Új arc, új motorok - a felfrissített Suzuki SX4 S-Cross szerethető és sármos lett
Amíg az új Suzuki Vitara elsőre nagy sikert aratott a vásárlók körében, a 2013-ban bemutatott SX4 S-Crossnak érzésem szerint nagy szüksége volt egy gyors ráncfelvarrásra, mert az SX4 utódaként piacra vezetett modell nem feltétlen kapott akkora elismerést a piacon, mint arra a márka számított. Az okokat nem szeretném firtatni.
Inkább az új modellre fókuszálnék, mely pont azokat a gyermekbetegségeket vetette le magáról, ami miatt az első generációs SX4 S-Cross nem nyerte el annyira a hazai vevők szívét. Az első kocsi ugyanis béka királyfiként kiváló tulajdonságokkal bírt, azonban a kissé bágyatagra sikerült külső miatt szinte eleve hátrányból indult.
Az új kocsinak viszont már nem csak a lelke, hanem a megjelenése is igazán szerethető lett, sármos formát kapott a facelift modell. Pedig nem kellett sokat módosítani a kocsin, látványos változás egyedül az orrészen tapasztalható, ahol átszabták a légbeömlőket, magasabbra került a ködlámpa.
Új LED-lámpákat is rendelhetünk a kocsihoz, ami ugyan kissé amorf, azonban az összképbe beleillik. A kocsin alul műanyag betétek futnak, elől-hátul pedig fém ráfutás gátló védi az autót attól, hogy odaverjük valahová. Terepezni ettől persze nem jött meg a kedvünk, a kocsi nem is arra való, ez inkább könnyebb földúton, vagy városban, egy-egy magasabb padkánál lehet hasznos.
Bár ebből a szempontból az emelt hasmagasság is előnyös, pláne beszálláskor, amikor csak be kell lépnünk az ülésekre. Tágas a belső tér, és rakodóhely is akad bőven, a csomagtartó 430 literes, ha ledöntjük a hátsó öléseket 875 literesre bővíthetjük azt.
Az anyaghasználatra nem lehet panasz, ám azért ne felsőkategóriás felületekre készüljünk. A vezetői pozíció a szabadidő-autóknál megszokott módon magas, jól belátjuk az utat a volán mögül, a kapcsolók pedig mind kézre esnek.
Újdonság a hétcolos navigáció is, amely könnyen kezelhető, a menürendszer nincs túlbonyolítva, azonban néha a telefonos kapcsolattal volt gond, ami lehet, hogy egy szoftver frissítéssel megoldható.
Elvileg vezetékes kapcsolat esetén telefon tükrözést is tud a rendszer, de leginkább Android készülékeket támogat a navi.
A SX4 S-Cross palettáján egy 1.0 és egy 1.4 literes új fejlesztésű benzinmotor, valamint egy 1.6-os, már korábbról ismert dízel is található. A teszthét során a nagyobbik benzinest vezettük, amely rendkívül jó benyomást tett ránk. A 140 lóerős turbós erőforrás kifejezetten dinamikus, 220 Nm-es maximális nyomatéka pedig már alacsony, 1500-as fordulaton rendelkezésre áll és egészen 4000-ig kitart. A korábbi szívómotorhoz képest az 1.4-es példány erőlködés nélkül mozog, és komoly meglepetést okozott: mosolyt csalt az arcomra menetközben, élmény volt a vezetés.
A kocsi (vagy inkább a sofőr) épp ezért kívánta a tempósabb autózást, aminek 8,1 liter körüli fogyasztás lett a vége. A motorhoz hatfokozatú kéziváltó kapcsolódott, amely japánosan precízen mozgott. Az S-Cross alatt összkerékhajtás dolgozott, ehhez pedig "All-grip" kapcsoló is járt, aminek segítségével az útviszonyoknak megfelelően állíthatjuk gépkocsink menettulajdonságait: szükség esetén sportos, ha kell a havas úthoz igazodik, igény szerint a mély sárból is kiáshatjuk magunkat a beállításoknak köszönhetően.
A belépő modell 4.990.000 forintról indul, ezért az 1.0 literes, benzinest hozhatjuk el. A nálunk járt motorért 6,2 millió forintot kell legalább fizetnünk, bár ekkor még csak a GL+ felszereltségi szinten járunk, a legjobban felszerelt GLX 6,9-ről indul, benne persze sok-sok extrával és vezetéstechnikai segédrendszerrel. Ezek közül az ütközésre figyelmeztető funkció volt egyedül zavaró, sokszor olyan helyzetben is visított, amikor teljes kontroll alatt, bőven féktávon lassítottunk, csak nem abban a tempóban, ahogy ő elképzelte. Ez a sípolás viszont ijesztőbb volt, mint a forgalmi helyzet. Ettől eltekintve azonban nagyon pozitív változáson ment keresztül a kis szabadidő-autó, ami így kifejezetten piacképes tud lenni, az amúgy nagyon sűrű mezőnyben.
Adatok
Hengerűrtartalom: 1373 cm3
Teljesítmény: 140 Le (103 kw)/5500
Nyomaték: 220 Nm/1500-4000
Széndioxid kibocsátás: 127 g/km
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,2 s
Végsebesség: 200 km/h
Tesztfogyasztás: 8,1 l/100 km
A modell alapára: 4.990.000 Ft