz?

Ha obstrukció lesz, egy demokratikusan megválasztott új kormány nem mondhatja, hogy „bocs, nem tudok kormányozni, visszaadom a megbízatást”. Valamit kezdeni kell, és ha nincsenek jogi eszközök, politikai eszközöket kell kitalálni. Ugyanez a helyzet a párhuzamos intézményekkel is. Feltételezem, Magyar Péter is arra gondolt, hogy a meglévő intézmények nem akarnak jogállami módon működni, ezért egy új politikai erő kénytelen lehet ilyeneket létrehozni. Ez hatásköri villongásokhoz és más következményekhez vezet, ami nem biztos, hogy a legjobb megoldás. De értem, hogy ő is azon gondolkodik: milyen opciók maradnak, ha destruktív hatalommal kerül szembe.

– Ahhoz, hogy az az ellenzék részéről az ön által említett nyomásgyakorlás működjön, fenn kell tartaniuk a társadalmi aktivitást. Nem lehet, hogy a társadalom kifárad, és nem lesz meg ez a tömegesség a nyomásgyakorláshoz?

– A nyomásgyakorlás és a „zsarolás” kifejezetten arra a helyzetre utal, amikor ott áll egy demokratikus többség, amely leváltotta a kormányt, de azt tapasztalja: hiába szavazott, hiába fejezte ki akaratát egy többé-kevésbé szabad választáson, annak ellenére, hogy lejtett a pálya, az autokratikus vezetés különböző közjogi, legalista eszközökkel, köztük a köztársasági elnökkel akadályozza a társadalmi akarat érvényesülését. A kérdés az, hogy a társadalom elfogadja-e ezt? Tehát én nem azt mondom, hogy a társadalmat fel kell hívni a rendszer elsöprésére. A Tisza-gyűlésen is azt mondtam: ha a demokratikus többség nem akarja elfogadni, hogy az akarata semmit nem ér, annak következményei lesznek.

– Tanulhatnak valamit a lengyel példából, ahol évek óta zajlik a folyamat, és még mindig nem értek el áttörést?

– Igen. Például azt, hogy tényleges veszélyt jelenthet a köztársasági elnök hatásköre. Bár formálisan gyenge a köztársasági elnöki rendszer, bizonyos pontokon meg tudja akadályozni a törvényhozást is. Ha úgy látja el a feladatát, hogy továbbra is a NER érdekeit szolgálja, akár egyetlen törvényt sem lehet elfogadni, hiszen szerepe van a jogalkotásban.

Kiemeltem a választásokkal kapcsolatos hatáskörét, de ha következetesen él a többi jogosítványával is, és ebben partnere az Alkotmánybíróság, lényegében megbéníthatja a kormányzást.

Ez új választáshoz vagy kormányozhatatlan állapothoz vezethet, és ez a valódi veszély. A lengyel példa mutatja: ha az elnök konzekvensen a régi hatalom érdekeit szolgálja, hónapok alatt csökken a kormány népszerűsége, mert a választó azt látja, hogy nem elég hatékony, nem kezeli a problémát.

– Ez nálunk is megtörténhet?

– Abszolút. Előállhat kormányozhatatlansági helyzet, amiben a közvélemény akár visszakozhat is: „ha úgyis minden az övé, akkor inkább kormányozzon ő, bármilyen katasztrófába vezeti is az országot, de legalább működik valahogy az állam”. Így nagyon könnyű előidézni katasztrófahelyzetet, amelynek egyik főszereplője a köztársasági elnök lehet.

– A hosszú mandátumú, bebetonozott tisztségek, például a legfőbb ügyész vagy más fontos pozíciók kétharmaddal felülírhatók-e? Hiszen a demokratikus felfogás szerint ezek az intézmények függetlenek, kinevezés után nem hívhatók vissza onnan tisztségviselők.

– Ez az a csapdarendszer, amit a szakirodalom és a közbeszéd is egyre inkább legalista autokráciának nevez. Közjogi és jogi eszközökkel betonozta be a hatalmát a rendszer, hogy azt ne lehessen megváltoztatni akkor sem, ha elveszti a választást. Így is megőrizheti tényleges hatalmát. Ennek nincs jogi megoldása. Én csupán nyilvánosságra hoztam ezeket a veszélyeket.

A hatalom hisztérikusan reagált, és én értem miért, de ettől még szembe kell nézni a ténnyel: ez olyan, mintha a robbanóanyagot körbebetonoznák. Az pedig előbb-utóbb szétfeszíti a falakat, és ez nem jó.

Fontos lenne elérni, hogy a közjogi szereplők a tényleges funkciójuknak megfelelően járjanak el, ne azt hajtsák végre, amit eddigi parancsnokuk elvár. Lehet, hogy rosszindulatúnak tűnik, ha feltételezem, hogy a köztársasági elnök, az Alkotmánybíróság, az ombudsman, az Állami Számvevőszék, a Nemzeti Választási Bizottság, a Kúria elnöke és a legfőbb ügyész azért van ott, hogy meghosszabbítsa Orbán Viktor hatalmát, még akkor is, ha elvesztette a választást. De ezek a tényezők valóban képesek lehetnek megbénítani a következő kormány működését, ráadásul nagyon gyorsan.

– Tehát ön szerint könnyen robbanásveszélyessé válhat a helyzet.

– Ha ezt a kockázatot vállalják, és minden eszközük megvan hozzá, olyasmi történhet, amit egyikünk sem kíván, és amivel egyikünk sem akar fenyegetni. De látni kell:

ez egy olyan csapdarendszer, amelyben a döntés joga azok kezében van, akiket Orbán Viktor nevezett ki kifejezetten a hatalma biztosítására. Ha tartják magukat ehhez a szerephez, katasztrófát idéznek elő.

Ez az a mondat, amivel politikai értelemben „nyomást” lehet gyakorolni a köztársasági elnökre: bármi történik, ön lesz a felelős.

– Azaz „zsarolni”...

– Igen. De azért lássuk be: a büntető törvénykönyvben használt kategóriáknak van egy köznapi jelentésük is. Amikor barátok, házastársak vagy családtagok között mondjuk azt: „ne zsarolj már azzal, hogy…”, annak is van értelme, de nem büntetőjogi értelemben.

– A ELTE elhatárolódott az ön szavaitól. Kívánja ezt kommentálni?

– Értem az egyetemet. Beszorított helyzetben van. Egy állami egyetem fenntartója állami kézben van, és ha a politikai hatalom ráugrik valamire, retorziókat követelve, az egyetem természetes reakciója az elhatárolódás. Nem akarja rontani a saját helyzetét. Lánczi most azzal fenyegeti ezeket az intézményeket, az Akadémiát is, hogy felelősek. Szerinte a Tisza-szigetnek is fel kellett volna jelenteni engem. Ez is mutatja, mennyire politikai természetű a nyomásgyakorlás, amelynek egyik eszköze maga a büntetőjog. Az egyetem ilyenkor elhatárolódik, ami helyes: ezek az én mondataim, nem az övék. Ez a szólásszabadság körébe tartozik, én pedig senkit nem fenyegettem közvetlen erőszakkal.

– Szerdán Lánczi Tamás bejelentette, hogy feljelenti önt.

– Erről beszélünk: jogilag teljesen abszurd, alapvető büntetőjogi ismeretek hiányáról árulkodik. Ettől függetlenül, ha a miniszter, a minisztérium és a köztársasági elnök is ezt kívánja, valószínűleg meg fog történni a gyanúsítás.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Orbán Viktor azzal cáfolja a korrupciót, hogy 15 év alatt duplázódott a nemzeti vagyon, csakhogy épp ennyi volt az infláció
A miniszterelnök az MCC Feszten bizonygatta, hogy nem lopnak, hiszen duplázódott a nemzeti vagyon. Csakhogy közben 98%-os volt az infláció, míg Mészáros Lőrinc vagyona 20.500 százalékkal nőtt.


Orbán Viktort az MCC Feszt színpadán megkérdezték a korrupcióról is, amire ő számokkal válaszolt.

"Mióta kormányon vagyunk 15 év alatt, a magyar állami vagyon megkétszereződött. Nem megfeleződött, megkétszereződött. Ma az önök közvagyona, ami az önöké is, az kétszer akkora, mint 2010-ben volt. Ha ellopták volna, akkor nem így lenne, akkor a fele lenne."

Tény, hogy a nemzeti vagyon a 2010-es 11.650 milliárd Ft-ról 2022-re (amikorról az utolsó nyilvánosan elérhető adatok rendelkezésre állnak) 21.800 miliiárd Ft-ra nőtt, ami gyakorlatilag 100%-os gyarapodás.

Csakhogy 2010 óta majdnem épp ennyi, 98% volt a kumululált (minden év egymásra rakodó hatását figyelembe vevő) infláció. A 2010 és 2024 vége között Magyarországon az árak összességében 89%‑kal emelkedtek a KSH adatai alapján, míg 2025 júniusáig az éves infláció további 4,6%-kal nőtt.

Ez azt jelenti, hogy 2010-ben 100 forintért lehetett megvenni ugynazokat a dolgokat, amiket 2025 közepén 198 forintért. Az éves teljes infláció persze az év végéig még változhat, de érdemben ez valószínűleg nem alakítja át a számokat.

Vagyis a nemzeti vagyon 15 év alatt reálértéken semmit sem gyarapodott, igaz, nem is csökkent a felére. Közben viszont Mészáros Lőrinc vagyona 20.500 százalékkal nőtt.

A leggazdagabb magyar vagyona 2010-ben gyakorlatilag még elenyésző volt, néhány százmilliós szint alatt. Az első hiteles adat 2013-ból származik, és 6,9 milliárdról szól. A 2025-ös becslés pedig már 1422 milliárd Ft.

Még látványosabb, ha egyetlen grafikokon hasonlítjuk össze a nemzeti vagyon és Mészáros Lőrinc vagyonának százalékos gyarapodását 2010 és 2022 között.

És akkor azt még nem is említettük, hogy 2010 és 2025 között nagyjából 22-25 ezer milliárd Ft EU-s pénz áramlott az országba. Igaz, ennek csak egy részéből valósultak meg állami beruházások, de a nemzeti vagyon növekedésében mindenképp nagy szerepe lehetett.

A grafikonok a ChatGPT segítségével, ellenőrzött adatok alapján készültek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SZEMPONT
A Rovatból
„A váltásra készül a világ” - Hatvanpusztán tüntetőket kérdeztünk, miért mentek el az Orbán-birtokhoz
Hadházy Ákos több száz fős tömeget csődített össze az Orbán család hatvanpusztai birtokára. A kormányfő által mezőgazdasági épületnek nevezett objektumot Hadházy luxuskastélynak nevezte, most megmutatjuk, ami kívülről látható belőle.


Hadházy Ákos szombaton 16 órától tüntetést tartott a hatvanpusztai birtoknál. A rendezvény előtt már a helyszínen volt a videós stábunk, és az Orbán-birtoknál gyülekező embereket kérdeztük arról, miért jöttek el Hatvanpusztára.

A legtöbben még sosem jártak erre, és az lehetett az érzése az embereknek, hogy amíg lehet, eljönnek, hiszen ki tudja, meddig lesz itt látnivaló.

Sokan szívesen megnézték volna belülről is, főleg, hogy szerintük közpénzből épült, és ezért joguk lenne erre is. Volt, aki ki is mondta: abban bízik, hogy jövőre már be lehet majd menni piknikezni.

Videóriportunk a helyszínről:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Gyros tál 7500, dobozos sör 1930 forintért – megnéztük, milyen árak vannak a Szigeten idén
Videónkban utánajártunk, mennyiért lehet például lángost, pizzát vagy fánkot enni a Szigeten, sőt, még a sör árát is megmutatjuk.


Elstartolt a 2025-ös Sziget Fesztivál. Mint minden évben, idén is az egyik legtöbbet feltett kérdés, hogy vajon mi mennyibe kerül a fesztivál területén. Most utánajártunk, és videónkban meg is mutatjuk.

Az már megszokott, hogy szinte mindenféle ételből, italból választhatunk, így mindenki megtalálhatja a számára megfelelőt. Így van ez idén is, a kínálatra most is hatalmas.

Lehet kapni például gyros tálat 7500 forintért, fánkot 2200 forintért és pizza szeletet 2690-ért. A sima lángos 2200 forint, a sajtos-tejfölös viszont már 3500.

De természetesen vannak ennél jóval olcsóbb és jobb, laktatóbb megoldások is: például a Mac and Cheese, vagyis sajtos tészta rántott hússal és mindenféle extra feltéttel 5990 forint. Ugyanennek a sült krumplis verziója pedig 2990 forint.

És akkor nézzük az italokat:

egy korsó sör 1730 forint, de van olyan stand, ahol 15 és 16 óra között 1290 forintért lehet sört vásárolni. A dobozos sör ára viszont már 1930 forint.

A Szigeten idén is van Aldi, ahol ugyan párszáz forintért lehet péksüteményeket vásárolni, cserébe hatalmas sort kell kiállni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
„Úgy éreztük magunkat, mintha mi lennénk a világ legfontosabb emberei” - 13 turistát engedtek be Észak-Korea vadonatúj tengerparti üdülőhelyére
Kim Dzsongun azért rendelte el az üdülőkomplexum felépítését, hogy bizonyítsa, Észak-Korea modern és gazdag ország. Az óriási terület kongott az ürességtől, az észak-koreaiak viszont mindent megtettek, hogy a maroknyi orosz turista jól érezze magát.


Fehér homok, kristálytiszta víz, napozóágyak, csúszdapark - a világ bármelyik pontján lehetne ez a strand. Csakogy ide csak a kivételezett kevesek juthatnak el: Észak-Korea új tengerparti üdülőhelyére először engedtek be külföldi, egészen pontosan orosz turistákat, akik a Wall Street Journal hasábjain számoltak be élményeikről.

A hatalmas üdülőhelyet azért építtette Kim-Dzsongun, hogy modern és jómódú országnak mutassa Észak-Koreát. A 20 ezer fő befogadására is alkalmas Vonszan–Kalma tengerparti komplexum terveit személyesen a nagy vezér hagyta jóvá. Magas szállodákat, bevásárlóközpontot, kaszinót, csúszdaparkot álmodott meg, igaz, még nem készült el minden.

Június végén ettől függetlenül megtartották a nyitóünnepséget. Kim Dzsongun cigarettával a kezében heverészett egy vízicsúszda mellett, majd végigsétált a parton kislányával.

A múlt hónapban itt látta vendégül Szergej Lavrov orosz külügyminisztert, aki közvetlenül Vonszanba repült, és ott a legjobb szállodában lakott. Kim luxusjachtján találkoztak, ahol az észak-koreai vezető feltétel nélküli támogatást ígért Oroszországnak az ukrajnai háborúban.

Lavrov útjával egyidőben engedték be a 13 orosz turistát, akik egy utazási irodán keresztül foglalhatták le az útjukat. Három napot töltöttek Phenjanban, majd repülővel mentek volna Vonszanba, de ezt az utolsó pillanatban törölték, és végül vonattal kellett menniük. A 190 kilométeres utat 10 óra alatt tették meg, annyira rossz állapotban van a vasúti pálya.

Vonszanban azonban mintha egy másik világa léptek volna be. Az első, ami meglepte őket, hogy megérkezésükkor az egész strand teljesen üres volt.

„Úgy tűnt, mi vagyunk az egyetlen vendégek az egész komplexumban”

- mesélte az amerikai lapnak Anasztaszija Szamsonova, egy 33 éves moszkvai HR-es. „Minden vadonatúj volt” – mondta. „Még az illatuk is új volt.” A furcsa helyzet persze előnyökkel is járt. Amikor kását és briósokat kértek, a személyzet azonnal elővarázsolta. Hordozható hangszórókat vittek nekik a partra, amikor kérték, az erkélyre pedig azonnal kaptak székeket.

„Tényleg úgy éreztük magunkat, mintha mi lennénk a világ legfontosabb emberei” – mondta Szamsonova.

Azért az orosz turistákat érték kellemetlenebb meglepetések is. A takarítók gyakran figyelmen kívül hagyták a „Ne zavarjanak” táblát az ajtókon.

Egyikük feljebb állította a bojlert, hogy zuhanyozni tudjon, a személyzet többször is visszatekerte a minimumra.

Amikor pedig úszni mentek, az idegenvezető is velük tartott. Csakhogy hamar kiderült, nem tud úszni. Órákig kapaszkodott az egyik turista karjába „Nagyon félt.”

Az egyhetes nyaralás nem volt drága, nagyjából 700 ezer forintból jött ki. Egy üveg sör 200 forintba, tíz perc wifi 600 forintba, egy arcmasszázs 5000 forintba került.

Amikor a turisták egyike megkérdezte, mennyibe kerülne egy jetski vagy quad bérlése, a helyi dolgozó nem tudott árat mondani, így ingyen használhatták.

Az ajándékboltban megvehették volna az észak-koreai Hvaszong–17-es interkontinentális ballisztikus rakéta műanyag modelljét is, indítójárművével együtt. Igaz, azért már borsosabb összeget, 160 ezer Ft-ot kértek volna el.

Szamsonova szuvenírként végül egy nukleáris robbanófej alakú szobrot vitt haza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk