SIKERSZTORIK
A Rovatból

Háda György: "A kereskedést kiválóan megtanultuk"

1995-ben egy fél kamionnyi használt ruhával indult a ma már milliárdos forgalmú Háda Kft.

Link másolása

Bár családi kisvállalkozásként kezdték, a tiszakanyári bejegyzésű Háda Kft. használtruha üzletei mára országszerte több mint 700 embernek adnak munkát. Hogyan lett a vidéki turkálóból magyarországi üzletlánc? Háda György, a cég alapítója és az cég egyik tulajdonosa mondja el.

- Előre készült arra, hogy egyszer saját vállalkozásba fog?

- A szocializmusban egy vállalatnál mindenkinek megvolt a maga kényelmes vagy kényelmetlen helye, megkapta a fizetését. Én viszont 1988-89-ben a vállalattól sokat jártam Budapestre, valamivel többet láttam a világból. 1988 környékén már lehetett tudni elejtett megjegyzésekből, félszavakból, hogy itt a rendszerváltás után mindenki magára lesz utalva, senkire nem fognak vigyázni.

A kilencvenes évek elején aztán a 25 éves érettségi találkozónkon mindenki elmondta, mi történt vele. Kiderült, hogy csak 4-5 ember maradt a szakmájában. Szinte mindenki életében változás történt 1990-ben: volt, akinek egyenesen megtört a karrierje. Az én korosztályomon jól lemérhető a rendszerváltozás.

- Hogyan indult a Háda Kft.?

- Eredeti szakmám gépész. A kilencvenes években nyilvánvalóvá vált, hogy a cég, ahol addig dolgoztam, nem fogja sokáig húzni. Többféle dologba fogtam, utoljára például építőiparral foglalkoztam. 1995-ben a Dunántúlon dolgoztunk, ott találkoztam egy gimnáziumi magyar-történelem szakos tanárral, aki egyébként a történelemtudományok doktora. Ő már akkor használt ruhákkal kereskedett, rábeszélt, hogy vegyek meg bizományba egy félkamionnyi ruhát. A keresztfiam, aki jelenleg is üzlettársam, akkor végzett főiskolán. Elkezdtük ketten, aztán a másik keresztfiam, aki a következő évben végzett, beszállt. Végül a lányom is csatlakozott a céghez. Végigjártuk ezt az egész szakmát a legaljától kezdve. Mivel családi vállalkozás, a menedzsment és a tulajdonosi kör ugyanaz. Ezt a típusú üzletet mások is családi vállalkozásként viszik.

_DSC8486
_DSC8478

- A félkamionnyi ruha átvétele után mivel folytatták?

- Béreltünk egy raktárt, vásároltunk egy mérleget, és jártuk a kultúrházakat a környéken. Tiszakanyárra van bejegyezve a cég, onnan indultunk. Azután meghirdettük egy-egy faluban, hogy mikor árusítunk. Kicsit nagyképűen hangzik, de az első öt év az anyagi megerősödésről szólt.

Amikor kezdtük, javában folyt a használtruha-kereskedelem, aki hülye volt hozzá, az is meggazdagodott belőle a szűz piacon. 1980-as években a téeszek melléküzemágában indult, a klasszikus, összepréselt bálás ruhákkal.

- Ha ilyen nagy volt a konkurencia, mivel lehetett kitűnni?

- Öt év után kitaláltunk egyfajta kereskedelmi technikát, hogy profibbá tegyük az eladást, és kicsiben teszteltük Kisvárdán, a legközelebb fekvő városban. A ruhát 3 kategóriába osztottuk: az első a darabáras "krém" ruha, a következő a közepes minőségű, amit kilóra adunk, és van még egy harmadik, ami Budapesten nincsen, csak vidéken négy városban, az úgynevezett "esőáras" termék. Ez azt jelenti, hogy egy kilogramm ruha hétfőn például 1490.- Ft, és ahogy telnek a napok, automatikusan egyre olcsóbb.

A szisztéma alapja, hogy egy készlet mindig csak egy hónapig van kint az üzletben. Az első variáció az volt, hogy a darabáras ruhák a kilósba kerültek, ahol szintén egy hónapig voltak kinn. Mivel egyre nagyobb alapterületű üzletekben vagyunk, és a válság miatt nem olyan nagy a pörgés, most közbeiktattunk egy úgynevezett outletet._DSC8495

Így kerül hozzánk a használt ruha

"Az Egyesült Királyságban az utak szélén látható ruhagyűjtő konténerek kihelyezésére kizárólag olyan karitatív szervezetek kapnak engedélyt, mint az Üdvhadsereg vagy a Madame Curie Alapítvány. Nekik viszont nincsen konténerük, szállítóeszközük, raktáruk. A jogot megveszi tőlük egy használtruha-cég, és megegyeznek, hogy a begyűjtött ruha után mennyit fizet. A karitatív szervezet a kapott összegből például élelmiszert vesz, és eljuttatja az úgynevezett fejlődő országokba. A másik beszerzési forrás a cash 4 clothes, ahová be lehet vinni eladásra a használt ruhadarabokat. Innen kerül a ruha a magyar, lengyel vagy más kelet-európai vevőkhöz."

- A forgalom növekedésével hol kezdték a terjeszkedést?

- Először nem a fővárosba jöttünk, hanem Győrbe, Tatabányára, és könnyen elérhető helyekre, autópálya mellé. Az első pillanattól kezdve sokat költöttünk a marketingre és a reklámra. Azzal tisztában voltunk, hogy Budapestet nagyon nehezen tudjuk "bereklámozni".

- Mikor és hol nyílt az első budapesti üzlet?

- 2005 májusában, a Rákóczi úton nyitottuk. Budapesten a válság előtt nem volt könnyű az indulás, nehezen találtunk kiadó üzlethelyiséget abban az időben, a bérleti árak is magasak voltak. Azért mégis sikerült Budapest különböző pontjain néhány üzletet nyitnunk. A cég fejlődésének ez volt a második szakasza.

- A következő szakasz...

-...a jelenlegi, a plázák időszaka. Egy dolgot tudni kell: a B típusú plázákban vagyunk jelen. Tehát az Arénába, a Westendbe nem mehetünk. B-típusúnak nevezik a Lurdy házat és a Kökit is. Országszerte 26 plázában vagyunk jelen, ennek nagy része fővárosi. A kereskedelmi forgalmunk több mint 50 százaléka Budapesten bonyolódik. A vidéki városokban, egy két kisebb város kivételével, majdnem mindenhol üzletet nyitottunk a plázákban. Hogy a válság ellenére talpon maradtunk, annak is köszönhető, hogy megtanultunk sokkal jobban gazdálkodni, mint azelőtt. De ezt megtanulták a vásárlók is._DSC8474

_DSC8483

- Céltudatosabban keresnek ruhákat, mint korábban?

- Bizony! Annyira tudják, hogy hol olcsóbb valami 100 forinttal. Megpróbálhatok árat emelni, de akkor lehet, hogy rámegy az üzletem. Akkor inkább azt mondom, hogy megelégszem egy kis nyereséggel, csak tudjak egy kicsit előrébb lépni. Ha ezt nem tartanám be, akkor rámenne a cégünk.

Mostanra, úgy érzem, a csúcs közelébe értünk. De a mai napig rengeteget dolgozunk. 2009-től kezdve három évig azért dolgoztunk háromszor annyit, hogy egyáltalán fennmaradjunk. Talán a 2011-12-es év volt a legkeményebb.

- Addigra gyűrűzött be a gazdasági válság a vevőknél?

- A vásárlóknál szinte azonnal, féléves késéssel csapódott le a válság. Jellemző erre az időszakra, hogy az az autóforgalmazó cég, amelyik 2009-ben száz kocsit adott el, 2010-ben már csak tízet. Rengeteg küzdelemmel járt a fennmaradás, mivel a mi vállalkozásunkat rendkívüli mértékben befolyásolja a valutaárfolyam. Arról nem beszélve, hogy a válság idején megnövekedett a kereslet a használt ruha iránt, ezért nagyon könnyű helyzetbe kerültek az importőrök. Úgy voltak vele, hogy ha nem viszem el, majd elviszi más. Ugyanakkor árat a mai napig sem tudunk emelni. Ezt szerintem rajtunk kívül más kereskedő cég sem meri megtenni.

"Már nem hozzuk haza Magyarországra az összes ruhát, csak a krém kategóriát; magyar lányok válogatnak kint az importőrnél, mi tanítottuk be őket. Hetente összesen 600.000 kg fertőtlenített ruhából válogatnak ki 50.000 kilogrammot. A holmik nagyobb részét lepréselik bálába, és megy Afrikába. Itthon még két válogatáson átmennek a ruhák, mire kikerülnek a boltokba."Hada_ruhavalogatas_uzletben

- Véletlenül vagy tudatosan alakult ki az, hogy angol konfekcióval dolgoznak?

- Holland ruhákkal kezdtünk. Egyszer nem tudtak szállítani, és kérdezték, hogy nem akarunk-e kipróbálni egy angol kamiont? Akkor még annyira családi vállalkozás voltunk, hogy a nagymama, a feleségem, a gyerek és én voltunk a szortírozók, előkészítők is. A hölgyek jobban értenek a ruhákhoz, és mondták, hogy te, ez nagyon jó minőségű! Rájöttünk, hogy az angol ruha egész jó. Ha összehasonlítjuk máshonnan származó ruhákkal, a laikusok is látják, hogy az angol finomabb darab. Ráadásul az angol világmárkák - Marks&Spencer, River Island, Dorothy Perkins és a többi - Magyarországon is ismertek. Az első kamion ruhákat angol zászlót kirakva hirdettük. Hogy ez vonzotta-e a vásárlókat, nem tudom.

- Ma is látható angol zászló Háda üzletek kirakatán…

- De a dizájnon folyamatosan változtatunk. Teljesen mindegy, melyik városban megy be az ember az üzletünkbe, ugyanúgy van elrendezve az üzlet, ugyanazokat a díszítőelemeket találja. A jelmondatot - Stílus, Divat, Minőség- és a logót mi találtuk ki, annak idején. A kezdeti időszakban mindent mi csináltunk. Ma már külön marketingszakemberünk van.

Az angol ruhákat a stílusról, a szövet minőségéről ismerhetjük fel

"Gyakran visszafogottabbak az árnyalatok, mint mondjuk az átlagos holland kínálatban. Persze mindig jönnek új trendek, van, amikor divatba jönnek a harsogóbb színek. Most kaptam levelet az egyik vásárlónktól. Olaszországban volt társasutazáson, és az idegenvezető odaszólt neki, hogy az angol hölgy legyen szíves, jöjjön közelebb. Egyébként én is innen, a Hádából öltözöm."

_DSC8488

- Sikeres az Ön vállalkozása?

- A kereskedést kiválóan megtanultuk. Az üzletükben figyeljük, hogy mit vásárolnak jobban. Visszacsatolunk az árazókhoz és a válogatókhoz. Az információ kijut külföldre is. És itt az előnye annak, hogy mi válogatunk: ami nem fogy, azt kérjük, hogy ne rakják az áruhoz.

Harminc nap alatt, ha tetszik, ha nem, jó eladást kell produkálnunk, mert a következő hónapban le kell cserélni a teljes árukészletet. Egyszer, az elején, kipróbáltuk, mi lenne, ha nem cserélnénk. Nagyon meglátszott a forgalmazásunkon. Azóta ezt nem csináljuk. Nagyon odafigyelünk mindenre. Rájöttünk, hogy a bevált szisztémát nem szabad megváltoztatni.

"Bár az angolok nehéz emberek, nem írunk több oldalas szerződéseket, mert nincs rá szükség. A partnercéggel minden év elején megegyezünk az árban és a mennyiségben. Általában megbeszéljük, és működik a szóbeli megállapodás. Ő szállít, mi fizetünk. Ennyire egyszerű. A nyugati kultúrában még mindig van becsülete az adott szónak. Egyébként régóta partnereink az angolok... Örülünk, hogy befogadtak bennünket, és nagyobb volumenben velünk üzletelnek. Azt azért tudni kell, hogy naponta keresik meg őket vásárlók, de azt mondják, hogy ők Hádáékkal üzletelnek, mert eddig, ha valamit megígértek, akkor azt betartották. Akkor miért foglalkozzanak mással?"

- Jelenleg milyen a Háda pozíciója?

- Hála Istennek elég sok ismerősünk van, aki segít bennünket. Ehhez hozzátartozik, hogy jó partnerek vagyunk a bérbeadók számára, a bérleti díjakat mindig időben fizetjük, erre kényes vagyok. Úgy tűnik, hogy túléltük a válságot, tavaly már volt egy kis nyereségünk is. A fejlesztések sok pénzt elvittek, a Nagy Lajos király úti üzlet átalakítását tavaly fejeztük be. Itthoni és külföldi kapcsolataink is jók.

- Első kézből kap információkat az aktuális trendekről?

- Nemrég találkoztam Lakatos Márkkal, és mondta, hogy nem az számít, hogy egy ruhadarab mikori trend, hanem az, hogy az valakin jól áll-e vagy sem. Vannak egyébként olyan üzleteink, ahol igénybe lehet venni stylist, tanácsadó segítségét, sőt, a Facebook oldalunkon rendszeresen teszünk közzé tippeket stylist segítségével. Előfordul, hogy egy stylistnak ruhákat kell beszereznie, és lehet, hogy egy topot nálunk talál majd meg. Volt, aki bement a Corvin Plázában lévő boltunkba, és 15 perc elteltével jött rá, hogy ez egy használtruha-üzlet.

"Hírességek is vásárolnak Háda-ruhákat. Az eladók tudnák megmondani, kik, és hova járnak. Vannak egyrészt mániákusok, szenvedélyes turisok. Aztán van, akit felöltöztettünk egyszer egy magazinban. Aztán van, aki itt vásárol, ám nem árulja el a nyilvánosság előtt. De Nagy Feró, aki jó barátom, szokta mutogatni, hogy látod, ez is tőled van, ez is, meg ez is."

Ha érdekes volt, nyomj egy lájkot!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SIKERSZTORIK
A Rovatból
„Két napon át nem találták a szelvényt a lakásban” – sofőrként dolgozik az első magyar lottónyertes unokája
Gáborban csak nagymamája halálakor tudatosult, hogy híres család tagja: felmenője igazi híresség volt az ötvenes években. Miután nyertek, napokig keresték a lottószelvényt a lakásban.

Link másolása

Ring Sándorné vitte el a hazai lottójátékok történelmének első főnyereményét 1957-ben. Az asszony a 6. játékhéten játszotta meg négy gyermeke életkorának számát, ötödikként pedig a saját életkorát húzta be. Misi 23, Marica 26, Sanyi 33, Laci 37, ő maga pedig 66 éves volt. Pár nap múlva éppen ez az öt szám volt a nyerő, Ring néninek 855 ezer forint ütötte a markát. Érdemes tudni, hogy

az akkori az átlagkereset 1442 forint volt, mai értékre átszámolva pedig 146 millió forintot érne ez a nyeremény.

„Édesapám volt a legfiatalabb, ő nem is kapott olyan sokat a nyereményből. A nagyi elég szigorú asszony volt, poroszosan nevelte a gyerekeit és velünk is így viselkedett. Festményekbe, műtárgyakba fektette a pénzt, emlékszem, hogy édesapám is kapott egy nagy képet, de nagy gazdagság nem köszöntött ránk” – mesélte Gábor a Blikknek.

Nagy volt az izgalom a sorsolás után, ugyanis két napon át nem találták meg a szelvényt a lakásban.

Végül egy kabátzsebből került elő az értékes papírdarab. Ring Sándorné akkoriban azt nyilatkozta, hogy egyelőre takarékba teszi a pénzt. Később ugyan próbált okosan gazdálkodni az összeggel, de gyermekei nehezen tudták kezelni a hirtelen jött gazdagságot.

Gábornak ha pénz nem is jutott, a lottózás szeretete azért megmaradt. Ő is mindig ugyanazokkal a számokkal játszik, bízva abban, hogy egyszer rámosolyog a szerencse.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SIKERSZTORIK
A Rovatból
Balogh Levente: Az első évadban egészen szelíd voltam ahhoz képest, amilyen a másodikban vagyok
Keménykezű vezető vagy szőrösszívű üzletember? Milyen valójában Balogh Levente? Tényleg minden üzletet megköt? Az Álommeló és a Cápák között befektetője fogadott minket az irodájában.

Link másolása

Balogh Levente üzletember, befektető, televíziós személyiség, a Szentkirályi Magyarország Kft. alapítója és vezetője. Vízmárkája mellett kozmetikai termékeket és kávékat értékesít a piacon, közvetett módon több tízezer embernek ad munkát. Jelenleg is új munkatársat keres.

- Néhány hete indult az Álommeló 2, az első évad megosztó volt, egyértelmű volt a második évad elindítása?

- Nem volt egyértelmű. Amikor az első évadot forgattuk, szó sem volt a folytatásról, viszont olyan jól sikerült, hogy adta magát. A műsor nézettségét tekintve úgy döntöttünk az RTL Klubbal, hogy érdemes továbbvinni. Ami a személyes megélést illeti, nagyon jó élmény volt számomra, arról nem beszélve, hogy valóban egy remek munkatársat kaptam az Álommelónak köszönhetően.

- Mondjuk el, hogy az irodájában itt van velünk Keserű Balázs, az Álommeló első győztese, aki szemmel láthatóan jó munkaerő, amióta itt vagyok, elképesztő tempóban dolgozik, és az is látszik, hogy jól kijönnek egymással. De meg kell hagyni, hogy a műsorban kemény kezű volt a versenyzőkkel, és ez most sincs másképp.

- Az első évadban egészen szelíd voltam ahhoz képest, amilyen a másodikban vagyok.

Ez pedig semmi ahhoz képest, ahogy a műsor amerikai változatában viselkedik a cégvezető, igazi kispályás vagyok hozzá képest. Ezzel nem teljesen értek egyet, édesapám volt ilyen keménykezű, én ebben különbözök tőle.

Ugyanakkor tudom, hogy milyen sok múlik a kiválasztáson, ha rossz embert választok, akkor csak hátráltatom magamat, ha viszont megtalálom a pozícióra legalkalmasabb kollégát, akkor sokat tehetek a cégért. Vagyis az én elméletem a következő: legyél nagyon kemény, ha új munkatársak keresel.

- Ilyen az igazi Balogh Levente?

- Aki szeretné tudni, hogy milyen vagyok valójában, nézze meg az Álommelót és a Cápák között műsort. Az igazság a kettő között van.

Balogh Levente és Keserű Balázs, Az álommeló 1. évadának győztese. Fotó: RTL

- Az üzleti műsorról akartam kérdezni. Megszámlálhatatlan vállalkozásba szállt be, legalábbis mi ezt láttuk a képernyőn.

- Azért a gyakorlatban ez nem egy nagy szám, ráadásul folyamatosan változik, ezért most nem tudom megmondani, hogy ezen a napon pontosan mennyi együttműködésről van szó. Ennek oka, hogy folyamatosan változnak a részesedések,

van, hogy kivásárolnak engem a vállalkozásból, vagy hogy egy vállalkozó nem teljesíti a műsorban foglalt feltételeket, ezért nem tudok beszállni.

Persze még ez is változhat. Előfordult, hogy egy cég nem teljesítette a feltételeket, viszont sok pontenciál volt az üzletben, ezért újra tárgyaltunk arról, hogy érdemes lenne szerződni. Összességében a Cápák között műsorban kötött üzleteknek az ötven százaléka valósul meg.

- Ez játék vagy üzleti stratégia?

- Ezen a szinten játék. A Szentkirályi 70 milliárdot ér, ezzel szemben a néhány milliós vállalkozások eltörpülnek.

- Mi a helyzet a saját vállalatával? Van itt ivóvíz, kozmetikumok és már kávé is.

- A Szentkirályinál jelenleg kőkemény automatizálás folyik. A cél, hogy megőrizzük azt a minőséget, amit megszoktak a fogyasztók, ebből nem engedek. Most, amikor itt beszélünk, közvetlen módon négyezer embernek ad munkát a Szentkirályi, közben szépen halad a maga útján. Akárcsak a Vízangyal, amelyből két kategóriát készítettem, egy mindennapi, könnyen elérhető termékcsaládot, valamint egy prémiumkategóriás termékcsaládot, amelyre kozmetikai láncot építettem.

A legújabb üzletem a kávéra épül, ez egy szerelemprojekt, aminek a célja, hogy olyan magas minőségű kávét áruljak, amelyek vélhetően sosem fognak bekerülni a boltok polcaira, elvégre az igazán jó kávékat nem a multikban árulják.

Miért éppen kávé? Szeretem, jó ötletnek tűnt beszállni a kávépiacra, de a fókusz mindig a Szentkirályin lesz. Ez a legfontosabb minden üzlet között, és büszkén mondhatom, hogy a Szentkirályi tőkeszerkezete sokkal erősebb, mint bármikor korábban, arról nem beszélve, hogy a cég régen kinőtte magát. Negyven év múlva fellövöm az űrbe, ott lesz a Holdon a Szentkirályi!

Fotó: Ujvári Sándor

- Mintha csak a magyar Elon Musk lenne. Külföldre is terjeszkedik?

- Nem célom az exportálás. Nem lenne jó döntés, márcsak azért sem, mert az Európai Unió korlátozza. A kút forrástól számított ötszáz kilométeres sugarú körön kívül nem adhat vizet.

Ez védi a vízbázist attól, hogy ne fosszuk ki.

Így van ezzel minden nemzet, Szerbiában például ott van Milos víz vagy Ausztriában a San Pellegrino, és még hosszan sorolhatnám a többi ország nemzeti vízmárkáját. Ezt pedig tiszteletben tartja minden cégtulajdonos, valamint ezt támogatja a nemzetközi Centrál European Mineral Water Holding, amelynek ez elnöke vagyok.

- Mindig is erre vágyott: cégvezetés, üzleti döntések, elnöki poszt?

- Édesapámtól láttam, hogyan lehet felépíteni egy sikeres vállalkozást. Majd megismertem egy görög milliárdost, akinek tetszett a vezetői stílusa, az élete, a gondolkodása, és elkezdtem figyelni őt. Mellette rengeteget olvastam a világ legnagyobb, leghíresebb márkáiról, kezdve a Gucci háztól a Mercedesig. Tizennégy éves korom óta tudatosan építem magam, ez lett az eredménye, amit ön most felsorolt.

- Tehát kemény munka árán jutott ilyen magasra?

- Sok munka van benne, ez nem vitás, de azért hozzá kell tenni, hogy erre születni kellett. Mert vagy vezetőnek születik valaki, vagy nem. Itt vannak például a zeneművészek. Vegyünk egy zseniális hegedűművészt: hiába tanul sokat a virtuóz, ha nem erre született, akkor nem lesz nagy művész. A gyerekekkel is ezt akarom megértetni, amikor előadásokat tartok számukra. Arra ösztönzöm őket, hogy

vizsgálják meg, minek születtek: vezetőnek vagy menedzsernek. Ha vezetőnek, akkor ennek megfelelően kell továbbmenni az életben,

ha menedzsernek, akkor ennek megfelelően edukálják magukat. És van még valami, legyenek értékeik! Sajnos ma egyre kevesebben vagyunk azok, akik saját értékeink mentén teremtettünk vállalkozást, holott erre óriási szükség lenne ma Magyarországon, mert a német cégek nem fogják képviselni a mi értékeinket…

 

Link másolása
KÖVESS MINKET:


SIKERSZTORIK
A Rovatból
Hide the Pain Harold 80 éves lesz jövőre, de most is dolgozik és tele van tervekkel és meghívásokkal
Előfordult, hogy külföldön testőröket kellett mellé állítani, mert annyian akartak vele fotózkodni. Ám ő szívesen pózolt mindenkivel.

Link másolása

Arató Andrást - aki világszerte a „Hide the pain Harold” nevezetű internetes mémnek köszönhetően vált ismertté - igazi világsztárként fogadják Hegyeshalmon túl. Kolumbiában például testőröket kellett mellé adni, mert annyian akartak fotózkodi vele - árulta el.

Nemrégiben is több felkérése volt külföldön és most is készül, például Olaszországba. Reklámot csinált, fesztiválra készül, beszélgetéseken vesz részt.

Jövőre lesz 80 éves, de tele van tervekkel

- mondta a Reggeli műsorában.

A családja és a menedzsere, akivel igazi baráti viszonyban vannak, áll mellette - árulta el.

VIDEÓ: Az RTL Reggeli beszámolója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SIKERSZTORIK
A Rovatból
A boldog gyerekekből lesznek sikeres felnőttek – fesztivállal ünnepelt a Csányi Alapítvány
A Csányi Alapítvány immár 19 éve támogatja a nehéz anyagi helyzetben lévő családok tehetséges gyermekeinek oktatását. Prioritásuk az idegennyelv-tudás és az informatikai ismeretek fejlesztése.

Link másolása

Több mint 600 támogatott, 105 diploma, 606 nyelvvizsga, 246 informatikai bizonyítvány. Csak néhány eredmény, amit a 19 éve működő Csányi Alapítvány és az általa mentorált fiatalok elértek.

Az alapítvány valódi sikere a számok mögött, a személyes történetekben rejlik – hangzott el Zánkán az Alapítvány által szervezett idei Életút Fesztiválon. A kiemelkedő informatikai és idegen nyelvi képzések mellett a végzett fiatalok a megszerzett kapcsolati tőkét, a közösség erejét tartják a legfontosabbnak. Nemcsak a Csányi Alapítvány nagykorú már, hanem egyre több mentoráltból vált olyan fiatal felnőtt, akik büszkén támaszkodhatnak az alapítvány segítségével megszerzett tudás mellett egymásra, „Csányisokra” is.

„Ha ki is repültem a kertből, mindig mikor visszatértem tudtam hozni olyan magokat, amiktől szebb lett a kert, a közösség” – így foglalta össze Járay Bianka, hogy mit jelent a Csányi Alapítvány mentoráltjának lenni. Biankát 2008 óta, 10 éves korától támogatja a Csányi Alapítvány. Idén három nyelv ismeretével és két diplomával búcsúzik a programtól. Kiemelkedő teljesítményét az Életút Fesztiválon Ágoston Attila-díjjal jutalmazták.

A siker kulcsa: nyelvtudás és informatika

A munka világába történő sikeres belépéshez manapság nélkülözhetetlen a használható idegennyelv-tudás.

A Csányi Alapítványnál a nyelvi órák, az alapítványi versenyek, a táborozások, valamint a külföldi önkéntesek bevonása mind azt a célt szolgálja, hogy a fiatalok ne csak nyelvvizsga bizonyítvánnyal, hanem használható nyelvtudással rendelkezzenek.

A Csányis diákok 2008 és 2023 között összesen 606 sikeres nyelvvizsgát tettek.

A nyelvtudás mellett Dr. Csányi Sándor alapító az Alapítvány létrehozásakor prioritásként határozta meg az informatikai tudás bővítését.

A mentorált fiatalok eddig 246 komplett informatikai vizsgabizonyítványt szereztek. Oktatásuk ezzel nem zárul le, további informatikai képzéseken is részt vehetnek. A digitális kultúra fejlesztése érdekében az első kísérleti év jó tapasztalatai alapján több Közösségi Házban is elindult a Maker’s Red Box projektek használata. Kaposváron immár második éve járnak a diákok a Digitális Tudásközpontba, ahol először a Szuperhősök, most pedig a Jövő városa projekt keretében ismerkednek a tudomány és a technológia újdonságaival.

Mohácson és Pécsett már a mentorok és az informatikai fejlesztők tanulták meg a kidolgozott tananyagok használatát. Mohácson a Jövő Városa, Pécsett a Global Warning projektben dolgoznak a diákok, mindenütt nagy sikert arat a program, hisz olyan készségeket fejleszt, amelyek a tanulás minden színterén kamatoztathatóak.

A gyerekek olyan eszközökkel ismerkednek meg a program során, mint a 3D nyomtató, lézervágó, megtanulják a mikrobit-ek programozását és alkalmazási területeit.

S ami a legfontosabb készség: megtanulnak közösen gondolkodni és együttműködni.

Jászberényben projektmunka keretében évek óta Lego-robot programozást is tanulnak a gyerekek, évről évre sikeresen szerepelnek az országos robotika versenyen.

Legfrissebb büszkeségük, hogy a Jász Stones csapat, vagyis a jászsági lego-programozók a FIRST LEGO League verseny 2024. évi országos döntőjében elért helyezésükkel – melynek része az innovációért járó különdíj is – kivívták a jogot, hogy Sydneyben a Macquarie Egyetemen megrendezésre kerülő Ázsiai, Csendes-óceáni Nyílt Bajnokságon induljanak 2024 nyarán.

Az Alapítvány további informatikai képzései: számítógépes grafika működik Nagybajomban, animációkészítés Kaposváron, 3D-s nyomtatás programozására van lehetőség Pécsett, professzionális Fotós Klub működik Szegeden.

A közösség ereje

Jelenleg hét Közösségi Házban – Jászberény, Nagybajom, Kaposvár, Pécs, Mohács, Szeged, Szentes - 21 tehetséggondozó csoportban több mint félezer hátrányos helyzetű diákot segít a Csányi Alapítvány az általános iskola 5. osztályától egészen az egyetem befejezéséig, vagy piacképes szakma megszerzéséig.

A támogatottak száma 2021 óta éves szinten meghaladja az 500 főt, a testvéreket és családtagokat is figyelembe véve több mint 1500 főt pártfogol folyamatosan az Alapítvány.

Az Életút Programot az idei évig 86 fiatal teljesítette sikerrel, idén további 19 fiatal búcsúzik ünnepélyesen, köztük négyen szakmai végzettséget, 15-en pedig diplomát szereztek. Mára nemcsak az Alapítvány lett nagykorú, hanem egyre több az olyan fiatal felnőtt, akik a támogatásnak köszönhetően megszerzett tudás és tapasztalat birtokában sikeresen állják meg a helyüket a nagybetűs életben. A program sikerét mutatja, hogy a végzettek közül egyre többen maradnak közel az Alapítványhoz és segítik a mostani fiatal mentoráltakat.

„Van 500 olyan barátom, akikben feltétel nélkül megbízok. Tudom, hogy ahogyan én is, ők is magas színvonalon művelik szakmájukat, munkájukat és bármikor számíthatunk egymásra” – mondta Szabó Gábor László, az Alapítvány Gyermekparlamentjének korábbi elnöke, az Alumni szervezet egyik alapítója, aki már maga is mentorál végzés előtt álló alapítványi fiatalokat.

Ezt a szellemiséget, a „Csányisok” összetartását emelte ki a kuratórium elnöke, Csányi Erika is: „Nemcsak a megszerzett tudás és a tanulás az érték, hanem a boldog gyermekkor is, mert ez vezet a sikeres, harmonikus felnőttkorhoz. Azt pedig még nagyobb öröm látni, hogy sokan igyekeznek visszaadni a közösségüknek a megszerzett tudást és tapasztalatot. Ezek a példák mutatják, hogy “Csányisnak” lenni nem a végzettségről szól, hanem egy szellemiség, ami egész életében elkíséri azokat, akik a részesei.”

A cél a legteljesebb tudás biztosítása

Az Alapítvány célja, hogy az élet lehető legtöbb területén nyújtson képzéseket a mentoráltjainak.

„A tehetség önmagában nem elegendő a sikerhez, kemény, kitartó munkára is szükség van. Az elmúlt közel két évtizedben elért eredmények alapján az Alapítvány működését alapítóként jó befektetésnek minősítem, amit visszaigazol a Nobel-díjas magyar tudós, Dr. Karikó Katalin elismerő támogatása is.” – mondta Dr. Csányi Sándor.

A fejlesztő munka támogatására 2021-ben Dr. Karikó Katalin a Széchenyi-díjjal járó pénzjutalom felét, 10 millió forintot juttatott a Csányi Alapítványnak. A támogatás összegét a támogató kérésének megfelelően a diákok természettudományos ismereteinek bővítésére, illetve kutatásokra fordították. A program eredményeit látva Dr. Karikó Katalin 2023-ban ismét támogatta az Alapítványt, ezúttal 10 ezer euróval.

Ennek felhasználásával ebben az évben is megrendezték a természetismereti tudást bővítő programokat, továbbá a kutatásokhoz szükséges eszközöket és anyagokat szereztek be. A támogatásból megvalósuló programokról, kutatásokról idén már a második kiadványt jelentette meg az Alapítvány.

A munka nem áll meg

2024-ben Kaposváron, Szegeden, valamint Mohácson és környékén a márciusban megtartott beválogatások alapján összesen 45 újabb kisdiák felvételére tesznek javaslatot a Kuratóriumnak az Életút Programba. Ezzel a támogatottak jelenlegi létszáma továbbra is meghaladja az 500 főt. Az ő fejlődésüket 21 főállású mentor, 54 fejlesztőtanár és 41 önkéntes, köztük 3 fő külföldi önkéntes segíti.

Link másolása
KÖVESS MINKET: