KULT
A Rovatból

Beke Tamás, a magyar zörejművész

Igazinak hiszed a filmes zörejeket, pedig nem minden az, aminek hallod. Íme a kulisszatitkok Beke Tamástól!
Nagy Kátya - szmo.hu
2014. április 25.



A filmes utómunka során van egy művész, akinek az a feladata, hogy a különböző hangokat reprodukálja, hogy hallj is mindent, amit látsz. Ő a foley artist, más néven zörejművész. Beke Tamás, hangmérnök-foley artist mesélt nekünk arról, hogyan lehet hangokból felépíteni egy világot.

Mit csinál egy foley artist?

- Zörejművész, a nevéből érthetően zörejeket készít. Egy filmnél a kezdetektől fogva az a cél, hogy a dialógot minél tökéletesebben rögzítsék. Ezért van az, hogy a forgatáson a mikrofonok mindig a színészek szája felé irányulnak, mert azt a legnehezebb reprodukálni, amit ők csinálnak. Minden más, a cipőkopogás, a környezet hangjai, csak másodlagosak. Nagyon gyakran ezeket az úgynevezett zörejeket kell pótolni, hogy ami a filmen megjelenik, annak a hangja is megjelenjen.

Mikor van szükség zörejekre?

- Például, ha egy gyalogátkelőn játszódó jelenetnél csak zúgás hallatszik, utólag kell felvenni a léptek hangját. Akkor is szükség lehet zörejezésre, ha utószinkronizált jelenetek vannak, mert nem sikerült a helyszíni hangfelvétel, mondjuk egy kávézói jelenetnél, ahol újra kell venni a beszélgetést, mert az asztal körül lépkedő operatőr alatt recsegett a padló. A zörejezés olyan alapvető dolgokból áll, mint mozdulatok, széknyikorgás, lépések hangja és ezek pótlása, hogy élőben színesebbé tegyük a film hangját. Persze, ma már a filmek műfaji sokasága miatt sokszor nem létező hangokat kell előállítani, amik trükkel kerülnek a filmre, például egy fantasy-ben.

Vannak olyan hangok is, amik egyszerűen csak nem izgalmasak élőben és ahelyett csinálsz valami teljesen mást. Például, ha a filmben lerobban a tó közepén egy motorcsónak, a nézőnek éreznie kell, hogy a szereplők bajban vannak, nem tudnak kijönni onnan, míg a valóságban, ha a motorcsónak lerobban, nem ad ki hangot, egyszerűen csak leáll a motor. De a filmben egy kicsit elkezd pufogni vagy rezegni, hogy a néző úgy érezze, valami baj történt.

VIDEÓ - Ízelítő egy foley artist munkájából:

beket

Beke Tamás munka közben

Hogy néz ki egy zörejstúdió?

- A leglényegesebb az, hogy különböző járófelületek legyenek. Nálam másfélszer másfél méteres felületek vannak, van aszfalt, beton, parketta, csempe, tartok dobozban homokot, kavicsot és földet, hogy az ezeken való járást is gyorsan lehessen reprodukálni. Azért kell ekkora felület, hogy kényelmesen le lehessen mozogni rajta egy-egy jelenetet. Középen van a mozikeverő, itt látom a jelenetet. Aztán a számítógép billentyűzettől kezdve, a gumilabdán, a kesztyűn, a táskán át, mindenféle kacat akad, amivel zörejt kelthetsz. A legjobb, hogyha a stúdió háztartás közelben van, mert ott pikk-pakk elő lehet venni egy tányért, egy fazekat, egy biciklit, amit kell. Ez a stúdió már felszerelődött az évek alatt, ha kellett valami egy filmhez, akkor elszaladtam a boltba, sok mindent elraktároztam. Nagyon vicces például, van már öt pár 43-as tűsarkú cipőm, amiket egy használt ruhaboltban szereztem. Bementem és térden állva kopogtattam a cipőket, mindenki hülyének nézett és a végén vettem kettőt-hármat.

Amikor nézitek a filmet, közben reprodukálod a hangot, kvázi eljátszod a szerepeket?

- Igen, tulajdonképpen szinkronizálás történik, csak nem a szöveget szinkronizálom, hanem minden egyebet, amit a szereplő vagy adott esetben a kutya vagy a macska csinál a képen.

Hogyan utánzol állatokat?

- Bonyolult dolog, bevallom, én teljesen kézzel szoktam, a tenyerem puhább részével és a körömmel variálok, hogy mancs hangja legyen, de az egyik kollégámmal egyszer csináltunk egy bőrkesztyűt, amire műkörmöket ragasztottunk és egy jól használható eszköz lett belőle. Az az izgalmas a zörejezésben, hogy minden tárgyra és minden ruhadarabra úgy gondolsz, mint valami hangszerre. Egy cipővel például rengeteg hangot ki lehet adni, attól függően, hogy hogyan lépek vele, le lehet követni a képen szereplő ember testsúlyát vagy a stílusát, de egy asztal koppanásának is ezerféle hangja lehet.

IMG_1935

Mióta dolgozol foley artistként?

- Most már tíz éve. 2003 végén keveredtem bele a filmgyártásba Török Ferenc Szezonja és Filegauf Bence Dealer című filmje volt az első kettő, amiben dolgoztam és pótolni kellett pár hangot. Ekkor derült ki, hogy van érzékem a lépések, mozdulatok leutánzásához. Aztán Zányi Tamás kollégám is hívott játékfilmekhez, és ajánlott másoknak, így kialakult, hogyha zörejezni kell, akkor engem keresnek.

Itthon sokan zörejeznek még rajtad kívül?

- Nehéz erre válaszolni, mert ha végig gondolod, alapvetően nem egy bonyolult dolog: hogyha kell még valahova pár lépés vagy egy huppanó hang a kanapén, akkor azt bárki megcsinálja. Ha hiányzik egy hang, a keverő mérnök simán megkérheti a rendezőt, hogy szaladjon be a stúdióba, hogy felvegyék a lépéseit. Komplett munkánál ez nyilván nem ilyen egyszerű. Biztosan vannak mások is, nem tudom sajnos, hogy kik foglalkoznak még ezzel és milyen szinten.

A hangmérnöki munka és a foley artist nem elválaszthatóak egymástól?

- Szerintem de, bár mindenképpen előny, mint hangmérnök, hiszen pontosan el tudom képzelni, hogy mi van a mikrofon másik oldalán, mit akar a hangmérnök. Elválasztható, mert ehhez inkább készség, ügyesség, ritmusérzék kell, meg némi zenei affinitás, hogy egy tárgyat izgalmasan meg tudj szólaltatni.

Mennyi idő, amíg egy filmnek kész lesz a zörejezése?

- Egy animációs filmnél, például a Macskafogó 2-nél osztott napokban dolgoztunk, az elhúzódott négy hétig, de nyilván, egy animációs film sokkal komplettebb, ott az elejétől a végéig meg kell csinálni az összes hangot. Egy filmnél viszont körülbelül tíz nap, ha alaposan felkészülsz, végignézed, beszerzed a kellékeket és megtervezed, milyen sorrendben veszed fel a jeleneteket. Pálfy György Taxidermiájában például volt egy teknő, ami képileg is elég sokszor megjelenik, gyúrnak benne, babát fürdetnek stb., így el kellett kérnem a kellékestől és ki kellett találnom, hogy milyen sorrendben érdemes megcsinálni a hangokat. Mert ha először összevizezem, nem tudok benne kenyeret gyúrni, tök más hangja lesz. Illetve arra is használtam ezt a teknőt, hogy a film elején lévő evőverseny hányás hangját reprodukáljam. Végül nem kevés főzeléket kellett összefőznöm, hogy jó hangja legyen, annak az egyébként egyáltalán nem gusztusos cuccnak.

VIDEÓ: Foley artist - A One Man Show:

IMG_1937

Milyen hangot adsz a rajzfilmfiguráknak?

- Ma, ha megfigyeled, elég reális hangja van a rajzfilmeknek is, mert ha szebben meg van rajzolva, akkor ugyanúgy lépteket, mozdulatokat akarsz hallani, mint a filmeknél. Itt széles a skála a valóság és a mese kombinációja között, de az benne a csodálatos, hogy végtelen és nagyon fantáziadús. Ez is odamutat, hogy ez egyfajta zene, amit az ember csinál.

Mi volt a kedvenc hangod, amit a legjobban szerettél készíteni?

- Talán a legjobb, pont a Macskafogó 2-ben van, amikor előkerül az a bizonyos vaskutya, ami már az első részben is szerepelt és megpróbálják életre kelteni úgy, hogy Grabowski felszalad és bedob egy százast egy pénzbedobó lyukon, az végiggurul a kutya testén, kiesik az alján és végül nem indul el a kutya. Képileg ez úgy néz ki, hogy mikor bedobja a százast, a kamera végig svenkel kívülről a kutyán, a combján, a bokáján és az alján kigurul a pénz. Izgalmas volt, mert el kellett képzelni, ahogy domborodik a kutya mellkasa és combja és különböző kanyarulatokon halad át az érme. Bementem a zörejstúdióba egy ötvenessel és két órán keresztül játszottam vele: fém kottaállványon és betonon pörgettem, gurítgattam, fordítgattam, míg megtaláltam ezeknek a hangjait és összevágtam, ahogy csusszan, reppen, suhan és pörög benn a kutyában a százas, hogy az ember el tudja képzelni milyen izgalmas útja van ennek az érmének. Az egész öt másodperc a filmből és egy napnyi munka, de nagyon emlékezetes számomra.

Illetve volt egy másik is, ez Till Attila Pánik című filmjében volt a csúcspont. Ott az a lényeg, hogy egy pánikbeteg hölgy a szanatóriumból mindenképpen arra buzdítja a társát, hogy lépjen ki a nagyvilágba, és amikor kinyitja a kaput két rendőr épp egymásnak szegezi a pisztolyt, tehát ebbe a világba lép ki. Itt, ahogy lenyomja a kilincset és kinyitja a fémkaput, fémpöckökkel és fémládákkal, kis nyikkanásokkal kellett felépíteni egy olyan izgalmas hangot, mintha tényleg benne lennél egy zárban, hogy amikor kinyitják az ajtót, színes, zenei, de jelentős hangja legyen.

Hogyha valaki foley artist szeretne lenni Magyarországon mit tanácsolnál neki, hogy kezdjen neki, egyáltalán merre induljon?

- Ez egy kis ország, évente húsz játékfilm készül, nem egy állandó munka. Én örülök, hogy megengedhetem magamnak, hogy foglalkozom ezzel, de nem hiszem, hogy valaki erre fel tudná tenni az életét, mert egyszerűen nem készül annyi film, hogy megérje egy zörejstúdió üzemeltetése. Nincs ennek sajnos itthon tere. Lehet, hogy érdemes belefogni és ezzel külföldre menni, ha valaki ebben otthon érzi magát és ügyes.

Ha tetszett az interjú, nyomj egy lájkot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Ilyen durva baki még nem volt hazai koncerten – Ütős electrocore-élmény lehetett volna, durva csalódásba fordult az Electric Callboy koncertje
Azon szerencsések, vagy szerencsétlenek közé tartozom, akik harmadjára láthatták élőben Budapesten egyik kedvenc zenekarukat, az Electric Callboy-t. A német szupersztár zenekar tarol a Spotify-on, a YouTube-on, a közbeszédben – de valahogy ez élőben nem sikerül. Magyarországon pedig harmadjára is kudarcot vallott a project.
Kocsák Krisztián - szmo.hu
2025. november 25.



Először 2022-ben voltam Electric Callboy koncerten, akkor még a Petőfi-híd melletti Barba Negra Trackben, ahol ugyan a hangulat tökéletes volt, az idő azonban ellenünk dolgozott. Szakadt az eső, fáztunk, csúsztunk a sárban, de kitartottunk, még úgy is, hogy a zenekar kettő helyett csak egy frontemberrel érkezett, mivel a koronavírus elérte a csapat „ordítós” énekesét. Lement a buli, enyhe hiányérzet, de korrekt volt.

Egy évvel később a csepeli Barba Negrában ismét a német electrocore zenekar elé vetettem magam, de a buli élvezhetetlen volt, mivel akárcsak megannyi koncert a kinti Barbában, ez is úgy szólt, mintha egy liftben hallgattam volna a performanszt. Éppen ezért nagyon vártam, hogy rendes körülmények között, egy arénában is szem- és fültanúja lehessek egy koncertjüknek. Ez a nap eljött, azonban olyan csalódást okozott, mint korábban semmi.

Csalódás a köbön

Az MVM Dome adott otthont a bulinak, de hiába mentek el az állójegyek, ülőhelyből maradt bőven, sőt, a felső szektorokat le is zárták. Így sem telt meg a koncertterem, de éppen elegen gyűltünk össze ahhoz, hogy egy tökéletes estét varázsoljunk az Üllői út szórakoztatóipari arénájába. De nem sikerült. Nagyon nem.

Két énekes van, de nem szól az egyik mikrofon. Ez egy falunapon, vagy egy klubkoncert első dalánál előfordul, de persze ezt összeszorult gyomorral és kellően megemelkedett vérnyomással azonnal orvosolják a helyi technikusok. Most azonban tanúi lehettünk annak, hogy egy egész koncerten keresztül nem szól az egyik frontember mikrofonja, sőt, nagyjából három másodpercre az egész zenekar elnémult az egyik dal kellős közepén. Ez egy külföldi csúcsprodukciónál, többtízezres jegyáraknál, többtízezres nézőszámnál baromi ciki.

Az pedig, hogy a kicsit több mint másfél órás koncert alatt semmit sem változott a helyzet, kifejezetten felháborító.

Annak tudatában pláne, hogy milyen lehetett volna a buli.

A zenekar fénykorát éli, jobbnál jobb dalokkal rukkolnak elő, érződik rajtuk, hogy megtalálták a „hangjukat”. Egy átlagos metálzenekarból korunk egyik, ha nem a legjobb electrocore zenekarává nőtték ki magukat. A színpadi jelenlétük több mint kiváló, érezhető a német precizitás, minden percre pontosan ki van találva, így nyújtják a maximális élvezetet a közönség számára. Természetesen a pirotechnikán sem spóroltak, tűz, füst, konfetti, mindent ellőttek, amit kell – ám az igazán nagy durranás elmaradt.

Ezek nem örömkönnyek

A zenekar az összes slágerét eljátszotta a magyar közönségnek, de sajnos alkalmanként csak találgatni lehetett a hangnemet, a főének dallamai nélkül egy masszív zúzdát és egy értelmezhetetlen kását hallottunk. Ez szerencsére nem szegte kedvét a nagyérdeműnek, kitartóan tapsoltunk és ordítottunk a dalok között, de érezhető volt a csalódottság. A koncert kiemelkedő pillanatai közé tartozott egy semmiből berobbanó Dj szett, valamint a viszonylag új dobos, Frank Zummo szólója. Érdekesség, hogy Zummo korábban a Sum41 dobosa volt, az Electric Callboy pedig feldolgozta a Still Waiting című klasszikust, amit minden idei koncerten eljátszanak.

Hazudnék, ha azt mondanám, hogy vegyes közönségnek játszott a zenekar. Aki eljött a koncertre, tudta, mire vállalkozik. Kőkemény breakdown-ok, masszív screamelés, valamint nyugtató jelleggel dallamos refrének. Ebből azonban most pont a dallamos részek maradtak ki.

A zenekari tagok minden koncerten magukra öltik a videóklipekben használt jelmezeket, ez persze most sem maradhatott el, sőt, a közönségből többen is bundesliga-séróval, susogós melegítőben virítottak, ünnepelvén a Hypa Hypa, vagy a Pump It című slágereket, a legnagyobb ovációt azonban a gombahajú, fehér szettes We Got The Moves kapta, amely a koncert záródalaként szolgált.

Röviden összefoglalva, a látvány fantasztikus, a zenekar csodálatos, az ötlet kiemelkedő, a hangosítás kritikán aluli. És ez sajnos elég ahhoz, hogy megöljön egy olyan bulit, amit mindannyian át szeretnénk élni, legalább egyszer.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Órákon belül kezdődik a Stranger Things utolsó évada - ezt lehet tudni a sorozat befejező részeiről
Az új évadot három részletben, a teljes ünnepi szezonra elosztva kapják meg a rajongók. A színészek szerint a lezárás annyira megrázó, hogy a forgatókönyvet olvasva is elérzékenyültek.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. november 26.



Hálaadás, karácsony, szilveszter: három ünnep, egyetlen hatalmas búcsú. A Netflix a teljes ünnepi szezont a Stranger Things fináléjának szenteli. Az utolsó évad első négy része magyar idő szerint november 27-én, hajnali 2-kor debütál, karácsonykor érkezik a következő három epizód, a végső, mindent lezáró fejezet pedig szilveszterkor tesz pontot a hawkinsi rejtélyek végére.

A cselekmény 1987 őszén veszi fel a fonalat, ahol Hawkins városa a korábbi események után katonai karantén alatt áll a megnyílt dimenziókapuk miatt. Tizi bujkál, Vecna pedig eltűnt, a szétszakadt baráti társaság célja pedig egyértelmű: fel kell kutatniuk és végleg meg kell állítaniuk a gonoszt. A Netflix hivatalos TUDUM oldala szerint az epizódcímek már önmagukban is sokat sejtetnek az előttünk álló harcról: The Crawl, The Vanishing of …, The Turnbow Trap, Sorcerer, Shock Jock, Escape From Camazotz, The Bridge és végül a The Rightside Up.

A premier előtt az alkotók, a Duffer fivérek az egyes epizódok hosszával kapcsolatban tiszta vizet öntöttek a pohárba. A ma hajnali csomag részei 54 és 83 perc között mozognak, közülük a negyedik epizód a leghosszabb. Bár korábban arról pletykáltak, hogy minden rész filmhosszúságú lesz, ezt cáfolták: a legtöbb epizód hagyományosabb hosszúságú, a sorozatzáró finálé azonban tényleg monumentális, kicsivel több mint kétórás lesz.

A záróepizódot ráadásul nemcsak az otthoni tévéképernyőn, hanem Észak-Amerikában több mint 350 moziban is átélhetik a rajongók a Netflix-premierrel egy időben.

A befejező évadra visszatér a teljes, jól ismert szereplőgárda, köztük Millie Bobby Brown, Winona Ryder, David Harbour és a többiek, de egy igazi legenda, a Terminátor filmekből ismert Linda Hamilton is csatlakozik a stábhoz.

A búcsú a színészekből is erős érzelmeket váltott ki. „Emlékszem, az emberek írtak, hogy ‘Noah, készülj, ez az évad tetszeni fog’, és amikor a felolvasás előtti napon a zuhany alatt olvastam a forgatókönyvet, csak azt mondtam: ‘Ó, Istenem’… felhívtam anyukámat, és teljesen izgalomba jöttem” – árulta el a People magazinnak Noah Schnapp, aki Will Byerst alakítja. Winona Ryder, a sorozatbeli édesanyja, Joyce Byers is elérzékenyülten beszélt a forgatásról: „Úgy érzem, ebben az évadban mindegyikükkel tölthettem időt, ami hihetetlenül különleges. … Örökké szeretni fogom őket” – nyilatkozta a Netflix hivatalos oldalának.

A grandiózus látványvilág és a monumentális lezárás persze óriási költségekkel is jár. Bár a Netflix hivatalosan nem erősítette meg, iparági becslések szerint

az ötödik évad epizódonként 50-60 millió dollárba, vagyis átszámítva körülbelül 16,5-19,8 milliárd forintba került. A teljes évad költségvetése így megközelítheti a 480 millió dollárt, ami nagyjából 158 milliárd forint.

Shawn Levy executive producer egy interjúban úgy fogalmazott, hogy biankó csekket ugyan nem, de hatalmas összegeket tartalmazó csekkeket kaptak. Aki pedig nem bírja kivárni a magyar idő szerinti hajnali premiert, a Netflix már közzétette az első epizód nyitójelenetét, amelyben az első öt percet lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Menekült a délszláv háború elől, 19 évesen nem vállalta az Eurovíziós Dalfesztivált, és ő kérte meg a férje kezét – Rita Ora 35 éves
Koszovóból az Egyesült Királyságba, majd onnan Hollywoodba és végül a csúcsra. Már fiatalon hosszú utat járt be, de a tehetsége nem ismert határokat.


Rita Sahatçiu 1990. november 26-án született egy jómódú koszovói albán családban, Pristinában, a ma már független Koszovó fővárosában. Csupán egyéves volt, amikor a családjával – az édesanyja, Vera, az édesapja, Besnik és a nővére, Elena – elmenekültek otthonról a délszláv háború kitörése idején. Politikai menedéket kértek Londonban, amit megkaptak, ott pedig Besnik megvette a The Queens Arms nevű pubot az észak-londoni Kilburnben. Ezután kezdte el használni a másik családnevét, az Orát (ami időt jelent albánul) a könnyebb megjegyezhetősége miatt. Néhány évvel később Ritának és Elenának kisöccse született, Don. „Londonban felnőve nagyon elfogadottnak éreztem magam. A környék, ahol felcseperedtem, eléggé vegyes volt. Én pedig szerencsés, mert soha nem éreztem magam kívülállónak. Iskolába jártam, és az osztályomban sokféle bevándorló és menekült volt. Különböző kultúrák között nőttem fel, szomáliaiak, németek és albánok mellett, s úgy éreztem, mintha egy csapat lennénk, egy társaság” – emlékezett vissza.

Ora apai nagyapja, a híres színházi és filmrendező Besim Sahatçiu mindig is tudta, hogy az unokájából sztár lesz. A szülei ennek megfelelően Besim kedvenc hollywoodi sztárja, Rita Hayworth után nevezték el.

Rita csupán hatéves volt, amikor csatlakozott a Voices Foundation nevű iskolai kórusprogramhoz. Évekkel később a családi kocsmában tartott nyílt mikrofonos esteken énekelt, és végül részleges ösztöndíjat nyert egy művészeti középiskolába. „A neveltetésem hihetetlenül szabad volt abban az értelemben, hogy ilyen fiatalon elkezdhettem zenélni, és meg tudtam győzni a szüleimet, hogy a zene az én világom, bár számukra csak a tanulás számított. A szüleim nagyon támogattak ebben” – mondta.

Egy nehéz, de jó döntés

Orát azonban a színészet is érdekelte, és ebben is tehetségesnek bizonyult. 14 évesen kapta meg az első szerepeit, miután egy helyi vidámparkban éneklés közben felfedezte őt a svéd zenei producer és dalszerző, Martin Terefe. Pár évvel később, amikor Terefe a stúdiójában járt, összefutott a brit énekessel, Craig Daviddel, ami oda vezetett, hogy Rita lett David egyik háttérénekese.

Sőt, őt választották ki mindössze 19 évesen arra, hogy képviselje az Egyesült Királyságot a 2009-es Eurovíziós Dalfesztiválon, ám Rita elutasította az ajánlatot. „Olyan fiatalon ez egy elég nehéz döntés volt.

Még tinédzser voltam, és nagyon éhes a sikerre. De abban a pillanatban úgy éreztem: hű, biztos, hogy ez az én nagy esélyem? Majd úgy döntöttem, nem vállalom... Azt akartam, hogy lemezkiadók szerződtessenek, és igazi művész lehessek.” Az intuíciójára (és leendő menedzsere, Sarah Stennett tanácsára) hallgatott, és abszolút megérte: szinte azonnal öt albumra szóló szerződést kötött Jay-Z lemezkiadójával, a Roc Nationnel.

A világ tetején

A dolgok 2012-ben indultak be igazán, amikor Daniel Stein, azaz DJ Fresh, a brit producer meglátta Orát a Roc Nation promóciós videójában. Kiderült, hogy énekesnőt keresett a Hot Right Now című dalához. Ora csatlakozott a projekthez, és így meglett az első slágere az Egyesült Királyságban. A dal ráadásszámként szerepelt a debütáló albumán, az Orán is, amely végül szintén abban az évben jelent meg. A lemez az Egyesült Királyság eladási listájának első helyén debütált, és Ora karrierje rendesen beindult.

Azóta olyan sztárokkal dolgozott együtt, mint Iggy Azalea, Drake, Ed Sheeran, Charles Hamilton és Liam Payne, illetve olyan filmekben vállalt szerepeket többek között, mint a Harry Potter és az azkabani fogoly (csak statisztaként tűnt fel a háttérben), a Halálos iramban 6, A szürke ötven árnyalata-filmek (Christian Grey húgát, Miát játszotta), a Mélyütés, a Pokémon – Pikachu, a detektív, az Utódok – Vörösök felemelkedése, az Ólomkatona vagy a Túl sok című idei sorozat, amiben önmagát alakította. De fellépett Barack Obama volt amerikai elnök előtt, Teréz anya pápai szentté avatásán a Vatikánban, az Oscar-gálán és a koszovói függetlenség 10. évfordulójának ünnepségén is. Kinevezték őt az UNICEF brit nagykövetévé és Koszovó tiszteletbeli nagykövetévé, ami szerinte azt jelenti, hogy: „Fel kell tennem az országomat a térképre, és meg kell győznöm az embereket, hogy ez is egy gyönyörű hely, és érdemes meglátogatni.” Annak ellenére, hogy évekkel ezelőtt lemondott az Eurovízióról, végül karriert épített ki a tévés tehetségkutató műsorokban is, mivel benne volt a The Voice-ban, az X-Faktorban, a The Masked Singerben és az America’s Next Top Modelben is.

Eddig három stúdióalbumot adott ki, az Orát 2012-ben, a Phoenixet 2018-ban, a You & I-t pedig 2023-ban. A legutóbbi zenei turnéját még a Covid előtt, 2019-ben tartotta, mostanában pedig inkább a színészkedésre koncentrál, mivel több filmje is készül.

A He Bled Neon című akció-thrillerben például Paul Wesley-vel (Vámpírnaplók) és Josh Hollowayjel (Lost – Eltűntek) játszik majd együtt, a Voltron című, Rawson Marshall Thurber (Családi üzelmek, Központi hírszerzés, Felhőkarcoló) által rendezett sci-fi-fantasyben egyenesen Superman, azaz Henry Cavill partnere lesz (ez a két film már utómunkálati fázisban van), jelenleg pedig a Viqueens című animációs filmet készíti, pontosabban abban lesz az egyik főszereplő, Hedvig szinkronhangja

Fordított szerepek

Ora egyébként spirituálisnak tartja magát, de vallásosnak nem, természetesen beszél albánul, és hatalmas rajongója az angol Manchester City futballklubnak.

2013-ban jött össze a skót DJ-vel, Calvin Harrisszel, akivel 2014 júniusáig járt. Majd 2016-ban az amerikai zenész Andrew Watt rabolta el a szívét, akivel három évig volt együtt, 2019 októberéig, igaz, volt közben egy kb. négy hónapos mosolyszünet. 2021-ben azonban jött a nagy szerelem, méghozzá a nála 15 évvel idősebb, Oscar-díjas új-zélandi filmrendező, Taika Waititi (aki olyan filmeket készített többek között, mint a Hétköznapi vámpírok, a Vademberek hajszája, a Jojo nyuszi, A győztes gól, valamint a Thor: Ragnarök és a Thor: Szerelem és mennydörgés) személyében. 2022 augusztusában házasodtak össze, és jelenleg Los Angelesben élnek.

Mint kiderült, egy rögtönzött szertartás keretében kötötték össze az életüket, amit mindössze két hét alatt szerveztek meg. Ez azután történt, hogy az énekesnő egy Palm Springs-i kirándulásuk során feltette a nagy kérdést a szerelmének. „Megkérte a kezemet, én pedig rögtön igent mondtam” – mesélte Waititi.

A villámceremóniára a saját Los Angeles-i otthonukban került sor, amelyen mindössze nyolc ember vett részt, csak a legközelebbi barátok és családtagok, valamint a külföldön élő szülők Zoomon keresztül. A menyasszony három különböző ruhát viselt, amiket az ismert divattervező, Tom Ford álmodott meg. Ritát a nővére, Elena kísérte az oltárhoz, a szertartás után pedig, immár friss házasokként az egyik barátjuk házába mentek ünnepelni, ahol többek között egy Elvis-imitátorral lepték meg őket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Egy Dankó utcai ereszcsatornán köszöntötték a Nobel-díjas Krasznahorkai Lászlót, aki mélyen meghatódott
A Józsefvárosból érkezett kedves üzenet híre gyorsan eljutott az íróhoz. Hivatalos oldalán, egy posztban azonnal válaszolt is a rajongóinak.


Egy VIII. kerületi ereszcsatornára ragasztott üzenet mélyen megindította a friss irodalmi Nobel-díjas Krasznahorkai Lászlót, aki hivatalos oldalán reagált a gesztusra:

„Drága magányos, fáradt, érzékeny olvasók a Dankó utcában! Isten tartson meg titeket sokáig a kegyeiben!”

A 24.hu írta meg, hogy a Nobel-díjas íróhoz is eljutott annak az ereszcsatornára ragasztott gratulációnak a híre, amelyet olvasói helyeztek ki a Dankó utcában. A papírlapon az író arcképe mellett ez a szöveg állt:

„Kedves Krasznahorkai László! A Dankó utca olvasói hálás szívvel gondolnak rád, és gratulálnak a Nobel-díjadhoz! Köszönjük.”

Az eseményről az író hivatalos oldalán számoltak be, ahol a köszöntésről készült fotót és a rá adott választ is közzétették.

„Krasznahorkai Lászlót mélyen megindította a ma délelőtt kiragasztott s alább látható köszöntés. Drága magányos, fáradt, érzékeny olvasók a Dankó utcában! Isten tartson meg titeket sokáig a kegyeiben! KL” – írták a bejegyzésben.

A Svéd Akadémia október 9-én ítélte oda az irodalmi Nobel-díjat Krasznahorkai Lászlónak „lebilincselő és látnoki erejű életművéért, amely az apokaliptikus rettegés közepette is a művészet erejét hirdeti.” A nemzetközi sajtóban a díj kapcsán leggyakrabban a Sátántangó, Az ellenállás melankóliája és a Báró Wenckheim hazatér című műveit, valamint a Tarr Bélával közös munkáit emelték ki.

Krasznahorkai nemrég egy másik Nobel-díjas honfitársával, Karikó Katalinnal is találkozott a budapesti Svéd Nagykövetség vacsoráján. A nagykövetség beszámolója szerint „az este egyben a két Nobel-díjas első, különleges személyes találkozásának is színtere lett.”

A Nobel-hét programja szerint az író december 7-én tart előadást a Svéd Akadémián, a díjátadó ünnepséget pedig december 10-én tartják Stockholmban. A beszédet a Magvető Kiadó könyv formájában is megjelenteti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk