Jokenyer
10 tévhit a kenyérről
A kenyér az egyik legalapvetőbb élelmiszerünk, mégis rengeteg tévhit kering körülötte. Összeszedtünk tízet, hogy eloszlassuk őket!
Fizetett hirdetés
2015. június 06.

A kenyér az egyike a legalapvetőbb élelmiszerünknek. Az emberek többsége napi szinten fogyasztja. Manapság sok tévhit kering körülötte, ezért összegyűjtöttünk néhányat nektek:

1. A barna kenyér mindig teljes kiőrlésű és magas rosttartalmú?

Sajnos nemcsak a teljes kiőrlésű és a rozsliszt adhat a pékáruknak barna színt, előfordul, hogy maláta, kakaópor vagy egyéb színezőanyagok segítségével érik el a kívánt színhatást. A maláta nem egészségtelen, hiszen az is természetes alapanyag, de mégsem azt a rostokban, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag kenyeret kapjuk, amit elvárnánk.

1-Rozskenyér 0,5 kg (1)

2. Tényleg magas a kenyerek sótartalma?

A sónak rendkívül fontos szerepe van a kenyértészta összeállításakor, hiszen nem csak a pékáru ízéhez, de az élesztő erjedésének szabályzásához és a gluténszálak stabilizálásához is hozzájárul. A pékáruk a Magyar Élelmiszerkönyv előírásának megfelelően nem tartalmaznak az egészségre káros sómennyiséget, de mivel a kenyér táplálkozásunk szerves részét képzi, ezért a vérnyomás problémával küzdőknek érdemes figyelni a kenyérbevitel mennyiségére.

3. Ha levágjuk a kenyér megpenészedett részét, a többi attól még fogyasztható?

Ésszerűnek tűnhet, hogy a kenyér penészesedésekor elég a kékes-zöldes színekben pompázó penészfoltokat eltávolítani, ám nem árt, ha tudjuk, hogy a penészgomba ekkorra már kenyerünk belsejében, számunkra láthatatlan módon is felütötte fejét, így a tünetkezelés magát a problémát nem oldja meg. Megfelelő tárolással elkerülhető a penészgomba megjelenése: tartsuk pékárunkat hűvös, száraz helyen!

4. Az előre csomagolt kenyerek tartalmaznak tartósítószert?

A magyarországi előírások szerint, amennyiben egy péktermék tartalmaz tartósítószert, kötelező azt külön jelöléssel ellátni, azaz a címkén vagy csomagoláson feltüntetni. Az előre csomagolt, szeletelt kenyerek valóban tartalmazhatnak tartósítószert, akad azonban néhány pékség, ahol ugyanúgy készülnek, mint csomagolatlan társaik, a különbség csupán a csomagolásban figyelhető meg. A tudatos vásárlóknak tehát érdemes ezen kenyereket keresni és a csomagolásról vagy címkéről tájékozódni a pékáru tartósítószer tartalmáról vásárlás előtt.

Wellness kenyér

5. Egészséges vitaminokkal dúsított kenyér?

Bár a különféle vitaminokkal dúsított kenyerek egészségesnek tűnhetnek, nem árt tudnunk, hogy általában a fehérlisztből készült termékek esetén szokták ezt az eljárást alkalmazni, melyekből pont a szervezetünk számára igazán fontos rostok és ásványi anyagok hiányoznak.

6. Mit csináljunk, ha nincs címke a kenyéren? Honnan tudjuk, hogy milyen fajta?

Sokan bizalmatlanok a címke nélkül árusított kenyerekkel kapcsolatban. Jogosan. Az élelmiszerek jelölésének általános szabályait jelenleg európai uniós irányelven alapuló minisztériumi rendelet szabályozza. Ennek értelmében a nem csomagolt kenyerek esetén is szükséges feltüntetni azokat az alapinformációkat, ami alapján a fogyasztó tájékozódhat. Azok a pékségek, akik vállalják, mi van a kenyerükben, a termék megnevezése, mennyisége, fogyaszthatósági időtartama és nevük, címük megjelölése mellett az összetevők listáját is feltüntetik a címkéjükön. Mindig nézzük meg, hogy az általunk választott kenyéren megtaláljuk-e ezen információkat!

1-Burgonyás kenyér (3)

7. A legtöbb fogyókúra a szénhidrátok elhagyását írja elő. Tényleg érdemes kihagyni táplálkozásunkból a szénhidrátokat?

A szénhidrátok szervezetünk számára elengedhetetlen energiaforrások, amikből fizikai és szellemi munkavégzés esetén szükséges többletenergiát nyerhetünk. Ha azonban több szénhidrát tartalmú ételt fogyasztunk, mint amire szükségünk van, akkor a felgyülemlett szénhidrátok túlsúlyt képezhetnek. Az ideális étrend 45%-át szénhidrátok teszik ki, melyeket érdemes teljes kiőrlésű, magas rosttartalmú terméket választani. A Jókenyér wellness kenyere például 31,9 g/100g szénhidrátot tartalmaz, amely a kizárólag természetes anyagokból készült kenyerek esetében kifejezetten alacsonynak mondható. A reggeli, köztes étkezések nagyon fontosak, ilyenkor bátran együnk ilyen termékeket. Az olyan egyoldalú diéták, amelyek hosszú távon megvonják a szénhidrátot, sokszor egészségügyi károkat is okoznak.

A keményítő tartalmú ételek táplálkozásunk egyik legfontosabb részét képzik, dietetikusok előírása szerint az egészséges étrend legalább harmadának kell keményítőt tartalmazni. Keményítő tartalmú étel a különböző tészták, a burgonya, a rizs mellett a kenyér is. Elhagyás helyett érdemes inkább pékáru minőségén változtatni; válasszunk magasabb rosttartalmú, teljes kiőrlésű vagy rozslisztből készült kenyeret!

8. Ha megpirítom a fehér kenyeret, változik a kalória tartalma? Egészségesebb lesz?

Bár a pirítás során a kenyérszelet veszít súlyából, ez szinte teljes egészében a nedvességvesztésnek köszönhető. A fennmaradó súlyveszteségért a hő hatására a szelet külső felületén található szénhidrátok és aminosavak reakcióba lépése felelős, de ez annyira elenyésző, hogy a kenyérszelet kalóriatartalma nem változik.

Teljes kiőrlésű magos kenyér

9. Ha lefagyasztom a kenyeret, hogy legyen otthon tartalék, aztán mikrohullámú sütőben kiengedem, veszít frissességéből?

Kenyerünk mélyhűtőben való tárolással akár egy hónapig is eltartható. Amennyiben emellett a módszer mellett döntünk, érdemes néhány alapszabályt tisztázni: nem árt a pékárut fagyasztás előtt szeletekre vágni, így a kiolvasztás is könnyebb lesz. Semmiképp se mikróban olvasszuk ki, elég, ha a fogyasztásra szánt szeleteket negyed órával előbb elővesszük, szobahőmérsékleten ennyi idő alatt pont elérik a kívánt állagot. Pirítós esetén nincs szükség kiolvasztásra, elég a még fagyott kenyérszeletet pirítani, az eredmény ugyanolyan lesz.

10. A látványpékségben látható péksütemények, mivel ott sülnek, mindig frissen készülnek, adalékanyag nélkül?

A „helyben sütött pékáru” kifejezéssel egyre gyakrabban találkozunk. Ilyenkor abban a biztos hitben vásárolunk, hogy a lehető legjobbat tesszük, hisz friss áruhoz juthatunk hozzá. Ez egyrészről igaz, azonban nem árt, ha tudjuk, hogy a helyben sütött pékárut, gyakran fagyasztva szállítják egy adott helyszínre. A fagyasztás pedig azzal jár, hogy bizonyos adalékanyagokkal kell az árut kezelni, hogy jól bírja a „tortúrát”. Így, ha 100%-ban természetes, adalékanyag mentes pékárut kívánunk szeretteinknek adni, akkor csak olyan helyen érdemes vásárolni, ahol nem fagyasztott termékből sütnek.

Ha tetszett a cikk, nyomj egy lájkot!


KÖVESS MINKET: