SZEMPONT
A Rovatból

Bod Péter Ákos a kormány gazdaság-politikájáról: Nem kell kerülgetni, ennek semmi közgazdasági alapja nincs

A jegybank volt elnöke szerint a belengetett költségvetési költekezés, ahogy ő fogalmaz, a kormány „gyorsítási mániája” veszélyes és eladósítja az országot. A gyenge forint és a rekordinfláció mind ennek a következménye.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. március 06.



400 forint közelében áll az euró, tavaly 0,9 százalékkal csökkent a GDP, a kormány pedig közölte, hogy nem fogja tartani az idei költségvetési hiánycélt. Egyre több elemző gondolja úgy, hogy 2024-ben a vártnál magasabb lehet az infláció, és kisebb a gazdasági növekedés.

A rossz hírek okairól beszélgettünk a jegybank volt elnökével, Bod Péter Ákossal.

– Keddi hír, hogy a KSH szerint tavaly egyértelmű csökkent a GDP Magyarországon. Mennyire rossz a helyzet?

– Igen, a KSH kihozta a második becslését. Itt minden adat becslés, mert még lehetnek kiigazítások. Tavaly valóban recesszió volt. Ha csak egyszerűen megszámoljuk, akkor mínusz 0,9 százalék a csökkenés. Hogyha beleszámoljuk, hogy eltérő számú munkanap volt, akkor 0,7 százalék.

Bárhogy nézzük, ez mindenképpen visszaesés a 2022-es évhez képest, és azt is lehet tudni, hogy Európában talán három ország van, ahol ilyen adat született.

A többiek, bár nem nem túl nagy mértékben, de mégis pozitív szaldóval zárták 2023-at. Emellé társult tavaly egy Európa-rekorder infláció. Ebben fölényesen Magyarország hozta a legmagasabb számot az éves inflációt tekintve. És valóban, amint Varga Mihály úr bevallotta, noha már lehetett sejteni, és Nagy miniszter valahol egy rendezvényen már ezt nyilvánosságra is hozta, a tavalyi igen magas deficit után, ami a mostani tudásunk szerint 6,5 százalékos volt körülbelül,

idén nem fogják tudni, illetve nem akarják tartani az eredetileg vállalt hiánycélt.

Azért fogalmazok így, mert a gazdasági adatok óriási részére nincsen direkt ráhatása a kormánynak, az infláció több millió gazdasági szereplő egymásra hatásából adódik. A költségvetési egyenleg az egyetlen, amelyik politikai akarat kérdése. Hiszen a kiadásról elvileg törvény, de mindenképpen joganyag intézkedik. Nálunk alapvetően nem törvény, hanem a különböző rendkívüli állapotok miatt gyors kormányzati döntés, de mégiscsak jog van mögötte és politikai erő. Tehát, hogy mennyi egy országban a költségvetési egyenleg, legalábbis az elsődleges egyenleg, tehát a folyó bevételek, folyó kiadások, az politikai akarat kérdése. Láthatóan nincs arra politikai akarat Magyarországon most márciusban, hogy idén a tavaly ősszel megtervezett mértékű deficitet állítsák elő, várhatóan annál nagyobb lesz. Hát igen, ismét választási évben vagyunk.

– A Portfolióban megjelent elemzés szerint az, hogy végül is egyáltalán ilyen növekedési adatok születtek, nagyban befolyásolta az a szerencsés körülmény, hogy a tavalyelőtti aszályos év után tavaly jó éve volt a mezőgazdaságnak. Ha ez a mezőgazdasági többletteljesítmény nincs, akkor sokkal durvább lett volna ez a szám.

– Igen, két tényező mentette meg a magyar gazdaságot attól, hogy egy 4 százalék körüli visszaesés legyen. Ugyanis a recesszió csak annyit jelent, hogy az előző év alatt vannak a számok, de a visszaesés vagy a válság az ennél súlyosabb. Ez a 4 százalék valószínűleg nagyon nagy visszaesés lett volna, de szerencsére, amint mondta, a mezőgazdaságban nagyon jó termés volt a kellő csapadék miatt, és ez egybeesett a világpiaci árak igen magasra emelkedésével, ami persze kellemetlen ügy a fogyasztónak, de ha az ár magas, és a megtermelt mennyiség nagy, a kettő szorzata csodákat tud hozni.

60%-kal nőtt az előző évhez képest a mezőgazdaság termelése.

Ilyen egyébként nem szokott lenni, pláne egy fejlett gazdaságú országban, mert az output, a teljesítmény nem szokott ennyire ugrálni. Ez nem is biztos, hogy olyan jó hír. De tény, hogy ez az egyetlen tényező is rengeteget lendített. A másik tényező statisztikai, erről kevesebbet beszélnek, de elmondom. A GDP-nek, tehát a bruttó hazai terméknek a számításában benne van a nettó export. Amikor a külkereskedelmi mérleg pozitív, tehát több a kivitel, mint a behozatal, az hozzátesz ehhez a mutatóhoz, de amikor a behozatal dübörög, az csökkenti a GDP mutatót. A tavalyi év azért volt sajátos, mert az export nem dübörgött, de

az import is visszaesett 5%-kal, ami óriási visszaesés, hiszen ez azt is jelenti, hogy beruházásra, fogyasztásra, készletfeltöltésre ennyivel kevesebb jött be.

Úgyhogy paradox módon emiatt a nagyon gyengécske, recessziós gazdaság miatt állt elő ez a kiviteli pozíciójavulás. Tehát nem arról van szó, hogy a magyar gazdaság felpörgött, sőt, egész meglepő, de az ipar gyengécske volt 2023-ban, és nem nagyon látszik az első hetek alapján, hogy ez idén sokkal jobb lenne. Szóval, van két tényező, egy önmagában gyenge gazdaság és egy gyenge import, és akkor egy nagy importvisszaesés javít a mutatón. De azért rögtön hozzáteszem, hogy persze ez nem javít az életünkön, azaz ez elég speciális tényező, és remélhetőleg nem marad fenn sokáig, hiszen ha a beruházások mégiscsak magukhoz térnek, akkor annak lesz importtartalma. Szóval két speciális tényezőnek köszönhetjük, hogy csak 1 százalékot el nem érő szinten zsugorodott a gazdaság. Ez volt 2023.

– És akkor most itt vagyunk 2024-ben, ami választási év. Nagy Márton miniszter hosszasan beszélt tegnap a magas nyomású gazdaság előnyös hatásairól. Mit gondol erről?

– Korábban már bebizonyosodott, hogy ez nagyon veszélyes, kockázatos, nagyrészt előre kiszámíthatóan kellemetlen hatású gazdaságélénkítés, és

nem kell kerülgetni: ennek semmi közgazdasági alapja nincs a mai viszonyok között, kizárólag politikai indítékai vannak.

Fel akarja pörgetni a gazdaságot, a költekezést egy olyan időszakban, amikor a magyar gazdaság pénzügyi helyzete amúgy is rozoga, amíg lehet, és amíg nem lódul neki az infláció. Nem csoda, hogy a jegybank elnöke, és a jegybank hivatalos megszólalásai megpróbálják megfékezni ezt a szándékot.

A költségvetési költekezés egy ennyire deficites időszakban még nagyobb deficitet fog eredményezni, és annak a finanszírozása egyre drágább lesz, ezt a költséget pedig a következő generáció fogja megörökölni.

De az is megeshet, és nem tudom, ez jó vagy rossz fordulat, de nem lehetetlen, hogy a tőkepiacok már az év során jeleznek, hogy nem bírják ezt a költekezést finanszírozni. És ha nagyon megnő a kamatteher, akkor talán valakiben megszólal a lelkiismeret, és feladja ezt a gyorsítási mániát. Uszkorenyie, mondta annak idején a Gorbacsov elvtárs, a glasznoszty és a peresztrojka mellett ez volt a harmadik, a gyorsítás. Na, az rögtön beleütközött a realitásba. Úgyhogy remélem, hogy még egyszer nem követik el ezt a hibát. Ugyanis

a korábbi úgynevezett nagynyomású gazdaságnak lett az a következménye, hogy 2023-ban Magyarországon volt a legnagyobb infláció, hogy a forint annyit romlott, miközben a cseh korona, vagy a zloty, de még a román lej is elég jól megtartotta az értékét. Nekünk itt van egy törékeny inflációs valuta, részben azért, mert mesterségesen próbálják meghajtani a magyar gazdaság motorját, de ha felforr a hűtővíz, egy idő múlva le is állhat ez a motor.

– Érdekes számomra az, hogy Matolcsy György, aki a magasnyomású gazdaság egyik atyja volt nálunk, milyen határozottan szembefordult ezzel a koncepcióval az elmúlt években.

– Valóban ezt a high pressure economyt, először ő forszírozta. Akkor némileg több remény volt arra, hogy nem lesz nagyon nagy baj belőle, mert az infláció még elég mélyen volt. Az emberek nem számítottak túl nagy inflációra, és még volt némi munkaerő-tartalék. Tehát rázúdíthatták az olcsó pénzt a vállalatokra, amíg lehetett abban reménykedni, hogy azok felveszik a munkanélkülieket, és az árak nem lódulnak neki.

De most itt van egy új generáció. A hallgatóim, a fiatalok nem láttak még kétszámjegyű inflációt, tehát most félnek tőle, ezért is óriási kockázat az inflációval való játék.

Talán ez is oka lehet annak, hogy Matolcsy elnök úr most a kritikusok közé csatlakozik. És talán az is, hogy lejár jövőre a mandátuma, és nincs újraválasztási lehetősége.

– Ki fogja mindennek az árát megfizetni?

– Azt látjuk, hogy a forintkamatok elég magasak, tehát ezt fizeti a magyar állam, és a magyar állam mögött ott áll az adófizető. És hogyha a külső piacokon, devizapiacokon veszik fel, az sem kerül kevesebbe. Januárban bocsátott ki több mint kétmilliárdos összegben kötvényt a magyar állam, ha jól emlékszem, dollárban öt-, talán héttized százalék volt a kamatszint, 12 éven keresztül. Tehát majdnem mindent meg lehet finanszíroztatni a pénztulajdonosokkal, de ez nincs ingyen. Ez a kötvény nagyon drága. És ez még a jobbik eset, mert ha Eximbank lép ki, azaz a magyar minisztérium egyik háttérszervezete, az még drágábban von be forrást. Ezek nagyon drága források, és ezek megterhelik a következő éveket.

Kamatfizetésre már most körülbelül annyit fizet ki a magyar költségvetés, mint egészségügyre.

Bár az egészségügyre sem valami sokat költ, de mindenesetre ez egy nagyon jelentős összeg, és ezek az összegek csak nőni fognak, ha tovább dagad az adósság. Ezért is van az, hogy ki milyen formában, de felemeli a hangját. Egyelőre, az Iparkamara hétfői rendezvénye alapján a döntéshozók nem figyelnek ezekre a hangokra. De hát én csak abben tudok reménykedni, hogy viszonylag hamar eljön a június kilencedike, a választás napja. És tizedikétől akár fel lehet fedezni a realitást is.

– Sikerült ezt felfedezni 2022-ben is.

– Igen, a megnyert választás után jött a KATA és egyéb, ezért is vagyok viszonylag könnyű jóslási helyzetben. Ha addig kibírja a dolog, valahogy elzötyög, akkor

utána jöhet egy korrekció.

Nekem ez a feltételezésem, és ez a jobbik eshetőség. Mert a rosszabbik az, hogy előbb történik valamilyen pénzügyi zavar, malőr, leminősítés, bármi. De ne fessük az ördögöt a falra.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Gyros tál 7500, dobozos sör 1930 forintért – megnéztük, milyen árak vannak a Szigeten idén
Videónkban utánajártunk, mennyiért lehet például lángost, pizzát vagy fánkot enni a Szigeten, sőt, még a sör árát is megmutatjuk.


Elstartolt a 2025-ös Sziget Fesztivál. Mint minden évben, idén is az egyik legtöbbet feltett kérdés, hogy vajon mi mennyibe kerül a fesztivál területén. Most utánajártunk, és videónkban meg is mutatjuk.

Az már megszokott, hogy szinte mindenféle ételből, italból választhatunk, így mindenki megtalálhatja a számára megfelelőt. Így van ez idén is, a kínálatra most is hatalmas.

Lehet kapni például gyros tálat 7500 forintért, fánkot 2200 forintért és pizza szeletet 2690-ért. A sima lángos 2200 forint, a sajtos-tejfölös viszont már 3500.

De természetesen vannak ennél jóval olcsóbb és jobb, laktatóbb megoldások is: például a Mac and Cheese, vagyis sajtos tészta rántott hússal és mindenféle extra feltéttel 5990 forint. Ugyanennek a sült krumplis verziója pedig 2990 forint.

És akkor nézzük az italokat:

egy korsó sör 1730 forint, de van olyan stand, ahol 15 és 16 óra között 1290 forintért lehet sört vásárolni. A dobozos sör ára viszont már 1930 forint.

A Szigeten idén is van Aldi, ahol ugyan párszáz forintért lehet péksüteményeket vásárolni, cserébe hatalmas sort kell kiállni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SZEMPONT
A Rovatból
Thuróczy Szabolcs: Ha 2026-ban is ebben a száraz szarban tapicskolunk, elhagyom az országot
A színész az Ördögkatlanon beszélt arról, mennyire felháborítja a luxus és a politikai közöny. Szerinte Rogán Barbaráék pénzéből akár tanárok béremelését is fedezni lehetne.


Thuróczy Szabolcs az Ördögkatlan fesztiválon ült le beszélgetni Veiszer Alindával. A színész elmondta, hogy Moszkva mellett van egy falu, ahol Aszadtól Janukovicsig mindenki megtalálható. Úgy fogalmazott, Orbán is elmehetne oda a több százmillióval együtt, és „mi meg boldogabban élnénk”.

A Telex által szemlézett beszélgetés elején Rogán Barbara luxustárgyairól beszélt. Szerinte a propagandaminiszter feleségének egyetlen karkötőjéből szinte az egész Ördögkatlan fesztivál kijönne. A Hermès táska ára 23 millió forint, amibe csak zsebkendőt és szájfényt lehet tenni. Azt mondta: „Amikor azt gondolod, hogy az elmebetegségnek nincs már határa! És megy be a Chanel boltba, hogy vesz még egy táskát.”

„A szekrényben lévő táskáiból egy teljes pedagógusi béremelés kijönne.”

Thuróczy szerint szeretne távol maradni a közélettől, de nem tud, mert a politika folyamatosan adja a témát, és ez nagyon feszült hangulatot teremt. „Félreállok az autóval, felordítok az égbe, nem marad bennem, nem leszek rákos. Kiordítom magamból” – mondta. Ha nem így vezeti le a feszültséget, akkor Bödőcs Tiborral sms-ezik. Szerinte a nagyjából 10 ezer üzenetükből akár 400-500 percnyi anyag is lehetne, ha egyszer kiadnák.

A rendszerváltás idején még a Fideszre szavazott, mert vidéki fiatalként nem érzett más pártot magához közel. Úgy látta, az SZDSZ túl budapesti volt, az MDF pedig kevésbé szólt a fiatalokhoz. Most úgy fogalmazott: „Az MDF már egy jó minőségű tokaji bor ehhez a koccintókultúrához képest, amit ma politikának nevezünk”. Torgyán József, Kuncze Gábor szerinte szórakoztató emberek voltak, Kupa Mihály pedig összetett mondatokban beszélt. Úgy érzi, a politika teljesen megváltozott, de „ennek egyszer vége lesz, mert csak a pénz érdekli őket, és csak erről tudnak beszélni”.

„Ma egy kurvajó országban Sára Sándor, Ungváry Krisztián meg Jankovics Marcell lenne a jobboldal” – mondta, hozzátéve, hogy ma ezt Bede Zsolt és Menczer Tamás képviseli.

A jövőjéről úgy nyilatkozott, nyugodtabb életet szeretne, „hogy kicsit felszabaduljon a társadalom, és fasza, fontos dolgokra lehessen koncentrálni”. A 2026-os parlamenti választásra és a lehetséges változásra is utalt: „Ha nem így lesz, akkor én biztosan elhagyom az országot, elmegyek Rijekába.”

Szerinte „ha jövőre megint ebben a száraz szarban fogunk tapicskolni, akkor végünk van”.

Szóba került Magyar Péter is, akiről Thuróczy azt mondta, „hihetetlen, amit kap” a Fidesztől és a holdudvarától, és „másfél év alatt meg is őszült a csávó”.

Színészként felháborítja, hogy a kormány milyen kulturális produkciókat támogat. „A tündöklő középszer dorbézol, égetik a pénzt, mintha nem lenne holnap” – mondta. A legtöbb kiemelt alkotást megnézi, így a Hunyadit is, de elaludt rajta. Szerinte „rengeteg ember van benne, akit szeretek, de ha én játszottam volna benne, röhögőgörcsöt kaptam volna magamon ebben a jelmezben”. A Tenkes kapitányáról viszont azt mondta, hogy jól volt megcsinálva, remek színészi játékkal. A Hunyadival kapcsolatban úgy fogalmazott:

„Itt meg nyammogás van, nincs igazán brutál erejű, jó színészet. Szarok a szövegek, pedig lehetett volna ezt igazi, valós, jó párbeszédekkel csinálni.”

A beszélgetésben még szóba került a Pintér Bélához fűződő viszonya, nehezen induló pályája és az alkoholizmus is. Elmondta, hogy nagyon szereti az olyan feltörekvő előadókat, mint Beton.Hofi, Pogány Induló vagy Carson Coma. Úgy érzi, a hatalom „MSZMP KB, munkásőrhangulatban” áll hozzá a művészekhez, és „Azahriah számait elemzi a Mandiner”. Majka Csurran, cseppen című száma azért tetszett neki, mert sok emberhez eljutott. Szerinte a kormány felháborodása Majka főbelövős performanszán öngól, hiszen fél éve még azt mondták, a számhoz nincs közük, most viszont felvállalják, hogy róluk szól. „De ez már ebben az évben vagy a tizedik vagy huszadik öngól” – tette hozzá.

A teljes beszélgetést Veiszer Alinda csatornáján lehet megnézni és meghallgatni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
„Úgy éreztük magunkat, mintha mi lennénk a világ legfontosabb emberei” - 13 turistát engedtek be Észak-Korea vadonatúj tengerparti üdülőhelyére
Kim Dzsongun azért rendelte el az üdülőkomplexum felépítését, hogy bizonyítsa, Észak-Korea modern és gazdag ország. Az óriási terület kongott az ürességtől, az észak-koreaiak viszont mindent megtettek, hogy a maroknyi orosz turista jól érezze magát.


Fehér homok, kristálytiszta víz, napozóágyak, csúszdapark - a világ bármelyik pontján lehetne ez a strand. Csakogy ide csak a kivételezett kevesek juthatnak el: Észak-Korea új tengerparti üdülőhelyére először engedtek be külföldi, egészen pontosan orosz turistákat, akik a Wall Street Journal hasábjain számoltak be élményeikről.

A hatalmas üdülőhelyet azért építtette Kim-Dzsongun, hogy modern és jómódú országnak mutassa Észak-Koreát. A 20 ezer fő befogadására is alkalmas Vonszan–Kalma tengerparti komplexum terveit személyesen a nagy vezér hagyta jóvá. Magas szállodákat, bevásárlóközpontot, kaszinót, csúszdaparkot álmodott meg, igaz, még nem készült el minden.

Június végén ettől függetlenül megtartották a nyitóünnepséget. Kim Dzsongun cigarettával a kezében heverészett egy vízicsúszda mellett, majd végigsétált a parton kislányával.

A múlt hónapban itt látta vendégül Szergej Lavrov orosz külügyminisztert, aki közvetlenül Vonszanba repült, és ott a legjobb szállodában lakott. Kim luxusjachtján találkoztak, ahol az észak-koreai vezető feltétel nélküli támogatást ígért Oroszországnak az ukrajnai háborúban.

Lavrov útjával egyidőben engedték be a 13 orosz turistát, akik egy utazási irodán keresztül foglalhatták le az útjukat. Három napot töltöttek Phenjanban, majd repülővel mentek volna Vonszanba, de ezt az utolsó pillanatban törölték, és végül vonattal kellett menniük. A 190 kilométeres utat 10 óra alatt tették meg, annyira rossz állapotban van a vasúti pálya.

Vonszanban azonban mintha egy másik világa léptek volna be. Az első, ami meglepte őket, hogy megérkezésükkor az egész strand teljesen üres volt.

„Úgy tűnt, mi vagyunk az egyetlen vendégek az egész komplexumban”

- mesélte az amerikai lapnak Anasztaszija Szamsonova, egy 33 éves moszkvai HR-es. „Minden vadonatúj volt” – mondta. „Még az illatuk is új volt.” A furcsa helyzet persze előnyökkel is járt. Amikor kását és briósokat kértek, a személyzet azonnal elővarázsolta. Hordozható hangszórókat vittek nekik a partra, amikor kérték, az erkélyre pedig azonnal kaptak székeket.

„Tényleg úgy éreztük magunkat, mintha mi lennénk a világ legfontosabb emberei” – mondta Szamsonova.

Azért az orosz turistákat érték kellemetlenebb meglepetések is. A takarítók gyakran figyelmen kívül hagyták a „Ne zavarjanak” táblát az ajtókon.

Egyikük feljebb állította a bojlert, hogy zuhanyozni tudjon, a személyzet többször is visszatekerte a minimumra.

Amikor pedig úszni mentek, az idegenvezető is velük tartott. Csakhogy hamar kiderült, nem tud úszni. Órákig kapaszkodott az egyik turista karjába „Nagyon félt.”

Az egyhetes nyaralás nem volt drága, nagyjából 700 ezer forintból jött ki. Egy üveg sör 200 forintba, tíz perc wifi 600 forintba, egy arcmasszázs 5000 forintba került.

Amikor a turisták egyike megkérdezte, mennyibe kerülne egy jetski vagy quad bérlése, a helyi dolgozó nem tudott árat mondani, így ingyen használhatták.

Az ajándékboltban megvehették volna az észak-koreai Hvaszong–17-es interkontinentális ballisztikus rakéta műanyag modelljét is, indítójárművével együtt. Igaz, azért már borsosabb összeget, 160 ezer Ft-ot kértek volna el.

Szamsonova szuvenírként végül egy nukleáris robbanófej alakú szobrot vitt haza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Fleck Zoltán: Közkeletű feltételezés az Orbán-rezsimről, hogy nem kívánja könnyedén átadni a hatalmat, még akkor sem, ha elveszíti a választást
Munkahelyét felszólították a kirúgására, és feljelentették Fleck Zoltánt a köztársasági elnökkel kapcsolatos mondatai miatt. A jogász szerint azonban nem mondott semmi büntetendőt. Csak arról beszélt, mi történhet, ha Orbán Viktor nem adja át a hatalmat.
Fischer Gábor - szmo.hu
2025. augusztus 07.



Gulyás Gergely szerint az ELTE-nek ki kellene rúgnia Fleck Zoltánt, miután a Tisza Sziget egyik júniusi kerekasztalán egy kérdésre válaszolva arról beszélt, szerinte „fenyegetni, zsarolni” kellene a köztársasági elnököt, amennyiben akkor is Orbán Viktornak adja a kormányalakítási megbízást, ha a Tisza nyer. A jogász-szociológus szerint fel kell készülni arra a lehetőségre, mi történik, ha megpróbálják bojkottálni az eredményeket, amit megtehetnek, mivel az összes választással kapcsolatos intézmény a hatalom kezében van.

„Mit szeretne, Fleck kolléga? Utcai harcot, forradalmat?” - így válaszolt a köztársasági elnök. Sulyok Tamás szerint minden politikai erőnek távol kell tartania magát az ilyen erőszakos, súlyosan alkotmánysértő nézetektől. Lánczi Tamás, a Szuveneritásvédelmi Hivatal elnöke szerint Fleck kijelentései akár az alkotmányos rend erőszakos megváltoztatása bűntett előkészületének is minősülhetnek, ezért feljelentést tett. Az ELTE pedig közleményt adott ki arról, hogy tiszteletben tartják a magánvélemény szabadságát, de elutasítják, hogy politikai eszközként közjogi méltóságok „zsarolását” vagy „fenyegetését” javasolják, különösen egyetemi oktatók. Fleck Zoltánnal arról beszélgettünk, pontosan mire is gondolt a Tisza rendezvényén, és mi a véleménye a reakciókról.

– Számított rá, hogy ennyire heves indulatokat vált ki ez a néhány mondata?

– Nem, erre az ott jelenlévők sem kapták fel a fejüket, pedig a közönségben jogászok is bőven voltak, mégsem volt semmilyen reakció. Senki nem kérdezte meg tőlem, hogy pontosan mire gondoltam, és nem értették félre, amit mondtam, kontextusban értelmezték.

Ha valaki csak egy rövid részletet lát a videóból, mondjuk két-három mondatot, az ominózus félmondat környezetét, akkor is nagyon nagy rosszindulat kell hozzá, hogy jogellenességet vagy akár büntetőjogi határfeszegetést feltételezzen.

Teljesen világos, hogy semmilyen büntetőjogi tényállás nem sérült, sem közvetlenül, sem közvetve. A kérdés inkább az, miért érzékeny erre a NER vagy a jobboldal. Minden megszólaló – beleértve a köztársasági elnököt is, a NER szerves része. Azt hiszem, sokan nehezményezték, hogy nyilvánossá tettem annak lehetőségét, hogy előfordulhat, nem akarják majd elfogadni a választási eredményeket.

– Ön szerint van ilyen opció?

– Közkeletű feltételezés az Orbán-rezsimről, hogy nem kívánja könnyedén átadni a hatalmat, még akkor sem, ha elveszíti a választást. Hiszen Sulyok Tamás és más közjogi méltóságok azért is kerültek pozícióba, hogy biztosítsák a hatalom megtartását. Ebből kiindulva lehet feltételezni az autokratikus rendszer rosszindulatát. Miért feltételezne bárki mást? Ha valaki ezt nyilvánosan kimondja, és hozzáteszi, hogy bizonyos ponton túl nincsenek jogi eszközök, például ha a köztársasági elnök nem a jogállami és demokratikus elveknek megfelelően jár el, akkor politikai eszközökhöz kell nyúlni.

A politikai értelemben vett „zsarolás” vagy fenyegetés ebben a helyzetben azt jelenti: világossá kell tenni a köztársasági elnök számára, hogy társadalmi nyomásgyakorlás lesz egy ilyen helyzetben, és ő lesz a felelős, amiért nem tartotta be a demokratikus, íratlan szabályokat.

Ezért érzékenyek rá a NER részéről: nem szeretnek arról beszélni, mi fog történni. A köztársasági elnöknek pedig egyetlen reakciója lehetett volna: kijelenti, hogy be fogja tartani a demokratikus szabályokat, és aszerint fog eljárni, ahogy a nép választ, de ezt nem mondta, és azóta sem mondta senki.

– Bálványoson, és minden politikustól megkérdeztem, hogy egy esetleges ellenzéki győzelem esetén átadják-e a hatalmat? Mindenki azt mondta, hogy a Fidesz demokratikus párt, tiszteletben tartja a demokráciát, el fogja ismerni a választás eredményét

– Ezek politikusok. A politikus sok mindent mondhat, ígérhet, hazudhat is, ahogy hazudtak 15 éven át. Mondhatja, hogy mindent meg fog tenni, de a hatáskör egyedül a köztársasági elnöké.

– A Tiszának még akkor sem lenne egyszerű a helyezete, ha elismernék az esetleges győzelmét. Megmaradnának a bebetonozott intézmények. Létező lehetőség például párhuzamos intézmények felállítása, jogkörök átcsoportosítása az átmeneti időszakban?

– Ahogy a rendezvényen is mondtam, az autokrácia lebontása sokkal bonyolultabb, mint a felépítése. Ha valaki vissza akar térni a jogállami, demokratikus működéshez, számolnia kell azzal, hogy az autokrácia szándékosan csapdákat helyezett el. Nem tudjuk, hogyan ér majd véget a folyamat, de ritka eset az, amikor társadalmi békével és a választási eredmények elismerésével zárul.

– Tehát a ’89-es modell egyszeri és megismételhetetlen?

– Akkor a külpolitikai tényezők teremtették meg az egyetlen lehetséges forgatókönyvet, és a kerekasztal-tárgyalásokon a hatalom egyik birtokosa megegyezett az átadásról. Ma el tudjuk képzelni, hogy az Orbán-rendszer leül tárgyalni, és közli: szeretné átadni a hatalmat? Fel kell készülni a nehéz ügyekre, amelyeket remélhetőleg minél inkább jogilag lehet rendezni, de lesznek olyanok, amelyekre csak politikai megoldás létezik. A párhuzamos intézmények felállítása kockázatos, legitimációjuk nehezen tartható fenn, de lehet, hogy szükség lesz rájuk. Bárándy Péter is mondta: az államapparátus, a bűnüldöző szervek, a rendőrség, az ügyészség nagy része érdekelt a jogállam helyreállításában. Ha akadály lesz, az a legfelsőbb szinteken jelentkezik, és akkor ott kell valamit tenni.

– Magyar Péter Nagykanizsán beszélt a közpénz-visszaszerzési hivatalról, számomra ez például párhuzamos intézménynek tűnik, amivel meg lehet kerülni az ügyészséget, vagy más intézményeket.

– Sok mindent lehet csinálni, de az alkotmányos korlátok, főként az Alaptörvény, jelentősek. Ez olyan elemeket is tartalmaz, amelyek kifejezetten akadályozhatják, hogy ilyenfajta párhuzamos intézmények létrejöjjenek. Persze létre lehet hozni őket, de érdemes elgondolkodni: nem egyszerűbb-e az ügyészség problémáját más módon kezelni? Lehet, hogy nem is maga az ügyészség a probléma, hanem a legfőbb ügyész személye, sőt az sem kizárt, hogy egy kormányváltás után a legfőbb ügyész szakmai alapon fog eljárni. Ezt nem zártam ki a köztársasági elnök esetében sem.

De az elmúlt 15 év tapasztalatait és a magyar politikai kultúrát ismerve fel kell készülni arra is, mi történik, ha nem így lesz?

Ha obstrukció lesz, egy demokratikusan megválasztott új kormány nem mondhatja, hogy „bocs, nem tudok kormányozni, visszaadom a megbízatást”. Valamit kezdeni kell, és ha nincsenek jogi eszközök, politikai eszközöket kell kitalálni. Ugyanez a helyzet a párhuzamos intézményekkel is. Feltételezem, Magyar Péter is arra gondolt, hogy a meglévő intézmények nem akarnak jogállami módon működni, ezért egy új politikai erő kénytelen lehet ilyeneket létrehozni. Ez hatásköri villongásokhoz és más következményekhez vezet, ami nem biztos, hogy a legjobb megoldás. De értem, hogy ő is azon gondolkodik: milyen opciók maradnak, ha destruktív hatalommal kerül szembe.

– Ahhoz, hogy az az ellenzék részéről az ön által említett nyomásgyakorlás működjön, fenn kell tartaniuk a társadalmi aktivitást. Nem lehet, hogy a társadalom kifárad, és nem lesz meg ez a tömegesség a nyomásgyakorláshoz?

– A nyomásgyakorlás és a „zsarolás” kifejezetten arra a helyzetre utal, amikor ott áll egy demokratikus többség, amely leváltotta a kormányt, de azt tapasztalja: hiába szavazott, hiába fejezte ki akaratát egy többé-kevésbé szabad választáson, annak ellenére, hogy lejtett a pálya, az autokratikus vezetés különböző közjogi, legalista eszközökkel, köztük a köztársasági elnökkel akadályozza a társadalmi akarat érvényesülését. A kérdés az, hogy a társadalom elfogadja-e ezt? Tehát én nem azt mondom, hogy a társadalmat fel kell hívni a rendszer elsöprésére. A Tisza-gyűlésen is azt mondtam: ha a demokratikus többség nem akarja elfogadni, hogy az akarata semmit nem ér, annak következményei lesznek.

– Tanulhatnak valamit a lengyel példából, ahol évek óta zajlik a folyamat, és még mindig nem értek el áttörést?

– Igen. Például azt, hogy tényleges veszélyt jelenthet a köztársasági elnök hatásköre. Bár formálisan gyenge a köztársasági elnöki rendszer, bizonyos pontokon meg tudja akadályozni a törvényhozást is. Ha úgy látja el a feladatát, hogy továbbra is a NER érdekeit szolgálja, akár egyetlen törvényt sem lehet elfogadni, hiszen szerepe van a jogalkotásban.

Kiemeltem a választásokkal kapcsolatos hatáskörét, de ha következetesen él a többi jogosítványával is, és ebben partnere az Alkotmánybíróság, lényegében megbéníthatja a kormányzást.

Ez új választáshoz vagy kormányozhatatlan állapothoz vezethet, és ez a valódi veszély. A lengyel példa mutatja: ha az elnök konzekvensen a régi hatalom érdekeit szolgálja, hónapok alatt csökken a kormány népszerűsége, mert a választó azt látja, hogy nem elég hatékony, nem kezeli a problémát.

– Ez nálunk is megtörténhet?

– Abszolút. Előállhat kormányozhatatlansági helyzet, amiben a közvélemény akár visszakozhat is: „ha úgyis minden az övé, akkor inkább kormányozzon ő, bármilyen katasztrófába vezeti is az országot, de legalább működik valahogy az állam”. Így nagyon könnyű előidézni katasztrófahelyzetet, amelynek egyik főszereplője a köztársasági elnök lehet.

– A hosszú mandátumú, bebetonozott tisztségek, például a legfőbb ügyész vagy más fontos pozíciók kétharmaddal felülírhatók-e? Hiszen a demokratikus felfogás szerint ezek az intézmények függetlenek, kinevezés után nem hívhatók vissza onnan tisztségviselők.

– Ez az a csapdarendszer, amit a szakirodalom és a közbeszéd is egyre inkább legalista autokráciának nevez. Közjogi és jogi eszközökkel betonozta be a hatalmát a rendszer, hogy azt ne lehessen megváltoztatni akkor sem, ha elveszti a választást. Így is megőrizheti tényleges hatalmát. Ennek nincs jogi megoldása. Én csupán nyilvánosságra hoztam ezeket a veszélyeket.

A hatalom hisztérikusan reagált, és én értem miért, de ettől még szembe kell nézni a ténnyel: ez olyan, mintha a robbanóanyagot körbebetonoznák. Az pedig előbb-utóbb szétfeszíti a falakat, és ez nem jó.

Fontos lenne elérni, hogy a közjogi szereplők a tényleges funkciójuknak megfelelően járjanak el, ne azt hajtsák végre, amit eddigi parancsnokuk elvár. Lehet, hogy rosszindulatúnak tűnik, ha feltételezem, hogy a köztársasági elnök, az Alkotmánybíróság, az ombudsman, az Állami Számvevőszék, a Nemzeti Választási Bizottság, a Kúria elnöke és a legfőbb ügyész azért van ott, hogy meghosszabbítsa Orbán Viktor hatalmát, még akkor is, ha elvesztette a választást. De ezek a tényezők valóban képesek lehetnek megbénítani a következő kormány működését, ráadásul nagyon gyorsan.

– Tehát ön szerint könnyen robbanásveszélyessé válhat a helyzet.

– Ha ezt a kockázatot vállalják, és minden eszközük megvan hozzá, olyasmi történhet, amit egyikünk sem kíván, és amivel egyikünk sem akar fenyegetni. De látni kell:

ez egy olyan csapdarendszer, amelyben a döntés joga azok kezében van, akiket Orbán Viktor nevezett ki kifejezetten a hatalma biztosítására. Ha tartják magukat ehhez a szerephez, katasztrófát idéznek elő.

Ez az a mondat, amivel politikai értelemben „nyomást” lehet gyakorolni a köztársasági elnökre: bármi történik, ön lesz a felelős.

– Azaz „zsarolni”...

– Igen. De azért lássuk be: a büntető törvénykönyvben használt kategóriáknak van egy köznapi jelentésük is. Amikor barátok, házastársak vagy családtagok között mondjuk azt: „ne zsarolj már azzal, hogy…”, annak is van értelme, de nem büntetőjogi értelemben.

– A ELTE elhatárolódott az ön szavaitól. Kívánja ezt kommentálni?

– Értem az egyetemet. Beszorított helyzetben van. Egy állami egyetem fenntartója állami kézben van, és ha a politikai hatalom ráugrik valamire, retorziókat követelve, az egyetem természetes reakciója az elhatárolódás. Nem akarja rontani a saját helyzetét. Lánczi most azzal fenyegeti ezeket az intézményeket, az Akadémiát is, hogy felelősek. Szerinte a Tisza-szigetnek is fel kellett volna jelenteni engem. Ez is mutatja, mennyire politikai természetű a nyomásgyakorlás, amelynek egyik eszköze maga a büntetőjog. Az egyetem ilyenkor elhatárolódik, ami helyes: ezek az én mondataim, nem az övék. Ez a szólásszabadság körébe tartozik, én pedig senkit nem fenyegettem közvetlen erőszakkal.

– Szerdán Lánczi Tamás bejelentette, hogy feljelenti önt.

– Erről beszélünk: jogilag teljesen abszurd, alapvető büntetőjogi ismeretek hiányáról árulkodik. Ettől függetlenül, ha a miniszter, a minisztérium és a köztársasági elnök is ezt kívánja, valószínűleg meg fog történni a gyanúsítás.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk