SZEMPONT
A Rovatból

A kórházban svédasztalos a reggeli, a hálapénz pedig ismeretlen fogalom

Külföldön élő magyarokat kérdeztünk arról, milyen az egészségügyi ellátás ott, ahol élnek a magyarországi állapotokhoz képest. Tanulságos körkép rajzolódott ki.
Láng Dávid - szmo.hu
2016. február 22.



A magyar egészségügyről mindenkinek van véleménye, vegyük akár a kórházi ellátásról szóló horrorsztorikat (illetve a nem túl gusztusos ételekről terjedő fotókat), akár a hálapénz jelenségét, vagy bizonyos esetekben az orvosok és nővérek modorát. De vajon mi a helyzet ilyen téren más országokban?

Körkérdést tettünk fel egy-egy Belgiumban, Kanadában, Csehországban, Ausztriában és Franciaországban élő magyarnak. Válaszaik sokrétűek: van, aki cukorbetegként jár rendszeresen kezelőorvoshoz, másnál krónikus betegséget diagnosztizáltak, vagy éppen a szüléssel kapcsolatban szerzett tapasztalatokat külföldön.

Franciaország

A francia egészségügy pont olyan, mint bármilyen francia rendszer. Vagyis nagyon küszködős a bekerülés, de ha már bent vagy, akkor ott nagyon jó neked – meséli Fanni, aki másfél éve él és dolgozik angoltanárként egy kisvárosban. Az ottani társadalombiztosítás, vagyis a Sécurité Sociale ott is levonásra kerül a fizetésből. Jár hozzá egy Carte Vitale nevű fényképes, mikrochippel ellátott kártya, amit elég nehézkes módon lehet megszerezni. Postára kell adni hozzá egy "kisebb G.R.R. Martin regénnyi" paksamétát. Fanninak a munkahelye adott egy listát, mit kell beküldeni, meg is tette.

Hamar megtapasztalta a bürokrácia feneketlen mélységeit: az ügyintézéshez szükség volt egy három hónapnál nem régebbi születési anyakönyvi kivonatra is (hiszen ezek az adatok nyilván nagyon sűrűn változnak), természetesen fordítással. Ő előrelátó volt, és még a kiköltözése előtt talált egy fordítóirodát, akik egész jó áron megcsinálták.

De amikor már épp azt hitte, hogy sikerült kicseleznie a rendszert, visszakapta az egész paksamétáját. Az indok az volt, hogy nem jó a fordítás, mivel Franciaországban is akkreditált fordítóval kell dolgoztatni. Úgyhogy újra lefordíttatta, 30 eurót (bő 9 ezer forintot) fizetve egy 1 oldalas copy-paste munkáért.

Végül fél év alatt jutott hozzá a Carte Vitale-hoz.

cartevitale
Illusztráció - Forrás: Wikipédia

A háziorvosi ellátás sem úgy működik, mint itthon. Például nincs olyan, hogy "SZTK-s" rendelő. Helyette magán orvosi rendelők vannak, mindenki kinézheti a számára szimpatikusat, Fanni például Google értékelések alapján tájékozódott. "Oda bebokázik az ember és megmondja, hogy kérem szépen, tessék a háziorvosomnak lenni. Az orvos ezt beregisztrálja a Carte Vitale-re, és voilá, hivatalossá vált a viszony" – meséli a dolog menetét.

A vizitekért fizetni kell, neki körülbelül 30 euróba került az első, ahol egy emlékeztető oltást is kapott. Ebből a tb visszatérített neki 23 eurót. Gyógyszereknél általában 65%-ot adnak vissza, de tartós betegségeknél, például az őt is érintő cukorbetegségnél 100%-os ellátás van. A tb-hez egyébként tartozik egy online felület is, ahol vissza lehet nézni szinte mindent, például a visszatérítéseket, vagy a kezelőorvosunkat.

Egyik legjobb tapasztalatát is diabetológusánál szerezte nemrég. Nem voltak tökéletesek az eredményei, és ahhoz szokott hozzá, hogy otthon az orvosok leginkább a beteget vádolják a betegségekért.

Amikor kiskamaszként cukorbeteg lett, minden utasítást lelkiismeretesen betartott, az orvosa mégis rendszeresen megvádolta zugevéssel. A francia orvos ellenben kedvesen végighallgatta, és leszidás vagy megjegyzések nélkül adott neki tanácsokat.

Azóta jobban odafigyel a cukrára, és sokkal motiváltabb is, hogy "jó beteg" legyen. Korábban más volt a helyzet, hiszen bármit csinált, sose volt elég jó, mindig ő volt a hibás.

"Igazságosabbnak tartom azt, hogy itt megfizetjük a vizitet, így nem kell az orvosnak kínosan hálapénzt dugdosni a zsebébe, cserébe viszont becsülettel végzi a munkáját, mert azt megfizetik. A beteg valamilyen szinten 'fizető ügyfél', tehát ha az orvos nem jól végzi a munkáját, vagy esetleg udvariatlan, az ember fogja magát, és elmegy máshova. Viszont az állami visszatérítéssel nem is olyan vészesek a költségek, főleg mivel az átlagkereset magasabb, mint az otthoni" – foglalja össze véleményét Fanni.

korhaz5

Csehország

Zsófi Prágában csinálta végig a terhesgondozást és a szülést, mindkettő sok mindenben különbözik a magyarországi gyakorlattól. Nincs választott szülészorvos, a nőgyógyász átpasszol a kórháznak a 36. héten, attól kezdve ők végzik a kontrollt, és annál az orvosnál szül az ember, aki épp bent van.

Nincs boríték vagy bármi ilyesmi, az egész szülésért semmit nem kellett fizetnie. A tb fedezett mindent.

Igaz, a kórházban bérelhetett volna privát szobát, ahol a babával és a párjával hármasban lehettek volna. Ez körülbelül 27 ezer forint egy éjszakára, de ők nem éltek a lehetőséggel. Ahová ő került, nem általános kórház volt, hanem szülészeti klinika. Az orvosok és szülésznők mind tökéletesen beszéltek angolul, a nővérek egyáltalán nem, de nagyon segítőkészek voltak, és ha nem értett valamit, elmutogatták.

A tb fedezte a kismamagondozást és az ellátást is, sőt a kislánya orvosi ellátását szintén Zsófi tb-je állja. A kórházba a terhesség 14. hetéig kellett regisztrálni (más kórházakba lehetett pár héttel később is, de általában a 25. hétig meg kell lennie, hogy hol szül az ember). A szülés után normál kórteremben volt, ezek háromágyas szobák, a kisbabák is itt vannak elhelyezve és a pelenkázón biztosítanak mindent az ellátásukhoz, kivéve a pelenkákat. Amíg bent voltak a kórházban, ruhát is kaptak a babának, csak sapkát kellett vinniük otthonról.

korhaz2_wiki

A kórházban tejbank van, a kisbabák nem kapnak teát vagy tápszert (hacsak ez utóbbira nincs komoly indok), kizárólag anyatejet.

A gyermekorvoshoz is a baba születése előtt kell regisztrálni, nincs körzeti orvos és nincs védőnő, sok gyermekorvos nem vállal új klienst, mert tele vannak, szóval ez nem volt egyszerű menet – nem is találtak a közelben, csak egy kerülettel arrébb, de nagyon meg vannak vele elégedve. Az oltásoknak sincs annyira kötött szabályozása, mint Magyarországon.

Vannak kötelező és ajánlott oltások, de például a szülő szabadon dönthet róla, milyen konstellációban kapja meg a gyerek ezeket (például 6 vagy 3 részletben adják be az immunizáló oltásokat), vagy hogy hány hónapos korban kezdjék el adni neki (az első évben ezt viszonylag szabadon lehet elhalasztani).

Az otthonszüléssel is lazábbak a csehek, több kórházban támogatják az alternatív és természetes vajúdási és szülési módszereket, de azért nem mindenhol. Zsófi például természetes szülésre készült egy fogadott dúlával, de Prágában csak két kórházban volt erre lehetőség, ezek közül is csak egy volt, ahol a párja és a dúlája egyszerre lehetett volna bent vele. Prága környékén viszont vannak kisebb kórházak, ahol támogatják a dúlás szülést és a hozzátartozók is bent lehetnek.

korhaz4

Kanada

Vera 2012-ben költözött ki Kanadába, két évvel később pedig egy krónikus betegséget diagnosztizáltak nála. Ez pont egybeesett édesanyja súlyos betegségével, ami miatt sokat utazott haza, ezáltal elég éles rálátást nyert a két ország különbségeire. Ha az embernek valami gondja van, fordulhat háziorvoshoz (family doctor), mehet úgynevezett walk in clinicre (nagyjából ilyen az egynapos sebészet), sürgős esetben pedig ER-ra (traumatológia). "A family doktorokat fogadod, ő lesz az állandó orvosod, de általában borzasztóan leterheltek, ezert nekünk például nincs is" – meséli. Ők többnyire a walk in clinicre mennek, ha gond van, mert az ER-on rengeteget kell várni. Emiatt csak valóban sürgős esetekben segítség, ha valaki indokolatlanul veszi igénybe, azt azonnal éreztetik egy 6+ órás várakoztatással.

Vera tapasztalatai szerint a family és walk in doktorok kissé komolytalanok, vele kétszer is előfordult olyan eset, hogy hazaküldték, mondván szerintük már meggyógyult. Aztán kiderült, hogy mégsem, de legalább akkor már meg is műtötték.

A specialisták viszont igazi profik: rendkívül készségesek, hozzáértőek és türelmesek. Javarészt ők is leterheltek, de mindnek saját titkára van, még a kórházakban is. Velük kell intézni azokat dolgokat, ami itthon egy orvos munkájának része, de nem gyógyítás.

Fizetni ezeknél az orvosoknál nem kell, hacsak nem magánorvoshoz mész, vagy nincs biztosításod. A helyi tb-t MSP-nek hívják, ezt mindenkinek fizetnie kell, aki dolgozik és egy bizonyos határ fölött keres. Nemrég vezették be, hogy a családosoknak van belőle kedvezmény. Viszont nem vonják le automatikusan, mint itthon, utólag kell befizetni a kézhez kapott bérből.

korhaz8

A kórházakban nem nagyon szeretik visszatartani a betegeket. Inkább úgy gondolják, hogy legjobban otthoni körülmények között képesek gyógyulni, így amint lehet, mindenkit hazaküldenek. Vera szerint az egészségügyisek hozzáállása a betegekhez határozottan más, mint Magyarországon.

"
Itt ha valami bajod van, akkor az orvos egy kiselőadást tart neked, hogy mi miért van, mit fog csinálni, és hogy mik a választási lehetőségeid

– mondja. Anyukájához nem így álltak a magyar orvosok: nem nagyon szerették elmondani a lehetőségeket, csak szűkszavúan tájékoztattak. "És persze otthon sajnos nem tudsz úgy bemenni egy kórházba, hogy ne legyen legalább egy morgós nővér vagy orvos, aki leszid" – teszi hozzá. De nem hibáztatja őket: Kanadában eleve több nővér és asszisztens dolgozik az orvosokkal, hogy megkönnyítsek a munkájukat, és mindenkinek megvan a világosan megszabott feladatköre.

Belgium

A Brüsszelben élő Ági elmondása szerint ott a munkavállalással vagy tanulással járó társadalombiztosítás mellé erősen ajánlott egy kiegészítő biztosítást is kötni (a szolgáltatók neve mutualité, azaz kölcsönösség), mivel minden rendelésen fizetni kell, és ha kórházba kerül az ember, akkor is megküldik a számlát. Viszont ha van az embernek mutualitéje, akkor a költségek jelentős részét (60-80 százalékát) visszatérítik.

A biztosítás alapcsomagja lakhelytől függően 8 eurótól (~2500 forint) indul, Brüsszelben kb. 10-et kell fizetni, ha pedig balesetkor a kórházban külön szobát és egy nagyobb összegű támogatást is szeretnénk, akkor kb. 15-öt. A biztosítást lehet havi, negyedéves és féléves részletekben is rendezni, de

az éves befizetett összegből visszatérítenek kb. 50 eurót, ha bemutatunk egy fitneszbérletet vagy klubtagságot.

A nők fogamzásgátló szedése esetén is igényelhetnek vissza egy bizonyos összeget, valamint a nagyon alacsony jövedelműek a vonatra és városi tömegközlekedésre is jelentős kedvezményt kaphatnak a mutualitén keresztül.

orvos

A rendszert Ági nagyon jónak tartja, mert tudatosítja az emberekben, hogy az egészségügy nem az állam ajándéka, hanem fizetni kell az orvosi ellátásért, de a tudatos és egészséges életmódot kedvezménnyel honorálja. Mivel a költségeket mindenképp kiszámlázzák, az orvosok nem viselkednek kegyúrként, mint Magyarországon: szolgáltatást nyújtanak, nem szívességet.

Az viszont otthoni szemszögből nagyon szomorú, hogy itt hiába sokkal magasabb az átlagkereset, a visszatérítéssel lényegében annyiba kerül egy konzultáció, mint otthon egy magánrendelésen. Vagy még olcsóbb is.

Ausztria

Edina Bécsben él, tapasztalatai szerint ott is elég hullámzó a helyzet. A háziorvosok hasonlóan túl vannak terhelve, a 2-3 órás várakozás sem ritka. Időpontot se mindegyiknél lehet foglalni, de egyébként sem sikerül betartani ennyi várakozó mellett. A mostani háziorvosa nagyon kedves, de mint mondja, nem bízná rá az életét. Főleg azért van még mindig nála, mert közel lakik a rendelőhöz, és az asszisztense is írhat beutalót/receptet/betegállományt, nem kell hosszú órákat várakozással töltenie.

A kórház, ahol őt ápolták, teljesen felújított, a felszerelés pedig szerinte a legújabbak között van. Olyan ágyat és éjjeli szekrényt, amik otthon vannak, egyáltalán nem látott. Az ellátást is jónak tartja, elejétől kezdve hozták neki a gluténmentes ételt, plusz jó adag gluténmentes kenyeret külön. Ráadásul ami bontatlanul megmaradt, azt is hazavitették vele.

A reggeli "svédasztalos", kimész a folyosó egy részére és ott van többféle péksüti, vaj, lekvár, talán Nutella, tea, kávé, tej, gyümölcsök, joghurt. Ezek mind napközben is rendelkezésre állnak.

A kórházi tartózkodásért csak egy napi ágydíjat kell kifizetni a távozáskor, ez 12-19 euró (3700-5800 forint) között van, de aki 28 napnál tovább van bent, annak a többit már a tb fizeti. A TAJ kártya egyébként chippel működik.

korhaz6

Edina szerint változó, ki hogy bánik az betegekkel a kórházban. Az orvosok vele mind kedvesek voltak, és őt szerencsére egy nagyon hozzáértő ember műtötte, de sajnos nem mindről mondhatja el azt, hogy kompetens volt. A nővérek a fekvőbeteg osztályon az idősekkel nagyon kedvesek voltak, Edinával sem voltak bunkók, de nem sokat törődtek vele.

"
Nyilván azt gondolták, hogy én nem vagyok elanyátlanodva, meg kiszolgáltatott helyzetben a csővel az oldalamban, mert én még fiatal vagyok, vagy nem tudom

– fogalmaz ironikusan. Ez a hozzáállás csak akkor változott meg, mikor belázasodott. Amikor viszont visszajárt kontrollra, a járóbeteg rendelésnél mindenki kedves és készséges volt.

Ügyeleten szintén sokat kell várni, 2-3 óra, míg behívnak, bár az adatfelvételt azért elintézik az elején. Persze lehet, hogy ez is a betegség súlyosságától függ, de például amikor légmell gyanújával vitték őt be, valamiért azt sem ítélték meg sürgősnek az orvosok. Adott területen dolgozó orvost (pl. háziorvost, bőrgyógyászt, vagy gasztroenterológust) naptári negyedévenként lehet váltani. Ha ezt nem várod ki, akkor ugyanazon a területen dolgozó másik orvoshoz csak magánrendelésre mehetsz.

Ha neked is van hasonló tapasztalatod, írd meg kommentben! Pozitív visszajelzések esetén a cikknek folytatása is lesz, további országokkal.

(A cikkben szereplő képek csak illusztrációk, nem a szóban forgó egészségügyi intézményekben készültek. Forrás: Pixabay és Wikipédia)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Csepeli György: Hasonló a helyzet 1956 őszéhez, amikor Rákosi már megbukott, Gerő Ernő fenyegetődzött, miközben a velük szemben álló Nagy Imre csillaga emelkedőben volt
A professzor szerint a megfélemlítés kis falvakban működhet, de a városokban nem ér célt. A politikai ügyek mögött szerinte más cél is lehet.


Csepeli György szociálpszichológus a Népszavának adott interjúban arról beszélt, hogy

a megfélemlítés csak korlátozottan lehet eredményes.

Úgy véli, ez leginkább kis településeken hatásos, ott, ahol az emberek közvetlen megélhetése kerülhet veszélybe, de a városokban szerinte nem működik.

A szakember szerint a hatalom különféle közvetett eszközökkel élhet. Példaként említette Molnár Áron színész esetét, akinek a közösségi médiás tevékenysége alapján küldött felszólítást a NAV.

Csepeli szerint azok is fenyegetve érezhetik magukat, akik állami, önkormányzati vagy egyházi intézményekben dolgoznak.

A civil szervezeteket és az önkormányzatokat pénzmegvonással lehet befolyásolni, de a rendőrség és az ügyészség is szerepet kaphat, ahogyan azt a Magyar Péter és Dobrev Klára ellen indult ügyek is mutatják. Csepeli úgy látja, a már ismert megfélemlítési módszerek gyakoribbá válhatnak, mert enélkül a hatalom attól tarthatna, hogy gyengének látszik.

Szerinte a fenyegetések célja elsősorban az, hogy a kormány hívei úgy érezzék, a hatalom kézben tartja az irányítást.

Úgy fogalmazott: „Hasonló a helyzet 1956 őszéhez, amikor Rákosi Mátyás már megbukott, Gerő Ernő fenyegetődzött, miközben a velük szemben álló Nagy Imre csillaga emelkedőben volt.”

A Szőlő utcai javítóintézet ügye kapcsán kilátásba helyezett „megtorlás” sem egy átgondolt stratégia része – véli Csepeli –, inkább a kormánypárti szavazóknak szóló üzenet.

A Szuverenitásvédelmi Hivatalt nem tartja hatékony eszköznek.

A professzor szerint a fenyegetés akkor ér célt, ha azt, akit meg akarnak félemlíteni, valóban el is éri.

A Budapest és Pécs Pride példája alapján úgy látja, ezek a fenyegetések hatástalanok maradtak,

és ezt a sajtó és a közösségi média is egyértelművé tette azok számára, akik nem voltak jelen.

Csepeli úgy gondolja, hogy a 2026-os választások közeledtével bizonytalan hatósági vezetők inkább kivárnak. Ez viszont növeli azok kockázatát, akik ellenállnak.

A professzor korábban arról is beszélt, hogy „a tudatlan tömeg hiszékeny, a bolondok hajóján a konteó olyan, mint baktériumnak a húsleves.”

Akkor azt mondta, az iskolarendszer jelenleg nem készít fel a hamis állítások felismerésére.

via 24.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
Holoda Attila az olajfinomító-tűzről: Az ilyen meghibásodások többségét valamilyen emberi mulasztás okozza
Arra a kérdésre, hogy terrorcselekmény, szabotázs történhetett-e Százhalombattán, a szakértő azt válaszolta, első körben ezt a lehetőséget kizárja. Holoda Attila szerint az üzemanyag-ellátással nem lesz gond, és az árak is csak akkor emelkedhetnek, ha tartós lesz a kiesés.
Fischer Gábor - szmo.hu
2025. október 22.



Még a kárfelmérést sem tudták megkezdeni a MOL százhalombattai finomítójában, ugyanis ehhez meg kell várni, hogy kihűljön az üzem. A hétfő éjjel keletkezett tüzet kedd délutánra sikerült eloltani, majdnem 100 tűzoltó dolgozott a lángok megfékezésén. A baleset miatt a teljes finomítót leállították.

Orbán Viktor azt írta: egyeztetett a Mol vezetőivel és a belügyminiszterrel, „Magyarország üzemanyag-ellátása biztonságban van”, a tűzeset körülményeit szigorúan kivizsgálják. A tűzről és a lehetséges következményekről Holoda Attila energetikai szakértővel beszélgettünk.

– Magyarországon ez a MOL az egyetlen olajfinomítója. A MOL már bejelentette, hogy hozzányúl a stratégiai készletekhez. Ennyire súlyos a helyzet?

– Nem azt jelentették be, hogy hozzányúlnak, hanem csak azt, hogy megfontolják a stratégiai készletekhez való hozzányúlást. Ez egy fontos üzeme a MOL-nak, része a finomítónak, de nem az egész finomítót érinti. Nem arról van szó, hogy leállt a finomító, csupán csökken a kibocsátási kapacitás. Ezért jelentette be a MOL, hogy jelenleg a belföldi üzemanyag-forgalomra fókuszál. Feltehetően vannak exportkötelezettségei is, de ezeket most háttérbe sorolják, hogy elsősorban a hazai igényeket tudják ellátni. Ezért mondták, hogy megvizsgálják, szükséges-e a stratégiai készletekhez hozzányúlni.

Magyarországon a stratégiai készletek jelenleg 96 napra elegendők: ez feldolgozott üzemanyagot és nyersolajat is jelent arra az esetre, ha például a Barátság vezetékben lenne probléma.

Nagy valószínűséggel a belföldi üzemanyag-ellátásban ez nem okoz gondot. Persze a MOL logisztikáját át kell szervezni. Miután eloltják a tüzet, akkor lehet megállapítani a károk mértékét, és azt, hogy mennyi idő alatt küszöbölhetők ki. Nem mindegy, hogy az érintett berendezéseket teljes egészében cserélni kell-e. Ezért sem tudták még megmondani, hogy egy hét alatt helyrehozható-e, vagy hosszabb idő kell. Egy desztilláló torony sérült meg.

– Azt mondják, hogy ez 40 százalékos kapacitás-kiesést jelent. Ezek szerint ilyen desztilláló toronyból nem csak egy van?

– Nagy üzemről beszélünk Százhalombattán, párhuzamos sorokkal. Az a sor állt le, amelyhez a sérült fő alkatrész tartozik, de mellette ott vannak a más, párhuzamos sorok. Ha a tűz nagyobb kiterjedésű, megelőzésképpen azokat is leállítják, nehogy továbbterjedjen. Újraindítás után felmérik a károkat: ha kisebb alkatrészcserékkel helyrehozható, megoldják, ha viszont új tornyot kell gyártani, az hosszabb kiesést jelent.

– Ez eleve veszélyes üzem, biztosan megvannak a biztonsági protokollok. Tipikusan mi okozhat ilyen hibát, hogy lángokba borul egy egység?

– Ipari tapasztalatom alapján az ilyen meghibásodások többségét valamilyen emberi mulasztás okozza. Nagyon komoly protokoll szabályozza azt is, hogyan tárják fel a hibát és a felelőst. Lehet anyagmeghibásodás is, például szeleptömítés-hiba, ahol kifúj a közeg; ilyenkor azt is vizsgálják, miért nem sikerült korábban leállítani. A MOL-nál összetett, magas szintű üzembiztonsági és környezetvédelmi rendszer működik, a térség egyik legjobbja.

Megnézik, hogyan vizsgáztak az automatikus biztonsági és szállítói rendszerek, könnyen lehet, hogy ha ezek nincsenek, nagyobb lett volna a baj.

Hál’ istennek személyi sérülés nem történt. Az ilyen finomítók, főleg éjszaka nagyrészt automatikus üzemmódban működnek, emberi és számítógépes felügyelettel. Feltehetően a vészhelyzeti rendszerek bekapcsoltak. Hogy miért lett mégis ilyen nagy a tűz, azt a vizsgálat tisztázza majd. Az ilyen zavarok, és ez már komoly üzemzavarnak minősül – általában tanulságokkal járnak a jövőre nézve: ha kiderül egy hiba, akkor a rendszert még stabilabbá teszik. A MOL mutatói ilyen téren kiválóak: baleseti, személyi sérüléses és műszaki incidensek szempontjából is jók a rendszereik. De kizárni semmit nem lehet; a meghibásodások jelentős részét valamilyen figyelmetlenség okozza, ugyanakkor előfordulhat ritkán anyag- vagy szelephiba is.

– A repülőtereknek saját, speciálisan kiképzett tűzoltóságuk van, szigorú normaidőkkel az oltás megkezdésére. Ilyen protokollok vannak az olajfinomítóban is?

– Van saját tűzoltóság, ők a finomító területén vannak és azonnal megkezdik a beavatkozást. Információim szerint most is azonnal elkezdték az oltást és a tűz lokalizálását. Ilyenkor az a legfontosabb, hogy ne terjedjen tovább a tűz, és ki kell zárni a személyi sérülés lehetőségét. Ez az állomány felkészültségben és eszközökben komolyabb, mint egy városi tűzoltóságé: a veszélyesség miatt nagyon erős csapat van ott.

– Hogyan oltottak? Gondolom, hagyományos módszerekkel nem lehet. Mi a speciális technológia?

– A vizet ilyenkor elsősorban hűtésre használják, hogy ne hevüljenek tovább a környező berendezések. Az oltás általában habbal történik: el kell zárni az oxigén utánpótlását, hogy az égés megszűnjön. A víz a hűtést szolgálja, mert ha egy másik, túlhevült berendezés eléri a gyulladási hőmérsékletet, az lángra kaphat. A beavatkozó személyzetet is hűtik, miközben speciális védőruhában dolgoznak, mert nagyon magas hőmérséklet alakul ki.

– Hány fok lehet ott, ahol a tűzoltók dolgoznak?

– Pontos értéket nem tudok, de akár több száz fok is lehet.

Az ottani tűzoltók felkészültsége kiváló, folyamatosan gyakorolnak, és komoly technikai eszközökkel rendelkeznek.

Ezért mondtam, hogy az ellátottságuk erősebb, mint egy nagyobb városé. Sok járművük van, de a nagy kiterjedés miatt ilyenkor meg szokták mozgatni a budapesti, érdi és más környékbeli egységeket is.

– Tehát a saját állomány végzi a kifejezetten szénhidrogéntüzek oltására szakosodott feladatokat, a hívott egységek pedig a lokalizálási, hűtési munkákban segítenek?

– Így van. A külső egységek körbehűtik a rendszert, és segítenek a kevésbé specializált feladatokban. A helyreállítás időt igényel, de ha a tüzet habbal és más oltóanyagokkal „nullázzák”, onnantól nincs további veszély.

– Az ellátásbiztonsággal kapcsolatban: a MOL-nak ott van még a pozsonyi finomító. Onnan ki tudják egészíteni a magyarországi ellátást?

– Természetesen. A két nagy finomító egy supply chain rendszerben működik. Százhalombattán magasabb és jobb a dízel-kihozatal, ezért Szlovákiát rendszerint innen látják el dízellel, míg a benzin-kihozatal a pozsonyi finomítóban jobb, tehát főként onnan látják el benzinnel Magyarországot is. Azaz nem úgy van, hogy minden magyarországi kúton lévő üzemanyag Százhalombattáról jön: a rendszert összehangolják. Ha a pozsonyi finomítóban tudnak kapacitást növelni, megteszik, és ezzel kisegítik a teljes üzemanyag-ellátást.

A MOL nemcsak e két országban rendelkezik hálózattal, Szerbiában is, Horvátországban is, a csoporthoz tartozó INA révén, és az INA is besegíthet, ha szükséges.

Csoportszintű programozás és optimalizálás van: ha a három finomító közül bármelyikben hiba adódik, a másik kettő tud kapcsolódni.

– Ennek fényében a MOL nyilatkozata, miszerint most a hazai ellátásra koncentrálnak, hogyan értelmezendő? Ha összehangoltan működnek, a szlovákiai ellátás is „hazainak” számít, ha a MOL-tól érkezik?

– A MOL feldolgozott üzemanyagot Nyugat-Európába és máshová is exportál, nemcsak oda, ahol saját kút-hálózata van. Ilyen esetben viszont a saját hálózatra fókuszál, beleértve a szlovákiai, szerbiai, romániai rendszert is. Ha szükséges, az adott országban más cégek finomítóiból is vásárolhatnak. Alapvetően törekszenek rá, hogy saját termékkel lássák el például a romániai kútjaikat, de ha Romániában, például Ploiești környékén több finomító elérhető, és onnan is beszerezhetnek, és akkor nem innen szállítanak.

– A benzinárra lehet-e ennek hatása Magyarországon?

– Biztos vagyok benne, hogy nem. Az ilyen jellegű műszaki problémák nem szoktak közvetlenül megjelenni az árban. Ha tartós és nagy mennyiségű kiesés lenne, a kereslet-kínálat hatásaként elképzelhető lenne némi emelkedés, de az árakat sokkal inkább a régiós termékjegyzési árak befolyásolják.

– Végül: a politikai helyzet ismert. Az Északi Áramlatot annak idején felrobbantották. Magyarország különutas energiapolitikáját több ország hangosan rosszallja. Kizárható-e, hogy akár nem állami, de valamilyen szimpatizáns terrorszervezet részéről szabotázs történt?

– Kizárni soha semmit nem lehet, de a százhalombattai finomító őrzés-védelmi rendszere rendkívül szigorú, szinte katonai szintű. Ha erre utaló jel lett volna, azt azonnal kommunikálták volna kormányzati, vagy MOL-szinten.

Első körben ezt a lehetőséget kizárnám.

Soha ne mondjuk, hogy soha, de ha lett volna bármilyen jel, legalább utalást tettek volna rá; így ezt ebben a helyzetben vissza lehet utasítani.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Farkas András: A Tisza és a Fidesz nyugdíjtervei nagyjából ugyanannyiba kerülnek, de az igazságtalanságokat csak az egyik orvosolná
A Tisza terveivel jobban járnának a szegényebb nyugdíjasok, a 14. havi nyugdíjnak viszont óriási politikai húzóereje van. A baj az, hogy a nyugdíjrendszer 2035-re már így is fenntarthatatlanná válik, pedig az unióban nálunk költik a legkevesebbet nyugdíjakra.


Fél évvel a választások előtt a kampányígéretek elérték a nyugdíjasokat is. Nem lebecsülendő választói tömb, sokan vannak, el is dönthetik a választást. A Tisza párt által kidolgozott rendszerben az átlag alatti nyugdíjasokra koncentrálnak leginkább, legalább részben próbálják reparálni a nyugdíjrendszer igazságtalanságait. A Fidesz erre reagálva bejelentette, hogy ők bevezetnék a 14. havi nyugdíjat.

Mindkét javaslat nagyjából 600 milliárd forintba kerülne, kérdés melyik a vonzóbb a szavazóknak. És persze, hogy miből lesz minderre pénz, főleg hossútávon, a magyar nyugdíjrendszer ugyanis jelenleg is a fenntarthatatlanság felé halad, amit 2035-re, vagyis alig tíz éven belül el is ér, ha semmi sem változik. Farkas András nyugdíjszakértővel beszélgettünk.

– Ha a Tisza és a Fidesz nyugdíjasoknak tett ígéreteit nézzük, melyiknek mi az előnye és hátránya, mennyire megvalósíthatóak?

– Mindegyik megvalósítható, és a nyugdíjasok mindegyiknek örülnének. Attól függ, mennyi pénzt sikerül előteremteni ezekre az intézkedésekre. A TISZA Párt javaslatában a legfontosabb elem, hogy ne lehessen 120 ezer forintnál kisebb öregségi nyugdíjat kifizetni. Ez nagyon sok embernek segítene: jelenleg körülbelül 186 ezer ember kap 120 ezer forint alatti nyugdíjat. A 120 és 140 ezer forint közötti sávban lévőknek speciális plusz emelést adnának, a többieknek maradna a rendes inflációkövető emelés, távlati ígérettel, hogy kormányra kerülés esetén felülvizsgálnák a nyugdíjemelés eljárását is. Emellett minden nyugdíjas, aki 250 ezer forintnál kisebb nyugdíjat kap, 200 ezer forint értékű SZÉP-kártyát kapna, a 250 és 500 ezer forint közötti nyugdíjaknál pedig 100 ezer forintos SZÉP-kártya járna. Van több kisebb, kevesebb embert érintő javaslat is, például az ápolási díjak megduplázása. A lényeg viszont:

ha összeadjuk a TISZA javaslatait, nagyjából annyiba kerülnek, mint egy tizennegyedik havi nyugdíj.

Amikor először írtam a TISZA javaslatairól, megkérdeztem az olvasóimat, miért nem inkább a 14. havi nyugdíjat javasolják, amelynek egyszerűbb és erősebb a politikai húzóereje. Ezt a Fidesz felismerte, és bedobta: legyen 14. havi nyugdíj. Korábban ellenzékből is próbálkoztak ezzel, tehát nem idegen tőlük ez az eszköz. A 14. havi nyugdíj esetén három kulcskérdés van. Az első: be tudjuk-e építeni rendszeres elemként a nyugdíjrendszerbe, tehát minden évben járna-e. Ha igen, jön a második probléma: minden évben meg kell találni körülbelül 600 milliárd forintot, és ez az összeg az inflációval nőne. A harmadik: ha egyszerűen lemásoljuk a 13. havit, akkor a nyugdíjrendszer feszültségein nem enyhítünk, legfeljebb a nyomást csökkentjük, mert nem nyúlunk hozzá érdemi elemekhez. Ez önmagában nem ér fel egy nyugdíjreformmal.

– Lehet másképpen is bevezetni a 14. havi nyugdíjat?

– Például úgy, ahogy a lengyelek, ahol pár éve van 14. havi juttatás, és azt a mindenkori átlagnyugdíjnak megfelelő, egységes összegben fizetik. Tehát nem a saját nyugdíj összegével azonos a pluszhavi juttatás, mint a 13. havinál, hanem fix összeg. Ha Magyarországon egységesen, mondjuk 250 ezer forintban állapítanánk meg, mivel nagyjából ennyi most az átlagnyugdíj, és 2,4 millió jogosulttal számolunk, az 600 milliárd forintba kerülne. Ugyanannyiba, mintha „átmásolnánk” a 13. havit a 14. havira, viszont

sok méltányossági problémát kezelne, mert minden olyan nyugdíjas, aki 250 ezer forintnál kisebb nyugdíjat kap, és ez a nyugdíjasok kétharmada, jól járna, és arányosabbnak érezné a rendszert.

A magasabb nyugdíjúak sem járnának rosszul, hiszen ők is plusz 250 ezer forintot kapnának. Tehát lehet úgy is adni a 14. havi nyugdíjat, hogy a rendszer méltánytalanságai enyhüljenek, és ne sértse a magasabb nyugdíjjal rendelkezőket sem. Ha ezeket sikerül megoldani, akkor a 14. havi nyugdíj rövid távon pozitív intézkedésként jelenhet meg. Hosszú távon viszont minden járulékfedezet nélküli plusz juttatás a finanszírozási gondokat növeli.

Már most is az a fő probléma, hogy a magyar nyugdíjrendszer hosszú távú fenntarthatósága nagyjából 2035-ig látszik biztosítottnak.

Ha pedig ráteszünk évi 600 milliárdos költségvetési igényt, a fenntarthatósági gondok korábban jelentkeznek.

– A hogyanról egyelőre Lázár János is csak annyit mondott, hogy dolgoznak rajta...

– „Keményen dolgoznak.” Ezen valójában nem kell sokat dolgozni: valószínűleg a felső vezetés döntésére várnak.

Ha az lesz a döntés, hogy a 13. havit másolják, az érdemben nem segít a nyugdíjasokon, de óriási politikai húzóereje lesz, ezt nem szabad elfelejteni.

Ahogy a 13. havi is nagyot szólt 2022-ben, amikor először egész havi összegben, a választások előtt két hónappal bevezették. Most is választások előtt állunk. Ha be akarják vezetni, akkor azt 2026 márciusáig van értelme kifizetni. De ahogy mondtam, az igazán támogatható megoldás az lenne, ha a szegényebb nyugdíjasok többet kapnának, mint a magasabb nyugdíjúak.

– Honnan lehet pénzt előteremteni erre?

– A TISZA bejelentette, hogy hatalomra kerülés esetén újra megnyitnák az uniós pénzcsapokat, ami nagy összeget hozhat, belendítheti a növekedést, és ha beindul a gazdaság, lesz pénz sok mindenre. Ez logikus felvetés. A Fidesz esetében, mivel náluk van a költségvetés, és azt írnak bele, ami a politikai céljaiknak megfelel, egy jövő márciusi 14. havi nyugdíj 600 milliárdos igényét simán beírhatják; legfeljebb nő a költségvetési hiány, amivel majd a választások után foglalkoznak.

Összességében Magyarország költi a legkevesebbet nyugdíjakra az Unióban.

A magyar GDP 7,45 százaléka a nyugdíjköltségvetés. Ebből az öregségi nyugdíjakra, azaz a klasszikus nyugdíjakra, a Nők40-re és a hozzátartozói ellátásokra körülbelül 6,5 százalék jut. Ez messze a legalacsonyabb uniós arány, miközben az átlag 10,9 százalék. A 7,45 és a 10,9 százalék közötti különbség jelenleg nagyjából 3000 milliárd forintnyi mozgásteret jelezne, ha az lenne a politikai szándék, hogy legalább az uniós átlagot elérjük. Van mozgástér, de ez politikai prioritás kérdése. A döntéshozóknak viszont meg kell tervezniük, hogy mely területekről csoportosítanak át, hogy a nyugdíjakra többet fordíthassanak.

– A 2022-es választáson a Fidesz inkább egyszeri intézkedéseket jelentett be, például az adóelengedést. Az is megterhelte a költségvetést. Ha most a 14. havi nyugdíjat jelentik be, azt nemcsak 2026-ban, hanem 2027-ben, 2028-ban is ki kell fizetni.

– 2022-ben a 13. havi nyugdíjat vezették be teljes összegben, ami azóta is jár. Ugyanilyen terhelést jelentene most pluszban a 14. havi. Ha a 14. havi 600 milliárd forintja túl sok, azt lehet „szeletelni”, többféle formában bevezetni és kommunikálni. Ilyenkor nagyobb politikai-kommunikációs kötéltánc kell, de kisebb összegű pluszjuttatást is lehet pozitívan eladni. Nem tudjuk, mit terveznek, majd kiderül. Szerintem 600 milliárd forint előteremthető a költségvetésből, mert ez 2,4 millió szavazót érint azonnal kedvezően. Képzelje el:

2026 januárban 3,6 százalékkal emelik a nyugdíjakat (ez szerepel a költségvetési törvényben), utána februárban kifizetik a 13. havit, márciusban pedig jöhetne egy 14. havi bármilyen formában.

Ez erős, gyors egymásutánban érkező pluszjuttatás-sorozat, ami sok, még bizonytalan nyugdíjast gondolkodóba ejthet.

– Ez feladja a leckét a TISZA-nak: az ő rendszerük szofisztikáltabb, de a 14. havi nyugdíj sokkal könnyebben kommunikálható, erősebb húzóerejű.

– Nem is értem, a TISZA miért nem ezt dobta be, hiszen egyszerűbb. Most már nem mondhatják, hogy ők is 14. havit akarnak; ragaszkodniuk kell az egyébként okos javaslatcsomaghoz. Erősen kell hangsúlyozni, hogy ez sok szegény nyugdíjasnak tartósan segít, nem csak egyszeri pluszhavi ellátmány.

Ha például 120 ezerre emelnék a minimálnyugdíjat, az minden hónapban segítene a kisnyugdíjasokon, és a mélyszegénységből is „kiszedi” a nyugdíjasok egy részét, nagyjából egyhatodát.

Ők vannak a legkiszolgáltatottabb helyzetben. Ha ezt kommunikálják, lehet esélyük, mert nagyjából ugyanannyit költenének rá, mint egy 14. havira. Érdemi eltérés költségoldalon nincs. A feladat: hogyan lehet egy nagyon egyszerű és bizonyítottan erős politikai húzóerejű pluszhavi nyugdíjjal szemben érvényesíteni egy szofisztikáltabb, átgondoltabb javaslatcsomagot. Nehéz játék lesz.

– Mennyire esik latba egy ilyen nyugdíjígéret a választásoknál?

– A 2022-es tapasztalat az, hogy erőteljesen számított. Tizenöt éve a nyugdíjas társadalom kétharmada baloldali szavazó volt. Most körülbelül 25–30 százalék lehet TISZA-szavazó, a többi fideszes. A baloldaliak pedig szinte eltűntek, mert nincs baloldali párt. A friss mérések mutathatják a pontos arányokat, de 2022-ben erőteljesen nőtt a Fidesz támogatottsága az idősek körében, és bár azóta ebbe már beleharapott a TISZA, a 25–30 százalék azonban még mindig csak a fele annak, mint amennyi a Fideszé. Ha ezt most megdobják a 14. havi nyugdíj ígéretével, nagyon komoly feladat lesz a TISZA számára az idősek körében fordítani.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Pokoli lángok Százhalombattán: így küzdenek meg a tűzoltók a finomító-tüzekkel
Az olajfinomítóknál keletkező tüzek eloltása nehéz és veszélyes munka, amelyhez speciális eszközök kellenek. A százhalombattai olajfinomítónál már korábban is voltak kisebb tüzek, amelyekkel a tűzoltóknak meg kellett birkózniuk.


Hétfő éjjel tűz keletkezett a Mol százhalombattai Dunai Finomítójának AV3-as üzemében. A létesítményi tűzoltók az elsők között érkeztek, majd érdi, törökbálinti, fővárosi és szigetszentmiklósi egységek csatlakoztak. A lángokat rövid időn belül lokalizálták; személyi sérülésről nincs hír, az okokat vizsgálják – közölte a katasztrófavédelem.

A helyszínen hab- és vízágyúk dolgoztak, miközben a vármegyei műveletirányítás koordinálta a beavatkozást. Pest és Komárom–Esztergom vármegyéből mobil laborok mérték a levegő összetételét, és segítették a helyszíni döntéseket.

Kívülről nézve talán érthetetlennek tűnhet, hogy „miért tart ilyen sokáig” az ilyen tüzek eloltása. Ennek oka, hogy

előbb meg kell állítani az utánpótlást, a túl gyors, kontrollálatlan víz- vagy habsugár szétszórhatja az égő anyagot, és a láng szándékos „megtartása” is taktika lehet, amíg el nem zárható a forrás.

A legfontosabb lépés az anyagáramlás megszüntetése. Szelepeket zárnak, egységeket választanak le. A nyomás alatti gőzöket és gázokat biztonságosan a fáklyára vezetik, ahol a fáklyarendszer égeti el. Inertizálnak, vagyis nitrogénnel vagy más inert gázzal kiszorítják az oxigént. Ezeket az üzemeltető mérnökeivel lépésről-lépésre, közös döntéssel hajtják végre a szakemberek. Amíg a technológia „lecsendesedik”, a tűzoltók kívülről hűtenek és terjedésgátló habszőnyeget tartanak fenn.

A szénhidrogén-tüzeknél a víz önmagában nem olt.

A könnyebb fázis a vízre úszik, és tovább ég. A tűzoltók ezért vastag, stabil habréteget építenek. A hab leválasztja az üzemanyag felszínét az oxigénről, hűti a felületet, és megakadályozza a gőzök újragyulladását. Nagy térfogatárammal juttatják ki, gyakran úgynevezett víz- és habmonitorokkal, amelyek több ezer–tízezer litert pumpálnak ki egy perc alatt, illetve magasból oltó eszközökkel. Folyamatos külső vízhűtéssel védik a szomszédos tartályokat, csőhidakat, szelepállomásokat. Cél, hogy a szerkezetek ne érjék el azt a hőmérsékletet, ahol elvesztik a teherbírásukat, és ne keletkezzen újabb gőzrobbanás.

Egy olajfinomítóban keletkező tűz nem „egyszerű” lángolás.

A nagy mennyiségű, eltérő illékonyságú szénhidrogén miatt egyszerre többféle tűztípus jelenhet meg. A földre kiömlött üzemanyag felületén medencetűz alakulhat ki, a sérült csővezetékekből vagy szerelvényekből pedig nyomás alatti sugártűz csap ki. A kettő együtt olyan hőterhelést jelent, amely gyors, összehangolt és nagyteljesítményű beavatkozást igényel.

A sűrű csőhálózat, az acélszerkezetek, a szintkülönbségek és a potenciális gázfelhők miatt a közvetlen behatolás gyakran túl kockázatos. Ezért távirányított monitorokat és habágyúkat használnak. Magasból oltanak emelőkosarakkal és létraszerkezetekkel. Hőkamerával keresik a kritikus pontokat. Egyre gyakrabban drónos légifelderítést alkalmaznak, gázérzékelőkkel kombinálva, hogy lássák a hősugárzás és a gázkoncentráció alakulását.

Ha sikerült eloltani a tüzet, a visszagyulladás megelőzésére ezután is habfedést tartanak fenn, amit csak a biztos lehűlés után csökkentenek.

Hőkamerával keresik a forrópontokat: átvizsgálják a peremeket, szerelvényeket, pernye- és habtorlódásokat. Ellenőrzötten nyomásmentesítik a tárolókat és a csőszakaszokat.

Az oltás utáni szakaszban a fókusz a kármentesítésre kerül. A habbal és vízzel keveredett oltóanyag-levet gyűjtőtálcákba és ideiglenes tartályokba terelik. Olajos szennyeződéseket tartanak vissza gátakkal és úszóelzárókkal, hogy ne jussanak a csapadék- és szennyvízrendszerbe, és folyamatosan monitorozzák a levegőminőséget monitoroznak a környéken. A technológia biztonságos újraindítását csak a szerkezeti állapot, a szelepek működőképessége és a maradékhő ellenőrzése után kezdik meg.

Hogy az incidens érinti-e a finomító kapacitását vagy a rövid távú üzemanyag-ellátást, azt a kivizsgálás és a helyreállítás ütemezése dönti el. A cég az ilyen jellegű információkat általában az esetek lezárultával közli.

Nem a mostani volt az egyetlen incidens az utóbbi években a százhalombattai finomítónál. 2022 júniusában kisebb tűz ütött ki az AV–2 üzemben. A létesítmény tűzoltói és a személyzet gyorsan eloltották a lángokat, így személyi sérülés és környezeti kár nem történt. Az egységet ideiglenesen leállították, ami átmenetileg befolyásolta a feldolgozást, de nem okozott országos problémát.

2023 decemberében pedig egy leányvállalati területen, kamionlefejtés közben gyulladt ki több konténer. A FER tűzoltói és az érdi hivatásosok közösen küzdöttek a lángokkal, és sikerült megfékezniük a tüzet. Sajnos egy ember könnyebben megsérült, de a finomító működését ez az eset sem befolyásolta.

Idén júliusában sokan beszámoltak róla, hogy a finomító területén hatalmas fáklyák égtek, és fekete füst gomolygott az égen. A MOL azonnal reagált, közölve, hogy egy technológiai berendezés hibásodott meg, de a szakemberek már dolgoznak a helyreállításon. Az ország üzemanyag-ellátása szerencsére ekkor sem került veszélybe.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk