HÍREK
A Rovatból

444: Földbe állt a magyarországi akkumulátorgyártás, komoly válságban a magyar ipar

Az idei augusztusi adat különösen rosszul mutatott, és az sem látszik, hogy a magyar iparon hogyan segíthet a Szeged mellé telepítendő BYD elektromosautó-gyár.


A kedden nyilvánosságra hozott részletes adatok megerősítették a KSH korábbi jelentését, miszerint a magyar ipar komoly bajban van. Augusztusban az ipari termelés a nyers adatok szerint 9,5 százalékkal, a munkanaphatástól megtisztítva pedig 4,1 százalékkal esett vissza az egy évvel korábbihoz képest. A jelentős különbség oka, hogy idén két munkanappal kevesebb volt augusztusban, mint tavaly – írja elemző cikkében a 444.hu.

A KSH jelentéséből kiderül, hogy a magyar ipar gyengélkedésének egyik fő tényezője továbbra is az akkumulátorgyártás.

Ennek a szektornak a volumene 24 százalékkal esett vissza, ami hatszorosa az ipari átlagos csökkenésnek.

Pedig a kormány évekig az akkumulátorgyárakat tekintette gazdasági csodafegyvernek, ami a zöld átállás és az autóipar technológiai forradalmának élvonalába repíti Magyarországot. Ehhez képest ma már azt mondhatjuk, hogy az akkugyáraktól várt sikerek még a legoptimistább GDP-, infláció- vagy deficitcélokat is felülmúlták – legalábbis most úgy tűnik, hogy ez az elképzelés messze nem valósult meg.

A statisztikai adatok és az autóiparban zajló folyamatok alapján úgy néz ki, hogy a jelenlegi helyzet még egy jó ideig fennállhat.

A hivatalos besorolás szerint az „Akkumulátor, szárazelem gyártása” szakágazatban, ahova az akkumulátorgyárak tartoznak, augusztusban mindössze 192,3 milliárd forint volt az áfa nélküli termelési érték. Egy évvel ezelőtt még 285 milliárd forint felett volt ez az összeg, és 2022 augusztusában is 206 milliárd körül mozgott. Az augusztusi adat a legalacsonyabb 2022 júniusa óta, ami azt jelenti, hogy a magyar akkumulátorgyártás két éves mélypontra került. Ha pedig figyelembe vesszük az elmúlt két év magas inflációját, akkor reálértéken még nagyobb a visszaesés.

A portál szerint nem javítja a helyzetet az sem, ha a termelési volument vizsgáljuk, és azt nézzük, hogyan alakult az egy évvel korábbihoz képest. Míg 2022-ben még voltak hónapok, amikor 100 százalék fölötti növekedést láttunk, addig 2023 márciusában már csak alig több mint 30 százalékos bővülést tapasztalhattunk. Ez más ágazatokban talán még mindig jó eredménynek számítana, de az akkugyártásban a korábbi évek robbanásszerű növekedése után ez már figyelmeztető jel volt.

Az ősz beköszöntével pedig még inkább romlott a helyzet: az augusztusi több mint 40 százalékos bővülés után szeptemberben már csak 15,6 százalékos növekedést regisztráltak, majd novemberre az ágazat visszaesett.

Először tavaly decemberben fordult elő, hogy éves összevetésben csökkent az akkugyártás, nem is kevéssel, több mint 11 százalékkal.

Az idei év elején még volt némi remény, hogy a helyzet javulhat: januárban és februárban 2 százalék körüli növekedést láttunk. Azóta viszont a szektor ismét mélyrepülésbe kezdett, és a júliusi 14,9 százalékos visszaesés csak egy átmeneti felpattanás volt. Az augusztusi 24 százalékos visszaesés különösen aggasztó, és bár részben magyarázható a tavalyi erős bázissal, a helyzet így is komoly kihívásokat jelez.

Nagy kérdés, hogy az előző évek hatalmas növekedései eltűnnek-e a statisztikákból, és a bázishatás csillapítja-e a kilengéseket. Ha a szeptemberi adatokban már csak 8-10 százalékos visszaesés lesz látható, akkor talán van esély arra, hogy az év végére stabilizálódik a helyzet.

Azonban az akkugyártás piaci környezete továbbra sem kedvező, és a magyariparnak az sem segít, hogy a kínai BYD Szeged mellett épít majd gyárat, ahol nem magyar beszállítóktól szerzi be az akkumulátorokat. A kormány sem tud érdemben beavatkozni, hiszen az elmúlt években mindent megtett, hogy vonzóvá tegye az akkumulátorgyártást: közel 8000 milliárd forintnyi beruházást hoztak az országba, amihez 1000 milliárd forintnyi állami támogatást kaptak, de úgy tűnik, ez sem volt elég az ipar fellendítéséhez.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
„Találtunk két útlevelet” – megszólalt a 8 magyar áldozatot követelő kenyai repülőgép-baleset egyik szemtanúja
A gép 10 perccel a felszállás után, kb. 40 kilométerrel a felszállási helyétől zuhant le. Gyerekek is vannak az áldozatok között.


Ahogy arról korábban beszámoltunk, repülőgép-szerencsétlenség történt Kenyában, a Maasai Mara nemzeti park felé tartó úton. A balestben 11-en haltak meg, köztük nyolc magyar állampolgár.

Az esetről videós anyagot forgatott a Citizen TV Kenya helyi csatorna. Ebben elmondják: A reggel a Kwale megyei Tsimba Goliniben történt repülőgép-szerencsétlenségben elhunyt 11 ember holttestének kiemelése még folyamatban van, mivel a heves esőzések nehezítik a munkálatokat.

A gépen 10 turista – nyolc magyar és két német állampolgár – valamint egy kenyai pilóta utazott. A Mombasa Air Safari tulajdonában lévő repülőgép a Diani repülőtérről szállt fel, és a Maasai Marában található Kichwa Tembo felé tartott.

A Közlekedési Minisztérium közlése szerint a gép 10 perccel a felszállás után, Diani-tól 40 kilométerre tűnt el a radarról. A gép egy bozótos területre zuhant és felrobbant. A balesetet senki sem élte túl.

Szemtanúk egy robbanásról és a helyszínen tomboló tűzről számoltak be. A mentési munkálatokat nehezíti, hogy a holttestek szétszóródtak.

Belio Kipsang, a bevándorlási hivatal államtitkára a helyszínre látogatott, és megerősítette, hogy a baleset okának kivizsgálását a légi baleseteket vizsgáló osztály vezeti. A repülőgépet üzemeltető cég ígéretet tett, hogy együttműködik a hatóságokkal és támogatja az áldozatok családjait.

Egy szemtanú úgy fogalmazott: „Amikor otthon voltam, körülbelül 500 méterre [a helyszíntől], egy nagyon hangos zajt hallottam, aztán egy robbanást.”

Egy másikuk szerint:

„Amikor odaértünk, láttuk, hogy a tűz nagyon erősen ég. Nem tudtuk eloltani. Amit találtunk, azok felismerhetetlen emberi testrészek voltak... és papírok voltak szétszóródva, találtunk vagy két útlevelet és két személyi igazolványt...”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
A La Repubblica közzétette a videóját Orbán Viktorról, aminek tartalmát Orbán Balázs szerint elferdítettek
Orbán Rómában beszélt az orosz olajról, az árakról és az amerikai szankciókról. A videó alapján az olasz újságíró faggatta, Trump nevét ő nem mondta ki.


Orbán Viktor hétfőn Rómában járt, ahol pápai audiencián is részt vett. A látogatás után a Minerva szálloda előtt az olasz sajtónak nyilatkozott, és szóba kerültek az orosz szankciók is.

Az olasz Repubblica című lap arról számolt be, hogy Orbán Donald Trump döntését is bírálta, aki még elnökként szankciókat vezetett be a Rosznyefty és a Lukoil orosz olajvállalatok ellen. A cikk szerint a magyar miniszterelnök washingtoni látogatásán azt is felvetheti majd, hogy ezeket az intézkedéseket érdemes lenne visszavonni.

A magyar kormány szerint azonban a lap félreértelmezte Orbán Viktor szavait. Orbán Balázs politikai igazgató szerint a cikk címe félrevezető, mert hamis képet fest arról, mi hangzott el valójában.

A Repubblica egy videót is közzétett a helyszíni beszélgetésről. A felvételen Orbán Viktor arról beszél, hogy Európának kevés beleszólása lesz abba, hogyan alakul a kontinens biztonsága vagy az orosz–ukrán viszony. Ezeket inkább az oroszok és az amerikaiak fogják alakítani. Ezután arról is szót ejtett, hogy szerinte Európa elveszítheti versenyképességét, amit szerinte a zöldfordulat és az energiaárakat növelő döntések is befolyásolnak.

Amikor az újságíró rákérdez, hogy hibázott-e Trump a szankciókkal, Orbán így válaszol:

„Hamarosan Washingtonban leszek, és beszélünk majd erről. Különösen az érdekel, hogyan tudnánk a magyar gazdaság számára egy működőképes rendszert kialakítani, mivel Magyarország nagymértékben függ az orosz olajtól és gáztól. Nélkülük az árak az egekbe szöknének, és súlyos ellátási hiány alakulhatna ki.”

Az újságíró ezután újra visszakérdez, hogy a szankciók szerinte túlzók-e. Orbán válasza: „Magyar szemszögből igen.” A miniszterelnök azt is elmondja, hogy próbálnak egy Magyarországra szabott különleges megoldást találni.

A Repubblica később reagált arra is, hogy Orbán Balázs fake news-nak nevezte a tudósításukat. Azt írták: „szerencse, hogy megnyomtuk a felvétel gombot a telefonon”, és úgy vélik, a videó alátámasztja az állításaikat.

A fake news ellen küzdő Orbán Balázs egyébként egy másik mai posztjában egy mesterséges intelligenciával készített, hamis állításokat tartalmazó videót készített Magyar Péterről.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Török Gábor: Sokféle tudatos hazugság volt már nálunk a kampányokban, de ez szintlépés
A politológus szerint ilyen mennyiségű és ilyen minőségű hazugsággal eddig még senki nem próbálkozott, és valószínűleg a magyar politikatörténetben új nevet fog kapni a jelenség, amit a kormány csinál.


Török Gábor is reagált a kormány mesterséges intelligenciával készült videóira és képeire, amelyeknél valótlan állításokat adtak Magyar Péter szájába, illetve manipulált képeket is felhasználtak.

A politológus Facebook-oldalán közzétett bejegyzésében történelmi és kampánytörténeti kontextusba helyezte a jelenséget. A poszt elején egy Bismarcknak tulajdonított, de valójában egy Louis Berger nevű német nemzeti liberális politikushoz köthető idézettel vezette fel mondandóját: „Sohasem hazudnak annyit, mint választás előtt, háború alatt és vadászat után.”

Török emlékeztetett arra, hogy a magyar politikai életben sokféle tudatos hazugság felbukkant már a kampányokban, de szerinte az egyik legdurvább a 2006-os eset volt: „Eddig talán a 2006-os szocialista módszer volt a legdurvább. Ahogy az akkori miniszterelnök később zárt körben megfogalmazta: ‘Nyilvánvalóan végighazudtuk az utolsó másfél-két évet. Teljesen világos volt, hogy amit mondunk, az nem igaz.’”

A politológus szerint ugyan a mostani kampányeszközök sem példa nélküliek, de így is komoly szintlépést jelent az, amit az elmúlt hónapokban látni lehetett.

„Ami most történik, az sem újdonság, volt már ilyen is sokszor, de egyértelműen szintlépést látunk ezekben a hónapokban.”

Török úgy látja, most nem elsősorban az ország helyzetéről hangzanak el valótlan állítások, hanem az ellenzék szándékairól, ráadásul ezt már nem is csak célozgatások szintjén teszik: „Itt (elsősorban) nem az ország helyzetéről hazudnak, hanem az ellenfél szándékairól mondanak nyilvánvalóan igazolhatatlan, hamis dolgokat. És már nem is csak suttogva, hanem frontpolitikusok szájából, beleállva.”

Szerinte ilyen mennyiségű és ilyen minőségű hazugsággal eddig még senki nem próbálkozott:

„Ilyen mennyiségben és ilyen minőségben korábban még senki sem próbálkozott ezzel, valószínűleg önálló fejezetet és valami szemléletes elnevezést érdemel majd a magyar kampánytörténelemben.”

Posztja végén úgy fogalmazott: „De addig még azt is megtudjuk, hogy miképpen reagálnak erre a magyar választók.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
„Repülésre alkalmas volt az időjárás, a gép is jó állapotban volt“ – ezt mondta a kenyai lágitársaság elnöke a nyolc magyar áldozatot követelő tragédiáról
Az áldozatok két család és egy ismerősük voltak, a külügy azonosítja őket. A konzul a helyszínre indult, miközben szemtanúk szakadó esőről és rossz látásról beszélnek.


Tizenegyen meghaltak egy kenyai kisgépes balesetben, köztük nyolc magyar. A Mombasa Air Safari menetrendszerinti járata a Diani repülőtérről a Masai Mara Nemzeti Parkba tartott

„Az eset a felszállás után 10 perccel történt; a gép emelkedő terepnek csapódott. A repülésre alkalmas volt az időjárás, a gép is jó állapotban volt. Gyakran használtuk, és rendszeresen ellenőriztük a műszaki állapotátö – idézte az RTL Híradó John Cleave-t, a Mombasa Air Safari elnökét. „Nagyon tapasztalt kapitány volt; jól ismerte az útvonalat és a repülőgépet” – tette hozzá a cégvezető.

„Nyolc magyar állampolgár, két család tagjai és egy ismerősük hunyt el. Sajnos két kiskorú is van az áldozatok között. Az azonosítás folyamatban van; amint megkapjuk a hivatalos információt az áldozatok személyazonosságáról, a hozzátartozók értesítése megtörténik” – ezt már Szijjártó Péter külügyminiszter mondta el a tragédia kapcsán.

A külügy szerint a konzul a helyszínre indult, a miniszterelnök részvétét fejezte ki. A katasztrófát senki sem élte túl; 11 ember volt a fedélzeten – hangzott el az RTL Híradóban.

„Bár ez egy légcsavaros, gázturbinás hajtómű, tehát viszonylag kevés karbantartást igényel, és a karbantartást komoly szakműhelyekben kell elvégezni, az afrikai régióban – különösen ebben a légi szolgáltatói szegmensben – a karbantartási viszonyok nem a legjobbak”

– értékelte a balesetet a csatornának Madas László, repülési igazságügyi szakértő.

A tragédia körülményeit a helyszínen egy független szakértőkből álló bizottság vizsgálja.

Az RTL Híradóriportja a tragédiáról

Link másolása
KÖVESS MINKET: