SIKERSZTORIK
A Rovatból

Polgár Judit: a szüleim mindenüket feltették ránk

Tavaly óta nem versenyez, de a sakktól azóta sem szakadt el minden idők legsikeresebb női játékosa.


Kisgyerekkorától fogva meghatározta az életét a sakk – szülei predesztinálták ezt a pályát neki, akárcsak nővéreinek. Hármójuk közül ő a legfiatalabb, mégis ő érte el a legnagyobb sikereket: több mint negyedszázadon keresztül állt a női világranglista élén, sőt a férfiak között is bekerült az első tízbe. Olyan férfi világbajnokokat sikerült legyőznie az asztalnál, mint Kaszparov, Karpov, Anand, Topalov, vagy éppen az aktuális világelső Magnus Carlsen. Bár a versenyzéstől visszavonult, nem ül a babérjain: az általa kitalált Sakkpalota program egyre több általános iskolással ismerteti és szeretteti meg a játékot. A TEDxDanubia konferencián tartott előadása előtt beszélgettünk.

– Mennyire sikerült visszarázódnia a versenyzésen kívüli életbe? Van önben hiányérzet?

– Visszarázódni nemigen tudtam, hiszen 5 vagy 6 éves korom óta versenyeztem, így mikor abbahagytam, egy addig ismeretlen fázis kezdődött számomra. Ehhez képest könnyen megszoktam, bár nyilván maga a döntés hosszabb folyamat volt, nem egy vagy két nap alatt született meg. Elég sokat rágódtam rajta, míg végül a férjemmel közösen arra jutottunk, hogy ez lesz számomra a legjobb. Egyébként az utóbbi években már nem is vettem részt olyan sok versenyen és nem edzettem annyit, mint mondjuk tíz évvel ezelőtt – amikor még tényleg napi szinten sakkoztam –, így annyira nem volt éles a váltás. Korábban kicsit sok dologgal is foglalkoztam egyszerre, ezért jól esik, hogy valamivel szellősebbek a napjaim, és jobban ki tudom élvezni a megmaradt tevékenységeimet. Ráadásul a gyerekeimre is több időm jut azóta.

polgarjudit2

Életrajz a saját szavaival (részlet)

Amikor 1976. július 23-án, Budapesten megszülettem, azonnal egy pedagógiai kutatás kellős közepében találtam magam. Már akkor eldőlt: sakkozó leszek. Nővérem, Zsuzsa évek óta sikeresen versenyzett. Szüleim pedagógiai tapasztalatokra támaszkodva úgy döntöttek, nővéreim és az én pályámon keresztül bebizonyítják, hogy kis korban kezdett, koncentrált neveléssel bármelyik egészséges gyerekből sikeres embert lehet nevelni.

Életrajzom gyakorlatilag megegyezik a sakk területén elért eredményeimmel. Kilencéves koromban nyertem első nemzetközi versenyemet, 12 évesen és 14 évesen korosztályos világbajnok lettem a fiúk között. Tizenkét éves voltam, amikor nővéreimmel, Zsuzsával és Zsófival, valamint Mádl Ildikóval a magyar sakktörténelem során első ízben női olimpiai bajnokságot nyertünk. Ezt az eredményt 1990-ben megismételtük.

A második olimpiai győzelem óta férfi versenyeken indultam. Tizenhárom éves voltam, amikor először teljesítettem a férfi nemzetközi nagymesteri normát, 15 évesen pedig minden idők legfiatalabb férfi nemzetközi nagymestere lettem. Nyolcszor a férficsapatban is képviseltem Magyarországot a Sakkolimpián, 2002-ben és 2014-ben ezüstérmet nyertünk. Nemzetközi versenyeken, páros mérkőzésen, világválogatottként, illetve rapid versenyeken több volt világbajnokot legyőztem. Nyolcszor kaptam sakk Oscar-díjat, és többek között az évszázad sakkozónőjének választottak. 2011-ben pedig a férfi Európa-bajnokságon bronzérmet szereztem.

(Forrás: Polgár Judit hivatalos honlapja)

polgarjudit3

polgarjudit6

Nővéreivel

– Mennyire érintette meg, hogy 26 év után nemrég elvesztette első helyét a női világranglistán?

– Egyáltalán nem, hiszen a visszavonulásom után még fél évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy ez megtörténjen. Amikor az ember ilyen hosszú időn át vezeti a ranglistát, akkor nagyon nehéz fenntartani a motivációját. Nekem jó 26 éven keresztül sikerült, amire nem nagyon van példa a sportban. Erről is szólt a Guinness-rekordom. A mostani világranglista-vezető kínai világbajnoknő egyébként nagyon jól játszik, erős versenyeken indul, férfi nagymesterek ellen is eredményes tud lenni. Azt majd az idő eldönti, hogy a férfimezőnyben is be tud-e kerülni az élbolyba. Én mindenesetre szurkolok, hogy minél több nő kerüljön be a legjobbak közé.

– Hogy látja, mennyire van meg a nőkben a potenciál, hogy felvegyék a versenyt a férfiakkal?

– Sajnos nem annyira rózsás a helyzet ezen a téren. Bár amikor sakkozni kezdtem, még rosszabb volt – most legalább már van még egy nő rajtam kívül az első 100 között, Hou Ji-fan, a kínai lány. Elvileg lehetséges lenne, hogy ugyanolyan jók legyenek, mint a férfiak, de ehhez más felfogásra lenne szükség.

"
Az én és a nővéreim esetében a szüleim már kislány korunktól fogva fontosnak tartották, hogy ugyanazokat a feltételeket kapjuk meg, mint a fiúk.

Minél erősebb ellenfelekkel játszik valaki, annál gyorsabban tud fejlődni. A mércét a legjobbak szintjére kéne emelni abszolút kategóriában, és nem a jóval könnyebben elérhető női világbajnoki cím szintjére, hiszen az utóbbi az többnyire a 200-ba se elég a teljes mezőnyben.

– A női kategória létezése ön szerint eleve hátrányt jelent?

– Az biztos, hogy van benne visszatartó erő is attól, hogy előre tudjanak lépni. Kevesebb munkával ugyanakkora tiszteletet tudnak kivívni, hiszen a világbajnok az világbajnok, kategóriától függetlenül. Anyagilag jóval kevesebb lehetőségük van, a világbajnoki cím is kisebb díjazással jár, de ettől még nagyon sok dolgot el tudnak érni. Szakmailag, objektíven nézve viszont jóval gyengébb ez a mezőny. Számomra sokkal nagyobb dicsőség volt bekerülni az első tízbe a férfiak között, mint a női ranglista élén állni ennyi éven át. Persze laikus szemmel egy első hely sokkal nagyobb eredménynek tűnik.

polgarjudit4

– A kínaiak a fizikai sportágakban is tarolnak az utóbbi években. A sakkban ugyanilyen mértékben jönnek fel?

– Elképesztő mértékben. Az utolsó olimpiát a kínai férfi csapat nyerte, és a nők is ott vannak a legjobb háromban. Rájuk pontosan igaz ez, amit mondtam: a kínai lányok a fiúkkal közösen edzenek, nincs megkülönböztetés. Mindazonáltal az engem megelőző lány esetében így is csak a női világbajnoki cím elérését tűzte ki az állami vezetés. Könnyen lehet, hogy ha nem elégszenek meg ennyivel, a férfiak között is feljebb jutott volna. Persze még mindig fiatal, de már nem annyira (22 éves), és az évek egyre csak múlnak. Én 11 éves koromban álltam ugyanezen a szinten.

– Milyen sikereket mondhat magáénak, amióta a versenyzés helyett az oktatásra fordítja a figyelmét, és mekkora szerepe lehetett ebben a személyes ismertségének?

– A legnagyobb siker mindenképp az, hogy a Képességfejlesztő, vagyis a Sakkpalota program bekerült a Nemzeti Alaptantervbe. Mostanáig már több mint 130 különböző iskolából érkezett pedagógus végezte el az akkreditált képzésünket. Nyilván magának a programnak jót tesz az ismertségem, de hosszú távon már csak az számít, hogy mennyire működőképes a koncepció. Szerencsére az eddigi visszajelzések a szülők, a tanárok és a diákok részéről is kiemelkedően pozitívak. Egyre több iskolában építik a Sakkpalota köré a teljes pedagógiai programot. Úgy tűnik, működik a játszva tanulás koncepciója.

Bemutató kisfilm a programról:

– Miből áll a Sakkpalota program?

– Fontos tudni, hogy nem hivatásos sakkoktatók tanítják ezt a programot, hanem azok a pedagógusok, akik egyébként is a gyerekekkel vannak az általános iskola alsó tagozatában. A Sakkpalota tankönyvsorozat három részből áll, évfolyamonként van egy tankönyv és egy munkafüzet a gyerekeknek, valamint egy tanítói kézikönyv a pedagógusoknak. Gyakorlatilag a Nemzeti Alaptantervben szereplő valamennyi tantárgy teljes elsős-másodikos anyaga bele van integrálva a programba.

Tartalmaz matematikát, írást, olvasást, környezetismeretet, éneket, kézműves foglalkozásokat (például sakk-korona készítést), a gazdasági részben saját sakkpénzt a „Gazdálkodj okosan” mintájára, de még verseket és meséket is.

Nagyon komplex csapatmunka áll mögötte, hogy a gyerekek látásmódja minden irányból táguljon, és összefüggéseikben tudják nézni a dolgokat. A digitális kor gyermekeinek lett kitalálva, és leginkább úgy tudnám leírni, hogy egy vizuális gondolkodás fejlesztő komplex tantárgy-integrációs program. Érdemes utánanézni, hogy a világ legfejlettebb országaiban ebbe az irányba viszik az oktatást.

Mi a TED, aminek legutóbbi konferenciáján Judit is előadott?

A TED egy széles körben elérhető platform a megosztásra érdemes gondolatok (Ideas Worth Spreading) számára. A rendezvénysorozat eredetileg egy szűkebb közösségi kezdeményezésként indult 1984-ben, sajátos módon egyetlen konferenciahelyszínen ötvözve a technológia (Technology), a szórakoztatás (Entertainment) és a design (Design) témaköreit. Az elmúlt tíz évben a TED közönsége az online videoszolgáltatásoknak és a közösségi médiának köszönhetően folyamatosan bővült, így mára több mint száz nyelven, és több száz millió videomegosztás révén terjeszti a gondolatokat rendkívül széles palettán mozogva: a tudományos, üzleti és szórakoztató témákon keresztül egészen a globális problémák provokatív megvitatásáig.

Polgár Judit

Judit az idei TEDxDanubián, az Uránia mozi dísztermében

A TEDx rendezvénysorozatok pedig ugyanebben a szellemben, a TED által felügyelt licenszek mellett, de független lelkes helyi csapatok és közösségek szervezésében valósulnak meg világszerte. Erre a független önszervező működésre utal a névben található "x". A TEDxDanubiáról szóló beszámolónkat (köztük Judit előadásának összefoglalását) ide kattintva olvashatjátok.

– Mit jelent a siker ön számára?

– A siker maga nekem alapvetően a szakmámon belüli minőségi teljesítmény. Ebből a szempontból a klasszikus mintákat követem, hiszen a mai világban már sokan hajlamosak másként értelmezni és az anyagiakat tenni az élre. Úgy gondolom, nagyon fontos, hogy a kicsik is tisztában legyenek vele, hogy nem az anyagi jellegű siker az elsődleges. Az már csak következménye kéne hogy legyen annak, ha valaki a szakmáján belül jól elsajátította a tudást, és tudja alkalmazni a gyakorlatban.

– Itthon a fiatal generációban látja a potenciált, hogy önhöz hasonló eredményeket érjenek el?

– Lányoknál nem nagyon, bár náluk nehéz előre látni, ki mire lehet képes.

"
Abban, hogy valaki igazán komoly szintre jusson, elengedhetetlen szerepe van a szülői és a tanári hozzáállásnak is. És persze a megfelelő anyagi háttérnek, amivel meg tudják támogatni akár az edzéseket, akár a versenyzést.

Az én esetem azért eléggé speciális volt, hiszen a szüleim gyakorlatilag mindenüket feltették a dologra: se nyaralás, se telelés, se más kikapcsolódás nem nagyon volt az életünkben.

Abszolút kategóriában ott van Rapport Ricsi, aki már nem olyan fiatal, de még képes lehet előrébb lépni. Olyan tehetség viszont sajnos nincs Magyarországon, akiről már 12-13 évesen tudná a világ, hogy ő lehet a következő Kaszparov.

polgarjudit5

Judit Kaszparovval

polgarjudit7

...és Topalovval

– Mit tudna még tenni ön azért, hogy ez megváltozzon?

– Fontos, hogy az iskolai képességfejlesztő sakkot nem szabad összekeverni a versenysporttal. Szakkörként természetesen már a Sakkpalota program bevezetése előtt is számos iskolában jelen volt a sakk.

Most, hogy a Sakkpalota programban a sakk szabályain keresztül ismerkednek meg a gyerekek az alaptantárgyak ismereteivel, nagyon sokan kedvet kapnak ahhoz, hogy versenyszerűen is sakkozzanak.

Ez valahol előszobája annak, hogy ha valaki tényleg ráérez és érdeklődik iránta, elinduljon a profi játékossá válás útján. Talán belőlük még kinőhet néhány nagy tehetség. Én legalábbis mindig ösztönzöm azokat a szülőket, akiknek a gyerekeiben látom a potenciált, hogy támogassák őket.

– A saját gyerekeinél hogy állnak a sakkal? Nem merült fel, hogy folytassa velük a módszert, ahogyan önt nevelték?

– Komolyabban nem, hiszen alapvetően más a helyzet a családomban, mint nálunk volt gyerekkoromban. A férjem állatorvos, ebből adódóan sok elfoglaltsággal, és nekem is javában megvolt még a karrierem, amikor a gyerekeink abban a korban jártak, mint én a kezdetekkor. Nem éreztük magunkban azt az erőt és elszántságot, hogy a szüleimhez hasonlóan szinte mindent feladva egyengessük az útjukat. Szoktak azért sakkozni valamilyen szinten, néha versenyeznek is, de inkább arra fókuszálunk, hogy a mindennapi életben boldoguljanak, például azzal, hogy már most több nyelven folyékonyan beszélnek.

Ha érdekes volt az interjú, oszd meg!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SIKERSZTORIK
A Rovatból
100 nap alatt több mint 63 ezer megmentett termék – így működik Magyarország első élelmiszer-outletje
A Récsei Centerben működő PRÍMA OUTLET-ben a közeli lejáratú vagy csomagolássérült termékek akár 70 százalékkal olcsóbban is megvásárolhatók, miközben több tonnányi élelmiszer menekül meg a kidobástól.


Az élelmiszer-pazarlás világszinten is égető probléma, de szerencsére egyre több hazai kezdeményezés mutat példát arra, hogyan lehet ezt a mindennapokban is kezelni. A budapesti Récsei Centerben működő PRÍMA OUTLET – Magyarország első élelmiszer-outletje – száz napos működése alatt bebizonyította, hogy a fenntarthatóság és a kedvező árak nem zárják ki egymást, sőt, kéz a kézben járhatnak.

Az eredmények önmagukért beszélnek: több mint 63.000 terméket mentettek meg a pazarlástól, ami 16,6 tonna élelmiszert jelent.

Ez a mennyiség 44 tonna szén-dioxid kibocsátásának elkerülésével egyenértékű – vagyis akkora megtakarítás, mintha egy átlagos magyar család 17 évnyi áramfogyasztását spórolták volna meg.

A vásárlók sem jártak rosszul: az outlet áraknak köszönhetően 21.737.043 forint maradt a pénztárcákban –

ez átlagosan 300–400 forint megtakarítást jelent termékenként,

miközben minden árucikk a jól ismert PRÍMA-minőséget képviseli.

A PRÍMA OUTLET kínálata naponta változik:

a polcokra csomagolássérült, közel lejáró, túlkészletezett vagy szortimentfrissítésből kikerülő termékek kerülnek, akár 70%-kal olcsóbban.

Az üzlet így egyszerre kínál okos, fenntartható és pénztárcabarát alternatívát a tudatos vásárlóknak.

„A PRÍMA OUTLET egyszerre nyújt kedvező árakat, magas minőséget és fenntartható megoldást az élelmiszer-pazarlás ellen. Büszkék vagyunk arra, hogy rövid idő alatt kézzelfogható eredményeket értünk el: több tízezer termék kapott új esélyt, a vásárlóink pedig több millió forintot spóroltak meg.” – mondta Breier Péter, a vállalat tulajdonosa.

Segítség a rászorulóknak is

A fenntarthatóság azonban nem áll meg az üzlet polcainál: a századik működési napon a Breier Cégcsoport bejelentette, hogy a Récsei Centerben található Príma szupermarket együttműködési megállapodást kötött a Magyar Élelmiszerbank Egyesülettel. Céljuk az, hogy az élelmiszer-pazarlás csökkentése mellett, közvetlen segítséget nyújtsanak a nehéz helyzetben élő családoknak is.

A PRÍMA OUTLET mögött álló Breier Csoport több mint 30 éve meghatározó szereplője a hazai élelmiszer-kiskereskedelemnek. A családi tulajdonban lévő vállalat jelenleg 26 üzletet üzemeltet Budapesten és Pest megyében, és elkötelezett a minőség, az innováció és a közösségi értékteremtés mellett.

A PRÍMA OUTLET első száz napja megmutatta, hogy az élelmiszermentés nemcsak egy jó ügy – hanem mindannyiunk közös jövőjének kulcsa.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Orvosi bravúr: aranybevonatú, személyre szabott pacemakert kapott egy beteg Pécsen
Az országban elsőként a A Pécsi Tudományegyetem Klinikai Központ Szívgyógyászati Klinikáján ültettek be ilyen pacemakert, amelyre eddig világszinten is csak nagyon kevés példa volt.


Itthon eddig példátlan beavatkozást hajtottak végre a Pécsi Tudományegyetem Klinikai Központ Szívgyógyászati Klinikáján: októberben az országban elsőként ültettek be aranybevonatú pacemakert.

Ez azért is komoly bravúr, mert a nemzetközi szakirodalomban is csak elenyésző számú hasonló beavatkozásról számoltak be ezidáig.

A klinika közleménye szerint a beavatkozásra egy különleges eset kapcsán volt szükség: a beteg a hagyományos, titántartalmú generátorral szemben túlérzékenységi reakciót mutatott. A titánérzékenység egy rendkívül ritka állapot, amelynek kapcsán a szervezet allergiás reakcióval reagál a beültetett eszközzel szemben.

A pacemaker-generátort egyedileg, a beteg alapbetegségének megfelelően gyártották le részletes kivizsgálást követően.

A piacon nem is érhető el ilyen eszköz, hiszen minden esetben a beteg kórtörténetének részletes elemzését követően gyártják le, majd ültetik be. A speciális aranybevonat megakadályozza, hogy a beteg szervezete allergiás reakcióval reagáljon a beültetett generátorral szemben.

A közleményben azt is írják, hogy

a pacemaker-generátor nem csak összetétele miatt számít különlegesnek, hanem jól példázza azt is, hogy a modern orvoslás egyre inkább a személyre szabott ellátás irányba halad.

„A Pécsi Tudományegyetem Klinikai Központ Szívgyógyászati Klinikájának célja, hogy hazai és nemzetközi szinten élvonalbeli terápiás megoldásokat kínáljon betegeinek – az egyéni különbségek és a magas szintű szakmai gondoskodás szem előtt tartásával” – írták.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Több mint egymillióan voltak kíváncsiak a magyar pavilonra Japánban
A magyar megjelenés az Expó központi témájához egyedi módon kapcsolódott, a figyelmet a hagyományokra, az ember és a természet harmóniájára, valamint a múlt értékeiből építkező jövő gondolatára irányítva.


A magyar részvétel minden szempontból sikertörténetnek bizonyult: közel 70 kulturális programmal, több mint 80 szakmai és üzleti rendezvénnyel, 46 ezer éttermi és 2250 protokollvendéggel, valamint kézzelfogható turisztikai eredményekkel zárta Magyarország a fél éves oszakai bemutatkozását.

Élő Népzenei Előadás a Pavilon Szívében

A Magyar Pavilon központi élményét az állandó élő népzenei előadás jelentette, amely 184 napon át negyedóránként várta a látogatókat. A program keretében 21 énekesnő naponta 43 alkalommal szólaltatta meg a magyar népdalokat.

Az előadás összesen 7848 alkalommal csendült fel – több mint 58 000 percnyi élő műsort ajándékozva a közönségnek. A magyar népzene, a viseletek és az előadók közvetlensége különleges atmoszférát teremtett: a látogatók a pavilonba belépve nemcsak hallhatták, hanem át is élhették a magyar hagyományok lüktetését.

A Magyar Konyha Diadala

A Magyar Pavilon étterme a világkiállítás egyik legnépszerűbb vendéglátóhelyévé vált. A Miska Kitchen & Bar hat hónap alatt 46000 vendéget fogadott, napi mintegy 250 főt.

A kulináris sikerek számokban:

Gulyáslevesből: 18 600 adag

Hortobágyi palacsintából: 17 000 adag

Somlói tekercsből: több mint 4100 adag, azaz 164 méternyi desszert készült – ez több mint másfél futballpályányi édes élmény.

A magyar ételek iránti érdeklődést jól mutatja, hogy sok látogató már reggel 8:55-kor, közvetlenül az Expó nyitását követően beállt a sorba, hogy biztosan bejusson az étterembe, amely hivatalosan 13 órakor nyitott.

Tradíció Kézműves Formában

A pavilon harmadik emeletén 22 héten át kézműves foglalkozások várták az érdeklődőket, amelyek végig teltházzal működtek. Összesen 11 tradicionális magyar mesterség mutatkozott be, köztük a nemezelés, a gyékényfonás és a kékfestés. A látogatók saját kezűleg készíthettek el kisebb tárgyakat, miközben megismerkedhettek a magyar kézművesség aprólékos technikáival.

Kultúra, Üzlet és Diplomácia

A Magyar Pavilon az Expó egyik legaktívabb országpavilonjaként zárt:

Kultúra: Közel 70 koncertet szervezett 50 magyar fellépővel, csaknem 600 művész és stábtag közreműködésével. Ezzel Magyarország a harmadik legtöbb kulturális programot bemutató országként zárta a világkiállítást, bemutatva hazánk zenei örökségének sokszínűségét a klasszikus, népi és kortárs műfajokban egyaránt.

Üzleti és Szakmai Rendezvények: 84 szakmai és üzleti rendezvény valósult meg hat különböző helyszínen, köztük a pavilon Community Centerében és az Expó ikonikus Női Pavilonjában, ahol Magyarország szervezte a legtöbb eseményt. Összesen 31 magyar vállalat mutatkozott be a japán partnerek előtt, ami új gazdasági és turisztikai együttműködések alapját teremtette meg.

Diplomácia: A pavilon 2250 protokollvendéget fogadott, 440 delegáció tagjaként. Tiszteletüket tették a japán császári család tagjai, de a vendégek között volt Nobel-díjas, államfő, kormányfő, olimpikon, nagykövet, tiszteletbeli konzul és püspök is.

Turisztikai Eredmények és Jövő

A pavilon nemcsak megszólította, hanem inspirálta is a japán közönséget – a kulturális jelenlét érzékelhetően erősítette Magyarország turisztikai vonzerejét.

„A világkiállítás ideje alatt 19 százalékkal nőtt a Magyarországra beutazó japán turisták száma 2024 azonos időszakához képest. A magyar bemutatkozás hidat épített a két nemzet között: élményt és inspirációt adott mindazoknak, akik az expós látogatásukat követően személyesen is szerették volna felfedezni hazánkat. A kulturális jelenlétnek ez a formája hosszú távon erősíti Magyarország imázsát a szigetországban.”

Kristó Ákos miniszteri biztos

A Magyar Pavilon a „Múltunk nélkül jövőnk sincs” gondolat jegyében épült, és az elmúlt fél év során méltó módon képviselte Magyarország értékeit. A látogatók számára a pavilon nem csupán építészeti különlegesség, hanem egy érzelmi és kulturális utazás is volt – lenyomata annak, hogy a fenntartható jövő kulcsa a természethez és hagyományainkhoz való visszatérésben rejlik.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SIKERSZTORIK
A Rovatból
Ádám magyarként Mexikóban lett híres tequila-szakértő: most dobja piacra saját márkáját, ami magyar hordókban készül
Magyarországon talán sokan nem is tudják, mennyire különlegesek az itteni tölgyfahordók, amiktől teljesen más íze lesz a tequilának - magyarázza Fodor Ádám.


Fodor Ádám története Angliában kezdődött el, ahová párjával, Andival érkezett 15 évvel ezelőtt. Karrierjük szépen ívelt felfelé, mindenük megvolt új hazájukban, mégis egy napon azt érezték, ki akarnak szállni a mókuskerékből. Belevágtak hát életük nagy kalandjába, és új életet kezdtek a napfényes Mexikóban. Felvették az ottani életritmust, ami annyira jól sikerült, hogy Ádám belevágott a tequila-bizniszbe és saját márkát hozott létre.

- Hogyan jött a kaland ötlete?

- Közgázon végeztem, és Budapesten helyezkedtem el, de már akkoriban is remek munkalehetőségek vártak rám, ezért a párommal, Andival elindultunk Anglia felé 15 évvel ezelőtt. Számviteli és pénzügyi feladatokat végeztünk mind a ketten, adótanácsadást, auditációkat. Az elején nagyon vonzó volt Anglia, minden klappolt, és nagyon élveztük, hogy középosztálybeli színvonalon éltünk. Kicsit még kevesebbet is dolgoztunk, mint itthon, és fantasztikus környezetben, Cambridge-ben laktunk egy kertes házban, nagyon ideálisnak tűnt minden. Négy évet töltöttünk el így, amikor rájöttünk, hogy ebből a mókuskerékből ki akarunk szállni. Ráadásul sokat volt hideg, sokat esett az eső, amitől hamar depressziós lesz az ember.

Rájöttünk, ez az angol életforma nem nekünk való,

hiába éltünk magasabb életszínvonalon, négy év ottlét bőven elég volt ahhoz, hogy eldöntsük, nem maradunk, és angolosan távozunk.

- Hogyan jött Mexikó a képbe?

- Egy nyaralásként. Amikor megérkeztünk, megdöbbenve tapasztaltunk, hogy a szürke Anglia után itt minden csupa szín és vidámság volt, mindenki mosolygott, és nagyon kedvesek voltak az emberek. Annyira megtetszett mind a kettőnknek, hogy nem is akartunk visszamenni a ködös Albionba. De sajnos muszáj volt, mert akkor még minden Angliába kötött minket. Nagyon boldogtalanok voltunk emiatt, és állandóan azon tanakodtunk, hogyan tovább, mit kellene csinálni. Tudatosan elkezdtük felkészülni a változtatásra, erre ráment még egy évünk, de Mexikó mellett döntöttünk, bár még akkor spanyolul sem beszéltük, és csak egyszer jártunk ott. Amikor váratlanul felmondtak nekem a munkahelyemen, ezt egy jelnek vettük, és a párom is azonnal felmondott.

- Felgyorsultak az események?

- Igen, azonnal elkezdtünk mindent felszámolni, megvettük a két repülőjegyet, és pár bőrönddel belevágtunk. Többen szó szerint hülyének néztek minket, hogy feladunk mindent, a jó munkánkat, a biztonságot, Európát. Kivettünk a neten keresztül egy kis lakást egy nyaralóövezetben, és így kezdtük el az ottani életünket. Fél év kellett ahhoz, hogy jobban átlássuk az itteni dolgokat, és kiismerjük alaposan a környéket. Fogalmunk nem volt semmiről az itteni élettel kapcsolatosan.

- Akkor eleinte nyaraló üzemmódban éltetek?

- Igen, olyan volt minden nap, mintha nyaralnánk, süttettük a hasunkat. Itt Mexikóban az idő, mint olyan, az nem létezik, talán mert nem változnak az évszakok, és mert folyton süt a nap. Persze itt sincs kolbászból a kerítés, de sokkal olcsóbb minden. És itt semmi nem sürgős. Eleinte nekünk sem volt fix jövedelmünk, de nem feszültünk meg emiatt, mert nagyon jól lehet itt élni. Hippi életformánk lett, lazán kezdtük élni a napokat mi is, nem aggódunk, hanem belevágtunk a kalandokba.

- Hogyan kezdtél bele mégis valamibe?

- Magyarországon olyan környezetben éltem, ahol megismerhettem, hogy melyik a jó bor, a pálinka, és emiatt a régiókat is. Amikor Angliába kiköltöztem, rájöttem, hogy egyáltalán nem ismerem más országok borait.

Elkezdtem eljárni borkóstoló eseményekre, ezek Angliában nagyon divatosak voltak, a magyar borokhoz képest ezzel kinyílt a világ.

Kurzusokat is elvégeztem, és nagyon tetszett. Bármerre, bármikor ha utaztunk, tanultam ott is valamit a helyi italokról. Amikor idejöttünk Mexikóba. akkor észrevettem, hogy nincsenek tequila-bemutatók, kóstolók, és ez szöget ütött a fejemben.

Senki nem beszélt arról, hogyan működik a tequila párlata, milyen fajták vannak, hogyan keressük a jó minőséget, miből tudhatjuk meg melyik olcsó, melyik drága fajta.

Mi voltunk az elsők akik ezt behoztuk Mexikóba, a Riviera Maya részre, ahol éltünk. Megalapítottunk a Tequila Academy Playa Del Carmen-t. Még házhoz is hívtak minket magánbemutatókra.

- Hogyan figyeltek rád fel tequila-cégek?

- Elkezdtem kóstolókkal foglalkozni, de ez az elején vak vezet világtalant helyzet volt. Egy picivel tudtam csak többet, mint azok, akiket oktattam. Törekedtem a nagyobb tudásra, így elkezdtem a helyi kurzusokat csinálni, és helyi kapcsolatokat kiépíteni.

Megismerkedtem a termelőkkel, meglátogattam a tequilafőzdéket,

és folyamatosan fejlődtem, bővíthettem a választékomat is a kóstolásokon. Rendszeresen visszajártam a termelőkhöz, főzdékhez, és ők elmesélték nekem a szakma rejtelmeit, a folyamatokat, és ez adott egy látásmódot, mert elég jól kiképeztek az itteni, mexikói szakemberek az iparágban. A kóstolóimról elkezdtek cikkek megjelenni magazinokban, helyi látványosság lettünk, ajánlottak minket egymásnak az érdeklődők, így az évek alatt több száz kóstolón voltam túl, több ezer embert megismertem, emiatt a márkák is elkezdtek érdeklődni nálam, hogy hogyan kerülhetnének be a kóstolóimra a termékeikkel.

- Hogyan lett a kóstolásból oktatás?

- Az ugrás akkor jött, amikor a Covid miatt átálltunk online kurzusra, és a koncepciónk már a szakmai oktatás lett, átalakultunk International Tequila Academy-vé . Kialakítottuk ezt a rendszert, rengeteg interjút szervezetem social médián keresztül, mert akkoriban mindenki jobban ráért. Mi voltunk ebben az elsők, és egyre jobban beleástam magam a tequila-előállítás jogi feltételeibe is emiatt.

Belevettem a saját tapasztalataimat is az oktatásba, felépítettünk egy három szintes tananyagot, teljesen átfogóan a tequila köré.

Minden itteni szakember nagyon segítőkész volt, szívesen átadták az infóikat, mert nekik ebben az a lényeg, hogy minden átlátható legyen, nincsenek titkaik. Többgenerációs családok mesélték el nekem a történetüket, mert a gazdák ettől is remélik, hogy a termékeiket jobban megismerhetik a vásárlók, szerintük ez is jobban ösztönözi a vásárlást, hiszen

bárki megismerhette rajtam keresztül a tradicionális tequila gyártás rejtelmeit.

Így lettek aztán már saját márkás kurzusaim is, akikkel egyeztettem, hogy bemutatom és oktatom az ő eljárásukat és történetüket minikurzusokon. Ehhez a létrehozott képzéshez videókat is készítettünk, és most már ott tartunk, hogy egy saját tequilamárkát akarunk bevezetni a a mexikói piacra.

- Hogyan jött a saját tequila márka ötlete?

- Azzal, hogy elkezdtem ezeket a kurzusokat, és a márkák is felfigyeltek rám, összekapcsolódtunk. Kicsi cégek és induló projektek kerestek meg, és küldték nekem tequilákat, megbíztak bennem, mert szakmailag kiforrtam, szerteágazó lett a tudásom.

Egyszer csak az egyik ilyen cég felkért, hogy készítsek nekik egy tequilát az én javaslataim alapján.

Az munkám az volt, hogy a kapcsolódási pont legyek a termelés és a marketing valamint a piac között. Ez azért volt számunkra nagyon fontos, mert általában, aki egy márkát visz, annak legtöbbször fogalma sincs, hogy még milyen termelési lehetőségei vannak.

Én, mint egy európai gyerek, mást is tanultam, mást is láttam, és ez a többlet, ami nagyon felkeltette az érdeklődésüket.

Behoztam a más országokban is tapasztalt dolgokat a gyártásba, és megtervezem a részfolyamatokban a változásokat, és ők kipróbálták ezeket, amiket javasoltam nekik.

Már az első ilyen termékem óriási siker lett,

de persze ehhez a márkának is ügyesnek kellett lennie a reklámban, és bár egyszeri kiadásra készült tequila volt, még így is eléggé kult lett. A fanatikusoknál, akik ezeket gyűjtik, ez egy elég tiszteletre méltó ital lett. Az egyik itteni rangsorba bekerültem ezzel a kreálmányom, a TOP3 kiemelten dijazott tequila közül csak az enyém volt blanco, a másik kettő helyezett extra añejo volt ez, azt jelenti, hogy három év feletti hordós érlelésű. A rangsort egyébként a Beverage Testing Institute állította össze, és a Forbesban is írtak róla. Ez még nem az én márkám volt, viszont egy nagyon jó nyitás volt ahhoz, hogy ebben is kipróbálhattam magam, rizikó mentesen.

- Hogyan álmodtad meg a saját tequila márkádat?

- Több startup céggel, mint például a Alma Del Jaguarral is összekapcsolódtam, és velük is elég szép eredményeket értünk el. Amit nekik terveztem,

a mai napig benne van a világ 50 tequilájában, azt hiszem jelenleg a 25. helyen, mint kiváló minőség.

Ez sarkallt arra, hogy elkezdjek a saját tequilámmal is foglalkozni. Nyilván valami különlegességet kellett kitalálnom ehhez, de már termelőként gondolkozom. Van pár új termékkoncepcióm, amik jó eséllyel még jobbak lesznek, mint az előzőek voltak. Ez a folyamat, most egy teljes alkotói szabadságot ad, amibe senki nem fog beleszólni, de sajnos volt már olyan is, hogy a terveimet felhasználták a belegyezésem nélkül.

Ma már Mexikóban értéket képvisel, amit én állítok elő, ezt a nemzetközi szakmai sajtó is így gondolja.

Több cikk jelent meg rólam a Forbes és a Robb Report magazinban, emiatt ma már jobban kell ügyelnem, kinek mutatom meg az ötleteimet. Nekünk is nulláról kellett kezdenünk, alapból tudtuk, hogy ez lesz, számítottunk rá, és terveztük is, hogy itt valamilyen vállalkozást fogunk létre hozni, és így is lett.

- Izgalmas a piacra dobás?

- Itt Mexikóban az emberek nagyon lazák. Például most volt itt egy nagy ünnep, ami több hétig is eltartott, ilyenkor is sokan elmennek vakációra, emiatt csúsznak a dolgok. Itt nem úgy van, hogy mindennap ezzel kell foglalkozom 100 százalékosan, mert nem is lehet. Mindent nyugisan ki kell várni, mert a dolgok sokkal lassabban oldódnak meg. Ez az időszak tehát várakozással teli számunkra izgalmas, látni ahogy bepalackozzák a terméket, de maga a történés ahogyan megy, az olyan, ahogy adja az élet, eléggé képlékeny ez az út.

- De mégis mennyi idő ez?

- Már vagy két éve biztos elkezdődött ez a folyamat, a márkám neve Mano de Obra lett, amit másfél éve regisztráltam mindenfelé, így az USA-ban és a UK-ban, és természetesen Mexikóban is meg lehet majd vásárolni.

- Az sem okoz fennakadást, hogy nem vagy mexikói állampolgár?

- Mi itt már állandó lakosok vagyunk, csak egyetlen dolog amit nem tehetünk, nem szavazhatunk, mivel még nincs mexikói útlevelünk. De teljes jogú lakosok vagyunk itt, és emiatt van adószámunk, amivel mindent tudok intézni, szóval nincs gond ezzel.

- Miből készül a tequila?

- Ez egy olyan párlat, amit az agave növényből, azok közül is a különleges kék fajtából készítenek. Nagyon hasonlít a tradicionális magyar pálinkához, mert fehér és erős az alkoholfoka. Nagyon kevés a világon az olyan fehér párlat, ami önmagában is karakteres, mint a pálinka, de ilyen lehet még a perui pisco, a bolíviai singani, illetve a cseh slivovice vagy a francia eau-de-vie párlatok.

A mexikóiak tehát úgy fogyasztják a tequilát, mint mi magyarok a pálinkát.

Emiatt van ez az érdekes kapcsolat a két ital között.

- Mennyi hordóval kezdted a termelést?

- Most 11 hordóm van, amiben érnek a tequiláim. Ezek mind 50 literesek, ezekben pihennek két éve a termelőnél, Sergio Cruznál, akivel együtt dolgozom és a partnerem ebben a vállalkozásban: az ő általuk elkészített, letermelt tequilát töltöttük bele.

Itt a párlaton most nem változtattam, az ő általuk képviselt jó minőséget érleljük a hordóimba.

Ezeket az adagokat, most a magyar hordók minősége fogja mássá tenni, mert az nagyon különleges. És még egy extra dolog, hogy magyar zene is szól mellettük.

Magyar hordókban érik a tequila: Ádám és Sergio közösen vállalkoznak

- Hány évig érlelődnek a hordókban?

- Kiváló minőségre törekeszem, jelenleg 10 hordóban érlelünk kipróbálásból: két hordótípusom van az egyik a Mátrából, a másik a Zemplénből származik. Most, két év után kezdtük megkóstolni, a leendő vevőkkel, és akiknek eddig megmutattam, azt mondták,

hogy nem is tudnak választani, mert szerintük 100 százalékos lett a tequila minősége a magyar hordókban.

Ezt szerintem a magyar hordóknak is köszönhetjük. Egy harmadik generációs kádár családdal kapcsolódtam össze, mind a kétféle hordó más ízeket hordoz magában, attól függően honnan való a fa. A mátrai íze epresebb erőteljes gyümölcsös, friss erdei bogyós aromájú, picit férfiasabb ízvilágú, a zempléni inkább virágos aromákkal, kicsit könnyebb, nőiesebb ízhatású. Érdekes, hogy Mexikóban leginkább az amerikai bourbonokhoz használt hordókat használják újra fel a tequilákhoz. Van, hogy ez még hat az ízére, de van, hogy már nem, általában ez a hordós tequila megoldás itt Mexikóban, a termelők ezeket veszik meg, mert olcsóbb. Az én hordóim különlegesek és egyediek, csakis erre a célra hozattam őket, örök életre szólnak, érnek évről-évre, nem szűnik meg a képességük, minél öregebb lesz annál jobb.

A magyar hordó egyébként nagyon kelendő Amerikában, előszeretettel használják a kaliforniai borászok, de itt Mexikóban ez még nem elterjedt.

Ezt a magyarok nem is iztos, hogy tudják, mennyire értékes az otthon készült hordó, én sem tudtam egészen addig, míg ide nem költöztem.

- A magyar hordótól különlegesebb lesz a tequilád íze?

- Itt a magyar hordókban érlelt ital nagyon különlegesnek számít. Többféle tölgyfahordó fajta van, abból a franciák is használnak számosat.

A magyar tölgynek, mivel nem feltétlenül optimális éghajlatban nőnek fel, különlegesek az évgyűrűik, emiatt másként működik a levegőztetése az ebből a fából készült hordóknak.

A mi fáinkban vékonyabb évgyűrűkből több van, ami miatt belül lélegzik a hordó, de nem ereszti át a benne tárolt italt, levegőztetik ezek a kapillárisok, sokkal jobb az oxigén-ellátása. Az én hordóim kisebbek, 50 literesek, több ízanyagot vesznek át, jobban levegőznek. Már most kiváló a tequilám íze ettől, aki eddig megkóstolta, leesett az álla.

- Mit szóltak a mexikóiak, hogy magyarként tequilát készítesz?

- Azért is szeretek Mexikóban élni, mert a világ egyik legbefogadóbb népe. Itt igazából, mint külföldit, nem lenéznek, hanem örülnek és megtiszteltetésnek veszik, hogy a világ összes országa közül őket választottam. Az itteniek már engem is mexikóinak tekintenek.

- Elképzelhető, hogy Magyarországon is bemutatod a tequiládat?

- Nagyon nagyon remélem, hogy erre is sor fog kerülni. Szeretnék olyan befektetőket is bevonzani ehhez, akik Magyarországon is tudnak értékesíteni, ebben látok fantáziát.

Nagyon szeretném a magyar a Michelin-csillagos helyekre ejuttatni, ahová ez eleve pozicionálva van a különlegessége miatt.

Mexikóban megtanultunk lenyugodni, nem sietni, hogy egy ügyintézés tart, ameddig tart, úgyhogy most sincs más dolgunk, csak szépen kivárni, hogy elkezdhessük palackozni a magyaros tequilát, aminek az íze már most nagyon ígéretes.


Link másolása
KÖVESS MINKET: