Búcsúzunk a Critical Masstól

Április 20-án tartották az utolsó nagy budapesti Critical Mass demonstrációt. A rendezvényre több ezren voltatok kíváncsiak. A menet a XIII. kerületi Szent István park alatti alsó rakpartról indult és 16 kilométer megtétele után a Városligetben bringaemeléssel zárult. Nézzétek meg az utolsó felvonulásról készült képeinket!


Kilenc éve, az első Critical Mass idején bringás futárok és városi biciklisek fogtak össze, hogy megmutassák: lehet máshogy. Nem kell autóba ülni ahhoz, hogy eljusson az ember A pontból B-be. Az ötletből óriási siker lett.
A szervezők szerint beindult egy önerősítő folyamatot, és lassan ledőlt a városi kerékpározás veszélyeitől való félelem fala. Mi sem mutatja ezt jobban: a Deák téren vagy a rakparti bicikliúton ma már napi 15-20 ezer bringás halad át.
Csakhogy az évi két bringás felvonulás a szervezők szerint sokakban épp ellentétes reakciókat váltott ki. A nagy létszámú utcai akciókat könnyű volt radikálisnak látni, és lehettek olyanok, akiket épp ez tartott távol attól, hogy biciklire váltsanak.
A Critical Mass azonban mégsem ezért szűnik meg. "Évek óta nagyon nehéz volt értelmes célt találni a felvonulásnak, de közben egy másik történet is zajlott" -írja blogjában az egyik szervező, Kürti Gábor.




Egyre nagyobb bajba került a Kerékpárosklub. "A civil szervezet jelenleg 1200 embert tömörít, mely igen erősnek mondható, de a fenntartható, független alapműködéshez 3-4000 tag lenne szükséges. Hamar jelentkeztek is a szokásos civil tünetek: túlterheltség, rossz légkör, forrás-, idő- és kommunikációhiányos, zárványos szervezeti struktúrák, hónapokkal határidő után kifizetett utófinanszírozásos EU projektek, csúszó munkabérek."
Úgy fogalmaznak: miközben a Critical Mass sikeres lett, nem vették észre, hogy magára hagyták a Kerékpárosklubot, szervezeti és pénzügyi problémáival együtt. Holott a szervezők szerint az ő mérnökeik dolgoztak a biciklisávok tervein, ők lobbizták ki a sokszor visszadobott bicikliutakat, KRESZ- és jogszabály módosításokat. A Bringázz a Munkába! kampányhoz is a Critical Mass nagyságát közelítő tömegek csatlakoztak.



"Most feleszméltünk. Megértettük, hogy a Critical Mass kiürült, miközben a több évtized múlva is szükséges szakmai szervezetünk haldoklik. Azonban ha a legfontosabb aktuális problémát sem kezeljük, akkor minek vonulunk fel? Ekkor dobtuk be a törölközőt"- írják.
A szervezők most úgy gondolják, a kerékpározás terjedésének hosszú távú fenntartásához már elsősorban nem Kritikus Tömegre, hanem szakmai munkára van szükség. Ehhez pedig arra, hogy közösségivé tegyék a Kerékpárosklub finanszírozását.
"Meg kell fizetnünk az érdekképviselet árát! Napi egy kifli, heti egy kávé, havi egy korsó sör árába kerül az éves tagság, és sokszoros haszonnal térül meg, mikor a házadhoz érkezik a kerékpáros úthálózat." Most 1316 támogató tagjuk van.




"Bárhogy is alakuljon, köszönjük mindenkinek aki az elmúlt években tett a kerékpározás terjedéséért, mindig büszkék lehetünk rá, hogy elértük a kritikus tömeget, ami után a kerékpár újra közlekedési eszköz lett."
"Abban reménykedünk, hogy jövő tavasszal a Critical Mass utolsó és a maradék falakat is ledöntő feledhetetlen bicikliemelésének végén mindenki annak tudatában teszi le a bringát, hogy nem emelgette hiába 9 évig. Utána az évi 2 napos Critical Mass helyett a minden nap biciklizők tömegei és az értük folyamatos szakmai munkát végzők 365 napossá teszik a Critical Mass-t" - zárja sorait a szervező.










Ha szeretsz kerékpározni, akkor nyomj egy lájkot!