SPORT
A Rovatból

Hogyan élhette túl Grosjean, hogy 220 km/órával a falnak rohant a kocsijával, ami kigyulladt?

Szinte csoda, ami történt, de valójában legalább négy nagyszerű találmány segített benne.


A Forma 1-es autóversenyek indulása óta eltelt 70 évben szinte természetes velejárói voltak a szőrnyű halálos balesetek. A két legnagyobb tragédia az osztrák Jochen Rindt és a brazil Ayrton Senna esete volt.

Rindt 1970. szeptember 5-én Monzában szenvedett halálos balesetet, a világbajnoki koszorút már csak özvegye vehette át. A háromszoros világelső Senna 1994. május 1-én a San Marinó-i nagydíjon halt szörnyet (ugyanannak a versenynek az előző napi időmérő futamán az osztrák Roland Ratzenberger lelte halálát a lángok között). Amikor 1976. augusztus 1-én az akkor címvédő, később két további világbajnokságot nyerő Niki Laudát összeégve kimentették Ferrarijából, és az osztrák pilóta hat héttel később már újra versenyzett, mindenki csodáról beszélt.

A 21. században eddig csupán egyetlen Forma 1-es versenyzőnek kellett meghalnia: a francia Jules Bianchi 2014. október 5-én a szuzukai japán nagydíjon szenvedett baleset miatt vesztette életét.

Honfitársát, Romain Grosjeant november 29-én a bahreini GP-n érintette meg a halál szele, amikor 220 km/órás sebességgel egy falnak rohant, és autója pillanatok alatt lángba borult. A versenyző mégis szinte sértetlenül megúszta a borzalmas ütközést, és saját lábán szállt ki a kocsiból, de ezt nem csupán valamiféle „isteni gondviselésnek” köszönhette, hanem tudósok és mérnökök több évtizedes munkájának – írja a Wired

Gorsjean kocsijának jobboldali hátsó kereke már az első körben összeakadt Danyiil Kvjat kocsijának bal első kerekével, és emiatt a versenyautó kirepült a pályáról. A korlát, aminek nekirohant, egy olyan csupasz, hullámos acélszalag volt, amelyhez hasonlóak a polgári országutak mentén vannak. Megállította ugyan a kocsit, de 220 km/órás sebességhez képest túlságosan gyorsan, az autó csaknem 180 fokban megperdült, kettétört, széthasadt a tankja. A motorból kiáradó és az ütközésből támadt hő azonnal meggyújtotta az üzemanyagot.

A lángok mindent elborítottak, magát Grosjeant is. A mentők másodperceken belül a helyszínen voltak és akcióba léptek, hogy megmentsék a pilóta életét. Grosjean úgy bukkant elő a lángokból, mint egy főnixmadár, csupán kisebb égési sérülésekkel a kezén, lábán és könyökén, semmije sem tört el.

Egy ilyen esetnél a szerencse is sokat számít, de ennél sokkal többről volt szó. Grosjean már a kórházban is hálát adott a közelmúltban bevezetett Halo biztonsági gyűrűnek, amelyet a pilótafülke fölé helyeznek el és célja tompítani az ütközés erejét.

Ez egy szénrostokból készült erős szerkezet az úgynevezett „túlélő cella” fölött, amelyet a leginkább ütésállónak tartanak. A Halo minden bizonnyal megvédte Grosjean fejét attól, hogy nekivágódjon a szétszaggatott korlátnak. De életben maradását még legalább három élenjáró találmány is biztosította: fej- és nyaktámasztó rendszere, biztonsági hevederje és védőöltözete.

VIDEÓ: a szörnyű baleset

2001-ben Dale Earnhardt hétszeres amerikai NASCAR-bajnok fejét szó szerint leszakította az ütközés ereje. És bár az autósport irányítói általában nehezen fogadnak el új biztonsági intézkedéseket, Earnhardt rettenetes halála nyomán kénytelenek voltak belátni, hogy a bátorság, a sebesség megszállott imádata nem írja felül a fizika törvényeit. Ekkor született meg a Robert Hubbard által tervezett HANS (Head and Neck Support).

Ez egy lópata alakú merev gallér, amely rásimul a versenyzők vállára és amelyet szíjakkal erősítenek a sisakjukhoz. Mivel nincs sem az üléshez, sem magához az autóhoz kötve, a HANS együtt mozog a vezetővel, nemcsak biztonságot ad neki azzal, hogy a fejét rögzíti, hanem elegendő rugalmasságot is ahhoz, hogy észrevegye a pályán a váratlan eseményeket.

Hubbard már az 1980-as években dolgozni kezdett találmányán, ami először csak saját baráti körében terjedt el, Earnhardt balesete azonban megnövelte a népszerűségét, végül 2016-ban kötelezővé tették használatát.

De legalább ennyire fontos tényező volt az is, hogy Grosjean nem repült ki kocsijából.

Az ezzel kapcsolatos erőfeszítések egészen a második világháborúig nyúlnak vissza, és sokat köszönhetünk John Paul Stapp-nek, az amerikai légierő sebészorvosának, akit egykor „a Föld leggyorsabb emberének” neveztek.

Miközben a hadmérnökök megszállottan építették a hangsebességnél gyorsan repülőgépeket, nemigen törődtek a biztonsággal, és ez több tucatnyi berepülő pilóta életébe került.

Stapp célja egy olyan szerkezet megépítése volt, amely képes az emberi test lefékeződésével járó traumát a minimálisra csökkenteni. Csapatával a kaliforniai, majd új-mexikói sivatagban együléses „rakétaszánkókat” épített, amelyekbe egy-egy bábut ültettek. Minden teszthez másfajta hevedert használtak. Ha a teszt végén a bábu egyben maradt, Stapp maga próbálta ki a hevedert.

Egy alkalommal öt másodperc alatt 1017 km/órára gyorsult fel, vagyis gyorsabb volt, mint egy kilőtt puskagolyó. (Ezzel a teljesítménnyel került be a Guinness Rekordok Könyvébe). Egy tóba zuhant, össze-vissza törte magát, de a kísérletek folytatódtak. A csapat tagjai összesen 166 dokumentált „kilövést” hajtottak végre.

Végül megállapították, hogy az ember akár egy repülőgép lezuhanását is túlélheti, amennyiben a medencecsontját rendesen rögzítik és heveder tartja mindkét vállát.

Az öt részből álló versenyöv-rendszer – kettő a vállakon, kettő megfeszíti a medencét, és egy a lábakat rögzíti – évtizedeken át alapfelszerelésnek számított. Az elmúlt években egy hatodik, néha egy hetedik hevedert is hozzátettek, de továbbra is a medencére és a vállakra összpontosítottak. És mindez Stapp eredményeinek köszönhető, aki később az átlagautókba épített biztonsági öv lelkes szószólója lett.

Grosjean balesetének nézőit alighanem a tűzcsóva döbbentette meg leginkább, amelynek közepéből a francia versenyző kilépett. Hogy ezt megtehette, nagyban köszönhető a wilmingtoni DuPont vegyipari cég kutatójának, Wilfred Sweeny-nek, aki 1961-ben kezdett szénből, hidrogénból, nitrogénból és oxigénből álló polimer szálak összefűzésével kísérletezni. Ezekről kiderült, hogy így együtt tűzállóak.

Ez volt az alapja a ma Nomex néven ismert ruházati anyagnak, amelyet 1967-ben szabadalmaztattak, de azóta is folyamatosan fejlesztik. Alig két évvel ezután már ez mentette meg a később Forma 1-es világbajnok Mario Andretti életét az Indy 500-as versenyen.

Előnye, hogy egyrészt nagyon magas hőfokot kibír, másrészt miután a lángokat eltávolítják, nem ég tovább, nem is olvad, hanem önmagától kialszik rajta a tűz. Ezen múlt, hogy Grosjean szinte sértetlenül elhagyhatta lángba borult kocsiját. Ma már az autóversenyzők 95%-a ilyen ruhát visel.

De ez még nem minden. Grosjean Nomexszel erősített AlpineStars ruháján a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) által megállapított szabványnak megfelelően még olyan vállpántok is vannak, amelyekkel ki lehet húzni egy pilótát a kocsironcsból, eszméletvesztés esetén. Terveznek hozzájuk olyan légzsebeket is, amelyek kitágulnak a hőség hatására, és ezzel egy további hőkorláttal veszik körül a vezetőt, hogy késleltessék az égést. Még a reklámcímkékhez használt fonalakat is tesztelik előzetesen, hogy azok se olvadhassanak bele a pilóta bőrébe.

Romain Grosjean szörnyű, de mégis szerencsés kimenetelű balesete emlékeztethet bennünket azokra az áldozatos munkát végző kutatókra, fejlesztőkre, akik nem csupán a versenysportot, hanem a mindennapi közlekedést is biztonságosabbá tették.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SPORT
A Rovatból
„Mekkora paraszt vagy, öreg!” - Behallatszott Hajdú B. István kiakadása a magyar-svéd meccs közvetítésébe
A kommentátort a mikrofonba szűrődő mondatok alapján az egyik néző lelocsolhatta valamivel. Hajdú B. ezek után azt javasolta az illetőnek, hogy az anyukáját locsolgassa helyette inkább.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. június 07.



A magyar válogatott péntek este 2-0-s vereséget szenvedett Svédországtól a Puskás Arénában egy felkészülési mérkőzésen.

A 444.hu figyelt fel arra, hogy a meccs hajrájában, a 93. percben különös jelenet zajlott a közvetítés során. Hajdú B. István kommentátor hiába hajolt el a mikrofontól, a hangja így is behallatszott.

„Mekkora paraszt vagy, öreg! Édesanyádat, azt locsolgasd!”

– mondta.

Úgy tűnik, az eset a kommentátori fülkéhez közel történhetett, mert egy másik mondat is hallható volt: „maguk meg minek állnak itt”.

A rövid közjáték után Hajdú B. zavartalanul folytatta a közvetítést.

A magyar válogatott legközelebb jövő kedden, 18 órakor lép pályára Azerbajdzsán ellen Bakuban. Ez lesz az utolsó felkészülési mérkőzés az őszi világbajnoki selejtezők előtt. A magyar csapat csoportjában Portugália, Írország és Örményország lesz az ellenfél. A csoportelső automatikusan kijut a vb-re, míg a második helyezett a márciusi pótselejtezőn küzdhet tovább.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SPORT
A Rovatból
„Anyuka, a gyermeke nem fogja jól érezni magát!” – Drávucz Rita kerekesszékes kislányát nem fogadták egy nyári táborban
A világbajnok vízilabdázó 11 éves lánya, Flóra alig várta a főzős tábort. Végül máshol kapott helyet – de csak miután az édesanyja másik szervezőt keresett neki.
F. O. - szmo.hu
2025. június 22.



Drávucz Rita vízilabda-világbajnok egy blogbejegyzésében számolt be arról, hogy kerekesszékes kislányát nem fogadták egy nyári táborban. A 11 éves Flóra főzős táborba szeretett volna menni egyik barátnőjével, ám a jelentkezés nem úgy alakult, ahogy remélték.

A kislány Charcot–Marie–Tooth betegséggel él, kerekesszéket használ, de önállóan is tud székre ülni, néhány lépést megtenni, és a kerekesszékében is magabiztosan közlekedik.

Rita korábbi tapasztalatai alapján ilyenkor mindig egyeztet a szervezőkkel, mielőtt beíratná a lányát. Most is így tett: telefonon érdeklődött, hogy tudják-e fogadni Flórát.

„A telefon végén lévő hölgynek elmondtam a fentieket, majd egy számomra igen meglepő válasz érkezett. A táboroztató hölgy a hallottak alapján kerek perec kijelentette: »Anyuka, a gyermeke nem fogja jól érezni itt magát«. Elkeseredtem a válasz hallatán, és magamban hozzá is fűztem: ha így állunk hozzá már az elején, akkor nagy eséllyel így is lesz...”

– mesélte a Blikknek.

A korábbi válogatott sportoló elmondta, az évek során sok táborba jelentkeztek már, és a legtöbb helyen nyitottak és együttműködők voltak. Most viszont nem ezt tapasztalta.

„Kiemelném, nem azzal van a gond, hogy nem fogadták őt, hanem ahogyan ezt kommunikálták. Ilyenkor nyilván benne van, hogy valóban nincs tapasztalat, és a szolgáltató félelme is felerősödik, ám itt nem ez a fajta beszélgetés zajlott” – a Blikknek.

Az eset után egy másik szervezőt kerestek, és végül sikerült megoldást találni.

„Némi egyeztetés után arra jutottunk, hogy ha szeretne jönni Flóra, szeretettel várják. Az ő hozzáállásuk teljesen más volt, élményt szeretnének nyújtani egy olyan gyermeknek is, aki kerekesszéket használ az önállósághoz, emellett a többi jelenlévő gyermek is új élménnyel gazdagodik, ha találkozik Flórával”

– tette hozzá.

Flóra egy inkluzív iskolába jár, több éve vesz részt különféle táborokban. Tavaly nyáron az Egyesült Államokban esett át egy komplex lábfejműtéten, amely után a bal lábát tudták megoperálni, a jobb láb beavatkozása még hátravan.

„Jól sikerült a műtét, viszont mélyen érintette a lelkét, és nagyon sok fájdalma volt. Mondta is, hogy anya, ezen a nyáron megpihenek, és jövő nyáron nekifutunk a másiknak is. Ez nagyon fontos visszajelzés nekünk, ő is azt szeretné, hogy a másik talpa is lekerüljön a földre” - fogalmazott az édesanya.

Rita jelenleg egy játszó- és közösségi tereket tervező és kivitelező cégnél dolgozik. Lánya rendszeresen jár hidroterápiára, gyógytornára, fejlesztésekre, hegkezelésre és orvosi kontrollokra is. „Ő is picit elfáradt, nagyon várta már a nyarat és a táborokat” – mondta Rita.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SPORT
A Rovatból
Edzés közben bénult le, 20 milliárd forintnyi kártérítést ítéltek meg neki
Az amerikai Jack Greener súlyos sérülést szenvedett, amikor feketeöves edzője nem megfelelően mutatott be egy technikát. Az eset jogi precedenssé vált a sportban.


Egy amerikai férfi, Jack Greener összesen 56 millió dolláros – azaz közel 20 milliárd forintnyi – kártérítést kapott, miután súlyos gerincsérülést szenvedett egy brazil jiu-jitsu edzésen. Az eset még 2018-ban történt, amikor a 30 éves férfi fehérövesként vett részt egy tréningen, ahol feketeöves edzője, Francisco Iturralde volt az ellenfele, számolt be a történetről a New York Post.

A Sinistro néven ismert, tapasztalt versenyző egy különleges mozdulatot alkalmmazott.

„Az oktató olyan technikát hajtott végre, amely során teljes testsúlyával Greener nyakára nehezedett, aminek következtében Greener azonnal lebénult és elvesztette minden végtagfunkcióját”

– mondta Rener Gracie szakértőként a bíróságon. A jelenetről videófelvétel is készült.

A férfit az eset után hónapokig kórházban kezelték, és a sérülés miatt többszörös agyvérzést is elszenvedett.

A baleset idején éppen a diplomája megszerzésére készült, ezért úgy döntött, beperli a Del Mar Jiu Jitsu klubot, ahol a történtek zajlottak.

A bíróság első alkalommal 2023-ban 46 millió dollár kártérítést ítélt meg Greenernek, ám a klub fellebbezett. A második tárgyaláson ismét a sértett javára döntöttek, és a megítélt összeg is magasabb lett.

Az NBC San Diego szerint az ítéletet később egy állami fellebbviteli testület is megerősítette. Greener ügyvédje úgy fogalmazott:

„az ítélet nemcsak ügyfelünk, hanem a sérült sportolók számára is fontos jogi győzelmet jelent, mivel megerősíti, hogy a sportoktatók és a létesítmények felelősségre vonhatók, ha indokolatlanul megnövelik a sportban rejlő kockázatokat”.

A Daily Mail idézte a bírósági döntést is, amely szerint „miközben Greenerrel sparringolt egy BJJ óra során, Iturralde nem tartott neki megfelelő bemutatót. Ahelyett, hogy oktatóként viselkedett volna, inkább tanulótársként nézett vele szembe, amikor mozgásképtelenné tette és egy sor manővert hajtott végre Greeneren.”

Az ítélet hozzátette: „De mint a BJJ terén magasabb szintű ismeretekkel és készségekkel rendelkező oktató, Iturralde más helyzetben volt, mint a többi tanítvány, és ezért más mércét kellett volna vele szemben alkalmaznia.”

A hosszú rehabilitáció és több sikeres műtét után Jack Greener ma már felépült, és motivációs trénerként dolgozik.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SPORT
Autóbalesetben meghalt a Liverpool támadója, Diogo Jota
A portugál válogatott támadó kocsija lesodródott az útról, fának ütközött és kigyulladt. Az autóban utazott a futballista testvére is.


Diogo Jota tíz nappal ezelőtt tartotta esküvőjét, feleségével három közös gyermekük volt. Most tragikus baleset érte Palacios de Sanabria közelében, ahol autójával letért az útról, fának csapódott, majd kigyulladt – számolt be róla a Marca.

A portugál labdarúgót nem sikerült időben kimenteni a lángoló járműből.

Az autóban testvére, André is vele utazott. A hírt a család is megerősítette.

Jota 2020-ban szerződött a Liverpoolhoz, ahol 182 mérkőzésen szerepelt, ezeken 65 gólt szerzett és 26 gólpasszt adott. A klubbal megnyerte a Premier League-et, az FA Kupát és a Ligakupát is.

Pályafutása a portugál Pacos de Ferreirában indult, később játszott az Atlético Madrid, a Porto és a Wolverhampton Wanderers csapataiban is.

A portugál válogatottban 2019-ben mutatkozott be, 49 alkalommal lépett pályára, és 14 gólt szerzett. A nemzeti csapattal kétszeres Nemzetek Ligája-győztes lett.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk