Jókenyér: egyszerre finom és egészséges
Ludwig Klárának, a Jókenyér alapítójának életében már gyerekkorában fontos szerepet játszott a sütés. Érettségi után Németországban próbált szerencsét, és az ott töltött évek alatt megismert sokszínű kenyérkultúra ösztönözte arra, hogy külföldön szerzett tudását itthon kamatoztassa. Magas minőségű, 100%-ban természetes alapanyagokból és szívvel-lélekkel készített kenyereivel igyekszik hozzájárulni, hogy az egészséges táplálkozás hazánkban is egyre nagyobb teret nyerjen. Előző cikkünkben írtunk a kenyérről és összeszedtünk pár tévhitet róla. Klára hitvallása szerint ahhoz, hogy valaki testileg és lelkileg is boldog lehessen, elengedhetetlen a megfelelő táplálkozás. Pilisszentiváni üzemük mára több mint 100 embernek ad munkát.
Hogy indult az egész sikersztori? – kérdezem Klárától (hiszen nem vitás, hogy arról van szó), ő pedig lelkesen mesélni kezd.
A ’90-es évek közepén még eléggé behatárolható volt a magyarok ízlése: a többség számára nem létezett más, csak túrós táska, kakaós csiga, illetve fehér kenyér. A céljuk az volt, hogy bebizonyítsák, ezeken túl is van élet, nem kell félni az újdonságoktól.
Kezdettől fogva a rozskenyerekre helyezték a fő hangsúlyt, és szép lassan eljutottak oda, hogy az emberek egyre nyitottabbá váltak a termékeikre. Első kenyerüket 1995. november 7-én sütötték meg a Ludwig és Mentesi Német Pékségre elkeresztelt, mindössze 50 négyzetméteres üzemükben.
Naponta körülbelül 10-15 kenyeret sütöttek, melyeket többnyire a környékbeliek, valamint a német kenyérkultúrát hiányoló külföldiek vásároltak fel. A hiánypótló terméknek azonban hamar híre ment, nemsokára a legfényűzőbb hazai szállodákba és néhány CBA-ba is elkezdtek szállítani. Ebben az időszakban pékségükben a klasszikus rozskenyér mellett diós, három magos és burgonyás kenyeret sütöttek, melyeket Klára maga szállított ki – szép lassan naponta 1 tonna kenyeret mozgatott egymaga.
2001-ben nyitották meg az első saját üzletüket, innentől kezdték el bevezetni az édes péksüteményeket, illetve a búzalisztből készített kenyereket, kifliket is. Végül 2005-ben vették fel a Jókenyér nevét, ami egy szóban is jól kifejezi, mi a tevékenységük lényege.
Húsz év alatt sikerült eljutniuk a kétszemélyes vállalkozástól a mostani állapotig, és a kettő között végig egyenletes volt a növekedés. Sem óriási ugrás, sem nagy visszaesés nem történt, folyamatosan fejlődtek. Az 50 négyzetméteres üzemüket először egy 350 négyzetméteresre cserélték 2001-ben, és további 9 év alatt jutottak el oda, hogy már az utóbbiban is heti 7 napon, 100 százalékos kihasználtsággal folyt a termelés.
Ekkor húzták fel a ma is használt gyárunkat igazi zöldmezős beruházásként: a területen, ahol mi is beszélgettünk, szó szerint semmi nem volt azelőtt. A régi épület egy részében pedig cukrászüzemet alakítottak ki tavaly nyáron, azóta cukrászsüteményekkel is várják a vásárlókat. Most alakítják át az összes üzletüket, az a tervük, hogy hamarosan mindenhol árulnak majd sütiket is.
Mire Klára eddig jutott a történetben, éppen eljött az ideje, hogy mi is megkóstoljuk a finomságokat. Nekem ez volt az első találkozásom a Jókenyér termékekkel, de egész biztosan nem az utolsó. Minden isteni volt, az édes és a sós péksütemények, illetve a cukrászsütik egyaránt. Gyakorlatilag szétolvadnak a szájban, és a minőségi alapanyagok is erősen érződnek rajtuk: ég és föld a különbség a szokásos tucatpékárukhoz képest.
Az már az üzem bejárásakor kiderült számunkra, hogy a Jókenyér nem a 15 forintos vizes zsemlékre specializálódott. Épp csúcsidóben, délelőtt jártunk ott, amikor a legtöbb dolgozó sürög-forog odabent. Mindenkinek megvan a maga feladata, az egyes munkaköröket tűpontosan elkészített beosztások szabályozzák. Szervezetlenségnek helye nincs, minden olajozottan működik.
A Jókenyér termékek legfontosabb jellemzője, hogy margarin helyett vajjal készítik őket, ami bizony az ízükön is érződik: én személy szerint eleve vajpárti vagyok, így ezzel még egy pluszpontot szereztek nálam. A másik alap pedig az úgynevezett hosszú érlelési technológia. Ennek lényege, hogy a tésztát a megszokottnál jóval tovább, akár egy teljes napig is pihentetik. Időigényessége miatt ezt csak kevesen vállalják be, pedig valódi garanciát jelent a minőségre.
Klára ma már hivatalosan üzletvezetőként tevékenykedik, de mint mosolyogva mondja, továbbra is nagyon szeret lemenni az üzembe és a termeléssel foglalkozni, elvégre ez a szakmája. Napi szinten tartanak termékellenőrzéseket, ilyenkor súly, külalak és még több szempont alapján tesztelik, minden megfelel-e a szigorú előírásoknak.
Nagyon fontosnak tartják a közvetlen kapcsolatot az összes munkavállalóval, mindenkit névről ismernek. Nem véletlen, hogy sokan 15-17 éve náluk dolgoznak, sőt jó részük oda is költözött a környékre, egész életét átszervezve a munkája miatt.
Komoly hangsúlyt helyeznek a kézműves jellegre is: csak azokat a munkafolyamatot gépesítik, ahol az ember hozzáadott értéke nem releváns. Például
a tésztát nyugodtan feloszthatja egy gép is megfelelő méretű darabokra, mert attól nem lesz jobb, vagy rosszabb a kenyér. Az viszont, hogy egy pék a kezével gyúrja át a tésztát (ez az úgynevezett virgolás), tényleg minőségi különbséget jelent, emiatt továbbra is emberek végzik.
Ezzel a szemlélettel nem sokan vannak így rajtuk kívül, de hisznek benne, hogy a végeredmény őket igazolja.
Pilisszentivánon a gyerekeket is izgalmas programokkal várják. Sokan keresték meg őket óvodákból és iskolákból, hogy meglátogatnák az üzemet, erre azonban a higiéniai előírások miatt nincs lehetőség. Helyette kitalálták a gyerekpékséget, aminek lényege, hogy 10-20 fős csoportokban avatják be a kicsiket a kenyérsütés alapjaiba.
Mesélnek nekik a gabona ültetéséről, aratásáról és feldolgozásáról, majd saját kezükkel ki is próbálhatják a formázást és a dagasztást. A végeredményt pedig kisütve hazavihetik. Sokan már attól is el vannak bűvölve, hogy találkozhatnak egy igazi pékkel, hát még akkor, ha Klára személyesen vezeti a foglalkozást:
- mondja nevetve.
Klára a jövőbeni terjeszkedést is az eddigiekhez hasonló tempóban képzeli el: nem terveznek hatalmas ugrásokat, inkább szépen fokozatosan lépnek egyre feljebb. Folyamatosan fejlesztik termékeiket, újabbnál újabb ízesítéseket kísérleteznek ki. Nemrég például a szezonra való tekintettel medvehagymás péksüteményekkel rukkoltak elő, és cukrászsüteményeiknek is komoly jövőt jósolnak.
Személyes sikerélményként fogják fel, ha egyre több embert tudnak meggyőzni a tudatos táplálkozásról, ami számukra is a legalapvetőbb. Így pedig, hogy termékeik nemcsak egészségesek, de finomak is, igazán nincs nehéz dolguk. Győződjetek meg róla ti is: összesen 14 szaküzlettel várnak benneteket, a listát ITT TALÁLJÁTOK.
Ha te is megkóstolnád a Jókenyér termékeit, nyomj egy lájkot!