Volvo V90: luxus kombi a felsőkategóriából
Ugyan sokáig versenyben volt, mégsem nyerte el a Volvo V90 az Év Autója díjat, - helyette 2017-ben a Peugeot 3008-as kapta az elismerést -, pedig a kínai tulajdonban lévő svéd márka igazán megérdemelte volna a trófeát a felsőkategóriás kombiért. A nagy csomagtartós modellek terén egyébként hosszú évekre visszanyúló tapasztalata van a Volvónak: Duett néven 1953-ban vezette piacra első kombiját a márka, az úttörő modell szállító autóként kezdte, ebből vált személyautóvá, így az akkori kínálathoz hasonlítva rendkívül bőséges teret nyújtott a tulajdonosoknak, s rövid időn belül nagyon kedvelt modellé vált. Ez volt egyébként az első olyan modell, amit a svédek az USA-ba exportált.
Ha kizárólag a nagyobb testű kombikat vesszük sorra, a Duettet a 221 Amazon követte. Az 1962-ben bemutatott négykerekű szintén kedvelt volt a vásárlók körében, ráadásul ebből "S" jelzéssel sportautó is született, melynek 115 lóerős teljesítménye rendkívül sportosnak számított akkoriban. Következő lépésként 1974-ben a 245 elnevezésű kombi érkezett a palettára, a téglatest formájú jármű karakteres alakja volt a márkának, s húsz éven át gyártották. A kilencvenes években aztán megjelent a V70, ami egészen 2016-ig volt kapható. E modell fölé érkezett méret szempontból a V90, amely a svédek új arculati irányának harmadik példánya az XC90 és az S90 mellett.
Egyébként méretben és adottságokban is érezhető a különbség, a V90 egyrészt sokkal nagyobb a V70-nél, - bizonyos szempontból méretben egyébként az Audi A6-ot, az 5-ös BMW-t és az E Mercedest is túlnövi a felsőkategóriás Volvo -, másrészt klasszisokkal szebb az autó, igazi luxus kategóriás a megjelenés. Az új arculat tehát itt is tetten érhető, a leghangsúlyosabb a front: benne Thor villámisten kalapácsa, a Mjölnirt formáló LED menetfénnyel, mely teljesen adaptív mód működik: gyönyörű fénnyel követi a kanyarokat, este pedig figyeli a forgalmat, s ahhoz mérten világítja be az utat és a környezetet. Karakteres továbbá a hűtőmaszk, aminek köszönhetően az orr olyan erőteljes, hogy akarva, akaratlanul is lehúzódnak előlünk, még a városi kétsávos utakon is.
A kocsi oldalról mutatja meg igazi méretét: rendkívül nagynak tűnik ebből a szögből. A farrész viszont megosztó, talán a kicsit furán szélesre húzott, ám mégis lapos hátsó lámpáknak köszönhetően.
Az utastér szintén felsőkategóriás, magas minőségűek az anyagok, finom bőrt kaptak az ülések, gyönyörű a műszerfal és a 22,9 colos iPad szerű érintőképernyős egység, amin a kocsi fő funkcióit állíthatjuk, így a hűtést/fűtést, a hangrendszert, az üléseket, a rugózást, de még a tempomat funkcióit is, no és persze a konnektivitást is ez a felület biztosítja számunkra. A helykínálat bődületes az utastérben és a csomagtartóban egyaránt, öt fő, egy heti holmival fütyörészve elfér. A csomagtartó alapesetben 560 literes, ami 1500 liter fölé bővíthető.
A V90 motorkínálata széles skálán mozog: 254 és 320 lóerős benzines, illetve 150, 190 és 235 lóerős dízel áll a vásárlók rendelkezésére. Nálunk a legnagyobb dízel járt, ami 480 Nm-es nyomatékának köszönhetően igencsak dinamikus, a két tonnás testet 7,2 másodperc alatt gyorsítja százra. Kiváló társ a mindennapokban a nyolcfokozatú automata váltó, mely kifejezetten lágyan játszik a fokozatokkal. Az autó alatt összkerékhajtás dolgozik, de ezeknek a pluszoknak köszönhetően sem ugrik meg a fogyasztás: 9 liter alatt marad a kocsi étvágya.
A Volvónak bő hatvan éves múltja van a kombik terén, ez idő alatt hatmilliónál több nagy csomagtartós modellt értékesített a svéd márka. A V90 tovább erősítheti ezt a vonalat, mert minden szempontból felveszi a versenyt a kategória nagy lovaival: az A6-os Audival, az 5-ös BMW-vel és a Mercedes E-osztállyal. A Volvo árban is versenyképes, a V90 12 millió fölött indul, bár természetesen egy jobban felszerelt példány simán megközelíti a 20 milliót -vezetői segédrendszerekkel, napfénytetővel, automata váltóval, nagy dízellel, bőrülésekkel.
Adatok
Hengerűrtartalom: 1969 cm3
Teljesítmény: 173 kW (235 LE)/4000
Nyomaték: 480 Nm
Széndioxid kibocsátás: 149 g/km
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,2 s
Végsebesség: 240 km/h
Tesztfogyasztás: 8,7 l/100 km
Modell alapára: 12.039.000 Ft