Valami Amerika - nálunk is megjelenik az új Ford
Az amerikai kínálat hemzseg a méretes családi autóktól, amit egyébként a tipikus amerikai családi filmek is alátámasztanak: szinte biztosan mindegyikben van egy olyan jelenet, ahol a három gyerek egymás mellett ül a hátsó ülésen egy nagyobb egyterűben.
Ez a kategória annyira népszerű a tengerentúlon, hogy számtalan olyan modell is elérhető ott, ami nemhogy hazánkban, hanem egész Európában sem kapható. Ilyen például a Volkswagen Routan, a Kia Sedona vagy a Ford Explorer. Persze balgaság lenne azt állítani, hogy mi, európaiak nem szeretnénk a családi kocsikat, hanem mindössze arról van szó, hogy egyszerűen más elképzelésük van erről a fogalomról.
Az okokat egyébként hosszasan sorolhatnánk: az amerikaiak alapvetően szeretik a nagyobb méretű tárgyakat, a városok tágasabbak, a települések közötti távolság pedig sokszorosa az európai mértéknek, ezért többet is ülnek az autókban. És akkor a jövedelmi viszonyokról még nem is beszéltünk.
A Ford élen jár az USA-ban a családi autókínálatával, összesen hét egyterűt forgalmaz, amely közül csak a Transit Connect és a C-Max volt mindezidáig kapható az öreg kontinensen. Ami érthető, hiszen nálunk ez a méretkategória megy jobban. Ebből viszont van kínálat bőven: e két példány mellett a B-Max, S-Max, Ecosport, Kuga, Galaxy típusok állnak a vásárlók rendelkezésére - ezek viszont kint nem kaphatóak. Ezzel párhuzamosan a szabadidő autó piac is korábban nem látott módon pörög, minden márka növekvő értékesítési számokról számol be a területen. Az igények felmérése után érthető lépést tett a Ford, amikor az Edge európai forgalmazása mellett döntött, bár a 13,2 millió forintos induló árával a kategória prémium rétegét célozza.
Az Edge tehát tovább bővíti azoknak a modelleknek a sorát, ami mindkét kontinensen elérhető, s bár itthon inkább nagynak számít a majd öt méter hosszú test, kint ez jelenti valahol a közép méretet.
Karakterét tekintve amerikai autós vonásokkal rendelkezik a kocsi: erőteljes a vonalvezetés, óriási a hűtőmaszk, kissé kockatestű a fizimiska, összességében pedig igazán tekintélyparancsoló a megjelenés. De láthatóan ezt az irányelvet követi majd a márka új dizájnfilozófiája: az idén bemutatott Kuga is hasonló rajzolatot kapott.
Az utastérben viszont már ismerős megoldásokkal találkozunk: az anyaghasználat kellemes, bár a középkonzolon a Mondeo-hoz hasonlóan itt is a műanyag dominál, a műszerfal tipikusan Fordos, hozzáteszem: van nála modernebb kinézetű. A kormányon sok gomb használatát kell megtanulnunk, s a középkonzol sem szűkölködik kapcsolókban, melynek tetején egy egyszerű grafikájú, 8 colos kijelző található. A helykínálat egyébként bőséges, nagyon kényelmesen utazunk a kocsiban, hátul akár három gyermekülés is elfér.
A csomagtartó alapesetben 602 literes, pótkerék nélkül 800 litert pakolhatunk meg, az üléseket ledöntve 1847 liter áll rendelkezésünkre, ami már-már kisteherautós.
Az Edge hazánkban két dízelmotorral kapható: a 180 lóerős változat hatfokozatú kézi váltóval, a 210 lóerős példány automata váltóval hozható el, s mindkét esetben alap az összkerékhajtás, mely az útviszonyoknak megfelelően játszik a nyomatékkal, akár 100 százalékban terhelve az első vagy hátsó kerekeket. Nálunk a nagyobb motorral szerelt tesztautó járt, amely 450 Nm-es nyomatékának köszönhetően erőteljes minden helyzetben, s nem kell kompromisszumot kötnünk a 2 tonnás test mozgatásának kapcsán. Az Edge persze nem egy sportautó, nem is kívánja a gyors autózást, de azért jó tudni, hogy bármikor van annyi tartalékunk, hogy belevágjunk egy előzésbe országúton. A hatfokozatú automata váltó kiválóan illeszkedik az aktuális vezetési stílusunkhoz, s állandóan megfelelő fordulatszám tartományban mozgatja az autót.
A Ford Edge tehát 13,2 millió forintról indul, ezért egy Titanium felszereltségű, 180 lóerős, kézi váltós példányt vásárolhatunk meg, benne számtalan, más modellekben extrának számító kiegészítővel. A nagyobb motorral nyolcszázezerrel kerül többe a modell, a Sport felszereltségi szint mindkét erőforrás esetében félmilliós felárral bír. Efölött már csak a Vignale van a listán, de ott nem csak egy felszereltséget, hanem egy komplex, exkluzív szolgáltatási csomagot nyújt a Ford. Ez a példány egyébként 15,2 millió forinttól kapható.
Adatok
Motor: 1997 cm3
Teljesítmény: 210 Le/3750
Nyomaték: 450 Nm/2000
Széndioxid kibocsátás: 161 g/km
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,4 s
Végsebesség: 211 km/h
Tesztfogyasztás: 8,4 l/100 km
Tesztelt modell alapára: 13.220.000 Ft