SZEMPONT
A Rovatból

Egy magyar iskola, ahova szeretnek járni a gyerekek, és a tanárok sem fásultak

Az olasz orvosnő, Maria Montessori módszereit saját fejlesztéseivel kiegészítő Heltai iskolában nem kérnek pluszpénzt a szülőktől, és mindenkit szívesen fogadnak.


Bevallom, az alternatív iskolákról eddig sokkal inkább véleményeket ismertem meg, mint tényszerű részleteket. Arról, hogy melyikük milyen alapelv szerint tanít, és pontosan mi folyik a falak között, mindössze néhány apró információt tudtam. Úgy döntöttem, ennek most véget vetek, és pár órára belecsöppenek egy alternatív suli, jelen esetben a zuglói Heltai Gáspár Általános Iskola életébe.

A Heltai is állami intézmény: semmilyen pluszköltséget és speciális papírt nem igényel az, ha ebbe a Montessori-módszereket alkalmazó iskolába szeretnénk beíratni gyermekünket.

IMG_0232k

A hatalmas épületbe beérve teljesen szokványos látvány és hangulat fogad minket, mintha bármelyik általános iskola folyosójára érkeztünk volna. Kísérőnk Postás Beáta igazgatóhelyettes lesz, aki biológia-kémia szakos tanár, egyben shiatsu tréner. Ahogy az első tanterem felé tartunk, elmagyarázza, hogy a Heltai az Oktatási Hivatal bázisintézménye is. Ez azt jelenti, hogy jól működő gyakorlataiból sokszor meríthet ötletet a többi iskola, de nagyobb szerepe van abban is, hogy helyszínt és teret biztosítson műhelymunkáknak, versenyeknek, vagy épp továbbképzéseknek.

Az alsó tagozatosokat látogatjuk meg először.

Amilyen szokványos látvány tárult elénk a főbejáraton belépve, annál szokatlanabb, amit az első ajtón túl pillantunk meg: egy hatalmas sakktábla körül ülő gyermekek köszönnek ránk oktatójukkal együtt, a padokban pedig szintén néhány tanuló egy másik tanítóval, kártyákkal és társasjátékokkal.

A sakkozó kicsik valósággal nyüzsögnek, alig bírnak magukkal a játék izgalmai közben. A sakk ugyanis valóságos jutalom a számukra, odavannak érte, a szünetben is játszani akarnak. Tavaly vezették be a programot az elsősök és másodikosok számára: a sakk segítségével a gyerekek a matek, illetve az irodalom és a nyelvtan alapjait sajátítják el.

ujIMG_0252k

A tanító folyamatos interakciót tart fenn a gyerekekkel. Aki lép valamelyik bábuval, azt megkérdezi, miért azzal lépett és miért pont oda. De az egyes bábuknak vannak számszerűsített értékeik is. A "társasozó" gyerekekhez lépve pedig megtudom, hogy az egyik játék, ami eléjük van készítve, Auth Andrea Lapot kérünk! című fejlesztése, aminek pontosan az a fő célja, hogy a gyerekek játszva tanuljanak.

Mielőtt tovább mennénk, megkérdezem a sakktábla körül ülőket, van-e kedvük elmondani, mit szeretnek a sakkban. A kezek a magasba röpülnek, minden válaszadó tűkön ülve várja, hogy rá kerüljön a sor.

Ilyen feleleteket kapok a 7-8 évesektől:

"Én azért szeretem, mert az ember azt hiszi, hogy játszik, de közben mégis csinálja a feladatokat, tehát így bele lehet merülni, és akkor tanul vele az ember."

"Én azt szeretem benne, hogy van egy nyertes és egy vesztes is."

"Nekem nagyon jó érzés a sakk. Azért, mert amikor lépek, olyan jó érzés megfogni a bábukat!"

"Én azért szeretem, mert az összes lépést ismerem, és mindig én győzök, amikor otthon, apával játszunk."

"

Én azért szeretem, mert ez egy stratégiai játék, és néha megnyugtat, amikor nagyon dühös vagyok.

"Én azért szeretem, mert ez egy világhírű játék."

Természetes, hogy annak a tanulónak a válasza gondolkodtat el legjobban, aki a düh elűzését emelte ki. A Heltaiba Asperger-szindrómás, ADHD-s, hiperaktív, vagy épp Down-szindrómás gyermekek is járnak. A tanulók egy részének van papírja valamilyen speciális rendellenességről. Ezek a terhek, amelyek ugyanakkor mindig áldást is jelentenek - erre még visszatérünk -, érthető módon feszültségeket okoznak.

A pedagógusok elárulják: sokszor van, hogy egy kisdiák nekik meséli el bánatát, fájdalmát vagy félelmét. Van, hogy a játék hevében a gyerekek anyának szólítják tanítójukat. A legtöbben nagyon szeretnek bent lenni, és nem várják, hogy rohanhassanak haza.

Pedig itt is megvan a mostanában sokat emlegetett tanulói leterheltség, az alsósoknak és a felsősöknek egyaránt sok feladat jut osztályrészül. Itt is vannak dolgozatok és felelések, szokványos, mindenki által ismert, kockás füzeteket megtöltő matekórák. Csak a hozzáállás más. A legfőbb szempontok egyike, hogy a gyerekek ne legyenek feszültek. Önállóan jelentkezhetnek felelésért vagy javításért, és ha problémásan viselkednek, nem "repül az egyes", még kevésbé a fekete pont, hanem beszélgetni kezdenek velük a tanítók. Erre mindig fordítanak időt, noha nekik sincs kevesebb dolguk, mint a többi iskola tanítóinak.

Egy újabb alsó tagozatos terembe lépve megint a sakk programból csípünk el egy szeletet. Itt most mindenki a padjában ül, előttük könyv, benne sakktábla-rajz. Meg kell keresni azt a bábut, ami világos mezőn áll, és hármat ér. Az egyik gyerkőc könyvébe pillatva megpróbálom mielőbb megtalálni a figurát, és azonnal érzem, mennyire koncentrálnom kell, mennyire rákényszeríti ez a feladat az agyat a szelektív figyelemre.

IMG_0274kIMG_0300kIMG_0312k

A következő teremben megint kétfelé oszlott a csoport: az egyik oktató a szőnyegen ülve ad tapsolásos fejszámolós feladatot a kicsiknek, a másik a padban ülőkre figyel, akik önállóan dolgoznak. Előttük is számokkal ellátott kártyák vannak, és a tanulók láthatóan lelkiismeretesen gondolkodnak a megoldásokon. Össze is súgnak, együtt próbálnak rájönni. Általánosságban véve, az egész túra alatt azt tapasztaljuk, hogy kevesebb a szigorú értelemben vett önálló munka, és jóval több a kooperáció. Azt is megtudjuk: nagyon jellemző, hogy ha egy tanuló valamiben erősebb, önként segíteni kezdi a gyengébbet. Ezt a magam részéről óriási plusznak vélem, mert ha visszagondolok iskolás éveimre, az az egy-két alkalom, amikor egy ügyesebb osztálytársam magyarázott el nekem valamit a számomra legérthetőbb nyelven, a leges-legjobb segítség volt, amit abban a helyzetben kaphattam.

IMG_0325kIMG_0349kIMG_0355k

Eljutunk egy olyan terembe is, amiről már belépve rögtön tudom, hogy a kedvencem lesz: füstölőillatot érzünk, és egy lejátszóból nagyon kellemes, halk zongorazene szól. Nincs nyüzsgés, a gyerekek csendben csücsülnek padjaiknál, mindnyájuknak van egy szép, nagy, sárga párnája. A tanító nemhogy halkan, hanem suttogva szól hozzájuk: a szőnyegre hívja őket. Mindenki hozza a párnáját, és csöndben ráülnek. Aztán elkezdődik a gyakorlat: az oktatótól kiindulva egyesével kapják, majd adják tovább az energiát egymás tenyerének érintésével.

Amikor körbeértek, becsukják a szemüket. Így kell várniuk a következő érintést a mellettük ülőtől, amit aztán a másik szomszédjuknak továbbítanak. Ez most egy kedves arcsimítás lesz.

IMG_0397kIMG_0465k

A tábla alatt felsorakoztatott gomba alakú kis eszközökről megtudjuk, hogy Montessori-harangok. Többféle gyakorlatot alkalmaznak velük, például a csendjátékot, amiben tovább kell adni a harangot anélkül, hogy megszólalna, de épp ellenkezőleg, a megszólaltatásukra is sokféle feladat épül.

Most párokba rendeződnek a gyerekek: shiatsu következik, aminek indításaként finom hátmasszázst adnak egymásnak. A tanító mindig pontosan leírja, milyen mozdulatokkal kell végezni a masszázst - tenyérrel, ujjvégekkel -, és az is nagyon fontos, hogy aki éppen masszíroz, az időnként kérjen visszajelzéseket relaxáló társától. A csöppségek ennek megfelelően előre is hajolgatnak párjukhoz, hogy megkérdezzék: nem túl erős? Kellemes így? Milyen esőt szeretnél a hátadon?

IMG_0475kIMG_0481kIMG_0522k

Perceken belül megkezdődik az ebédszünet, ezért még gyorsan leszaladunk az udvarra, hogy megnézzük a fűszernövények körül nyüzsgő gyerekeket, és a kertet rendbe tevő társaikat. Fegyelmezetten, mégis lazán, csevegés közben söprögetnek. Amikor a tanítójuk leáll beszélgetni velem, egy lány rögtön odalép hozzá, hogy elkérje a seprűjét, és folytassa a munkáját. Egy Down-szindrómás kislány is söpröget.

A Heltai ökoiskola is: a tanulók rendszeresen kertészkednek, kirándulnak, szemetet szednek. Az iskola előtt lévő sövényeket is ők ültették. Az egyik csoport hamarosan a Hármashatár-hegyre megy majd, mivel most érik a som, és ott rengeteg somfa van.

IMG_0417k20171003_11210020171003_11253420171003_113213

Míg a majdnem 300 tanuló egyik fele ebédelni megy, mi tovább haladunk a felső tagozatosok termein.

Amikor az igazgatóhelyettes azt mondja, most egy pénzügyi alapokat ismertető órára megyünk be, mindenre számítok, csak arra nem, hogy bekötött szemű diákok fognak kockacukrokat pakolgatni egymásra.

De ez történik. A háromfős csapatoknak van egy irányítója, aki nem nyúlhat a cukortornyokhoz, de bekötött szemű társainak az ő utasításai alapján kell megépíteniük azt. Ám nemcsak ennyi a feladat: előre meg kellett határozni, hogy a csapatok hány darabos cukortornyot építenek, és az is baj, ha alul-, de az is, ha túlteljesítettek. A kiértékelés után pedig mindenkinek el kell mesélnie, hogyan érezte magát az irányító és a végrehajtó szerepben.

IMG_0599kIMG_0624k

A következő termekben festést, barkácsolást és varrást is látunk. A festők most az ősz színeit igyekeznek a lapjukra varázsolni akvarellel.

A varró-barkácsoló csoportban mindenki szólhat, ha ő inkább a fa teherautót szeretné elkészíteni a kitömött állatfigura helyett, vagy fordítva. Az egyik kisfiú át is jött a lányokhoz - nagyon sok fiú szokott jelentkezni, hogy varrhasson, és a mindent elsöprő indok általában az, hogy édesanyjuknak szeretnének ajándékot készíteni.

IMG_0574k IMG_0585k IMG_0666k IMG_0669k

A klasszikus értelemben vett számítástechnika óra mellett egy aprócska terembe is bepillantunk: ez az anyahajó stúdió, másnéven egy fejlesztő szoba, a sajátos nevelésű gyermekek számára.

A Polgár Judit-féle sakkoktatás mellett a Minecraft iskolai verziójának bevezetése is itt történik, de a robotika is helyet kapott: két Lego-robotot is nyert a suli egy pályázatnak köszönhetően.

Őket sajnos most nem láthatjuk, mert versenyre indulnak, amire az egyik tanuló édesapjával együtt készülődik.

IMG_0700k

A Microsoft-szakértő oktatónő, akivel a teremben beszélgetünk, elmagyarázza: a figyelemzavaros, hiperaktív, vagy Down-szindrómás gyerekek valóságos zsenik tudnak lenni a kódolásban, programozásban. Szavaiból igazi lelkesedés, és valami olyan frissesség árad, ami egészen magával ragad - különösen azért, mert szemlátomást ő a legidősebb pedagógus, akivel találkoztam a nap folyamán. Persze nem volt szerencsénk mind a 35 tanárral összefutni, de akiket láttunk, azokról azt állapítottam meg, hogy mindnyájukból kivételes energia áramlik. Egyikük sem tűnt leharcoltnak vagy fásultnak. Ez csak egy váratlan észrevétel, nem is akarok mindent elsöprő következtetéseket levonni belőle, de az biztos, hogy elgondolkodtató.

IMG_0226k IMG_0462k IMG_0682k

Az épületből kilépve úgy érzem: bár rengeteg mindenbe pillanthattunk bele, mégis csak egy aprócska szeletét nézhettük meg a Heltai életének. Hogyan éreztem magam? Sokkal jobban, mint számítottam. A gyerekekből egyszerre áradt felszabadultság és komoly felelősségérzet a feladataik iránt, nem beszélve az érezhető összetartásról és egymásra figyelésről.

El tudtam hinni róluk, hogy nem akarnak hazarohanni a nap végén, de azt is, hogy nem kevésbé merülnek ki, mint más iskolák tanulói. Talán inkább abban rejlik a különbség, hogy mitől fáradnak el, és este milyen érzésekkel, gondolatokkal hajtják álomra a fejüket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
„Kibasznám a válogatottból az összes mentálisan alkalmatlan sztárt” – Csernus Imre ezzel a feltétellel vállalná el a válogatott felkészítését
A lélekbúvár szerint a sztárjaink mentalitásával van a legnagyobb baj. A nagyképűségük a hajrában kishitűségbe és kapkodásba csapott át, fájó vereség lett a vége.
F. O. Fotó: - szmo.hu
2025. november 17.



Csernus Imre pszichiáter egyetlen, kőkemény feltétellel vállalná el a magyar labdarúgó-válogatott mentális felkészítését, miután a csapat drámai körülmények között bukta el a világbajnoki pótselejtezőt Írország ellen. A szakember az Indexnek adott interjújában nem rejtette véka alá a véleményét.

„Egy feltétellel: ha kib*szhatnám a válogatottból a mentálisan alkalmatlan sztárokat. Ha erre ön azt mondja, hogy ezzel lefejeznénk a csapatot, én azt felelem, meglehet, de máskülönben nem vállalnám el.”

Csernus szerint a magyar válogatott nem a 96. percben, hanem már a 40. perc környékén elvesztette a sorsdöntő vb-selejtezőt, amikor 2-1-es vezetésnél Szoboszlai Dominik vezérletével a csapat elkezdett alibifutballt játszani. „Ahelyett, hogy 2–1-es vezetésünk után kinyírtuk volna a padlóra került ellenfelet” – fogalmazott a pszichiáter, aki szerint

a csapat nem győzelemre, hanem a vereség elkerülésére játszott, amivel lényegében feltámasztotta az íreket.

A szakember a játékosok mentális hozzáállását is élesen kritizálta. „Sajnos az a benyomásom, hogy a sztárjainkra jellemző a nagyképűség. És ha szorul a hurok, a nagyképűség egy pillanat alatt átcsap önmaga ellentétébe: kapkodásba, kishitűségbe, kudarckerülésbe.”

Úgy látja, a csapatra ólomsúlyként nehezedett a négy évtizedes sikertelenség terhe és a közvélemény elvárása.

„A játékosokban a megfelelési kényszer görcsösségbe csapott át. Ahelyett, hogy folytatták volna a futballt, amit remekül kezdtek el a meccs elején, inkább már a tizedik, majd a negyvenedik percben hozzáfogtak a visszaszámláláshoz.”

A vasárnapi, Puskás Arénában rendezett mérkőzésen a magyar csapat Lukács Dániel és Varga Barnabás góljaival kétszer is vezetett, mégis Írország nyert 3–2-re Troy Parrott mesterhármasával, aki a győztes gólt a 96. percben szerezte. A vereséggel Magyarország sorozatban tizedik alkalommal maradt le a világbajnokságról, míg Írország pótselejtezőt játszhat.

Csernus a győztes mentalitás hiányát „magyar betegségnek” nevezte, párhuzamot vonva a 2000-es sydney-i olimpia női kézilabda-döntőjével,

ahol a válogatott hatgólos előnyről szenvedett vereséget. Ellenpéldaként hozta fel a portugálokat, akik aznap este 9–1-re kiütötték Örményországot, és a norvégokat, akik 4–1-re verték Olaszországot, jelezve, hogy más nemzetek nem bízzák a véletlenre a sorsdöntő meccseket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SZEMPONT
A Rovatból
Deák Dániel: A Fidesznek nem érdeke támadni a tiszás jelölteket, mert akkor Magyar Péter le tudná cserélni őket
A kormánypárti politikai influenszer arról is írt, hogy a Tisza sok helyen belpesti jelöltekkel akar nyerni vidéki körzetekben. Szerinte többek között ez is bizonyítja, hogy a párt egyértelműen baloldali.


Deák Dániel politikai influenszer a Facebook-oldalán elemezte a Tisza Párt képviselőjelöltjeit. A posztban öt pontban foglalta össze véleményét a jelöltállítás folyamatáról és a jelöltek személyéről.

Az influenszer szerint a jelöltállítás folyamata kapkodó, miután a párt mobilalkalmazása csődöt mondott. Azt állítja, „több száz millió forintért fejlesztettek ukránokkal mobilalkalmazást Magyar Péterék, azon keresztül akarták kiválasztani a jelöltjeiket. Ez az alkalmazás azonban csődöt mondott, kétszázezer tiszás személyes adatai kerültek Ukrajnába.” Deák Dániel szerint Magyar Péter ezért egy honlapon keresztül mutatja be a jelöltjeit, és az „előválasztást” senki sem ellenőrzi, vélhetően már eldőlt, ki hol indul.

Második pontjában Deák arról ír, hogy a Tisza Párt jelöltjei helyben nem beágyazottak, „ejtőernyőztetettek”. Úgy fogalmaz: „Nemzetközi és hazai kutatások is bizonyítják, hogy főként a vidéki körzetekben kiemelten fontos, hogy az adott jelölt helyben beágyazott legyen. Ez a Tiszánál sok esetben nem érvényesül, jó példa erre Nagy Ervin baloldali színész, aki Fejér megye 4-es számú választókörzetében indul, úgy, hogy ugyan Dunaújvárosban született, de életvitelét tekintve ő egy újlipótvárosi baloldali ember. Ez hasonlít a 2022-es ellenzékre, ők is belpesti embereket indítottak el vidéki körzetekben, akik ki is kaptak.”

Az elemző szerint a jelöltek és a program is baloldali. Álláspontja szerint „Eddig, amikor például a genderaktivista Bódis Kriszta kiállt a bevándorlás vagy Nagy Ervin Ukrajna finanszírozása mellett, Magyar Péter azzal védekezett, hogy ők nem a Tisza politikusai, így nem a Tisza álláspontját képviselik. Innentől kezdve azonban ezek a túlságosan is baloldali emberek a Tisza jelöltjei, így amit ők képviselnek, az a Tisza álláspontja is egyben. Innentől kezdve még világosabb lesz, hogy a Tisza valójában egy baloldali párt.”

Deák Dániel úgy véli, a jelöltek „Brüsszelből könnyen irányítható emberek” lesznek, akik szerinte teljesíteni fogják a brüsszeli elvárásokat Ukrajna, a háború, az adóemelések vagy a migráció ügyében. Véleménye szerint ezt a Tisza eddigi politikusai is világossá tették, és felidézi Tarr Zoltán, a párt alelnökének kijelentését, miszerint ha mindent elmondanának a terveikből, abba belebuknának.

Végül Deák Dániel arról ír, hogy a Fidesznek nem érdeke most támadni a jelölteket. Állítása szerint ez értelmetlen lenne, mert így Magyar Péter még le tudná cserélni a népszerűtlen jelölteket. A Fidesznek szerinte majd akkor lesz érdeke rávilágítani a tiszás jelöltek gyenge pontjaira, ha már nem lehet őket lecserélni.

A Tisza Párt eredetileg a Tisza Világ mobilalkalmazáson keresztül tervezte a képviselőjelöltek kiválasztását, azonban a folyamatot később a nemzethangja.hu weboldalra helyezték át. Magyar Péter november 17-én ígérte a körzetenkénti jelölt-jelöltek bemutatását, a végleges névsor bejelentését pedig november 30-ra időzítették. Az alkalmazást érintő adatvédelmi ügyben a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) október 7-én hivatalból indított vizsgálatot, miután előbb egy körülbelül 18 ezer, majd egy 200 ezer fős lista is felbukkant az interneten. A hatóság jogellenesnek minősítette a kiszivárgott személyes adatok további közzétételét. Kormányközeli lapok ukrán fejlesztőkről írtak, a vizsgálat tényét pedig a független sajtó is megerősítette.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Török Gábor: A Tisza jelöltlistája legalább annyira kockázatos, mintha csupa kipróbált, rutinos pártkatona kérné a szavazók támogatását
A politológus megjegyezte, hogy általános vélemény szerint ez lesz a Tisza Párt számára a legnehezebben megugorható része a kampánynak. Azt is állítja: most szűnt meg a Tisza egyszemélyes párt lenni.


Kedd délelőtt Török Gábor is reagált arra, hogy hétfő éjjel nyilvánossá vált, kik a Tisza Párt képviselőjelölt-jelöltjei szűk 5 hónappal a 2026-os országgyűlési választás előtt.

A politológus Facebook-oldalán megjegyzi, hogy erről a folyamatról gondolta a legtöbb elemző azt, hogy „a választási kampány egyik legnehezebben megugorható része lesz az ellenzéki párt számára”. Szerinte az elmúlt választási kampányidőszakokhoz képest kuriózumnak számít, hogy „Orbán Viktor a saját hangján (vagyis oldalán) foglalkozott az ellenzéki jelöltekkel, mondván, hogy nincs itt semmi látnivaló, ez a régi baloldal.”

Hozzátette: „Magyar Péter ezzel szemben azt hangsúlyozza, hogy a jelöltek átlagemberek, civilek. Ha megnézzük a listát, az első benyomás inkább az utóbbi értelmezéshez áll közelebb,

és legalább annyira kockázatos, mintha csupa kipróbált, rutinos pártkatona kérné a szavazók támogatását: a többség érdemi politikai múlt nélküli embernek látszik, bár nyilván a kormánymédia hamar megtalálja majd az ő értelmezésükhöz fontos szálakat, kapcsolatokat.”

Török arra is kitért, mit tart a legfontosabbnak a jelöltállításban: „A lényeg azonban nem ez, hanem az a tény, hogy ettől a pillanattól kezdve megváltozik a Tisza helyzete: közel háromszáz ember hivatalosan is a párthoz tartozik, erősíti vagy gyengíti a szervezetet. A Tisza ezzel – a nyilvánosság felé is – megszűnt egyszemélyes vagy pár emberes politikai vállalkozásnak lenni, annak minden előnyével és hátrányával.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
A Fidesz teljesen átrajzolta Budapest választókerületi térképét - összegyűjtöttük, ki hová tartozik most
A Tisza választókerületenként közzétette a jelöltjeit, csakhogy sokan nem tudják, most melyik választókerületbe tartoznak, idén ugyanis minden a feje tetejére állt. Segítünk eligazodni.


Tavaly novemberben még csak döbbenten nézték a képviselők a térképeket, hogyan szabdalják fel a körzetüket, júliusra azonban a Nemzeti Választási Iroda közzétette a végleges utcalistát is a főváros új választókerületi beosztásáról. A tavaly december 31-én hatályba lépett törvénymódosítás értelmében Budapesten 18 helyett már csak 16 országgyűlési egyéni választókerület van, miközben az agglomerációt lefedő Pest vármegyében 12-ről 14-re nőtt a számuk.

A változás talán Dél-Pesten a leglátványosabb, ahol tíz év után szétválasztották az eddig egy körzetet alkotó Csepelt és Soroksárt. Az új, 9-es számú körzet központja Csepel lett, de a kerülethez olyan, korábban teljesen máshová tartozó területeket csatoltak, mint a XI. kerületi Budapart, a IX. kerületi ferencvárosi rendezőpályaudvar környéke és Pesterzsébet egy része.

De a belső pesti kerületeket sem kímélte az átrajzolás: a korábban egyben kezelt, erős ellenzéki bázisnak számító VI. és VII. kerületet gyakorlatilag több körzetre bontották, a VIII. és IX. kerületet pedig nagyrészt egybeolvasztották. Újpestet (IV. kerület) egyszerűen kettévágták, részeit pedig két, politikailag teljesen más hangulatú szomszédhoz, a XIII. és a XV. kerülethez csatolták.

A kormányoldal a módosítást a lakosságszám-változások miatti aránytalanságok megszüntetésével indokolta, mivel a törvény legfeljebb 20 százalékos eltérést enged a körzetek lélekszáma között.

„A helyzet egyszerű: Budapest lakosságszáma az elmúlt évtizedben jelentősen lecsökkent, míg a fővárosi agglomerációé nőtt” – áll a Fidesz-frakció közleményében. Független elemzések ugyanakkor úgy látják, hogy a határok ilyen mértékű átszabása és az ellenzéki, illetve kormánypárti szavazóbázisú területek „keverése” egy szoros országos választási eredmény esetén a kormánypártoknak kedvezhet.

A változásokat az érintett politikusok is döbbenten fogadták. „Ma arra ébredtem, hogy hirtelen négy körzet képviselője lettem” – mondta a Telexnek Kunhalmi Ágnes, a XVIII. kerület eddigi MSZP-s képviselője, miután régi körzetét négy új választókerület között osztották szét.

A Tisza hétfő éjjel közzétette, hogy az egyes válaszótkerületekben kik pályáznak az egyéni képviselőjelölti mandátumra. Csakhogy nem könnyű követni, egyáltalán ki hová tartozik. Ebben próbálunk most segíteni.

Melyik terület hová tartozik?

Budapest 1. OEVK (központ: V. kerület)

Mely kerületrészek tartoznak ide: az I. kerület teljes egésze, továbbá az V., VI., VII., XI. és XII. kerület egyes – belső – részei; a körzet átnyúlik a Dunán.

Országosan ismert TISZA‑jelölt(ek): Tanács Zoltán (a Tisza programalkotásért felelős vezetője)

Budapest 2. OEVK (központ: VIII. kerület)

Mely kerületrészek: a VIII. és IX. kerület túlnyomó része, kiegészítve az V. kerület egy részével

Országosan ismert TISZA‑jelölt(ek): Bódis Kriszta (a Tisza szakértője)

Budapest 3. OEVK (központ: XII. kerület – Hegyvidék)

Mely kerületrészek: a XII. kerület és a XI. kerület egy része összevonva.

Országosan ismert TISZA‑jelölt(ek): Magyar Péter 

Budapest 4. OEVK (központ: II. kerület)

Mely kerületrészek: a II. kerület egésze (a korábbi, III. kerületi átnyúlások megszűnnek)

Országosan ismert TISZA‑jelölt(ek): nincs

Budapest 5. OEVK (központ: VI. kerület – Terézváros)

Mely kerületrészek: a VI. kerület nagy része, Erzsébetváros (VII.) belső zónájának kiválása után a körzet a XIII. kerület bizonyos részeivel egészül ki.

Országosan ismert TISZA‑jelölt(ek): nincs

Budapest 6. OEVK (központ: XIV. kerület – Zugló)

Mely kerületrészek: a XIV. kerület egésze a bázis, ehhez társul Külső‑Erzsébetváros (VII. külső része) és a XV. kerületből (Újpalota) egy kisebb szelet.

Országosan ismert TISZA‑jelölt(ek): Velkey György László (Magyar Péter kabinetfőnöke)

Budapest 7. OEVK (központ: X. kerület – Kőbánya)

Mely kerületrészek: Kőbánya a mag, a körzethez csatlakoznak a szomszédos, kőbányai–zuglói–józsefvárosi határsáv egyes részei (Józsefvárosból is kerül át terület).

Országosan ismert TISZA‑jelölt(ek): nincs

Budapest 8. OEVK (központ: XIX. kerület – Kispest)

Mely kerületrészek: a XIX. kerület mellett átkerül ide a József Attila‑lakótelep (IX. ker.), valamint a XVIII. kerületből a Havanna‑, Lakatos‑, Szent Lőrinc‑lakótelep és Liptáktelep.

Országosan ismert TISZA‑jelölt(ek): nincs

Budapest 9. OEVK (központ: XXI. kerület – Csepel)

Mely kerületrészek: Csepel az alap, ehhez csatolták a XI. kerületi BudaPartot, a IX. kerületi ferencvárosi rendezőpályaudvar környékét és a XX. kerület (Pesterzsébet) Gubacs–Erzsébetfalva részét. Soroksár (XXIII.) leválasztva átkerült a 16. OEVK‑ba

Országosan ismert TISZA‑jelölt(ek): nincs

Budapest 10. OEVK (központ: XXII. kerület – Budafok‑Tétény)

Mely kerületrészek: a XXII. kerület nagy része és a XI. kerület délnyugati sávja

Országosan ismert TISZA‑jelölt(ek): Kulcsár Krisztián (volt MOB‑elnök)

Budapest 11. OEVK (központ: III. kerület – Óbuda)

Mely kerületrészek: Óbuda–Békásmegyer (III.) túlnyomó része kerül ebbe a körzetbe (a korábbi IV–XIII. vegyes körzet helyett).

Országosan ismert TISZA‑jelölt(ek): nincs

Budapest 12. OEVK (központ: XIII. kerület)

Mely kerületrészek: a XIII. kerület döntő része; Újpestet (IV.) kettévágták, egyik fele ehhez a körzethez került.

Országosan ismert TISZA‑jelölt(ek): nincs

Budapest 13. OEVK (központ: XV. kerület – Rákospalota–Pestújhely)

Mely kerületrészek: a XV. kerület bázisterülete, Újpest (IV.) másik fele ehhez a körzethez került

Országosan ismert TISZA‑jelölt(ek): nincs

Budapest 14. OEVK (központ: XVI. kerület)

Mely kerületrészek: a XVI. kerület mellett a X. kerület egy sávja, továbbá a XVIII. kerületből Erzsébet‑ és Bélatelep.

Országosan ismert TISZA‑jelölt(ek): nincs

Budapest 15. OEVK (központ: XVII. kerület – Rákosmente)

Mely kerületrészek: a XVII. kerület egésze (ez az egyetlen budapesti körzet, ahol 2022‑ben a Fidesz nyert; a mostani átrajzolás ezt a körzetet is érinti, de továbbra is rákosmenti központú).

Országosan ismert TISZA‑jelölt(ek): Porcher Áron (fővárosi képviselő).

Budapest 16. OEVK (központ: XXIII. kerület – Soroksár)

Mely kerületrészek: Soroksár (XXIII.) és Pesterzsébet (XX.) nagy része egy körzetbe került; Kispest felé a 8. OEVK vette át a kapcsolódó részterületeket.

Országosan ismert TISZA‑jelölt(ek): Tarr Zoltán (EP‑képviselő, a párt alelnöke).

Ha cím alapján szeretné ellenőrizni, hogy Ön melyik új OEVK‑ba tartozik, használja az NVI honlapján közzétett (2025. július 3‑án frissített) részletes, utcára lebontott listát és térképet, amit ITT TALÁL


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk