99 év után újra magyar hidroplán érkezett a Dunára
A Cessna 206 amfíbia február 4-én jelent meg Adony felett, hogy az érintett szakhatóságok jelenlétében - folyami zárás mellett - tesztrepülést hajtson végre a Dunán, az adonyi rév közelében. Két nap alatt összesen 8 óra állt rendelkezésre Széchey Mártok Airbus-oktatókapitány és Simon Martin kapitány számára, hogy bemutassa és gyakorolja a megközelítést, a folyami fel- és leszállásokat, a kis- és nagysebességű vízi manővereket.
A változékony időjárás lehetővé tette, hogy miden alkalommal más körülmények között történjen a feladatok végrehajtása: volt, amikor szinte tükörsima vízfelületen, volt, amikor kisebb hullámokon, és előfordult, hogy erősebb szélben kellett üzemelni.
A tesztrepüléseket a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata két hajóval biztosította a Duna adonyi szakaszán, ahol a hatóságok egy kb. 1 kilométer hosszú pályatestet jelöltek ki a feladatra.
Közel 100 évvel ezelőtt is lehetett hasonló látványban része annak, aki a Duna-parton sétált. Igaz nem Adonyban, hanem Budapest belvárosában. Az akkor még éppen alakulófélben lévő Aeroexpress Rt. első repülőgépe 1922 végén érkezett meg a Gellért szálló elé.
A légitársaság Junkers hidroplánjai aztán éveken át innen üzemeltek, menetrend szerinti járatokat teljesítve Bécsbe, illetve légitaxi szolgáltatást nyújtva Siófok és Keszthely felé. Az utasok pedig a Gellértben kialakított irodában is megválthatták menetjegyüket. A hidroplánok a 30-as évek második feléig voltak jelen Magyarországon.
Magyarország vizein 1937 óta egyáltalán nem szállt le magyar lajstromjelű hidroplán. A reptéri infrastruktúra fejlesztésével már a nagyobb gépek is biztonságosan tudtak üzemelni, a vízirepülés pedig háttérbe szorult, szinte feledésbe merült. Így jelenleg a jogszabályi háttere is hiányzik. A repülési és hajózási részterület eljárásrendjeinek összehangolása és annak törvénybe foglalása jelentené a magyarországi vízirepülés újraindításának következő lépését – mondta el Somogyi-Tóth Dániel, az Aeroexpress Kft. alapítója.
A start-up céget 2021-ben Somogyi-Tóth Dániel karmester-orgonaművész, az Aeropark Repülőmúzeumot működtető Légiközlekedési Kulturális Központ alapítója és unokatestvére, Széchey Márton Airbus-oktatókapitány hozta létre régi barátjukkal, Marozsi Lászlóval. Később Simon Martin kapitány is csatlakozott hozzájuk, aki a bőnyi repülőtér vezetőjeként és kisgépes üzemeltetési szakemberként új lendületet adott a tervezésnek.
2019-ben Széchey kapitány vízirepülőgépre jogosító szakszolgálati engedélyt szerzett Lengyelországban. Igazi lendületet azonban a COVID-19 lezárások alatti leállások hozták el a csapat számára. 2020-ban gőzerővel indult meg az üzleti tervezés és a potenciális partnerek keresése. Több ígéretes, majd a várható gazdasági veszteségek ismeretében visszavonuló befektető után hirtelen új irányt vett az ügy, amikor Somogyi-Tóth Dániel 2021 áprilisában kapcsolatba került Házas Gáborral, akinek nagyapja Endresz György, az Aeroexpress Rt. főpilótájának barátja volt. Kiderült, hogy Gábornak szintén gyerekkori álmáról van szó és a Svájcban élő Dinka Lajossal, az Awenta Vertriebs GmbH értékesítési vezetőjével a pandémia előtt hasonló üzleti tervezést végeztek. A speciális repülőgépet Norvégiából sikerült beszerezni, amely végül az elmúlt év nyarán érkezett meg Magyarországra.
Az Aeroexpress közölte: