KULT

Filmfőszerep után most ismét egy budapesti villamost vezet

Az állampolgár című film főszereplőjével, Dr. Cake-Baly Marcelóval beszélgettünk.
Hegedüs Márk - szmo.hu
2017. március 02.


Link másolása

Dr. Cake-Baly Marcelo 1958-ban született Afrika egyik legkisebb államában, Bissau-Guineában. Mindössze négyéves volt, amikor hazájában kitört a függetlenségi háború, tizenévesen pedig ő is beállt a hadseregbe. Marcelo 1976-ban jött Magyarországra, amikor felajánlottak neki egy ösztöndíjat. Az egyetem befejezése után pedig itt maradt, ma pedig már 100 százalékig magyarnak érzi magát.

Ma villamosvezetőként dolgozik közgazdász diplomával, de az elmúlt hónapban egy új magyar film, Az állampolgár főszereplőjeként robbant be a köztudatba. Dr. Cake-Baly Marcelóval magyarországi tapasztalatairól és Vranik Roland filmjéről beszélgettünk.

- Ön Bissau-Guineában született, 1958-ban. Mikor és miért jött Magyarországra?

- 1976-ban jöttem ide ösztöndíjasként tanulni. A bissau-guineai függetlenségi háború után adódott a lehetőség, hogy ösztöndíjasként tanulhassunk a szocialista országokban. Eredetileg Németországba mentem volna, de végül csak Magyarországon maradt hely.

- Hogyan emlékszik vissza a Bissau-Guineában töltött éveire? Mit jelent önnek a szülőhazája?

- Olyan hosszú ideje élek már Magyarországon, hogy magyarnak érzem magamat, de azért nem közömbös számomra, hogy mi történik kint. Ott él a testvérem, a családom, és mégiscsak a szülőhazámról van szó. Egyáltalán nem mindegy nekem, hogyan mennek ott a dolgok. Mindig követem, mi történik ott, folyamatosan tartom a kapcsolatot az öcsémmel.

- Mikor járt ott utoljára?

- Egy éve, tavaly márciusban mentem ki két hétre. De csak nagyon ritkán jutottam ki, ezzel együtt háromszor jártam ott a hetvenes évek óta. Nagyon drága az út.Dr. Cake-Baly Marcelo - Fotokredit Feher Karoly

Kép: Fehér Károly, Mozinet

- Meséljen egy kicsit az 1970-es évek Magyarországáról! Hogyan fogadták itt, mint bissau-guineait?

- Nagyon más volt Magyarország akkoriban, abban a társadalmi rendszerben. Mi, akik tanulóként jöttünk ide, mondhatni, gondtalanul éltünk. Sokat kellett tanulnunk, de jó volt nekünk itt. Emlékszem, akkor 800 forint ösztöndíjat kaptam, amiből mindenem megvolt.

"
Ráadásul barátságosak voltak a fiatalok, mindennap elmentünk velük bulizni az egyetem alatt, egyik diszkóról a másikra.

Nagyon jó idők voltak. Az iskola után, amikor elmentünk munkát keresni, szinte azonnal felvettek mindenkit.

- Hogyan boldogult a magyar nyelvvel? Sokak szerint ez az egyik legnehezebb nyelv a világon.

- Fél év alatt tanultam meg magyarul. Akkor azt mondta nekem a tanárnő, hogy ha most nem tanulom meg rendesen a nyelvet, rossz marad kiejtésem, sajnos így is lett. De sokat segített, hogy az egyetemen sokat beszélgettem fiatalokkal. Fél év után már az utcanyelvet is megtanultam. Inkább az iskolai könyveket volt nehéz megértenem. Sokáig szó szerint bemagoltam a tananyagot a vizsgákra.

- Miután befejezte a tanulmányait, nem merült fel önben, hogy esetleg máshova menjen Európában? Vagy akkor már úgy gondolta, hogy Magyarországon marad?

- Igazából egyáltalán nem terveztem, hogy Európában maradjak. Eredetileg haza akartam menni az egyetem után. Ha jól emlékszem, abban az évfolyamban hatan jöttünk Bissau-Guineából, és egyedül én maradtam itt. Itt lett egy életem, megismerkedtem egy magyar lánnyal, született két gyerekem, nem tehettem meg, hogy hazamenjek.

- Európán belül nem akart máshová menni?

- Nem, ez egyáltalán nem foglalkoztatott akkoriban. Az egyetem elvégzése után találtam egy viszonylag jó munkát az OTP központjában. Nekem ez kezdő szakemberként nagyon jó munkahely volt. Sajnos négy év után elküldtek, azt mondták azért, mert nem vagyok magyar állampolgár. Állítólag a szakszervezet balhézott valamit, de igazából a mai napig nem értem pontosan a dolgot, lehet, hogy ez csak ürügy volt, hogy elküldjenek.

Az viszont biztos, hogy ezzel derékba tört a karrierem. Különböző helyeken dolgozgattam, Brüsszelben is voltam két évet, amikor pedig visszajöttem, már túl voltunk a rendszerváltáson. Akkoriban minden nagyon-nagyon megváltozott. Az emberek szemlélete is, és nem csak Magyarországon.

"
Hirtelen nagyon nehéz lett fekete emberként elhelyezkedni Kelet-Európában.

Elképesztő megaláztatások értek ekkoriban, és ekkor kötöttem ki végül a BKV-nál. Családos emberként egyszerűn nem várhattam arra ölbe tett kézzel, hogy egyszer majd elhelyezkedem közgazdászként. Alkalmazkodnom kellett, túlélésre rendezkedtem be.marcelo2

Fotó: Kiss Nelly, Mozinet

- Milyen változásokat hozott még a rendszerváltás?

- A szocializmus idejében tabutéma volt a rasszizmus. A rendszerváltozás szabadságot hozott, de ez azt is jelentette, hogy mindenki azt mondott, amit csak akart. Ilyen szempontból is minden megváltozott.

- A 2015-ös menekülthullámmal hogyan változott a helyzete? Máshogy viselkednek önnel az emberek?

- Ez egy nagyon nehéz kérdés, és mindenkit megoszt. Nemcsak itt, Magyarországon, de egész Európában. Ezért nem is szívesen beszélek róla, de

"
érezhetően megváltozott a közhangulat, mégpedig nem jó irányba.

Nyilván nem az van, hogy megyek az utcán, és minden utcasarkon leszólít valaki, hogy „mit keresel itt, te néger”, de előfordul. És ugyanúgy előfordul Svájcban is, Németországban is, bárhol Európában. Az emberek nem nézik jó szemmel, hogy ennyi ember jön Európába, és az is igaz, hogy rengeteg probléma is jön velük. Például a terroristák is kihasználják a helyzetet, úgyhogy tényleg komoly dologról van szó.

De nagyon lehet érezni a gyűlöletet, ami a levegőben van. Alig két-három hete történt Olaszországban, hogy egy fekete bevándorló vízbe fulladt, miközben az emberek csak csúfolták, nevettek rajta. Ezután már tényleg csak az hiányzik, hogy marhavagonba tegyék az embereket. Hogy lehet az, hogy egy ember fuldoklik, és mindenki csak nevet rajta, de senki nem tesz semmit? Ez az a gyűlölet, ami korábban nem volt tapasztalható itt.

- Mikor kapta meg az állampolgárságot?

- Úgy emlékszem, 1995-ben.

- Milyen volt a vizsga Az állampolgárban látottakhoz képest? Önnek is olyan nehéz volt a vizsga, mint a filmbeli Wilsonnak?

- Nehéz volt, nehéz… Olyan dolgokat kellett tudnom, mint a filmben is, de azért nekem kicsit más volt, mivel jártam egyetemre, ahol tanultam a magyar történelemről és az alkotmányról. Egészen más lehet egy olyan bevándorlónak, aki most jött a bicskei táborból, és hirtelen a magyar alkotmányt kérik rajta számon.marcelo cim

Fotó: Kiss Nelly, Mozinet

- Több interjút is olvastam önnel, és mindegyikben elhangzott az, hogy ön teljesen magyarnak érzi magát. Mikor jött el az a pillanat, amikor már kimondta, hogy magyar embernek érzi magát?

- Azt hiszem, egy ember csak egy nemzetet érezhet magáénak. Velem is így van. Ma már bárhol járok a világban, ha meglátok egy magyar embert, akkor a honfitársamat látom benne, nem egy idegent. Ha bajban van, ha segíteni kell rajta, nem fogom cserbenhagyni.

"
Az embernek ott van a hazája, ahol él, ahol családja van, ahol dolgozik.

Nem számít, hol születtem, mert már jó ideje itt élek. Még az irataim is magyarok. Amikor tavaly hazamentem Bissau-Guineába, magyarnak tartottak, külföldi turistaként kezeltek a határon. Amikor a vámon megnézték az útlevelem, egyből megkérdezték, hogy nem guineai vagyok-e. Azt mondtam, itt születtem, de magyar vagyok.

- Az állampolgár főszerepére hogy találták meg az alkotók?

- A Hunyadi téren elsétáltam egy presszó mellett, ahol éppen a rendező, Vranik Roland kávézgatott, és amikor meglátott, utánam futott, és röviden el is mondta, hogy mit akar.

"
Azonnal azt mondtam, hogy rendben, belevágok, mert láttam, hogy a film olyan problémákról fog szólni, amiket én minden nap átélek.

Így kezdődött meg egy nagyon hosszú folyamat. Volt olyan pillanat, amikor azt hittem, semmi nem lesz az egészből, de végül csak kaptam egy forgatókönyvet, és rövidesen a forgatás is megkezdődött.

- Rögtön rábólintott a szerepre? Nem félt, hogy amatőrként egyből főszerepben kell majd teljesítenie?

- Nem, akkor még bele sem gondoltam, hogy nekem itt színészkednem is kell, egyszerűen megtetszett a film ötlete, és rábólintottam. Amikor az első nap a forgatáson megláttam a stábot, a lakókocsikat, a reflektorokat, a kamerát… Akkor jöttem rá, hogy azt sem tudom, mit kell nekem itt csinálnom. Az első néhány nap nagyon nehéz volt, de ahogy ment a forgatás, hamar belejöttem.marcelo

Fotó: Kiss Nelly, Mozinet

- A profi színészek is segítették?

- Igen, főleg Máhr Ágnes, mivel vele volt a legtöbb közös jelenetem. Vele és a másik amatőr színésszel, az iráni lánnyal (Arghavan Shekari - a szerk.) mindent átbeszéltünk és összeolvastunk.

- Hogyan hatott az életére a film? Például előfordult már, hogy felismerték?

- Először is nagyon sok élménnyel és tapasztalattal gazdagodtam. És igen,

"
előfordul, hogy megismernek az utcán, vagy amikor a villamost vezetem. Sokszor volt, hogy bekopogtattak az ablakon, hogy gratuláljanak.

- Mit szólt a kész filmhez?

- Eredetileg meg sem akartam nézni, de a feleségem rábeszélt, úgyhogy elmentem vele. A feleségem nagyon kritikus, de még ő is azt mondta, hogy jó lett, és én is ügyes voltam benne. Ha ő mondja, én nyugodt vagyok.

- El tudná képzelni, hogy más filmben is szerepeljen?

- Igen, szívesen szerepelnék még, de most egy olyan szerepet próbálnék ki, amely teljesen távol áll tőlem. Wilson szerepe nagyon közel állt hozzám érzelmileg, ezért kipróbálnék egy olyat is, amihez semmi közöm. Kíváncsi vagyok, úgy milyen teljesítményt tudnék nyújtani.

Nemrég a Nők Lapja újságírója azt mondta, szerinte a filmes karrierem azon fog elbukni, hogy Magyarországon élek.

"
Azt mondta, ha amerikai lennék, már sorban jönnének a felkérések.

Ebben lehet igazság. Magyarországon nagyon kevés olyan film van, amelyben szükség lenne egy fekete színészre. Az állampolgár más, az kifejezetten rám volt kihegyezve. Úgyhogy lehet, hogy ez lesz életem első és utolsó filmje, és ugyanott folytatom majd, ahol abbahagytam: vezetem tovább a villamost.marcelo4

Fotó: Kiss Nelly, Mozinet

Ha tetszett az interjú, kattints a megosztásra!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Kórházba került Jordán Tamás
A Nemzet Színésze mindenkit megnyugtatott: a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hamarosan újra színpadra is áll.

Link másolása

Kórházi kezelésre szorul Jordán Tamás. A Nemzet Színésze azonban a Blikknek azt mondta, hogy már sokkal jobban van, és hamarosan újra színpadra áll.

Jordán eddig szinte minden nemzet színésze választáson részt vett. A Blikk szerint ezért is volt feltűnő, hogy nem volt ott május 3-án a Nemzeti Színházban, amikor a testület Kulka Jánosnak szavazta meg a címet.

„Kórházba kerültem egy kisebb beavatkozás miatt, amiről bővebben nem szeretnék beszélni. Annyit viszont mindenki megnyugtatására elárulhatok, hogy nem baleset ért, a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hála Istennek, már sokkal jobban vagyok. Ha minden jól megy, vasárnap már otthon lehetek, hamarosan pedig újra színpadra állhatok”

- mondta a lapnak Jordán Tamás. Mint kiderült, a színésznek már egy április végi előadását is le kellett mondania.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
„Úgy látom magam, mint a Titanic zenekara” – Pályaelhagyó és maradó tanárok mesélték el történeteiket egy rendhagyó színdarabban
A Stereo Akt alkotócsoport darabjában összesen 11 volt vagy jelenlegi pedagógus szólalt meg, a végén pedig a közönség bevonásával ötleteltek arról, hogyan lehetne jobbá tenni az oktatást.

Link másolása

„2023. november 30. óta nem vagyok többé tanár, legalábbis a jog szerint. De a mai napig teljesen idegennek hat ez a félmondat: pont annyira képtelenül hangzik, mintha azt mondanám, nem vagyok többé anya, vagy nem vagyok többé ember.”

„2019 februárjában mondtam fel. Másnap elköszöntem édesanyámtól, akinél addig laktam, mert a keresetem egészét elvitte volna egy albérlet plusz az étkezés ára.

Budapestre költöztem, elmentem egy személyes interjúra, ahol elém tettek egy szerződést a tanári fizetésem háromszorosáért. Még olvasgattam a papírokat, amikor felhívott egy másik hely, és amikor elmondtam, hol vagyok, a korábbi bérem négyszeresét ajánlották.”

„Alapvetően minden rendben. Aztán egyszer csak meglátod a Facebookon, hogy a szintén felmondott magyartanár ismerősöd és szépséges Szabó Magda-verset posztol, és hirtelen kiesik a laptop a kezedből. Nem kellene neki folyamatosan versek és gyerekek között lennie? És az hogy lehet, hogy a legbölcsebb, legkorrektebb töritanár szoftvertesztelést tanul?”

A kőbányai Wesley János Általános Iskola egyik tantermében ezúttal felnőttek ülnek – némán, komor arccal hallgatják a hangszóróból visszhangzó mondatokat.

A Stereo Akt csapata a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében vitte (rendhagyó) színpadra a Miután felmondtam / Miután maradtam című darabot, amely pályaelhagyó, illetve minden nehézség ellenére is kitartó tanárok történeteit mutatja be.

Alapja a Miután felmondtam blog, amelyet 2023 év elején alapított két érintett pedagógus, Sikoparija Lujza és Kovács Éva. Céljuk az volt, hogy a nagyközönség számára is bemutassák a személyes sorsokat és drámákat, amelyek egy-egy ilyen döntés mögött húzódnak.

„Eleinte a blog írásaiból indultunk ki, de hamar rájöttünk, hogy szükség van az érem másik oldalára is: azoknak a pedagógusoknak a történeteire, akik a pályán maradtak, és minden kritikusságukkal együtt belülről folytatják az ellenállást”

– meséli Boross Martin rendező, művészeti vezető, akin kívül egy dramaturg és két drámainstruktor vett még részt a koncepció kidolgozásában.

A cél Boross szerint az volt, hogy a megszólalók az ország különböző pontjairól, a közoktatás különböző szakaszaiból, mozaikként kiadjanak egy rendszerszintű problémát. A blog szerkesztői is elküldték a saját kedvenceiket, ezekből választottak ki hatot. A maradók pedig ismerősi körből vagy ajánlás útján kerültek ki, illetve olyan is akadt, aki korábban már megszólalt a témában, és egy interjújának köszönhetően kérték fel.

Boross Martin

Sikoparija Lujza

A közönséget az előadás elején két részre osztották, az egyik csapat a pályaelhagyók, a másik pedig a maradók történeteit hallgatta meg először. A helyszín és az előadásmód is szimbolikus volt: a pályaelhagyóknak csak a hangját lehetett hallani, míg a maradók – egy kivétellel, aki épp táborozott az osztályával – személyesen is ott voltak. Ők viszont egy már nem használt, elhagyatott és lepusztult iskolaépületben beszéltek pár száz méterrel arrébb a motivációikról és belső vívódásaikról.

„A nulladik szülőin el fogom mondani a leendő osztályom szüleinek, hogy 3+2 éves szerződést kötök az osztállyal, 10. évfolyam végén felmondási opcióval. Ha a harmadik év végén úgy állnak a dolgok, hogy nem tudom többé a szakmai hitelemet és a nevemet adni ahhoz, ami az iskolában zajlik, ki fogok lépni a rendszerből”

– szögezte le az elsőként kiálló Horváth András, a kőbányai Szent László Gimnázium matematika-fizika szakos tanára. Hozzátette: nagyon nem szeretné, de elkerülhetetlennek látja, hogy ez előbb-utóbb meg fog történni.

Horváth András

Szilágyi Kitty

Egy soproni egyházi iskola tanára, Keresztény Dorka a rendszeren belüli lázadás taktikáját választotta. „A fénymásolási limitemet arra használom az iskolában, hogy a könyvekből véletlenül kifelejtett múveket pótoljam. Belülről bomlasztom a rendszert: József Attilával, kortárs irodalommal, színházzal” – fogalmazott, hozzátéve: „Mi van velünk, akik maradtunk? Összekapaszkodtunk, mert világossá vált számunkra, hogy magunkon kivül másra nem számíthatunk.”

Varga Sándor az Eötvös József Gimnáziumból azzal kezdte, több mint 30 éve tanító mestertanárként a pályája csúcsán van, a polgári engedetlenségi akcióba inkább a fiatalabb kollégáival vállalt szolidaritás miatt szállt be.

„A státusztörvényt végig sem olvastam, nem érdekelt különösebben, én csak tanítani akartam. Természetesen nekem is el kellett számolnom a lelkiismeretemmel, például a diákjaim és a gyermekeim előtt. Azt mondtam nekik, hogy úgy látom magam, mint a Titanic zenekara: addig játszom, ameddig hagynak.”

Szilágyi Kitty óvodapedagógus, civil aktivista pedig szinte a sírás határán mesélte: eleinte abban bízott, hogy képes lesz a rendszer hiányosságait kiküszöbölni, és megadni mindent a gyerekeknek, amire szükségük van. Aztán elvették tőlük a lehetőséget, hogy dönthessenek arról, ki léphet iskolába, és olyanok kezébe adták, akik még csak nem is találkoztak a gyerekekekkel.

„Sikerült az intézményvezetői államvizsgám, másnap pedig Novák Katalin aláírta a státusztörvényt. És akkor tudtam, hogy intézményvezető már nem leszek.”

A történetmesélő részhez szerettek volna hozzátenni még valamit a végére, hogy a nézők is aktív alkotóivá váljanak az élmények, illetve ne szomorú, frusztrált hangulatban távozzanak, hanem legyen egy konstruktív része is az estének.

A két részre osztott közönség ezért egy harmadik helyszínen újraegyesült, ahol kisebb csoportokba rendeződtek, majd egy-egy padot körbeülve próbálták megválaszolni az alábbi kérdéseket:

  • Mi garantálhatja, hogy jó tanárok dolgozzanak az iskolában?
  • Mit szeretnénk, hogy egy diák megtapasztaljon az iskolában?
  • Mit jelent a társadalom számára az oktatás? (Jelenlegi/ideális állapot)

A keretet ehhez egy elképzelt iskolai évzáró külsőségei biztosították, élen egy teljesen fogalmatlan “tankerületi vezető” – valójában a darab egyetlen színész szereplője – videós bejelentkezésével, aki beszédében zseniálisan hozta azt a közhelyparádét, ami (sajnos) gyakorlatilag bármelyik valódi ünnepségen elhangozhatott volna.

Az előadást egyelőre a most lezajlott két alkalomra tervezték, de mivel mindkét este hetekkel hamarabb telt házas lett, nem kizárt, hogy ősszel újabb előadásokra is sor kerül majd.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba, az Operettszínház színművésze
A színművész Shakespeare-, Molière-, Schiller-főszerepek mellett modern klasszikusokat is alakított.

Link másolása

Hosszan tartó betegség után 59 évesen elhunyt Jantyik Csaba színművész, a Budapesti Operettszínház társulatának tagja – közölte Facebook-oldalán az Operettszínház.

„Mély fájdalommal tudatjuk, hogy tegnap éjszaka hosszan tartó betegség után 59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba színművész, társulatunk tagja”

– írták.

Jantyik Csaba 1964. július 30-án született Békésen. Szentesen a Horváth Mihály Gimnáziumban érettségizett irodalmi-drámai szakon 1982-ben, majd felvételt nyert a Színház- és Filmművészeti Főiskola színész szakára, Horvai István–Kapás Dezső osztályába. Diplomáját 1987-ben vette át – írja a Fidelio. Számos nívódíj mellett kitüntették a Debrecen Kultúrájáért díjjal.

2001-ben az Operettszínházhoz szerződött, ahol A muzsika hangja című világhírű musicalben Von Trapp kapitányt alakította először a budapesti közönség előtt. Fontosabb szerepei az intézményben: Kánkán (Aristide), West Side Story (Schrank), Mária főhadnagy (Kossuth Lajos), Lili bárónő (Malomszeghy báró), Menyasszonytánc (Rabbi), Abigél (Torma Gedeon), Szentivánéji álom (Theseus), Viktória (Webster), Rebecca (Julyan ezredes), János vitéz (A francia király), Hegedűs a háztetőn (Kocsmáros), Jekyll és Hyde (Apa, Lord Savage).

Jantyik Csabát a Budapesti Operettszínház saját halottjának tekinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Dabney Coleman, az Aranyoskám és a Gengszterkorzó sztárja
A színészt utoljára a Yellowstone című sorozatban láthattuk. 92 éves volt.

Link másolása

92 éves korában pénteken Dabney Coleman, a Golden Globe- és Emmy-díjas amerikai színész. Halálhírét lánya, Quincy Coleman jelentette be – írja az MTI.

Coleman karrierje 1952-ben indult, és azóta több mint száz filmben szerepelt. Olyan klasszikusokban láthattuk, mint a Pokoli torony (1974), a Kilenctől ötig (1980), Az aranytó (1981), Aranyoskám (1982), Háborús játékok (1983) és a Gengszterkorzó (2010).

A színész a legjobb férfi főszerepért 1988-ban Golden Globe-díjat kapott a The Slap Maxwell Story című filmben nyújtott alakításáért, egy évvel korábban pedig Emmy-díjat nyert a Sworn to Silence című tévéfilmben nyújtott teljesítményéért.

Coleman gyakran alakított cinikus, szarkasztikus karaktereket. Ezt a képességét kamatoztatta olyan filmekben, mint az Aranyoskám és a Kilenctől ötig, ahol emlékezetes negatív figurákat formált meg.

Dabney Coleman hangját több animációs filmben és sorozatban is hallhattuk. Színészi karrierje előtt az Egyesült Államok hadseregében szolgált. A hadseregben töltött idő segített neki fegyelmet és kitartást tanulni, ami később a színészi karrierjében is hasznosnak bizonyult.

Coleman utoljára Yellowstone című tévésorozatban tűnt fel, amelyben egy rész erejéig a főhős John Dutton apját játszotta.


Link másolása
KÖVESS MINKET: