UTAZZ
A Rovatból

Aki stoppal járta be a legkeményebb helyeket

Csonka Gábor tíz évig turistáskodott a világ olyan részein, ahová nem sokan szerveznék a nyaralásukat.


- Hány országban jártál eddig összesen, és mikortól került az életed középpontjába az utazás?

Én 138 országot számoltam össze, de attól is függ a dolog, pontosan mit tekintünk annak. Ott van például Abházia, aminek egyedül Oroszország (illetve négy kvázi kisállam) ismeri el az önállóságát, és még csomó ilyet lehetne említeni. Ami a kérdés második felét illeti: 18 évesen, 1989-ben volt az első komolyabb stoppos utam, miután megkaptuk a kék útlevelet, és ezzel mindenki számára lehetővé vált a szabad mozgás. Görögországba mentem egy kis hátizsákkal – még hálózsákom se volt, ráadásul ekkoriban még angolul sem beszéltem, de hatalmas élmény volt ez az egy hónap. Az út hatására elkezdtem angolul tanulni és fő célommá vált, hogy a különböző kultúrákról való olvasás után élőben is megismerkedjek velük. Igazán intenzíven 2003-ban indultam el és gyakorlatilag mostanáig folyamatosan úton voltam – általában egy évet töltöttem külföldön, majd egy hónapot itthon, mielőtt újra nekivágtam.

- Mindig is a harmadik világbeli országok vonzottak?

Életem korai szakaszában Európában is utaztam, de az itteni országok egyrészt drágák, másrészt viszonylag rövid idő – 5-10 év – alatt be lehet járni őket. Ez az időszak nekem az főiskolai éveimre esett, amikor leginkább nyaranta voltam úton. Miután végeztem, sokkal több időm lett, így jöhettek a távolabbi célpontok. Nem volt túl sok pénzem, volt viszont bátorságom, kíváncsiságom és eltökéltségem. Egyébként ezt tanácsolnám másoknak is, akik a nyomomba szeretnének lépni: nem feltétlenül kellenek vagyonok az utazáshoz, ha hajlandó vagy feladni a komfort- és biztonságérzetedből. Tehát elfogadni, hogy nem olyan kényelmesen utazol, nem azt és akkor eszel, amit szeretnél, illetve a stoppolás során rábízod magad a környezetedre.

Van ennek egy filozófiai vonatkozása is, ami számomra különösen fontos, mivel a Buddhista Főiskolára jártam. A párhuzam abban áll, hogy akárcsak egy szerzetes, te is másra bízod sorsodat, tulajdonképpen koldulsz. Azt éled meg, hogy függsz a körülötted lévő világtól, aminek te magad is csak egy része vagy. Mindez alázatra is tanít. Persze a stoppolás egyfajta partneri viszonnyá is változhat, amikor például vezetsz a sofőr helyett, vagy megvéded az életét azáltal, hogy nem hagyod elaludni. De az alap mindig a kiszolgáltatott helyzet, ehhez kell elsőként alkalmazkodni.

vandorboy3

vandorboy4

Névjegy

Csonka Gábor, becenevén Vandorboy 1971-ben született. A középiskolát Moszkvában kezdte el, majd Magyarországra visszatérve a Kőrösi Csoma gimnázium magántanulója lett, ezzel párhuzamosan pedig gépjármű-technikusi szakképzettséget szerzett. Érettségi után egy évig járművezetőként szolgált a magyar hadsereg kötelékében, majd a Tan Kapuja Buddhista Főiskolára iratkozott be. Többek között esztétikát, vallásfilozófiát és kulturális antropológiát tanult. 2003-ban reklám és marketing-menedzser végzettségre is szert tett. Sokáig dolgozott független rádiósként, illetve utazási irodák túraszervezőjeként. Emellett tanított angolt egy pakisztáni afgán menekülttáborban, volt önkéntes Calcuttában Teréz anya kórházaiban, illetve számos nonprofit szervezetet is segített tanácsaival.

- Hogy alakultak a napi kiadásaid?

Kezdetben 3 dollár körül volt a napi büdzsém, ez később felment 5-re, de úgy gondolom, még mindig minimálisnak mondható. Főleg utcai kifőzdékben étkeztem, ezek a világ legnagyobb részén megtalálhatóak és nagyon olcsók: már 1 dollárért is nagyon jót tudtam enni. Szállással kapcsolatban, a nagyobb városokban sokszor a couchsurfinget használtam (kanapészörf: közösségi oldal a neten, illetve mozgalom, melynek lényege, hogy egyesek saját lakásukban adnak - általában ingyen - szállást másoknak - a szerk.), ami azért is jó, mert helyieknél laksz, így még jobban megismerheted a szokásaikat, mindennapjaikat. Ezek az emberek angolul is beszélnek, így remek tippeket tudnak neked adni, illetve elvinni téged olyan helyekre, ahová magadtól biztosan nem jutnál el. Kis falvakban persze ez nem működik, hiszen sokszor nemhogy internet, de még áram és folyóvíz sincsen. Amikor olyan környéken jártam, gyakran ott aludtam a természetben, ahol épp az este ért. Sokszor koncepció volt, hogy ha sötétedés környékén érkeztem egy új, ismeretlen városba, inkább a határában töltöttem az éjszakát, mert jóval biztonságosabb ott éjszakázni, és reggel bemenni.

- Amíg úton voltál, dolgoztál valamit?

Persze, ez még Európában is működik: ha stoppolsz és felvesz egy falusi, nagy eséllyel tudni fog valakit, akinek éppen munkaerőre van szüksége a farmján, vagy bárhol. Ilyenkor odamész és az esetek többségében máris fel vagy véve. Velem többször előfordult, hogy valahol leragadtam néhány hétre, sőt akár hónapra is. Ez a legnagyobb előnye a hosszú távú, alacsony költségvetésű utazásnak, vagyis hogy nem köt az idő: teljesen szabad vagy, te döntheted el, mikor mibe fogsz bele – akár abszolút spontán módon.

vandorboy6

vandorboy5

- Hogy készültél fel itthon egy-egy útra, például felszerelés vagy útiterv terén?

Egy idő után ez már rutinná vált. Ha mondjuk holnap indulnék, valószínűleg ma este pakolnék össze, sőt talán csak reggel. Alapvetően hátizsákos turistaként nincs értelme sok cuccot vinni magaddal, hiszen az esetleges hosszú gyaloglások, illetve hegymászások során minden gramm számít. Nagyon fontos, hogy ne télen vagy esős évszakban indulj útnak (előbbi főként Közép-Ázsiára, utóbbi a trópusokra vonatkozik), mert akkor sokkal több holmira lesz szükséged. Ezek ráadásul rögtön feleslegessé válnak, amint megváltozik a magasság, vagy az éghajlat. Én tíz évig sátrat sem cipeltem, csak most szereztem be egyet, miután belefutottam egy esős évszakba Közép-Afrikában.

Az útvonalat jórészt menet közben döntöttem el, előre csak a fő csapásirány, vagyis a kontinens volt meg. Sokat segítettek az útikönyvek, illetve manapság már az interneten is rengeteg hasznos információ található. Az úgynevezett konfliktuszónákban – ilyen például Irak, Afganisztán vagy Szomália – különösen fontos, hogy az ember fel legyen készülve, hiszen akár egyik pillanatról a másikra változhatnak a körülmények. Ezen a téren leginkább más utazók beszámolóira tudok hagyatkozni, több oldal létezik, ami külön erre specializálódott. Illetve személyesen is sok hasonló beállítottságú ismerősöm lett az évek során, akikhez tanácsért fordulhatok, vagy adott esetben ők kérnek tanácsot tőlem, ha nem „turistás” régiókba utaznak.

vandorboy1

Vandorboy ars poeticája (részlet)

„Amikor idegenekkel találkozom, gyakran én vagyok az első európai, pláne az első magyar, akivel szembesülnek. Úgy vélem, hogy ama szemlélet, tudás, élettapasztalat stb. amit hordozok – a legjobb országimázs. A magam módján beszélek kultúránkról, bemutatom népzenénket, szokásainkat, képet adok költészetünkről, irodalmunkról stb. Amiben majdhogynem verhetetlenek vagyunk mi magyarok, az a szellemi potenciál, ami Nobel-díjak és a legkülönfélébb találmányok formájában az egész világon jelen van. Mindez gyakran ismeretlen a fejlett világ utazói előtt is, s ezt a sötét foltot igyekszem jelenlétemmel megvilágítani. Amit egy rohanó turistától nem várhatunk el – már csak azért sem, mert lehetőség szerint elkerüli ama helyzeteket, amiket én kapásból bevállalok.

Én ezt érzem hivatásomnak, s ha csak tehetem, utazom. Persze önerőből igen nehéz, és szponzorokat sem könnyebb találni. Talán majd egyszer… Ksanti – mondja erre az indiai. Amikor hivatalos kérdőíveket kell kitölteni, akkor gyakran foglalkozásként a 'traveller' kifejezést írom le, holott életem során már rengeteg mindennel foglalkoztam. Többek közt volt rendszeres rádióműsorom egy független adónál, ahol különböző érdekes emberekkel készítettem beszélgetéseket: filozófiáról, zenéről, irodalomról, vallásokról, antropológiáról, hagyományokról – az életről, a Világmindenségről, meg minden efféléről… Mivel már rendszeresen nem tudok műsort vezetni, leginkább vendégként szerepelek egykori műsoraimban, ahol élményeimet az éter hullámain keresztül osztom meg a hallgatósággal.”

Forrás: Vandorboy honlapja

vandorboy7

- Mi volt a legkeményebb szituáció, amibe keveredtél?

Nem feltétlenül igaz, hogy a legnagyobb veszélyt a polgárháborús állapotok és a közbiztonság hordozzák magukban. Például amikor négy-ötezer méteres hegyeket mászol Pakisztánban egyedül, olyan környéken, ahová talán hónapokig nem vetődik el senki más rajtad kívül, akkor, ha megcsúszol, és kitöröd a lábad, vagy beesel egy gleccserhasadékba, szinte biztosan meghalsz. Arrafelé a talaj is laza szerkezetű, ha kifordul alólad egy kő és lezuhansz, szintén senki nincs, aki segíthetne rajtad. Persze a társadalmak is jelentős veszélyforrást jelentenek, főleg azokban az országokban, ahol hagyományosan magas a bűnözés. Első helyre ilyen téren Dél-Afrikát tenném, ott könnyen előfordulhat, hogy akár tíz dollárért is megölnek embereket. Ami engem illet, volt hogy megtámadtak, volt hogy kiraboltak, ez benne van a pakliban. Szerencsére viszont a világon még mindig több a jó ember, mint a rossz szándékú. A helyi lakosság például rendszeresen melletted áll: ha olyan helyre készülsz, figyelmeztetnek, hogy inkább kerüld el. Tulajdonképpen félni nem kell, csak észnél lenni. Ha félnél, akkor el se indulnál, mert úgy nem lehet utazni.

- Neked ezek szerint az igazán komoly életveszélyt sikerült megúsznod?

Szerencsére igen, bár az említett konfliktuszónákban rengetegszer letartóztattak. Ezeken a helyeken egyszerűen nem értik, mi dolga lehet arrafelé egy hátizsákos turistának, pláne ha stoppol. Megvádoltak kémkedéssel, aztán persze a hátizsákomból előkerülő koszos ruhák és ételmaradékok tisztázták, hogy nem a klasszikus kém esetével állnak szemben. De a nagy kamera, amivel dokumentáltam az útjaimat, mindenkinek gyanús volt. Legutóbb Nigériában jártam, itt szó szerint minden egyes nap két-három órákat töltöttem a rendőrségen. Eddig tartott, amíg végre eljutottam egy olyan emberhez, aki magas rangú s beszélt angolul és meg lehetett vele értetni, hogy egyszerűen csak turista vagyok. Ilyenkor aztán két perc alatt elengednek, csak azt kell kivárni, amíg felkerülsz ehhez az illetőhöz.

vandorboy9

vandorboy10

- Hol a legkönnyebb, illetve legnehezebb stoppolni?

Azokban az országokban, ahol magas a bűnözés, iszonyúan nehéz. Dél-Afrikában, Kolumbiában vagy Brazíliában simán várhatsz akár napokat is, mire felvesz valaki. Afrikában nagyon sok helyen rendőri önkény van, ami szintén megnehezíti a dolgot, mert ha a rendőr látja, hogy külföldi van a kocsiban, egyből meg fogja sarcolni a sofőrt – arra gondolván, hogy ő is pénzt kért tőled. Ezt egyébként az elején tisztázni kell: nincs pénzed, viszont jó társaság vagy. Ezek után gyakran elfogadnak, mert kíváncsiak rá, hogy egy fehér ember miért áll az út szélén a semmi közepén. Aki pedig nem nyitott, az úgyis tovább hajt. Itt egyébként külön versenyelőnyt jelent, hogy a fehér bőrűekben sokkal jobban bíznak. Délkelet-Ázsiában nagyon jó stoppolni, Iránban szintén, gyakran még a kezedet sem kell kitenned hozzá. Érdekes, hogy tapasztalataim szerint a legvendégszeretőbb népek Törökország és India között vannak, ami azért a médiából nem feltétlenül jön le. Ezért sem szabad egybemosni a politikát a hétköznapi élettel, hiszen a kettő gyakran élesen különbözik.

- Más turistákkal milyen gyakran találkoztál?

Ez megint helyszínfüggő. Thaiföldön gyakorlatilag percenként tízbe belebotlasz (főleg a fővárosban és a tengerparti részeken), ugyanakkor én most öt hónapot töltöttem a közép-afrikai régióban, ami alatt összesen talán két utazóval találkoztam, akik kerékpárral mentek le Európából Dél-Afrikáig. Önálló utazók szinte egyáltalán nem jönnek arrafelé, leginkább azért, mert ár-érték arányban Afrika nagyon drága. Ha nem olyan nomád körülmények között élsz, mint én, fizethetsz például 60 dollárt egy ablak- és áramtalan lyukért, ahol ráadásul még csak aludni se tudsz a hőség miatt, mert a légkondihoz áram kellene.

vandorboy11

vandorboy12

- A hozzátartozóid hogy viszonyultak az életstílusodhoz?

Nyilván nincs olyan szülő, aki borzasztóan örülne neki, ha a gyereke távoli és veszélyes országokba utazik. De látták, hogy nem kizárólag a magam öröméért utazom, hanem meg is osztom a tapasztalataimat – egyrészt a honlapomon, illetve más helyeken is rengeteg cikkem, publikációm jelent meg. Ebből érezték, hogy a szórakozáson túl sokat is tanulok az utazásaimból, és ebből valamit vissza is forgatok a társadalomnak az írásaim, vetítéseim révén. Ennek tudatában pedig már sokkal jobban elfogadták.

- Tartós párkapcsolatot lehet kialakítani utazás során?

Én szeretek egyedül utazni, mivel a döntésmechanizmusokat sokkal egyszerűbbé teszi, ha nem kell senki mással egyeztetnem. Emellett konfliktushelyzetekben is előny, ha nincs ott egy további személy, akinek érzékenységére tekintettel kell lennem a megoldás során. Ha egyedül vagy, sokkal nyitottabb lehetsz az adott közegre, könnyebb interakcióba lépned a helyiekkel. A másik oldalt nézve, ha pozitív dolgok érnek, azt tök jól esik megosztani valakivel. Hosszú párkapcsolat viszont kizárólag közös utazás esetén működhet, rendszeres távollét esetén nincs jövője a dolognak. De ezt az utazó vállalja, az egész egy szabad döntés eredménye: az utazás nem kényszer, ha bármi (vagy bárki) miatt nem jó, nyugodtan abba lehet hagyni.

vandorboy13

vandorboy2

- Miért döntöttél úgy, hogy tizenegy év után befejezed a hosszú távú utazást?

Igazából belefáradtam, meg azért korosodom is, 43 éves leszek idén. Hozzátartozik, hogy az elmúlt hat évben mindig azt terveztem, hogy az aktuális lesz az utolsó utam, de nem könnyű leállni ezzel az életstílussal… (mosolyog) Nyilván nehéz visszailleszkedni a társadalomba ennyi idő után – én egyre inkább az újságírás, túravezetés felé orientálódom, illetve nagyon sok előadást, vetítést is tartok. Emellett indítottam egy saját kezdeményezést: olyan különleges helyekre szervezek utakat, amelyek kívül esnek az utazási irodák szokványos kínálatán. Ezek az utak konvencionálisabbak, mint amilyenekhez én hozzászoktam – hiszen egy átlagos, évi két hetes szabadságát töltő embertől nem lehet hasonlót elvárni –, de sok szempontból így is formabontóak.

A helyiekkel kapcsolatot kialakító utazás, illetve a valós, élő kultúrákkal történő találkozás prioritást élvez. Idén többek között Izrael, Közép-Ázsia, Pápua Új-Guinea, illetve India és Nepál van tervben, jövőre pedig Afrika, Grúzia és Örményország is, de sok múlik azon, melyikre mekkora lesz az érdeklődés. Az egész a résztvevőknek is előnyös, mert kapnak egy tapasztalt vezetőt, aki már járt az adott helyen és össze tudja állítani az útitervüket, ismeri a helyieket, eseményeket, szállásokat. Illetve nekem is jó, mert nem esek ki egyik napról a másikra az létformából, amiben tíz évig benne voltam.

- Könyvet tervezel írni az élményeidből?

Mindenképp kéne, elsőként nem is élménybeszámoló jellegűt, hanem a honlapom „kérdezz tőlem” szekcióját alapul véve egy kérdés-válasz alapút. Ilyenekből az évek során összegyűlt nagyjából kétszáz, az országok közötti utazásra vonatkozó praktikus tanácsok mellett a belső utazásról is. Utóbbi, vagyis saját határaid megismerése és átlépése legalább olyan fontos számomra, mint a klasszikus értelemben vett utazás.

Ha tetszett az interjú, nyomj egy lájkot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


UTAZZ
A Rovatból
Szigorúbb szabályok jönnek januártól: ezeket kell az autóban tartani, ha külföldre utazol
Spanyolországban például az elekadásjelző háromszög helyett már jelzőfényt kell majd használni. Horvátországban és Lengyelországban kötelező felszerelés a tűzoltókészülék.


Több európai országban január 1-től változnak a kötelező autós felszerelésekre vonatkozó előírások – írta a Blikk.

Spanyolországban 2026-tól minden sofőrnek elektromos jelzőfényt kell használnia a klasszikus elakadásjelző háromszög helyett.

A készülék narancssárga, minden irányból látható fényt ad, az autó tetejére kell tenni, és GPS-en keresztül továbbítja a jármű pontos helyét a mentőszolgálatoknak.

Csehországban egyszerű a lista: kötelező az elakadásjelző háromszög, a fényvisszaverő mellény (legalább a vezetőnek) és az elsősegélycsomag. A pótkerék a legtöbb autónál kell, de nem kötelező, ha van defektjavító és tömítő készlet, vagy ha az autó defekttűrő abroncsokkal fut.

Ausztriában, Olaszországban, Szlovákiában és Szlovéniában minden utasnak viselnie kell a fényvisszaverő mellényt, ha műszaki hiba miatt kiszáll a kocsiból. Franciaország külön kér még egy tételt: az autóban alkoholszondát is kell tartani.

Horvátországban és Lengyelországban kötelező felszerelés a tűzoltókészülék.

Ausztriában az elsősegélycsomagot védőtokban kell tartani, és a mellények színe nem hasonlíthat a rendőrség által használt mellények színére.

Alapszabály, hogy az elakadásjelző háromszögnek használatra kész állapotban kell lennie. A B típusú elsősegélydoboz az MSZ 13553 szabvány szerint 5 évig őrzi a sterilitását, és steril kötszereket, gumikesztyűt, ollót és egyéb alapvető eszközöket tartalmaz. A láthatósági mellényt az utastérben, könnyen hozzáférhető helyen kell tárolni (nem a csomagtartóban), és minden utas számára rendelkezésre kell állnia.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
UTAZZ
A Rovatból
Erzsébet királyné látványos fénykertje ismét elvarázsol Gödöllőn
A fénykiállítás idén a zene, gyermekek, Sisi kertje és barokk témákkal vár. Ráadásul egy harminc méter magas óriáskerékre is felülhetsz, amelyről madártávlatból élvezhető a kivilágított kastély és park.


Gödöllőn, a Királyi Kastélyban tavaly már nagy siker volt az adventi-karácsonyi időszakban a pompás kastélykertben kialakított fénykert. A látványos rendezvény idén is megnyitja kapuit.

Október 24-én este újranyílik Erzsébet királyné fénykertje a Gödöllői Királyi Kastélyban a DECOLED Story of Lights keretében.

A fénykiállítás idén új témákban – zene, gyermekek, Sisi kertje és barokk – vezeti végig a látogatókat az ikonikus helyszínen az est leszálltával. A kiállítás különlegessége egy óriáskerék is, amelyről madártávlatból látható a kivilágított kastély és park.

Mindössze 30 kilométerre Budapesttől, a Gödöllői Királyi Kastély kertjében – Erzsébet királyné, ismertebb nevén Sisi kedvenc nyári rezidenciájában – található kiállítás mintegy 32 000 négyzetméteren valósul meg, százharmincnál is több installációval.

Az idei látványt 370 000 izzó és több mint 12 kilométernyi fényfüzér biztosítja, a homlokzatokon dinamikus vetítések futnak, miközben hangszerformájú fényszobrok gombnyomásra megszólalnak.

A kert különlegessége egy 30 méter magas óriáskerék is, amelyről madártávlatból látható a kivilágított kastély és park, valamint egy „twinkly” (okos LED) technológiával megvalósított „Sisi kert”, ahol programozható LED-mintázatok rajzolják tovább a Sisi történetet. Ezeken túl a 116 méter hosszú, alagútszerűen kivilágított barokk fasoron sétálva, valóban időutazásban lehet része a látogatóknak.

Képgaléria: A fénypark (képekért kattints a fotóra)

Az idei évben a fénypark működtetése során befolyt bevétel egy részét a kastélykertben az elmúlt években elpusztult fák pótlására tervezik fordítani.

A gödöllői látványprojekt abban is egyedi, hogy az ikonikus kertben az elegancia és a játékosság egyszerre jelenik meg, így a barokk örökség családbarát, interaktív esti sétává válik az őszi-téli hónapokban.

Dr. Ujváry Tamás, a Gödöllői Királyi Kastély ügyvezető igazgatója elmondta: „A kastélykert esti fényei időutazássá állnak össze: a történeti örökség és a kortárs technológia ötvöződik a séta során. Célunk, hogy Gödöllő télen is élő, közösségi tér legyen — ahol zene, játék és történelem találkozik.”

A Gödöllőn idén is létrejövő DECOLED Story of Lights fénykiállítás-sorozat koncepciója a fény, a művészet és a helyi történetek összefonódására épül, hogy a látogatók ne csupán fényeket lássanak, hanem élményekkel és történetekkel is gazdagodjanak.

„Erzsébet királyné fénykertje az elegancia és a játékosság ünnepe. A barokk motívumoktól a gyerekek nevetéséig és a zenei témákig – a fénykiállítás több fejezetben meséli el a történetet, és mindenkit arra hív, hogy lépésről lépésre fedezze fel azt” – fűzte hozzá Eva Poláčková, a DECOLED ügyvezető igazgatója.

A Gödöllői Királyi Kastély fénykiállítása 2025. október 24. és 2026. február 1. között, minden nap 17:00 és 21:00 óra között látogatható, kivéve október 24–25-én, amikor 18:00 és 21:00 óra között tart nyitva.

Bővebb információk ITT

A kivitelezést húsznál több helyszíni szakember végezte körülbelül két hét alatt, míg a háttérmunkában pedig harmincnál is több kolléga vett részt.

A kivitelezést végző DECOLED csak modern, alacsony energiafogyasztású LED-technológiákat használ. A fénypark egy óra működés alatt ugyanannyi energiát fogyaszt, mint egy óra elektromos tűzhelyen való főzés. A DECOLED 2023-ban jelentős összeget fektetett be újrahasznosított műanyaghulladékot használó új, nagyszabású 3D-nyomtatási technológiába. Céljuk, hogy a termelést fokozatosan felváltsák ezzel a technológiával, amely nem új anyagokat állít elő, hanem a meglévőket dolgozza fel újrahasznosítással.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


UTAZZ
A Rovatból
Ez a világ legrosszabb helye az utazó vlogger szerint, aki az összes országban járt már
Drew Binsky szerint kész őrület az a főváros, ahol a legrosszabb élményeit szerezte. De azt is elmondta, melyik országot tartja a világ legszebb helyének.


Egy amerikai utazó youtuber a világ összes országában járt már, tapasztalatait pedig meg is osztotta a követőivel. Drew Binsky egyik videójában azokat a helyszíneket sorolta fel, ahol a legrosszabbul érezte magát.

Guinea fővárosa, Conakry áll a listája élén, ahol a legkevésbé érezte jól magát. Épp egy katonai puccs kellős közepébe csöppent, amikor a guineai fővárosba érkezett, ahol állítása szerint a korrupt rendőrök folyamatosan zaklatták.

„Körülbelül 10 perce sétáltunk az utcán, és máris megállított két rendőr” – mesélte a vlogger, aki szerint az egész város egy őrület. „Ez messze az egyik legkevésbé kedvelt helyem a világon. Nem csak a puccs miatt, amikor is a rendőrök nagy pajzsokkal és golyóálló mellényben sorakoztak az utcákon, mintha háború készülne kitörni.”

Az utazó vlogger tapasztalatait alátámasztja, hogy 2021-ben valóban katonai puccs döntötte meg a kormányt az országban, ami feszült közbiztonsági helyzetet teremtett.

Binsky szerint a város ráadásul unalmas, büdös és szemetes, az emberek pedig barátságtalanok, egy étteremből például egyszerűen kitessékelték.

A legrosszabb helyszínek listájának második helyezettjeként a csádi fővárost, N’Djamena nevezte meg, ahol szintén összetűzésbe keveredett a rendőrséggel, és az utcán egy késsel felfegyverzett férfi támadt rá. Ennek ellenére a városnak adna egy második esélyt a világjáró vlogger. A harmadik legrosszabb élménye az indiai Delhihez kötődik, ahol a szmogtól és a kaotikus forgalomtól szenvedett, és csak arra tudott gondolni, mikor hagyhatja el végre a várost.

Hogy megmutassa, nem csak negatív tapasztalatai vannak, Binsky elárulta, hogy

a Fülöp-szigeteket tartja a legszebb helynek a világon, ahol „minden megvan, amit csak egy országban kívánhat az ember”.

Azt is elmondta, hogy a legkevésbé Líbiában, Haitin, Afganisztánban, Guineában és Szomáliában érezte magát biztonságban, ahol több utazása is „nagyon ijesztő” volt.

A guineai élményeit ebben a videóban foglalta össze:

A youtuber egyébként természetesen Magyarországon is járt, nem is egyszer.

Budapestet Európa egyik legjobb városának tartja, és minden alkalommal beleszeret, amikor visszatér ide.

„Számomra Budapest magában foglalja mindazt, amitől szerintem egy város élvezhető lesz. Barátságos emberek, sok kávézó, bár és szórakozóhely van itt. Olcsóbbak minden, mint Nyugat-Európában. Lenyűgöző építészeti látványosságokat találunk a Duna két oldalán. Finom és kiadós ételeket lehet enni, és nagyon bájos utcákon lehet sétálni. Ez a hely egyszerűen gyönyörű és varázslatos minden szempontból” – mondta el egy 2019-es videójában, amelyben a magyar főváros kevésbé ismert érdekességeit fedezi fel.

Via LADbible


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

UTAZZ
A Rovatból
Párkány: ideális célpont a termálfürdőzés, kerékpározás, túrázás és kulturális élmények kedvelőinek
Itt található Szlovákia egyik legnagyobb fürdő- és élménykomplexuma. A fürdés után pedig lehet pecázni, vagy felfedezni a közeli kiváló borvidéket, a szép tájakon áthaladó túraútvonalat és egy csodás kastélyba is érdemes betérni.


Sokak kedvelt kirándulóhelye a Dunakanyar. Akik pedig eljutnak Esztergomba, gyakran átlátogatnak a Duna túlpartján álló Párkányba is. Akár pár órás sétára, akár több napos pihenésre, lazításra is kiválóan alkalmas ez a folyóparti "szomszéd". Nem beszélve arról az előnyös lehetőségéről, hogy szemben van az Esztergomi Bazilikával, azaz a Nagyboldogasszony és Szent Adalbert Főszékesegyházzal, így innen sokkal jobb fotózni az impozáns épületet, és még egy szelfipadot is kihelyeztek a partra.

A várost azonban több ok miatt is érdemes felkeresni. Kellemes sétát tehetünk a vízparton, vagy a felújított belvárosban, ahol jó éttermek és cukrászdák is várnak. De érdemes átmenni egy fürdőzésre, vagy a Château Bela Kastély meglátogatására, vagy borkóstolásra a Világi Winery-hez. Lássuk mi mindent nyújt ez a városka az ide érkezőknek:

Párkány, Esztergommal szemben, a Duna bal partján fekszik, festői természeti környezetben. A várost kelet felől a vulkanikus eredetű Kovácspataki-hegyek sziklái övezik, legmagasabb pontjuk a 395 méteres Keserős-hegy. Nyugaton a Hegyfarok természetvédelmi terület húzódik, ahol a helyiek szőlőt termesztenek. A Duna, a Garam és az Ipoly is kedvezően befolyásolják a város klímáját.

A város egyik leghíresebb nevezetessége a Mária Valéria híd.

Mária Valéria híd

Eredetileg Feketeházy János tervei alapján 1893-ban kezdték el építeni, és két és fél év alatt készült el. Az 1895. szeptember 28-i átadás napján éjfélig nem kellett vámot fizetni az átkelésért, ám utána 1918-ig vámfizetéshez kötötték a használatát. A hidat Mária Valériáról, I. Ferenc József lányáról nevezték el. A trianoni döntés után a Duna lett a határ, így a híd szerepe megváltozott. 1919-ben a csehszlovák oldalon robbantás rongálta meg, majd 1927-ben ismét megnyitották. 1944-ben a visszavonuló német csapatok felrobbantották a középső három nyílást. A híd újjáépítéséről szóló megállapodást 1999-ben írták alá, és 2001. október 11-én adták át hivatalosan az új hidat, amelyen autóval vagy sétálva is átkelhetünk a túlpartra.

A város nyaranta változatos rendezvényeket kínál. Gyermekprogramokat és esti filmvetítéseket tartanak, zenei estek várják a vendégeket a százéves platánfák alatt. Színpadi koncertekkel készülnek, a mozi udvarában vetítenek filmeket, míg a sétálóutcán táncos estek zajlanak.

Párkány egyik legnagyobb őszi eseménye a Simon–Júda-napi vásár, amelyet 1546 óta rendeznek meg. Ilyenkor több száz árus kínálja portékáit, helyi és országos finomságokat, édességeket, italokat, kézműves- és népművészeti termékeket.

A város északi részén, 24 hektáron terül el a négy évszakos Vadas termálfürdő, amely Szlovákia legnagyobb ilyen létesítménye. Az 1973-ban kezdődött fúrás során 39,7 Celsius-fokos termálvizet tártak fel.

Ma már 14 medencével – köztük úszó-, pezsgő-, élmény- és gyermekmedencékkel, hullámmedencével és nudista napozós medencével – várják a vendégeket. Nyáron csúszdapark, kalandpark, animációs programok, buggy kocsik, strandröplabda, strandfoci, horgászat, vidámpark és légvárak is szerepelnek a kínálatban. Fedett uszoda és wellnessrészleg is van. A fürdő egész évben működik, családok, fiatalok, céges csoportok is megtalálják itt a kikapcsolódást. A téli időszakban horgászatot és wellnesscsomagokat kínálnak.

Képgaléria: A fürdő és hotel (Fotókért kattint a képre)

A Vadas területén működik a Thermal Wellness Hotel is, amely 47 szobával, két konferenciateremmel, tárgyalóval, étteremmel, wellnessközponttal, csomagmegőrzővel, játéksarokkal és kilátóterasszal várja a vendégeket. A szálláshelyről pazar kilátás nyílik az Esztergomi Bazilikára.

Egy városi séta során érdemes megnézni III. János lengyel király lovasszobrát is, amelyet 2008 októberében avattak fel a párkányi csata 325. évfordulója alkalmából. A Párkányi Városi Múzeumban pedig a várostörténeti és néprajzi gyűjtemény mellett időszaki kiállításokat is bemutatnak.

A párkányi Vadas Thermal Hotelről és Aquaparkról bővebb információk ITT.

A 395 méter magas Burda-hegység, bár kevésbé ismert, mint a Pilis vagy a Börzsöny, csendes, természetközeli élményt nyújt. A Kovácspataki-hegyek területén két természetvédelmi területet is találunk. A térségben három jelezett turistaút halad. Ideális célpont azoknak, akik a Dunakanyar panorámáját keresik. A Garamkövesd és Kovácspatak között haladó, kb. 2 óra alatt bejárható, öt km hosszú természetvédelmi tanösvény bemutatja a vidéket az erre sétálóknak.

Párkányban járva érdemes a környéket is felfedezni. A Château Bela kastélyszálló rövid utazással elérhető. Ez a sok vihart megélt kastély mára egy igazán impozáns, egyedülálló, történelmi hangulatot árasztó hely lehet, melyet a régi tulajdonosok leszármazottjai az emlékeiket, régi dokumentumokat felhasználva újjáépítettek, és turistáknak is látogatható.

A város mellett található borvidék remek kirándulóhely, és kiváló program egy igazán minőségi környezetben, a Világi Winery-ben elfogyasztott borkóstolás.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk