„Ez egy sokkal szomorúbb, frusztráltabb tanévkezdés” - mondja a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének ügyvivője
Miközben a kormány azt kommunikálja, hogy a pedagógusbérek emelkedése már érezhető hatással van a pályán maradók és a pályakezdők számának alakulására, a gyakorlatban továbbra is káosz és kiszámíthatatlanság jellemzi az iskolakezdést – derül ki a PDSZ legfrissebb felméréseiből.
De a valóság is meghasadni látszik. Miközben a kormánypárti sajtóban egymás után jelennek meg a cikkek arról, hogy az iskolakezdés terhei Magyarországon a legkisebbek, hála a kormánynak, a szakszervezetek mindezt nem érzékelik. Ráadásul idén startol a teljesítményértékelési rendszer élesben: a tavaly kötelezően előírt értékelések alapján idén elvileg differenciálják a béreket is, elvileg a teljesítmények alapján. Azonban ez sem igaz így. Hogyan látják a szakszervezetek az évkezdést? Erről beszélgettünk Nagy Erzsébettel, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) ügyvivőjével.
– A kormány szerint idén már több pedagógus dolgozik a rendszerben, érezhető a magasabb bérek hatása. Érezhető?
– A legnagyobb probléma, hogy ezekhez a sikerbeszámolókhoz soha nem társulnak konkrét, ellenőrizhető adatok. Nem tudjuk, hány pedagógusra lenne valójában szükség, mert ezt hivatalosan nem számolják ki. Pedig létezik erre rendelet: a tanulói foglalkozási időkeretet 24-gyel kellene osztani, hogy megállapítható legyen, hány pedagógusra van szükség egy adott intézményben.
Tehát már eleve nem tudjuk, mekkora a szükséges pedagóguslétszám. Ráadásul sokan érvelnek azzal, hogy ha kevesebb a tanuló, kevesebb pedagógus is kell, ez azonban nem így működik. Ha egy csoport létszáma öttel csökken, attól még ugyanannyi pedagógus kell annak tanításához. Továbbá nem tudjuk azt sem, hányan mentek nyugdíjba, és hány nyugdíjast foglalkoztatnak vissza. Gyakori, hogy őket jogsértő módon, határozott időre veszik fel a még üres álláshelyekre, ami törvényileg nem megengedett. Ráadásul sokan csak augusztus végén vagy szeptember elején tudják meg, hogy egyáltalán tovább foglalkoztatják-e őket. Ez azért is fontos, mert a rendszernek nagy szüksége van nyugdíjas pedagógusokra, de sem az igénybevételükről, sem az üres álláshelyek számáról nincs adat. Ami viszont biztos: a kollégák arról számolnak be, hogy a tanulói óraszámokat eleve csökkentik, így az órákat is szétosztják. Például
Az ilyen megszorításokkal csökkentik a pedagóguslétszámot is. Közben megy a sikerpropaganda, hogy mennyien jelentkeztek tanárképzésre, de azt már elhallgatják, hogy ezekre a szakokra alacsony pontszámmal is be lehet kerülni, nyilván nem véletlenül. A végzettek közül pedig rendszerint csak töredék helyezkedik el a pályán.
– És ehhez jön most az új teljesítményértékelési rendszer is, igaz?
– Fontos tisztázni, hogy ez nem a korábbi minősítési rendszer, hanem egy teljesítményértékelési rendszer, amely mellett a minősítés továbbra is létezik. A teljesítményértékelés már tavaly is működött, de idén először van anyagi következménye: szeptembertől a tavalyi értékelések alapján kellene differenciálni a béreket. Ez viszont munkajogilag teljes abszurditás. Most szeptember elsején készült egy friss felmérésünk: a pedagógusok többsége nem tudja, hogy mennyiért dolgozik. A legtöbben azt sem tudják, kapnak-e egyáltalán béremelést. A teljesítményértékelés során adott legtöbb pontszám 79% volt, 80%-tól lenne kötelező a béremelés. A nyugdíjasok esetében, ha őket idén új munkahelyen alkalmazzák, nem kötelező figyelembe venni a korábbi teljesítményértékelést Ez is méltatlan, megalázó rendszer. A kérdőívünkre adott válaszok szerint 73,7%-a a pedagógusoknak még nem tudja, kap-e béremelést. Aki kap, azok közül is sokan nem tudják, mennyit. Egy nyári salátarendeletben, amelyben többek között esőkabátokról és gumicsizmáról szóló szabályok voltak, elrejtették azt a módosítást, amely szerint már nem az iskolaigazgató dönt a béreltérítés mértékéről, hanem a tankerületi központ igazgatója, aki gyakran nem is ismeri a pedagógusokat. Az igazgatók ugyan javaslatot tehetnek, de sokan azt jelezték vissza, hogy
Ez olyan, mintha egy osztályban azt mondanánk: bármennyire is jól tanultátok meg az anyagot, csak egyikőtök kaphat ötöst. A legutóbbi kérdőívünket 2285 pedagógus töltötte ki. Az értékeléseket a nedolgozzingyen.hu oldalon részletesen közzétettük. 303 oldalnyi visszajelzésben gyakorlatilag csak kritikák szerepeltek. Pozitívum legfeljebb az igazgatók emberségére vonatkozott.
– Ha még sokan nem tudják, igazán csak októberben válik majd láthatóvá, hogy mi lett a teljesítményértékelés gyakorlati következménye?
– Igen, akkor derül ki, ki mennyit kapott valójában. És sajnos sokan akkor fogják csak megtudni, hogy mennyit keresnek. Ez munkajogilag is elfogadhatatlan.
– Mi a helyzet az iskolakezdés költségeivel? Mekkora teher ez a családok számára, és milyen segítségre számíthatnak?
– Az iskolakezdés óriási anyagi megterhelést jelent. A köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban dolgozók számára például létezik egy szabályozás: a végrehajtási rendelet 106. paragrafusa szerint évente egyszer, kérelemre, jogosultak iskolakezdési támogatásra. Ez az összeg gyermekenként a minimálbér 45%-a bruttóban. A gyakorlatban azonban ezt sem adják meg. Arra hivatkoznak, hogy ez csak adható, pedig a „jogosult” kifejezés jogilag mást jelent. Más juttatások is „adhatók” lennének, például a gyermeknevelési támogatás, de ezeket sem biztosítják. Az önkormányzatokat pedig kivéreztették a szolidaritási adóval. Például Pécsen az óvodapedagógusok teljesítményértékelésére nulla forint van betervezve.
Közben az iskolaszerek ára jelentősen nőtt. Ma már egy iskolakezdés 30–100 ezer forint között mozoghat, de 30 ezer forintból szinte lehetetlen kihozni, ha például táskát vagy tornacipőt is kell venni. Sok iskolában próbálnak egyszerűsíteni, csökkenteni az elvárásokat, de így is kell füzet, írószer, sőt sokszor még WC-papír, zsebkendő is. Ez komoly kiadás.
– Mi a helyzet a béremelésekkel? Tényleg volt inflációt meghaladó emelés az elmúlt két évben?
– A propaganda szerint 2024-ben 32,2%, idén pedig 24,2% volt az emelés. A valóság ezzel szemben az, hogy ez csak az átlagos bértömegre vonatkozik, amibe beleszámítanak olyan tételek is, mint a végkielégítés vagy a jubileumi jutalom. A gyakorlatban a pedagógusok sok esetben csak 7–20%-os emelést kaptak, miközben az infláció a mindennapi kiadások terén jóval magasabb volt. Az EFOP Plusz vállalásban szerepel, hogy 2031-re a pedagógusbérek elérik a diplomás átlagbér 80%-át, de hogy miért pont 80%, az nem derül ki. Ráadásul
Idén végül meghatározták, hogy az egyes pedagógusfokozatokban mekkora legyen a kötelező emelés:
• Gyakornok: 21,2%
• Pedagógus I: 21,4%
• Pedagógus II: 19%
• Mesterpedagógus: 13,8%
• Kutatótanár: 12%
Ez azt eredményezte, hogy sok mesterpedagógus inkább visszaminősíttette magát Pedagógus II-be, mert így nagyobb béremelést, több fizetést kapott, mivel a bérüket lefelé nem lehetett módosítani.
– Összefoglalva: mi a különbség a 2024-es és a 2025-ös tanévkezdés között?
– A legnagyobb különbség, hogy ez egy sokkal szomorúbb, frusztráltabb tanévkezdés. A pedagógusok haragot és megalázottságot éreznek. Még mindig nem tudják, mennyiért dolgoznak, sokan tudják, hogy semmit sem kapnak a teljesítményértékelés után, és a rendszer semmilyen visszajelzést nem vesz figyelembe. Hiába tiltakoztak tömegesen, nem történtek érdemi változtatások. Sok nyugdíjas pedagógus továbbfoglalkoztatása is csak az utolsó pillanatban derült ki, vagy éppen az, hogy nem folytathatja a munkát. Ez természetesen a gyerekeket is érinti, ha például egy megszokott tanár nem tér vissza. Emellett továbbra is pedagógushiány van, amit elsősorban a szakkörök, csoportbontások, fejlesztő foglalkozások sínylenek meg.
Az állami közoktatás feltételei rosszak, az egyházi fenntartású intézményekben valamivel jobb a helyzet, de nem feltétlenül jelentős a különbség. A magánintézményekben jobb a színvonal, de ott a szülők is többet fizetnek.