Repülő csónakok: luxus az óceán felett
Robusztus, lomha szerkezetek, melyek sokszor kilométereken át gyorsultak a part közelében, amíg felemelkedtek. Négy, nyolc, vagy tizenkét motor a szárnyakon. A hajóhídszerű pilótafülke mögött gépterem üzemelt. A repülő csónakok strapabíró törzzsel rendelkeztek.
Kényelem és luxus a fedélzeten: sokfogásos vacsorák készültek a konyhában, az ülőhelyeket éjszakára hálókabinná alakították az utaskísérők.
Az óceánrepülés kezdetei. Hogyan születtek meg a repülőhajók? Hány óra alatt értek át gépek Amerikából Európába? Mit kapott az utas a kis magasságon haladó monstrumokon? És miért tűntek el a hidroplánok az utasszállításból a második világháború után?
Milyen volt a Dornier X, a Martin M130-as, a Boeing 317-es és a 377-es, vagy a Sikorsky S-40-es? Erről is mesél Zainkó Géza, az Aeropark tárlatvezetője.
Elsősorban a tehetősek használták az első, luxusfelszereléssel ellátott, ám viszonylag lassú haladást biztosító légi járművet. Az első világháború után megjelent repülőkkel leginkább nappal lehetett haladni, majd leszállás után hosszas munkát igényelt a gép feltöltése, takarítás, ellenőrzése. Ezért például egy Európa-Indonézia távolság több napos utazást is jelentett. Ugyanakkor ezt a távot a kor gőzhajóival hónapokig tartó hajózással lehetett teljesíteni. Így ezek a repülők még mindig gyorsabb megoldást jelentettek.
Az utánuk megjelent hidroplánok első generációja 10-45 utast tudott szállítani. Sok üzemanyag kellett hozzájuk, ezért a testük is nagy lett. Mivel a kerekek helyett úszótalpakkal landolt, és a vízen szállt le, a formáját ehhez kellett kialakítani.
A formájuk még hasonlított a hajókra, bent pedig kényelmes módon, karosszékekben ülhettek az utasok.
A fejlesztéseknek köszönhetően később már több ezer kilométert is meg tudtak tenni a gépek. A fénykorukat a 30-as években élték a hidroplánok.
A Dornier X a kor legnagyobb gépe volt, 12 motorral szerelték fel, belül többszintes volt, a középsőben voltak az utasok. Volt benne konyha, hálófülke, a pilótafülke pedig leginkább egy hajóhídra emlékeztetett. A különleges gép 500 méteres magasságig tudott felemelkedni.
Több rekordot is tartott, többek között egy bemutatón 170 fővel a fedélzetén szállt fel, ezt két évtizedig nem tudták felülmúlni.
Sikeresebbek volt az S-40-es amerikai gépek, melyek gyorsabbak voltak és nagyobb távolságokat is képesek voltak megtenni.
A fejlesztések nyomán nőttek a megtehető távolságok, a befogadóképességük még nem volt nagyobb, a sebességük viszont már gyorsabbá vált. A legtöbb továbbra is luxus-kényelmet nyújtott, és a fárasztó hosszúságú utak miatt hálófülkéket is kialakítottak. Volt saját konyha is, és minőségi italokat is felszolgáltak. Az utazás ára nagyon drága volt, egy munkás éves fizetését is kitehette.
A repülőgépek fejlődése megelőzte a hidroplánokét, és sokkal gyorsabbak, megbízhatóbbak voltak. Hamar kiszorították a robusztus régi repülőhajókat, és az 50 évek elejére szinte teljesen átvették az uralmat.
VIDEÓ: Repülő csónakok: luxus az óceán felett