UTAZZ
A Rovatból

Európaiként Indiában – a 8 legdurvább kultúrsokk, amivel meg kellett barátkoznom

Tele vannak szeméttel az utcák, bármikor szembejöhet egy tehéncsorda, és ez csak két dolog, ami miatt extrém volt az út.

Link másolása

India nem tartozik a legnépszerűbb turistacélpontok közé, az emberek többségének valószínűleg csak homályos sejtései vannak arról, milyenek a mindennapok arrafelé. Ami engem illet, eddig csak nyugati országokban jártam, így az ott töltött két hét mélyvíz volt a javából. Több okból is, megpróbálom ezeket összefoglalni.

A tömeg, a szagok és a szemét

Oké, több mint egymilliárdan vannak, csak Delhi lakossága nagyobb egész Magyarországénál, szóval erre lehetett számítani. De minden előzetes felkészülés ellenére is nagyon erős élmény élőben szembesülni vele.

Tényleg mindenhol emberek áramlanak az utcákon, akik gond nélkül kiköpnek egy jókorát, ahol és amikor csak kedvük támad rá. Ez az egyik eleme a penetráns szagnak, a másik meg a rengeteg street food árus, akik a jó ég tudja, milyen alapanyagokból dolgoznak.

És persze mindenki szétdobál mindent. Kukák csak mutatóba vannak, de azokat se nagyon használják.

Elég néhány nap bármelyik indiai városban, és máris szolid vállrándítással áll az ember az olyan hírekhez, hogy például száz-valahány magyar településről épp nem szállítják el a szemetet.

Azt hiszem, sosem értékeltem még ennyire a nap végén, hogy van egy tiszta szállodai szobám, aminek zárható az ajtaja.

A nem létező közlekedési kultúra

Alaptézis: mindenki dudál. Folyamatosan, még késő éjszaka is, napközben pedig főleg. Rejtély, miért lesz ettől jobb nekik, hiszen ha bent állnak a dugóban, ami semerre se mozdul, nem fognak hamarabb elindulni, akármennyire is nyomják. Feszültséglevezetésnek mondjuk jó lehet, bár nem értem, hogy nem fájdul bele a fejük.

Ha végül megindulnak, akkor meg mindenki hajt, mint az állat. A sávok tájékoztató jellegűek, záróvonalról ne is beszéljünk. Lámpás zebrák csak a nagyon forgalmas kereszteződésekben vannak, de a gyalogosok többsége ott is figyelmen kívül hagyja őket, és csak megy előre.

Egyébként ehhez is hozzá lehet szokni pár nap alatt, a kulcs az, hogy ne gondolkozz, hanem a lehető leghatározottabban indulj el. Megállni nem fognak, de kikerülnek.

A legmeglepőbb az egészben, hogy két hét alatt egyetlen balesetet, vagy koccanást sem láttam. Persze ettől még valószínűleg vannak, de azért így is elég furcsa, hogy ilyen viszonyok mellett nem futottam beléjük lépten-nyomon.

"Itt kell lenned, hogy elhidd" #delhi #káosz

16 Likes, 2 Comments - David Lang (@ld0714) on Instagram: ""Itt kell lenned, hogy elhidd" #delhi #káosz"

GTA: New Delhi #tuktuk #káosz

25 Likes, 4 Comments - David Lang (@ld0714) on Instagram: "GTA: New Delhi #tuktuk #káosz"

A hatalmas szmog és a páratartalom

Már a repülőgép landolásakor szembetűnő volt, hogy leszállás előtt közvetlenül sem lehetett látni szinte semmit abból, mi van odalent. Delhiben később sem javult a helyzet, a látótávolság nem nagyon ment pár száz méter fölé, és belélegezve is érezhetően rossz volt a levegő. Arcra erősíthető maszkot ennek ellenére alig néhány ember viselt, gondolom ők már csak legyintenek rá. Agrában, a Taj Mahalnál egyébként külön kijelző is tudatja a látogatókkal, mekkora épp a légszennyezettség.

A tengerparton fekvő Goán és Mumbaiban jobb a helyzet, ott viszont cserébe a borzasztó páratartalom keseríti meg a létezést.

Alig van hőingás, ilyenkor november elején konstans módon 28-33 fok között mozog a hőmérséklet, még hajnalban se nagyon megy az előbbi érték alá.

Ennek ellenére nagyon kevés kivétellel mindenki hosszúnadrágot visel, ami nyilván a konzervatív öltözködési szokások miatt van, de szerintem simán önsorsrontás.

Kóbor állatok a legváratlanabb helyeken

Ezek közül még a kutyák a legkevésbé meglepőek, de belőlük is nagyságrendekkel több van, mint bármelyik magyar városban. Túlnyomó részük elég szomorú látványt nyújt: úgy fekszenek a porban lehajtott fejjel, mintha nem is élnének.

A teheneket már jóval nehezebb megszokni. Tényleg bárhol felbukkanhatnak, egy forgalmas városi főúton ugyanolyan természetességgel jönnek szembe – néha egyedül, máskor egész csordában –, mint egy vasútállomásnál, vagy egy tengerparti strand mellett.

Ugyebár szent állatokról van szó, úgyhogy nem igazán bolygatja őket senki, inkább kerülőt tesznek még az autósok is. Megnéznék egy ilyen szituációt mondjuk a Rákóczi úton...

Na és vannak majmok, nem is kevesen. Ők mondjuk viszonylag ritkán jönnek le a fákról, falakról, vagy az épületek tetejéről, de így is elég szürreális látvány a nagyváros közepén.

Percenként leszólít valaki az utcán

A hatalmas tömeg önmagában is frusztráló, erre jön rá az, hogy az emberek jelentős hányada interakcióba akar lépni veled, amint meglátja, hogy külföldi vagy (ehhez ugye elég egy pillantás).

Jó részük el akar adni valamit, váltakozó vehemenciával: vannak, akiknek elég egy „no, thank you”, hogy lekopjanak, mások viszont rámenősebbek, és hiába mondasz nemet, huzamosabb ideig is képesek követni.

A legviccesebb ilyenkor az, ahogy az eredeti irreálisan magas árból (lásd következő pont) egyre lejjebb adnak, még akkor is, ha te közben nem szólsz egy szót sem.

Egy napszemüvegárus például a végén már átszámítva 600-ért odaadta volna az 5000 forintról induló cuccot, és cseppet sem zavarta, hogy háromszori határozott visszautasítást követően a továbbiakban inkább levegőnek néztem – ő csak követett tovább kitartóan.

A fentieken kívül a szimpla járókelők is lépten-nyomon megszólítanak, arról érdeklődve, honnan érkeztél, meddig maradsz és hogy tetszik az ország. Ez alapvetően kedves, de sokadjára már nehéz nem teherként megélni. Főleg hozzávéve, hogy az „are you from Hungary? – then you are hungry!” csodás poént majdnem mindegyikük kötelezőnek gondolja elsütni.

Állandó alkudozás

Maguk az árak nyugati mércével egyáltalán nem magasak, helyi szinten viszont nagyon is jónak számít az a pénz, amit a külföldi turistáktól elkérnek. Az a taxis, aki átszámítva 4000 forintért egész nap fuvaroz a városban két főt, remek üzletet csinált.

Persze a kiinduló összeg mindig magasabb, de épp a fentiekből adódóan simán lehet alkudni belőle, még akkor is, ha nyugati városokkal összehasonlítva az eredeti sem tűnik olyan soknak. Főleg, hogy hatalmas a konkurencia, amiből persze adódnak konfliktusok.

Volt olyan, hogy az elsőként megszólított riksás a szemem láttára csapta fejbe a mellette állót, mikor az rábólintott az általam mondott ősszegre, amiről az eredeti illető hallani sem akart.

Végül aztán ő is elvitt annyiért.

A helyiek amúgy mindenhová nagyságrendekkel olcsóbban mehetnek be, átszámítva gyakorlatilag fillérekért. A legkiugróbb példa erre a Taj Mahal, ahová a külföldiektől 1100 rúpiát (4400 forint), az indiaiaktól pedig mindössze 40-et (160) kérnek. De a tízszeres-tizenötszörös szorzó szinte minden látványosságnál általános.

Minden csípős

Amire azt mondják, hogy egyáltalán nem csíp, az is csíp, erre jobb felkészülni. Ahogy arra is, hogy az intenzív fűszerezés elkerülhetetlenül kicsinálja az ember gyomrát.

Ez akkor is igaz, ha csak megbízható helyeken eszel, amire egyébként nem árt vigyázni: hiába csábítóak a kis street food- és gyümölcsárusok, jobb elkerülni őket, még akkor is, ha tömegével állnak sorban előttük a helyiek.

Amihez ők hozzá vannak szokva, egy nyugati turistának könnyen kellemetlen napokat okozhat.

Akárhogy is, igazi megváltás volt a repülőtér ételudvarában a jól megszokott KFC, Subway, vagy éppen a Domino's Pizza kínálatából válogatni. Nem azért, mert egyáltalán nem voltunk nyitottak a helyi ízekre, de 3-4 nap után nehéz nem telítődni velük, olyankor pedig nagyon jól tud esni valami "hazai".

Kétarcúság

Ezzel lehetne összegezni az egészet. A leírtak ellenére ugyanis Indiának van egy legalább annyira kényelmes és nyugati turistabarát arca is, amit bármelyik európai országban megszokhattunk.

Ha nem akarsz kiszakadni a komfortzónádból, nagyjából ugyanannyi, sőt kicsit talán kevesebb pénzért bármelyik nagyvárosban találsz teljesen színvonalas és tiszta szállásokat, éttermeket.

Ha igazán kalandor vagy, és bevállalod az út menti kifőzdéket, illetve a helyiek által használt hosteleket, akkor meg tényleg fillérekből kijöhetsz.

Az egészséges megoldás valahol a kettő között van: aki egyáltalán nem akar megmerítkezni a helyi viszonyokban, inkább ne menjen oda, hiszen a kulturális tapasztalások adják egy ilyen út lényegét. De azt is álszentség lenne állítani, hogy nem megnyugtató a lehetőség, hogy nem kell feltétlenül kitenned magad semmi extrémnek, ha nem akarod, mert mindig van alternatíva.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


UTAZZ
A Rovatból
6500 forintot kérnek fejenként Hollókőn azoktól, akik húsvétkor átlépik a falu határát
A diák és nyugdíjas jegy pedig 5500 forintba kerül. Az ófaluba csak belépővel lehet bemenni húsvétkor.

Link másolása

6500 forintot kérnek fejenként Hollókőn azoktól, akik húsvétkor átlépik a falu határát.

A Nógrád megyei település amúgy is népszerű célpontnak számít a kirándulók körében, de húsvétkor szinte elözönlik a települést a látogatók.

Azonban

a Hollókői Húsvéti Fesztivál és Hollókő Ófaluja is kizárólag a rendezvény hivatalos jegyének megvásárlásával látogatható március 30. és április 1. között.

A felnőtt napi belépőjegy 6500 forintba, a diák és nyugdíjas jegy pedig 5500 forintba kerül.

A belépőjegy viszont már tartalmazza a település összes programjainak és egyes látnivalóinak belépődíját is: így be lehet vele menni többek között a Hollókői Várba, a Palóc Játszóházba és a Babamúzeumba is.

@szeretlekmagyarorszag.hu Ha Húsvét napjain Hollókőre látogatsz, fizetned kell. Mi erről a véleményed? Írd meg nekünk! #szeretlekmagyarország #nekedbelegyen❤️ #hollókő #húsvét #foryou ♬ eredeti hang - Szeretlek Magyarország.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET:

UTAZZ
Itt a lista Európa legélhetőbb városairól – egy magyar is bekerült a száz legjobb közé
Élhetőség, szerethetőség és a gazdasági lehetőségek mentén írták össze Európa legjobb városait.

Link másolása

Megjelent a Resonance Consultancy legfrissebb listája Európa 100 legjobb városairól. 2024 első tíz helye így alakult:

1. London

2. Párizs

3. Berlin

4. Róma

5. Madrid

6. Prága

7. Barcelona

8. Amszetrdam

9. Isztanbul

10. Milánó.

A három fő szempontjuk az élhetőség, a szerethetőség és a gazdasági lehetőségek voltak. Ezek alapján mindössze egy magyar város, Budapest került be a száz legjobb közé. A magyar főváros a 20. helyet szerezte meg.

A teljes listát itt lehet böngészni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


UTAZZ
5+1 élmény, amivel kiegészítheted a túrázást a Dunakanyarban
Pazar Dunakanyar-élményre vágysz? Mutatjuk a legjobb helyeket!

Link másolása

A Dunakanyar ideális célpont akár egy egynapos kiránduláshoz, de többnapos pihenéshez is. Mindkét oldalon tudunk tuti helyeket, izgalmas élményeket a kedvenceinket most összegyűjtöttük nektek.

1. Történelmi séta, Esztergomban

Esztergom nevével sokszor találkoztunk a történelemkönyvekben: uralkodók székhelye volt, majd a katolikus egyház hazai központjaként funkcionált. Az esztergomi várhegy szépségét azonban egy fotó sem adja vissza – itt az idő, hogy saját szemeddel is megcsodáld a festői városrészt. A várhegyen áll a királyi vár, mellette a bazilika magasodik. Hazánk legnagyobb templomáról beszélünk, melynek nagyságát még inkább kiemeli Duna-parti elhelyezkedése.

A Dunakanyar látnivalók egyik különlegességét a Kupolakilátó adja, amelynek tetejét 400 lépcső megtételével érheted el. Minden fáradságot megér a lépcsők megmászása, ugyanis a Dunakanyar látnivalók egyik legszebbje tárul a szemeink elé: a templom tetejéről megcsodálhatjuk az alattunk kék szalagként hullámzó Duna látképét, a lenyűgöző Esztergom városával együtt.

Fotó: Unsplash.com / Meszárcsek Gergely

2. Ha Dunakanyar, akkor hajózás!

Nem ismered elég jól a Dunakanyart, ha nem hajózol Esztergom, Visegrád, vagy akár Szentendre legszebb dunai szakaszán. A hajókirándulás számos érdekességet tartogat, akár a szárnyashajó, akár a kirándulóhajó járatokat választod.

Kisebb gyerekekkel érdemes a szárnyashajós élményt kipróbálni, mert ezek a járatok gyorsan haladnak Budapest és Esztergom között, közben pedig Vácon és Visegrádon is kiszállhatsz. A hosszabb utakhoz a Nagy Duna-ág és a Szentendre-Leányfalu-Visegrád-Nagymaros vonal is remek döntés, nem fogsz mellényúlni a választással.

3. Homoksziget, Göd

A nyár aszályosabb részében trópusi tájakat meghazudtoló strandokkal is vár a Dunakanyar. Az egyik kedvelt homokos part a kisoroszi szigetcsúcsnál található, a másik pedig a homoksziget Gödön. Mindkét helyszín egész jól megközelíthető bringával is, a kiadós tekerés után pedig különösen jól fog esni egy kis lazulás a homokos parton. A szigetek látogatása jól kombinálható városnézéssel és különböző túrákkal is, ha Gödöt választjuk, ne hagyjuk ki a Huzella Kertet sem.

Ismét megnyitott Göd ikonikus szállodája, a Hotel Golden Palace****

Szerencsés vagy ha megszereted a Dunakanyart, mert soha nem érsz az élmények végére, akár a túrákat, akár a városnézést, vagy gasztro finomságokat kedveled. Egy biztos: a térségre nagyon kevés egy nap!

Ha szívesen felfedeznéd magadnak, tervezz több napra és szállj meg Göd ikonikus szállodájában, a Hotel Golden Palace****-ban. A szálloda a festői Dunakanyar közelében, Budapesttől mindössze 30 km-re, csupán egy rövid sétára a Duna-parttól fogadja vendégeit.

A szálloda épületét egy 8 hektáros park veszi körül, így megőrizve a hagyományos gyógyfürdő hangulatot, amit felújításnak köszönhetően a modern kényelem egészít ki. Korhű stílusú luxusszobák, kiadós félpanziós ellátás és a medencékkel valamint szaunákkal felszerelt csodás wellnessrészleg várja a vendégeket. A modern wellnessrészlegben a nyári szezonban napozóágyakon és egy kültéri medencében kapcsolódhatunk ki, ahol kültéri tűzrakóhelyet is kialakítottak, ha sütögetni támadna kedvünk. A masszázselemekkel ellátott beltéri élménymedence és a pezsgőfürdő egész évben rendelkezésére áll. Mindezt a finn és az infraszauna, a gőzfürdő és a merülőmedence egészíti ki.

A szálloda parkjában található tóban horgászási lehetőség is van, ahol szép kort megélt fák nyújtanak árnyékot a kellemes pihenéshez.

4. Rádai Kézműves Fagylaltozó és Specialty Kávézó, Szob

Az énekesként ismert Freddie által megálmodott, tavaly nyáron Szobon megnyitott Rádai Kézműves Fagylaltozó és Specialty Kávézó egyértelműen a minőséget képviseli. Fazekas Ádám világbajnok fagylaltkészítő mester fagylaltcsodái és a folyamatosan változó kávékínálat tökéletesen beleillik a Dunakanyar festői tájába. Ez a Dunától 30 méterre található kis ékszerdoboz Freddie nagymamájának állít emléket. Ősszel helyben sütött almás pitével, pogácsával, bejglikkel, rétesekkel, forró csokoládékkal és teakülönlegességekkel várják a vendégeket, valamint a Rádai kulturális programokkal is igyekszik napról napra izgalmasabbá tenni a Luczenbacher sétányt.

5. Nemdebárka, Szigetmonostor

Aki jártas a fővárosi éjszakai életben, az valószínűleg jó néhányszor megfordult már a kultikus Nemdebár nevű helyen a Széll Kálmán téren. Kevesen tudják, de ennek a helyek meglepő módon van egy kistestvére a szigetmonostori Duna-parton. Amit már csak a varázslatos helyszín miatt is érdemes felkeresni. Ha nem jártatok még a Szentendrei-szigeten, akkor idén nyáron legyen ez az egyik célpont, hiszen tele van mesebeli kis falvakkal és vonzó strandokkal. Egy egészen más világ nyílik ki itt az ember előtt.

A Nemdebárka itt is főleg esti hely, délután négykor nyitnak és tízig lehet náluk lazulni, na és csodás pizzákat enni! Nemcsak embereknek, de a kutyáknak is egy paradicsom.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


UTAZZ
Itt a lista: ennyivel lesz drágább nálunk az egynapos autópálya matrica, mint a régió országaiban
A környező országokhoz képest drágább lesz az egynapos matrica, ezért érdemes lehet megfontolni helyette a megyei vagy havi matrica vásárlását.

Link másolása

Április elsejétől, hétfőtől lehet egynapos autópálya-matricát vásárolni Magyarországon, írja a rtl.hu. Az autósok az érvényesség napján éjfélig használhatják majd a sztrádákat, közölte az állami útdíjfizetési vállalat.

A személyautók esetében alig ötödével olcsóbban adják majd az egynapos matricát a tíznaposhoz képest. A legtöbbért, amennyit csak elkérhet érte egy kormány.

„Az európai uniós irányelvek alapján az éves országos matrica árának legfeljebb 9 százaléka lehet, így a matrica ára 5150 forintba fog kerülni, és csak az adott napra érvényes. Tehát érdemes megfontolni ennek a használatát. Két egynapos matricának az ára már gyakorlatilag egy havi autópálya-matrica árának felel meg” – mondta a Híradónak Urbán Tamás, az autopalyamatrica.hu ügyvezetője.

Ausztriában már az év eleje óta kapható a mai árfolyamon 3400 forintos egynapos matricát, miközben az osztrák átlagfizetés nagyjából háromszorosa a magyarnak. Csehországban 3100, Szlovákiában pedig várhatóan 2100 forintot kell majd fizetni a napi sztrádahasználatért.

„A környező országokhoz képest drágább a matrica, viszont Magyarországon jellemzően a megyei matrica az, amit nagyon sok autós igénybe vesz, így Magyarországon vannak kedvezőbb megoldások is” – mondta Urbán Tamás.

Egyelőre online, illetve az állami útdíjfizetési szolgáltató ügyfélszolgálatain érdemes egynapos matricát venni, mert még nem minden viszonteladó partnernél lehet megvásárolni április elsejétől.

Az RTL Híradójának riportját itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET: