„A nemzetközi felsőoktatás messze nem csak a színötös diákok számára elérhető” – Hollandia, Dánia, Svédország és Finnország is nagyon népszerű
A StudyGuide főleg a Dániába, Hollandiába, Svédországba, Finnországba, Belgiumba, Németországba és az Egyesült Királyságba tanulni vágyó diákonak nyújt hasznos segítséget. Nemcsak abban, hogy melyik országba, egyetemre, képzésre érdemes valakinek jelentkezni, de abban is, hogy utána sikeres legyen az egyetemisták belilleszkedése. Ellenőrzik a szükséges dokumentumokat, rendezvényeket szerveznek és az integrációt segítő tanfolyamokat is indítanak.
A cég egyik tulajdonosa, Kovács Márton azt mondja, több ezer dikáknak segítettek már, és szinte mindenkit felvesznek valahová azok közül, akik rajtuk keresztül próbálnak helyet találni külföldön.
– Miért pont az északi és Benelux országokra koncentráltok?
– Szeretnénk, ha minél több ember megtapasztalhatná a külföldi felsőoktatás előnyeit, ezért elsősorban tandíjmentes és alacsony tandíjú országok és intézmények vannak a portfóliónkban.
Természetesen sok kérdést kapunk déli országok kapcsán is, de sajnos a tapasztalataink szerint mind a felvételi eljárások közben, mind pedig azután sokkal több az ügyfelek panasza – nem biztos, hogy ahol nyaralni jó, ott tanulni is feltétlenül az. Ettől függetlenül például Olaszországban vannak lehetőségek, bár angol nyelven nem nagy számban.
– Mekkora igény mutatkozik nálatok a külföldi továbbtanulásra, azaz évente hány diák jelentkezik külföldi felsőoktatásra? És ebből átlagosan mennyit vesznek fel?
– Az érdeklődés óriási: az előadásainkat és szakmai kiállításainkat éves szinten sok ezer diák és szülő látogatja. Ezeken az alkalmakon számos tévhitet el tudunk oszlatni, és tisztázni tudunk egy-két fontos kérdést, ami alapján sok diákban felmerül az igény további beszélgetésekre is. Mivel az első, félórás konzultáció nálunk teljesen ingyenes, ezzel a lehetőséggel is rengetegen élnek. Itt ki tudunk alakítani az érdeklődés, anyagiak és iskolai teljesítmény alapján egy olyan – több egyetemből, illetve országból álló – jelentkezési portfóliót, amelyben a diák maximális potenciáljához illő, élvonalba tartozó egyetemek mellett „egyszerűbb” követelményekkel rendelkező iskolákat is megjelölünk. A felvételi arány ennek és a jelentkezéseket kezelő kollégáink szakértelmének köszönhetően közel 100%-os.

– Arányaiban főleg a szülők kezdeményezik ezt a döntést – és intézik nálatok az ügyet –, vagy inkább zömében a diákok szeretnének kint tanulni, és ők győzködik a szüleiket? Milyen érvek szoktak főként elhangozni a részükről a külföldi továbbtanulás mellett?
– Ez nagyon változó, de többnyire a diákok keresnek meg minket. Sok esetben a döntés nem is az egyetemi rangsorok, politikai okok vagy a magasabb életszínvonal alapján születik meg,
Az alkalmazott tudományok egyetemein a jegyek nagyját projektekre, csoportmunkákra kapják – gyakorlatilag olyan az oktatás, mintha egy multinacionális cégnél dolgoznának. Ez a modell sokak számára szimpatikusabb, mint az elméleti oktatás. Mások a világranglisták élén elhelyezkedő kutatóegyetemeket keresik, hogy minél nevesebb egyetemről szerezzenek diplomát, amiben természetesen szintén segítjük a diákokat.
– Mennyire kell jó tanulónak lennie valakinek itthon ahhoz, hogy sikerrel próbálkozzon külföldön?
– Gyakran takálkozunk azzal a félelemmel, hogy egy diák bizonyítványa „nem elég jó”, de ez egy általános tévhit. A nemzetközi felsőoktatás messze nem csak a színötös diákok számára elérhető. Tapasztalataink szerint pedig az itthoni rendszerben hármas-négyes eredményeket elérő diákok egy gyakorlatiasabb oktatásban kitűnően helyt tudnak állni.
– Milyen kulturális különbségekkel szembesülnek főként a magyar diákok Észak- és Nyugat-Európában? Milyen szokások lehetnek elsőre furcsák?
– Minden népnek megvan a maga furcsasága, és ez sokszor egészen váratlan meglepetésekhez vezet. Már az egymáshoz való hozzáállás is teljesen más, az emberek néha meglepően egyenesen mondják el a véleményüket pozitív és negatív esetekben egyaránt. Nem ritka, hogy a lányok udvarolnak a fiúknak,
A leggyakoribb visszajelzés viszont az életritmussal kapcsolatos: a helyiek magyar szemmel nézve sokkal nyugodtabb, lassabb, átgondoltabb életet élnek, mint amit Magyarországon lehet tapasztalni.

– Arról van adatotok, hogy milyen arányban maradnak kint tanulmányaik színhelyén a diákok - az iskola elvégzése után is?
– Nehéz kérdés, hiszen itt az idő is fontos szempont. A képzéseket elvégzők aránya 90% körül alakul, ami után a legtöbben még kint maradnak pár évet. Az Észak- és Nyugat-Európában elérhető jövedelmek, illetve a havi szinten akár többszázezer forintot is elérő diáktámogatások miatt sokan külföldön alapozzák meg a jövőjüket, viszont a tapasztalatunk szerint 5-7 év kinti tartózkodás után a diákok többsége hazatér, elsősorban családalapítási okokból.
– Melyek jelenleg a legnépszerűbb célországok, és mit gondoltok, miért?
– Jelenleg a legtöbb diákunk Hollandiába jelentkezik, hiszen náluk lehet jó ár/érték arányban a legszélesebb körben angol nyelvű szakokat találni, illetve nagyon erős a diáktámogatási rendszerük is.
Rengetegszer kapjuk meg azt a kérdést, hogy melyik a legjobb ország vagy iskola, de ez mindenki számára más és más. Ha még nem vagy biztos a választásodban, vagy nem tudod, merre indulj, keress minket bátran!