SIKERSZTORIK
A Rovatból

Akinek a pénzünket köszönhetjük

Vagyóczky Károly nevét nem sokan ismerik, de munkásságát annál többen: ő tervezte a ma is forgalomban lévő forintbankjegyeket.

Link másolása

Az összes magyar bankjegy jobb alsó sarkában szerepel egy apró betűs felirat. Ha még nem vettétek észre, nézzétek meg most: Vagyóczky K. del. et sc. Utóbbi latin rövidítés, azt jelenti, tervezte és metszette. Nem tévedés, a jelenleg forgalomban lévő papírpénzeink kinézete egyetlen ember munkáját dicséri. A mester több mint három évtizeden át dolgozott a Pénzjegynyomdában, alkotásai pedig a mai napig hatással vannak mindannyiunk életére. Otthonában kerestük fel, hogy nem mindennapi karrierjéről beszélgessünk vele.

- Mikor kezdett el érdeklődni a művészetek, azon belül is a rézmetszés iránt?

- Már gyerekként is nagyon jól tudtam rajzolni, középiskolai tanulmányaimat pedig a Képzőművészeti Gimnáziumban végeztem. Remek tanáraim voltak, így elsőre felvettek a főiskolára is, ahol festő szakra kerültem. Harmadéves koromban jelentkeztem át grafikára, mert nagyon megfogott a műhelyek hangulata, illetve a grafikai technikák szépsége. Miután diplomáztam, nyertem egy hároméves ösztöndíjat, ezt követően kerültem a Pénzjegynyomdába. Bár édesapám is ott dolgozott nyomdászként, de nem az ő közbenjárására vettek fel, az egyik tanárom ajánlott be.IMG_1006

Úgy mentem oda, hogy vállaltam további öt év tanulóidőt, ami alatt elsajátítottam a rézmetszés fortélyait. Ez egy rettentő bonyolult tudomány, rengeteg türelem és hatalmas koncentráció szükséges hozzá. Egyetlen, néhány négyzetcentiméteres rézlemez megmunkálása ugyanis több hónapig tart, amit azért meg lehet unni, ha például kinéz az ember az ablakon és látja, hogy odakint süt a nap… Én mindenesetre nagyon élveztem a tanulási folyamatot, mert olyan különleges tudásra tehettem szert, amely szinte már feledésbe merült.

Névjegy

Vagyóczky Károly 1941-ben született Budapesten. A Magyar Képzőművészeti Főiskolán tanult 1959-től 1966-ig. Sokszorosító grafikával, alkalmazott grafikával és festészettel foglalkozik, egyéni kiállításai mellett több nemzetközi grafikai kiállításon szerepeltek munkái. Huszonöt évig állt a Pénzjegynyomda művészeti osztályának élén, legfontosabb és legjelentősebb műve az új magyar forgalmi bankjegysor.

A bankjegyek mellett közel 100 bélyeget készített a Magyar Posta számára. 1990 után több száz értékpapírt, részvényt, kötvényt, illetékbélyeget és védettséget igénylő nyomtatványt tervezett. A Veszprém megyei helyi pénzként funkcionáló Balatoni Koronának is ő a tervezője, illetve kivitelezője (bővebben lásd a cikk végén). A Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége elnökségének tagja. 1998-ban a Magyar Köztársasági Érdemrend Kiskeresztjével tüntették ki.

(Forrás: vagyoczkykaroly.hu)

IMG_1007

A millenniumi 2000 forintossalIMG_0970

- Ezután hogy alakult a pályája? Melyik volt az első bankjegy, amelynek részt vett a tervezésében?

- Az öt év leteltével helyettes vezetői pozícióba kerültem, majd miután 1978-ban a mesterem, Nagy Zoltán nyugdíjba ment, én vettem át a helyét a művészeti osztály élén. Akkoriban teljes generációváltás zajlott le, rajtam kívül más fontos pozíciókba is fiatal szakembereket vettek fel. Az első igazán komoly feladatunk a Bartók Bélát ábrázoló 1000 forintos bankjegy volt 1981-ben, majd a rendszerváltás környékén következett az 5000-es Széchenyivel. Ezekben az években már érezni lehetett, benne volt a levegőben, hogy nemsokára teljesen új bankjegysort vezetnek be. Onnantól, hogy ez nyilvánvalóvá vált, szinte minden energiánkat az előkészületekre fordítottuk.

- Hogy zajlott ez a munka?

- Nagyon sok próbanyomatot csináltunk, amelyek soha nem kerültek forgalomba, de részleteiben gyakorolni tudtuk rajtuk a később alkalmazott grafikai megoldásokat. Aki rézmetszéssel foglalkozik, annak állandóan tréningeznie kell magát, hogy ne essen ki a rutinból. Emellett rengeteg szakértő véleményét kértük ki, a Magyar Tudományos Akadémia és más szervezetek is beleszóltak például az arcok ábrázolásokba, vagy a feliratokba.

A bankjegyeket teljes egészében én terveztem meg, és az előoldalukat én is metszettem. A hátoldalnál az utóbbit a tanítványaim végezték, hiszen az ott szereplő ábrák annyira összetettek, hogy ha nem osztottuk volna meg a munkát, kis túlzással máig se végeztem volna vele. Egy portré megalkotása nagyjából négy és fél hónapomba telt, ha pedig minden kísérőtevékenységet beleszámolok, az egész bankjegysor elkészítése olyan 8-9 évet vett igénybe.IMG_1024

Kezében a tervezési fázisban készült egyik próbanyomattal. Még több hasonlóért KATT IDEIMG_1063IMG_1068

Miért rézmetszéssel készülnek a bankjegyek?

Mindenki tudja, hogy a papírpénzekbe rengeteg biztonsági megoldást építenek be, így csökkentve minimálisra hamisítás kockázatát. Ehhez van köze annak is, hogy évszázadok óta egy ritkaságszámba menő művészeti ágat, a rézmetszést használják a bankjegyek megtervezésekor. Ugyanis ezt lehet a legkevésbé utánozni, mivel a metszett vonalak mindig kristálytisztán kivehetőek. Ha a szabályosságuk sérül, az rögtön felfedi, hogy hamisítványról van szó.

A rézmetszésnek két fő fajtája van, a szabad és az akadémikus. A kettő között az a különbség, hogy míg az elsőnél viszonylag kevés nyomat után elkopik a lemez mintázata, a második esetben a vonalakat olyan technikával alakítják ki, hogy bármennyi levonatot lehessen készíteni róla minőségbeli romlás nélkül. A bankjegyeknél természetesen az utóbbit használják, hiszen nem szabad, hogy akár a legkisebb különbség is legyen két tetszőleges példány között.

- Melyik bankjegytervére a legbüszkébb?

- Mindig az volt a legizgalmasabb, amelyiken éppen dolgoztam. De ha választani kell, talán a millenniumi 2000 forintos áll legközelebb hozzám, a portrék közül pedig Széchenyi. Úgy érzem, annál különösen jól sikerült a metszői munka.vagyoczky_arckep

- Milyen biztonsági intézkedések mellett dolgozott?

- Páncélajtók mögött ültünk, a rézlemezeket pedig trezorokban tárolták, és szigorúan el kellett számolnunk mindegyikkel. Külön személyzetet tartottak fenn arra, hogy a munkaidő kezdetén és végén kiadják, illetve visszavegyék őket, mindent iktatva. Szerencsére amíg ott dolgoztam, nem volt semmilyen biztonsági probléma, nagyon megbízható munkatársak vettek körül. Én rendkívüli módon szerettem csinálni ezt az egészet, bár a feleségem gyakran sérelmezte, hogy még hétvégenként is bent voltam – akadt olyan év, amikor 72 napnyi szabadságot nem használtam fel.

- Hogyan éli meg, hogy gyakorlatilag az ön alkotásaival találkoznak legtöbbször az emberek, napi szinten mennek át szinte mindenkinek a kezén, a neve még sincs benne a köztudatban?

- Az elején kicsit furcsa volt, mert akkor még nagyon elevenen élt bennem az egész: az egyik pillanatban ott feküdtek a rajzok, metszetek, próbanyomatok a munkaasztalon, a következőben pedig már kint láttam őket a Fény utcai piacon. Én soha nem dicsekedtem senkinek ezzel, de a szakmán belül persze ismerik a nevem, ahogy az ismerőseim is tisztában vannak a munkásságommal. Büszkeség azért természetesen van bennem, hiszen míg egy festőművész alkotásaival alapesetben legfeljebb néhány ezren találkoznak, az enyéimmel több millióan.

Amikor utazom mondjuk a metrón, a tömeget nézve gyakran eszembe jut, hogy majdnem mindenkinek a zsebében ott lapul a művem. És ez elég jó érzés.IMG_1052IMG_1057

A II. János Pál Pápa látogatása alkalmából készült emlékbélyeg. Alsó részén az esztergomi látkép került később a 10 ezres hátoldalára

Kit ábrázol valójában a papír 200 forintos?

A bankjegyek megtervezésénél komoly problémát jelentett, hogy a rajtuk szereplő történelmi személyiségek közül többről nem maradt fenn hiteles ábrázolás. Ez volt a helyzet Szent Istvánnal, de vele kapcsolatban azért akadt egy-két támpont (például az úgynevezett kalocsai királyfej a 13. századból), amire támaszkodni lehetett. Károly Róbert esetében viszont semmilyen forrás nem állt rendelkezésre.

Vagyóczky úr szavai szerint a következő történt: „épp a műteremben ültem ceruzával a kezemben, azon tűnődve, hogyan találhatnék megoldást a dologra, amikor egyszer csak bekopogott egy kollégám és barátom, Koltai Ferenc. Nagyon jó megjelenésű fazon volt, karakteres arccal. Ahogy ránéztem, hirtelen megfogott benne valami – szinte gondolkodás nélkül elhatároztam, hogy ő lesz a tökéletes modell.”koltaif_karolyr

Kicsit persze stilizálta az arcot, a szakáll és a hajviselet is más lett, de a vonások ezzel együtt első ránézésre felismerhetőek. Így alakult, hogy a forgalomból pár éve kivont 200 forintos bankjegyen igazából egy ma is élő személy, a Pénzjegynyomda egykori munkatársa látható Károly Róbertként. Lesz neki egy jó sztorija az unokái számára, annyi biztos...

- Mennyire változtatta meg a szakmáját a számítógépek elterjedése?

- Teljesen más lett minden. Bár a modern technika rengeteg könnyebbséget hozott, ezzel együtt a számítógépes megoldásokban én érzek egyfajta személytelenséget. A hagyományos grafikát jobban szerettem, a maga tökéletlenségével együtt. Igaz, sokszor problémásabb a megvalósítása, de cserébe még a kezem rezdülései is érződnek a végeredményen. Ami számítógéppel készül, az mindenképp sokkal aprólékosabb, tökéletesebb lesz, de úgy gondolom, hogy ez nem feltétlenül erény. Valahogy lélek nélküli az egész, ráadásul ezzel végképp háttérbe szorul az az évszázados grafikai kultúra, amit már az én generációmból is csak alig néhányan ismertünk.IMG_1044

IMG_1038

- A most bevezetett új 10 ezer forintos is számítógéppel készült már?

- Igen, csak az általam készített eredeti portrét hagyták meg, mert annál még a mai technikával is nehezen lehetne helyettesíteni a rézmetszést. De ezt leszámítva számítógéppel tervezték. A nevem sem ott szerepel rajta, ahol a többi bankjegyen – vagyis a jobb alsó sarokban –, hanem Szent István neve alá került, mint Mányoki Ádámé is az 500 forintoson (az ő munkája a festmény, amiről Rákóczi portréját mintáztam).

- Ki lépett a helyébe a nyomdánál, miután 2003-ban nyugdíjba ment?

- Erről csak egy kis keserűséggel tudok beszélni, ugyanis az a helyzet, hogy amikor én eljöttem, velem egy időben még tíz embert elküldtek arra hivatkozva, hogy nemsokára úgyis jön az euró. Mindannyian fantasztikus, több nyelven beszélő, nemzetközi szinten is elismert szakembernek számítottak, ráadásul nálam jóval fiatalabbak. De nem volt mit tenni: megszületett a döntés, hogy nincs rájuk többé szükség. Nekem volt bent egy nagyon szép műtermem, ahol többnyire alkottam – ahogy kitettem a lábamat, egyből felszámolták, és irodákat alakítottak ki a helyén.IMG_1096

Kicsit úgy érzem, hogy a távozásommal az egész szakmának elkezdődtek a végnapjai. Bár egy tanítványom dolgozik még ott, de a Nemzeti Bank is mintha száműzni akarná a történetéből Horváth Endrét, Nagy Zoltánt és a többi nagy elődömet, akik nélkül az én életművem se születhetett volna meg. Miközben látjuk, hogy az euróval kapcsolatos várakozások mennyire váltak valóra. Nagyon nem tartom helyesnek ezt a hozzáállást, de sajnos már nincs beleszólásom.

A Balatoni Korona

Már nyugdíjazása után, 2011-ben kapott felkérést Vagyóczky Károly egy úgynevezett helyi pénz, a Balatoni Korona megtervezésére. Ennek címletei megegyeznek a forintéval, és 1:1 arányban váltható rá át, például utazási irodákban. Veszprém megye hét településén ma már több száz helyen lehet vele fizetni, az elfogadóhelyek jelentős része 5-10 százalékos kedvezményt kínál azoknak, akik igénybe veszik.balatonikorona

Mivel a pénzkibocsátás monopóliuma Magyarországon a Magyar Nemzeti Banké, a Balatoni Korona hivatalosan készpénzt helyettesítő utalványnak számít. Forintfedezetét elhelyezték egy bankban, hogy bármikor szabadon átváltható legyen. Kinézet, illetve biztonsági elemek szempontjából viszont szinte semmiben nem különbözik a valódi bankjegyektől. Bevezetésétől azt várták, hogy élénkíti a helyi gazdaságot, segít a pénz helyben tartásában, illetve kuriózumjellege miatt a gyűjtőket is vonzani fogja. Az eddigi tapasztalatok alapján úgy tűnik, beváltotta a hozzá fűzött reményeket.

- Mivel tölti az idejét mostanában?

- Ház körüli munkákat végzek, illetve végre a festészetre is tudok időt szakítani. Amíg dolgoztam, erre szinte semmi lehetőségem nem volt. Főleg tájképeket és csendéleteket festek, olyan ez nekem, mint egyfajta kikapcsolódás. Rézmetszéssel már nem igazán foglalkozom, ahhoz nagy szükség volt azokra a körülményekre, amelyeket a Pénzjegynyomdában biztosítottak. Így egyedül, itthon, kiszolgáló személyzet nélkül nehéz lenne. Februárban nyílik egy kiállításom a Szabó Ervin Könyvtárban, aminek keretében bankjegytervek, festmények, rajzok és rézkarcok is láthatóak lesznek, jelenleg épp ennek az anyagát állítom össze.

Ha tetszett a cikk, oszd meg!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SIKERSZTORIK
A Rovatból
„Két napon át nem találták a szelvényt a lakásban” – sofőrként dolgozik az első magyar lottónyertes unokája
Gáborban csak nagymamája halálakor tudatosult, hogy híres család tagja: felmenője igazi híresség volt az ötvenes években. Miután nyertek, napokig keresték a lottószelvényt a lakásban.

Link másolása

Ring Sándorné vitte el a hazai lottójátékok történelmének első főnyereményét 1957-ben. Az asszony a 6. játékhéten játszotta meg négy gyermeke életkorának számát, ötödikként pedig a saját életkorát húzta be. Misi 23, Marica 26, Sanyi 33, Laci 37, ő maga pedig 66 éves volt. Pár nap múlva éppen ez az öt szám volt a nyerő, Ring néninek 855 ezer forint ütötte a markát. Érdemes tudni, hogy

az akkori az átlagkereset 1442 forint volt, mai értékre átszámolva pedig 146 millió forintot érne ez a nyeremény.

„Édesapám volt a legfiatalabb, ő nem is kapott olyan sokat a nyereményből. A nagyi elég szigorú asszony volt, poroszosan nevelte a gyerekeit és velünk is így viselkedett. Festményekbe, műtárgyakba fektette a pénzt, emlékszem, hogy édesapám is kapott egy nagy képet, de nagy gazdagság nem köszöntött ránk” – mesélte Gábor a Blikknek.

Nagy volt az izgalom a sorsolás után, ugyanis két napon át nem találták meg a szelvényt a lakásban.

Végül egy kabátzsebből került elő az értékes papírdarab. Ring Sándorné akkoriban azt nyilatkozta, hogy egyelőre takarékba teszi a pénzt. Később ugyan próbált okosan gazdálkodni az összeggel, de gyermekei nehezen tudták kezelni a hirtelen jött gazdagságot.

Gábornak ha pénz nem is jutott, a lottózás szeretete azért megmaradt. Ő is mindig ugyanazokkal a számokkal játszik, bízva abban, hogy egyszer rámosolyog a szerencse.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SIKERSZTORIK
A Rovatból
Szinte csoda: közel 30 év után találták meg a Forma-1-es versenyző ellopott Ferrariját
Mint kiderült, Gerhard Berger 1995-ben eltűnt autója Japánba került, majd onnan Nagy-Britanniába, ahol most találta meg a Scotland Yard.

Link másolása

Londonban találták meg Gerhard Berger volt Forma-1-es autóversenyző csaknem 29 éve ellopott Ferrariját.

Az osztrák expilóta Ferrari F512M típusú személyautóját 1995 áprilisában, a San Marino-i Nagydíj első időmérő edzése után lopták el ismeretlen tettesek Berger imolai szállodájának parkolójából, a Ferrari-istálló akkori másik versenyzője, Jean Alesi ugyancsak Ferrari típusú autójával együtt.

A Scotland Yard hétfőn bejelentette, hogy Berger Ferrariját az autókhoz kapcsolódó szervezett bűnözéssel foglalkozó ügyosztálya 29 évvel az eset után Nagy-Britanniában megtalálta.

A beszámoló szerint a londoni rendőrség januárban értesítést kapott a Ferrari autógyártól arról, hogy egy amerikai vásárló tavaly egy brit közvetítő révén kívánt megvásárolni egy Ferrari személyautót, ám a cég vizsgálatai kiderítették, hogy lopott kocsiról van szó.

A Scotland Yard ilyen ügyekre szakosodott részlege kiterjedt vizsgálatot indított, amelyből kiderült, hogy Berger ellopott autójáról van szó. Az ügyosztály kiderítette azt is, hogy a kocsit a 29 évvel ezelőtti lopás után nem sokkal Japánba szállítottak, és onnan érkezett 2023 végén Nagy-Britanniába.

Az ügyosztály négynapi vizsgálattal feltárta a kocsi múltját, és a Scotland Yard ezután lefoglalta a járművet, megakadályozva elszállítását Nagy-Britanniából – áll a londoni rendőrség hétfői beszámolójában.

A vizsgálatot vezető nyomozó, Mike Pilbeam közölte: szakértői becslések szerint a kocsi értéke megközelíti a 350 ezer fontot (162 millió forint).

Pilbeam közölte azt is, hogy Alesi ellopott Ferrarija továbbra sem került elő.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Balogh Levente: Az első évadban egészen szelíd voltam ahhoz képest, amilyen a másodikban vagyok
Keménykezű vezető vagy szőrösszívű üzletember? Milyen valójában Balogh Levente? Tényleg minden üzletet megköt? Az Álommeló és a Cápák között befektetője fogadott minket az irodájában.

Link másolása

Balogh Levente üzletember, befektető, televíziós személyiség, a Szentkirályi Magyarország Kft. alapítója és vezetője. Vízmárkája mellett kozmetikai termékeket és kávékat értékesít a piacon, közvetett módon több tízezer embernek ad munkát. Jelenleg is új munkatársat keres.

- Néhány hete indult az Álommeló 2, az első évad megosztó volt, egyértelmű volt a második évad elindítása?

- Nem volt egyértelmű. Amikor az első évadot forgattuk, szó sem volt a folytatásról, viszont olyan jól sikerült, hogy adta magát. A műsor nézettségét tekintve úgy döntöttünk az RTL Klubbal, hogy érdemes továbbvinni. Ami a személyes megélést illeti, nagyon jó élmény volt számomra, arról nem beszélve, hogy valóban egy remek munkatársat kaptam az Álommelónak köszönhetően.

- Mondjuk el, hogy az irodájában itt van velünk Keserű Balázs, az Álommeló első győztese, aki szemmel láthatóan jó munkaerő, amióta itt vagyok, elképesztő tempóban dolgozik, és az is látszik, hogy jól kijönnek egymással. De meg kell hagyni, hogy a műsorban kemény kezű volt a versenyzőkkel, és ez most sincs másképp.

- Az első évadban egészen szelíd voltam ahhoz képest, amilyen a másodikban vagyok.

Ez pedig semmi ahhoz képest, ahogy a műsor amerikai változatában viselkedik a cégvezető, igazi kispályás vagyok hozzá képest. Ezzel nem teljesen értek egyet, édesapám volt ilyen keménykezű, én ebben különbözök tőle.

Ugyanakkor tudom, hogy milyen sok múlik a kiválasztáson, ha rossz embert választok, akkor csak hátráltatom magamat, ha viszont megtalálom a pozícióra legalkalmasabb kollégát, akkor sokat tehetek a cégért. Vagyis az én elméletem a következő: legyél nagyon kemény, ha új munkatársak keresel.

- Ilyen az igazi Balogh Levente?

- Aki szeretné tudni, hogy milyen vagyok valójában, nézze meg az Álommelót és a Cápák között műsort. Az igazság a kettő között van.

Balogh Levente és Keserű Balázs, Az álommeló 1. évadának győztese. Fotó: RTL

- Az üzleti műsorról akartam kérdezni. Megszámlálhatatlan vállalkozásba szállt be, legalábbis mi ezt láttuk a képernyőn.

- Azért a gyakorlatban ez nem egy nagy szám, ráadásul folyamatosan változik, ezért most nem tudom megmondani, hogy ezen a napon pontosan mennyi együttműködésről van szó. Ennek oka, hogy folyamatosan változnak a részesedések,

van, hogy kivásárolnak engem a vállalkozásból, vagy hogy egy vállalkozó nem teljesíti a műsorban foglalt feltételeket, ezért nem tudok beszállni.

Persze még ez is változhat. Előfordult, hogy egy cég nem teljesítette a feltételeket, viszont sok pontenciál volt az üzletben, ezért újra tárgyaltunk arról, hogy érdemes lenne szerződni. Összességében a Cápák között műsorban kötött üzleteknek az ötven százaléka valósul meg.

- Ez játék vagy üzleti stratégia?

- Ezen a szinten játék. A Szentkirályi 70 milliárdot ér, ezzel szemben a néhány milliós vállalkozások eltörpülnek.

- Mi a helyzet a saját vállalatával? Van itt ivóvíz, kozmetikumok és már kávé is.

- A Szentkirályinál jelenleg kőkemény automatizálás folyik. A cél, hogy megőrizzük azt a minőséget, amit megszoktak a fogyasztók, ebből nem engedek. Most, amikor itt beszélünk, közvetlen módon négyezer embernek ad munkát a Szentkirályi, közben szépen halad a maga útján. Akárcsak a Vízangyal, amelyből két kategóriát készítettem, egy mindennapi, könnyen elérhető termékcsaládot, valamint egy prémiumkategóriás termékcsaládot, amelyre kozmetikai láncot építettem.

A legújabb üzletem a kávéra épül, ez egy szerelemprojekt, aminek a célja, hogy olyan magas minőségű kávét áruljak, amelyek vélhetően sosem fognak bekerülni a boltok polcaira, elvégre az igazán jó kávékat nem a multikban árulják.

Miért éppen kávé? Szeretem, jó ötletnek tűnt beszállni a kávépiacra, de a fókusz mindig a Szentkirályin lesz. Ez a legfontosabb minden üzlet között, és büszkén mondhatom, hogy a Szentkirályi tőkeszerkezete sokkal erősebb, mint bármikor korábban, arról nem beszélve, hogy a cég régen kinőtte magát. Negyven év múlva fellövöm az űrbe, ott lesz a Holdon a Szentkirályi!

Fotó: Ujvári Sándor

- Mintha csak a magyar Elon Musk lenne. Külföldre is terjeszkedik?

- Nem célom az exportálás. Nem lenne jó döntés, márcsak azért sem, mert az Európai Unió korlátozza. A kút forrástól számított ötszáz kilométeres sugarú körön kívül nem adhat vizet.

Ez védi a vízbázist attól, hogy ne fosszuk ki.

Így van ezzel minden nemzet, Szerbiában például ott van Milos víz vagy Ausztriában a San Pellegrino, és még hosszan sorolhatnám a többi ország nemzeti vízmárkáját. Ezt pedig tiszteletben tartja minden cégtulajdonos, valamint ezt támogatja a nemzetközi Centrál European Mineral Water Holding, amelynek ez elnöke vagyok.

- Mindig is erre vágyott: cégvezetés, üzleti döntések, elnöki poszt?

- Édesapámtól láttam, hogyan lehet felépíteni egy sikeres vállalkozást. Majd megismertem egy görög milliárdost, akinek tetszett a vezetői stílusa, az élete, a gondolkodása, és elkezdtem figyelni őt. Mellette rengeteget olvastam a világ legnagyobb, leghíresebb márkáiról, kezdve a Gucci háztól a Mercedesig. Tizennégy éves korom óta tudatosan építem magam, ez lett az eredménye, amit ön most felsorolt.

- Tehát kemény munka árán jutott ilyen magasra?

- Sok munka van benne, ez nem vitás, de azért hozzá kell tenni, hogy erre születni kellett. Mert vagy vezetőnek születik valaki, vagy nem. Itt vannak például a zeneművészek. Vegyünk egy zseniális hegedűművészt: hiába tanul sokat a virtuóz, ha nem erre született, akkor nem lesz nagy művész. A gyerekekkel is ezt akarom megértetni, amikor előadásokat tartok számukra. Arra ösztönzöm őket, hogy

vizsgálják meg, minek születtek: vezetőnek vagy menedzsernek. Ha vezetőnek, akkor ennek megfelelően kell továbbmenni az életben,

ha menedzsernek, akkor ennek megfelelően edukálják magukat. És van még valami, legyenek értékeik! Sajnos ma egyre kevesebben vagyunk azok, akik saját értékeink mentén teremtettünk vállalkozást, holott erre óriási szükség lenne ma Magyarországon, mert a német cégek nem fogják képviselni a mi értékeinket…

 

Link másolása
KÖVESS MINKET:


SIKERSZTORIK
A Rovatból
Hide the Pain Harold 80 éves lesz jövőre, de most is dolgozik és tele van tervekkel és meghívásokkal
Előfordult, hogy külföldön testőröket kellett mellé állítani, mert annyian akartak vele fotózkodni. Ám ő szívesen pózolt mindenkivel.

Link másolása

Arató Andrást - aki világszerte a „Hide the pain Harold” nevezetű internetes mémnek köszönhetően vált ismertté - igazi világsztárként fogadják Hegyeshalmon túl. Kolumbiában például testőröket kellett mellé adni, mert annyian akartak fotózkodi vele - árulta el.

Nemrégiben is több felkérése volt külföldön és most is készül, például Olaszországba. Reklámot csinált, fesztiválra készül, beszélgetéseken vesz részt.

Jövőre lesz 80 éves, de tele van tervekkel

- mondta a Reggeli műsorában.

A családja és a menedzsere, akivel igazi baráti viszonyban vannak, áll mellette - árulta el.

VIDEÓ: Az RTL Reggeli beszámolója


Link másolása
KÖVESS MINKET: