SZEMPONT
A Rovatból

„Azt mondják, ez egy első felindulásból elkövetett firkálás volt” – több ezer P+R parkoló létesítését is elkaszálná Lázár János

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke szerint a Lázár János minisztériumából nemrég kiszivárgott listát nem kell készpénznek venni, de ha csakugyan kihátrál például a HÉV és a metró összekötéséből a kormány, több százezer ember jár rosszul.


Január közepén derült ki, hogy a kormány Lázár János beruházási miniszter javaslatára azonnali hatállyal felmondott egy tavaly októberben aláírt 2,8 millió eurós (1,1 milliárd forint) összegű uniós támogatási szerződést, amit még korábban a Vitézy Dávid vezette - azóta megszűnt - Budapest Fejlesztési Központ (BFK) nyert el a Nyugati pályaudvar környezetének megújítására, kapacitásbővítésére, valamint további tervezési feladatok elvégzésére.

A felújítástól többek között a metróállomás integrálását várták, valamint a vágányokat a műemléki védettségű Eiffel-csarnok alá vitték volna, az így felszabaduló teret pedig közösségi célokra nyitották volna meg.

Úgy tűnik azonban, nem ez az egyetlen a BFK által kidolgozott projekt, amit a kormány elkaszálna. Legalábbis erre utal az a dokumentum, amit a Telex közölt január végén. A PDF formátumban megosztott listán 80 előkészítési, vagy tervezési szakaszban lévő korábbi BFK-s projekt szerepel, azok jelenlegi készültségi szintjével, illetve az azonnali lezárásuk esetén várható kockázatokkal és következményekkel.

A listát a Telex szerint Lázár János látta el széljegyzetekkel, néhol igen nyersen kifejezve, hogy mely projektet kell szerinte továbbvinni, és melyeket kell lezárni. A miniszter például a Fürjes Balázs korábbi Budapest és agglomerációs fejlesztési államtitkár „szerelem projektjeként” jegyzett Városmajor felújításához csak annyit írt:

„NEM! SOHA”

Lázár ezen jegyezetek alapján végül mindössze 8 projekt folytatását támogatta, míg 11 esetben azt írta a listára: „megbeszélendő”.

Parkolópályán a fővárosi agglomerációs közlekedési fejlesztések

Hogy teljességében láthassuk a képet, érdemes azt is megvizsgálni, hogy egyáltalán milyen projektek szerepelnek a listán.

Ezek mindegyike tervezés vagy előkészítés alatt lévő beruházás. A projektek egy része a BMSK-tól, vagyis a Beruházási, Műszaki Fejlesztési, Sportüzemeltetési és Közbeszerzési Zrt-től érkezett a listára, a nagyobb részüket azonban még az egykori BFK grundolta. Ilyen volt a Nyugati pályaudvar felújítása is.

A BFK 2020-ban jött létre a KKBK, vagyis a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központjának utódszervezeteként, a vezetője pedig Vitézy Dávid volt. 2022-ben azonban,

az új kormány megalakulása után néhány hónappal az időközben Nemzeti Közlekedési Központra átnevezett cég a Lázár János vezette Építési és Beruházási Minisztérium felügyelete alá került.

Az NKK azonban egy hónapot sem élt meg: tavaly július végén bezárták, a feladatait pedig Lázár János tárcája vette át.

A most közzétett listát a Telex szerint már az NKK új, Lázárhoz lojális csapata állította össze.

Ebben a felsorolásban tehát főként az átadás során a tárcához került, korábban a Vitézy Dávid-féle csapat által kezelt beruházások vannak. Így persze a miniszter belső felhasználásra szánt, írott kirohanásainak is főként a budapesti agglomerációt érintő közlekedési fejlesztések estek áldozatul.

Első felindulásból elkövetett firkálás

Lázár János széljegyzetei azonban hivatalos kormánydöntésnek semmiképp sem tekinthetők, de talán végleges ítéletnek sem az adott ügyben.

„Azt mondják, ez egy első felindulásból elkövetett firkálás volt, azóta kicsit jobban elmélyültek a tartalomban meg a szerződésekben” – mondta lapunknak a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke. Dorner Lajos szerint az sem egyértelmű, hogy pontosan mit jelent adott esetben a miniszter által papírra vetett „Lezárni”.

„Az eddigi külsős szerződéseket hogyan kell lezárni? Pontosan milyen készültségi állapotban kell vagy lehet lezárni egy projektet: menet közben vagy a végén? Nincs döntés arról, hogy végül is melyik kerül a fiókba és melyiket folytatják.”

Dorner szerint a minisztériumban ma már azt mondják, a széljegyzeteket inkább a miniszter egyéni véleményének kell tekinteni az adott ügyről - az adott időpontban és tájékozottsági szint mellett. Az mindenesetre tény, hogy Lázár János olyan terveket is elkaszált a listán, amelyekről már született kormánydöntés, miközben ezek visszavonásáról vélhetően nem ő dönt egyszemélyben.

Egyszerre biztos nem fújják le az összes projektet

A végső ítélet tehát egyelőre nem született meg, ahogy a Dorner Lajos fogalmazott:

„egy listáról le is lehet kerülni és oda- és fel is lehet kerülni”.

Eddig csak a Nyugati pályaudvar felújítása volt az egyetlen projekt, amit konkrétan elkaszáltak. Igaz, itt könnyebb volt visszakoznia a kormányzatnak, hiszen nem voltak megkötött szerződések. Ott, ahol már vannak érvényben kontraktusok, azok után ki is kell fizetni az addig elvégzett tervezési munkát. Tehát nem reális, hogy az összes Lázár János által lezárandónak ítélt projektet egyszerre leállítják, hiszen akkor több tízmilliárdot kéne egyszerre kifizetni a szerződések után.

Ha valóban az lesz a döntés, hogy ezeket a projekteket lefújják, akkor is inkább időhúzásra törekedhet a kormány, hogy minél jobban széthúzza időben a kifizetéseket.

Dorner Lajos szerint azonban a listában vannak olyan tervek is, amiket „valóban le kellett húzni”, mert a BFK „túl nagyokat álmodott”, vagy alaposan át kell dolgozni, hogy megvalósíthatók legyenek. Sok az olyan projekt, amelynek célja alapvetően jó, de abban a formában, ahogyan a BFK kezelte, fizikailag és/vagy pénzügyileg „végrehajthatatlan”, ahogyan a minisztériumban fogalmaznak.

Ezek fájnának a legjobban

Bár látható, hogy végleges döntésekről még egyáltalán nem beszélhetünk, azért a döntési folyamatból akaratlanul megvillanó pillanatkép talán jól mutatja a kormányzati szándékokat és irányokat.

Ezért arra kértük Dorner Lajost, emelje ki a Lázár János által kukázott tervek közül azokat a közlekedési projekteket, amelyek leállítása szerinte a legfájóbb lenne.

Íme a lista:

3. Egykori Józsefvárosi pályaudvar területének átfogó városfejlesztése az állami vagyon magas értékben való hasznosítása érdekében. Ebben az esetben lényegében csak arról lett volna szó, hogy egyáltalán azt felmérik, hogy mi legyen az egykori fejállomás 2005-ben bezárt területével.

Pontosabban nem az egész területtel, mert az egykori állomásépületben alakították ki a Sorsok Háza nevű holokauszt emlékközpontot - bár ezt azóta sem sikerült megnyitni.

Dorner Lajosnak ez azért fájó pont, mert a VEKE korábbi terve szerint

a terület Salgótarjáni utca felé eső része tökéletes lenne egy új budapesti központi villamoskocsiszín kialakítására.

Mivel a villamoshálózat súlypontjában van, ez a „szuperremíz” jó néhány közlekedésszervezési problémát megoldana a fővárosban. Az újonnan érkező villamosokat már nem lehet a régi, kicsi és elavult kocsiszínekben elhelyezni, egyfajta kényszer is a beruházás, amely szerepel Budapesti Mobilitási Tervben (BMT) is.

2. Pest megyei agglomerációs, elővárosi P+R, B+R parkolók fejlesztése. A tervek szerint 50 helyszínen 3000 P+R, és 2000 B+R (vagyis kerékpáros) férőhelyet létesítenének. Itt Dorner szerint „nagyon félrement” a miniszter ítélete, nehéz lenne megmagyarázni, hogy miért nem kellenek ezek a férőhelyek a budapesti agglomerációs településeken.

A listán ennél a projektnél ráadásul 60 százalékos készültséget jeleztek. Ez azt jelenti, hogy sok helyen már meg vannak a kiviteli tervek is, tehát, csak meg kellenéne építeni a parkolókat.

Dorner szerint az még rendben lenne, ha felülvizsgálnák a meglévő szerződéseket, a helyszíneket, a parkolók számát – amelyeket inkább növelni kellene -, de

ha ezek a parkolók egyáltalán nem épülnek meg, akkor „az az egész országnak fájna”.

Így ez a „firka” is erősen megkérdőjelezhető. Ahogy Dorner Lajos fogalmazott: a P+R rendszer annyira alap dolog, hogy természetesen a BMT is tartalmazza.

1. Gödöllő-Budapest (H8) és Csömör-Budapest (H9) hévvonalak fejlesztése és az M2 metró összekötése. A HÉV-vonalaknak Dorner szerint mind metróvonalaknak kellene lenniük, ezek közül messze ez a legjobban előkészített beruházás. A tervek szerint első ütemben Cinkotáig járna a 2-es metró, a következőkben pedig egészen az M0-ásig ki lehetne húzni, ahol elegendő hely van nagy P+R parkolók létesítésére is. A fejlesztéssel új szerelvények futhatnának a HÉV-vonalon az elavult kocsik helyett.

Ez a beruházás körülbelül 300 ezer ember életét tehetné könnyebbé, jelentős időmegtakarítást jelentene az utasoknak. Emellett sok új utast is behozhatna a közösségi közlekedésbe, ha Cinkotától átszállás nélkül utazhatnának a belvárosba.

A listán 15 százalékos készültséget jelöltek, de Dorner szerint ez a projekt ennél már jóval előrébb jár, már az engedélyezési eljárásnál állították meg. Szerinte a 2027-ig tartó uniós költségvetési ciklusban meg is lehetne csinálni, a szakaszos átadással pedig már néhány év múlva érzékelhető eredményei lennének.

Bár ez a terv Karácsony Gergely programjában is szerepelt, sőt kampányolt is vele. Dorner szerint azonban a főpolgármester „nem állt ki mellette”, a projektterv így végül nem került be a kormány és a főváros közötti megállapodásba. Benne van viszont Kovács Péter, a XVI. kerület fideszes polgármesterének programjában, és a BMT-nek is ez a legfontosabb eleme, amely eleve a mostani uniós ciklus vezető projektjének készült.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Orbán Viktor azzal cáfolja a korrupciót, hogy 15 év alatt duplázódott a nemzeti vagyon, csakhogy épp ennyi volt az infláció
A miniszterelnök az MCC Feszten bizonygatta, hogy nem lopnak, hiszen duplázódott a nemzeti vagyon. Csakhogy közben 98%-os volt az infláció, míg Mészáros Lőrinc vagyona 20.500 százalékkal nőtt.


Orbán Viktort az MCC Feszt színpadán megkérdezték a korrupcióról is, amire ő számokkal válaszolt.

"Mióta kormányon vagyunk 15 év alatt, a magyar állami vagyon megkétszereződött. Nem megfeleződött, megkétszereződött. Ma az önök közvagyona, ami az önöké is, az kétszer akkora, mint 2010-ben volt. Ha ellopták volna, akkor nem így lenne, akkor a fele lenne."

Tény, hogy a nemzeti vagyon a 2010-es 11.650 milliárd Ft-ról 2022-re (amikorról az utolsó nyilvánosan elérhető adatok rendelkezésre állnak) 21.800 miliiárd Ft-ra nőtt, ami gyakorlatilag 100%-os gyarapodás.

Csakhogy 2010 óta majdnem épp ennyi, 98% volt a kumululált (minden év egymásra rakodó hatását figyelembe vevő) infláció. A 2010 és 2024 vége között Magyarországon az árak összességében 89%‑kal emelkedtek a KSH adatai alapján, míg 2025 júniusáig az éves infláció további 4,6%-kal nőtt.

Ez azt jelenti, hogy 2010-ben 100 forintért lehetett megvenni ugynazokat a dolgokat, amiket 2025 közepén 198 forintért. Az éves teljes infláció persze az év végéig még változhat, de érdemben ez valószínűleg nem alakítja át a számokat.

Vagyis a nemzeti vagyon 15 év alatt reálértéken semmit sem gyarapodott, igaz, nem is csökkent a felére. Közben viszont Mészáros Lőrinc vagyona 20.500 százalékkal nőtt.

A leggazdagabb magyar vagyona 2010-ben gyakorlatilag még elenyésző volt, néhány százmilliós szint alatt. Az első hiteles adat 2013-ból származik, és 6,9 milliárdról szól. A 2025-ös becslés pedig már 1422 milliárd Ft.

Még látványosabb, ha egyetlen grafikokon hasonlítjuk össze a nemzeti vagyon és Mészáros Lőrinc vagyonának százalékos gyarapodását 2010 és 2022 között.

És akkor azt még nem is említettük, hogy 2010 és 2025 között nagyjából 22-25 ezer milliárd Ft EU-s pénz áramlott az országba. Igaz, ennek csak egy részéből valósultak meg állami beruházások, de a nemzeti vagyon növekedésében mindenképp nagy szerepe lehetett.

A grafikonok a ChatGPT segítségével, ellenőrzött adatok alapján készültek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SZEMPONT
A Rovatból
„A váltásra készül a világ” - Hatvanpusztán tüntetőket kérdeztünk, miért mentek el az Orbán-birtokhoz
Hadházy Ákos több száz fős tömeget csődített össze az Orbán család hatvanpusztai birtokára. A kormányfő által mezőgazdasági épületnek nevezett objektumot Hadházy luxuskastélynak nevezte, most megmutatjuk, ami kívülről látható belőle.


Hadházy Ákos szombaton 16 órától tüntetést tartott a hatvanpusztai birtoknál. A rendezvény előtt már a helyszínen volt a videós stábunk, és az Orbán-birtoknál gyülekező embereket kérdeztük arról, miért jöttek el Hatvanpusztára.

A legtöbben még sosem jártak erre, és az lehetett az érzése az embereknek, hogy amíg lehet, eljönnek, hiszen ki tudja, meddig lesz itt látnivaló.

Sokan szívesen megnézték volna belülről is, főleg, hogy szerintük közpénzből épült, és ezért joguk lenne erre is. Volt, aki ki is mondta: abban bízik, hogy jövőre már be lehet majd menni piknikezni.

Videóriportunk a helyszínről:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Gyros tál 7500, dobozos sör 1930 forintért – megnéztük, milyen árak vannak a Szigeten idén
Videónkban utánajártunk, mennyiért lehet például lángost, pizzát vagy fánkot enni a Szigeten, sőt, még a sör árát is megmutatjuk.


Elstartolt a 2025-ös Sziget Fesztivál. Mint minden évben, idén is az egyik legtöbbet feltett kérdés, hogy vajon mi mennyibe kerül a fesztivál területén. Most utánajártunk, és videónkban meg is mutatjuk.

Az már megszokott, hogy szinte mindenféle ételből, italból választhatunk, így mindenki megtalálhatja a számára megfelelőt. Így van ez idén is, a kínálatra most is hatalmas.

Lehet kapni például gyros tálat 7500 forintért, fánkot 2200 forintért és pizza szeletet 2690-ért. A sima lángos 2200 forint, a sajtos-tejfölös viszont már 3500.

De természetesen vannak ennél jóval olcsóbb és jobb, laktatóbb megoldások is: például a Mac and Cheese, vagyis sajtos tészta rántott hússal és mindenféle extra feltéttel 5990 forint. Ugyanennek a sült krumplis verziója pedig 2990 forint.

És akkor nézzük az italokat:

egy korsó sör 1730 forint, de van olyan stand, ahol 15 és 16 óra között 1290 forintért lehet sört vásárolni. A dobozos sör ára viszont már 1930 forint.

A Szigeten idén is van Aldi, ahol ugyan párszáz forintért lehet péksüteményeket vásárolni, cserébe hatalmas sort kell kiállni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
„Úgy éreztük magunkat, mintha mi lennénk a világ legfontosabb emberei” - 13 turistát engedtek be Észak-Korea vadonatúj tengerparti üdülőhelyére
Kim Dzsongun azért rendelte el az üdülőkomplexum felépítését, hogy bizonyítsa, Észak-Korea modern és gazdag ország. Az óriási terület kongott az ürességtől, az észak-koreaiak viszont mindent megtettek, hogy a maroknyi orosz turista jól érezze magát.


Fehér homok, kristálytiszta víz, napozóágyak, csúszdapark - a világ bármelyik pontján lehetne ez a strand. Csakogy ide csak a kivételezett kevesek juthatnak el: Észak-Korea új tengerparti üdülőhelyére először engedtek be külföldi, egészen pontosan orosz turistákat, akik a Wall Street Journal hasábjain számoltak be élményeikről.

A hatalmas üdülőhelyet azért építtette Kim-Dzsongun, hogy modern és jómódú országnak mutassa Észak-Koreát. A 20 ezer fő befogadására is alkalmas Vonszan–Kalma tengerparti komplexum terveit személyesen a nagy vezér hagyta jóvá. Magas szállodákat, bevásárlóközpontot, kaszinót, csúszdaparkot álmodott meg, igaz, még nem készült el minden.

Június végén ettől függetlenül megtartották a nyitóünnepséget. Kim Dzsongun cigarettával a kezében heverészett egy vízicsúszda mellett, majd végigsétált a parton kislányával.

A múlt hónapban itt látta vendégül Szergej Lavrov orosz külügyminisztert, aki közvetlenül Vonszanba repült, és ott a legjobb szállodában lakott. Kim luxusjachtján találkoztak, ahol az észak-koreai vezető feltétel nélküli támogatást ígért Oroszországnak az ukrajnai háborúban.

Lavrov útjával egyidőben engedték be a 13 orosz turistát, akik egy utazási irodán keresztül foglalhatták le az útjukat. Három napot töltöttek Phenjanban, majd repülővel mentek volna Vonszanba, de ezt az utolsó pillanatban törölték, és végül vonattal kellett menniük. A 190 kilométeres utat 10 óra alatt tették meg, annyira rossz állapotban van a vasúti pálya.

Vonszanban azonban mintha egy másik világa léptek volna be. Az első, ami meglepte őket, hogy megérkezésükkor az egész strand teljesen üres volt.

„Úgy tűnt, mi vagyunk az egyetlen vendégek az egész komplexumban”

- mesélte az amerikai lapnak Anasztaszija Szamsonova, egy 33 éves moszkvai HR-es. „Minden vadonatúj volt” – mondta. „Még az illatuk is új volt.” A furcsa helyzet persze előnyökkel is járt. Amikor kását és briósokat kértek, a személyzet azonnal elővarázsolta. Hordozható hangszórókat vittek nekik a partra, amikor kérték, az erkélyre pedig azonnal kaptak székeket.

„Tényleg úgy éreztük magunkat, mintha mi lennénk a világ legfontosabb emberei” – mondta Szamsonova.

Azért az orosz turistákat érték kellemetlenebb meglepetések is. A takarítók gyakran figyelmen kívül hagyták a „Ne zavarjanak” táblát az ajtókon.

Egyikük feljebb állította a bojlert, hogy zuhanyozni tudjon, a személyzet többször is visszatekerte a minimumra.

Amikor pedig úszni mentek, az idegenvezető is velük tartott. Csakhogy hamar kiderült, nem tud úszni. Órákig kapaszkodott az egyik turista karjába „Nagyon félt.”

Az egyhetes nyaralás nem volt drága, nagyjából 700 ezer forintból jött ki. Egy üveg sör 200 forintba, tíz perc wifi 600 forintba, egy arcmasszázs 5000 forintba került.

Amikor a turisták egyike megkérdezte, mennyibe kerülne egy jetski vagy quad bérlése, a helyi dolgozó nem tudott árat mondani, így ingyen használhatták.

Az ajándékboltban megvehették volna az észak-koreai Hvaszong–17-es interkontinentális ballisztikus rakéta műanyag modelljét is, indítójárművével együtt. Igaz, azért már borsosabb összeget, 160 ezer Ft-ot kértek volna el.

Szamsonova szuvenírként végül egy nukleáris robbanófej alakú szobrot vitt haza.


Link másolása
KÖVESS MINKET: