KULT
A Rovatból

Alvilági ügyletek emberközelből – interjú Mariana van Zeller oknyomozó újságíróval új National Geographic-sorozatáról

Riporter és riportalanyok életveszélyben.

Link másolása

Photo credit: National Geographic

Drog, prostitúció, fegyver, tiltott állatkereskedelem – ezek az alvilági üzletek gyakran szerepelnek a bűnügyi krónikákban. De legalább ugyanekkora illegális biznisz a pénzhamisítás, a különböző e-mailes pénzkicsaló módszerek, a piramis-játékok. Mariana van Zeller, a világhírű, portugáliai születésű, Los Angeles-ben élő oknyomozó újságíró már korábban is sokat foglalkozott a jól jövedelmező bűnözés hátterének felderítésében. Most a National Geographic számára nyolcrészes sorozatot forgatott Trafficked címmel, amelynek a múlt héten volt a világpremierje. (Magyarországon 2021. február 26-ától vetítik a NatGeo csatornáján A bűn kereskedői címmel).

Mariana van Zeller a vele készült Zoom-interjúban

nem tagadta: munkája során tisztában volt azzal, hogy ő és riportalanyai az életükkel játszanak.

– Mi motiválta Önt, hogy újra meg újra elinduljon a bűn nyomába?

– Az volt a célom, hogy bemutassak egy olyan világot, amelyet általában kevesen ismernek, holott a hatása óriási. A hivatalos gazdaságnak szinte minden mozzanata előttünk zajlik, folyamatosan értékelik, elemzik, annál kevesebbet tudunk a „nemhivatalos” gazdaságról, a feketepiacokról. Vegyük például a drogkereskedelmet. Évi 300 milliárd dolláros forgalomról van szó. Ezek az üzletek a Föld lakosságának közel a felét érintik.

– Hogy sikerül ezeknek az illegális szereplőknek a bizalmába férkőznie?

– Ez a munkám legnehezebb része, hogy eloszlassam a gyanakvásukat. A legjobban attól félnek, hogy rájuk irányul a hatóságok figyelme. Ezért előfordul, hogy hónapokig, évekig tart, míg megbíznak bennem annyira, hogy elkezdhetjük a közös munkát. Mindjárt az elején tisztázom velük: azért vagyok itt, hogy megismerjem a történetüket és nem azért, hogy ítélkezzem felettük. Tisztelem bennük az embert. Tudják, ki vagyok, nyílt kártyákkal játszunk. Fontos számukra, hogy elmondhassák, mit csinálnak egy olyan nemzetközileg elismert médiumnak, mint a National Geographic, mert sokszor még saját családjuk sem tudja, és ezt most büntetlenül megtehetik. Ezért is rejtjük el az arcukat, változtatjuk el a hangjukat. Ezek az emberek megértésre vágynak, azért mondják el történeteiket. Ők többnyire a társadalom leginkább megbélyegzett tagjai, és lehet, hogy rossz, amit tesznek, de nincs más lehetőségük, és alapvetően nem rossz emberek. Én is vallom azt az elvet, hogy „a bűnt gyűlöld, ne a bűnöst”.

– Önt tehát az emberi oldal érdekli, és nagy empátiával közelít ezekhez a történetekhez.

– Igen, ez a legfontosabb üzenete a filmemnek: még a legfélelmetesebb, legtaszítóbb világban, a legveszélyesebb körülmények között élők is ugyanolyan emberi lények, mint mi.

– Melyek voltak a forgatás során a legemlékezetesebb találkozásai?

– Az egyik legmegrázóbb történet azé a lányé volt, aki a Szélhámosságok (Scams) című részben szerepelt. Nyilván sokan elítélik azért, hogy egy olyan társaságnak dolgozik, amely pénzt csal ki az emberektől, és áldozatai között voltak hiszékeny, magányos idős emberek. Ő elmondta nekem, hogy elkeseredésében kezdte el ezt csinálni, miután meghalt a nagyapja, akinek nem tudott kifizetni egy 2700 dolláros műtétet.

– Nyilván voltak olyan pillanatok, amikor Önt is megszállta a halálfélelem.

– Igen többször is előfordult, hiszen ezek a történetek is életről vagy halálról szólnak. Persze igyekeztem felkészíteni magamat az ilyen helyzetekre, de egészen más „terepen” lenni, amikor az ember nem tudja, hogy a következő pillanatban mi fog történni. Például amikor a mexikói Sinaloában, a legnagyobb drogkartell területén jártunk, katonai kíséretet kaptunk, de egy idő után láttuk, hogy ők is pánikba estek. Nem tudtuk, mi a jobb: hogyha velük együtt menekülünk, mert ha lőnek rájuk, minket is lelőhetnek, vagy pedig inkább lemaradunk és elrejtőzünk. Ez valóban vérfagyasztó pillanat volt.

– A filmet ajánló Instagram-posztjában azt írta: „Újságíró vagyok, akinek küldetése megtalálni saját belső útját. Mit jelent ez?

– Fel akarom fedezni a világ legsötétebb, legtitkosabb oldalait, azt, hogy miként működnek és miként irányítják a világot. Azt hiszem, sok tanulnivalóm van még. Mert csak akkor tudjuk megállítani ezeket az erőket, ha alaposan megismerjük őket és nekem az a dolgom, hogy minél többen tudjanak róluk.

– Nem akármilyen körülmények között indult az Ön újságírói pályafutása. Helyszíni riportot kellett készítenie New York-ban 2001. szeptember 11-én.

– Huszonnégy éves voltam, alig egy hónappal korábban kezdtem el az újságíró kurzust a Columbia egyetemen, és közben keményen gyakornokoskodtam egy portugál tv-csatornának. Még aludtam aznap reggel 9 óra tájban, amikor megszólalt a telefonom, a tévétől hívtak, hogy menjek azonnal a belvárosba, mert ott napjaink legfontosabb eseménye zajlik. Még sosem csináltam azelőtt helyszíni tudósítást. Csak arra emlékszem, hogy órákkal később még mindig az utcákon voltam, és láttam az embereket, akik szeretteiket keresték. Igazából akkor döbbentem rá, hogy mibe csöppentem és akkor határoztam el, hogy oknyomozó újságíró leszek…

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk