SZEMPONT
A Rovatból

5 százalékos lakáshitelek: Budapesten jó eséllyel senki sem felelne meg a feltételeknek

Bár a kormány 5% alatti lakáshiteleket akar, a bankok ezt csak veszteséggel adhatnák, így annyira kemény feltételeket támasztottak, hogy a fővárosban jó eséllyel senki sem juthatna ilyen kamatozású hitelhez - mondja Argyelán József, a Bankmonitor elemzője.


Nagy Márton gazdasági miniszter azzal a kéréssel fordult a bankszektor képviselőihez, hogy rövid időn belül önként csökkentsék a lakáshitelek teljes hiteldíjmutatóját 5 százalékra. A szakértők szerint a kormány januártól tervezi bevezetni az intézkedést.

Nem sokkal később Jelasity Radován, a Magyar Bankszövetség elnöke, az Erste Bank elnök-vezérigazgatója ismertette azokat a feltételeket, melyeknek meg kellene felelnie annak, aki ilyen lakáshitelhez szeretne jutni. Szerinte erről csak a fiatalok első lakásra felvett zöld lakáshitelei esetében lehet szó, 1 millió forint alatti négyzetméterár mellett, maximum 50 négyzetméteres lakásoknál. Argyelán Józseffel, a Bankmonitor elemzőjével arról beszélgettünk, milyen hatással lehet ez a döntés a bankokra, a lakáshitelezésre és a magyar gazdaságra.

– Jó nekünk az önkéntesen 5 százalékra csökkentett THM?

– Jelenleg olyan 6,8-7 százalék körüli THM-értéken működnek lakáshitelek, tehát ez komoly kamatcsökkenést jelenthet. Voltak már eddig is önkéntes THM-plafonok. Volt egy 8,5 százalékos kezdeményezés tavaly októberben, azután ezt lejjebb vitték 7,3 százalékra. Ehhez minden bank csatlakozott is akkor. Ha a magyar pénzpiaci hozamkörnyezetből indulunk ki, és abból, hogy a bank honnan szerzi be a forrást, amit hitelként kihelyez, akkor

a korábbi önkéntes THM-plafonok idejében egy olyan bő 1%-os nyereségráta volt a lakáshiteleken az önkéntesség mellett is.

Ha viszont a mostani bankközi hozamokra, magyar pénzpiaci hozamokra nézünk, akkor nemhogy bő 1 százalékos nyereséget nem látnánk, hanem inkább veszteséget láthatnánk, ha ez az 5 százalékos THM-plafon életbe lépne. Emiatt aztán egyáltalán nem tűnik meglepőnek, hogy a bankok szűkíteni próbálják azt a réteget, akik számára ez a lehetőség elérhető lenne. Első körben hallhattunk olyan reakciót a bankoktól, hogy csak a fiatalok számára, csak a zöld energiatakarékos otthonok finanszírozására, és csak az első saját lakást vásárlók számára nyújtanák ezt a lehetőséget. Tehát ez egy érdemben szűkített lehetőség lenne. Ha mondjuk a lakáspiacra és a hitelpiacra nézünk, akkor azért

ez a teljes piacnak csupán csekély hányada, 3-5 százaléka lehet, amelyik megfelel ezeknek a feltételeknek.

Ráadásul a bankok részéről elhangzottak még további kitételek, melyek még inkább szigorítások lennének, például a legfeljebb 1 millió forintos négyzetméterár, illetve egy 50 négyzetméteres alapterületi maximum is. Tudni kell, hogy a zöld, energiatakarékos ingatlanok jellemzően átlag feletti árfekvésen vannak. Budapesten a használt ingatlanpiacon már 1 millió forint körüli átlagárak vannak négyzetméterenként. Tehát jó eséllyel efölött vannak valamivel az energiahatékony lakások átlagos négyzetméterárai. Tehát ez már szinte egy olyan szintű szigorítás lenne, hogy amennyiben minden feltétel úgy lépne életbe, amit most így hallhattunk, akkor senki sem felelne meg a kérdéses feltételeknek, legalábbis a fővárosban jó eséllyel ez a helyzet állna elő.

– Ha ez önkéntes alapon lehetne, akkor egyáltalán miért akarnak a bankok eleget tenni ennek a vállalásnak? Hiszen ön mondta, hogy valószínűleg veszteséghez vezetne az 5%-os THM.

– A korábbi THM-plafonok is önkéntesek voltak, és általánosságban be is vezették őket. Inkább azt mondanám, hogy akkor egy természetes kamatcsökkenési folyamatot gyorsított fel a bankrendszer, a kormány kérésére. A piaci környezet ott már indokolttá is tette azt, hogy akár csökkenhetnének ilyen mértékben is a kamatok. Illetve

nem tudhatjuk pontosan, hogy milyen háttéralkuk zajlanak, illetve milyen feltételek, ígéretek jelenhetnek meg egyik vagy másik fél oldaláról azért, hogy megszülessen a megállapodás, hogy belépjenek az önkéntes THM-plafonba a bankok.

Mondok egy példát: elképzelhető, hogy ezért cserébe azt ígéri a kormány informálisan a bankok felé, hogy a különadókat nem fogják megemelni, vagy a különadók kivezetését ténylegesen el fogják kezdeni valamikor. Erről természetesen nincsen információnk, de számos olyan eszköz lehet a szereplők kezében, a kormányéban különösen, amelyekkel egy ilyen önkéntességet inkább ajánlásnak lehet tekinteni. Tehát valójában nem a bank mondja azt, hogy oké, én ezt bevezetem, mert ez nekem tényleg jó, hanem egyfajta javaslatként jelenik meg, hogy jó lenne, ha ezt bevezetnétek. Viszont most már a bankoknak fájna, ha meglépnénk ezt az új szigorítást. Ezért valóban próbálnak kibúvókat keresni, próbálják azt a piaci szegmenst szűkíteni, amire érvényes lehet ez az önkéntes THM-plafon. Azt gondolom, hogy végeredményben valamilyen konszenzusos megállapodás fog születni.

Szerintem az egyáltalán nem lenne jó üzenet senki számára, ha egy általános önkéntes THM-plafon felkéréshez nagyon kevés bank, vagy esetleg egyetlen bank sem csatlakozik.

Egy ilyen megállapodás eredményeként valóban a piacnak egy szűkebb részére lesz érvényes az önkéntes THM-plafon, de az a szűkebb rész azért egy értelmezhető rész lesz. Viszont azt is gondolom, hogy nem lesz általános az 5%-os THM-plafon Magyarországon. Legalábbis az elkövetkező időszakban biztosan nem.

– A lakáshitelezésen kívül még bőven egyebekből is származik a bankok profitja. Végső soron az sem elképzelhetetlen, hogy ha ebben az egy szolgáltatásban némi veszteséget el is könyvelnek a bankok, ettől azért borzasztóan nem rendül meg a helyzetük?

– Azt nem tartom valószínűnek, még ha a bankok el is fogadnák ezt a javaslatot általánosságban, attól a magyar bankrendszer teljes egészében veszteségbe fordulna.

Akár a betéti oldalakra, számlaoldalakra, vagy más szolgáltatási oldalakra tekintünk, ott azért bőven van a bankoknak nyereség lehetősége, és ez a nyereség ténylegesen kompenzálhatja az év végén az ezen üzletágon esetlegesen elszenvedett veszteséget.

De itt olyan probléma is felmerülhet, hogy a bank azt is mondta, hogy oké, adok öt százalékra önkéntes alapon lakáshitelt, viszont milyen volumenben helyezzek ki? A bírálat még mindig a bankra van bízva, hogy kinek ad hitelt és kinek nem. Ez a folyamat akár oda is vezethet, hogy a bank elkezdi szigorúbb feltételek mentén adni a hiteleket azért, hogy tényleg csak a jó ügyfelek jöjjenek be, akiknél a bedőlési valószínűség nagyon alacsony. Így akár a volument is lehet szabályozni, tehát a bank nem kíván 5%-os THM mellett nagyon nagy hitelösszegeket és nagyon nagy mennyiségű hitelt kihelyezni. Ez persze ellentétes hatást váltana ki, mint amit szeretnének, hiszen az 5%-os THM, illetve a kamat csökkentésének az egyik célja az lenne, hogy felpörögjön a hitelpiac még jobban, és ezen keresztül az ingatlanpiac és a magyar gazdaság is. Legutóbb hasonló szituáció a Covid-járvány után a személyi kölcsönöknél volt. Akkor vezettek be egy THM-plafont, ami a jegybanki alapkamat + 5 százalék volt, nem önkéntes, hanem kötelező jelleggel. És egészen megdöbbentő módon ilyen kedvező kondíciók mellett rendkívül alacsony hitelvolumen kihelyezés történt. Ennek több oka is volt. Nyilván abban a gazdasági környezetben mindenki meggondolta, hogy szeretne-e egyáltalán hitelt felvenni. A bankok bírálata nem csak az alacsony kamat, hanem a gazdaságban akkor rejlő kockázatok miatt is megszigorodott.

Egy ilyen eset megismétlődését biztos, hogy minden szereplő el szeretné kerülni most, mind a kormány, mind a bankrendszer.

– A kormánynak egy ideje az a stratégiája, hogy a különböző gazdasági, sőt szociálpolitikai céljainak a finanszírozását áthárítja a piaci szereplőkre. Az ársapkák egytől egyig ilyenek voltak, a benzinársapkát a kiskereskedőkkel fizettették meg, az élelmiszereknél ezt a fajta bizonyos cikkeknél rögzített árakat szintén a boltosokkal. A világon máshol is létező gyakorlat, hogy a kormányok, a saját céljaikat a piaci szereplőkkel finanszíroztatják meg?

– Ilyen szintű elterjedtsége a világban nincsen. A Covid-járvány idején láttunk hasonló típusú intézkedéseket, kötelező moratóriumok voltak, nemcsak Magyarországon volt hitelmoratórium, hanem számos országban, akár Európában is.

De az, hogy ez a gyakorlat, ilyen szinten kiterjedt legyen, számos terméket, iparágat, ágazatot érintve, nem jellemző nemzetközi szinten.

A bankszektornál már most is vannak ilyen intézkedések. A meglévő, gyakran változó kamatozású lakáshitelek esetében, melyeknek a kamata éven belül az aktuális bankközi kamatlábaknak megfelelően átárazódna, azokra most érvényben van egy kamatstop. Tehát a bankok már most is lemondanak a nyereségük egy részéről (veszteségről itt nem beszélnék), de itt azért több milliárd forintról beszélünk, melyet átengednek most a bankok a kormány jogszabályba foglalt intézkedéseinek nyomán, és ez nem önkéntes alapú. Hozzátenném, hogy a lakástámogatási rendszer átalakulása is kicsit efelé hajaz, bár másképpen. Korábban a családi otthonteremtési kedvezményt maga az állam adta, mint vissza nem térítendő támogatást, és a bankok csak a lebonyolító szerepkörében vettek részt. Ők döntötték el, hogy megfelel-e a jogszabályi feltételeknek az a személy, aki kéri ezt a támogatást. Viszont a mai CSOK Plusz esetében a bank nyújt hitelt az igénylőnek.

Tehát maga a pénz, amit kihelyeznek az ügyfélnek, az már a bank pénze.

És erre a pénzre ad az állam később a teljes futamidő alatt kamattámogatást, illetve adhat tartozáselengedés jogcímén még plusz összeget is. De azért világos, hogy abból a szempontból átalakult a rendszer, hogy az eredeti kezdeti finanszírozást a bankokhoz helyezték át, cserébe mondjuk egy folyamatos rendszeres kiadást vállal a nyakába a kormány, illetve a magyar államháztartás.

– Ilyenkor szokták mondani, hogy ingyen ebéd nincs, tehát ez valahol kompenzálódik. Mit gondol, hogy ennek hol lehet meg a böjtje, vagyis végül kik fizetik meg ezeket az intézkedéseket?

– Ágazatonként a magyar rendszerben már vannak tapasztalatok. Ha a bankrendszerre nézünk, akkor például a bank azt mondja, hogy adok olcsóbban hitelt, cserébe mondjuk a betéti kamatokat alacsony szinten tartom, mondhatnám azt is, hogy indokolatlanul alacsony szinten.

Ha a tavalyi évre, és a magyar alapkamatra tekintek, akkor a betéti kamatok köszönőviszonyban nem voltak az alapkamat nagyságával. Tehát ott igazából zsebre tette a bank a különbséget.

Ez egyébként a piacon bevett szokás, hiszen jellemzően nem karitatív szervezetek a piaci szereplők, a bankok pedig aztán egyáltalán nem azok.

Az ársapkáknál is láthattuk már azt, hogy volt 7-8-9 kiemelt termék, aminek az ára nem változhatott. Viszont az összes helyettesítő termék ára az átlagon felül emelkedett, mert így próbálták kompenzálni az ott kieső bevételeket. Egyes elemzések alapján, amit a Magyar Nemzeti Bank tett közzé,

ezek az ársapkák nemhogy visszafogták volna az inflációt, de inkább növelték azt.

Ha pedig a rezsivédelmi intézkedésekre tekintünk, ott végső olyan módon fizetjük meg a rezsicsökkentés árát, hogy amióta ez a szabályozás működik, érdemi hálózatfejlesztés nem volt a szolgáltatóknál.

– És ennél az 5%-os THM-plafonnál például hol várhatjuk ezt?

– Ha szigorúan a bankszektorra nézünk, ha az 5%-os THM-plafont tényleg bevezetnék, akkor elképzelhető akár az is, hogy a bank megpróbálja a betéti kamatokat továbbra is mesterségesen alacsony szinten tartani. Persze az alapkamat csökkenésével az ebben rejlő extra bevételi lehetőség ki fog futni. De a bankoknak lehetőségük van azt is mondani, hogy minden olyan terméknél, ami az önkéntes THM-plafonon kívül van, árat emel. Például lakáshitelt 5%-os THM mellett kaphatunk,

de a szabad felhasználású jelzáloghitelt, vagy éppen a személyi kölcsönt drágábban, mint eddig kaptuk.

És persze bizonyos úton-módon a számlaköltségek is megemelhetők. Persze ezen a területen komoly jogszabályi korlátok vannak, azaz a bank csak úgy nem mondhatja, hogy holnaptól megkétszerezi a bankszámlám díját, de megpróbálhatja a jogszabályi lehetőségeket maximálisan kihasználni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Somogyi Zoltán: Ennél nagyobb politikai bukás kevés volt Orbán Viktor pályafutásában, mintha már nem lenne ura az államnak
A miniszterelnök szándékosan akart egy olyan szituációt előidézni, amelyben a népakarat ellenében az ő akarata érvényesül, erre válaszoltak a tömegek - mondja a politikai elemző. Óriási a bizalomvesztés a hatalommal szemben.


A szervezők szerint 200 ezer ember is lehetett a betiltott Pride-on. Bár nehéz megbecsülni, igazuk van-e, de az biztos, hogy nemcsak minden idők legnagyobb Pride-ja volt szombaton Budapesten, de az utóbbi évek egyik legnagyobb politikai demonstrációja is. Karácsony Gergely szerint a résztvevők „egy jó nagy fityiszt mutattok a pöffeszkedő és gyűlölködő hatalomnak.”

A hatalom által betiltott, de a budapesti önkormányzat által mégis megszervezett vonuláson ott voltak európai polgármesterek, képviselők, sőt, a spanyol miniszterelnök-helyettes is. A tiltó határozatot meghozó rendőrség pedig biztosította a rendezvényt, és megakadályozta, hogy bármi bajt okozzon a maroknyi szélsőjobboldali ellentüntető. Ezután a Mi Hazánk feljelentette a rendőrséget, mert szerintük nem tartották be a törvényeket. Somogyi Zoltán szociológussal beszélgettünk a nap tanulságairól.

– Orbán Viktor az évértékelőjének egyik leghangsúlyosabb üzenete volt, hogy szerinte idén nem kell bajlódni a Pride megszervezésével, majd az alaptörvényt és a kétharmados gyülekezési törvényt megváltoztatva el is érték, hogy a rendőrség betiltsa a demonstrációt. Idézek egy klasszikust: „de sikerült?”

– Nem sikerült. Nagyon nehéz szavakat találni arra, ami történt, mert ennél nyilvánvalóbb kudarc kevés volt Orbán Viktor számára. Az elmúlt hónapokban voltak más olyan ígéretei, amelyeket nem tudott betartani, de ez, hogy miniszterelnökként kijelenti, kétharmados többség birtokában, rendeleti kormányzás mellett, hogy senki ne készüljön a Pride-ra, mert az be lesz tiltva, és ehhez meg is teszik a megfelelő lépéseket, betiltják, majd mégis létrejön Magyarország történetének talán legnagyobb tüntetése, vagy vonulása, ahol emberek azért mennek el, hogy világossá tegyék: a miniszterelnök nem mondhatja meg nekik, mit tehetnek és mit nem. Ez a tömeg azt bizonyította, hogy a miniszterelnök szava már nem bír akkora súllyal, hogy amit kijelent, azt valóban végre is tudja hajtani.

Ennél nagyobb politikai bukás kevés volt Orbán Viktor pályafutásában.

– Mi történik akkor, amikor egy rezsim eljut oda, hogy az akaratát semmibe veszik a polgárok?

– Felmerül a kérdés: milyen hatalmi viszonyok között élünk, ha a rendőrség egy betiltott tüntetést professzionálisan, dicséretre méltó módon, felelősségteljesen úgy vezényel le, hogy közben hivatalosan azt kommunikálja: a tüntetés illegális, be lett tiltva. A rend fenntartói tudatában vannak annak, hogy hiába a politikai akarat, mely szerint a tüntetésnek nem lenne szabad létrejönnie, százezer feletti embertömeg biztonságát szavatolniuk kell, ez a feladatuk, ezért tartjuk fenn az adóinkból. És

a rendőrség kiváló munkát is végzett, miközben Orbán Viktor rákényszerítette őket, hogy hivatalos közleményeikben hazudozzanak, az állam békés polgáraival szemben fenyegetőleg lépjenek fel.

Ez a kettősség a politikai akarat és az államigazgatási gyakorlat között nagyon beszédes, rámutat az állami irányítás viszonylagos szétesésére. Ma már nem csak az állami szolgáltatás minősége okoz problémát az embereknek, hanem az a látvány is, hogy

mintha a megválasztott vezetőjük, a kormányfő nem lenne ura annak az államnak,

amelyet elméletileg nap mint nap kezelnie kellene.

– Mennyi szerepe lehetett ebben annak, hogy sok európai polgármester, EP-képviselő, sőt még egy miniszterelnök-helyettes is ott volt? Így azért nagyobb tétje lett volna a rendőri fellépésnek...

– Nyilván volt szerepe. Bár felvetem: Orbán Viktort ez mikor érdekelte? De azt is gondolom, hogy a jelen lévő diplomaták nélkül is egy ország rendőrségének így kellene működnie. Nem tudom a pontos számot, hányan voltak a tüntetésen. De sokan. Ha százezer ember együtt mozog a fővárosban, egységes akarattal, teljes nyugalomban, és kiáll valamiért, akkor a diplomaták jelenléte nélkül is csak egy megoldás marad a rend fenntartására: az, amit a rendőrség most is tett. Nem volt igazoltatás, végigvitték a rendezvényt,

felismerték, hogy létezik a népszuverenitás, tehát hogy a nép dönteni akar a saját sorsáról, ezt pedig ki is fejezik.

És ha a nép így döntött, akkor a rendőrség dolga, hogy biztosítsa a rendet. Ez is történt. Csakhogy a rend biztosítása most szembement a politikai akarattal és a politikusok által megteremtett törvényi, jogszabályi háttérrel. Ez a feszültség eddig nem volt része a demokráciánknak. Ez szerintem független volt a diplomaták jelenlététől. Ki kell mondani: Orbán Viktor felelőssége, hogy előállt ez a helyzet.Mert nem lehe t mást feltételezni, mint hogy

a miniszterelnök szándékosan akart egy olyan szituációt előidézni, amelyben a népakarat ellenében az ő akarata érvényesül,

vagyis hogy betiltja a Pride-ot, mert neki ez politikailag így tetszik. Erre válaszoltak a tömegek: vállalták a fenyegetéseket, az esetleges bírságokat, amelyek nem lesznek.

– Nekem végig volt egy „light-os 56-os" érzésem: október 23-án délelőtt is ment a huzavona, hogy be van-e tiltva a délutáni felvonulás vagy sem. Aztán szerencsére az analógia itt véget is ért, mert nyugodtan zajlott le minden.

– Nekem inkább az 1988-as Bős–Nagymaros párhuzam jutott eszembe. Ott is volt egy ügy, amiről azt gondolta a hatalom, hogy senkit nem fog érdekelni, mégis egyre nagyobb tüntetések lettek belőle, amelyek elindították a rendszerváltást. Most is valami hasonló történik:

óriási a bizalomvesztés a hatalommal szemben. Az emberek nem hisznek a miniszterelnöknek és a kormányának. Azt mondják: ha te, Orbán Viktor azt mondod, hogy nem tehetek meg valamit, akkor én csakis ezért már meg fogom tenni.

A kérdés az, hogy ez az attitűd milyen más területekre fog még kihatni. Ez a tegnapi esemény ugyanis nem pusztán csak egy Pride volt. A kormány részéről a következő hetekben nyilván megpróbálják elérni, hogy mindez csak egy Pride-ként maradjon meg az emlékezetben. De ez nem csak az volt. Ott volt természetesen a hagyományos Pride-közönség is, de mellettük megjelent a magyar polgárság tízszeres erővel, sokan közülük életükben először. Nem azért jöttek, mert Pride-on akartak részt venni, hanem mert úgy gondolták: ha valaki Pride-ot akar szervezni, akkor azt nyugodtan megtehesse az Európai Unió egyik fővárosában.

Megvédeni jöttek a Pride-osokat, és ezt igen felemelő volt látni.

Miközben ez a jelenség messze nem független attól, hogy ők Orbán Viktort hibáztatják ezen helyzet fennállásáért, és persze számos más dologért is, amelyet ezzel a tüntetéssel, mert ez az volt, ki tudtak békésen és vidáman fejezni.

– Állított-e ez elő olyan kollektív társadalmi tapasztalatot, ami meggyorsíthat bizonyos folyamatokat? Az emberek e Pride után felvérteződtek a tapasztalással, hogy igenis meg tudjuk csinálni azt, amit akarunk, és ez talán a még apátiában lévőket is felrázhatja?

– Ami biztosan kijelenthető, hogy Budapest hosszú távra elveszett a Fidesz számára. Az viszont továbbra sem látható, hogy mi történik Budapesten kívül. Egyelőre nem lehet ebből a nagy Pride-eseményből országos következtetéseket levonni. Az látszik, hogy országos szinten a Fidesz már elveszítette a többségét. A Medián és az Závecz kutatásai számomra többet jelentenek, mint a Nézőpont Intézeté, amely túlságosan sok kormányzati megrendelést kap, nem is létezne ezek nélkül. Korábban is voltak jelek arra, hogy Budapesten elindult Hankiss Elemér szavaival, egy második polgárosodás, vagy második társadalom kialakulása.

A NER alatt is épül egy tudatos polgárság, amely képes ilyen tettekre, mint amit tegnap láttunk. Azt azonban ettől még nem tudjuk pontosan, mi van a vidéki Magyarországon.

A kutatások azt mutatják, mintha a városok szintjén is elindult volna az átbillenés, a Fidesz elvesztette a bizalmat ezeken a helyeken is. Ha ez igaz, akkor nagyon nehéz lesz megnyernie a következő választást.

– Sokan mondják, hogy a Fidesznek még van egy nagy eszköz a tarsolyában: a választási törvény módosítása. Nem nőtt meg ennek a kockázata Orbán Viktor számára a mai tömeget látva?

– A választási törvényt még lehet módosítani, és én is számítok rá, hogy lesz ilyen próbálkozás. Az a változtatás meg fogja mutatni, hogy Orbán Viktor hogyan is gondolkodik, a 2026-os választásokról, illetve hogy milyen politikai berendezkedésre készül. De ezzel még várnunk kell. Ne felejtsük el azonban azt, hogy

ma újra megerősödött egy politikus: Karácsony Gergely. Ráadásul érdekes módon Karácsony és Magyar Péter most egymást akaratlanul is erősítették.

Magyar Péternek jó volt, hogy nem neki kellett felvállalni ezt a tematikát, hanem megtette helyette egy másik politikus, Karácsony Gergely, ő áll ugyanis Pride-ügyben vitában a kormánnyal. A kormány pedig így nem tudott közvetlenül Magyar Péterrel konfrontálódni Pride-ügyben, pedig ez lett volna az eredeti szándéka. Karácsony nagyon jó pozícióba került azzal, hogy kockáztatott és élére állt ennek az eseménynek. Karácsony győzött. Ez nagy politikai siker neki. Így most az ellenzéki oldalon Magyar Péter mögött már van minimum egy olyan szereplő, aki adott esetben a helyébe tud lépni, ha valami miatt Magyar meggyengülne. Ha az ellenzéki tábor egyben tud maradni, mert felismeri, hogy Orbán Viktort csak egységben lehet legyőzni, akkor mindig lesz olyan politikai vezető, aki képes lesz vezetni ezt a tábort a Fidesszel szemben.

– Még mindig elképzelhető, hogy megpróbálják levenni a tábláról Magyar Pétert?

– Ebben az országban, ismerve a történelmét akár több száz évre visszamenőleg is, sok mindent elképzelhetőnek tartok. Jelenleg csak abból tudunk kiindulni, amit látunk:

Magyar Péter jól csinálja, Karácsony Gergely jól csinálta, és Orbán Viktor pedig egy újabb politikai kudarcot könyvelhet el. 2025 nem az ő éve eddig. ahogy 2024 sem volt az. Az a fajta tévedhetetlenség, ami eddig körüllengte őt, megszűnt.

Szerintem már a saját táborán belül is érzik, hogy a főnök mintha stratégiai homályba került volna.

– Kíváncsiak lehetünk, mit mutatnak majd a következő mérések a Pride után?

– Persze, nagyon is kíváncsiak vagyunk rá, mit fogunk látni. És nem csak arra, hogy a számok mit mutatnak, hanem hogy ez az esemény a lelkekben milyen folyamatokat indít el. Ha csak a közösségi médiát nézzük: már a tüntetés előtt is az emberek az arcukkal vállalták, hogy részt vesznek rajta. A tüntetés alatt is, és utána is kommunikálták, hogy ott voltak. Minimum százezer ember, nyilván családtagjaik, barátaik is vannak, közöttük a politika beszédtéma. Ez óriási erő, főleg úgy, hogy közben

ott volt a fenyegetettség, hogy akár több százezer forintra is megbüntethetik a résztvevőket. És ez sem érdekelte őket.

Orbán Viktornak keresnie kellene, hogyan tudná megfordítani ezeket a rá nézve negatív folyamatokat. Ő ugyanis súlyos stratégiai hibát követett el: kivezényelte magát a politikai centrumból. Végigsétáltam a tüntetésen, és azt láttam, hogy kulturált, középosztálybeli emberek vonulnak, miközben a másik oldalon, elkülönítve, ott állt 15 ember fekete ruhában, akik a Pride ellen tüntettek, olyan üzenetekkel például, hogy „mi vagyunk Spárta, nem Athén”, meg hasonlók. Szomorú volt látni, hogy Orbán Viktor most ezeknek az embereknek az oldalán áll. Velük szemben, vele szemben pedig ott álltak a tömegek.

– Az korábbi Pride-okon alig volt kevesebb ellentüntető, mint most, miközben most erős bátorítást kaptak a kormányzattól.

– Ráadásul hatalmas kampány előzte meg az egészet. Én is azt gondoltam, hogy erős ellentüntető mag lesz. De nem volt. Semmi nem volt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SZEMPONT
A Rovatból
Kuncze Gábor a Pride-ról: A rendőrség meg sem próbál büntetni, akik ezt kitalálták, vereséget szenvedtek
A volt belügyminiszter szerint súlyos tévedés volt Orbán Viktor részéről, hogy egy egyébként problémamentes demonstrációt betiltatott, a rendőrség pedig a jogszabályoknak és feladatkörének megfelelően járt el.


A rendőrség már napok óta hallgat arról, számíthatnak-e büntetésre azok, akik részt vettek a Pride-on, pedig korábban a kormány még a gyülekezési törvényt is megváltoztatta, hogy lehetővé tegye arcfelismerő kamerák bevetését a betiltott rendezvényeken, Tuzson Bence igazságügyi miniszter kijelentette, szabálysértésnek minősül, ha valaki részt vesz a felvonuláson.

Kuncze Gábor 1994 és 1998 között volt Magyarország belügyminisztere. Őt kérdeztük arról, szerinte kell-e bárkinek is büntetéstől tartania, és hogyan értékeli a rendőrség szombati fellépését.

– Miközben a rendőrség folyamatosan azt kommunikálta, hogy a szombati rendezvényt betiltotta, meg sem próbálta feloszlatni a tömeget, ehelyett biztosította az útvonalat. Mi történhetett?

– Ennek a hátterét természetesen nem ismerjük pontosan, de a rendőrség a törvényben foglalt feladatainak megfelelően járt el. Ha elolvassuk a vitában megszólaló jogászokat (nem politikusokat), nekik egyöntetűen az a véleményük, hogy a főváros, vagy bármely önkormányzat a saját területén nem köteles engedélyt kérni rendezvény megtartására. Természetesen, ha közterületet vesznek igénybe, akkor a rendőrségnek jelen kell lennie a rend fenntartása érdekében. Ezen túlmenően a rendőrségnek jelen esetben nem voltak további feladatai.

A rend fenntartását viszont kiválóan ellátták: elterelték a tömeget, és így megelőztek egy spontán összetűzést a szélsőjobboldali tüntetők és a demonstrálók között.

Ez a döntés a rendőrség részéről dicséretes és szakszerű volt.

– Számomra úgy tűnik, mintha a rendőrségnek lenne egy politikai „énje”, amelyik azt kommunikálta, hogy ez egy betiltott rendezvény, miközben engedélyt adott a szélsőjobboldalnak szinte ugyanarra a területre, és van egy szakmai énje, amelyik közben rendben végzi a dolgát.

– Inkább az ön szavaival élve, a rendőrségnek van egy „énje”, és van egy „felettes énje”. Az „énje” az, amelyik ismeri a jogszabályokat és azok szerint cselekszik. Felettesei pedig törvényes felügyeletet gyakorolnak felette, és a dolgok így mennek a maguk útján. Természetesen előfordulnak túlkapások is, láttunk ilyeneket az elmúlt 30 évben bőven, de jelen esetben a rendőrség a jogszabályoknak és feladatkörének megfelelően járt el.

Hogy a korábbi napokban és hetekben milyen politikai handabandák kísérték ezt az egészet, az egy más kérdés.

Valószínűleg a rendőrség az utasításoknak megfelelően kommunikált, de a rendezvény során a törvények szerint végezte a dolgát.

– Akkor nézzük ezt a „felettes ént”, amely most akár ismét előtérbe kerülhet, és azt mondhatja: nosza, kezdjünk el büntetni. Az arcfelismerő rendszer használata kapcsán ez egyáltalán lehetséges? Van rá jogszabály, ezt tudjuk, de technikailag kivitelezhető-e, hogy több tízezer emberrel szemben indítsanak eljárást? Van erre elegendő emberi erőforrás, papír, infrastruktúra?

– A rendőrség jelenleg nem akar büntetni. Természetesen lehet büntetni felvételek alapján, például ha valaki közterületen súlyosan megszegi a közlekedési szabályokat, a rendőrség büntethet, és az meg is áll jogilag. De jelen esetben nincs olyan felvétel. Felhívnám a figyelmet arra is, hogy ha valakinek az volt az ötlete, hogy Budapestet Peking mintájára kamerákkal figyelje meg, az is problémás lenne. Ráadásul maga a rendőrség terelte más útvonalra az embereket. Ha például az Erzsébet hídra terelés ott helyben született döntés volt, akkor utólag nehezen lehetett volna oda kamerákat felszerelni. De ezt nem tudom biztosan.

Viszont, ha a rendőrség mégis ezzel próbálkozna, akkor újra életbe lép a jogállam.

Az ügyek eljutnak a bíróságra, és ott azt vizsgálják majd, hogy a demonstráció törvényes volt-e. Véleményem szerint a bíróság azt fogja megállapítani, hogy az volt, így nincs alapja bírság kiszabásának. Egyébként is, engedély nélküli demonstráción való részvétel miatt büntetni a fővárosi rendezvény résztvevőit, ez teljesen kizárt. Ha a rendőrség önállóan jár el, ebbe bele sem kezd.

– A feljelentéseiről elhíresült Tényi István ezúttal azt javasolta, hogy gyakoroljanak közkegyelmet a Pride-on résztvevőkkel szemben.

– Ez a javaslat körülbelül olyan, mint amikor azt mondták, hogy „Orbán Viktor mesterterve valósult meg”, miszerint ő szándékosan idézte elő ezt a helyzetet, hogy az ellenzéket egy ernyő alá sodorja, ami egyszerűen nevetséges. A közkegyelemre való hivatkozás is hasonló. Ha közkegyelem alapján mindenkit mentesítenének, azzal úgy tüntetnék fel magukat, mint nagyvonalú, megértő szereplők, miközben

valójában elkerülnék azt a vitát, hogy egyáltalán joguk volt-e szankcionálni.

Egyébként közkegyelmet már gyakoroltak korábban. A taxisblokád idején is, majd a 2006-os zavargások résztvevőit részesítette a Fidesz 2010 után, közkegyelemben. De mekkora különbség van a két korábbi eset és a mostani között! A szombati rendezvényen semmilyen atrocitás nem történt, rendben lezajlott, míg 2006-ban súlyos összecsapások voltak. A közkegyelem mostani emlegetése egyszerű kimenekülési kísérlet. A Fidesz így próbálja menteni a menthetőt.

– Van-e annak jogi lehetősége, hogy valaki azt mondja: „én nem kérek közkegyelmet”, és jogi útra tereli az ügyet?

– Ahhoz, hogy jogi útra lehessen terelni az ügyet, előbb valakit konkrétan fel kell jelenteni a részvételéért, névvel, címmel. A trükk éppen az, hogy a közkegyelemre hivatkozva nem indítanak eljárást senki ellen.

– Orbán Viktor eleinte kijelentette, hogy nem lesz Pride, kár is készülni rá. Aztán, ahogy haladtak az események, előálltak azzal, hogy nem fognak beavatkozni, mert „nem szokás Magyarországon bántani egymást”. Majd szombaton minden eddiginél nagyobb Pride-ot rendeztek. Hogyan lehet definiálni egy olyan államhatalmat, amely képtelen érvényt szerezni a saját akaratának?

– Én ezt kissé másként látom. Az állam képes cselekedni, és képes nagyokat hibázni is. Ha hibázik, a legszerencsésebb, ha ezt belátja, és visszavonul. Most ez történt. Súlyos tévedés volt a miniszterelnök részéről, hogy egy egyébként problémamentes demonstrációt betiltatott.

Ez egyértelműen politikai haszonszerzési kísérlet volt, semmilyen más célja nem volt.

Amikor kiderült, hogy ez nem fog működni, nem visszavonultak, hanem fenyegetőzéssel és törvénykezéssel próbálták érvényt szerezni az akaratuknak. Mikor ez sem vált be, kommunikációs trükkökkel próbálják visszavonulásukat győzelemként beállítani. De a valóság az, hogy egy nagyon rossz elképzelés megbukott. Akik ezt kitalálták, vereséget szenvedtek. Ami ennél is fontosabb: a civil társadalom és a jogállam viszont győzött.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Lengyel Tamás a Pride-ról: Zászló, zászló, szív - Ezt még Kapu Tibor is látja
A színész posztja alapján szintén ott sétált a 200 ezresre becsült tömegben. A rövid bejegyzésben kétszer is odaszúrt Orbán Viktornak.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. június 28.



Szombat délutáni bejegyzése alapján Lengyel Tamás is a 200 ezresre becsült tömegben sétált a Pride-on. A színész fotója alapján akkor járhatott a Ferenciek tere magasságában, amikor az emberek már teljesen megtöltötték az Erzsébet hidat.

Lengyel két szivárványos zászló mellé egy piros szívet tett a poszt elején, utalva az Orbán Viktor által életre hívott Harcosok Klubja elhíresült sorvezetőjére.

Ezután ugyancsak a miniszterelnök egyik korábbi, választási győzelem után elmondott győzelmi beszédéhez hasonlóan írta le a tömeg méretét:

„Ezt még Kapu Tibor is látja”

- olvasható a színész bejegyzésében, aki a héten a Nemzetközi Űrállomásra első magyarként eljutó árhajósra célzott.

Lengyel Tamás ezzel Orbán 2022 áprilisában mondott beszédére utalt. Akkor a miniszterelnök a negyedik kétharmados választási győzelem után úgy fogalmazott: „Akkora győzelmet arattunk, hogy még a Holdról is látszik, de Brüsszelből egészen biztosan”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Havas Henrik: Orbán Viktornál tetten érhető a zavart gondolkodás, a hallucinációk és téveszmék gyors térnyerése
Az újságíró szerint vannak olyan emberek, akik a képzelet és a valóság határán állnak, és nem mindig tudják megkülönböztetni, hogy amit látnak, esetleg hallanak, az valós vagy sem.
F. O. - szmo.hu
2025. június 28.



Havas Henrik Orbán Viktor szerda reggeli, brüsszeli rögtönzött sajtótájékoztatójáról fejtette ki véleményét a közösségi oldalán. A miniszterelnök az Ukrajna uniós csatlakozása ellen indított kormányzati szavazás eredményéről azt mondta: a leadott szavazatok 95 százaléka, vagyis 2 168 431 szavazat nem támogatta Ukrajna európai uniós csatlakozását.

„Vastagabb lett, férfiasabb lett a hangom, végül is több mint kétmillió magyar ember hangján fogom ma azt mondani a tárgyaláskor, hogy Magyarország nem támogatja Ukrajna európai uniós csatlakozását. Ezek a szikár tények” – mondta Orbán Brüsszelben.

„Engem egyetlen egy dolog érdekel ebben a pillanatban: ki volt az az idióta, aki azt mondta a magyar miniszterelnöknek, hogy vastagabb, férfiasabb lett a hangja?

Nem tudok másra gondolni, mint hogy Orbán hormonkezelésen esett át, és már arra készül, hogy egy újabb Voks25-tel megalapozza a halálbüntetés visszaállítását,

és akkor még vastagabb lesz a hangja” – fogalmazott az újságíró a Facebookon, ezután pedig arról írt, hogy megpróbált utánajárni, „mivel magyarázható, hogy Orbán Viktor valóban azt gondolja, hogy nem 26 EU-s tagországnak van igaza, hanem egyedül neki”.

„A szakirodalom szerint vannak olyan emberek, akik a képzelet és a valóság határán állnak, és nem mindig tudják megkülönböztetni, hogy amit látnak, esetleg hallanak, az valós vagy sem.

Miután annak idején 8 hónapig a Lipóton dolgoztam, pontosan tudom, hogy ezek a tünetek hatalmas megterhelést jelentenek a betegek számára, ezért Orbán Viktornál tetten érhető a zavart gondolkodás, a hallucinációk és téveszmék gyors térnyerése.

Ha valaki a fentiek alapján bipoláris zavarra tippel, az téved. Én annak idején a pszichiátrián elég sok skizofréniában szenvedő emberrel találkoztam… Egyáltalán nem tartom lehetetlennek, hogy lesz még nemzeti konzultáció a halálbüntetés visszaállításáról. Ez olyan biztos, mint Orbán Viktornak az az álláspontja, hogy ha nem is értünk mindig egyet egymással, nem szoktuk bántani egymást. 2006-ban sem ostromolta senki a tévészékházat, az csak egy közönségtalálkozó volt” – írta Havas.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET: