hirdetés

SIKERSZTORIK
A Rovatból
hirdetés

Már négy hónaposan bölcsődébe adta kislányát Karikó Katalin

A világhírű kutató elmesélte azt is, hogy férjével eltérő műszakban dolgoztak, így a gyerek közvetített közöttük. De együtt mindent megoldottak.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2021. május 02.

hirdetés

Az anyaság és karrier lehetőségéről beszélt Karikó Katalin a Doktoranduszok Országos Szövetségének online rendezvényén.

Elmesélte, hogy már a terhessége idején - a radioaktív anyagokkal végzett vizsgálatok miatt - csökkentenie kellett a laboratóriumi munkát. A világhírű tudósnak a bölcsőde nagy segítséget jelentett, mikor 1978-ban megkezdte munkáját a Szegedi Biológiai Kutatóközpontban doktoranduszként - írja a Szegedi Tudományegyetem Hírportálja.

"Miután megszületett a lányom, már négy hónapos korában a bölcsődébe adtam. Nagyon kedvezményes volt ez az ellátás a ’80-as évek elején. A gyermekorvos napi látogatása pedig biztonságot jelentett.

Lehetett üzenő füzetbe írni azoknak, akikre rábízta az anya a gyermekét. A dolgozó nő úgy érezhette, hogy szakértők vigyáznak a kicsire, akit közösségben helyezett el. A bölcsőde nagy segítség egy női pályán" - mondta Karikó Katalin.

Amerikában sem volt egyszerű összeegyeztetni a munkát és a családot.

"Reggel 5-6 órakor már a laboratóriumban kezdtem a napot.

hirdetés
A kislányom már második-harmadik osztályos korában tudta, hogy egyedül kell felkelnie, fel kell öltöznie. Ha a férjem az éjszakai műszakból hazajött, elvitte az iskolába. Később már egyedül ment a buszmegállóba, ahol az iskolabusz felvette. Én pedig délután mentem érte az iskolába"

– mesélte a kutató. Azt is elárulta, hogy mivel férjével különböző műszakban dolgoztak, így a lányuk "közvetített" közöttük. Sokszor kérdezték a kislányt, hogy "mit mondott apád" vagy "mit mondott anyád"? De végül közösen megoldottak mindent.

Elárulta, hogy kislánya nagyon önálló lett, de mivel egyedül öltözött, ezért "nem láttam reggelente, hogy mibe öltözik a lányom. Így aztán előfordult, hogy amikor érte mentem délután az iskolába, látom: a lyukas nadrágja van rajta. Kérdeztem: Miért ezt vetted fel az iskolába? Mert ez a kedvencem – válaszolta".

Karikó Katalin kislánya - Francia Zsuzsanna - a sportolói pályát választotta, élsportoló lett és két olimpiai aranyérmet is szerzett evezésben. A gyereke sikerei kapcsán sokáig úgy tartották számon, mint az olimpiai bajnok édesanyja.

A kutató azt is elmondta, hogy számára fontos példát mutattak szülei, akik keményen dolgoztak: "a szüleim is példaképeim voltak. Sokat dolgoztak és támogattak… Boldog gyerekkorom volt".



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
SIKERSZTORIK
A Rovatból
hirdetés

Nem várt siker: Curtis és Szabó Ádám klipjét Los Angelesben díjazták

Az Ez vagyok én című dalukhoz készült elképesztő látványvilágot a Los Angeles Film Awards legjobb videóklip kategóriájában díjazták.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2021. május 03.

hirdetés

A Los Angeles Film Awards legjobb videóklip kategóriában díjazta Curtis és Szabó Ádám remekét, az Ez vagyok én-t. A klip 2 hónapja debütált és már több mint kétmilliószor pörgették a YouTubeon.

Február végén robbant be a két előadó kollaborációja, amely barátságuknak is himnusza is egyben.

A klip elképesztő látványvilággal érkezett, ami nem is meglepő, hiszen a videón már összeszokott stáb dolgozott. A mesteri anyagot Jimy J. Hollywood rendezte, a srácok pedig annyira parádésan alakítottak, hogy emellett még az Egyesült Államokban sem tudtak szó nélkül elmenni.

„Amikor először meghallgattam a dalt rögtön megfogott a mondanivalója, hogy a barátság mennyire fontos dolog Ádi és Curtis életében. Szerettük volna ezt megjeleníteni olyan köntösben ami egy kicsit vad, vakmerő, ezért gondolkodtunk kosztümös megvalósításban és így alakítottuk Curtis kedvenc filmjéhez”

- emlékezik vissza a rendező.

„A gyártásvezetőm telefonált hogy megnyertünk egy olyan díjat Los Angelesben, amit előttünk James Arthur és Travis Barker vitt el! Nagyon büszkék voltunk erre a videóklipre már előtte is, de ez hatalmas elismerés nekünk! Köszönöm az egész stábnak a kitartó munkáját”

- osztotta meg Jimy J. Hollywood.

hirdetés

Curtis így reagált: „Ez óriási elismerés, ráadásul éppen az a klipünk nyert, ami a szívügyünk volt már az első pillanattól kezdve. Az a video, ami az igazi barátságról, a feltétel nélküli, őszinte barátságról szol. Nagyon jó érzés, hogy nem csak a nézők, hanem a szakma is elismeri a munkánkat. Teljesen meglepett a hír, de nagyon örülök és büszke vagyok a csapatra”.

VIDEÓ: Ez vagyok én


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
SIKERSZTORIK
A Rovatból
hirdetés

Sok súlyos koronavírusos beteg életét mentheti meg a magyar fejlesztésű lélegeztetőrendszer

Az Óbudai Egyetemen kifejlesztett prototípus nagyszámú, kritikus állapotú légzési elégtelenséggel küzdő beteg egyszerre történő és személyre szabott lélegeztetésére használható, akár kórházi körülményeken kívül is.
MTI, címkép: Óbudai Egyetem - szmo.hu
2021. április 23.

hirdetés

Sok súlyos állapotú koronavírus-fertőzött életét mentheti meg annak a magyar fejlesztésű lélegeztetőrendszernek a prototípusa, amelyet az Óbudai Egyetemen fejlesztettek ki.

Az egyetem pénteki, az MTI-hez eljuttatott közleménye szerint

a tömeg-lélegeztetőrendszer prototípusa nagyszámú, kritikus állapotú légzési elégtelenséggel küzdő beteg egyszerre történő - személyre szabott - lélegeztetésére használható, akár kórházi körülményeken kívül is.

Az Óbudai Egyetemen - mérnökök, orvosok, fizikusok, matematikusok közreműködésével - tavaly indult MassVentil projekt keretében valósult meg a tömeg-lélegeztetőrendszer mobilizálható, könnyen szállítható prototípus változatának (konténeres megoldás), valamint a tesztkörnyezetének a kialakítása, és már tesztelték is a berendezés működését.

Az egyetem közleménye szerint a tömeg-lélegeztetés az egyéni lélegeztetés hagyományos módját egészíti ki új funkciókkal, ellentétben a járvány első hullámánál kialakított úgynevezett társlélegeztetés koncepciójával.

A tömeg-lélegeztetőrendszer az egységesített szoftvermegoldásaival az orvosi munka hatékonyságát is növeli: egyszerre több páciens hatékony monitorozására ad lehetőséget. Egyben védi a szakszemélyzet egészségét azzal, hogy a kilélegzett levegőt a pácienstől automatikusan elszállítja és megszűri - írták.

hirdetés


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
SIKERSZTORIK
A Rovatból
hirdetés

A magyar fotós képei eddig 11 alkalommal nyerték el a National Geographic Nap képe elismerését

Kószó András egyik Magyarországról készített filmjét pedig bemutatta az ismeretterjesztő csatorna az Európa a magasból című sorozatában.
Fotók: Kószó András - szmo.hu
2021. április 24.

hirdetés

Hogyan kerül egy magyar fotós képe a világ egyik legismertebb ismeretterjesztő magazinjába? Ráadásul - a magát amatőr fotósnak tartó Kószó András - nem is egy képét tartották méltónak a közlésre.

Hogyan kezdett fotózni, miért a természet ejtette rabul és hogyan került kapcsolatba a világhírű magazinnal? Erről is mesél a Szeretlek Magyarországnak Kószó András.

"A képi ábrázolás már gyermekkoromban elbűvölt, különösen a magasból elém táruló természeti szépségek, tájak, különleges helyszínek, amik nagy hatással voltak már akkor is rám. Édesapám pilótaként sokszor magával vitt repülései során, így a madarak szemszögéből láthattam a lenti világot.

Nagy öröm volt számomra, amikor hazánkban is elérhetővé váltak a kamerával felszerelt drónok, az elsők között jutottam hozzá egy ilyen szerkezethez, azóta is ez a kedvenc fotózási eszközöm.

Úgy érzem, jól döntöttem, hisz az általam készített fotók már 11 alkalommal nyerték el a National Geographic online felületén a Nap képe címet, majd a Hónap képe címet is kiérdemeltem, ami a magazinban is megjelent.

A fotózáson túl kedvencem lett a filmkészítés is, e technika alkalmat adott arra, hogy minél szebb és szebb tájakat, épületeket, természeti jelenségeket örökítsek meg a csodálatos Magyarországról.

Különösen a kevésbé ismert, eldugott, a nagyközönség által nem ismert helyeket szeretem előszeretettel bemutatni.

Ha lehetőségem van külföldre utazni, ott lapul nálam a kamerám, hisz elengedhetetlen számomra, hogy megörökítsem az ottani, helyi szépségeket is, majd útifilm formájában közreadni.

hirdetés

Örömmel és egyben büszkeséggel tölt el, hogy egy angliai filmvállalat, aki a Nat Geo filmjeit is készíti, elkérte az egyik Magyarországról készített filmemet és bemutatta a National Geographic, az Európa a magasból című sorozatában, ami a csatornámon jelenleg is itt elérhető.

VIDEÓ: Magyarország madártávlatból

Ezen kívül több külföldi tv társaság is keresett meg hasonló kéréssel, hogy útifilmjeimet bemutathassák csatornájukon.

Egyre jobban érdekel a filmkészítés is, hisz munkámból adódóan már olyan szerencsés helyzetbe kerültem, hogy

a Magyarországon forgatott híres amerikai filmekhez is készíthettem zászlókat, ami gyakorlatilag a „fő foglalkozásom”. Vehettem már részt forgatáson is, és ez még jobban megerősített abban, hogy ha hobbiként is, a fotózást és a filmkészítést tovább folytassam és mind magasabb szintre emeljem, hisz mindennapjaim részévé vált e tevékenység."

Ezek a fotók jelentek meg a National Geographic-on a Nap képekén:

András fotógalériáját ITT találod.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
SIKERSZTORIK
A Rovatból
hirdetés

A holdautó magyar tervezője elárulta, hogyan győzték meg a NASA-t a jármű fontosságáról

A 93 éves Pavlics Ferenc exkluzív interjút adott a XXI. századnak, melyből az is kiderül, hogy hogyan oldotta meg a mérnök a leszállóegységben a helyhiány problémáját.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2021. május 03.

hirdetés

Magyarországon ma már több nagy márka is gyárt autót és magyar mérnökök az utóbbi 100 évben világszerte bizonyították tehetségüket. Elég Galamb Józsefre, vagy Finta Lászlóra gondolni. A négykerekű járművek közül – szó szerint – kiemelkedik három. Olyan magasságokba, melyeket más autók talán sosem érnek el.

A holdautókról van szó, amelyeket szintén egy magyar mérnök, Pavlics Ferenc tervezett.

A most 93 éves, Amerikában élő mérnök exkluzív interjút adott a XXI. századnak. A magyar származású mérnök a budapesti Műszaki Egyetemen végzett, majd Amerikába vándorolt, ahol autógyárakban dolgozott. A főnöke ötlete volt, hogy készítsenek egy holdautót, hátha egyszer szükség lesz rá. Évekig tartott amíg meggyőzték a NASA-t a szükségességéről. A makettjükkel azonban sikerült meggyőzni őket.

A legnagyobb gond a helyhiány volt a Holdra leszálló egységben. De a magyar mérnök rájött a megoldásra.

Az Apollo-15 vitte magával az első holdjárót, majd az Apollo-16 és 17 is vitt magával egy-egy szerkezetet. A három autó több mint 91 kilométert tett meg a Holdon. Ennek is köszönhető, hogy sok kőzetet tudtak visszahozni a Földre kutatási célra. A három holdautó most is a Holdon van.

VIDEÓ: Az RTL Fókusz beszámolója

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: