KULT
A Rovatból

Saját magát kezdte a „divat királynőjének” nevezni Rotschild Klára, a Kádár-korszak divatdiktátora

Rotschild Klára csillogó és botrányokkal tarkított életét ismerhettük meg a Nemzeti Múzeum tárlatán, sőt ruhakölteményeit is felpróbáltuk.


Rotschild Klára munkássága igazi 20. századi női sikertörténet. Izgalmas életének állít emléket a Magyar Nemzeti Múzeum kiállítása. A CLARA - Rotschild Klára - Divatkirálynő a vasfüggöny mögött című tárlaton megismerheted Klára csillogó, divatbemutatókkal és botrányokkal tarkított életét, miközben közelről is megcsodálhatod, sőt akár fel is próbálhatod ruhakölteményeit.

De vajon származása ellenére hogyan válhatott a Horthy-kor és a Kádár-korszak divatdiktátorává? Hogyan jutott ilyen kivételes helyzetbe? Mi már tudjuk a választ. Eláruljuk, milyen érdekességek várnak rád a tárlaton.

A Clara kiállítás két részből áll. A múzeum Rotundájában hét Rotschild-menyasszonyi ruha, illetve estélyi történetét ismerheted meg. A tárlat nagyobb része azonban a Múzeumkert hátsó részében, a megújult Kertészházban folytatódik. Itt még több Rotschild-ruha vár, a falon elhelyezett idővonal mentén pedig izgalmas tényekre derül fény a divat királynőjének életéből.

A “szabászasztalon született” lány, Rotschild Klára 1903 február 22-én látta meg a napvilágot. A jelző nem a tényleges körülményekre utal, hanem szülei foglalkozására. Apja, Rothschild Ábrahám Adolf izraelita származású szabó volt, anyja, Spirer Regina pedig szintén szabónő. Budapest bevárosában éltek, és mindketten itt működtették műhelyeiket, ahol Klára gyermekkorától szívta magába a szakma csínját-bínját.

Ám a kiállításon megtudtuk, hogy nem csak ez volt Rotschild Klára sikerének receptje. Klára hihetetlen tehetséggel menedzselte magát és szalonját.

Ő kezdte a "divat királynőjének" nevezni saját magát.

Sokat adott a látszatra: öltözéke és hamvasított frizurája mindig kifogástalan volt, és egy mesés Duna-parti penthouse-ban élt, ahová gyakran szervezte divatbemutatóit. A fényűzés látszata pedig fényűző életet élő vevőkört vonzott.

Rotschild Klára Petőfi tér 3-5 szám alatti lakásának tetőteraszán, 1974 körül. Fotó: magántulajdon

Rotschild szalonjának védjegyei voltak a próba folyamatát irányító direktiszek. Ők fogadták a vendégeket, illetve segédkeztek a modell, az alapanyag és a kellékek kiválasztásában is.

A direktiszekhez hasonlóan a szalon imázsát növelték a kor legszebb manökenjei is, akiket Klára maga választott be “családjába”.

Emellett Klára széleskörű szakmai és magánéleti kapcsolatrendszert épített ki. Megszerezte az első magyar divatkritikus, Guthy Böske támogatását, aki a Színházi Élet népszerű DIVAT mellékletének szerkesztője volt. Illetve

remek érzékkel megtalálta és öltöztette a kor “influenszereit”.

Nappali ruha, selyemburett, 1970 körül. dr. Péchy Zsuzsa pszichiáternek, a szalon állandó vevőjének ruhája. Magántulajdon

Természetesen mindehhez megfelelő anyagi tőkére is szüksége volt. Klára életét több botrány is tarkította, és az egyik ilyen botrány tette lehetővé, hogy pályája elején nagyobb összeghez jusson, amit befektetett vállalkozásába.

Rotschild kontra Somogyi botrány

1930-1933-ban hatalmas port kavart és nagy médiafigyelmet kapott Klára és a botrányairől elhíresült, dúsgazdag aranyifjú, Somogyi Pál Károly pere. A “mániás elmezavarban szenvedő” férfi 1930 szeptember 18-án

megverte és kidobta lakásából a fiatal Klárát, aki apja szalonjának kintlévőségeit igyekezett behajtani.

Klára az elszenvedett testi és lelki sérülések miatti gyógyszerel kísérelt meg öngyilkosságot. Ezt követően hetekig pszichiátriai gyógykezelésre szorult. Anyagi és erkölcsi sérelmei orvoslására nagy összegű kártérítési pert indított, amit meg is nyert.

Alkalmi csipkeruha, selyem muszlinnal kombinált poliészter csipke, 1975. Gönczi Annamária újságírónő az esküvőjén viselte és máig megőrizte.

Az anyagi tőke nélkülözhetetlen volt ahhoz, hogy a párizsi divathoz hasonló luxust tudja kínálni vevőinek. A kiállításon megtudtuk, hogy az olyan vezető pesti divatszabók, mint Rotschild Klára, nem művészek voltak, mint a franciák, hanem jó ízlésű, remek üzleti érzékkel rendelkező kereskedők.

A szalonok tulajdonosai évente többször is kiutaztak Párizsba, hogy az általuk kedvelt divatházak bemutatóira bejussanak, és bevásároljanak. Tulajdonképpen ízlésük és ügyfeleik elvárásai szerint

a nagy párizsi márkák modelljeiből, alakították ki saját kollekciójukat.

Hogy bebocsátást nyerjenek a nagy divatházak bemutatóira, előre ki kellett fizetniük egy vagy két modell árát, amit a bemutató után levásárolhattak. A nagy házak így próbálták elkerülni, hogy modelljeiket ellopják.

Ennek ellenére állandóan szivárogtak ki modellek. Erről sokszor a párizsi másolócégek tehettek. Illetve sok esetben a szabók nem fizették meg az eredeti francia modellek árát, hanem fejben megjegyezték a darabokat, a megvett szabásmintákat pedig egymás közt cserélgették.

Modell-lopási botrány

1937-ban Klára is modell-lopási botrányba keveredett. Nagy múltú cégek jelentették fel “modell-lopás” vádjával. A vád szerint nem legálisan szerezte be a drága párizsi kollekciót, hanem a modelleket megfizető kollégáitól inspirálódott.

Klára elsősorban az időtlen Dior, Chanel, Balmaint és Givenchy divatházaktól merített. A Rotschild ruha a második világháborút követően a mindenkori divat konzervatívan elegáns stílusát képviselte. S bár Klára

elismerte az új fiatalos irányzatokat, de a sortot, szandált, és harisnya nélküli viseletet nem tartotta márkájához illőnek.

Ékszerkabát, lurex-viszkóz alapra üveg és teklagyöngyökkel készült kézi gyöngyhímzés, 1974. Az ékszerkardigánok divatját Yves Saint Laurent indította el, Rotschild Klára pedig megcsinálta a saját verzióját, mely haláláig az egyik legnépszerűbb kreációja volt. Magántulajdon

Visszatérő vevői is a kifinomult, nőies bájt, eleganciát igényelték, hiszen koruk és társadalmi státuszuk is ezt kívánta meg.

Divatháza rendszeres vevői közé tartoztak a Budapestre látogató külföldiek, az itt állomásozó diplomatafeleségek, a politikai elit asszonyai, jól menő orvosnők, ügyvédnők és híres művésznők:



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Nagy Ervin a helyszínen nézte meg, tényleg agyonverik-e Schmidt Máriát, majd kiosztotta a fideszeseket
Pintér Béla Kabuki című darabja nagy port kavart kormánypárti körökben, miután a műben van egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. A karaktert a kormányoldal Schmidt Máriával azonosította.
F. O. - szmo.hu
2025. november 09.



Nagy Ervin korábbi ígéretéhez híven megnézte a Kabuki című előadást, és reagált a fővárosi fideszes képviselő, Gulyás Gergely Kristóf állításaira. Pintér Béla rendezése nagy port kormánypárti körökben, miután a darabban van egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. A karaktert a kormányoldal Schmidt Máriával azonosította.

Az Átriumban telt házzal futó darab egyik jelenetében eleinte úgy tűnik, hogy a karaktert egy százötven év után feltámadt betyár szelleme agyonveri. Ezzel kapcsolatban a kormánymédia tényként jelentette ki: Pintér Béla „Schmidt Mária megölését bemutató darabot” mutatott be.

„Az önök által kifogásolt rész, jelentem olyan brutális, mint amikor Vitéz László elagyabugyálja palacsintasütővel a gonoszokat. Nyugodtan lehet kérni rá az MTVA-ban egy 8-as karikát!

Nem elhanyagolható módon az akciót egy 18. századi betyár megidézett szelleme követi el, egy lázálom keretében, aminek ugye ön is érzékeli, hogy mennyi köze van a valósághoz..” – fogalmazott a színész-aktivista, hozzátéve, hogy „a hölgyemény a darab legvégén vidáman néptáncol, ami színházi értelemben semmissé teszi az addig történteket, visszavezetve a nézőt a jelen valóságába”.

Pintér Béla és Társulata Kabuki című előadásában szerepel egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. Ennyi már elég volt a teljes kormányoldalnak, hogy azt mondják: az a karakter Schmidt Mária.

„A kérdéses karakter egyébiránt nagyon messze esik az önök által vélt kormányközeli üzletasszonytól, ugyanis nem milliárdokba kerülő magángépen érkezik, nincs testőre, nincsenek komplett házai az Andrássyn, nem talpig Channel és nincs gyereke, se étterme, se adriai luxus-ingatlanja…”

- reagált erre a felvetésre a színész, aki szerint a műbalhénál és a hangulatkeltésnél sokkal fontosabb az előadás mondanivalója.

„Pintér arról írt darabot, hogy a pártállam hogyan próbálja megroppantani a polgárai gerincességét. Hogyan korrumpálja vagy fenyegeti az állam az embereket, ha nem azt teszik amit ők diktálnak. Hogyan akarja elvenni önbecsülését és akarja oroszbaráttá tenni Petőfi szabad népét!

Mutatja fel ezt Európában, szinte egyedülálló eredetiséggel és bátorsággal, betyárokkal, időutazással, Sógunnal, csíkos lóval, néptánccal és elképesztő színészi játékkal!” – írta Nagy Ervin, aki végül azt ajánlotta Gulyás Gergely Kristófnak, hogy a Fidesz-frakcióval együtt menjenek el megnézni az előadást. És pótszéket is szerez nekik, mert már csak az van.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nagy Ervin üzent Gulyás Gergely Kristófnak a kormánypárti körökben nagy port kavart Kabukiról: Ugye ön is érzékeli, mennyi köze van a valósághoz?
Pintér Béla rendezése nagy port kavart kormánypárti körökben, miután a darabban van egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. A karaktert a kormányoldal Schmidt Máriával azonosította.
F. O. / Fotó: - szmo.hu
2025. november 09.



Nagy Ervin korábbi ígéretéhez híven megnézte a Kabuki című előadást, és reagált a fővárosi fideszes képviselő, Gulyás Gergely Kristóf állításaira. Pintér Béla rendezése nagy port kormánypárti körökben, miután a darabban van egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. A karaktert a kormányoldal Schmidt Máriával azonosította.

Az Átriumban telt házzal futó darab egyik jelenetében eleinte úgy tűnik, hogy a karaktert egy százötven év után feltámadt betyár szelleme agyonveri. Ezzel kapcsolatban a kormánymédia tényként jelentette ki: Pintér Béla „Schmidt Mária megölését bemutató darabot” mutatott be.

„Az önök által kifogásolt rész, jelentem olyan brutális, mint amikor Vitéz László elagyabugyálja palacsintasütővel a gonoszokat. Nyugodtan lehet kérni rá az MTVA-ban egy 8-as karikát!

Nem elhanyagolható módon az akciót egy 18. századi betyár megidézett szelleme követi el, egy lázálom keretében, aminek ugye ön is érzékeli, hogy mennyi köze van a valósághoz..” – fogalmazott a színész-aktivista, hozzátéve, hogy „a hölgyemény a darab legvégén vidáman néptáncol, ami színházi értelemben semmissé teszi az addig történteket, visszavezetve a nézőt a jelen valóságába”.

Pintér Béla és Társulata Kabuki című előadásában szerepel egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. Ennyi már elég volt a teljes kormányoldalnak, hogy azt mondják: az a karakter Schmidt Mária.

„A kérdéses karakter egyébiránt nagyon messze esik az önök által vélt kormányközeli üzletasszonytól, ugyanis nem milliárdokba kerülő magángépen érkezik, nincs testőre, nincsenek komplett házai az Andrássyn, nem talpig Channel és nincs gyereke, se étterme, se adriai luxus-ingatlanja…”

- reagált erre a felvetésre a színész, aki szerint a műbalhénál és a hangulatkeltésnél sokkal fontosabb az előadás mondanivalója.

„Pintér arról írt darabot, hogy a pártállam hogyan próbálja megroppantani a polgárai gerincességét. Hogyan korrumpálja vagy fenyegeti az állam az embereket, ha nem azt teszik amit ők diktálnak. Hogyan akarja elvenni önbecsülését és akarja oroszbaráttá tenni Petőfi szabad népét!

Mutatja fel ezt Európában, szinte egyedülálló eredetiséggel és bátorsággal, betyárokkal, időutazással, Sógunnal, csíkos lóval, néptánccal és elképesztő színészi játékkal!” – írta Nagy Ervin, aki végül azt ajánlotta Gulyás Gergely Kristófnak, hogy a Fidesz-frakcióval együtt menjenek el megnézni az előadást. És pótszéket is szerez nekik, mert már csak az van.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Drámai pillanatok a Megasztárban: a műsor egyik legerősebb hangja esett ki Herceg Erika szerint
Németh Bea a műsor kedvéért a munkahelyén is felmondott, és hogy mekkora álma az énekesi karrier, jól mutatja, hogy 29-szer jelentkezett tehetségkutató műsorokba, míg eljutott idáig. Most viszont távoznia kellett.


Drámai pillanatoknak lehettek szemtanúi a nézők a Megasztár szombati adásába. A tehetségkutatótól ismét búcsúzott egy énekes. Az utolsó pillanatokban már csak Herceg Erika versenyzői voltak veszélyben, az énekesnőt is nagyon megviselték ezek a percek.

A nézők szavazatai alapján végül Németh Bea esett ki.

A versenyző nehezen tudott megszólalni.

„Nem tudom, hogy mit gondoljak. Örülök, hogy eddig is itt lehettem. Köszönöm a lehetőséget, és meglátjuk”

– mondta a 43 éves Bea, aki azt is elárulta, hogy nem csalódott, és aznap már érezte, hogy ez lesz a sorsa.

Herceg Erika ugyanakkor nagyon csalódott volt.

„Én nagyon csalódott vagyok, hogy a Bea távozik, mert szerintem a Megasztár egyik legerősebb hangja távozik most. Tényleg Bea, nincs vége mindennek...neked elkezdődött két hónapja a Megasztár és ez valami nagynak a kezdete...ezt vinni kell tovább, neked nincs vége”

- fogalmazott.

Bea egyébként a műsor kedvéért a munkahelyén is felmondott, és hogy mekkora álma az énekesi karrier, jól mutatja, hogy 29-szer jelentkezett tehetségkutató műsorokba, míg eljutott idáig.

Az este folyamán más izgalmas jelenetek is borzolták a kedélyeket. Már az adás elején kemény véleményt fogalmazott meg Herceg Erika Marics Peti versenyzőjéről, PYFU-ról, mivel nem akarta elénekelni a neki szánt dalt. Kedl Olíviát pedig Curtis és Marics Peti is elhívta bulizni. Több érzelmes pillanatnak is szemtanúi lehettek a nézők. Lengyel Johanna például a két héttel ezelőtt elhunyt nagymamájának énekelte azt a dalt, amivel egyenes ágon továbbjutott a következő fordulóba, és a 17 éves Ádám Attilát is elragadták az érzelmek.

De az este folyamán Herceg Erika is színpadra állt, és előadta saját dalát.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
Négyen is búcsúztak az X-Faktortól az első élő show-ban
Csavarokban nem volt hiány az idei évad első élő adásában. Még a mentorok is kaptak lehetőséget arra, hogy megmentsenek egy versenyzőt, de végül helyettük is a nézők döntöttek.
Fotó: RTL - szmo.hu
2025. november 09.



Fergeteges produkciókkal indult el szombat este az X-Faktor 2025 első élő showja, ahol ebben az évadban 13 versenyzőnek kellett meggyőznie a nézőket és a mentorokat, hogy továbbjussanak és menetelhessenek a Finálé felé.

A biztos továbbjutóknak fenntartott székekért hatalmas harc folyt, hiszen a mentorok az adás első szakasza alatt csak arról dönthettek, hogy az ő véleményük szerint kik érdemelnek továbbjutó helyet, de a nézők döntötték el, hogy kik azok, akik ülve is maradhattak.

A 13 produkció után Belano, Nazyra, Varga Imi és a Tonix Honix ültek a továbbjutást jelképező helyeken, azonban ezzel a show még nem ért véget, mert a nézők még 4 versenyzőt továbbjuttathattak a szavazataikkal. Így a továbbjutók táborához még csatlakozhatott Patai Anna, Farkas Ancsi, Istenes Márkó és Balla Béla.

Ekkor következett egy csavar, ugyanis a mentorok fontos feladatot kaptak, mert többségi szavazattal továbbjuttathattak egy versenyzőt a kettő közül, akik a továbbjutók után a legtöbb szavazatot kapták. Ám a mentorok nem tudtak megegyezni arról, hogy kit juttassanak tovább, így végül itt is a nézői szavazatok döntöttek arról, hogy a CFL legyen az, aki csatlakozhat a továbbjutott versenyzők táborához.

Végül

Mohácsi Anett, Lilyz, Kollár Dea és Lil Davis kapta a nézőktől a legkevesebb szavazatot, így számukra véget ért a verseny.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk